voor «Ie Zuitllaollaiiflsclie en Zeenwscli«5 Skilanden. EERSTE Mi. Zaterdag 5 April 1913. 288le Jaargang N°. 1856. An tirevo lutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Hotel Restaurant Maar tweeërlei politiek, Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. Telefoon Interconana. M®. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en s/s maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stokken voor de Redactie foe§fesisd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. 1 De Heere regeert, Hij is met hoog heid bekleed, zegt de Psalmist. En dat regeeren Gods is een absoluut, een volstrekt eenig regeeren. Hem is gege^a alle macht in hemel en op •s Ol Regeeren is iets Goddelijks. De v yte Majesteit zetelt ten troon en de aarde met hare volheidde hemel met haar rijkdom, de hel met haar ellendede zee en berg en dalde sterren des daags en des nachtsde orkanen, die woeden; de woestijnen, die schroeiende rotsen, die elk hou weel tarten 't is alles 't Zijne en Hij regeert over de stoffelijke en geeste lijke wereld, die onder en boven 't uitspansel is. Maar van deze Goddelijke Macht straalt at de macht, die de mensch bezit. Op den mensch echter is niet van toepassing wat Job zegt»Wie zal tot God zeggen, wat doet Gij.« Op den mensch is niet van toepassing wat Job elders zegt»Hij antwoordt niet van al zijn daden«. NebnV->y\pezar voelde, zelfs als de onder de monarchen uit JÜ J&met groote verschil tusschen jddelijk en Menschelijk gezag, want hij sprak het uit»Hij doet naar zijn wil met 't heir des hemels en de in woners der aarde en er is niemand, die zijn hand afslaan, of tot Hem zeggen kanWat doet Gij En Mattheus 20: 15 luidt: Of is 't Mij niet geoorloofd te doen met het mijne wat ik wil. Dat is de zoogenaamde potestas het gezag '•Gods, zijn opperste wil. Maar nu daalt van Hem souvereini- teit, macht af op allen levenskring. En die, welke is gegeven aan de Over heid, heet politieke macht. Die is haar gegeven om onzer zonden wil, opdat zij desnoods door het zwaard der ge rechtigheid aan ieder rust en orde en veiligheid en recht waarborgen kunne. En dat is nu 't eenige juiste stand punt, dat een Christen in mag nemen de Overheid regeert, ja, maar bij de genade, de gratie Gods. Zoo wil ons huidig Kabinet in de nieuwe Grond wet dan ook die erkentenis uitspre ken Overheid, zeker en gewisover ons, over Nederland, maar onder God. Niet de mensch-god zal op den troon, maar »door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen«. En alle Regeeren, dat zijn grondslag en fundament niet vindt in die Gratie of Genadein dat Welbehagen en Believen Gods, waardoor Hij menschen aanstelt om op aarde Zijn schepsels te regeeren, beschermen, voort te helpen als^zwakke krachten 't voortgaan be lemmeren al zulke regeeren loopt op ontaarding van 't Gezag uit. Er is dan ook maar tweeërlei poli tiek, En hoe 't Liberalisme en Socia lisme ook zich verzette tegen de po litieke antithese en ons toeroept: »Waarin bestaat nu toch 't verschil tusschen Uw politieke gedragslijn en de onze; we zien het zoo weinig, toch dwaalt men. Moge de opbouw; muur en bint en pan en spar vaak dezelfde zijn: de grondslag loopt ver uiteenhet fundament is gansch ver schillend. Een man van de Rechtsche Staat kunde kan niet regeeren, tenzij zijn morgen- en avondbelijden is: Gij o God hebt mij gesteld om dit volk te besturen, vanwien ik eenmaal reken schap voor U zal afleggen, hoe ik 't gedaan heb. Tien man van de Rechtsche Politiek staat dagelijks als voor Gods aange zicht, Hem vragend om wijsheid en licht om niet ter rechter- of ter linker te dwalen in de middelen die hij moet toepassen om Recht en Gerech tigheid toe te passen. Een man van de Rechtsche Politiek heeft daji ook behoefte aan de gebeden der kinderen Gods, die hem als Mozes schragen kunnen. Welnu! de Linksche Politiek staat daar vierkant tegenover .God uit het staatsrechtGod verzaakt. God mis kend. God zij goed voor de binnen kamer en voor de kerk, maar voor de staatkunde is God te missen. Som migen doen er nog een vroom glimpje over en zeggen God is te heilig voor die wereidsche politiek, alsof waarlijk God zich van seoonde tot seconde zich niet met die aardsche dingen bemoeit de haren onzes hoofds zijn zelfs ge teld en de muschkens worden door Hem gevoed, zooals de lelien in pracht- tigen dos door Hem opgroeien en verwelken: God te heilig voer de Po litiek God bemoeit zich elk oogenblik met den duivel en dat is nog wat anders dan met 't dagelij ksche leven van zooveel goeds en wel. Er is maar tweeërlei politiekze rekent met God óf ze doet 't niet. En 't is daarom onmogelijk, dat iemand, die dit uitganspunt aanvaardt, ooit anders dan Rechts stemmen kan. De braafste en edelste en barmhar- tigste Liberaal of Socialist, al stonden ze nog hooger dan de bekende Sama ritaan, kunnen nooit onze stem krijgen. Niet, omdat ze niet braaf genoeg zijn, maar omdat ze zoo weinig hoog zijn, dat ze den God des hemels miskennen als de Oppermajesteit ook van Neder land. Al bood een Liberaal ons huizen vol goud, we zouden hem niet mogen en kunnen steunen. Omdat hij God miskent. *x* De ziceep van Troelstra. De zweep van Troelstra is al vaak op den bok gehoord. En 't Liberalis me glimlacht er om. Ze zien al jaren aan een, dat ze volgen moeten en daarom ontroert hen dat klappen niet meer. Integendeelze beginnen er zelf schik in te krijgen. Zeg gerust, dat ze de Socialisten naloopen en ze worden er zelfs moedig tegen in. In hun hart gaan ze met Troelstra mee Ze hebben hem meer lief dan eigen partijleiders. Er zit voor den Libe raal iets pikants, iets ferms, iets moe digs, iets durfachtigs in, om met de socialisten mee te loopen. De liberaal voelt zijn hart vuriger kloppen, als hij van Troelstra iets leest of hoort. Laat een liberaal iets moois hoorem van mr. Patijn van mr. Borgesius (van Roodhuizen zullen we maar zwij - gen, daar zwijgen zij ook liever van maar ochdat trekt zoo niet. Men maakt er wat ophef van, wat kouwe drukte rnen klepelt en slaat de trom maar, maar 't is toch belangena zoo kranig niet, als wan neer Troelstra iets zegt. Sjonge, sjongedie Troelstra. Nou da's een vent. Heel het zieleleven van een liberaal cirkelt zich en kringt zich en slingert zich om Troelstra, als-klimop om den eik. Gedempte Boerensteiger 63A, 63B Botterdam. 1 DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT /I en ƒ1.25 Aanbevelend, 1 R. G. F, 11 LEE-Mooiieil, Hij is hun geestelijke vader. HiJ is hun raadsman. Hij is hun toongever. Hij is hun leider. Och jadaar zijn de liberalen niets verlegen mee. Zeg gerustje bent een zoon van Troelstra en dan voelen ze zich gevleid, als de barbier uit En geland, die een kleinzoon van Napo leon waseen bastaard, 't zij zoo maar toch volle familie en met Napo leontisch bloed Troelstra kan in de oogen van een liberaal geen kwaad doen. En als hij kwaad doet wordt het hem oogen- blikkelijk vergeven. Zoo'n hoogachting voelen ze voor hem. Laat mr. Patijn een fout maken hoe domzeggen zelaat Troelstra een zelfde fout maken de liberaal krijgt tra nen in zijn oogenhoe jammer, zeggen ze dan De Liberalen zijn op 't socialisme aangelegd. Vandaar hun sympathieën. En praat nu maar over Troelstra zoo veel je wilde liberaal is altijd een aandachtig luisteraar. Maar spreek er geen kwaad vandan wordt hij boos en erg boos ook De voorloopige nieuwe kiezerslijsten liggen thans voor iederëen op de se- creterie ter inzage. Wij wekken iedereen, inzonderheid de Besturen der Kiesvereenigingen ernstig op lijsten te inepecteeren. Geinspecteerd moet worden le of de naam van eiken kiezer die, hetzij van wege zijne betaalde belas ting, he'.zij van wege zijn aangifte, op de lijst ene plaats verdient, er nu ook op voorkomt; en 2e of soms iemand als kiezer op de lijst is gebracht, die om welke reden dan ook, er niet op thuis behoort. Er kan toch niet alleen ongelukki ge kiezersmoord maar ook ongeoorloof de kiezersteelt hebben plaats gehad. De inspectie moet met alle nauw keurigheid geschieden, want anders loopt men zeer stellig groot gevaar, dat eenige kiesgerechtigden dezen zomer niet meê zullen strijden. Vergissingen, verschrijvingen en ver zuimen kunnen o, zoo gemakkelijk voorkomen, terwijl het even natuur lijk is, dat over de geldigheid van enkele of wellicht vele nieuwe kies recht aangiften de meeningen uiteen kunnen gaan. Men zoeke dus onverwijld zijn aan- teekeningen betreffende de ingediende aangiften tot plaatsing op de kiezers lijsten op, om, zoo noodig, het goed recht der aangiften te kunnen ver dedigen. Spoedig is het daarvoor te laat. »De Graafschapper. OP DEN UITKIJK. UITGEVER Direct nabij de Hoofdsteeg, Nu inspectie houden. Nu is het daarvoor de tijd nu wordt daartoe de gelegenheid geboden. 't Is alweer verscheiden jaren geleden; 'k geloof zelfs van in de 19e eeuw. Hoe het zij; ik kreeg te beschikken over een zeldzame vacantie en er was zeld zamer nog ook geen enkel karweitje, dat nu juist op de vacantie had gewacht, om door den man en vader, die immers >nu tóch niets te doen heefteens netj es opgeknapt te worden. Er waren geen kamers bij te plakken. Ook moest er geen bedstee getimmerd. Een >het« groote vacantie-blok aan mijn been, den tuin, die andere jaren twee maanden lang verwaarloosd werd en 'n groote feestzaal was voor allerlei onkrui den, alles op rekening van de groote vacantie«, die alle ongerechtigheden weg vagen zou, den tuin had ik uitbesteed, »om de helfu, zooals we dat noemden. 'k Wil maar zeggenIk was vrij man. Mijn vrouw kon niet uitgaan. Omstreeks Pinkster was de jongste jongen Benjamin af gewordenj en de nieuwe moederplichten bonden mijn vrouw aan onze woning. Ze was nergens liever, dan bij haar eigen thuis, zei ze en bleef ongevoelig voor alles wat naar 'n grooter of kleiner uit stapje zweemde. Nu, ik was dat met haar eens. Maar toch, als 't nu eenmaal vacantie wordt, dan krijg ik de kriebel in m'n beenen en als 't dan even kan, dan móét ik er es uitvliegen. En alles werkte dit keer samen. De woeligste jongens waren bij de groot ouders van weerszijden gevraagd de men schen weten niet, wat ze zich in hun rustig huishoudentje op den hals halen maar 't lag nu juist niet op mijn weg, om die reden 't verzoek te weigeren, ook weten zij er met koekjes, cadeautjes e. d, g. nogal goed orde onder te houden. Mijn vrouw zelf drong er op aan, dat ik gaan zou en zoo kwam het er dan van. Nu hield ik er in dien tijd een eigenaardige manier van vacantie houden op na. Die 'k ook ditmaal volgde. 's Morgens na een dubbel ontbijt, waar bij ik als slot na 'n drietal eitjes met 'n roe mer versche melk 't welzijn der mijnen dronk, stapte ik op de fiets, absoiuut niet wetende, waar de avond mijn brengen zou. Eerst kreeg ik dan een langen weg en pas als ik 't eind in 't oog kreeg, stelde ik-me de vraag Rechts of Links zoo bracht ik dan den dag door, fietsend, afstappend, wandelend, lig gend, kijkend, duttend, net naar 't me in mijn hoofd kwam. 's Avonds zorgde ik hier of daar onderdak te hebben't eerste werk was dan een prentkaart le sturen naar mijn vrouw dan met de kippen op stok en 's morgens met den haan uit de veeren. Zóó reizen is aan te bevelen. En wie in 't komende seisoen de weelde mag smaken van een acht dagen vacantie, kan ik werkelijk aanbevelen, van goede kaarten voorzien, zoo 't vaderland eens in te gaaD. Doch dit alles is inleiding. •Nu heb ik nog géén vacantie en de lezer eischt terecht, dat ik een bepaald doel heb Goedik fietste dan met een hondekar- gangetje op den straatweg van Utrecht naar Amsterdam, komende" alzod" ook door het dorp Breukelen. Wat prachtige landstreek daar Tegenwoordig zoeken de menschen het meer op de heuvelen en de hei en aan 't strand. Daar is iets vóór te zeggen. Doch laag-Nederland is ook zoo mooi Vooral in die Vechtstreek, eenmaal in onze 18e eeuw het gezochte uitspan ningsoord voor de partriciës uit Amsterdam en Utrecht. De straatweg zelf met zijn dubbele rijen boomen, hoog kroonend in ,de lucht; de Vecht, die 't landschap door snijdt en omsingelt; de vruchtbare beemden aan alle zijden de prachtige buitenplaatsen de moderne villa's en de oude ridder- kasteelen. 't is er een waar oord van poëzie, verheugenis en vacantiegenot. Breukelen is almee 't centrum van al dit fraais. Prachtige, over oude ridderhofsteden en landgoederen boeien het oog. Zoo b.v., als men van Utrecht komt, eerst Nyenrode en daar schuin tegenover Oudaen; alsmede Qunterstein, wat ver der op, vlak bij de Hervormde Kerk, Dat zijn huizingen, welker historie over eeuwen loopt en over welker verschillende eigenaars boekdeelen zouden te vullen zijn. Doch er zijn ook tal van villa's, land goederen e.d.g. van jonger datum, die ook de moeite van 't bezichtigen loonen. Toen ik er laDgs reed, sprong ik plotse ling van de fiets en bleef staan bij 'n buitenverblijf, 'n klein eind van de straat weg af, maar dat door inrichting, tuinbouw enz. onmiddelijk de aandacht trok. Was 't een villa Een museum 'n Openbare inrichting 't Was iets anders dan gewoon dat zag ik duidelijk. Zooals men doet in dergelijke gevallen Toen ik onder de verande van een goed restaurant uitrustte van de vermoeinissen, vroeg ik naar die villa. Direct was de kellner op de hoogte. Mijnheer heeft toch wel gehoord van Kees den Tippelaar, die op Slangevecht woont Nu was ik dadelijk op de hoogte. Natuurlijk, van den zonderlingen, maar jovialen >Kees« hadden de kranten dikwijls verteld. Hij was een zonnekind der natuur, 't Zal er niet velen gegeven zijn, zooals den heer Leonardus Cornelis Dudok de Wit om hun leven lang zulk een heerlijk buiten goed tot hun beschikking te hebben, dat door zijn voortreffelijke boomgaarden en vruchtkweekerijen bovendien een beste bron van inkomst is. Toch was de eigenaar vaak van huis. Onrust kenmerkte zijn natuur. En hij heeft zijn vaderland vaak verbaasd laten staan, door wat hij op sportgebied kon verrichten. Met name de wandelsport had zijn voorkeur. In 1865 en '66 wan delde hij geheel Java in de lengte door van Banjoewangi aan straat Bali tot Anjer in het verste Westen. In 187+ tippelde hij van Amsterdam naar Parijs; in 1875 van Amsterdam naar Weenen. Zijn lichaam harden en gebruiken, dat was zijn lust. Als 't in den winter een steen dik vroor, hakte hij een bijt achter zijn huis en sprong er 's morgens zoo uit bed inzijn bad moest hij toch hebben Voorts was hij een zonderling. Heel zijn huis, heel zijn tuin, had hij gemaakt tot een verzameling van curiosi teiten, vandaar dat wie voorbijkwam on willekeurig bleef stilstaan. Hij hield altijd open-tafel. Voor iedereen, die Slangevecht zien wou, was hij te allen tijde te spreken en hij zorgde dat zijn bezoekers uitstekend werden onthaald. Zijn buitenverblijf was een verzamelplaats van vroolijke snuiters en jolige sportbroe- ders en hoe darteier het gezelschap was, hoe meer het den bewoner vermaakte. Hij was de excentrieke grappenmakerde man van honrad dwaze invallenvan duizend dolle zcMMen en zotte dolheden. Bij hem zag meir alrfoereld op zijn dwaast; zóó mal was 't nietje bedenken, of hij was er voor te vinden, 't Was er een doorloopende klucht. De »lof der zotheide werd er door hem en zijn gasten gezongen. Er was geen vroolijker, uitgelatener, ernstschuwer man te bedenken binnen de grenzen van Nederland. Ds eigenaar van Slangevecht is niet meer,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1