Zaterdag 7 September 1912,
zl"10 Jaargang N". 1796,
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden.
De Ster"
IN HOC SIGNO VINCES
Rotterdam
Maagk wellingen.
W. BOEKHOVEN.
SOMMELSDIJK.
Alle stukken voor tie Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitarever
't Ambtsgebed
Sommelsdijk heelt nu ook zijn ambts
gebed.
'tZellde dat nog teAmsterdam bestaat
en werd aangenomen in de avondzitting
van 13 Nov. 1851, 's]avonds 7 uur, toen
tegenwoordig waren 35 leden, en art.
13, nl. het gebed aan de orde kwam.
De Nederlander, orgaan van Groen
v.Pr. schreef er toen in '51 nog al scherp
over. »De raad van Amsterdam, uit
37 christenen en 2 joden bestaande,
heeft thans een joodsch gebed aange
nomen. Amsterdam erkent in zijn
openbare aangelegenheden, God; maar
't mag niet verder gaan dan 't joodsche
begrip. Omdat de joden in hunne open
bare aangelegenheden, voor 18 eeuwen
deh zoon van God verwierpen, daarom
moet ook Amsterdam in zijn openbare
aangelegenheden den Christus verwer
pen dat is verdraagzaamheid, zegt
Groen. En als Groen nog leefde, zou
hij van 't Sommelsdijksche gebed ook
zeggen, wat hij van 't Amsterdamsche
zei
Wélk een Christendom Welk een
guichelspel des Satans! Ziet men
dan niet, dat de geheele zaak hierop
neerkomt, dat de Joden, ofschoon
een kleine minderheid uitmakende,
weigeren omtrent de christenen ver
draagzaamheid te oefenen en dat zij
hen medesleepen in hun verwerping
en verloochening.
Groen was dus boos, omdat door
der Joden toedoen de naam Christus
uit 't gebed was weggelaten en alleen
maar bloot »God« was gezet»A1-
machtige God, wij bidden U«. We
voelen voor dat bezwaar van Groen
zeer veel, toch drukt hij zich wel al
te kras uit.
Burgemeester en Wethouders van
Sommelsdijk zullen hun redenen gehad
hebben, waarom zij den naam van
Jezus Christus hebben weggelaten, en
alleen maar, bloot weg »God« hebben
gebruikt. Vast staat, dat onze vaderen
uit de jaren 1580—1795 niet bang
waren om den naam van Jezus Chris
tus te noemen. Trouwens, toen waren
de verhoudingen in den Lande tus-
schen Staat en Kerktusschen de
heerschende Geref Kerk en de Joden
met de Roomschen gansch anders.
Een gebed van toen, kan ook nu nog
gebeden worden, maar 't geelt toch
voor den huldigen toestand onzer
Staatkundige en gemeentelijke ver
houdingen een anderen toon. En
andere toestanden eischen andere ge
beden. Hoe onze vaderen baden als
overheid
Uit den tijd der vaderen
Ende opdat 't geene voors es beter
geeflectueerd (geslaagd) mach wor
den, syn de heeren van de weth
versocht, dat hen believe een van
den ministers dezer stadt in dien te
hebben, dat hij dagelijcx ter voors
wyzen op te camere van de voors
vergaderinge erschijne om een corte
vermaninge ende gebet aen Godt
de Heere te doerie.
Nog iets uit den ouden tijd
Wie dus 't gebed niet bijwoonde,
kreeg boete.
Welk gebed werd dan uitgespro
ken Dit
Onse hulp bestaat in den name
des Heeren, die hemel en aerde
geschapen heeft.
O Heere Godt, bermhertige he
melsche Vader, ghy die daar zyt de
wysheyt, 't licht, ende volheyt aller
dingen, ende een opperste Regeerder
en Rechter der geheeler wereldt, de-
wijle U gelieft heeft, ons te beroe
pen tot administratie ende beleyt
van de gemeene lantszaken der
Geünieerde Provinciën, ende dat wij
daeromme hier vergadert zijn ende
om met elcanderen te beraetslagen
ende solveerende op saken, concer
nerende (betreffende, aangaande)
Uwe eere ende 't gemeene landts
welvaren, wilt ons huyden (heden)
ende allen den tijt onser bedieninge
door uwe goddelijke genade sulcx
verlichten ende bijstaen, dat wij in
ons ampt ons getrouwelijk quyte
(kwijten) ende dat wij mogen sien,
verstaen, resolveren ende doen 't
geene, dat best is ende t'uwer eeren
ende 's lants welvaren, rust ende
vrede meest dienende, sonder ter
rechter of ter slinckerhant af te
wijeken, ofte deur (door) eenighen
uytterlyken schyn van gunste, haet
ofte andere affecten ons te laten
bewegenoft ons yewers (ergens)
in bij eenige oorsaecke te vergeeten,
in allen onsen handel anders niet
voor oogen hebbende oft doende,
dan dat t>ehoorlijck ende recht is,
opdat wij ter jonckster dage met
goeder conscientien (geweten) voor
Uwen rechterstoel, als Coninckder
coningenHeere der heeren ende
Richter der richteren mogen onbe-
schaemt erschijnen, ende met allen
uytvercorenen van u ontfangen het
eynde onzes geloofs, namentlijck
onzer zielen salicheit. Dat bidden
wij ootmoedelijck door Uwen eeni-
gen Soon Jesum Christum, in wiens
Name wij U aanroepen met den
gewonelijken gebede, d'welck Hij
ons geleerd heeft, seggende aldus
Onze Vader, enz.
Zóó baden onze vaderen in de Sta
ten-Generaal tot 1795.
In den Pranschen, revolutionairen
tijd, 1795, werd het afgeschaft en ver
vangen door een concept-gebed dat
ter tafel kwam 11 Maart 1796. In dit
gebed was de Naam van Jezus Christus
weggelaten, en voorts de grondtoon
der Geref. beginselen geenszins ver
doezeld. Het luidde in de vrijheids vlaag
dier dagen
Goed en aanbiddelijk God. Bij de
hervatting van onzen wigtigen ar-
M an tel magazijn
Hoogstraat 172
Tijdens de verbouwing wordt
de opruiming voortgezet.
beid, smeken wij U om den zegen
Uwer wijsheid en uwer almagt.
Laten wij steeds juichen in de over
tuiging, dat 't geluk uwer schepselen
het hoogste doeleinde der schepping
is en laat het heil des vrijen volks
van Nederland ook onze hoogste wet
zijn. Verlicht daartoe ons verstand,
zuiver ons hart, verijdelt alle booze
aanslagen tegen ons dierbaar vader
land en doet dit alles strekken tot
verheerlijking van Uwen naam over
de gansche aarde. Amen.
Of dit concept is aangenomen, staat
niet vast.
OP DEW UITRIJR.
Reclames, Mededee-
liugen enz.
(20 Cents per regel.)
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent.
zonder 50
Buitenland b(j vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder f 4,50 per jaar.
ifzonderlijhe nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
UITGEVER
Telefooa Intercom. No. Z.
Advertentiën 10 cent per regel en */t maal. Reclames 70 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */i maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Resolutie der Staten Generaal te
Antwerpen19 Dec. 1580. Es gere-
solveert, dat men voortaen van halff
negen tot negen uyren in dese ver-
gaderinge zal compareren om te
bidden, dat Godt de Heere believe
syne gratie te verleenen, om een
goede, vaste en eendrachtige reso
lutie te nemen op de articulen, daer
op heeren gecompareert zijnënde
andere aenvallende saecken, opdat
Godt daerdoor gedient, de landen
geconserveert (bewaard) en de vij
anden verdreven mogen worden.
Resolutie der Staten Generaal te
's Rage6 Maart 1584. Gheresolu-
eert (besloten) dat men alle daghe
ordinaire (gewoon) sal vergaderen
smorghens ten neghen uren precise
ende de ure gheslagen zijnde, dat
den president oft greffier sal lesen
het ghebetende die niet en sal
compareren ter vergaderinghe voort
eynde vant selve, dat hij sal verbeu
ren ses stuuers (stuivers), den pre
sident en den grelfier twalf-stuuers.
Wordt vervolgd).
Dat had ik niet geloofd.
Maar als 't zwart op wit staat, dan dient
een kranteman 't wel aan te nemen
waar wou hij anders met zijn eigen blad
blijven
Ik had niet gedacht, dat het menschelijk
geslacht zoo knoeien kon.
Natuurlijk ik ben niet van gister.
En ik ben niet zoo naief te gelooven
dat nooit eenige melkboer of wijnhandelaar
wat water bij z'n wijn heeft gedaan en dat
er door ons meel, tabak, koffie, chocolade
enz. nu nooit eens de een of andere zelf
standigheid wordt gemengd, die er niet in
hoort.
Dat alles wist ik wel.
Maar dat het menschdom zoo geraffineerd
knoeien kon, als ik 't dezer dagen gelezen
heb neen, dat was toch in m n
hoofd nog met opgekomen 1
'k Wil er dan toch, tot stichting mijner
lezeressen 't een en ander eens van mede-
deelen. Die >vervalschen« nooit. Haar kunst
gaat Diet verder dan 't >verdunnen,< als
er onverwacht meer koffiedrinkers komeD,
dan waarop gerekend is. Doch dat is geen
vervalsching. 't blijft alevel »zuivere koffie.
Van de kolfie gespioken
In onzen lijd van deugdelijk en degelijk
onderwijs
Ik hoor een zuchtzuchten een
klacht klachten
Van alle zijden hoor ik ontevredenheid
over dat onderwijs. De onderwijzers klagen,
dat de »leerstof« zoo vervliegt welke
stof vliegt niet, als de stormen des levens
es flmk blazenDe ouders klagen, dat
de jongens geen behoorlijk netten nieuw
jaarsbrief aan opa schrijven kunnende
patroons klagen, dat ze niet eens fl nk reke
nen kunnen en de jongens zelf klagen, dat
'tzoo lang duurt, eer ze »d'r af* gaan
ja, de schoolcommissie in een groote stad
als Rotterdam klaagt hèt hardst van alle
Oef, wat 'n lange, lange zin
Ik wil het bij een andere gelegenheid
weieens over dat klagen hebben. Want
waarlijk ik klaag op mijn manier ook
en met vele groote onderwijs oomes, in
wier schaduw ik niet staan kan, zeg ik
Schoolhervorming is urgent
Maar urgenter is nu voor dezen keer,
m'n koffie-vertoog en dus vat ik den draad
mijner redeneering weer op, waar hij door
al die zuchten en klachten knapte.
In onzen lijd van deugdelijk en degelijk
onderwijs, weet ieder dat de koffieboon
van den koffieboom komt. Mijn jongste
heeft dien boom op 'n plaatje gezien en
m'n oudste weet zelf interessante bijzonder
heden van den teelt en de t ereiding dezer
vrucht mede te deelen. Maar ze zaten er
onlangs met hun beiden over te zeuren, of
koffieboo-nen nu met één of twee o's moest
en dat vond ik ergerlijk I
Doch wederom ter zake.
Wilien onze huismoeders gelooven, dat
er duizenden koffieboontjes verkocht worden,
die nooit aan een boom gezeten hebben,
doch door kunstvaardige menschenhanden
zijn gemaakt?
Roe dat gaat, weet ik ook niet.
Dat is knoeiers-beroepsgeheim
Maar ze worden vervaardigd van meel,
cichorei, gedroogd koffidik en zulke stoffen.
Met hunne kleurstoffen worden ze geverfd,
gevernist en lijken dan zoo bedriegelijk op
echte koffieboontjes, dat de kittigste en
pienterste huisvrouw er zich nog mee ver
gissen zal.
Natuurlijk worden ze niet zoo verkocht,
dan zou 't bij 't koffiezetten gauw uitkomen.
Maar door de echte, natuur-boontjes
gemengd, merkt er niemand wat van en
daar ze veel goedkooper zijn dan deze,
geeft dit op den duur bij een flinken ver
koop, een aardige winst.
Gelukkig is er een gemakkelijk middel,
om te onderzoeken of we met goede na-
tuurboonen te doen hebben Men legt er
eenige op een plat bord en overgiet ze men
heet water. De goede boonen blijveD dan
onveranderd, maar de kunstboontjes vallen
uiteen.
't Is aan te raden, zooals de meeste
huismoeders ook doen, zelf z'n eigen koffie
te malen. Want met de »gemalen koffie*
wordt nog gewetenloozer geknoeid. Er
wordt gebrand meel van erwten, rapen,
eikels, rogge, cichorei enz. doorgemengd
of 't mets is.
Ja, 't is gebeurd, dat er mokka in den
handel kwam, die bij onderzoek bleek te
bestaan uit slechte koffie, gemengd met
zaagsel van sigarenkistjes, boonenmeel en
gebrande suiker
Met de thee gaat 't net zoo.
Onlangs kwam een geval publiek van
een Russisch fabrikant, die jaarlijks 150,000
rcebel betaalde voor afgetrokken
theebladeren, 't Overtcho je uit de trekpot
dus. Daarvan kan men voor 150.000 roebel
al heel wat koopeD. Die baas frischte dat
aftreksel wat op, droogde hst, gaf er een
geurtje aan, mengde er wat versche thee
doorheen en 't zaakje keurig in pak
jes gedaan, werd opnieuw 't menschdom in
de hand en in de maag gestopt.
Zulke ».bee« kan natuurlijk goedkoop
verkocht, en geeft nog groote winst.
Anderen weer nemen beuken-, aardbei
en moerbeibladeren; drogen, snijden en
kleuren ze, meDgen ze met wat >echtec
thee en klaar is de knoeier alweer.
Zal ik doorgaan 't Dunkt me onnoodig
'k wil den eet- en drinklust mijner lezers
niet heelemaa! bederven.
Allerminst wil ik hiermee echter een klad
leggen op den serieuzen winkelier.
IntegendeelJuist de wetenschap, dat er
zoo geknoeid wordt, heeft mijn dankbaar
heid verhoogd, dat we in onze maatschappij
ook den wettigen kruideniers-stand hebben.
Er wordt weieens op gesmaald, maar ik
doe daaraan niet mee. Naar mijn inzien
heeft de man een schoon beroep en moe
ten wij hem in eere houden.
Ook hij kan worden bedot.
Maar toch, als man van 't vak, kan hij
waken voor mijn maag, dat daar geen
ketterijen op 't gebied van spijs en drank
bedektelijk worden ingevoerd.
Een overtrouwde* winkel te hebben is
een voorrecht, dat men waardeeren moet 1
En ik hoop, als in 1913 soms een dubbele
lintjesregen* mocht losbarsten, dat dan ook
enkele droppelen op 't hoofd onzer eer
bare kruideniers mogen rederdalen.
Maar dat is niet genoeg.
Knoeiers en smokkelaars zijn de sluwste
li, den in onze maatschappij.
Tegen hun listen en lagen is men nooit
geheel beveiligd.
Noodig is, dat van Overheidswege de
knoeierij streng wordt tegengegaan.
Dat helpt. Waar melk-keur is, daar
welen onze .moeders, wat ze in de kan
krijgen
Onze boter-wetgeving heeft de boter
weer tot boter gemaakt.
Nu is dat hoofdzakelijk gedaan met het
oog op onzen uitvoer.
Doch precies hetzelfde, wat met de boter
vroeger gebeurde, geschiedt nog met vele
andere zaken.
Neem bv. de cacao. Een eerste knoeierij
bestaat daarin, dat men vóór de bewerking
het cacaovet reeds uit de boonen perst,
waarvoor dan andere, minderwaardige vet
ten in de plaats komen.
Voorts wordt de »poeder« vermengd
met meel, aluinaarde, kalk, oker en zelfs
met steenstof.
Toch is en blijft het cacao
Nu behoeven al die dingen niet verbo
den te worden. Och, neen 1 de beurs dwingt
de menschen wel eens, om op koopjes te
gaan, al is goedkoop niet zelden duurkoop,
ook op 't gebied van spijs en drank.
Maar men moet weten wat men koopt.
Geen margarine voor versche natuur
boter. Geen »mélange< oftewel »mengsel«
voor prima roomboter. En zoo ook op
andere spijzen en dranken dezeifde keuring
toegepast.
'n Rijkswet tegen de vervalsching der
levensmiddelen, die is noodig voor de maag
van het Nederlandsche 'volk
UITKIJK.
Er zijn menschen wier leven gelukkigen vreed
zaam zou kunnen zijn, maar die, gedurende jaren
6n jaren, een martelaarschap lijden doordat hun
maag slecht werkt. De maag is inderdaad, naar
mate zij goed of slecht werkt, een oorzaak van
genot of een bron van pijnigingen.
Mejnffr. Joh. de Jong, geb. Dekker, wonende
Overtoom 535 te Amsterdam,, behoorde tot het
aantal ongelukkige slachtoffers van een ontred
derde maag. Wij zeggen behoorde, want daar Mej.
de Jong den goeden inval gehad had de Pink
Pillen te gebruiken, is zjj van haar lijden ver
lost en heeft zij een goede maag weergevonden.
„Ik verklaar gaarne, schrijft zij, dat ik mijn
genezing aan de Pink Pillen dank. Ik heb gedu
rende langen tijd aan.maagpijnen geleden. Mijn
spijsvertering verliep slecht, was moeilijk en
pijnlijk, en daar ik mij dus slecht voedde,onder
vond ik een groote vermoeidheid en een groote
nitputtiDg. Mijne zusters hebben eenigen tijd
geleden de Pink Pillen met veel succes gebruikt.
Zij raadden mij- zoo aan ook van dat geneesmid
del gebruik te maken, dat ik eindigde met toe
te stemmen er een proef mee te nemen. Ik moet
zeggen dat alles wat ik had gedaan om mfj van
mijn maagkwaal te bevrijden, nutteloos was
geweest en ik mfln laatste hoop op de werking
der Pink Pillen gevestigd had. Deze pillen heb
ben mij van af het eerste oogenblik der behan
deling een merkbare beterschap bezorgd, en door
eenigen tijd met volharding voort te gaan met
ze te nemen, heb ik een volkomen genezing ver
kregen."
De Pink Pillen versterken uw maag, geven haar
de verloren krachten weer, en geven haar alles
wat noodig is opdat zij a goed doe eten en goed
de spijzen verteeren. Indien gij een leefregel moet
volgen, zullen de Pink Pillen u het geluk weer
geven te kunnen eten wat u verboden was.
Verkrijgbaar ft f 1.75 per dooB, en f 9 per zes
doozen, bij het Generaal Depot der Pink Pillen,
Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor Goedereede
en Overflakkee de Pa. DIJKEMA DOORNBOS
te Sommelsdijk, en in alle goede apotheken en
drogisterijen.