voor «Ie Zuitllaollaiiflsclie en Zeenwscli«5 Skilanden.
EERSTE Mi.
Zaterdag 5 April 1913.
288le Jaargang N°. 1856.
An tirevo lutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
Hotel Restaurant
Maar tweeërlei politiek,
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
W. BOEKHOVEN,
SOMMELSDIJK.
Telefoon Interconana. M®. 2.
Advertentiën 10 Cent per regel en s/s maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stokken voor de Redactie foe§fesisd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
1
De Heere regeert, Hij is met hoog
heid bekleed, zegt de Psalmist. En
dat regeeren Gods is een absoluut,
een volstrekt eenig regeeren. Hem is
gege^a alle macht in hemel en op
•s Ol Regeeren is iets Goddelijks. De
v yte Majesteit zetelt ten troon en
de aarde met hare volheidde hemel
met haar rijkdom, de hel met haar
ellendede zee en berg en dalde
sterren des daags en des nachtsde
orkanen, die woeden; de woestijnen,
die schroeiende rotsen, die elk hou
weel tarten 't is alles 't Zijne en Hij
regeert over de stoffelijke en geeste
lijke wereld, die onder en boven 't
uitspansel is.
Maar van deze Goddelijke Macht
straalt at de macht, die de mensch
bezit. Op den mensch echter is niet
van toepassing wat Job zegt»Wie
zal tot God zeggen, wat doet Gij.« Op
den mensch is niet van toepassing wat
Job elders zegt»Hij antwoordt niet
van al zijn daden«.
NebnV->y\pezar voelde, zelfs als de
onder de monarchen uit
JÜ J&met groote verschil tusschen
jddelijk en Menschelijk gezag, want
hij sprak het uit»Hij doet naar zijn
wil met 't heir des hemels en de in
woners der aarde en er is niemand,
die zijn hand afslaan, of tot Hem
zeggen kanWat doet Gij
En Mattheus 20: 15 luidt: Of is 't
Mij niet geoorloofd te doen met het
mijne wat ik wil.
Dat is de zoogenaamde potestas
het gezag '•Gods, zijn opperste wil.
Maar nu daalt van Hem souvereini-
teit, macht af op allen levenskring.
En die, welke is gegeven aan de Over
heid, heet politieke macht. Die is haar
gegeven om onzer zonden wil, opdat
zij desnoods door het zwaard der ge
rechtigheid aan ieder rust en orde en
veiligheid en recht waarborgen kunne.
En dat is nu 't eenige juiste stand
punt, dat een Christen in mag nemen
de Overheid regeert, ja, maar bij de
genade, de gratie Gods. Zoo wil ons
huidig Kabinet in de nieuwe Grond
wet dan ook die erkentenis uitspre
ken Overheid, zeker en gewisover
ons, over Nederland, maar onder God.
Niet de mensch-god zal op den troon,
maar »door U, door U alleen, om 't
eeuwig welbehagen«.
En alle Regeeren, dat zijn grondslag
en fundament niet vindt in die Gratie
of Genadein dat Welbehagen en
Believen Gods, waardoor Hij menschen
aanstelt om op aarde Zijn schepsels te
regeeren, beschermen, voort te helpen
als^zwakke krachten 't voortgaan be
lemmeren al zulke regeeren loopt op
ontaarding van 't Gezag uit.
Er is dan ook maar tweeërlei poli
tiek, En hoe 't Liberalisme en Socia
lisme ook zich verzette tegen de po
litieke antithese en ons toeroept:
»Waarin bestaat nu toch 't verschil
tusschen Uw politieke gedragslijn en
de onze; we zien het zoo weinig,
toch dwaalt men. Moge de opbouw;
muur en bint en pan en spar vaak
dezelfde zijn: de grondslag loopt ver
uiteenhet fundament is gansch ver
schillend.
Een man van de Rechtsche Staat
kunde kan niet regeeren, tenzij zijn
morgen- en avondbelijden is: Gij o
God hebt mij gesteld om dit volk te
besturen, vanwien ik eenmaal reken
schap voor U zal afleggen, hoe ik 't
gedaan heb.
Tien man van de Rechtsche Politiek
staat dagelijks als voor Gods aange
zicht, Hem vragend om wijsheid en
licht om niet ter rechter- of ter linker
te dwalen in de middelen die hij
moet toepassen om Recht en Gerech
tigheid toe te passen.
Een man van de Rechtsche Politiek
heeft daji ook behoefte aan de gebeden
der kinderen Gods, die hem als Mozes
schragen kunnen.
Welnu! de Linksche Politiek staat
daar vierkant tegenover .God uit het
staatsrechtGod verzaakt. God mis
kend. God zij goed voor de binnen
kamer en voor de kerk, maar voor
de staatkunde is God te missen. Som
migen doen er nog een vroom glimpje
over en zeggen God is te heilig voor
die wereidsche politiek, alsof waarlijk
God zich van seoonde tot seconde zich
niet met die aardsche dingen bemoeit
de haren onzes hoofds zijn zelfs ge
teld en de muschkens worden door
Hem gevoed, zooals de lelien in pracht-
tigen dos door Hem opgroeien en
verwelken: God te heilig voer de Po
litiek God bemoeit zich elk oogenblik
met den duivel en dat is nog wat
anders dan met 't dagelij ksche leven
van zooveel goeds en wel.
Er is maar tweeërlei politiekze
rekent met God óf ze doet 't niet. En
't is daarom onmogelijk, dat iemand,
die dit uitganspunt aanvaardt, ooit
anders dan Rechts stemmen kan.
De braafste en edelste en barmhar-
tigste Liberaal of Socialist, al stonden
ze nog hooger dan de bekende Sama
ritaan, kunnen nooit onze stem krijgen.
Niet, omdat ze niet braaf genoeg zijn,
maar omdat ze zoo weinig hoog zijn,
dat ze den God des hemels miskennen
als de Oppermajesteit ook van Neder
land. Al bood een Liberaal ons huizen
vol goud, we zouden hem niet mogen
en kunnen steunen. Omdat hij God
miskent.
*x* De ziceep van Troelstra.
De zweep van Troelstra is al vaak
op den bok gehoord. En 't Liberalis
me glimlacht er om. Ze zien al jaren
aan een, dat ze volgen moeten en
daarom ontroert hen dat klappen niet
meer. Integendeelze beginnen er
zelf schik in te krijgen. Zeg gerust,
dat ze de Socialisten naloopen en ze
worden er zelfs moedig tegen in. In
hun hart gaan ze met Troelstra mee
Ze hebben hem meer lief dan eigen
partijleiders. Er zit voor den Libe
raal iets pikants, iets ferms, iets moe
digs, iets durfachtigs in, om met de
socialisten mee te loopen. De liberaal
voelt zijn hart vuriger kloppen, als
hij van Troelstra iets leest of hoort.
Laat een liberaal iets moois hoorem
van mr. Patijn van mr. Borgesius
(van Roodhuizen zullen we maar zwij -
gen, daar zwijgen zij ook liever van
maar ochdat trekt zoo niet. Men
maakt er wat ophef van, wat kouwe
drukte rnen klepelt en slaat de trom
maar, maar 't is toch
belangena zoo kranig niet, als wan
neer Troelstra iets zegt.
Sjonge, sjongedie Troelstra. Nou
da's een vent.
Heel het zieleleven van een liberaal
cirkelt zich en kringt zich en slingert
zich om Troelstra, als-klimop om den
eik.
Gedempte Boerensteiger 63A, 63B
Botterdam. 1
DINERS 60 cent en hooger.
LOGIES MET ONTBIJT /I en ƒ1.25
Aanbevelend,
1 R. G. F, 11 LEE-Mooiieil,
Hij is hun geestelijke vader.
HiJ is hun raadsman.
Hij is hun toongever.
Hij is hun leider.
Och jadaar zijn de liberalen niets
verlegen mee. Zeg gerustje bent een
zoon van Troelstra en dan voelen ze
zich gevleid, als de barbier uit En
geland, die een kleinzoon van Napo
leon waseen bastaard, 't zij zoo
maar toch volle familie en met Napo
leontisch bloed
Troelstra kan in de oogen van een
liberaal geen kwaad doen. En als hij
kwaad doet wordt het hem oogen-
blikkelijk vergeven. Zoo'n hoogachting
voelen ze voor hem. Laat mr. Patijn
een fout maken hoe domzeggen
zelaat Troelstra een zelfde
fout maken de liberaal krijgt tra
nen in zijn oogenhoe jammer,
zeggen ze dan
De Liberalen zijn op 't socialisme
aangelegd. Vandaar hun sympathieën.
En praat nu maar over Troelstra zoo
veel je wilde liberaal is altijd een
aandachtig luisteraar. Maar spreek
er geen kwaad vandan wordt hij
boos en erg boos ook
De voorloopige nieuwe kiezerslijsten
liggen thans voor iederëen op de se-
creterie ter inzage.
Wij wekken iedereen, inzonderheid
de Besturen der Kiesvereenigingen
ernstig op lijsten te inepecteeren.
Geinspecteerd moet worden
le of de naam van eiken kiezer die,
hetzij van wege zijne betaalde belas
ting, he'.zij van wege zijn aangifte, op
de lijst ene plaats verdient, er nu ook
op voorkomt; en
2e of soms iemand als kiezer op de
lijst is gebracht, die om welke reden
dan ook, er niet op thuis behoort.
Er kan toch niet alleen ongelukki
ge kiezersmoord maar ook ongeoorloof
de kiezersteelt hebben plaats gehad.
De inspectie moet met alle nauw
keurigheid geschieden, want anders
loopt men zeer stellig groot gevaar,
dat eenige kiesgerechtigden dezen
zomer niet meê zullen strijden.
Vergissingen, verschrijvingen en ver
zuimen kunnen o, zoo gemakkelijk
voorkomen, terwijl het even natuur
lijk is, dat over de geldigheid van
enkele of wellicht vele nieuwe kies
recht aangiften de meeningen uiteen
kunnen gaan.
Men zoeke dus onverwijld zijn aan-
teekeningen betreffende de ingediende
aangiften tot plaatsing op de kiezers
lijsten op, om, zoo noodig, het goed
recht der aangiften te kunnen ver
dedigen.
Spoedig is het daarvoor te laat.
»De Graafschapper.
OP DEN UITKIJK.
UITGEVER
Direct nabij de Hoofdsteeg,
Nu inspectie houden.
Nu is het daarvoor de tijd nu wordt
daartoe de gelegenheid geboden.
't Is alweer verscheiden jaren geleden;
'k geloof zelfs van in de 19e eeuw.
Hoe het zij; ik kreeg te beschikken over
een zeldzame vacantie en er was zeld
zamer nog ook geen enkel karweitje, dat
nu juist op de vacantie had gewacht, om door
den man en vader, die immers >nu tóch
niets te doen heefteens netj es opgeknapt
te worden.
Er waren geen kamers bij te plakken.
Ook moest er geen bedstee getimmerd.
Een >het« groote vacantie-blok aan
mijn been, den tuin, die andere jaren
twee maanden lang verwaarloosd werd en
'n groote feestzaal was voor allerlei onkrui
den, alles op rekening van de groote
vacantie«, die alle ongerechtigheden weg
vagen zou, den tuin had ik uitbesteed, »om
de helfu, zooals we dat noemden.
'k Wil maar zeggenIk was vrij man.
Mijn vrouw kon niet uitgaan.
Omstreeks Pinkster was de jongste
jongen Benjamin af gewordenj en de nieuwe
moederplichten bonden mijn vrouw aan
onze woning. Ze was nergens liever, dan
bij haar eigen thuis, zei ze en bleef ongevoelig
voor alles wat naar 'n grooter of kleiner uit
stapje zweemde.
Nu, ik was dat met haar eens.
Maar toch, als 't nu eenmaal vacantie
wordt, dan krijg ik de kriebel in m'n
beenen en als 't dan even kan, dan móét
ik er es uitvliegen.
En alles werkte dit keer samen.
De woeligste jongens waren bij de groot
ouders van weerszijden gevraagd de men
schen weten niet, wat ze zich in hun rustig
huishoudentje op den hals halen
maar 't lag nu juist niet op mijn weg, om die
reden 't verzoek te weigeren, ook weten zij
er met koekjes, cadeautjes e. d, g. nogal
goed orde onder te houden.
Mijn vrouw zelf drong er op aan, dat
ik gaan zou en zoo kwam het er dan van.
Nu hield ik er in dien tijd een eigenaardige
manier van vacantie houden op na.
Die 'k ook ditmaal volgde.
's Morgens na een dubbel ontbijt, waar
bij ik als slot na 'n drietal eitjes met 'n roe
mer versche melk 't welzijn der mijnen dronk,
stapte ik op de fiets, absoiuut niet wetende,
waar de avond mijn brengen zou. Eerst
kreeg ik dan een langen weg en pas als ik 't
eind in 't oog kreeg, stelde ik-me de vraag
Rechts of Links zoo bracht ik dan den dag
door, fietsend, afstappend, wandelend, lig
gend, kijkend, duttend, net naar 't me in mijn
hoofd kwam. 's Avonds zorgde ik hier of daar
onderdak te hebben't eerste werk was dan
een prentkaart le sturen naar mijn vrouw
dan met de kippen op stok en 's morgens
met den haan uit de veeren.
Zóó reizen is aan te bevelen.
En wie in 't komende seisoen de weelde
mag smaken van een acht dagen vacantie,
kan ik werkelijk aanbevelen, van goede
kaarten voorzien, zoo 't vaderland eens in
te gaaD.
Doch dit alles is inleiding.
•Nu heb ik nog géén vacantie en de lezer
eischt terecht, dat ik een bepaald doel
heb
Goedik fietste dan met een hondekar-
gangetje op den straatweg van Utrecht naar
Amsterdam, komende" alzod" ook door het
dorp Breukelen.
Wat prachtige landstreek daar
Tegenwoordig zoeken de menschen het
meer op de heuvelen en de hei en aan
't strand.
Daar is iets vóór te zeggen.
Doch laag-Nederland is ook zoo mooi
Vooral in die Vechtstreek, eenmaal in
onze 18e eeuw het gezochte uitspan
ningsoord voor de partriciës uit Amsterdam
en Utrecht. De straatweg zelf met zijn
dubbele rijen boomen, hoog kroonend in
,de lucht; de Vecht, die 't landschap door
snijdt en omsingelt; de vruchtbare beemden
aan alle zijden de prachtige buitenplaatsen
de moderne villa's en de oude ridder-
kasteelen. 't is er een waar oord van poëzie,
verheugenis en vacantiegenot.
Breukelen is almee 't centrum van al
dit fraais.
Prachtige, over oude ridderhofsteden en
landgoederen boeien het oog.
Zoo b.v., als men van Utrecht komt,
eerst Nyenrode en daar schuin tegenover
Oudaen; alsmede Qunterstein, wat ver
der op, vlak bij de Hervormde Kerk,
Dat zijn huizingen, welker historie over
eeuwen loopt en over welker verschillende
eigenaars boekdeelen zouden te vullen zijn.
Doch er zijn ook tal van villa's, land
goederen e.d.g. van jonger datum, die ook
de moeite van 't bezichtigen loonen.
Toen ik er laDgs reed, sprong ik plotse
ling van de fiets en bleef staan bij 'n
buitenverblijf, 'n klein eind van de straat
weg af, maar dat door inrichting, tuinbouw
enz. onmiddelijk de aandacht trok. Was
't een villa Een museum 'n Openbare
inrichting 't Was iets anders dan gewoon
dat zag ik duidelijk.
Zooals men doet in dergelijke gevallen
Toen ik onder de verande van een goed
restaurant uitrustte van de vermoeinissen,
vroeg ik naar die villa.
Direct was de kellner op de hoogte.
Mijnheer heeft toch wel gehoord van
Kees den Tippelaar, die op Slangevecht
woont
Nu was ik dadelijk op de hoogte.
Natuurlijk, van den zonderlingen,
maar jovialen >Kees« hadden de kranten
dikwijls verteld.
Hij was een zonnekind der natuur,
't Zal er niet velen gegeven zijn, zooals
den heer Leonardus Cornelis Dudok de Wit
om hun leven lang zulk een heerlijk buiten
goed tot hun beschikking te hebben, dat
door zijn voortreffelijke boomgaarden en
vruchtkweekerijen bovendien een beste bron
van inkomst is.
Toch was de eigenaar vaak van huis.
Onrust kenmerkte zijn natuur.
En hij heeft zijn vaderland vaak verbaasd
laten staan, door wat hij op sportgebied
kon verrichten. Met name de wandelsport
had zijn voorkeur. In 1865 en '66 wan
delde hij geheel Java in de lengte door
van Banjoewangi aan straat Bali tot Anjer
in het verste Westen. In 187+ tippelde
hij van Amsterdam naar Parijs; in 1875
van Amsterdam naar Weenen. Zijn lichaam
harden en gebruiken, dat was zijn lust.
Als 't in den winter een steen dik vroor,
hakte hij een bijt achter zijn huis en sprong
er 's morgens zoo uit bed inzijn bad
moest hij toch hebben
Voorts was hij een zonderling.
Heel zijn huis, heel zijn tuin, had hij
gemaakt tot een verzameling van curiosi
teiten, vandaar dat wie voorbijkwam on
willekeurig bleef stilstaan.
Hij hield altijd open-tafel.
Voor iedereen, die Slangevecht zien wou,
was hij te allen tijde te spreken en hij
zorgde dat zijn bezoekers uitstekend werden
onthaald.
Zijn buitenverblijf was een verzamelplaats
van vroolijke snuiters en jolige sportbroe-
ders en hoe darteier het gezelschap was,
hoe meer het den bewoner vermaakte. Hij
was de excentrieke grappenmakerde man
van honrad dwaze invallenvan duizend
dolle zcMMen en zotte dolheden. Bij hem
zag meir alrfoereld op zijn dwaast; zóó
mal was 't nietje bedenken, of hij was er
voor te vinden, 't Was er een doorloopende
klucht. De »lof der zotheide werd er door
hem en zijn gasten gezongen. Er was geen
vroolijker, uitgelatener, ernstschuwer man te
bedenken binnen de grenzen van Nederland.
Ds eigenaar van Slangevecht is niet meer,