IK, ir HEESTE Ml n Zaterdag 22 Maart 1913. ^S"1" J aargang N". 1852. Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidltollandsclie en Zeeuwsclte Eilanden. h m I J >elen a, ring IN HOC SIGNO VINCES uwe ten, Hotel Restaurant W. BOEKHOVEN. Paaschfeest. MA. rroninger prachtige ze wordt ippel ge- IA. O 14 dagen, 6819 rs). sdels enz. Th)/ Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bjj vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. ÜÏÏÖSVKB SOMMELSD1.VK. Telcfoo* Iatercoa». So. 2. Advertenties 10 oent per regel en maal. Reclames 10 per regel, Boekaankondiging 5 Oent per regel en Viraal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Oent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- on Vrijdagmorgen 10 nar. Alle stokken voor de RedacfËe bestemd, Advertenties! en verdere Administratie franco toe te zenden aan den (Jitgrever Wegens invallen de' Feestdagen zal ons nummer van a.s. Woens dag AT KT verschijnen. ange en id. ekomen e China pakjes, id. ij es aan. Middel- Dge: A. Zaaijer O- te Hal- s steeds ellingen 6671 ee» tafel 1 1 «d, 2 pin© 6540 ker. cent. S, 'dam Elke Christelijke feestdag heeft zijn bekoring. Wanneer 't winter getij-de wegen verstijft en de velden als marmer maaktde sneeuwklee- ren geweven worden om als blanke wade dien doodenakker te bedek ken, dan als de natuur rust van haar zomerontplooiïng en haar herfstdracht, vieren we den Kerst dag en het In Menschen een Wel behagen, Eere zij Godvoert de gedachten naar 't eenvoudig dorpske Bethlehem, mijlen en mij- s- len ver van ons verwijderd om in de kribbe als in den geest den geboren Zaligmaker te begroeten. SjDie plechtige stilte geeft ook wijding aan 't Paaschfeest. De Herders waakten in den nacht en ook de soldaten hielden de nacht wacht bij het graf. De Herders zagen Engelen verschijnen en ver dwijnen de soldaten zagen ze ko men en ijlden in snelle vlucht tem- pelwaarts om van dat ontzettend gezicht van hemelschen glans aan den Hoogepriester kondschap te doen. 't Kerstfeest is een geboortefeest daarom moet 't op de vredige stilte in eiken kring Zijn stempel druk ken. 't Paaschfeest is een opstan- dingsfeestin den vroegen Sabbats morgen onopgemerkt door de we reld, ontloken bij een nieuwe ver vulling der profetieën, en daarom ligt een waas van heilige mysterie en verwondering op dat teest zoo, in 't toppunt van blijdschap door den Evangelist weergegeven De Heere is waarlijk opgestaan en Hij is van Cefas gezien. Dat is de belijdenis van eiken Christen De Heere is waarlijkop- gestaanDe dood is verslonden tot overwinning. Elke dood. Laten de graven zich openen en sluiten Eens komt de tijd, dat de Opgestane Heiland verschij nend op de wolken de bazuinen zal laten schellen. Het zijn dan an dere Paaschklokkén, die over de graven klinken, maar ze roepen 't den dooden en levenden toe Komt ten gerichte, alle gij Volken De Heere is waarlijk opgestaan. En de graven werden geopend, lezen we. Rampzalige, die hier op aarde de Opstanding heeft geloochend het Opstandingsfeest heelt veracht en den Opgestanen Zaligmaker heeft ontkend. Wat zal dat een vreeselijk ontwaken zijn. Want de Heere is opgestaan en ze zullen Hem zien, maar dan als Rechter en vóór Hij het vreeselijk oordeel heeft uitgesproken zullen ze 't uit roepen, dat de aarde ervan zucht O, bergen valt op ons O, heuve len bedekt ons voor 't aangezicht van dien Hemelschen Rechter! Rampzalige natie, die den Chris tus der Opstanding verzaaktDie leeft en aan die Natie 't leven geeft. Ware Hij niet opgestaan, Hij zou ook voor ons Nederlandsche Volk nooit kunnen zijn de Weg, de Waarheid en 't Leven in 't geeste lijk en 't stoffelijk leven. Maar door Zijn Opstanding mag elk Christen persoonlijk voor eigen ziele- en harteleven, hoe duister soms, het oog opheffen naar boven; maar ook onze Natie mag en kan allen Goddelijken bijstand over haar be staan en herschepping van Hem afsmeeken' die helpen kan, omdat Hij leeft. En onze dorpen, onze provinden, onze Staat, ons kerkelijk en poli tiek leven, ons sociaal en huiselijk leven't zal vleugelen krijgen als die eens arends, als ons aller oog maar gericht is op de Zonne der Gerechtigheid, die opging in Jozef's hof, nadat ze op Golgotha was weggezonken. Buiten den Opgestanen Heiland geen zegen over Land en Volk maar een kwijnend volksbestaan, als der Heidenen donker, somber met verderf. Maar in de erkentenis van Zijn opstanding en een innig belijden in daad en woord, dat de Heere leeft en tot Hem alle pad moet heenloopen, staat ook Nederland sterk. Die erkentenis klinke bij dit Paaschfeest uit aller mond. Want zonder die gaat Nederland ten gronde. Dat is het gulden jaar1848 Het gulden jaar der vrijzinnigheid. Tóén kreeg zij haar zin. Toen werd de Grondwet herzien en gaf Koning Willem II toe aan al .de eischen, die de liberalen hem stelden. Het liberalisme was baas. En bleef het, vele jaren lang Door te dreigen met geweld. Gansch Europa stond in '48 in brand. Te Parijs was de omwenteling begon nen. Vandaar was de koorts naar Duitschland, naar Italië, naar alle lan den overgeslagen en de liberalen in Nederland lieten in hun kranten en op hun meetings goed doorschemeren dat het hier óók zou misloopen, als de Koning niet toegaf. Zelfs verscheen in de Arnh. Courant een verdicht ver haal, van zekeren Koning »Melliw« waarin aan Willem II niet. onduide lijk werd te verstaan gegeven, dat zijn halsstarrigheid hem kroon en le ven zou kunnen kosten. Gedempte Boerensteiger 63A, 63B Rotterdam. DIN KUS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT 1 en f 1.25 Aanbevelend, I R. C. F. y. i LEE-Moonen. zijn Staatkundige Geschiedenis van Nederland. 't Is erg zacht gezegd. Maar men proeft hier de waarheid. Die „omstandigheden" dat wa ren de „liberalen" in en huiten Ne derland. Voor hén werd de Koning bang. En gaf alles toe, wal zij eischten. Zoo kregen zij de macht. Zóó werd de vrijzinnigheid baas. Hoe hebben zij die macht gebruikt Hebben zij het volk, het Nederland sche volk in zijn breede lagen, in al zijn rangen en standen invloed gege ven op 't bestuur des lands? Zooals waórlijk „vrijzinnig" ware? Neen, dat hebben zij niet. Nü roepen alle liberalen in koor meê om „algemeen stemrecht", maar vele jaren lang hebben ze nooit anders gedaan dan elke uitbreiding van kies recht tegenhouden. Den Koning ontnamen zij schier alle macht. Zoo zelfs, dat Multatuli, een hunner eigen profeten, smadelijk sprak van een »beministerd Koning«. 'n Ander noemde de Kroon 'n »orna- ment" van den Staat, Een versiersel meer niet Een derde sprak van een «vlieg wiel." En nu van Rechts een zéér beschei den poging wordt gewaagt, om het vorstelijk Gezag tenminste iets vas ter in de Grondwet te fondeeren nu loopt de vrijzinnigheid te hoop en schreeuwt, dat wij aan de heilige beginselen van '48 willen tornen Maar vele jaren lang hebben zij de macht, die ze den Koning ontnomen hadden, zelf gebruikt, om er ons chr. volksdeel mee te onderdrukken. Veertig jaar heeft het geduurd. Van 1848 tot 1887. Slechts een klein, zéér klein deel van ons volk mocht meestemmen voor de Tweede Kamer, 'n honderdduizend over 't heele land. Van die 100.000 hadden de vrijzin nigen nog niet eens de meerderheid Doch ze wisten de districten zoo te verknippen en zóó tot dubbele, drie dubbele enz. saam te voegen, dat ze in het land verreweg in de minder heid waren, maar in de Kamer toch de meerderheid kregen. Dat deed de beruchte districtsschaar. Z56 wisten ze het b.v. in Friesland met zijn sterke, orthodoxe bevolking, steeds zöö aan te leggen, dat héél Friesland vrijzinnig voor de Kamer koos. Zoo vervalschten zij de stembus. Vervalschten de Kamer. En als ze zoo in die Kamer de meer derheid hadden, dan spraken ze het beruchte woordDe minderheden moeten dan maar onderdrukt worden want die zijn de »doode vlieg», die de zalf des apothekers stinken doet 1" Dat zeiden ze niet alleen. Maar ze deden het ook 1 Zóó was de praktijk der Vrijzinnig heid. Voor kerk en school en kiesrecht en zendingvoor alles, waaraan ons chris tenvolk zijn hart hechtte vele, vele jaren lang(Een prop. blaadje.) OP DEN UITKIJK. 1 I f^L - .Oï' A; 'i —WÉEP' 6.48 A. VAN Dt PraeMjk der Vrijzinnigheid. Thorbecke won het spel. En hij kon feitelijk alles in de Grondwet schrijven wat hij wilde. Niemand dorst hem wederstaanzelfs de Koning niet. Hoe heeft nu de vrijzinnigheid het in 1848 gewonnen'? n Willem II is door de omstandig heden gedwongen", zegt Dr. Nijhof'va. Direct nabij de Hoofdsteeg, Hij is als slagersknecht begonnen. Werd een man van Europeesche be roemdheid, of ten minste vermaarheid, in elk geval bekendheid; kwam tot eer en fortuin en stierf in den bloei zijner jaren aan de »kwaal van onzen tijd«, zooals een zijner levensbeschrijvers het noemtaan zenuwziekte, die het ijzersierke lichaam sloopte en brak. De dagbladen bericht'ten dezer dagen, dat de bekende en populaire, Nederlansche worstelaar, Dirk van den Berg, in 't buitenland waar hij het meest vertoefde, is overleden. 't Vaderland was hem te eng geworden. Gansch Europa behoorde hem toe. Ja, de geheele wereld was zijn werk plaats en hij behoorde tot het kleine groepje internationale worstelaars, de krachtkerels, die van hoofdstad tot hoofstad togen, om het publiek, dat daar variate's en dergelijke geestverheffende inrichtings van vermaak bezoekt, te doen likkebaarden van sportgenot. Dirk's eerste optreden in 't publiek was een reuzen succes. In Amsterdam had een spullebaas enkele worstelaars aangenomen, die avond aan avond hun kunsten vertoonden en veel publiek trokken. Vooral één hunner, 'n Fransman, zag er ais een Simsom ut en 't ging een gewoon meusch als hel des verspieders ging ge wone menschen voelden zich als sprink hanen in 's mans oogen. De Franschman had zin in een buiten kansje en wedde om een inzet van 500 francs, dat niemand hem »leggen« kon. »Kom maar opwas zijn wachtwoord. Van den Berg had grooten lust, om zich met hem te meten melde zich op het podium aan, maar kon den inzet van bijna 25° blanke guldentjes arme slagersknecht die hij toen nog was niet betalen. Toen sloeg een golf van enthoesiasme uit de zaal naar 't tooneel. Binnen korten tijd werd hem het noodige geld in de hand geduwd en in den tijd van 30 seconden had de Amsterdamsche slager den Fran- schen beroepworstelaar met beide schouders tegen den grond geduwd en onder oorver- verdoovend geraas den inzet gewonnen. Van toen af was, als men zegt, zijn potje gekookt. Zijn »vak« kon hij er aan geven. Hij werd beroepsworstelaar en gaf in alle groote steden der wereld proeven van kracht. Wat zullen er velen geweest zijn die den man hebben benijd Hoe met zijn kennis, in 't algemeen met de ontwikkeling van zijn geest was gesteld, weet ik niet. 't Is slechts bij uitzondering, dat ik 's wat uit de spott-rubdeken der groote bladen lees, In den regel is alles me zoo opgeschroefd en word ik misselijk van de groote woorden en de opkammerij, die men leest. Maar wat zullen velen dezen man zijn lichaamskracht hebben benijd De dikke bundels en bullen van spieren op armen en benen, maakten zijn fortuin. Want het ging den 2-kampioen« goed. In de steden, waar hij vertoefde, kon hij in de duurste hotels logeeren, en de slagers knecht van voorheen bestelde bief en zalm en steur en gl wat hij verlangde, besproeiende het met de edelste wijnen, die hem geliefde te bestellen. De »pers« liep hem als een hondje na >Heeren« met hooge hoeden dopten voor hem en bogen voor den >meester«. De dames, voorzoover ze behagen scheppen in worsteltooneelen en dergelijke vermaken bewonderden zijn spierlichaam en juichten hem geestdriftig toe, overstroom den hem met bloemen benijden en betwis ten elkaar zijn portret en zijn handteekening. Als een koning verkeerde hij in de moderne wereld van sportswetstrijden. Zijn vermogen groeide steeds aan. Bij Kopenhagen had hij zich een vrien delijke villa laten bouwen, waar hij de zomer maanden, aan 't liefelijke zeestrand, uitrusten kwam en de silten zeewind masseerend langs zijne corpus glijden deed, om voor een nieuw seizoen de noodige kracht en leenigheid te verkijgen. Toen raakte hij onder den invloed, onder de macht van den afgrond dezer eeuw. Mammon werd zijn meester, Door speculeeren trachtte hij 't bescheiden ver mogen, dat hij zich gewonnen had, te ver meerderen, wie weethet mocht tot een groot vermogen aangroeien I Geld toch is veel sterker nog, dan de kracht des lichaams »Zij vallen in den strike, zegt de Schril' van hen. Zijn speculatiëD, zoo lazen we in zijn levensbericht, mislukten hij, de sterke man naar 't lichaam, kon niet tegen zijn ver lies de fijne dunne zenuwdraden wonnen het van dikke peesbundelsbrachten lichaam, en ziel in de war en de eens zoo ge vierde worstelkoning stierf ergens in 't buitenland, droevig weg. Dat alles trof me, toen ik 't las. En ik maakte er zoo mijn eigen Kant- teekeningen bij. Voor jaren reeds, heeft dr. Kuyper in zijn >Leven van Keuchenius* er op ge wezen, hoe eenzijdig onze tijd de krachts ontwikkeling des lichaams bevordert en ver heerlijkt hoe het de ziel is, die toch altijd weer bepaalt en beslist over de kracht, de macht, de invloed en beteekenis van den mensch. 't Is als men 't goed inziet^ wonderlijk. Juist onze eeuw maakt den mensch steeds meer onafhankelijk in den spierarbeid. Onze landgenooten van eeuwen her, toen ze hun hunnebedden opwierpen, hadden vele gespierde armen noodig, om de reuzen- steenen te versjouwen en recht te zetten. Tegenwoordig worden veel zwaarder lasten verplaatst, omdat een man 'n kraan opent of 'n hefboom omgooit en 'n paar anderen den ketting aanslaan, waarna de dehijsch- kraan den last precies brengt, waar de mensch hem hebben wil. Zoo is 't op allerlei terrein. Zelfs in den oorlog kom het uit. Veel minder dan vroeger komt daarin het handgemeen voor. Van een worstelen, lijf-aan-lijf, is geen sprake. Wel moet het lichaam van een soldaat, ook in den modernen krijg, tegen alle invloeden zijn gehard, maar de eigenlijke lichaamssterkte de vraag hoeveel Kilogrammeters arbeids vermogen een bepaald persoon ontwikkelen kan, beslist in 't minst niet over zijn gevechts- waarde. En toch juist in onze tijd heeft men met zulk een ziekelijke overdrijving, fonzinnig veel waarde aan de ontwikkeling des lichaams. 't Zal zeker onnoodig zijn op te merken dat ik slechts tegen de overdrijving opkom. Goede gymnastiek een matig beoefenen der sport, die uitspanning is en blijven moet zal elk goed christen moeten voorstaan 'k Wou dat ik 'n middel wist om een groot aantal goede christen-zielen aan een goed harmonisch ontwikkeld lichaam te helpen, dan ze nu hebben, Te veel nog werkt de meening na als t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1