Woensdag 24 Januari 1913 27ste Jaargang K#. 1835. voor de Zuidhollandsche en Zeenw^elie Eilanden. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, SOMMELSDXJK. Alle stukken voor de üedöctle bestemd, Advertentlën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Ditsrever. Officieel Gedeelle. Anti-militair isme in onze -partij In en builen de kamer. Voor Huis en Hof. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij voomitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER Telefoon Intercomn. Mo. Advertenties 10 Cent pe? regel en maal. Beclames .20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. BEKENDMAKING. De! GEDEPUTEERDE STATEN der Pro vincie ZUID-HOLLAND, Gelet op art. 102, alinea 2, der Wet van den 7den September 1896 Staatsblad no. 154); Noodigen de inwoners der Provincie Zuid- Holland, die elders in 's Rijks directe be lastingen zijn aangeslagen, uit, om daarvan vóór den loden Maart 1913 aan bun College te doen blijken, door overlegging van het aanslagbiljet of van een uittreksel uit de kohieren der Rijks directe belastingen, opdat daarop kunne worden gelet bij het opmaken der LIJST VAN DE HOOGSTAAN GESLAGENEN, verkiesbaar tot Afgevaar digde ter Eerste Kamer der Staten-Generaal. De aanslagbiljetten of uittrekkels uit de kohieren moeten, wat de grondbelasting aangaat, dienst 1913 betreffen De bedoelde stukken behooren door be langhebbenden te worden ingezonden aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur van Zuid-Holland, met opgave van k». den naam, de voornamen en de woon- plats van den aangeslagene 2o. de gemeente en de dagteekening zijner geboorteen 3o. bijaldien hij buitenslands is geboren, of, en zoo ja, waarom hij als Nederlander is te beschouwen, met vermelding van de dagteekening zijner naturalisatie, indien deze mocht heb ben plaats gehad. 's-Gravenhage, den 6den Januari 1913. De Geduputeerde Staten voornoemd SWEERTS, Voorzitter. L. von F1SENNE, lo-Griffiev t- Altijd vrede? Ook in de christelijke partijen zijn mannen, die altijd vrede begeeren. Wat heb je aan al dien strijd, zeggen ze. Is de rust en lieve vrede tusschen burgers en burgers niet veel aange namer dan de onrust en de soms geuite hatelijkheden, die vóór en om 'er en na den strijd nog luide klinken ol na overwinning of na nederlaag. Altijd vrede. Och, in deze bedeeling zal geen uitzicht daarop zijn. Hier is 't land der ruste niet. Zelfs in 't graf niet. Alleen aan gene zijde voor degenen slechts, die in hem geborgen zijn. Late men dien waan laten varen, dat 't hier op aarde tusschen burgers en burgers vrede zal zijn. Noch in de gezinnen, noch in de Gemeenten, noch tuschen e volken. De vrede kan er niet zijn, omdat des eenen gedachten niet die des anderen zijn en die schakeeringen geven botsingen, wrij ving, verdeeldheid, scheurmg vaak. Het christendom is ten val en 1en opstanding. Het is een zwaard, dat de gezinnen uiteen drijft en families ont roert en in haar fundament doet.trillen. Altijd vrede De volken kunnen hem niet steeds oefenen, warit de volksbe langen des eenen strijden tegen die van den ander. De Staten verklaren elkaar den oorlog en we weten 't uit den Balkan, hoe nu nog de volks hartstochten in Sofia en Belgrado en Athene oplaaien om den gehaten Turk geen spanne gronds te gunnen onder het hol van zijn voet. En zoo is 't tus schen de partijen in alle Landen. Geen kamp gegeven! Het christendom is in strijd met dien volkeren-, dien burger-, dien partij en strijd, wordt gezegd. Geenzins, beweren we. Het christendom predikt nergens vrede op deze aarde. Predikt over de heele wereldstrijd. Wat het christen dom wel doet? 't Bestrijd den wortel der twisten nl. de zonde en ongerech tigheid, maar niet de gevolgen. Het Christendom roept de vol ken,de burgers, de partijen, de personen op tot afstand doen van het kwade; tot naleven der Goddelijke ord.nantiën, tot vrede, mits op die goddelijke ordinantiën, gebouwd en geluudeeril. De wortel wordt door 't christendom aangtast, maar de ge volgen laat ze over aan de degenen, die op dien wortel niet stoelen willen. Willen we dan geon vrede? Ja! heel graag. Maar op den goeden, gezonden wortel. En zonder deze: strijd! »Tot de Wet en.de getuigenis«, en zoo ze daar niet naar hooren, zij zullen geen dageraad zien. Zie, dat is nog erger dan oorlog En zoo spreekt de schrift. »Ze zullen geen oorlog voeren:neen! ze zullen geen dageraad zien en door de machten van ellende, o >rlog over strooming, verval, weerloosheid, ver nieling, zedebederf, kerkverwoesting, ociale misgewassen het mooie levens licht zelfs aan den horizon niet zien stralen. Altijd vrede! Onzinnige gedachte. Om den wortel uit te roeien, moet men niet de vrucht beloeren, verach ten of bewonderen! En 't is 't christendom alleen om den wortel te doen. De wrange vruchten op dien tierenden wortel blijven tot bitteren proeve van wat een vuiien wortel doet opschieten, den mensch en der wereld tot waarschuwing en afschrik. De Christelijke partijen zijn strijdende partijen. Dat zijn ze hier, dat zijn ze in ons heele vaderlanddat zijn ze over het rond der aarde. Dat zijn ze, omdat ze Christenen en omdat ze partijen zijn. Al wie zich om de ba nier van Christus schaart, en van Golgotha levens- en stervens heil ver wacht is eeil strijder. Al wie den naam van Christen draagt en in de Christe lijke Kerk is ingeplant is ter willeen door die Kerk een strijder en in den grooten strijd van Wereldlid en Kerk lid een militair, wiens wapenrusting nooit is afgelegd. De Christen kent een innerlijken strijd van geest tegen vleeschvan hart tegen hoofdvan hand tegen voet't is de worsteling van oud en nieuw levenvan willen en niet kun nen van willen en niet doenvan doen tegen de consjentie invan een swat ik niet wil, dat doe ik.«'t Is die bange, benajrwde worsteling om te doen triomfeeren het zielelicht over de zieleduisternisdat aandoen van het kleed der gerechtigheid om de onreine en ongerechte vodden te bedekken dat opzetten van dien helm dier zalig heid, om de zwaardslagen van den vijand der gedachten, woelend in dat hootd tot pijnigens toe, at te keeren. De Christen kent een innerlijken strijd van bladeren-zien en vruchten- begeeren; van hooger-zoeken en lager- zinken, van God-zien en ontberen. Maar zoo staat hij ook in 't politieke leven. Hij behoort tot een partijhij maakt deel uit van een politieke groep die welbewust tegenover eene andere staat; hij v rdedigt eigen partij met eigen beginselen en bestrijdt de andere partij-, die een tegenovergesteld pro gram als uitvloeisel van tegenoverge stelde beginselen heelt. Hij is Christen daarom strijdt hij voor de Kerk, waar van die Christus 't hoofd is; hij is Christendaarom strijdt hij voor de belijdenis en den vorm dier Kerk hij is Christen daarom strijdt hij inner lijk en ernstelijk den goeden strijd des geloof s» tegen ongeloof en paganisme. Maar hij is pa-tijgenoot en dus staat hij pal tegen elk, die die partij wil aanranden, aftreken, haar invloed verkleinen. Hij steunt die partij met zijn geld, met zijn gaven van hart en hoofd, met zijn woorden en daden. M^t zijn ver dediging tegen wie haar ten onrechte willen aanranden. NeenneenGeen anti militairisme in onze Christelijke partijen Amice 1 Wat was ik blij toen ik vernam dat een partijdag op Flakkee zou worden gehouden Natuurlijk drukken we bij die gelegenheid elkaar de hand. Vriendschapsbanden wor den door schrijven wel onderhouden. Elkaar eens te zien en t j spreken doet oude ban den in frischheid en kracht toenemen. Denk er om dat ge 22 Januari niet vergeet. Zorg er voor dat bekenden en vrienden mede gaan. Ge moet echter niet in hoogheid des harten denken, «dat is nu voor ons*. 't Is natuurlijk om het Christelijk beginsel uit te dragen, opdat de liberalen ons leere» kennen. Zie dus uw liberalen buurman te overreden mede gaan. 't Zal hem tot na denken dringen. Ge weet evengoed als ik, dat tot nu toe over ons gesproken is, alsof we tot de kalvenbehooren. Als »halven« zijn, en worden wij behandeld. Eerst kregen wij de noodige klappen. «De minderheden moeten onderdrukt worden*. Daarna zijn en worden wij finantieel uitgebuit, opdat de liberale instellingen in stand gehouden worden. De geschiedenis heeft maar al te duidelijk bewezen, dat menig kiezer ter- goeder trouw een liberEtal heeft gestemd. Er behoorde een soort moed toe om «een halve« te steunen. Een liberaal te steunen scheen «groot* te zijn. Hij behoorde immers tot het «denkend deel der natie* en wij waren de dompersAls ge tusschen een flinken candidaat en een «halven* moet kiezen, dan lag het immers voor de hand, dat de flinkemoest gekozen worden De tijden veranderen echter. Wij hebben de vuurproef doorstaan. Onderwijl komen de «bewusten« n.l. de »rooien«, en deze lachen om de domheid van het «denkenk deel der natie Er zijn en worden nog heel wat knollen voor citroenen verkocht. Alles slikken de liberalen van de liberalen. Angstvallig is men van liberale zijde dat de kiezers ach ter de waarheid komen. In triumf trokken de leiders uit met het concentratie program, 't Was trouwens zoo prachtig mogelijk Door de Chineezen zouden de kosten voor de verkiezingen betaald wordenEr was dus wat te- verdienen. Deze bron schijnt echter gestopt te zijn. De liederen op de concentratie gezongen boort ge niet meer. Bij nadenken vertrouwt de een den ander niet meer. Geen wonderDe socialisten in de Tweede Kamer hebben het noodige ge daan om het onware van het concentratie program in het licht te stellen. Bij de oor- logsbegrooting heeft de socialistische leger- specialiteit n 1. de heer ter Laan, gewezen openbaar onderwijzer het noodige aan het licht gebracht, 't Was reeds opgemerkt dat over legeraangelegenheden in het program werd gezwegen. De vrijheid scheen een van zelfheid te zijn, als de eenheid eerst maar gekweekt werd. De toekomstige burgers moesten eerst in eenheid worden opgevoed. De ossendorpers zouden het verdere werk wel doen. Het leger was niet meer noodig om de vrijheid te beschermen, 't Was dus prachtig in de oogen der ossendorpers. Maar daar spreken bij de begroo ting voor oorlog de heeren Karnebeek en Tydeman. Ze namen het voor de plannen van minister Colijn op. Mis was het. De socialistische legerspecialiteit vroeg of de heer Tydeman als concentratieman sprak? Zoo dat het geval was, werd het tijd dat men van liberale zijde duidelijk sprak, 't Wordt tijd ook. Bij het leger is een "ach terstand, Als de vijand komt, staan we met de handen in het haar. Min. Colijn wil van zoo iets niet weten, en wil het leger in staat stellen dat het kan beantwoorden aan het doel Dat de scheur in de concentratie reeds zichtbaar werd, kunt ge snappen. De Unie-liberalen en Vrijz. Dem. zijn in legerzaken veel meer op de hand van de rooien, dan wel op de Vrij-liberale. Wie zal het winnen Misschien valt het geheele coneentratieplan nog in duigen voordat het uitgevoerd moet worden. Ik zou het trou wens een zegen achten, zelfs voor de libe ralen. Het onware dat zich onder de libe ralen voordoet, is van dien aard, dat ze elkaar niet kunnen en mogen vertrouwen. Stelselmatig zwijgt men over de ware Staat van zaken. De liberale pers, ook in onze omgeving smaalt op het leger. Van min. Colijn is geen heil te wachten, 't Is zelfs zoover gekomen dat een liberaal blad het min. Colijn bijna als euvel duidt dat hij physiek zoo- sterk is, zoodat hij bij dag en bij nacht gereed is tot den strijd. Als hij een opvolger krijgt, wat moet er dan van terecht komen zoo vraagt men. Ik voor mij kan al zulk geknoei niet dulden, en vraag men afzijn de liberalen werkelijk zoo achterlijk dat ze alles voor zoete koek opeten Met de eene koek van den mond spreekt men «zoo*, met de andere koek weer «anders*. Een kat die in de benauwd heid zit, doet rare sprongen Zie dus uw liberale buurman te bewegen mede naar onze partijdag te gaan. Wellicht wordt hij gewonnen voor de christelijke partijen, ze zeide dat het liberalistische geknoei „land en volk" in hot ongeluk stort, i 't Concentratie program doelt eenheid, 't Is echter een chaos van verwarring welke het brengt.Alles loopt mis. Slechts het socialisme gaat met de buit strijken. Gij kent ons volk te goed als dat ge wel weet, dat het van het socialisme niet gediend is. Zelfs mr. Troelstra beeft „in zijn kerstrede gezegd" j Wij betreuren het ten sterkste maar ivij zullen straks staan tegenover een groot I deel, misschien het grootste deel der arbei dersHij sprak waarheid. Alleen het i vooroordeel tegen de «zijne speelt zoo me- I nig kiezer partij. Men veroordeelt ons, terwijl men ons niet kent. Daarom is het zoo goed dat er partijdagen worden gehouden, 't Is meer voor gekomen, dat iemand verbaasd uitriep, «wel, ik had niet gedacht dat de fijnen zoo warenLaat ze ons maar leeren kennenIk ben overtuigd dat ze zullen zeggen «wij zijn geregeld verkeerd ingelicht: We worden gehouden voor «halzen*. Steeds meer wordt het openbaar, dat het in deze is, gelijk de achtervolgde dief riep „houdt den dief". Hetgeen men ons aanwrijft, is hun eigen. Het leger is in een toestand dat het niet gereed is voor den strijd. Juist die „fijne" die «domper* legt de wonden bloot, en waakt bovendien bij den kranke Een flinke minister, minister Colijn. We mogen wat blijde zijn, dat hij een weg bewandeld, dat juist de partij die roept «geen man en geen cent« „Raast" Een reden van blijd schap dat hij wil zorgen dat wij strijdvaar dig zijn, indien het noodig is. Wat zou er van terecht komen, wanneer de concen tratiemannen de meerderheid kregen Een chaos van verwarring. Breng uw liberale buurman mede. Hij moet gewaarschuwd worden voor het gevaar dat land en volk dreigt, wanneer de liberale in dit jaar de overwinning behaalden. Niets komt te recht, noch leger, noch sociale wetten, noch vrij heid, noch gélijkheid. De tyrannieke hand zal ons de druk doen gevoelen en wij zuchten. Mijn hartelijke groöte tt. MARNIX. Tegen neusbloedingen raadt „Moleschott" het volgende aan - 1. Gaat rustig zitteu, houdt het hoofd niet voorover, waardoor de hals op kraag of boordje drukken kan, maar ook niet sterk achteroverhoudt het hoofd recht, eerder iets naar achteren dan naar voren. 2. Haal diep adem en adem door -den mond uit. 3. Druk aan de bloedende zijde den neuszijwand tegen het tusschenschot aan (wat rren gewoonlijk dichtdrukken noemt). In den regel zal hierdoor spoedig de neusbloeding tot staan komen. Is dat niet bet geval men blijve rustig in deze houding gedurende 10 a 15 minuten zon der telkens te probeeren of de bloeding reeds staat dan kan men nog 4" koude aanwenden op (niet in) den neus of op eenig ander lichaamsdeel. Het bekende middeleen koude sleutel in den nek be rust op de gedachte dat door koude ver nauwing der bloedvaten ontstaateven zoo pijn, waarom men ook 5° een vinger aan de bloedende neuszijde met een draad sterk omsnoeren kan. 6„ Het in de hoogte houden van den arm der zelfde zijde wordt aanbevolen om dat het uit den arm stroo- mende bloed dan tevens bloed uit den schedel mede zou zuigen. De eerste drie genoemde middelen bij elkaar toegepast zijn in de overgroote meerderheid der gevallen voldoende, waar dit op den duur niet het geval blijkt te zijn, kan men de onder 4, 5 en 6 genoem de middeltjes probeeren. Zoo noodig vrage men hulp bij een geneesheer hem staan nog andere middelen ten dienste, die hij in geval van nood kan toepassen. De houding bij het slapen Vele geneeskeeren beweren, dat men zich moet "gewennen op de rechterzijde te slapen, voornamelijk als men goed gesou peerd heeft. Het voedsel heeft zijn uitgang uit de maag aan de rechterzijde, en om die reden wordt deze houding gunstig voor de spijsvertering geacht. Dit is van gewicht, want alle functien moeten een zekere mate van rust hebben, en daar zijn de uren van den slaap het geschikst voor. Andere autoriteiten zeggen, dat men altijd op den rug moet liggen maar daar is veel tegen. De zwaarte van de maag en haar inhoud rust dan op de ruggegraat, hetgeen dik wijls de zenuwen aandoet. Sommige ernstige gevallen van slape loosheid zijn genezen door de gewoonte van voorover op het aangezicht te slapen. Als men dit zonder hoofdkussen doet, ligt men zeer gemakkelijk. o Gesondheidswenken 1. Hebt gij uw kinderen lief, houdt hen dan, tot minstens hun 10e jaar, af van 't rooken en pruimen van tabak. 2. Onzindelijk en gezondheid staan te genover elkaar. Reinigt daarom dikwijls uw kleederen, doch vooral uw geheele lichaam. 3. Zorgt steeds voor zuiver water en geeft acht op de melk. Koken van beide 'is aan te bevelen. 4. Onreinheid is de handlangster der besmetting. 5. Zorgt in uw huis steeds voor fris- sche lucht. 6. Geeft uw kinderen geen sterkèn drank of likeur, noch daarin bevochtigde suiker. 7. Spuwt niet op den grond dit kan voor anderen nadeelig zijn, en is onzinde lijk. 8. Wacht u voor kwakzalversmiddelen Geeft daaraan geen cent uit 9. Stof is gevaarlijk voor de longen. 10. Lucht en zonlcht zijn levensbehoef ten. o- Echtheid van kleuren. De Manufacturier geeft een goede wenk liöè men kan on derzoeken of de kleuren van een stof wel echt zijn. Men moet de staal op de vol gende wijze behandelen 1. Wrijf ze tegen een stukje wit bord papier, zij mag daardeor niet veranderen 2. in schoon water mag ze niet afge ven 3. tusschen wit papier gelegd en met een heet strijkijzer overstreken, mag ze niet veranderen. 4. bedek de staal met een stuk bord papier, waarin 2 ronde gaten zijn geknipt, en stel haar zoo aan de zon bloot, liet

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1