Zaterdag 7 September 1912, zl"10 Jaargang N". 1796, Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden. De Ster" IN HOC SIGNO VINCES Rotterdam Maagk wellingen. W. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Alle stukken voor tie Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitarever 't Ambtsgebed Sommelsdijk heelt nu ook zijn ambts gebed. 'tZellde dat nog teAmsterdam bestaat en werd aangenomen in de avondzitting van 13 Nov. 1851, 's]avonds 7 uur, toen tegenwoordig waren 35 leden, en art. 13, nl. het gebed aan de orde kwam. De Nederlander, orgaan van Groen v.Pr. schreef er toen in '51 nog al scherp over. »De raad van Amsterdam, uit 37 christenen en 2 joden bestaande, heeft thans een joodsch gebed aange nomen. Amsterdam erkent in zijn openbare aangelegenheden, God; maar 't mag niet verder gaan dan 't joodsche begrip. Omdat de joden in hunne open bare aangelegenheden, voor 18 eeuwen deh zoon van God verwierpen, daarom moet ook Amsterdam in zijn openbare aangelegenheden den Christus verwer pen dat is verdraagzaamheid, zegt Groen. En als Groen nog leefde, zou hij van 't Sommelsdijksche gebed ook zeggen, wat hij van 't Amsterdamsche zei Wélk een Christendom Welk een guichelspel des Satans! Ziet men dan niet, dat de geheele zaak hierop neerkomt, dat de Joden, ofschoon een kleine minderheid uitmakende, weigeren omtrent de christenen ver draagzaamheid te oefenen en dat zij hen medesleepen in hun verwerping en verloochening. Groen was dus boos, omdat door der Joden toedoen de naam Christus uit 't gebed was weggelaten en alleen maar bloot »God« was gezet»A1- machtige God, wij bidden U«. We voelen voor dat bezwaar van Groen zeer veel, toch drukt hij zich wel al te kras uit. Burgemeester en Wethouders van Sommelsdijk zullen hun redenen gehad hebben, waarom zij den naam van Jezus Christus hebben weggelaten, en alleen maar, bloot weg »God« hebben gebruikt. Vast staat, dat onze vaderen uit de jaren 1580—1795 niet bang waren om den naam van Jezus Chris tus te noemen. Trouwens, toen waren de verhoudingen in den Lande tus- schen Staat en Kerktusschen de heerschende Geref Kerk en de Joden met de Roomschen gansch anders. Een gebed van toen, kan ook nu nog gebeden worden, maar 't geelt toch voor den huldigen toestand onzer Staatkundige en gemeentelijke ver houdingen een anderen toon. En andere toestanden eischen andere ge beden. Hoe onze vaderen baden als overheid Uit den tijd der vaderen Ende opdat 't geene voors es beter geeflectueerd (geslaagd) mach wor den, syn de heeren van de weth versocht, dat hen believe een van den ministers dezer stadt in dien te hebben, dat hij dagelijcx ter voors wyzen op te camere van de voors vergaderinge erschijne om een corte vermaninge ende gebet aen Godt de Heere te doerie. Nog iets uit den ouden tijd Wie dus 't gebed niet bijwoonde, kreeg boete. Welk gebed werd dan uitgespro ken Dit Onse hulp bestaat in den name des Heeren, die hemel en aerde geschapen heeft. O Heere Godt, bermhertige he melsche Vader, ghy die daar zyt de wysheyt, 't licht, ende volheyt aller dingen, ende een opperste Regeerder en Rechter der geheeler wereldt, de- wijle U gelieft heeft, ons te beroe pen tot administratie ende beleyt van de gemeene lantszaken der Geünieerde Provinciën, ende dat wij daeromme hier vergadert zijn ende om met elcanderen te beraetslagen ende solveerende op saken, concer nerende (betreffende, aangaande) Uwe eere ende 't gemeene landts welvaren, wilt ons huyden (heden) ende allen den tijt onser bedieninge door uwe goddelijke genade sulcx verlichten ende bijstaen, dat wij in ons ampt ons getrouwelijk quyte (kwijten) ende dat wij mogen sien, verstaen, resolveren ende doen 't geene, dat best is ende t'uwer eeren ende 's lants welvaren, rust ende vrede meest dienende, sonder ter rechter of ter slinckerhant af te wijeken, ofte deur (door) eenighen uytterlyken schyn van gunste, haet ofte andere affecten ons te laten bewegenoft ons yewers (ergens) in bij eenige oorsaecke te vergeeten, in allen onsen handel anders niet voor oogen hebbende oft doende, dan dat t>ehoorlijck ende recht is, opdat wij ter jonckster dage met goeder conscientien (geweten) voor Uwen rechterstoel, als Coninckder coningenHeere der heeren ende Richter der richteren mogen onbe- schaemt erschijnen, ende met allen uytvercorenen van u ontfangen het eynde onzes geloofs, namentlijck onzer zielen salicheit. Dat bidden wij ootmoedelijck door Uwen eeni- gen Soon Jesum Christum, in wiens Name wij U aanroepen met den gewonelijken gebede, d'welck Hij ons geleerd heeft, seggende aldus Onze Vader, enz. Zóó baden onze vaderen in de Sta ten-Generaal tot 1795. In den Pranschen, revolutionairen tijd, 1795, werd het afgeschaft en ver vangen door een concept-gebed dat ter tafel kwam 11 Maart 1796. In dit gebed was de Naam van Jezus Christus weggelaten, en voorts de grondtoon der Geref. beginselen geenszins ver doezeld. Het luidde in de vrijheids vlaag dier dagen Goed en aanbiddelijk God. Bij de hervatting van onzen wigtigen ar- M an tel magazijn Hoogstraat 172 Tijdens de verbouwing wordt de opruiming voortgezet. beid, smeken wij U om den zegen Uwer wijsheid en uwer almagt. Laten wij steeds juichen in de over tuiging, dat 't geluk uwer schepselen het hoogste doeleinde der schepping is en laat het heil des vrijen volks van Nederland ook onze hoogste wet zijn. Verlicht daartoe ons verstand, zuiver ons hart, verijdelt alle booze aanslagen tegen ons dierbaar vader land en doet dit alles strekken tot verheerlijking van Uwen naam over de gansche aarde. Amen. Of dit concept is aangenomen, staat niet vast. OP DEW UITRIJR. Reclames, Mededee- liugen enz. (20 Cents per regel.) Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland b(j vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder f 4,50 per jaar. ifzonderlijhe nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefooa Intercom. No. Z. Advertentiën 10 cent per regel en */t maal. Reclames 70 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */i maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Resolutie der Staten Generaal te Antwerpen19 Dec. 1580. Es gere- solveert, dat men voortaen van halff negen tot negen uyren in dese ver- gaderinge zal compareren om te bidden, dat Godt de Heere believe syne gratie te verleenen, om een goede, vaste en eendrachtige reso lutie te nemen op de articulen, daer op heeren gecompareert zijnënde andere aenvallende saecken, opdat Godt daerdoor gedient, de landen geconserveert (bewaard) en de vij anden verdreven mogen worden. Resolutie der Staten Generaal te 's Rage6 Maart 1584. Gheresolu- eert (besloten) dat men alle daghe ordinaire (gewoon) sal vergaderen smorghens ten neghen uren precise ende de ure gheslagen zijnde, dat den president oft greffier sal lesen het ghebetende die niet en sal compareren ter vergaderinghe voort eynde vant selve, dat hij sal verbeu ren ses stuuers (stuivers), den pre sident en den grelfier twalf-stuuers. Wordt vervolgd). Dat had ik niet geloofd. Maar als 't zwart op wit staat, dan dient een kranteman 't wel aan te nemen waar wou hij anders met zijn eigen blad blijven Ik had niet gedacht, dat het menschelijk geslacht zoo knoeien kon. Natuurlijk ik ben niet van gister. En ik ben niet zoo naief te gelooven dat nooit eenige melkboer of wijnhandelaar wat water bij z'n wijn heeft gedaan en dat er door ons meel, tabak, koffie, chocolade enz. nu nooit eens de een of andere zelf standigheid wordt gemengd, die er niet in hoort. Dat alles wist ik wel. Maar dat het menschdom zoo geraffineerd knoeien kon, als ik 't dezer dagen gelezen heb neen, dat was toch in m n hoofd nog met opgekomen 1 'k Wil er dan toch, tot stichting mijner lezeressen 't een en ander eens van mede- deelen. Die >vervalschen« nooit. Haar kunst gaat Diet verder dan 't >verdunnen,< als er onverwacht meer koffiedrinkers komeD, dan waarop gerekend is. Doch dat is geen vervalsching. 't blijft alevel »zuivere koffie. Van de kolfie gespioken In onzen lijd van deugdelijk en degelijk onderwijs Ik hoor een zuchtzuchten een klacht klachten Van alle zijden hoor ik ontevredenheid over dat onderwijs. De onderwijzers klagen, dat de »leerstof« zoo vervliegt welke stof vliegt niet, als de stormen des levens es flmk blazenDe ouders klagen, dat de jongens geen behoorlijk netten nieuw jaarsbrief aan opa schrijven kunnende patroons klagen, dat ze niet eens fl nk reke nen kunnen en de jongens zelf klagen, dat 'tzoo lang duurt, eer ze »d'r af* gaan ja, de schoolcommissie in een groote stad als Rotterdam klaagt hèt hardst van alle Oef, wat 'n lange, lange zin Ik wil het bij een andere gelegenheid weieens over dat klagen hebben. Want waarlijk ik klaag op mijn manier ook en met vele groote onderwijs oomes, in wier schaduw ik niet staan kan, zeg ik Schoolhervorming is urgent Maar urgenter is nu voor dezen keer, m'n koffie-vertoog en dus vat ik den draad mijner redeneering weer op, waar hij door al die zuchten en klachten knapte. In onzen lijd van deugdelijk en degelijk onderwijs, weet ieder dat de koffieboon van den koffieboom komt. Mijn jongste heeft dien boom op 'n plaatje gezien en m'n oudste weet zelf interessante bijzonder heden van den teelt en de t ereiding dezer vrucht mede te deelen. Maar ze zaten er onlangs met hun beiden over te zeuren, of koffieboo-nen nu met één of twee o's moest en dat vond ik ergerlijk I Doch wederom ter zake. Wilien onze huismoeders gelooven, dat er duizenden koffieboontjes verkocht worden, die nooit aan een boom gezeten hebben, doch door kunstvaardige menschenhanden zijn gemaakt? Roe dat gaat, weet ik ook niet. Dat is knoeiers-beroepsgeheim Maar ze worden vervaardigd van meel, cichorei, gedroogd koffidik en zulke stoffen. Met hunne kleurstoffen worden ze geverfd, gevernist en lijken dan zoo bedriegelijk op echte koffieboontjes, dat de kittigste en pienterste huisvrouw er zich nog mee ver gissen zal. Natuurlijk worden ze niet zoo verkocht, dan zou 't bij 't koffiezetten gauw uitkomen. Maar door de echte, natuur-boontjes gemengd, merkt er niemand wat van en daar ze veel goedkooper zijn dan deze, geeft dit op den duur bij een flinken ver koop, een aardige winst. Gelukkig is er een gemakkelijk middel, om te onderzoeken of we met goede na- tuurboonen te doen hebben Men legt er eenige op een plat bord en overgiet ze men heet water. De goede boonen blijveD dan onveranderd, maar de kunstboontjes vallen uiteen. 't Is aan te raden, zooals de meeste huismoeders ook doen, zelf z'n eigen koffie te malen. Want met de »gemalen koffie* wordt nog gewetenloozer geknoeid. Er wordt gebrand meel van erwten, rapen, eikels, rogge, cichorei enz. doorgemengd of 't mets is. Ja, 't is gebeurd, dat er mokka in den handel kwam, die bij onderzoek bleek te bestaan uit slechte koffie, gemengd met zaagsel van sigarenkistjes, boonenmeel en gebrande suiker Met de thee gaat 't net zoo. Onlangs kwam een geval publiek van een Russisch fabrikant, die jaarlijks 150,000 rcebel betaalde voor afgetrokken theebladeren, 't Overtcho je uit de trekpot dus. Daarvan kan men voor 150.000 roebel al heel wat koopeD. Die baas frischte dat aftreksel wat op, droogde hst, gaf er een geurtje aan, mengde er wat versche thee doorheen en 't zaakje keurig in pak jes gedaan, werd opnieuw 't menschdom in de hand en in de maag gestopt. Zulke ».bee« kan natuurlijk goedkoop verkocht, en geeft nog groote winst. Anderen weer nemen beuken-, aardbei en moerbeibladeren; drogen, snijden en kleuren ze, meDgen ze met wat >echtec thee en klaar is de knoeier alweer. Zal ik doorgaan 't Dunkt me onnoodig 'k wil den eet- en drinklust mijner lezers niet heelemaa! bederven. Allerminst wil ik hiermee echter een klad leggen op den serieuzen winkelier. IntegendeelJuist de wetenschap, dat er zoo geknoeid wordt, heeft mijn dankbaar heid verhoogd, dat we in onze maatschappij ook den wettigen kruideniers-stand hebben. Er wordt weieens op gesmaald, maar ik doe daaraan niet mee. Naar mijn inzien heeft de man een schoon beroep en moe ten wij hem in eere houden. Ook hij kan worden bedot. Maar toch, als man van 't vak, kan hij waken voor mijn maag, dat daar geen ketterijen op 't gebied van spijs en drank bedektelijk worden ingevoerd. Een overtrouwde* winkel te hebben is een voorrecht, dat men waardeeren moet 1 En ik hoop, als in 1913 soms een dubbele lintjesregen* mocht losbarsten, dat dan ook enkele droppelen op 't hoofd onzer eer bare kruideniers mogen rederdalen. Maar dat is niet genoeg. Knoeiers en smokkelaars zijn de sluwste li, den in onze maatschappij. Tegen hun listen en lagen is men nooit geheel beveiligd. Noodig is, dat van Overheidswege de knoeierij streng wordt tegengegaan. Dat helpt. Waar melk-keur is, daar welen onze .moeders, wat ze in de kan krijgen Onze boter-wetgeving heeft de boter weer tot boter gemaakt. Nu is dat hoofdzakelijk gedaan met het oog op onzen uitvoer. Doch precies hetzelfde, wat met de boter vroeger gebeurde, geschiedt nog met vele andere zaken. Neem bv. de cacao. Een eerste knoeierij bestaat daarin, dat men vóór de bewerking het cacaovet reeds uit de boonen perst, waarvoor dan andere, minderwaardige vet ten in de plaats komen. Voorts wordt de »poeder« vermengd met meel, aluinaarde, kalk, oker en zelfs met steenstof. Toch is en blijft het cacao Nu behoeven al die dingen niet verbo den te worden. Och, neen 1 de beurs dwingt de menschen wel eens, om op koopjes te gaan, al is goedkoop niet zelden duurkoop, ook op 't gebied van spijs en drank. Maar men moet weten wat men koopt. Geen margarine voor versche natuur boter. Geen »mélange< oftewel »mengsel« voor prima roomboter. En zoo ook op andere spijzen en dranken dezeifde keuring toegepast. 'n Rijkswet tegen de vervalsching der levensmiddelen, die is noodig voor de maag van het Nederlandsche 'volk UITKIJK. Er zijn menschen wier leven gelukkigen vreed zaam zou kunnen zijn, maar die, gedurende jaren 6n jaren, een martelaarschap lijden doordat hun maag slecht werkt. De maag is inderdaad, naar mate zij goed of slecht werkt, een oorzaak van genot of een bron van pijnigingen. Mejnffr. Joh. de Jong, geb. Dekker, wonende Overtoom 535 te Amsterdam,, behoorde tot het aantal ongelukkige slachtoffers van een ontred derde maag. Wij zeggen behoorde, want daar Mej. de Jong den goeden inval gehad had de Pink Pillen te gebruiken, is zjj van haar lijden ver lost en heeft zij een goede maag weergevonden. „Ik verklaar gaarne, schrijft zij, dat ik mijn genezing aan de Pink Pillen dank. Ik heb gedu rende langen tijd aan.maagpijnen geleden. Mijn spijsvertering verliep slecht, was moeilijk en pijnlijk, en daar ik mij dus slecht voedde,onder vond ik een groote vermoeidheid en een groote nitputtiDg. Mijne zusters hebben eenigen tijd geleden de Pink Pillen met veel succes gebruikt. Zij raadden mij- zoo aan ook van dat geneesmid del gebruik te maken, dat ik eindigde met toe te stemmen er een proef mee te nemen. Ik moet zeggen dat alles wat ik had gedaan om mfj van mijn maagkwaal te bevrijden, nutteloos was geweest en ik mfln laatste hoop op de werking der Pink Pillen gevestigd had. Deze pillen heb ben mij van af het eerste oogenblik der behan deling een merkbare beterschap bezorgd, en door eenigen tijd met volharding voort te gaan met ze te nemen, heb ik een volkomen genezing ver kregen." De Pink Pillen versterken uw maag, geven haar de verloren krachten weer, en geven haar alles wat noodig is opdat zij a goed doe eten en goed de spijzen verteeren. Indien gij een leefregel moet volgen, zullen de Pink Pillen u het geluk weer geven te kunnen eten wat u verboden was. Verkrijgbaar ft f 1.75 per dooB, en f 9 per zes doozen, bij het Generaal Depot der Pink Pillen, Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor Goedereede en Overflakkee de Pa. DIJKEMA DOORNBOS te Sommelsdijk, en in alle goede apotheken en drogisterijen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1