Woensdag 24 Januari 1913
27ste Jaargang K#. 1835.
voor de Zuidhollandsche en Zeenw^elie Eilanden.
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN,
SOMMELSDXJK.
Alle stukken voor de üedöctle bestemd, Advertentlën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Ditsrever.
Officieel Gedeelle.
Anti-militair isme in onze -partij
In en builen de kamer.
Voor Huis en Hof.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent.
Buitenland bij voomitbetaling 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
Telefoon Intercomn. Mo.
Advertenties 10 Cent pe? regel en maal. Beclames .20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
BEKENDMAKING.
De! GEDEPUTEERDE STATEN der Pro
vincie ZUID-HOLLAND,
Gelet op art. 102, alinea 2, der Wet van
den 7den September 1896 Staatsblad no.
154);
Noodigen de inwoners der Provincie Zuid-
Holland, die elders in 's Rijks directe be
lastingen zijn aangeslagen, uit, om daarvan
vóór den loden Maart 1913 aan bun College
te doen blijken, door overlegging van
het aanslagbiljet of van een uittreksel
uit de kohieren der Rijks directe belastingen,
opdat daarop kunne worden gelet bij het
opmaken der LIJST VAN DE HOOGSTAAN
GESLAGENEN, verkiesbaar tot Afgevaar
digde ter Eerste Kamer der Staten-Generaal.
De aanslagbiljetten of uittrekkels uit de
kohieren moeten, wat de grondbelasting
aangaat, dienst 1913 betreffen
De bedoelde stukken behooren door be
langhebbenden te worden ingezonden aan
het gebouw van het Provinciaal Bestuur
van Zuid-Holland, met opgave van
k». den naam, de voornamen en de woon-
plats van den aangeslagene
2o. de gemeente en de dagteekening zijner
geboorteen
3o. bijaldien hij buitenslands is geboren,
of, en zoo ja, waarom hij als
Nederlander is te beschouwen, met
vermelding van de dagteekening zijner
naturalisatie, indien deze mocht heb
ben plaats gehad.
's-Gravenhage, den 6den Januari 1913.
De Geduputeerde Staten voornoemd
SWEERTS, Voorzitter.
L. von F1SENNE, lo-Griffiev
t-
Altijd vrede?
Ook in de christelijke partijen zijn
mannen, die altijd vrede begeeren.
Wat heb je aan al dien strijd, zeggen
ze. Is de rust en lieve vrede tusschen
burgers en burgers niet veel aange
namer dan de onrust en de soms
geuite hatelijkheden, die vóór en om 'er
en na den strijd nog luide klinken ol
na overwinning of na nederlaag.
Altijd vrede. Och, in deze bedeeling
zal geen uitzicht daarop zijn. Hier is 't
land der ruste niet. Zelfs in 't graf niet.
Alleen aan gene zijde voor degenen
slechts, die in hem geborgen zijn.
Late men dien waan laten varen, dat
't hier op aarde tusschen burgers en
burgers vrede zal zijn. Noch in de
gezinnen, noch in de Gemeenten, noch
tuschen e volken. De vrede kan er
niet zijn, omdat des eenen gedachten
niet die des anderen zijn en die
schakeeringen geven botsingen, wrij
ving, verdeeldheid, scheurmg vaak.
Het christendom is ten val en 1en
opstanding. Het is een zwaard, dat de
gezinnen uiteen drijft en families ont
roert en in haar fundament doet.trillen.
Altijd vrede De volken kunnen hem
niet steeds oefenen, warit de volksbe
langen des eenen strijden tegen die
van den ander. De Staten verklaren
elkaar den oorlog en we weten 't uit
den Balkan, hoe nu nog de volks
hartstochten in Sofia en Belgrado en
Athene oplaaien om den gehaten Turk
geen spanne gronds te gunnen onder
het hol van zijn voet. En zoo is 't tus
schen de partijen in alle Landen. Geen
kamp gegeven!
Het christendom is in strijd met dien
volkeren-, dien burger-, dien partij en
strijd, wordt gezegd. Geenzins, beweren
we. Het christendom predikt nergens
vrede op deze aarde. Predikt over de
heele wereldstrijd. Wat het christen
dom wel doet? 't Bestrijd den wortel
der twisten nl. de zonde en ongerech
tigheid, maar niet de gevolgen. Het
Christendom roept de vol ken,de burgers,
de partijen, de personen op tot afstand
doen van het kwade; tot naleven der
Goddelijke ord.nantiën, tot vrede, mits
op die goddelijke ordinantiën, gebouwd
en geluudeeril. De wortel wordt door
't christendom aangtast, maar de ge
volgen laat ze over aan de degenen,
die op dien wortel niet stoelen willen.
Willen we dan geon vrede? Ja! heel
graag. Maar op den goeden, gezonden
wortel. En zonder deze: strijd! »Tot
de Wet en.de getuigenis«, en zoo ze
daar niet naar hooren, zij zullen geen
dageraad zien. Zie, dat is nog erger
dan oorlog En zoo spreekt de schrift.
»Ze zullen geen oorlog voeren:neen!
ze zullen geen dageraad zien en door
de machten van ellende, o >rlog over
strooming, verval, weerloosheid, ver
nieling, zedebederf, kerkverwoesting,
ociale misgewassen het mooie levens
licht zelfs aan den horizon niet zien
stralen.
Altijd vrede! Onzinnige gedachte.
Om den wortel uit te roeien, moet
men niet de vrucht beloeren, verach
ten of bewonderen!
En 't is 't christendom alleen om
den wortel te doen. De wrange vruchten
op dien tierenden wortel blijven tot
bitteren proeve van wat een vuiien
wortel doet opschieten, den mensch
en der wereld tot waarschuwing en
afschrik.
De Christelijke partijen zijn strijdende
partijen. Dat zijn ze hier, dat zijn ze
in ons heele vaderlanddat zijn ze
over het rond der aarde. Dat zijn ze,
omdat ze Christenen en omdat ze
partijen zijn. Al wie zich om de ba
nier van Christus schaart, en van
Golgotha levens- en stervens heil ver
wacht is eeil strijder. Al wie den naam
van Christen draagt en in de Christe
lijke Kerk is ingeplant is ter willeen
door die Kerk een strijder en in den
grooten strijd van Wereldlid en Kerk
lid een militair, wiens wapenrusting
nooit is afgelegd.
De Christen kent een innerlijken
strijd van geest tegen vleeschvan
hart tegen hoofdvan hand tegen
voet't is de worsteling van oud en
nieuw levenvan willen en niet kun
nen van willen en niet doenvan
doen tegen de consjentie invan een
swat ik niet wil, dat doe ik.«'t Is die
bange, benajrwde worsteling om te
doen triomfeeren het zielelicht over de
zieleduisternisdat aandoen van het
kleed der gerechtigheid om de onreine
en ongerechte vodden te bedekken
dat opzetten van dien helm dier zalig
heid, om de zwaardslagen van den
vijand der gedachten, woelend in dat
hootd tot pijnigens toe, at te keeren.
De Christen kent een innerlijken
strijd van bladeren-zien en vruchten-
begeeren; van hooger-zoeken en lager-
zinken, van God-zien en ontberen.
Maar zoo staat hij ook in 't politieke
leven. Hij behoort tot een partijhij
maakt deel uit van een politieke groep
die welbewust tegenover eene andere
staat; hij v rdedigt eigen partij met
eigen beginselen en bestrijdt de andere
partij-, die een tegenovergesteld pro
gram als uitvloeisel van tegenoverge
stelde beginselen heelt. Hij is Christen
daarom strijdt hij voor de Kerk, waar
van die Christus 't hoofd is; hij is
Christendaarom strijdt hij voor de
belijdenis en den vorm dier Kerk hij
is Christen daarom strijdt hij inner
lijk en ernstelijk den goeden strijd des
geloof s» tegen ongeloof en paganisme.
Maar hij is pa-tijgenoot en dus staat
hij pal tegen elk, die die partij wil
aanranden, aftreken, haar invloed
verkleinen.
Hij steunt die partij met zijn geld,
met zijn gaven van hart en hoofd, met
zijn woorden en daden. M^t zijn ver
dediging tegen wie haar ten onrechte
willen aanranden. NeenneenGeen
anti militairisme in onze Christelijke
partijen
Amice 1
Wat was ik blij toen ik vernam dat een
partijdag op Flakkee zou worden gehouden
Natuurlijk drukken we bij die gelegenheid
elkaar de hand. Vriendschapsbanden wor
den door schrijven wel onderhouden. Elkaar
eens te zien en t j spreken doet oude ban
den in frischheid en kracht toenemen. Denk
er om dat ge 22 Januari niet vergeet. Zorg
er voor dat bekenden en vrienden mede
gaan. Ge moet echter niet in hoogheid des
harten denken, «dat is nu voor ons*. 't Is
natuurlijk om het Christelijk beginsel uit
te dragen, opdat de liberalen ons leere»
kennen. Zie dus uw liberalen buurman te
overreden mede gaan. 't Zal hem tot na
denken dringen. Ge weet evengoed als ik,
dat tot nu toe over ons gesproken is, alsof
we tot de kalvenbehooren. Als »halven«
zijn, en worden wij behandeld. Eerst kregen
wij de noodige klappen. «De minderheden
moeten onderdrukt worden*. Daarna zijn
en worden wij finantieel uitgebuit, opdat
de liberale instellingen in stand gehouden
worden. De geschiedenis heeft maar al te
duidelijk bewezen, dat menig kiezer ter-
goeder trouw een liberEtal heeft gestemd.
Er behoorde een soort moed toe om «een
halve« te steunen. Een liberaal te steunen
scheen «groot* te zijn. Hij behoorde immers
tot het «denkend deel der natie* en wij
waren de dompersAls ge tusschen een
flinken candidaat en een «halven* moet
kiezen, dan lag het immers voor de hand,
dat de flinkemoest gekozen worden
De tijden veranderen echter. Wij hebben
de vuurproef doorstaan. Onderwijl komen
de «bewusten« n.l. de »rooien«, en deze
lachen om de domheid van het «denkenk
deel der natie
Er zijn en worden nog heel wat knollen
voor citroenen verkocht. Alles slikken de
liberalen van de liberalen. Angstvallig is
men van liberale zijde dat de kiezers ach
ter de waarheid komen. In triumf trokken
de leiders uit met het concentratie program,
't Was trouwens zoo prachtig mogelijk
Door de Chineezen zouden de kosten voor
de verkiezingen betaald wordenEr was
dus wat te- verdienen. Deze bron schijnt
echter gestopt te zijn. De liederen op de
concentratie gezongen boort ge niet meer.
Bij nadenken vertrouwt de een den ander
niet meer. Geen wonderDe socialisten in
de Tweede Kamer hebben het noodige ge
daan om het onware van het concentratie
program in het licht te stellen. Bij de oor-
logsbegrooting heeft de socialistische leger-
specialiteit n 1. de heer ter Laan, gewezen
openbaar onderwijzer het noodige aan het
licht gebracht, 't Was reeds opgemerkt dat
over legeraangelegenheden in het program
werd gezwegen. De vrijheid scheen een van
zelfheid te zijn, als de eenheid eerst maar
gekweekt werd. De toekomstige burgers
moesten eerst in eenheid worden opgevoed.
De ossendorpers zouden het verdere werk
wel doen. Het leger was niet meer noodig
om de vrijheid te beschermen, 't Was dus
prachtig in de oogen der ossendorpers.
Maar daar spreken bij de begroo
ting voor oorlog de heeren Karnebeek en
Tydeman. Ze namen het voor de plannen
van minister Colijn op. Mis was het. De
socialistische legerspecialiteit vroeg of de
heer Tydeman als concentratieman sprak?
Zoo dat het geval was, werd het tijd dat
men van liberale zijde duidelijk sprak, 't
Wordt tijd ook. Bij het leger is een "ach
terstand, Als de vijand komt, staan we met
de handen in het haar. Min. Colijn wil van
zoo iets niet weten, en wil het leger in
staat stellen dat het kan beantwoorden aan
het doel Dat de scheur in de concentratie
reeds zichtbaar werd, kunt ge snappen.
De Unie-liberalen en Vrijz. Dem. zijn in
legerzaken veel meer op de hand van de
rooien, dan wel op de Vrij-liberale. Wie
zal het winnen Misschien valt het geheele
coneentratieplan nog in duigen voordat het
uitgevoerd moet worden. Ik zou het trou
wens een zegen achten, zelfs voor de libe
ralen. Het onware dat zich onder de libe
ralen voordoet, is van dien aard, dat ze
elkaar niet kunnen en mogen vertrouwen.
Stelselmatig zwijgt men over de ware Staat
van zaken. De liberale pers, ook in onze
omgeving smaalt op het leger. Van min.
Colijn is geen heil te wachten, 't Is zelfs
zoover gekomen dat een liberaal blad het
min. Colijn bijna als euvel duidt dat hij
physiek zoo- sterk is, zoodat hij bij dag en
bij nacht gereed is tot den strijd. Als hij
een opvolger krijgt, wat moet er dan van
terecht komen zoo vraagt men. Ik voor
mij kan al zulk geknoei niet dulden, en
vraag men afzijn de liberalen werkelijk
zoo achterlijk dat ze alles voor zoete koek
opeten Met de eene koek van den mond
spreekt men «zoo*, met de andere koek
weer «anders*. Een kat die in de benauwd
heid zit, doet rare sprongen
Zie dus uw liberale buurman te bewegen
mede naar onze partijdag te gaan. Wellicht
wordt hij gewonnen voor de christelijke
partijen, ze zeide dat het liberalistische
geknoei „land en volk" in hot ongeluk stort,
i 't Concentratie program doelt eenheid, 't Is
echter een chaos van verwarring welke het
brengt.Alles loopt mis. Slechts het socialisme
gaat met de buit strijken. Gij kent ons volk
te goed als dat ge wel weet, dat het van
het socialisme niet gediend is. Zelfs mr.
Troelstra beeft „in zijn kerstrede gezegd"
j Wij betreuren het ten sterkste maar ivij
zullen straks staan tegenover een groot
I deel, misschien het grootste deel der arbei
dersHij sprak waarheid. Alleen het
i vooroordeel tegen de «zijne speelt zoo me-
I nig kiezer partij. Men veroordeelt ons, terwijl
men ons niet kent. Daarom is het zoo goed
dat er partijdagen worden gehouden, 't Is
meer voor gekomen, dat iemand verbaasd
uitriep, «wel, ik had niet gedacht dat de
fijnen zoo warenLaat ze ons maar leeren
kennenIk ben overtuigd dat ze zullen
zeggen «wij zijn geregeld verkeerd ingelicht:
We worden gehouden voor «halzen*. Steeds
meer wordt het openbaar, dat het in deze
is, gelijk de achtervolgde dief riep „houdt
den dief". Hetgeen men ons aanwrijft, is
hun eigen. Het leger is in een toestand dat
het niet gereed is voor den strijd. Juist die
„fijne" die «domper* legt de wonden bloot,
en waakt bovendien bij den kranke Een
flinke minister, minister Colijn. We mogen
wat blijde zijn, dat hij een weg bewandeld,
dat juist de partij die roept «geen man en
geen cent« „Raast" Een reden van blijd
schap dat hij wil zorgen dat wij strijdvaar
dig zijn, indien het noodig is. Wat zou
er van terecht komen, wanneer de concen
tratiemannen de meerderheid kregen Een
chaos van verwarring. Breng uw liberale
buurman mede. Hij moet gewaarschuwd
worden voor het gevaar dat land en volk
dreigt, wanneer de liberale in dit jaar de
overwinning behaalden. Niets komt te recht,
noch leger, noch sociale wetten, noch vrij
heid, noch gélijkheid.
De tyrannieke hand zal ons de druk doen
gevoelen en wij zuchten.
Mijn hartelijke groöte
tt.
MARNIX.
Tegen neusbloedingen raadt „Moleschott"
het volgende aan -
1. Gaat rustig zitteu, houdt het hoofd
niet voorover, waardoor de hals op kraag of
boordje drukken kan, maar ook niet sterk
achteroverhoudt het hoofd recht, eerder
iets naar achteren dan naar voren.
2. Haal diep adem en adem door -den
mond uit.
3. Druk aan de bloedende zijde den
neuszijwand tegen het tusschenschot aan
(wat rren gewoonlijk dichtdrukken noemt).
In den regel zal hierdoor spoedig de
neusbloeding tot staan komen. Is dat niet
bet geval men blijve rustig in deze
houding gedurende 10 a 15 minuten zon
der telkens te probeeren of de bloeding
reeds staat dan kan men nog 4" koude
aanwenden op (niet in) den neus of op
eenig ander lichaamsdeel. Het bekende
middeleen koude sleutel in den nek be
rust op de gedachte dat door koude ver
nauwing der bloedvaten ontstaateven
zoo pijn, waarom men ook 5° een vinger
aan de bloedende neuszijde met een draad
sterk omsnoeren kan. 6„ Het in de hoogte
houden van den arm der zelfde zijde wordt
aanbevolen om dat het uit den arm stroo-
mende bloed dan tevens bloed uit den
schedel mede zou zuigen.
De eerste drie genoemde middelen bij
elkaar toegepast zijn in de overgroote
meerderheid der gevallen voldoende, waar
dit op den duur niet het geval blijkt te
zijn, kan men de onder 4, 5 en 6 genoem
de middeltjes probeeren. Zoo noodig vrage
men hulp bij een geneesheer hem staan
nog andere middelen ten dienste, die hij
in geval van nood kan toepassen.
De houding bij het slapen
Vele geneeskeeren beweren, dat men
zich moet "gewennen op de rechterzijde te
slapen, voornamelijk als men goed gesou
peerd heeft. Het voedsel heeft zijn uitgang
uit de maag aan de rechterzijde, en om
die reden wordt deze houding gunstig voor
de spijsvertering geacht. Dit is van gewicht,
want alle functien moeten een zekere mate
van rust hebben, en daar zijn de uren
van den slaap het geschikst voor. Andere
autoriteiten zeggen, dat men altijd op den
rug moet liggen maar daar is veel tegen.
De zwaarte van de maag en haar inhoud
rust dan op de ruggegraat, hetgeen dik
wijls de zenuwen aandoet.
Sommige ernstige gevallen van slape
loosheid zijn genezen door de gewoonte
van voorover op het aangezicht te slapen.
Als men dit zonder hoofdkussen doet, ligt
men zeer gemakkelijk.
o
Gesondheidswenken
1. Hebt gij uw kinderen lief, houdt hen
dan, tot minstens hun 10e jaar, af van
't rooken en pruimen van tabak.
2. Onzindelijk en gezondheid staan te
genover elkaar. Reinigt daarom dikwijls
uw kleederen, doch vooral uw geheele
lichaam.
3. Zorgt steeds voor zuiver water en
geeft acht op de melk. Koken van beide
'is aan te bevelen.
4. Onreinheid is de handlangster der
besmetting.
5. Zorgt in uw huis steeds voor fris-
sche lucht.
6. Geeft uw kinderen geen sterkèn
drank of likeur, noch daarin bevochtigde
suiker.
7. Spuwt niet op den grond dit kan
voor anderen nadeelig zijn, en is onzinde
lijk.
8. Wacht u voor kwakzalversmiddelen
Geeft daaraan geen cent uit
9. Stof is gevaarlijk voor de longen.
10. Lucht en zonlcht zijn levensbehoef
ten.
o-
Echtheid van kleuren. De Manufacturier
geeft een goede wenk liöè men kan on
derzoeken of de kleuren van een stof wel
echt zijn. Men moet de staal op de vol
gende wijze behandelen
1. Wrijf ze tegen een stukje wit bord
papier, zij mag daardeor niet veranderen
2. in schoon water mag ze niet afge
ven
3. tusschen wit papier gelegd en met
een heet strijkijzer overstreken, mag ze
niet veranderen.
4. bedek de staal met een stuk bord
papier, waarin 2 ronde gaten zijn geknipt,
en stel haar zoo aan de zon bloot, liet