DEN Woensdag 9 Juli 1913. ING sdorp ihines. Jaargang N". 1883. ,SDIJK Antirevolutionair Orgaan int, IN HOC SIGNO VINCES gericht 1738. Jsdijk. Bank. peggen 3 pCt. lars; met drie jeggen a1/, pCt, 6684 5PH. 5845. id dat mijn pen worden lestaat. K labrieks- franco. 6887 verticale vetpotten. 7075 ek. ieton. voor de Ztiidhollandscflie en Keeuwüclie Eilanden. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Celt. Buitenland bij Toornitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSD1JK. Teletoon Iatercoaa. No. 9. Adrertentiën 10 cent per regel en */j maal, Reclames §0 per regel. Böekasnïromdiging 5 Cent per regel en */g »aal. Dienst aanvragen ®n Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. .411e si uit hen voor de Medac*!e teesierod, Advertentlën en verdere Administratie fraaie© toe te zenden aan den UMgrever Waarom de verantwoordelijkheid geweigerd De konsekwentie der overwinning was deze, volgens de N. R C dat de S. D. A. P. zitting zal nemen in 't Kabinet. Het Volk is daar voorloopig niet over te spreken, en wil van dat vrijzinnig-socialistisch Kabinet niets weten. Waarom niet? Omdat op de Concentratie de plicht rust een Kabinet te formeeren, als zijnde tweemaal zoo sterk als de S. D. A. P. Omdat de Concentratie nog geen .officieel aanbod heelt gedaan, en dus ""Van weigeren van portefeuilles geen 'sprake kan zijn, vóórdat dat officieele aanbod bij 't bestuur der S. D. A. P. is aangekomen. Omdat de houding der Vrijzinnigen gedurende de gansche verkiezingscam pagne van dien aard is geweest, dat een aanbod hunnerzijds aan de S. D. A. P. tot intree in haar ministerie als een absolute onmogelijkheid moet worden beschouwd. Omdat van Roodhuizen tot Tydeman, steeds schering en inslag is geweest wij willen niet regeeren onder den invloed der socialistenmaar nu, nu men in plaats van 51 zetels er maar 35 heeft, is de S. D. A. P. goed ge noeg om de Concentratie uit den brand te helpen. Omdat de Conc. door de S. D. A. P. te dwingen in 't ministerie te treden, vóór 17 Juni hun kiezers nl. de kleur- "looze middenstof, den aanhang der N. H. Kerk, de oranje gezinde burgerij, die zij voor de roode republikeinen bevreesd maakten, op de schandelijkste wijze om den tuin hebben geleid. Omdat de Conc. woordbreuk zou plegen tegenover hun kiezers, wier stem en steun zij hebben verkregen op programpunten, waarvan de uit voering door hen nooit afhankelijk is gesteld van de voorwaarde, dat de S. D. A P. in hun Kabinet zouden plaats nemen. Omdat de S. D. A. P. vermoedt, dat de Conc. met haar 10 Vrij liberalen er hartelijk voor bedankt de koningin met een stelletje roode republikeinsche ministers op te schepen. Omdat de S. A P. niet 1, maar 3 portefeuilles begeert. Omdat de Conc 't goed beschouwd, liever geen S U. A. P. in 't Kabinet heeft en daarom gezegd heeftBlijf je er buiten, ook goed, als je maar verklaart, dat 't Concentratiekabinet steun van je verkrijgt bij de militaire begrooting,« Omdat de S. D. A. P. heel 't op gezette zaakje dier verantwoordelijk heid van de S. D. A. P. als een truk, een manoeuvre der Conc. beziet om de mislukking harer program eischen aan de S. D. A. P. in de schoenen te schuiven Omdat 't beter is voor de Conc., dat er geen enkel Sociaal-D. in 't Kabinet zit, omdat een Soc.-Dem. ook in het Kabinet een roode Socia list is en blijft, en de overige minis ters daar meer last van zouden hebben dan wanneer de S. D. A. P. slechts als parlementaire groep blijft werken. Derhalvevoorloopig geen S.D.A. P. in 't Kabinet. Maar dat standpunt mogejuist zijn tegenover de Concentratie, het is niet juist tegenover de Natie. Er is tusschen Concentratie en S. D. A. P, een verbond gesloten van onderlingeii steun bij de Herstemming. De eenheid van program is toen volkomen be klonken. Samen uit en samen thuis was 't politieke wachtwoord. Daar volgt logisch uit, dat de S. D. A. P., eenmaal de broederhand toegestoken en ontvangen, nu niet moet terug krabbelen, maar wel degelijk geroepen is om met de Conc. de volle ver antwoordelijkheid van de herstemming te dragen. En of de N. R. C. of wie ook, truks wil gebruiken oi wat voor geheime wenschen ze ook koestere de eenheid van program is bij her stemming gekregen en de gevolgen rusten ook op de S. D. A. P. 10 en 18. Wat maakt de politieke toestand zoo verward. Niet, dat de Concentratie er maar 37 heeft, doch dat er onder die 37 nog 10 Vrij-liberalen zijn, die in hun hart een geweldigen afkeer hebben van eiken Sociaal-democraat. Ze mogen met pak en zak, om hun zetel te behouden, naar Rood zijn over- geloopen en het zoogenaamde onver- valscht Algemeen Kiesrecht voor man nen en vrouwen aanvaard hebben het teit, dat ze dat moeten aannemen óók door den onmisbaren steun van Socialistische zijde, is gansch in strijd met hun verleden en hun sociale en staatkundige opvattingen. Vrij-Libe- raal èn Socialist zijn twee beginselen, die lijnrecht tegen elkaar ingaan, al is 't ook, dat door een knieval voor de S. D. A. P. veel van het heldhaftig oud-liberaal verzet in vroeger dagen tegen de S. D. A. P. is verzwaktde zeteljacht speelde den Vrij-liberaal hier parten. Nu is de uitspraak der kiezers aller vreemdst geweestze brachten niet alleen meer Socialisten, maar ook meer van hun aartsvijanden in de Kamer. De Oud-Liberalen zitten er met 10, de Socialisten met 18. En om nu die 28 tot een goede harmo nische saamwerkiog te krijgen. Waren die 10 Vrijz. Democraten, dan ging dit veel makkelij kker, omdat deze be- langena niet zoover van de S. D. A. P. afstaan als de Oud Liberalen. Maar zoo is de situatie niet. Er zijn onder de 37 Concentratisten nu een maal de 10 Conservatieven, en die moeten ook het pleit voor Alg. Kies recht voeren met de 18 Socialisten. Stel dus al, dat er geen enkel Socialist in 't Kabinet komt, dan blijft toch in de Kamer de toestand zoo, dat de 10 steeds een rem zullen blijven voor de 18. Of het »onvervalschte« niet ver- valscht zal worden, is nog niet zoo onzeker. Zorg voor de Op. School. Het Volk noemt de zorg voor de Op. School als een der onderwerpen, die tot de Sociale taak der gemeenten behoort. Dat deze zorg tot heden een wettelijke taak is, is waarmaar een Sociale taakneen 1 Zeer zeker heeft de Gemeente, zoogoed als 't Rijk, be lang bij een wel onderwezen bevolking het heele onderwijs op lagere, mid delbare en hoogere school is van sociaal belang. Maar dan mag daaruit nog niet de gevolgtrekking gemaakt worden, dat dat Sociale belang juist en eenig door de Gemeente als zoo danig moet worden behartigd. Zeer zeker: men kan deze vraag praktisch en theoretisch behandelen. Praktisch is 't antwoordde wet is er nu een maal, dat de Gemeente als onderwij zer optreedt, dus heeft zij 't sociaal karakter wel degelijk te handhaven en te zorgen, dat 't onderwijs goed is. Maar theoretisch zeggen we: als de wet dat aan de Gemeenten voorschrijft, dan moet die Wet zoo spoedig mogelijk veranderd worden en de Gemeente van die Sociale taak ontheven. Ondtr- wijs is in den vroegeren noodtoestand aan de Gemeenten opgedragenmaar nu het particulier initiatief groeit en bloeit en toont, dat 't met de Gemeente besturen best concureeren kan nu er reeds een kleine 1100 chr. Scholen zijn, behalve nog de vele bijz. scholen, die op neutraal standpunt zijn, behalve nog de bijz. scholen van andere religie, dan is er geen twijfel meer aan of de Sociale taak voor de zorg voor 't Op. Ondw. is zeer aan 't verminderen. De Gemeente heeft een Sociale taak,gewis Maar die ligt niet op terrein van 'tonder- wijs. Slechts nalatigheid en onverschil ligheid van particuliere zijde kan de Gemeente plaatsvervanger doen zijn, totdat dat initiatief overal opbloeit. De Sociale taak van de Gemeente ligt door misstanden ook op 't terrein der School. Maar die misstand moet weg. De vrije School moet regel worden en dan is de Gemeente van die sociale taak alvast ontheven. Gemeentefmantiën. Bij de raadsverkieingen van elk jaar spelen de Gemeentefmantiën een grooten rol. Omdat daarmee in on vermijdelijk verband staan de schul denlast der gemeenten en daarmee weer alle gemeentelijke welvaart. School- en armenuitgaven salarissen aan ambtenaren van allerlei gemeen telijk bedrijf; verkeersmiddelen; ex ploitaties van allerlei soort enz. enz. ze eischen vooral in de groote steden zooveel, dat het percentage van den hoofdei omslag stijgt en stijgen moet, juist omdat vaak die groote steden toe vluchtsoorden worden van allerlei menschen, die óf daar komen om in de industrie te werken óf daarheen gaan om op de een of andere wijs een broodje te verdienen. Die groote steden krijgen jaar in jaar uit op haar hals duizenden werklieden, die geen cent in de belasting betalen, maar toch onnoemelijk veel kosten, omdat er nieuwe woningen moeten komen, nieuwe scholen, hooger armbedeeling bij meer ziekten en tot armoeverval- ling. En daarbij soms nog verhuizin gen van de rijke lui uit de steden naar eenzamer plaatsendan heeft men al verschillende oorzaken, waar om de gemeenten vaak in moeilijkheid zitten om rond te komen. Zeker! de gemeenten krijgen sub sidies van 'tRijk; maar ook die zijn zoo onevenredig verdeeld, dat er door die subsidies wel wat uitkomst wordt geboden, maar 't toch een kwestie blijft van bijna-verdrinken. Wie echter dien topzwaren toestand van vele gemeenten kan verbeteren is een politiek genie. Wat repareeren is mogelijk! Maar afdoende aflossen 'tis ondoenlijk. In en buiten de Kamer. U. Binnenland. 5|ü I 9 I 1 - i. latere. No. 9 buitenl. beurzen; tiitenl. Effecten billijke conditiën is bepalingen, die Id, 6688 i st, Kogelfleschjes izijn Gemberbier, Ananas en andere *>l andere artikelen 6238 lisenbooroen met en en 4 tands, Melk- len, Rupsenscharen, 3n Aardappelmaten corting. Asphaltpa» r gewicht. Gekleurd ar- en Sportwagens. SARNIS. n Varkensbakken. 3ren en stoepen in 6324 s franco huis. ithuizen. A. VAN rst prüsop gaaf UITGÏÏYBB W. BOEKHOVEN, i Amice Ik ben zeer nieuwsgierig. Voordat ik u schrijf, moet ik u de vraag doen: wist gij dat de heer de Gast een hart had om de openbare school te chris- tianiseeren? D. w. z. een ijver aan den dag zou leggen, dat de bijbel een eereplaats kreeg op de openbare school Ik wist het niet. Eerlijk gezegd, toen ik voor eenigen tijd las dat hij mij aan de schandpaal wilde slaan, kon ik niet denken dat hij zóó chr.» telijk was I Een mensch kan veranderen. Zoo zal het ook met den heer de Gast ge gaan zijn, Ge weet, hij was candidaat voor de Tweede Kamer in het district Kampen. Hij is gevallen. Toch moet ik u iets schrij ven over de wijze waarop de strijd aldaar gevoerd is. Ge weet dat in de laatste tijden mannen als ds. Hoogerhuizen, ds. Wagenaar e. a. telkens kwamen aandragen met het idee, dat de openbare school gechristianiseerd moest worden, d.w.z. dat de Staat weer godsdienstonderwijs moest geven op de staatsscholen. Natuurlijk schijnt zoo iets heel »vroom*. Neerlandsch volk is een christenvolk en moet als christenvolk wor den beschouwd. Allen zijn christenen, al willen ze het niet wezen. Het doet er niet toe. De Staat* zegt het, en daarom zijn ze het. Als de socialist binnenkort een besluit neemt, »de Staat* zegt dat het christendom is afge schaft, dan is het christendom afgeschaft. Want als ge voor u die beginselen aan vaardt, moet ge de vrijheid ook geven aan een ander om op gelijke wijze te spreken èn, gij hebt u te onderwerpen. De mannen der revolutie verloochenen het beginsel niet gemakkelijk. Echt vroom weten zij zich voor te doen. Ds. Hoogerhuizen e.a, advi seerden bij eerste stemming de liberalen te kiezen. Want, ge weet, die gereformeerden waren zoo gevaarlijk. Ze lieten de openbare instellingen buiten den bijbel bestaan. Zij, vrome, liberalen noem ik ze liever, hadden een warm hart voor de openbare school. Zij zouden den bijbel een plaats willen geven, omdat het volk een christen volk is. 't Scheepke zeilde de haven uit. Al wat liberaal was lachte, en werd op zijn manier ook vroom*. Wat was deze ds. Hooger huizen toch een patente kerel! dr. Kuyper had de liberalen steeds geteekend als le vende uit de rede, zonder bijbel, maar ds. H. gaf hen weer een eereplaats. Nu wil ik wel zeggen, dat zij in geenen deele zooveel met den bijbel op hebben, en dat zij o zoo blijde zouden zijn als dat lastige boek er nooit geweest was. Als dat het geval ware geweest, zoo zouden zij ons niet getyran- niseerd. hebben in onzen strijd voor den bijbel op de school, toen zij wat blijde waren dat dat boek er uit weggenomen was. Thans echter had een murmureerende schare onder de christelijk historischen het lievelingsezeltje van stal gehaald. In Kam pen werd het in minder dan geen tijd voor het karretje gespannen, waarop de heer de Gast door het district reed. Over het alge meen zijn de eenvoudige lui gehecht aan den bijbel. Ze hebben de waarheid lief. Wanneer zij nu een liberale candidaat kon den aanbevelen, even vroom* als de li berale vromen* (in verkiezingsdagen nl.), dan hadden ze veel gewonnen. Het >denkend-deel-der natie* denkt nog zoo slecht niet! Eerst jaren gepractiseerd de openbaring Gods weg te cijferen, doch in dagen van de verkiezing de witte das om, en dus den bijbel onder het stof te voorschijn gehaald. Zoo handelde men in Kampen. En daarom ik vraag u, wist gij dat de heer de Gast zoo'n bijbelvriend was Ik hoop het van harte. Laat hij dan maar trouw de woorden des Heeren lezen. Misschien leert hij begrijpen dat liberaal te zijn en de woorden des Heeren te eer biedigen o zoo moeielijk, ja laat mij gerust zeggen: onmogelijk is. 't Is voor of tegen den Christus. Een witte das en een bijbel met zilveren sloten onder den arm is nog geen bewijs dat iemand den bijbel lief heeft en dat hij de woorden des Heeren als een lamp voor zijne voet erkend te zijn. Sommige men schen zijn er, die met den bijbel spotten, doch die een bijbel met zilveren sloten ge rust en dankbaar dragen langs de straten, 't Is hun niet om den bijbel, maar om het zilver te doen. Of wilt ge dat ik mij an ders uitdruk, in de laatste dagen hebben wij gezien dat ongedoopten het heil wan de Herv. kerk en der openbare school zoch ten op eene wijze dat zij stemmen konden winnen. Zoo iets noem ik huichelen*. Het echte farizeïsme. »Van buiten schoon, van binnen witgepleisterde graven, doch vol doodsbeenderen*, zegt Jezus. In Kampen hebben de liberalen den heer de Gast aanbevolen met een bijbel onder den arm, om deze te bezorgen op de open bare school, Natuurlijk was ds. H. hun man in die dagen. Toen hij echter zag, waarop het uitliep, trok hij haastig terug. Beulswerk wilde hij niet verrichten*. Maar de heer de Gast trok niet terug. Hij klapte in zijn handen toen hij niet op audiëntie mocht gaan bij mr. Troelstra, maar toen deze hem commandeerde dat hij moest ko men. Ik verzeker u dat hij den bijbel toen niet medegenomen heeft. Volgaarne geeft hij dezen met alle andere liberalen aan de fractie Hoogerhuizen terug, met een briefje er bij: »tot later als de tijd het weer nood zakelijk maakt.* In elk geval had ik gaarne bij gelegen heid even bericht over de bijbelliefdevan den heer de Gast Ge moogt hem welzeg gen, dat ik er groot belang in stel. Er zijn witte raven. Gewoonlijk worden deze duur betaald, om ze laten sop te zetten*. Een politieke witte kraai komt alleen in dagen der verkiezingen voor. Voor curiositeit zou ik er wel een willen bezitten of een veilig adres hebben, waar ik zoo'n vogel kon zien. Doch laat me u nog iets anders schrijven. Ge zult met mij gelezen hebben, dat ds.v. d. Kooi mijn beschouwing van een ban in hel leger heeft aangehaald1 Gepasseerden Zondag was ik in de kerk waar onze dominé de strijd voor Aï als tekstwoorden had genomen. De oorzaak waarom Israel voor Aï werd geslagen, lag in de zonde van Achan.J Hij had het goud en zilver en een prachtig kleed liever dan een volhardenden strijd in de legerscharen des Heeren. Achan wilde feitelijk God en den Mammon dienen, of beter gezegd sMammon en God. Daarom werd Israel geslagen. Niet onaardig wees de predikant op de zonde van onzen tijd. 't Was Materialisme dat hoofd en hart vervulde. Men wilde de Goddelijke regel niet meer: sin het zweet uws aansehijns zult gij uw brood eten. sDoor arbeid tot brood*, en niet door sden Staat tot brood*. Zoowel jong als oud mochten dezen regel niet vergeten, opdat men leerde verstaan, dat de Heere ook in hetgeen voor den ouden dag noodig was, erkend moest wor den. 's Heeren zorg hield met 60-jarigen leeftijd niet op. Wie nu in plaats van den Heere, de sStaat* als God erkende, bedrieg feitelijk de zonde van Achan, n.l. leven voor een vreemden God, om het Materialisme in den vorm van staatspensioneering te bemach tigen. Ik ging geheel accoord met die preek. Maar natuurlijk bleef hij daarbij niet staan. Als ds. v d. Kooi maar met mij weet dat de ban, de zonde van Materialisme, uit ons weggedaan moet worden, zullen wij weer triumfeeren. En dan trok Jozua met Israel uit om Achan testeenigen. Wij moeten dus strijden tegen de zonde van Materialisme. Laten de predikanten er maar eens goed op wijzen, opdat het volk leere verstaan dat slijdelijkheid* en het ^schermen met onmacht* een oorkussen van satan is. Israel steenigde Achan. Israel ging wer ken. Wekt gij bij gelegenheid uw dominé eens op om het licht van 's Heeren woord op de vraagstukken van het leven te laten vallen. Als de dominés niet wakker wor den, doch sluimeren en slapen, kunnen wij het volk toch niet kwalijk nemen dat het slaapt. De tijd noopt er toe. We kunnen er op rekenen dat de Christusbelijders geen gemakkelijken tijd tegen gaan. De zweep van Troelstra heeft de liberalen doodge ranseld*. Nu zal hij de zweep op onze ruggen laten voelen, en als triumphator zich door het land laten rijden, terwijl hij g( b e It dat wij zullen knielen. Of hij in ons mannen zonder ruggegraat zal aantreffen? Wij gaan met het oog op God gericht voorwaarts, en de zonde van Materialisme uit ons weggedaan, gaat God met ons mede ten strijde, èn wij overwinnen. Ontvang weer mijne groete MARNIX. Een Haagsch medewerker van de Te Ij weat te melden In de gisteren te Amsterdam gehouden

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1