IK,
ir
HEESTE Ml
n
Zaterdag 22 Maart 1913.
^S"1" J aargang N". 1852.
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidltollandsclie en Zeeuwsclte Eilanden.
h
m
I
J
>elen
a,
ring
IN HOC SIGNO VINCES
uwe
ten,
Hotel Restaurant
W. BOEKHOVEN.
Paaschfeest.
MA.
rroninger
prachtige
ze wordt
ippel ge-
IA.
O
14 dagen,
6819
rs).
sdels enz.
Th)/
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent.
Buitenland bjj vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
ÜÏÏÖSVKB
SOMMELSD1.VK.
Telcfoo* Iatercoa». So. 2.
Advertenties 10 oent per regel en maal. Reclames 10 per regel,
Boekaankondiging 5 Oent per regel en Viraal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Oent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- on Vrijdagmorgen 10 nar.
Alle stokken voor de RedacfËe bestemd, Advertenties! en verdere Administratie franco toe te zenden aan den (Jitgrever
Wegens invallen
de' Feestdagen zal ons
nummer van a.s. Woens
dag AT KT verschijnen.
ange en
id.
ekomen
e China
pakjes,
id.
ij es aan.
Middel-
Dge: A.
Zaaijer
O-
te Hal-
s steeds
ellingen
6671
ee»
tafel
1 1
«d, 2
pin©
6540
ker.
cent.
S,
'dam
Elke Christelijke feestdag heeft
zijn bekoring. Wanneer 't winter
getij-de wegen verstijft en de velden
als marmer maaktde sneeuwklee-
ren geweven worden om als blanke
wade dien doodenakker te bedek
ken, dan als de natuur rust van
haar zomerontplooiïng en haar
herfstdracht, vieren we den Kerst
dag en het In Menschen een Wel
behagen, Eere zij Godvoert
de gedachten naar 't eenvoudig
dorpske Bethlehem, mijlen en mij-
s- len ver van ons verwijderd om
in de kribbe als in den geest den
geboren Zaligmaker te begroeten.
SjDie plechtige stilte geeft ook
wijding aan 't Paaschfeest. De
Herders waakten in den nacht en
ook de soldaten hielden de nacht
wacht bij het graf. De Herders
zagen Engelen verschijnen en ver
dwijnen de soldaten zagen ze ko
men en ijlden in snelle vlucht tem-
pelwaarts om van dat ontzettend
gezicht van hemelschen glans aan
den Hoogepriester kondschap te
doen.
't Kerstfeest is een geboortefeest
daarom moet 't op de vredige stilte
in eiken kring Zijn stempel druk
ken. 't Paaschfeest is een opstan-
dingsfeestin den vroegen Sabbats
morgen onopgemerkt door de we
reld, ontloken bij een nieuwe ver
vulling der profetieën, en daarom
ligt een waas van heilige mysterie
en verwondering op dat teest
zoo, in 't toppunt van blijdschap
door den Evangelist weergegeven
De Heere is waarlijk opgestaan en
Hij is van Cefas gezien.
Dat is de belijdenis van eiken
Christen De Heere is waarlijkop-
gestaanDe dood is verslonden
tot overwinning. Elke dood.
Laten de graven zich openen
en sluiten Eens komt de tijd, dat
de Opgestane Heiland verschij
nend op de wolken de bazuinen
zal laten schellen. Het zijn dan an
dere Paaschklokkén, die over de
graven klinken, maar ze roepen 't
den dooden en levenden toe Komt
ten gerichte, alle gij Volken De
Heere is waarlijk opgestaan.
En de graven werden geopend,
lezen we.
Rampzalige, die hier op aarde
de Opstanding heeft geloochend
het Opstandingsfeest heelt veracht
en den Opgestanen Zaligmaker
heeft ontkend. Wat zal dat een
vreeselijk ontwaken zijn. Want de
Heere is opgestaan en ze zullen
Hem zien, maar dan als Rechter
en vóór Hij het vreeselijk oordeel
heeft uitgesproken zullen ze 't uit
roepen, dat de aarde ervan zucht
O, bergen valt op ons O, heuve
len bedekt ons voor 't aangezicht
van dien Hemelschen Rechter!
Rampzalige natie, die den Chris
tus der Opstanding verzaaktDie
leeft en aan die Natie 't leven geeft.
Ware Hij niet opgestaan, Hij zou
ook voor ons Nederlandsche Volk
nooit kunnen zijn de Weg, de
Waarheid en 't Leven in 't geeste
lijk en 't stoffelijk leven. Maar door
Zijn Opstanding mag elk Christen
persoonlijk voor eigen ziele- en
harteleven, hoe duister soms, het
oog opheffen naar boven; maar
ook onze Natie mag en kan allen
Goddelijken bijstand over haar be
staan en herschepping van Hem
afsmeeken' die helpen kan, omdat
Hij leeft.
En onze dorpen, onze provinden,
onze Staat, ons kerkelijk en poli
tiek leven, ons sociaal en huiselijk
leven't zal vleugelen krijgen als
die eens arends, als ons aller oog
maar gericht is op de Zonne der
Gerechtigheid, die opging in Jozef's
hof, nadat ze op Golgotha was
weggezonken.
Buiten den Opgestanen Heiland
geen zegen over Land en Volk
maar een kwijnend volksbestaan,
als der Heidenen donker, somber
met verderf.
Maar in de erkentenis van Zijn
opstanding en een innig belijden
in daad en woord, dat de Heere
leeft en tot Hem alle pad moet
heenloopen, staat ook Nederland
sterk. Die erkentenis klinke bij
dit Paaschfeest uit aller mond.
Want zonder die gaat Nederland
ten gronde.
Dat is het gulden jaar1848
Het gulden jaar der vrijzinnigheid.
Tóén kreeg zij haar zin. Toen werd
de Grondwet herzien en gaf Koning
Willem II toe aan al .de eischen, die
de liberalen hem stelden.
Het liberalisme was baas.
En bleef het, vele jaren lang
Door te dreigen met geweld.
Gansch Europa stond in '48 in brand.
Te Parijs was de omwenteling begon
nen. Vandaar was de koorts naar
Duitschland, naar Italië, naar alle lan
den overgeslagen en de liberalen in
Nederland lieten in hun kranten en
op hun meetings goed doorschemeren
dat het hier óók zou misloopen, als de
Koning niet toegaf. Zelfs verscheen
in de Arnh. Courant een verdicht ver
haal, van zekeren Koning »Melliw«
waarin aan Willem II niet. onduide
lijk werd te verstaan gegeven, dat
zijn halsstarrigheid hem kroon en le
ven zou kunnen kosten.
Gedempte Boerensteiger 63A, 63B
Rotterdam.
DIN KUS 60 cent en hooger.
LOGIES MET ONTBIJT 1 en f 1.25
Aanbevelend,
I R. C. F. y. i LEE-Moonen.
zijn Staatkundige Geschiedenis van
Nederland.
't Is erg zacht gezegd.
Maar men proeft hier de waarheid.
Die „omstandigheden" dat wa
ren de „liberalen" in en huiten Ne
derland. Voor hén werd de Koning
bang. En gaf alles toe, wal zij eischten.
Zoo kregen zij de macht.
Zóó werd de vrijzinnigheid baas.
Hoe hebben zij die macht gebruikt
Hebben zij het volk, het Nederland
sche volk in zijn breede lagen, in al
zijn rangen en standen invloed gege
ven op 't bestuur des lands?
Zooals waórlijk „vrijzinnig" ware?
Neen, dat hebben zij niet.
Nü roepen alle liberalen in koor
meê om „algemeen stemrecht", maar
vele jaren lang hebben ze nooit anders
gedaan dan elke uitbreiding van kies
recht tegenhouden.
Den Koning ontnamen zij schier
alle macht. Zoo zelfs, dat Multatuli,
een hunner eigen profeten, smadelijk
sprak van een »beministerd Koning«.
'n Ander noemde de Kroon 'n »orna-
ment" van den Staat,
Een versiersel meer niet
Een derde sprak van een «vlieg
wiel."
En nu van Rechts een zéér beschei
den poging wordt gewaagt, om het
vorstelijk Gezag tenminste iets vas
ter in de Grondwet te fondeeren
nu loopt de vrijzinnigheid te hoop
en schreeuwt, dat wij aan de heilige
beginselen van '48 willen tornen
Maar vele jaren lang hebben zij de
macht, die ze den Koning ontnomen
hadden, zelf gebruikt, om er ons chr.
volksdeel mee te onderdrukken.
Veertig jaar heeft het geduurd.
Van 1848 tot 1887.
Slechts een klein, zéér klein deel
van ons volk mocht meestemmen voor
de Tweede Kamer, 'n honderdduizend
over 't heele land.
Van die 100.000 hadden de vrijzin
nigen nog niet eens de meerderheid
Doch ze wisten de districten zoo te
verknippen en zóó tot dubbele, drie
dubbele enz. saam te voegen, dat ze
in het land verreweg in de minder
heid waren, maar in de Kamer toch
de meerderheid kregen.
Dat deed de beruchte districtsschaar.
Z56 wisten ze het b.v. in Friesland
met zijn sterke, orthodoxe bevolking,
steeds zöö aan te leggen, dat héél
Friesland vrijzinnig voor de Kamer
koos.
Zoo vervalschten zij de stembus.
Vervalschten de Kamer.
En als ze zoo in die Kamer de meer
derheid hadden, dan spraken ze het
beruchte woordDe minderheden
moeten dan maar onderdrukt worden
want die zijn de »doode vlieg», die de
zalf des apothekers stinken doet 1"
Dat zeiden ze niet alleen.
Maar ze deden het ook 1
Zóó was de praktijk der Vrijzinnig
heid.
Voor kerk en school en kiesrecht en
zendingvoor alles, waaraan ons chris
tenvolk zijn hart hechtte vele,
vele jaren lang(Een prop. blaadje.)
OP DEN UITKIJK.
1
I
f^L
- .Oï'
A; 'i
—WÉEP'
6.48
A. VAN
Dt PraeMjk der Vrijzinnigheid.
Thorbecke won het spel. En hij kon
feitelijk alles in de Grondwet schrijven
wat hij wilde. Niemand dorst hem
wederstaanzelfs de Koning niet.
Hoe heeft nu de vrijzinnigheid het
in 1848 gewonnen'?
n Willem II is door de omstandig
heden gedwongen", zegt Dr. Nijhof'va.
Direct nabij de Hoofdsteeg,
Hij is als slagersknecht begonnen.
Werd een man van Europeesche be
roemdheid, of ten minste vermaarheid, in
elk geval bekendheid; kwam tot eer en
fortuin en stierf in den bloei zijner
jaren aan de »kwaal van onzen tijd«,
zooals een zijner levensbeschrijvers het
noemtaan zenuwziekte, die het ijzersierke
lichaam sloopte en brak.
De dagbladen bericht'ten dezer dagen,
dat de bekende en populaire, Nederlansche
worstelaar, Dirk van den Berg, in 't
buitenland waar hij het meest vertoefde, is
overleden.
't Vaderland was hem te eng geworden.
Gansch Europa behoorde hem toe.
Ja, de geheele wereld was zijn werk
plaats en hij behoorde tot het kleine groepje
internationale worstelaars, de krachtkerels,
die van hoofdstad tot hoofstad togen, om
het publiek, dat daar variate's en dergelijke
geestverheffende inrichtings van vermaak
bezoekt, te doen likkebaarden van sportgenot.
Dirk's eerste optreden in 't publiek was
een reuzen succes.
In Amsterdam had een spullebaas enkele
worstelaars aangenomen, die avond aan
avond hun kunsten vertoonden en veel
publiek trokken.
Vooral één hunner, 'n Fransman, zag er
ais een Simsom ut en 't ging een gewoon
meusch als hel des verspieders ging ge
wone menschen voelden zich als sprink
hanen in 's mans oogen.
De Franschman had zin in een buiten
kansje en wedde om een inzet van 500
francs, dat niemand hem »leggen« kon.
»Kom maar opwas zijn wachtwoord.
Van den Berg had grooten lust,
om zich met hem te meten melde zich
op het podium aan, maar kon den inzet
van bijna 25° blanke guldentjes arme
slagersknecht die hij toen nog was niet
betalen.
Toen sloeg een golf van enthoesiasme
uit de zaal naar 't tooneel. Binnen korten
tijd werd hem het noodige geld in de hand
geduwd en in den tijd van 30 seconden
had de Amsterdamsche slager den Fran-
schen beroepworstelaar met beide schouders
tegen den grond geduwd en onder oorver-
verdoovend geraas den inzet gewonnen.
Van toen af was, als men zegt, zijn potje
gekookt.
Zijn »vak« kon hij er aan geven.
Hij werd beroepsworstelaar en gaf in alle
groote steden der wereld proeven van kracht.
Wat zullen er velen geweest zijn die
den man hebben benijd
Hoe met zijn kennis, in 't algemeen met
de ontwikkeling van zijn geest was gesteld,
weet ik niet. 't Is slechts bij uitzondering,
dat ik 's wat uit de spott-rubdeken der
groote bladen lees, In den regel is alles me
zoo opgeschroefd en word ik misselijk van
de groote woorden en de opkammerij, die
men leest.
Maar wat zullen velen dezen man zijn
lichaamskracht hebben benijd
De dikke bundels en bullen van spieren
op armen en benen, maakten zijn fortuin.
Want het ging den 2-kampioen« goed.
In de steden, waar hij vertoefde, kon hij
in de duurste hotels logeeren, en de slagers
knecht van voorheen bestelde bief en zalm
en steur en gl wat hij verlangde, besproeiende
het met de edelste wijnen, die hem geliefde
te bestellen.
De »pers« liep hem als een hondje na
>Heeren« met hooge hoeden dopten voor
hem en bogen voor den >meester«.
De dames, voorzoover ze behagen
scheppen in worsteltooneelen en dergelijke
vermaken bewonderden zijn spierlichaam en
juichten hem geestdriftig toe, overstroom
den hem met bloemen benijden en betwis
ten elkaar zijn portret en zijn handteekening.
Als een koning verkeerde hij in de
moderne wereld van sportswetstrijden.
Zijn vermogen groeide steeds aan.
Bij Kopenhagen had hij zich een vrien
delijke villa laten bouwen, waar hij de zomer
maanden, aan 't liefelijke zeestrand, uitrusten
kwam en de silten zeewind masseerend
langs zijne corpus glijden deed, om voor
een nieuw seizoen de noodige kracht en
leenigheid te verkijgen.
Toen raakte hij onder den invloed, onder
de macht van den afgrond dezer eeuw.
Mammon werd zijn meester, Door
speculeeren trachtte hij 't bescheiden ver
mogen, dat hij zich gewonnen had, te ver
meerderen, wie weethet mocht tot een
groot vermogen aangroeien I Geld toch is
veel sterker nog, dan de kracht des
lichaams
»Zij vallen in den strike, zegt de Schril'
van hen.
Zijn speculatiëD, zoo lazen we in zijn
levensbericht, mislukten hij, de sterke man
naar 't lichaam, kon niet tegen zijn ver
lies de fijne dunne zenuwdraden wonnen
het van dikke peesbundelsbrachten lichaam,
en ziel in de war en de eens zoo ge
vierde worstelkoning stierf ergens in 't
buitenland, droevig weg.
Dat alles trof me, toen ik 't las.
En ik maakte er zoo mijn eigen Kant-
teekeningen bij.
Voor jaren reeds, heeft dr. Kuyper in
zijn >Leven van Keuchenius* er op ge
wezen, hoe eenzijdig onze tijd de krachts
ontwikkeling des lichaams bevordert en ver
heerlijkt hoe het de ziel is, die toch altijd
weer bepaalt en beslist over de kracht, de
macht, de invloed en beteekenis van den
mensch.
't Is als men 't goed inziet^ wonderlijk.
Juist onze eeuw maakt den mensch steeds
meer onafhankelijk in den spierarbeid.
Onze landgenooten van eeuwen her, toen
ze hun hunnebedden opwierpen, hadden vele
gespierde armen noodig, om de reuzen-
steenen te versjouwen en recht te zetten.
Tegenwoordig worden veel zwaarder lasten
verplaatst, omdat een man 'n kraan opent
of 'n hefboom omgooit en 'n paar anderen
den ketting aanslaan, waarna de dehijsch-
kraan den last precies brengt, waar de
mensch hem hebben wil.
Zoo is 't op allerlei terrein.
Zelfs in den oorlog kom het uit.
Veel minder dan vroeger komt daarin
het handgemeen voor. Van een worstelen,
lijf-aan-lijf, is geen sprake. Wel moet het
lichaam van een soldaat, ook in den
modernen krijg, tegen alle invloeden zijn
gehard, maar de eigenlijke lichaamssterkte
de vraag hoeveel Kilogrammeters arbeids
vermogen een bepaald persoon ontwikkelen
kan, beslist in 't minst niet over zijn gevechts-
waarde.
En toch juist in onze tijd heeft men met
zulk een ziekelijke overdrijving, fonzinnig
veel waarde aan de ontwikkeling des
lichaams.
't Zal zeker onnoodig zijn op te merken
dat ik slechts tegen de overdrijving opkom.
Goede gymnastiek een matig beoefenen
der sport, die uitspanning is en blijven moet
zal elk goed christen moeten voorstaan
'k Wou dat ik 'n middel wist om een groot
aantal goede christen-zielen aan een
goed harmonisch ontwikkeld lichaam te
helpen, dan ze nu hebben,
Te veel nog werkt de meening na als
t