Zaterdag 2 November 1912 27Hte .faaruHiia 1812. voor de Zuidliollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden. „»e Ster" Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Rotterdam W. BOEKHOVEN, M a ntel magazijn UITGEVER SOMMELSDIJK. Alle slakken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. De Concentratie of 't Eiachtenboek. Hoogstraat 172 Ontvang-t dagelijks de laatst uitgekomen NOUVEAUTÉ 'S. OP DEN UITKIJK. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50; zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent:-"" Telefoon Interconm. No. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/, maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/8 maal, Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Het woord Concentreeren wil zeg gen samentrekken, naar één punt trekken, op één punt alle krachten doen samenwerken, gezamenlijk één doel op 't oog hebben en met eenparigen wil dat doel najagen. Zoo is er phs een vrijzinnige concen tratie ontstaan van Unie-liberalen, Vrijz. democraten en Oud-liberalen om saam te werken tot één doel. Zoo'n doel is tweeerlei: af breken en opbouwen. Zoo'n concentra tie wil afbreltyi 't Kabinet Heemskerk en den invloed van Rechts; maar ze wil opbouwen een Kabinet van Links en den invloed der Linksche kiezers, der Linksche bevolking versterken. De vrijzinnige Concentratie treedt op als gevolg van haar inzicht, dat 't niet goed gaat in 't Land en ze meent, dat als haar invloed wint, en zij haar mannen gekozen krijgt, en zij haar Mi nisters om de Groene tafel ziet zitten, dat 't dan veel beter zal gaan, en in elk geval dat haar vrijzinnige begin selen niet in 't gedrang zullen komen. Zóó wordt 't trouwens ook verstaan door de leiders dier concentratie, die in een soort verweer-, een soort ver dedigingsschrift de redenen hebben ontvouwd, waarom zij 't oogenblik van kloek en krachtig optreden gekomen achten. Maar tevens in dat stuk ook te kennen geven op wat grondslag in de toekomst moet geregeerd worden Afbrekende critiek op 't huidige Ka binet dus en aanwijzing van den plicht van een nieuw Ministerie Linksch. Wat deugt er dan niet van ons Rechtsch Kabinet Wat is de afbre kende critiek? Het Linksche stuk zegt onder meer dit: Klacht één. Het ministerie Heemskerk, dat bij zijn optreden het voornemen te ken nen gaf, in gematigden en verzoe nenden zin te willen regeeren, zet thans de tradities (gewoonten) van het Ministerie Kuyper voort en keert zich al scherper tegen de vrijzinnige beginselen, welke sedert 1848 ons staatsleven beheerschen. (Vrijzinnig heid is nog geen Vrijheidszin1 Red.] Klacht twee. Onder den invloed van met den dag feller optredende elementen uit de Roomsche en Calvinistische staats partijen wordt een reactie ingeleid tegen de beginselen van vrijheid en recht, die aan onze Staatsinstellin gen ten grondslag liggen en Neder land ten zegen zijn geworden (d. w. z. ten zegen, volgens 't begrip der Linksche heeren Red.] Klacht drie. Geloofsverschillen worden aange scherpt en doorgetrokken op elk gebied van het maatschappelijk le ven. Wie scherpt aan wij of de linksche heeren Red.] Klacht vier. De geestelijke vrijheid van het Nederlandsche Volk wordt aange rand. (Ja, dat hebben de Lib. ons al 50 jaaraangedaanSchoolstrijd. Red] Klacht vijf. Begunstiging van bepaalde kerke lijke richtingen leidt tot onoprecht heid en veinzerij. (Bedoelen de hee ren de benoemingen van Burgemees ters en van Prof.Noordtzij Liberale begunstiging is anders overal bekend sinds hun Regeering na 1848 en liberale verguizing ook. Red.] Klacht zes. De bedrijfsvrijheid wordt door een bureaucratische wetgeving meer dan noodig aan banden gelegdde re geling van het bedrijf in handen ge geven van den Minister met zijn staf. (Ligt dit aan den Minister of aan de ontbrekende organisaties in de Maatschappijaan den Minister of aan 't bedrij fdat zonder patroons- en werkliedenverenigingen zoo maar ieder op eigen houtje voortleeft zonder ouderlingen band? Red.] Klacht zeven. Bij den opbouw van sociale in stellingen wordt niet gestreefd naar ontwikkeling van eigen werkzaam heid van arbeiders en werkgevers; naar aansluiting bij 't goede, dat uit de 'vrije maatschappij is opgeko- - menheil wordt gezocht in over dreven vermeerdering van ambte naren en ambtenaai s invloed, in niet-nationale, uiterst kostbare or ganisaties, die evenmin passen in ons staatsrecht als in de ontwikke ling onzer maatschappijaldtfs wordt tegenzin gewekt tegen alle pogingen om door doeltreffende maatregelen van wetgeving en bestuur de maat schappelijk zwakken te sterken. (Als de heeren eens voorbeelden noemden van die overdreven vermeerdering, hadden we houvast, maar nu is 't een nietszeggende frase. Red.] Klacht acht. De handelsvrijheid wordt aan de averechtsche sociale plannen der regeering ten offer gebracht. (Nou, dat zit nogOveral is bescherming, en bijna nergens vrijhandelEn dat Staatspensioen der heeren Kie zersvangst,) en anders niet. Vogel- aartje spelen! Politieke slimmelin- gen, zei Treub. Red.] Klacht negen. Het rechtmatig streven der vrouw naar meer zelfstandigheid wordt be lemmerd. Zelfs wil men de vrouw ambtenares, die in 't huwelijk treedt straften met ontzetting uit haar betrekking in rijksdienst of bij het onderwijs. (Natuurlijk! de gehuwde vrouw behoort in haar gezin en niet op 't bureau of in de School. Ze moet voor haar kinderen zorgen en man. Red.] Klacht tien. 't Openbaar onderwijs is in ge vaar. Er is slechts belangstelling voor de eenzijdige beoordeeling van de bijz. school ten koste van de Open bare (Hier nemen we een plechtig stilzwijgen in acht; de Vrije School wordt toch regel, al komen er drie dubbel gepantserde concentraties Red.] Klacht elf. Door opgedrongen kerstening dreigt het Moederland de inlandsche bevol king onzer Koloniën van zich te ver vreemden. (Ja, als 't Woord des Hee ren aan de heidenen in Indië ge bracht wordt, worden de heeren boos en dan heet die invloed »ver- vfeem lingci en »opdringen.« Red.] Klacht twaalf of 't Slot. De door machtsbegéerte bijeen gehouden coalitie legt haar wil. op tyrannieke wijze, in de Tweede Ka mer, aan alle leden op. 't Reglement der Kamer werd veranderd om 't dienstbaar te maken aafi ha tr stem- buspolitiek. (Ja, ja de heeren ken nen zeker 't woord obstructie niet. Red.] Tot zoover 't Klachtenboek. Veels zaaks is 't niet En de laatste klacht doet de deur toe. Die is om nooit te vergeten Rechts heeftmachtsbegeer te. En links Och, arme heel de Concentratie is niet gebouwd op de 12 klachten maar alleen en uitsluitend op de liberale machtsbegeerte. De heeren kunnen 't niet verkroppen, dat Rechts regeert. In Nederland heeft niemand recht op de meerderheid, op de Groene Tafel, of) de benoemingen dan een LiberaalEn weg moet ieder, die anders denkt. Machtsbegeerte De Concentratie heeft geen ander funda ment en geen ander doel dan weer de baas te zijn. Tot heil van 't Land In t Verleden ligt 't Heden, ziedaar ons antwoord Slot volgt Ommen. Het gekozen Kamerlid voor Ommen, Baron Mackay, heeft bedankt. Bij zooveel treurigs als deze verkiezing opgeleverd heeft, is dit feit heteenig lichtpunt. Of het ook een licht/,ijde 'is, dat de heer Mackay zegt, gebro ken te hebben met de coalitie en voortaan zijn eigen weg zal &aan, durven we niet ontkennen. De coalitie heeft menschen noodig, die zich vooral in dagen van verkiezing, zeer correct gedragen. Trouwens, elke partij, die nog aanspraak maken durft op poli tiek fatsoen, eischt bij eiken stembus strijd ernst en waardigheid, waarheid en klaarheid van zijn candidaten. Konkelaars en scharrelaars verspelen alle politieke eere en invloed en be- teekenis, evengoed als zij, die vandaag Vrijzinnig-Democraat, morgen Unie- Liberaal en overmorgen Socialist zijn, al naar mate er voor hen op stoffelijk gebied wat te verdienen is. Draai borden en windwijzers hebben in onze taal een zeer ongunstige beteekenis. Baron Mackay heeft zich verdedigd, lazen we in »De Standaard,in een lang. uitvoerig stuk; maar de indruk, dien we er van krijgen is dezeHeer Baron, gij zijt vol geweest van eer zucht voor dien zetel en die eerzucht heeft u parten gespeeldge hebt de verleiding geen weerstand kunnen bieden om Kamerlid te willen zijn en daarom waart ge in 't laatst vooral, toen de kansen mooi gingen staan, gevaarlijk voor uzelf en nog gevaar lijker voor anderentoen vergat ge uzelf en vergat ge de verplichting, die als candidaat der Chr. Hist, op u rusttetoen klonk u het gejubel der Socialisten en Liberalen als muziek in de ooren en de komende overwin ningsbulletins maakten u blind voor de wijze waarop uw verkiezing geleid werd. Wat er overigens met de coalitie moge gebeuren, God beware ons volk voor zulke praktijken en zulke per- sbnen of individuen, als te Ommen te kijk staan in den jare 1912 van Slachtmaand. Wie het niet naar 'tzin gaat? Dr. P. J Kromsigtpredikant bij de Ned. Herv. gemeente te Amsterdam. 'k Sprak dezer dagen een mijner vrienden. Hoe gaat dat, nietwaar als bij beiden de politieke pols nogal kloppen mag I 't Ging over Ommen, Mackay, Lohman, Kuyper *K$Omsigt zal wel in zijn schik zijn,« zei hij zoo. Doch dat bestreed ik hem. Hij keek daar vreemd van op, maar ik hield mijn meening vol. Natuurlijk kan ik niet in iemands hart lezen en moet ik afgaan op wat hij zegt en schrijft en dan houd ik vol, dat het een man als dr. Kromsigt, die gelden mag als de bekwaamste en strijdhaftigste woordvoer der onzer confessioneelen, niet naar den zin tan gaan. Ommen toch, daarover zuileD we 't nu wel eens zijn, heeft om 't met de Stand aard* te zeggen een barst in de Coalitie geslagen op 't meest gevaarlijke oogenblk Dat nu is niet naar den zin van dr. Krom sigtal zal hem misschien niets anders overblijven, dan zich door zijn volkje te laren meesleepen op paden, waar hij niet zijn wilde. Me dunkt, ik kan dat bewijzen. Vooreerst uit een bijomstandigheid. Dr. Kromsigt schijnt mij op sociaal gebied lang niet, wat ik nu ma r noemen wil een >Lohmanniaan.« Op so iaal gebied zou hij het, dunkt mij, met Kuyper kunnen vinden en met Talma 'n heel eind kunnen meegaan. Terwijl hij inzien moet, dat de »weg van Ommen* door sterk conservatieve wouden kronkelt en den conservatiefsten vleugel de Chr. Historischen versterken moet, zoodat de kans op ontwikkeling in meer sociale richting nog minder wordt, dan ze al is. Ik heb es 'n leerzaam verhaal gehooid. Van een man die >centen« had. Hij bewaarde die in een eerste-klas- brand-kast, met z'n effecten, eigendomsbe wijzen, schuldboeken enz. enz. De brandkast stond in z'n »schatkamer.< Tevens zijn werk- en zitkamer. En nu waren al zijn gedachten zoo bij die >schatkamer,c die hij met blmden en bou'en verzekerde, met electrische schel letjes en verklikkertjes beveiligde, dat aan de andere kamers in zijn huis haast n et kon worden gedacht. Die verwaarloosde hij. Zie, zoo zou 't ook gaan, als de Chr. Historischen voortgaan met al hun aandacht, vrees en werkzaamheid te bejfalen bij de Ned. Herv. Kerk. Voor de sociale vraag stukken zouden ze minder nog voelen dan thans en dat kan niet zijn naar den zin van dr. Kromsigt. Vergeet niet hij is groote stads-predi- kact. En dat in Amsterdam. Hij komt in velerlei ellende. Ei kan beter dan velen de nooden op sociaal terrein kennen. Trouwens, in de voorrede van zijn brochure »De Afscheidingsbeginselen* heett hij de voortzetting der Coalitie >gewenscht< genoemd. Alleen niet langer »in den blinde.Voor wat de hoofdzaken aangaat »op vast accoord.« Iets wat stel ig niet ingaat tegen den wontch der Antirevol, partij Nu is daar Leeuwarden wel tusschen gekomen, maar dr. Kromsigt alweer heeft getoond, dadelijk te begrijpen, dat hij Rechts m sschien 'n half ei krijgen kan en Links de leege dop naar 't hoofd geblazen krijgt. We moeten een man als dr Kromsigt trachten billijk te beoordeelen. Vooreerst, hij is een discipel van wijlen dr, Hoedemaker. Nu ziet hij, hoe we van Hoedemaker's ideaal»Heel de Kerk en heel het volk,* steeds verder afraken 4 wat ook niet anders kan, i aar onze meening. Zelfs in zijn eigen kerk is feitelijk aller hand tegen hem. De modernen heeten hem een ketterja ger en dr, iï(ooijkaas) noemde rondweg de confessionede wenschen van dr. Kromsigt >door-en-door reactionair. De etischen willen van geen leertucht weten, zelfs met over de leeraars. Dr. Slotemaker de Bruijne heeft nog onlangs het ideaal van dr. Kromsigt ge noemd »een vierkante cirkel,omdat hij een belijdenis kerk wil, die tevens volks-kerk is. En van de ^gereformeerden* in de Ned. Hetv. kerk zwijg ik maar, dat weet iedereen wel, hoe de zaak tusschen hen en de confessioneelen staat. 'k Zeg dit allerminst uit leedvermaak. Maar om een psychologische, oftewel zielkundige, verklaring te geven van het feit, dat dr. Kromsigt soms zulke harde woorden gebruikt en er zoo forsch op los slaat. Wat toch is het geval Hij, als groote-stads-p-.edikant, ziet den afval der massa. Daar gaat hij onder ge bukt. Daar worstelt hij onder. En dat eert hem. Daar zijn er genoeg geweest, pok in Amsterdam, die tevreden waren met! in hun kringetje als »de dominee* te worden geëerd en die zich met de massa buiten hen, niet inlieten. Dr. Kromsigt wil dat anders. Maar met de tienduizenden om hem heen, worste lende tegen den geest der eeuw, met veel te weinig arbeiders voor zulk een taak, voelt hij dat het niet gaat. Voor een, die men wint of behoudt, vallen er weer tien af Waarlijk, dat is een schreiende toestand En nu meent dr. Kromsigt, dat als men zijn politiek-kerkelijke ideeën maar uit werkte, dat er dan voor die massa ge zorgd kon worden Daarbij echter stuit hij op tegenstand. Is 't wonder, wanneer dan het woord bitter wordt en de toorn trilt in de stem Zoo moet men de zaak bezien, om ook een man als dr. Kromsigt billijk te be oordeelen. Maar dan moet hem ook eerlijk gezegd worden, dat juist die bitterheid en felheid een verkeerde uitwerking heeft op ons en onze geestverwanten. Neem nu bv. de brochure, die ik straks al noemde, o"er »De Afscheidingsbegin- selen.c Eerst wordt arin getee'-end de gees telijke verwildering de ïsterdamsche volksklasse, zooals die bv. t.jdens de zee lieden- en bootwerkersstaking openbaar werd. Duizenden huisgezinnen ik herhaal de teekeniDg van dr. Kr. die ten eenen- male van den Christelijken godsdienst zijn vervreemd, die geheel heidensch zijn op gevoed, waar men er niet meer aan denkt, om nog eens ter kerk te gaan, waar de Bijbel een onbekend boek is, waar de kin deren gezonden worden naar de openbare school, alwaar zij in den regel niets van God of Zijn dienst hooren. Wie voelt niet diepe deernis met al dit weggedrevene Maar zie, dan zoekt dr. Kromsigt de oorzaak van dit alles. Hij vindt die, terecht 1 eerstens in de doorwerking der ongeloofsbeginselen en tweedens in de doorwerking der afschei dingsbeginselen. >Ongeloof« en Afscheiding,* zij samen En dan voelt dr. Kr. blijkbaar niet, hoe hij daarmee duizenden vrome Christen broeders diep wondt in het hart. De bit terheid der ziele doet hem spreken. Maar die mag daarom den broeder nog niet krenken

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 5