Woensdag 16 April 1913 5i8<Ut Jaargang N°. 1859. Antirevolutionair Orgaan voor «1© Zuidhollandsehe en Krruniclie Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Ter wille van den mensch. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag ©a Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland by vooruitbetaling f 4,50 per jaar, ifsonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSD1JK. TelcJwa laterceasm. S o. S. J Advortentïë® 10 cent per regel en ï/1 maal. Reclames 10 per regel, Boekaankondiging 5 Cent per regel en */?®sai° Monstaanvragen m Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing. Qroota letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan I AdvertentiSn worden ingewacht tot Dinsdag- an Vrijdagmorgen 10 uur. .4He stiikfcesa voor «Ie Redactie ^esteosd, Adverteiatiën esi verdere Administratie Crasae® toe te aendea aan den Uitgever De Overheid, zoo leert de anti revolutionaire richting, is als die naresse Gods, in eene Christelijke en dus niet-godsdienstlooze natie gehouden tot verheerlijking van Gods naam, en behoort diens volgens Eenmaal was de Schepping te ver gelijken met een instrument, waaraan Gods\ vingeren de schoonste accoor- den ontlokten. In geestelijk opzicht genoot de mensch een leven, dat in zijn kennis, gerechtigheid en heilig heid, een afstraling was van 't leven Gods, zijnen Schepper. Vrede der ziel ruischte van oogenblik tot oogenblik in hemongekende zaligheid dronk hij in, in de dagelijksche gemeen schap met zijn Formeerder. Geen zondewrong, geen gewetensklacht, geen hartepijn, geen zelfverwijt, geen naberouw drong zich tusschen hem en zijnen Koning. Alles in hem was hij gend naar levensgemeenschap met dat Wezen, dat hij kende aan den wind, die van de paradijsweelde de heer lijkheid dreef over berg en dal, over rivier en rots. Alleen: Adam moest den hof bewaren en Satan tegenstaan. Zijn stoffelijk leven was daarmede in harmonie, in overeenstemming. Geen woeste orkanen, geen overstroo mingen, geen vuurspuwende bergen braken dood en verderfde gansche Natuur was een heilige tempel, waar van de vogelen des hemels en liet viervoetig en Nvremelend gedierte in hun onderling saamleven, de majesteit verkondigden en den vrede uitjubelden. Schoon was Gods Schepping, totdat Adam als God wilde zijn, kennende 't goed en 't kwaad en hij ook zijn vingeren zette op 't klavier der ge schapen wereld, maar toen een wan klank hooren deed, die de engelen deed sidderen, den Satan deed juichen en den Heere God dit zoo pijnlijke Woord deed uitspreken»Zie, de* mensch is geworden als onzer een.« Daarin lag 't ontzettend kwaad dat Adam had gewrocht. Als Tempel-, als Paradijswachter was hij aange steld, maar hij had als verrader zijn post verlaten, was naar den vijand overgeloopen, en meende daar, bij hem, de Godsgeheimen dieper en grondiger te leeren kennen. En als de Heere God geen gedachten des vredes had gehad, en het verderf niet had gestuiten algemeene genade zich niet had geopenbaarddan was de Schepping een ruïne geworden. Maar den Satan werd de- dood aan gezegd. Aan Noach werd 't verbond ge schonken met een regenboog als sa crament: en zoo van eeuw tot eeuw hield Hij zijn wereld in stand. Wie dan ook zoekt, medezoekt naar de oplossing der sociale kwestie, hij kan ze nooit vinden, tenzij hij de ge dachten belijdt, die we hierboven neer schreven. En hoe geleerd eefi politicus ook zijn moge in de kennis van allerlei historie der nog levende of der onder gegane volkenhoe ruim zijn blik ook moge zijn in de drijfveeren der indi viduen, der vereenigingen en der ver schillende corporaties, die in den Staat een plaats van actie zoeken hoe gemakkelijk hij zich ook bewege op 't terrein van allerlei wetenschap, om daaruit honig te puren voor zijn politiek levensbestaannooit zal hij de oplossing der sociale kwestie zelfs maar van verre nabijkomen omdat hij den oorsprong niet erkent. De oorsprong ligt in de zondein 't ontredderde beeld Gods, dat de mensch verloren heeft. En daardoor is de menschelijke natuur verwron gen. En verwrongen daardoor het lichaams- en zieleleven Het lichaam is sterfelijk geworden. De geest ver zwakt voor 't ideëele leven._ Zoo staat de mensch nu op deez' aarde, met alle nood en behoeften. Hij moet eten, drinken, wonen, zichkleeden, slapen, rustendat zijn stoffelijke behoeften noodzakelijk om het stervensproces te gen te houdendat zij n stof!elij ke nooden waarin voorzien moet worden, omdat de mensch mensch is en mensch moet blijven, die, hoe onttakeld op de zon denzee ronddolend en zwalkend in misère, nochtans is en blijft schepsel Gods; nochtans is van Gods geslacht nochtans is eeuwig, en begaafd met rede en verstand en wilom te wor den, kan 'tzijn, schepsel Gods tot alle goed werk toegerust. De mensch heeft geestelijke behoeften aan gods dienst, aan verzoening, aan liefde, aan saamwerking. En wat hij niet is, kan hij worden door Christus. De oplossing der sociale kwestie kan niet anders bezien dan in 't licht van Adams zondeval? in 't Paradijs. Wat was hij eerst Wat werd hij Wat moet hij worden? En wie weet, wat de mensch was, weet ook, wat hij in de toekomst worden moet. Niet, of deez' aarde zal 't Eden nimmer worden neen, nooit meer zal die voorziening in geestelijke en stof felijke behoeften meer kunnen plaats hebben, zooals dit plaats had in den morgenstond der Scheppinger is in dien Hof te veel jammer op zich ge haald. Maar de politicus en de socioloog moeten toch weten in hce hooge po sitie de koning der aarde gestaan heeft, vóór hem de kroon ontrukten den heerschersslaf ontnomen wordt; want weten zij de hooge afkomst van den koning zonder troon en den heer- scher zonder staf, dan weten ze ook, waartoe ze den banneling uit Eden weer brengen moeten. Dan gloort voor den politicus 't ideaal om, o ware 't zooo kon 't zoo om den weggezonken mensch weer op te heffen uit zijn somberen staat en zoo slaaf - sche positie. Dan heeft de socioloog weer houvast: wat hij van den ver jaagden vorst der Schepping met de hulpe Gods, onder inwerking van Gods Geest, door allerlei wet en regel, maken kan. Beelddrager Gods was de mensch. Nu omringt hem 't kwaad als een keten. Maar de politicus mag middelen beramen om dien keten draaglijk te makenom zoo voor den sterveling eer. vergezicht te openen naar nog beter leven, naar nog beter verhou dingen. Urn hem jaloersch te maken op dat Nieuwe Eden, waarin alle keten zal geslaaktalle dwang ver nietigd en de harmonie der menschen- kinderen in één lofaccoord zal worden bezongen. In en builen de Kumcr. Land- en Tuinbouw. Een belangrijke Proef. UITGSVEE a. uit bestuur en wetgeving alles te verwijderen, wat den vrijen invloed van het Evangelie op ons volksleven belemmert b. zich zelve, als daartoe in volstrekten zin onbevoegd, te ont houden van elke rechtstreeksche bemoeiing met de godsdienstige ontwikkeling der natie c. alle kerkgenootschappen of godsdienstige vereenigingen, en voorts alle burgers, onverschillig welke hunne denkwijze aangaande de eeuwige dingen zij, te behande len op voet van gelijkheiden d. in de consciëntie, voor zoo ver die het vermoeden van acht baarheid niet mist, een grens te erkennen voor haar macht. Art. 4 van het Antirevolutionnair Program. Amice 1 Terwiji ik dezen brief schrijf zijn ze in de 2e Kamer aan het woord geweest over het nieuw te bouwen krankzinnigengesticht te Woensel. Uit de besprekingen blijkt dat de Christelijke gestichten tot model dienen ook voor de liberalen. Hoe worden onze mannen toch gerechtvaardigd Hoe wijs zijn 's Heeren wegen De smaad verkeert in lof. Zoo is het gégaan, zoo zal het gaan, en zoo gaat het altijd. De rechtvaardigen zulien het aardrijk beërven, zegt de schrift. Geloof me dat dit woord niet te vergeefs geschreven staat. Jammer dat zoovele Christenen daaruit eeu verkeerde conclusie trekken, en handelen en leven, als of »de eieren vanzelf gekookt worden*. Het pad der lijdelijkheid schijnt o zoo vroom, doch is in het wezen van de zaak zoo diep goddeloos. De beloften Gods liggen er. Maar de Heere eischt dat wij zullen werken. Waren alle Christenen, of beter gezegd, alle »vromen* daarvan doordrongen. Geloof me dat het er in onzen tijd op maatschappelijk erf heel wat anders uit zou zien. Juist die lijdelijken staan de zaken zeer in de weg. Zeer vromelijk, spreken zij, maar onderwijl krijgt nu deze en dan gene een knauw. Vraagt ge echter of zij bedoelde personen wel ooit eens vermaand hebben, zoo ondekt ge dat ze zich nog nooit van hun roeping hebben gekweten. Doch laat me over dat soort Christenen zwijgen Ik erger mij geregeld over de lijdelijken, want er is, helaas, letterlijk niets mede te be ginnen. Ik sprak deze dagen iemand die zeer goed in onze omgeving bekend was. Hij sprak mij aan, en vroeg naar den Brielle en Zierikzee. >Als ze de hanJeu uit de mouwen steken, gaan de districten om,« zeide bij. Jammer zoo voegde hij er aan toe, dat bet volk in het mysticisme zulk een behagen schept Vroeger was het dat die domine het meeste volk trok die de meeste mystieke preek heild. Nieuwsgierig naar onze om geving vroeg hij mij of het nog zoo was. Ik heb hem natuurlijk het een en ander verteld, zooals ik [de zaken bezie, en niet verzwegen, dat er nog veel te veel van dat soort Christenen worden gevonden. Ik leverde het bewijs uit de traagheid der burgers om lid te worden van eene kies- vereeniging. De weinige actie die wordt gevonden. De bedekte vrees voor de libe ralen, die in dreigen sterk zijn. Er komt eene kentering, dat staat vast. Aan onze voorvechters hebben wij naast God te dan ken, dat onze inrichtingen worden geroemd, en dat men van liberale zijde ons tracht na te doen. Toch zal het niet gelukken. Hun beginsel staat hen in de weg. Ik wil u nog eens op een voorbeeld wijzen dat ongetwijfeld van beteekenis is met het oog op de komende verkiezing. Men begint reeds van de linkerzijde dat wapen te gebruiken. Ik bedoel het plaatsen van de bijbelsche geschiedenis op de lijst der vakken die op de kweekschool te Rotterdam zal onderwezen worden, Ge weet »hoe« de bijbel beschouwd wordt van die zijdeDe bijbel op de school was dwaasheid Na jaren het Christelijk ouder wijs gesmaad, en als minderwaardig voor gesteld te hebben, snapt men dat de open bare onderwijzers tamelijk dom zijn. Om beschaafd mensch te kunnen wezen, dient men met den inhoud van den bijbel op de hoogte te zijn. Om Beets en Bilderbeek e.a. te kunnen lezen, wordt kennis van den bijbel gevraagd. Snap je, waarom onze scholen veel beter moeten zijn dan de open bare scholen Om de eenvoudige reden dat onze onderwijzers beschaafd en ontwik keld zijn, terwiji de kinderen de vruchten plukken. Hier is weer waar sde rechtvaar digen zullen het aardrijk beërven*. Ziende de zegen die rust op het christelijk onderwijs, zullen zij op de neutrale kweek school de zegen willen veroveren. Toch lukt het hen niet. Let nou op, wat ik zeg. God geeft den zegen in den weg der ge hoorzaamheid, en niet op den weg der ongehoorzaamheid. Hoe goed de bedoeling moge zijn, de voorstanders van den bijbel op de kweekschool komen bedrogen uit. Laat men het meeste gunstig geval nemen. Stel een Gereformeerd predikant het zij Hervormend of behoorende tot de Gerefor meerde kerk, zal dat onderwijs geven. Dan is het zoo mooi als het maar kan. Ik houdt dus de modernen en etischen in mijn ge dachte er buiten. Toch mislukt het totaal. Men moet vier kant bedrogen uitkomen. Waarom? Zoo vraagt ge wellicht. Och geloof me „de Heilige Geest woont niet op de kermis." Ik wil u daartoe wijzen op Jerobiam. Jerobiam wilde de tien stammen helpen, en richtte daartoe een dienst in te Dan en te Bethel. Hij dacht dat het nu k'laar was, en dat de tien stammen even rijk ware als de stam van Juda. Maar Jerobiam had vergeten dat de Heere zijn zegen schenkt in den weg der gehoorzaamheid. Om deze geschiedenis in toepassing te brengen wijs ik u op de roeping der over heid. Aan haar is het koninklijke, het zwaard dus, gegeven. Niet het priesterlijke en profetische. Zoodra de overheid haar roeping verzaakt, of ingrijpt in hetgeen zij niet mag doen, moet het mis gaan. Wil men in 1913 nog niet zien Zien we niet overal de Openbare School den rug toe keeren De Openbare School heeft uitgediend. God maakt in dezen zijn woord waar. Een over- heidschool met of zonder bijbel gaat te gronde. Een kweekschool met of zonder bijbel eveneens Aan de ouders komt het goddelijke recht toe „op te voeden." Voor zooverre het drievoudig ambt door God aan den vader is gegeven, komt er een punt van aanraking met de overheid n.l. in het koninklijke ambt. Ware dit niet het geval, zoo zou de overheid zich geheel moeten onttrekken. Nu echter de overheid de ouders op zijde zet en profeet en priester er bij wil zijn zullen we zien dat juist de bijbel de oorzaak zal worden dat de neutrale kweekscholen vlie gend achteruitgaan. De eenige uitweg is, geef de rechten der ouders niet prijs maar herstel deze waar ze ontnomen zijn, en het onderwijs zal bloeien. God wil dat de vrij heid door de overheid geëerbiedigd en be schermd wordt. Wie deze aanrandt graaft eigen graf. De dood van de Openbare School is aan het niet eerbiedigen van de overheid te danken. Gods Woord houdt stand hoe het ongeloof ook werkt. Juist zij die de goddelijke gaven eerbiedigen, mogen een zegen afbidden en dezen worden geze gend. Voordat de bijbelsche geschiedenis op de neutrale kweekschool onderwezen wordt begint de herrie reeds. Geen dogma mag worden geleerd, zeggen de socialisten en liberalen. Als deze regel wordt toegepast, komt de bijbel nooit op de school. Niemand staat neutraal tegenover den bijbel. Ik zie met belangstelling uit hoe de wethouder van onderwijs dit zaakje zal uitwerken. Ik vrees dat hij menige slape- looze nacht zal doorbrengen en het eind hem niets dan groot verdriet bezorgd. Niemand zal hem dankbaar zijn. Jerobiams geschiedenis herhaalt zich door de eenwen heen. In elk geval heeft dit feit de Christe nen weer gerechtvaardigd. De tijd is rijp dat de grondwetherziening komt, zoodat we van de liberale druk verlost worden. De drang naar vrijheid wordt kennelijk open baar terwijl de vrijheid niet bij de liberalen moet alleen bij de Christenen wordt gevon den. Met leeuwenmoed gevochten voor het zittend kabinet.- Al ,zou het alleen zijn om vrijheid van onderwijs was het de moeite waard om tot de algeheele overwinning niet uit het zadel tc gaan. De vaandels ontplooitZorg toch dat allen met onze beginselen bekend wor den gemaakt. Tracht huis aan huis b.v te bezorgen „Christus in de politiek" uitgave Kirclinur Amsterdam. Zorg verder dat onze Christelijke politieke bladen overal worden bezorgd. De tijd is rijp. De liberaal vraagt naar den bijbel op de kweekschool. Er heerscht een moedeloosheid en grenselooze lamlendigheid onder hen. Het „denkend deel der natie" is moegepeinst, en sterft weg aan de politieke zenuwziekte. Nimmer naar een bijbel gevraagd, wel ver acht. Nu vraagt men er naar. Kan het ooit beter bewijs geven, dat het uitgediend heeft Vooruit dus I Den strijd aangebonden, en de zege is ons. Groetend t.t. MARNIX. De hoofdbemesting van het grasland bestaat in de aanwending van de mest stoffen kainiet en Thomasslakkenmeel, daarbij wordt een kalkbemesting ongeregeld toegepast, terwijl soms nog chili wordt gegeven. Meestal echter volstaat men met de beide genoemde meststoffen. Evenwel, in de verhouding, waarin deze meststoffen door de verschillende gebruikers worden aangewend, is een zeer groot verschil, evenals in de hoeveelheden van beide. In vele streken is de phosphorzuurbemesting overwegend, beschouwt men deze als de voornaamste, niettegenstaande de leer, dat het gras wel 3-maaI zooveel kali als phos- phorzuur voor zijn samenstel behoeft. Zeer belangrijk is daarom de uitslag van een desbetreffende proef, gedurende 16 jaren genomen op madeland te Leggeloo (Dr.) bij Mej. de Wed. R. W. Koops. De Rijksland- bouwleeraar legde in 1887 op een stuk z.g. roodolmigen grond, vóór dien tijd nog nooit bemest, 6 perceelen van 5 Are aan, de eerste 10 jaren jaarlijks aldus bemest per H.A. I 1000 KG. kain. en 1000 KG. slakk. II 1000 500 III 1000 y> 0 IV 500 1000 V 0 1000 VI 0 s> 0» Het 1 en 4e jaar werd het veld bekalkt met 2000 en 1640 K.G. gebluschte kalk per H.A., terwijl in de laatste 5 jaren (1908—1912) alléén 150 K.G. chili per H.A. werd gegeven, teneinde de nawerking van kainiet en slak te kunnen nagaan. Daar het etgroen werd geweid, hebben de oogstcijfers alleen betrekking op de le snede over de eerste 10 jaren was de gemiddelde opbrengstI. 5510 K G., II. 4955 K.G., III. 4270 K.G., IV. 3800 K.G., V. 2180 K.G., VI. 2000 K.G. Het resultaat leidde tot de volgende conclusies a. De beide eerste jaren gaven de mest stoffen slechts een geringe oogstvermeer- dering. b. De kainietbemesting alleen heeft den oogst reeds zeer vergroot, meer dan ver dubbeld (9 en 6). c. De slakkenmeelbemesting alleen heeft nagenoeg geen werking vertoond (5 en 6). d. 2 deelen kainiet tegen 1 deel slak is zeer veel beter dan 1 deel kainiet tegen 2 deelen slak (2 en 4). e. De eerste 500 K.G. slak naast kainiet is rendabel, vooral wanneer we de onge twijfeld hoogere voederwaarde in rekening brengen en in aanmerking nemen, dat de gevonden cijfers in normale gevallen met die der 2e snede (gemiddeld plm. een derde van de le snede) verhoogd worden. Of ook de tweede 500 K.G. slakkenmeel nog raad zaam is, is twijfelachtig. De gemiddelde werking daarvan is geringer. f. Op dit proefveld heeft de bemesting van 2 deelen kainiet tegen 1 deel slak den oogst gemiddeld ongeveer 3| maal vergroot. Ook door de nawerking, die in 1908 begon, wordt bevestigd, dat (zie d) de aan wending van 2 deelen kainiet tegen 1 deel slak beter resultaat geeft dan omgekeerd

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1