zonder 50 Woensdag 28 Augustus 1912. 27ste Jaargang N°. 1793 Antirevolu tionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES PlP PPPPHH 1-r..-n voor de Zuidltollandsclie en Zeenwsclie Eilanden. W. BOEKHOVEN, Artikel 171 der Grondwet en de herziening of de zilveren koorde langer Reclames, Mededeelingen enz. I ,,€erc§tt" i SOMMELSDIJK. Alle stukhen voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. ij die zich nu abonneeren, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. 3) (Slot.) De knoop is dus doorgehakt. Met 't gewijzigde Grondwetsartikel, dat Sub sidie geeft aan de Geref. Kerken, mag dus niet meer gevraagd»aan wie behooren de Kerkelijke goederen: aan de Ned. Herv. Kerk, zooals ze in 181G door een daad des Konings werd ge transformeerd of omgezet in een synodale organisatie dan wel aan de Geref. Kerken van 1815,1837 en 1886. De toestand, historisch vastliggend, wordt aanvaard nl. de Herv. Kerk bezit de goederen en houdt ze en uit die goederen wordt, als vooiheen, 't Rijkstractement betaald. Zoo zijn we dus een belangrijke schrede vooruit gegaan in den Godsdienstvrede, zooals we door de Schoolsubsidie op marsch zijn naar den Schoolvrede. Er was onrecht gepleegd in de oogen der Ge reformeerden in 1815, die zich de nazaten achteden der Gereformeerde vaderen en die, wat ook de koning op eigen houtje voorstelde, in 1816 die nazaten bleven; dat bleven in 1837 bij de Afscheiding van 't Hervormd Kerkgenootschapdat bleven in 1886 bij een tweede afscheiding, toen Do leantie genoemd, 't Koninklijk besluit van 1816 door een eigen wilsdaad van Koning I, door niets gerechtvaardigd en tegen alle historische rechten in, ontnam aan de Gereformeerden allen eigendom. Deze hebben dan ook art. 171 der Grondwet altoos op zich zelf toegepast; dat is: ze beweerden, dat, met de Grondwet in de hand, alle kerkelijke goederen aan hen toekwa men maar om dien band te breken, om tot scheiding van Kerk en Staat te komen, wilden ze die goederen natuurlijk daarom nog niet cadeau geven aan den Staatneen de schel ding zou geschieden door de goederen te kapitaliseerendat Kapitaal uit te deelen aan de Geref. Kerken, die dan met de rente zelf haar eigen predi kanten enz. kon betalen. Zóó, door die Kapitaliseering was de zilveren koorde tusscheu Staat en Kerk los. Let welde zilveren koorde was los niet de koordeDe Gereformeerden hebben nooit een scheiding tusschen Kerk en Staat begeerd, zooals de Socialisten, Liberalen en Radicalen die begeeren nl. een totale losmaking van Staat en Kerk, wat bij deze par tijen een uitvloeisel was van den haat tegen de Kerk; van een vijandschap tegen den Clerus; van een verlangen om de Kerk te trappen en dienstmaagd des Staats te maken; van een begrip om de Kerk te laten overheerschen door den Staat. Neen, zoo'n scheiding hebben de Geref. nooit bepleitmaar wel in dat opzicht een verband tusschen Kerk en Staat; een invloed der Kerk op den Staateen vriendelijke bejegening door den Staat; een juiste erkenning van den Staat van wat de Kerk van Chris tus, als geestelijke organisatie naast den Staat en in den Staat, kanpres- teeren voor de Maatschappij en 't heele weksleven. De Gereformeerden zijn nooit voor totale losmaking geweestintegendeel maar de zilveren koorde wilde men wel los. En tochhoe kunnen de om standigheden soms dwiDgen. De com missie legt zich neer bij 't oude art. 171; ze laat de rechterlijke zijde van 't vraagstuk blauw blauwze laat in 't midden van wie de goederen nu eigenlijk zijn; maar maakt toch door die f 455 per 1000 lidmaten een eind aan de bevoorrechte positie der Her vormde Kerk, die op voet van ge lijkheid wordt gesteld met alle ge zindheden tweedens geeft ze aan de gezindheid, die zich afscheidt evenzeer zoodat er nooit meer een tusschen- komst der rechters noodig is, wie nu de ware en wie de valsche kerk is derdens wordt door de commissie met 't genootschapsidee gebroken, want ook de gereformeerden, die alleen met plaatselijke kerken rekenen en niet met »een kerkgenootschapee zul len dat geld ontvangen en dan moe ten de Synodes en Classis maar ver der uitzoeken, wat elke kerk krijgt, waar slechts een 10 of 50 of 100 lid maten zijn. Zeer zeker, kan door deze wijze van betaling de scheuring in de kerk grooter worden, ook kunnen de ge zindheden de subsidie krijgen, die al les behalve zuiver godsdienstig zijn en de ware kerk van Christus zelfs helpen afbreken, maar dit is de leelijke kant, die alle vrijheid aan kleeft. Het kwade dier vrijheid moet men op den koop meenemen, en al leen door de geestelijke actie van de ware kerk kan en mag men die actie van de valsche kerk vernietigen, maar nooit door den dwang van 't geld, zooals dit steeds plaats had. Hoe mooier echter de subsidie is ieder voelt, dat er ook bezwaren aan verbonden zijn. Hoe zal 't met de of fervaardigheid blijvenVerminderen 't Is nipt te hopen, dan ware de sub sidie te duur ontvangen. Dan zou de subsidie het goud van de vleugelen afslaan. Dan bracht de subsidie geen verkwikking maar geestelijke achter uitgang en verdorring in de kerk. Zullen de tractementen der predikan ten stijgen We betwijfelen 't voor kleine kerken zooals die zich op de dorpen openbarenvoor die is de subsidie veel te kleinwat is 45 cent voor één lidmaatdat is nog maar 45 gld, voor de 100. Zal de Subsidie niet stijgen moeten, als men eenmaal begonnen is op dien weg te wandelen. Hooger, steeds hooger! Doch genoeg. We juichen met al die Subsidies volstrekt nog niet zoo hoog. 't Harde geld maakt harde harten en de band aan den Staat én van School én van Kerk, is niet aangenaam. Vrij heid blijft de leus I Maar de feiten staan er niet naar om nog langer over die begeerde Vrijheid te spreken. In en buiten de Kamer. (20 Cents per regel.) beslist kurkdroog* HENRI HÜINCK ALEIIMHOFE, Voor Huis en Hof. Deze opvatting is onjuist, Weelde is Buitenland. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom*. No. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/, maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10[(uur. i Z Amice l Het eerste punt dat dr. Kuyper lieeft behandeld was «het menschelijke in den mensch mag niet te gronde gaan.s 't Tweede waarop hij wees, was op de historie welke op maatschappelijk gebied was gezien en doorleefd. Hij begon zijn tweede punt, vol gens het kort verslag aldus »dat men niet «alleen te doen heeft met het menschelijke »in den mensch, maar met de historische «ontwikkeling, met de cultuur.* Hij zegt, gelijk gij ook wel weet, altijd alles mooi, maar dit is toch beslist zeer mooi gezegd. Toen hij deze woorden ging ont vouwen, wees hij op het egoïsme dat van maakt natte kelders en vochtige woningen ROTTERDAM, UTRECHT, Groote Draaiateeg. SpriDgweg 1 Vraag prospectus No. 32, nature bij ieder mènschenkind werd en wordt gevonden. Ge moet dus volstrekt niet den ken, dat de voorouders een ander soort menschen waren, dan onze medeburgers. Zoo oppervlakkig redeneert weer de zelfvol dane. Hij ziet in het vroeger geslacht slecht deugnieten en in het tegenwoordig geslacht o zulke poeslieve menschen. Hetgeen vroe ger werd gevonden en thans in Afrika, steekt werkelijk gunstig af bij de beliah- deling die menige werkman moet verduren van die poeslieve lui. In Afrika wordt de slavernij nog gevonden. Ge weet dat dr. Kuyper daar een kijkje heeft genomen. Eu daarvan gaf hij getuigenis met deze woor deni Wat ik in het Noorden van Afrika »zag, wekte bij mij den indruk, dat die menschen het even goed hadden als de «knechts, het soms beter hadden dan de «eigen kinderen, althans de meisjes.* Deze slavernij heerschte in vroeger eeuwen ook op den bodem waarop wij wonen. Hoe deze er gekomen is Vraag het maar aan uw onderwijzer op de plaats waar ge woont. Hij zal het u trouwens op school wel onderwezen hebben. Slaven werden de overwonnelingen in den strijd. Ze hadden geen rechten, alleen maar plichten. Ver vulden zij de plichten, dan kregen ze voed sel, anders met de zweep. Energie en levens moed en levenskracht werd bij den slaven- stand niet gevonden. Hunne kinderen in slavernij geboren, deelden in het lot waarin hunne ouders waren geboren. En liefde band tusschen ouders en kinderen werd wel gevonden, maar er werd geen rekening mede gehouden. De slaven werden gelijk de paarden en koeien verhandeld. Het menschelijke dat in den mensch werd ge vonden, werd totaal vernietigd. Ze werden overheerscht door de bezitters. Ge ziet daaruit dat de sociale kwestie niet eerst in onze dagen bestaat. Toen was er zoo goed de sociale kwestie als thans. Nu heb ik u niet te zeggen, wie in de oplossing van deze kwestie het leeuwenaandeel hebben gehad. Waar het Christendom zegevierde, werd de slavernij afgeschaft. M.a.w. de partij die leefde uit de openbaring. Waar het licht des evangelies kwam werd de blijmare ontvangen ook door de slaven. Hetgeen zoo goed als te gronde was ge gaan, nl. «het menschelijke in den mensch* kwam tot ontwaking en tot ontplooiing, Heer en slaaf buigende voor één en den zelfden God, die zich in zijn Woord heeft geopenbaard werkten samen aan de oplos sing van deze kwestie. Snapt ge niet dat er met de Christelijke partijen alles .te be ginnen is waar het geldt de oplossing van het sociale vraagstuk? Begrijpt ge ook waarom de zelfvoldane liberalen zoo be vreesd zijn voor een Christelijk kabinet Juist de Christenen hebben de historie aan hun zijde waaruit blijkt, dat ze kunnen en willen en moeten. Op de periode van sla vernij hebt ge gekregen de periode van lijfeigenschap. Sommigen der slaven lieten zich «het oor doorbooren* en bleven sla ven. Alle energie was gedood. De lijfeige nen gevoelden echter dat zij niet in allen deele zelfstandig konden staan. Vrij waren zij, maar zij stelden zich onder de bescher ming van een machtig heer. Het gaf hun meerdere veiligheid. In deze toestand ver- keerende, kon het menschelijke in den mensch tot meerdere ontwikkeling komen. Helaas, het egoïsme speelde hier weer een groote rol. Zij, die heer waren, waanden zich lang zamerhand als mensch de meerderwaardige en de lijfeigenen natuurlijk de minderwaar van de weldadigheid moest leven en de heer liet zich soms meer leiden door zijn egoïsme, als door het besef, dat hij van Godswege geroepen was, de lijfeigenen zoo te steunen gedurende geheel zijn leven dat hij geheel zelfstandig in zijn lichaamsnoo- den kon voorzien, ook wanneer hij krank en oud was. Daaruit is geboren de toe stand van armenzorg, toen nl. de lijfeige nen zich tot vrije poorters hadden opge werkt en de bescherming mistte. De armen zorg heeft, zoo zeide dr. Kuyper tweeërlei kwaad gedaan. Zij doodde weer de per soonlijke energie. De gedachte een soort genadebrood te eten deed een flinken werk man, al was hij vrij, pijn. Toen de heeren het niet meer voldoende deden, ging men zijn toevlucht nemen, zoowel van de zijde der rijken als der armen bij den Staat. De Staat kon in alles voorzien. En toen de energie weer kwijnden en dreigde ten onder te gaan, kwam men met de z.g.„Staats- pensioneering." De lamlendigen juichen dit van harte toe. Het volk, dom genoeg om te begrijpen dat dit een klap in hun aange- zich is, schijnt, althans in liberale kringen er heil in te zien. Die lamlendigheid vindt ge juist bij hen die zich zoo gaarne «de bewuste* noemen. Ik kan me begrijpen, dat menige patroon zoo'n «lamlendige* niet gaarne in zijn werk heeft. Zelfs liberale patroons zoeken Christen-werklieden. Waar om Het antwoord ligt voor de hand. Ze hebben bewustzijn van vrijheid, van hun roeping en plicht en doen, werkende het geen God hen op de schouders heeft ge legd. Snapt ge waarom juist van de chris telijke partijen weer heil voor de oplossing der sociale kwestie is te wachten Natuur lijk, omdat dezen het oog niet sluiten voor de ware nooden en behoeften van den werk man. De zelfvoldane liberalen of ontevre dene socialisten brengen geen oplossing. Ik kom er nog weer op terug. Mijn hartelijke groeten, MARNIX. Grijze haren: «Haarverven bevatten in den regel het een of andere metaalzout, dat vooreerst ontsteking van de haarhuid kan teweegbrengen, ja, op den duur gebruikt zelfs vergiftigend werkt op alle organen. Dikwijls bevatten ze ook kinine, wat, op den duur gebruikt, toch ook niet in het lichaam thuisbehoort, oorsuizingen bezorgt, pijn in het achterhoofd, belemmering in het vlugge denken, enz. Zeer modern worden tegenwoordig ook wel de Röntgen-stralen aangewend om het grijs worden der haren te voorkomenmaar behalve dat het gebruik hiervan dikwijls aanleiding geeft tot allerpijnlijkste brand wonden, bewerken ze ook het uitvallen der haren Het beste middel bestaat hier ook weer in een voorkomen, dat beter gaat dan af wenden. Daarom, late men zich niet te zeer terneer drukken door de zorgen en waakt vervolgens voor een lichte, luchtige hoofd bedekking en verder drage men met verstand deze door het noodlot opgelegde waardigheid. Voor onze dames vooral die nen nog de volgende wenken in aanmerking genomen te wordenWe moeten het dragen van te [zware hoeden vermijden, daar liet hoofdhaar behoefte heeft aan licht en lucht. Het gebruik van verwarmde krulijzers is zeer nadeelig, aangezien hierdoor de haren verdrogen en onregelmatig verkleuren, ter wijl ze door het crepeeren licht een roode tint aannemen. Tegen het uitvallen van het haar kan men zonder nadeel citroensap gebruiken: vooral bij bruin haar. Overigens is aanbe velenswaardig een mengsel van 15 gram jaborandi-tinctuur, 9 gram lanoline en 60 gram glycerine. Het kammen en borstelen mag voorts niet te wild geschieden, en steeds vange men aan bij de kruin en niet beneden aan." Kweek bloemen Bloemen zijn geen weel de. Bloemen worden door velen nog tot de weeldeartikelen gerekend. geeft en onnoodig is. Bloemen zijn evenwel in verschillende opzichten zeer nuttig. Met alle recht beschouwen wij bijv. een opgeruimd gemoed even noodzakelijk voor den mensch als de gezondheid; want een mensch is ook met de beste gezondheid en den grootsten rijkdom ongelukkig zonder een opgeruimd gemoed. De geneeskundige wetenschap heeft dan ook reeds lang ver klaard, dat bloemen en het verzorgen er van, in 't algemeen het omgaan er mede, het gemoed opgeruimder maakt en daarvoor een uitstekend middel, een opwekkende verfrissching, een eigenlijk voedsel is. VOOR DE HUISHOUDING. Wanneer men vleesch, al is het nog zoo taai, met de bladeren van de brandnetel koo/ctdan wordt het malsch, en rauw vleesch tusschen deze bladeren gelegd, houdt zich langer dan gewoonlijk goed. In som mige streken van Frankrijk wordt de visch, die men bij warm weder verzenden wil, in brandnetels verpakt; zij zouden daardoor minder spoedig bederven. In den Reinpalz gebruikt men ze om niet geheel rijpe vruchten het spoedigst zacht en rijp te maken, waartoe de vruchten laagsgewijze met brandnetels in manden worden gepakt. Het moet opmerkelijk zijn hoe spoedig de vruchten de kleur en zachtheid van rijpe vruchten verkrijgen. Om eieren lang te kunnen bewaren legge men ze in verdund waterglas (1 deel wa terglas met 9 deelen water). De eieren moeten geheel onder deze oplossing zijn. Tegen vliegen. De vliegen bezorgen de menschen tegenwoordig verbazend veel last. Een heel gemakkelijk en niet wreed middel is het volgende: men zet hier en daar in huis schoteltjes klaar met laurierolie. Daaf de vliegen de lucht daarvan niet kunnen verdragen, ontvluchten ze spoedig de ka mer door het geopende venster. Wil men ze op den duur weghouden, dan dient men al het houtwerk met deze olie te bestrijken, en gaat men verven, dan een weinig van deze stof onder de verf mengen. OBSERVATOR ENGELAND. Tot opvolger van den ontslapen gene raal van het Heilsleger, is William Bram- well Booth, de oudste zoon, definitief be noemd. De nieuwe generaal is geheel met het Heilsleger opgegroeid. In het jaar 1856 geboren, stond hij zijn vader reeds op zeer jeugdigen leeftijd als secretaris ter zijde. Hij was hem in het bijzonder be hulpzaam, toen hij de Christelijke zending, waaronder hij zijn werk begon, in het Heilsleger omzette. De jonge Booth begon zijD werkzaamheid voor de heilsarmee in Zweden en op 24-jarigen leeftijd was hij in het jaar 1880 reeds stadscommandant van het toenmaals nog kleine legertje. Gedurende de vele reizen, die zijn vader ondernomen heeft, leidde William als plaats vervanger de geheele organisatie. Hij bepaalde er zich echter niet toe, alleen een goed bestuurder te zijn van het geen zijn vader geschapen had. Hij trad zelf scheppend op en heeft vooral door zijn werken onder de jeugd veel goeds tot stand gebracht. Hij riep tal van jon- gelingsvereenigingen in het leven, ter behartiging van de geestelijke en lichame lijke belangen der jeugd. De tegenwoordige generaal is sinds het jaar 1882 met de dochter van den in niet-kerkelijke kringen zeer bekenden dr. Soten gehuwd. Uit dezen echt ontsproten zeven kinderen, van wie de oudste vier reeds in dienst van de heilsarmee staan. Hij staat bekend als een der beste kanselredenaars, terwijl overal zijn voortreffelijke karaktertrekken en geestes» gaven zeer geroemd worden,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1