voor de Znidltollandsclie en Zeeuwselie Eilanden. EB BLAB. Zaterdag 28 Juni 1913. Antirevolutionair Orgaan c IN HOC SIGNO VINCES Hotel Restaurant 28ste Jaargang ÜN°. 1880. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie tranco toe te zenden aan den Aitaever. In de brochure door den Nat. Bond van Protest kiezers de wereld inge zonden wordt er de klemtoon opgelegd, dat 't gaat om de saamstelling der Volksvertegenwoordigingom 't Be wind dat de kiezers hun stem moeten kunnen verantwoorden aan Goddat getrouw moeten helpen bevorderen het stoffelijk en geestelijk welzijn onzer natie. Dat alles is juist. Ook is juist, dat de Prot. kiezers volgaarne rekening willen houden met de verplichting om in 't bijzonder de protestantsche rech ten en vrijheden in langen en zwaren strijd door de vaderen verworven, te handhaven en te beveiligen, zoodat ze eens, ongekrenkt en onverkort, aan een volgend geslacht kunnen over gegeven worden als hooge en heilige goederen waarvoor Nederland zijn God nooit genoeg dank kan betuigen, maar ook, waarop Nederland nooit genoeg naijverig kan zijn. Maar en nog eens maar als de Bond van Prot. Kiezers zich terecht op de Vaderen beroept, heeit ook alle kiezer na te gaan wat de Vaderen dan wel onder Protestant verstonden. En dan zal de misleiding en verleu- gening blijken, waaraan deze Bond en de uitgestrooide brochure zich in deze Verkiezing grovelijk hebben schul dig gemaakt; dan zal blijken, dat de Vaderen zich in hun graf zouden om draaien, als ze onder de brochure zagen staan Beveelt »dws« aan: mr. Patijn. Hij is «dusa in de lijn der VaderenHij erkent de Protestantsche idee als hoog en heilig goed op onze erve na zware worsteling verkregen. Hij kan er zijn God niet genoeg voor danken. En die allen, de Jood Van Raalte en de Jood Kohnstam, die aanbevolen zijnzij kunnen er God niet genoeg voor prijzen, dat de Protestantsche gedachte in Nederland heelt wortel geschoten. Al die menschen, liberaal van hoofd tot teen, zij zijn volgens dien Bond de ware belijders van 't Protestan tisme. Met uitsluiting van alle Antirev. en Chr. Historischen, die op dit punt gansch onzuiver op de graat zijn. 't Liberalisme in al zijn kleurschakee- ring dat is volgens dien BondPro testant, vriend en voorstander! En de rest is vijand! Daarom ijverde hij tegen ons en voor hen. Vóór mr. Patijn en tegen ds Hogerzeil, predikant der Ned. Herv. Kerk. Maar dan moet er toch een groot verschil zijn in opvatting van wat Protestant is. Als onder dezelfde leus de Rechtschen worden veracht en de Linkschen door den Bond worden aangenomenals andersom de Link schen door ons worden bestreden en de Rechtschen worden gesteundmoet er toch wel een hemelsbreed onder scheid zijn in de opvatting van be grip van »Protestant« Wat noemt die Bond dan «Protes- tant« Ja zoek maar in heel de bro chure, maar ge vindt er geen letter van Ze verfoeit van harten de coalitie, die zegt ze op onheilige wijze gods dienst en politiek vermengt. Ze werfoeit van harten de coalitie door de wijze, waarop ze de antithese stelt en ons volk al meer in twee vijandige kampen verdeelt J Ze overzet zich met krachtn tegen de aanmatiging van 't ultramonta- nisme, dat krachtens zijn wezen, niet anders dan vijandig kan staan tegen over de Protest, grondslagen van ons Staatsleven. Ze »wil tegenweer biedenaan iede- ren aanslag op de tegenwoordige Ned. H. Kerk met haar historische rechten. Ze «plaatst zich vierkant« tegen over de door de coalitiepartijen be oogde oplossing van 't School vraag stuk en de door de huidige Regeering gewilde lariefwet. Ze «heft opa de banier van ons alom geliefd Oranjehuis met zijn fiere wapenspreuk«Ik zal handhavena. Uit deze uit de brochure gehaalde verfoeiingen en verzettingen en tegen weringen enz. enz. moet dus de ware aard van 't Protestantisme blijken. B.v. de Tarief wet is anti-Protestantsch!! Wie lacht daar? Stuurt ds. Hoogen- huis een kist lijnkoeken en aan ds. Kwast een pot Vitello, en hebt meelij met deze schepsels, die hun Libera listisch gedoe nog met een klets praatje over de «Protestantschea ta- riefwet willen bedekken. Antiprotes- tantsch moet dus zijn de Vermenging van godsdienst en politiek, maar was 't dan niet Marnix en al wat Geusde, die in ons Wilhelmus, hoe toen ook de staatkunde loeide, juist zongen «Ik heb met den Heer der Heeren een vast verbond gemaaktDat lied zingen toch de Protestantenbonders ook, niet waar? Is dan niet bij onze Vaderen de echte antirev. leus «God in 't Staatsrecht« erkend Naar onze Vaderen te oordeelen, stond godsdienst en politiek niet naast elkaarmaar rustte er op. Antiprotestantsch heet bij den Bondde antithese. Maar onze Vaderen kenden die ook en hadden tot zinspreukSteunende op den Bijbel verdedigen wij de Vrijheida. De Vrij heid werd dus toen al door anderen gansch anders verdedigd. Blijft dus over 't ultramontanismedie is dan antiprotestantsch. Maar waarin hin deren de Roomschen dan de Protes tanten Dat dit beginsel van ultra- montaan te zijn, bestaat, zeer zeker. Maar wat voor last hebben de Protes tanten daarvan. Of zit er dit achter, dat de Bond de ultramontanen liever 't Land uitjoeg en schavotten op- richte. Wil de Bond soms aan de Ultramontanen misdrijven, wat deze in de 16e eeuw onze Vaderen deed ervaren Jadan is dat Bond-Pro- testantisme even ergerlijk, even on behagelijk, even afkeuringswaardig.En toch we maken ons sterk, dat deze Bond wat graag zijn handen zou was- schen in Roomsch bloed, en dan ds. Lieftink en mijnheer Differee beulen plaatsvervangend beul. Het Hoofbestuur van den Bond, dat edele 12 tal (is dat getal gekozen met 't oog op de 12 discipelen van den liefdevollen Heiland l) ja, dat is in elk opzicht bereid de moderne In- kwisitie in te voerennu over de Roomschen! Ze zouden er graag met opgestroopten mouw aan willen be ginnen De Bond van Prot. kiezers, waarvan we in ons hoofdartikel spraken, advi seerde bij deze Herstemming in den Rotterdam. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1 en f 1.25 Aanbevelend, R, C. F. T. i LEE-Moom vroegeren rol te blijvenstemt liberaal. Vast houden dus aan de van meet af gevolgde gedragslijnnoch een colitie- man, noch een Sociaal-Dem. maar een Concentratieman. Ds. van Hoogenhuize geeft een ander advies, afwijkend van de andere elf heeren van 't Hoofdbestuur. Het be stuur is dus al verdeeld en 't bestaat nog maar één maand.'Zijn advies (met ds. G. H. Wagenaar) luidt: Stemt rechts. En aan heel de circulaire is 't te merken, dat ds. Hoog. zich diep schul dig voelt. Hij schrijft De liberalen verkoopen zich aan de SocialistenHelp de zege ver hindereno Protest, kiezers aan de thans gecombineerde liberaal-socia listische concentratie. 't Is of ge den smarttoon van Judas beluistert: «ik heb vergoten onschul dig bloed 1 Die lib. heb ik nu pas zoo geholpena. Ds. van Hoog., hij alleen, geeft 't advies«Stemt toch asjeblieft rechts, want nu gaan mijn oogen er pas voor over: «De liberalen, die ik bij eerste stemming hielp aanbevelen (ook mr. Patijn) reiken de Soc. de hand om alles uit te bannen, wat nog christelijk denkt. Wat ons nog dierbaar is als Protestanten en Hervormdenzij wil len 't uitbannen Ia Gelukkig, dat er nog één van 't twaaftal berouw krijgt 't zal wel geen invloed meer hebben op de Herst. Er is door dien Bond, door dat 12 tal te veel kwaad zaad gezaaid. Maar toch verheugt 't ons, dat 't hart, 't geweten van ds. H. nog kloptdat 't hem aan klaagt en hij er naar wil luisteren. Arme predikantdeze stembusstrijd zal een donkere bladzijde blijven in uw levensboek. En zal blijven werpen een donkere vlek op Uw politieke in zichten. Ge dacht zoo nobel van de LiberalenGe beveelt ze aan en nu 1 nu rijzen u de haren te bergen. Ze verkoopen zich aan de Socialisten, roep ge te laat uitWat bittere ont goocheling voor Uniet voor anderen, die dat al voorspeld hadden Dolend schaap der Ned. H. Kerk Ziet ge nu pas, hoe die Lib. wat U dierbaar is, willen vermorzelen? Uw Kerk, Uw geloof, Uw Protestantisme Neendat beoogde de Coalitie niet. En toch gaaft gij haar den ezelstrap. Uw zielekreet doet weemoedig aan En te meer omdat thans Uw gepleegd geweld op Rechts onherstelbaar is. De Socialisten hebben, ook door UI de macht in handenWaakt Gij nu voor Uwe Ne H. Kerk Want't ge vaar is veel nader bij als gij hadt ver moed. En met U zullen de Antirev. waken, die door U gesmaden. Wat is de haat tegen 'tChristelijk ge loof en zijn belijders toch groot. En bij elke nieuwe stembus laait de vij andschap al leller en feller op. In Rotterdam Haarlem, Enschede, in Franeker, in Dordt laat de Vrij zinnigheid eigen candidaten vallen om de clericalen te kunnen weren. En ze nemen den Socialist .met open armen aan. Deftige kapitalisten uit Rotterdam mannen van naam en eere buigen willig den knie voor de proletarische Socialistische candidaten en spuwen vuur en vlam naar die mannen van Rechts, die op alle terrein des levens getoond hebben Gods Woord lief te hebben en daarvoor alleen 't hoofd te willen bukken. Wat is de haat tegen 's Heeren Woord toch groot aan de Linkerzijde. En nog zijn we er niet. De strij'd begint nu pas, want de huichelarij dier liberale menschen met kerk en christ, geloof komt hoe langs zoo meer openbaar door hun innige saamwerking met de S. D. A. P. wier grondbeginsel Godsdienstloos is. OP DEN UITKIJK. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fir. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Interconaaa. No. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en s/x maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/g maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Bond van Protestantsche Kiezers. Voor uw district beveelt de Bond van Prot. Kiezers dus aan Mr. R. J. H. Patijn. Het kloppend geweten. Gedempte Boerensteiger 63A, 63B Direct nabij de Hoofdsteeg, Het clericale geboefte moet er uit. Ditmaal vang ik aan met 'n vers. Het werd gezegd, onlangs, op de Am- sterdamsche Tentoonstelling »De Vrouw 18131913,< toen daar onlangs een 75 tal Friezen en Friezinnen, dames en heeren uit Leeuwarden, uit Bolsward, uit Sneek, uit Joure en uit andere plaatsen op be zoek waren. Ik schrijf het vers eerst af. Wij staan in dsn rijzenden morgen, In het weifelend, groeiende licht, Met ons kind aan de knieën geborgen, En verwachting straalt van ons gezicht. We heffen de reikende handen, Naar 't verre geluk dat ons wacht, Wij zien over lichtende landen, Hoe vrijheids-heil naad'rend ons lacht, Wij richten de ruggen, ons zorgen, En vreezen ligt onder ons, klein, Wij staan in den groeienden morgen, En de dag zal een heerlijkheid zijn. Wie dit leest en nazegt, voelt wel, hoe hier geen holle klanken rammelen, maar hoe hier een warme, geestdriftige overtui ging zich baan breekteen juichend geloof in een schoone toekomst uitzingt, wat het in visioenen reeds ziet. 'k Heb zoo een en ander gelezen van die Amsterdamsche Tentoonstelling. En ik kreeg er respect voor. Er wordt daar veel goeds, veel schoons, veel leerrijks geboden. 'k Heb gerild van afschuw, als ik de be- schiijving las van het lot, waaronder hon derden vrouwen en meisjes zuchten, die in ons Vaderland met «huisnijverheid* wat moeten verdienen, en 'k heb getrild van verontwaardiging als ik las, hoeveel of hoe weinig dat was. Toch kan ik me met de onder-gedachte dezer Tentoonstelling niet verdedigen. Zij bedoelt het ware uit te werken wat men zou kunnen noemen »De vrijmaking der vrouw.* Zij laat zien, hoeveel er aan die vrijheid nog ontbreekt. En zij spreekt uit de onwankelbare hoop in de toekomst, wanneer die vrijheid zeker komen zal. Of, zooals Annie Salomons, de dich teres van bovenstaande^ regelen, het zingt >Wij zien over lichtende landen, Hoe vrijheids-heil naad'rend ons lacht." Misschien dat zulke regelen, geweld uit 't diepst van het vrouwengemoed sommigen onder ons die tot nog toe minachtend op dat «vrouwengedoe* neerzagen, tot de overtuiging brengen, dat er in onzen tijd wel degelijk een «vrouwenbeweging* is, die steeds meer geestdrift zoekt, de hoof den in gloed en de harten in vlam zet. 't Gaat, als met het socialisme. Een tiental jaren geleden waren er genoeg onder ons Christenvolk, die eenvoudig zeiden: «Dat wordt nooit wat, onder ons nuchter volk en in ons goede Nederland.* Ze worden 't nu anders gewaar. Zoo ook een beweging als deze. Wij hebben er ons wel degelijk mee te bemoeien; haar te bestrijden waar 't op onzen weg ligt maar ons ook af te vragen, welke elementen van waarheid er in gevonden worden, waarmee wij winst kunnen doen. 't Zijn vogels van diverse pluimage. Ge yindt er de mannetjes-vrouw bij, die eigenlijk bij vergissing bij de «rokken* terecht gekomen is en er plezier in heeft, in alles de mannen na te apen. Ge vindt er de vrouw-op-leeftijd, die niet bijtijds de huwelijkshaven met haar bootje is ingezeild en nu in volle zee met schuim zit te blazen tegen de geldende orde van zaken. En meer van die excentrieken. Doch dat verschijnsel vindt ge bij elke nieuwe beweging. Toen de Hervorming zich baan brak, hebben er soms ook rare kostgangers meegeloopen I Dat maakt niet de kern der zaak. Evenals de socialist, de echte, de over tuigde, zich gebonden voelt in 't sociale milieu, waarin hij verkeert en naar vrijheid snakt, van vrijheid zingt zoo voelt ook deze vrouw zich gebonden door de wetten en zeden, waaronder zij leven moet en hijgt naar vrijheid. In alles wil ze zijn de gelijke van den man. Wat hij kan en mag, moet zij ook mogen als ze 't kan. Dat is kort gezegd haar vrijheidsidee. Nu leg ik er nogmaals den nadruk op, dat hierin een element van waarheid schu It. Doch dat laat ik nu zitten. Ik wil er dit maal eens de nadruk op vestigen, hoe onder die meelevende en vooruitstrevende vrouwen zelf reeds het vermoeden opkomt, ja de erraring wordt opgedaan, dat die komende, met hijgend verlangen verwachte vrijheid, haar nog niet het qeluk zal brengen. En dat wordt 'n kwaad ding. Vrijheid is slechts 't middel. Om het geluk te grijpen En als ik nu de «vrijheid* krijg naar het begeeren van m'n hart en het «geluk* vliegt onderwijl m'n venster uit, dan heeft mijn hart in plaats van voed zaam brood een harden, kouden steen Zoo denkt een man er over. Of een vrouw het anders voelt Een van de eerste eischen der «moderne vrouw* is, dat zij op den weg van studie en wetenschap dezelfde rechten hebben zal als de man. Het «huwelijk gedoe* is minderwaardig werk. In het onderling gesprek te* behan delen de vraag, hoe men van de restjes eten, twee dagen gespaard, den derden dag een smakelijk maar weinig kostbaar middagmaal bereiden kan, is de vrouw onwaardig. Dat is goed voor de keuken meid en straks voor de koks van de centrale voedsel verschaffing Te bespreken de juiste uitlegging van artikel zooveel Burg, Wetboek is veel interessanter. Zich te bemoeien met het poetsen van het koperwerk, 't glanzen van het linnen goed, het inmaken van vruchten het is eigenlijk een vernedering voor de vrouw. De man bemoeit zich daar immers ook niet mee en 't is veel meer den mensch en de vrouw waardig, als ze haar geest ontwikkelt, haar verstand scherpt, haar oor deel oefentals ze bewandelt het pad der wetenschappen en lauweren plukt op het groote veld der studie AlweerIk wil de vrouw niet dom hou den. Ook in onze kringen moet de vrouw

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1