EN ISRIHSEH I HET. Ism3 Zaterdag 6 Juli 1912. 278te Jaargang N". 1778. voor de Zuidliollaiidsche en Zeeuwsclie Eilanden. EEESIE U mmmmw Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Zie onze Opruiming. tTE Sz. •zekering „DE STEK" ie en soliedste ir 5124 [to fetters, Re- bacMües enz. enz. n spoedig en (llijk. lime sorteering. IGE. |8 voor TEER, lers, Raas, 5154 lui en, enz. EVE rten, prijzen-, Ikende otterdam. 5> 1297. Soiled. liling van oud SS tegen de hoog- H 2903 lamlsHi Vooröam C11. Millioen Guldei ;r koogh w uren, inboedels enz. Isdtik. s 441 SV its p. 5 ons. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij TOOrnitbétaling met Zondagsblad ƒ7,50zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. W. BOEKHOVEN. SOMMELSD1JK. Advertentiën 10 cent per regel en */i maal, Reolamea 20 per regel. Boekaankondiging i Gent per regel en V»maal. Bienstsanvragen en Bienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën -worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever Dezer dagen lazen we daaromtrent enkele bijzonderheden, die vermel- dingswaard zijn, omdat in heel Europa, ook in ons Land, de vraag aan de orde gesteld is: wat doet de kerk en wat moet ze doen in dezen tijd, waarin de maatschappij geen vriendenkring, ^maar een woelig strijdperk geworden ■4s. Meermalen hebben we in ons Blad de meening uitgesproken, dat het nog langer zijn of niet zijn van de kerk des Heeren onmiddeiijk in verband staat met het door die kerk al of niet bespreken van den socialen toestand. Het sociale leven grijpt de gemoederen in onze dagen zóó aan, bij oud en jong, itfan en vrouw, vrije en dienst bare, dat een prediking, die met al die toestanden geen rekening houdt, bij voorbaat al met doelloosheid en onvruchtbaarheid is geslagen. En daar om, omdat de denkende koppen in de kerk dat inzien, rijst ook in Nederland telkens de verzuchting: laat de kerk in haar daad en woord voorlichtenj een weg wijzen, aanmanen, notitie nemen, in gebed en gezang de nooden den Heere opdragen in zulke veelbe wogen tijden als we thans beleven. Zie naar Engeland, waar de onrust groot is; denk slechts om de mijnwer kersstaking en om de transportarbei ders. En wat doet de kerk daar? Op Vrijdag 12 April werd te Londen een groote betooging gehouden, een optocht voorbereid door den Bond van Soci alisten in de Anglikaansche kerk, om ben smeekschrift te overhandigen aan den bisschop van Londen. Het geschrift dat aangeboden werd, hield een pro test in tegen de onzijdige houding der kerkelijke hoogwaardigheidsbekleeders tegenover de zaak der mijnwerkers, 't Was een kerkelijke-sociale-processie, vooraf gewijd in een Godsdienstoefe ning, waar de Geloofsbelijdenis en de .Geboden waren gelezen en Ps. 72 was gezongen. Toen na die plechtige wij ding met gebed en psalmgezang trok de ontzaglijke stoet van werklieden, voorafgegaan door een kruis en van geestelijken in ambtsgewaad naar het paleis van den bisschop. Het smeek schrift werd hem overhandigd, hij sprak den zegen over de schare uit en de stoet trok weer ordelijk ieder naar zijn huis. Zie daar een bemoeiing van de kerk met 't Sociale levende werklieden gingen naar den bisschop, ernstig, waardig om zijn hulp te vragen bij de staking, althans om de neutrale houding los te laten. Zóó kan 't in Nederland nooitnoch Gereformeerde, noch Hervormde, noch Roomsche werklieden kunnen aldus in 'tpubliek optreden: maar dat er met de voorgangers veel meer dan nu ge sproken en behandeld moet worden, dat is toch uit 't Engelsche voorbeeld wel te leeren. Er zijn flinke dominees in Nederland, die hun roeping en taak verstaan. Hun roeping en taak Is die niet deze om Zondag op Zondag over de Recht- vaardigmaking te spreken en over de Uitverkiezing en over de Zaligheid en over de Bevinding van 't volk van God. Onzes inziens niet. Zulk een eenzijdig prediken zou de dood van alle leven zijn, de ondergang der Kerk en het kwijnen der zielen en der huisgezinnen. Wat Is ons Gods Woord niet gegeven om er de beginselen van alle leven uit te leeren Zou de Bijbel 66 boeken moeten bevatten over de historie aller volken en van duizenden met name genoemde personen, als 't den Heere alleen te doen ware geweest, om ons den weg der zaligheid te leeren ken nen Waarlijk, de Heilsweg van Adam tot Betlehem; van Bethlehem tot Gol gotha van Golgotha tot den Olijfberg had dan wel in veel minder bladzij den kunnen geschreven zijn. Maar 't heeft den Heere behaagd 66 boeken tot onderwijzing en leering en opmerking niet alleen over den weg der zaligheid, maar over de eischenen beginselen die God aan t menschdom stelt om tot Zijn eer te leven, te spreken en te zwijgen, uil te deelen aan gees telijk en stoffelijk goed, te betalen aan loon en te schenken aan rust des lichaams; 66 boeken om de verhoudin- gen te leeren kennen, ja, zeer zeker in de eerste plaats van God tot zijn schep sel voor tijd en eeuwigheidmaar ook de verhouding van schepsel tot schep sel hier in dit aardsche leven. En zoodra de Kerk deze laatste taak verwaarloost en ze alleen maar over zonde en zoenverdienste spreektalleen maar over 't geluk hiernamaalsalleen maar over de Zielsverhouding tusschen Jezus en den Zondaar, predikt ze een zijdig en alle eenzijdigheid in de pre diking weekt zich ten slotte door de onverschilligheid, die over de toehoor ders komt. De Kerk moet op alle vraagstukken beslag leggen, die haar leden innerlijk en uiterlijk beroeren. Zoo krijgt de Kerk "vat op de harten van allen en als ze dan, aan wijzend en leidende te werk gaat, allerlei ziele en lichaams- nood besprekend en opdragend aan den troon der Genademet 't oog op Gol gotha en 't oor naar de sprake Gods in de historie, dan leeft zoo'n Kerk en trekt ze 't volk tot zich. Dan wordt er een Soli Deo Gloria geboren EenAan U alleen de eere, uit wien, door wien en tot wien alle dingen zijn. Dan klinkt in de harten des volks een »God wil het« en uit volle borst stijgt de jubel des Geloofs tot de ooren des Heeren Zebaoth Want U komt op aarde toe de lof en de aanbidding en de dankzegging en 't gansche volk zegge Amen, zoo is heb Wat een combinatie Wat een ver binding de Kerk en de Bakkerswet. We schrijven dit artikeltje expres na onze twee voorafgaande? Wat heeft de Classis Zwolle gedaan der Ned. Herv. Kerk? Ze heeft met een parige stemmen den wensch uitge sproken, dat de Overheid een nieuwe wet make, waardoor den nachtarbeid in het Bakkersbedrijf wordt afgeschaft. BravoPrecies wat we willen. De kerk ook in 't gareel met haar begin selen. Nog iets en weer een bravo De Synode der Ned. Herv. Kerk heeft een voorstel ingediend tot in voering van buitengewone classicale vergaderingen om te bespreken de gewichtige vragen van dezen tijd, waartoe natuurlijk ook het sociale leven behoort. Deze- weg dunkt ons uitstekend. Maar, vraagt iemandWil u dan den socialen strijd op den kansel Wil u dan op den preekstoel zoo maar MANTELMAGAZUN 172. uitgesproken hebben, wie gelijk en wie ongelijk heeft? Moet de leeraar partij kiezen tusschen werkgever en werknemer Geenszins. De Kerk, de Synode, de Classis, de kerkeraad, de leeraar moet uit Gods Woord, naar haar inzicht de begin selen putten, waarnaar het stelsel moet opgebouwd. Maar de Kerk moet zich niet met uitwerking in hoofd stukken en artikelen eener wet be moeien. Dat blijft voor den wetgever. De Kerk moet het sociale leven be- studeeren en dan bij 't licht van Gods Woord aanraden tot of waarschuwen tegen verkeerde geesten en gevaarlijke stroomingen. En wanneer er eens een wetsont werp komt, dat aan de Kerk geestelijk afbreuk kan doen, bv. Zondagsarbeid en nachtarbeid, waardoor de knechts, de werknemers uit de Kerk blijven, dan dient ze daar flink tegen te pro testeeren. De Kerk behoeft geen propagandist te zijn voor sociale wetsontwerpen, maar ze moet haar licht laten schijnen over de stof, de materie, waarover't gaat. In Duitschland heeft men ker- kelijk-sociale conferenties en evan- gelisch-sociale congressen-. In Engeland betrekt men de Kerk in de stakingen. En ook in Nederland ga de Kerk dien weg opDe Roomsche Kerk in ons land is al lang op dien weg, adres aan de bemoeiing der bisschoppen met de interconfessioneele vakver- eenigingen. Maar voor 't overige is 't nog een ongezonde toestand. Minister Tal ma's Bakkerswet is ver worpen, en de oppositie in den Lande werd groot. Wat gebeurt nu? Iets ongehoords Mr. Aalberse (R. Kath.) een Kamer lid, zal een nieuw wetsontwerp in dienen. Klaar? neen. De Unie Liberalen (Pafijn Borge- sius) zullen ook een nieuw wetsontwerp in den handel brengen. Klaar? neen. De Christelijk Historische club zal ook gaan proefstoomen meteen nieuw Bakkerswetje. Klaar? neen! De Anti-rev. zullen ook komen met een dito. Wat zeg je daar nu eens van? Minister Talma brengt alle partijen in rep en roer. Loopen, draven, ren nen, de een al harder dan de ander om de Bakkers, eerst weggestooten, nu te helpen. Ja, die kiezerskoning met zijn drei genden vinger naar 1913 .is toch een machtig mensch. Hoe 't geweten gaat kloppen! Of meer idealistisch de zaak be keken Wat is de democratie toch heerlijke muziekHoe lokken haar tonen. Zelfs de Unie liberalen en de Christ. Historischen moeten er naar luisteren. En vooral deze twee partijen hebben de Bakkerswet om koud gebracht. Nu komen ze aangalopeeren, bang voor de gevolgen van hun roekelooze daad, de verwerping. Wel bekome 't U. De »slimmelingen« zitten er ook tusschen. OP DEN UITKIJK. !-l 1 li 1 edert 1866, Vernissen, l-verkoopers rabat. Telefoon 73. •g hoek Breestraat. iaat 6. Instraat 45. pen 107. volgestort. J arisen t Credieten, neemt last zich met den aan- ■n en conpons, sluit be dien en verricht verder It het Kassiersvak be- 5538 rente 3"/„ 1 MAART 1912 f6.192,263,57 -1.403,258,35 - 270,477.42 De Directie, ■en, J. P. MOENS. LEEST. Mr. M. MOENS. lelliarnis en omstreken KLHABDflI. EDtPONttRD jeponeord handelsmerk A. C. A. Poots. A. van Eesteren. L. W. Zaaijer J. van Oostenferngge. 5679 ÜITOITBB Telefoon Iatereoan. So. De Engelsche Kerk en de Sociale nooden. Flinke dominees. De Kerk en de Bakkerswet. HOOGSTRAAT Het onrustige geweten. »Mag dat op Zondag, pa Wie, die opgroeiende kinderen heeft, welke met de Wet des Heeren in aanraking komen, kent die vraag niet Ge komt er niet af, met den algemeenen regel te stellen, dat al wat we doen moet zijn tot eere Gods, inzonderheid op den Dag des Heeren en dat we van allen slaaf- schen arbeid ons zullen onthouden een kind heeft nu eenmaal weinig vat aan algemeenhedenhet wil een categorisch antwoord van ja of neen, op kinderlijk- begrijpelijke wijze »met redenen omkleed.i En dan zijt ge er niet al Ge zegt b.v. »neen,« en onmiddellijk weten ze voorbeelden van een broeder of zuster, wiens kinderen het wél mogen. Antwoordt ge dan, dat ieder dit voor zichzelf moet weten, dan hebt ge de ver warring in 't kinderbrein slechts vergroot Het is wet en Gods wet kent toch maar één uitlegging. Ik ben blij, dat we niet meer onder den Paus zitten. Maar voor 't sabbats-gebod zou ik haast een zoodanig iemand wenschen, die met gezag bekleed een j>index« vaststelde van verboden arbeid en bezigheid op den Dag des Heeren. Ge doet dan ook maar 't best, uw kind, indien immer mogelijk, tot zélfbeslissing te brengen en het voor de vraag te stellen of het op déie en géne bezigheid op des Heeren rustdag, met een vrij en zuiver geweten 'n zegen van God zou durven vragen. 't Is en blijft lastig. Aan den eenen kant moet het kind er van jongsaf aan wennen, dat het met den Zondag niet mag doen wat het wil dat het de Dag des Heeren is, die in bij zonderen zin Hem afgezonderd en geheiligd worden moet. Maar als ge nu dien kant uitstuurt, liggen er twee klippen. Daar is gevaar, dat het kind een te groot onderscheid gaat maken tusschen den eer sten dag der week en de zes volgende, meenende, dat die eerste goedmaakt, wat er op de zes bedorven wordtdat het op dien sabbatdag vooral zeer nauw moet worden genomen, om dan de zes andere dagen de mazen der consciëntie zeer wijd te kunnen nemen. Dat gevaar bestaat inderdaad. Men ziet het aan de grooten. Daar zijn er, die 's Zondags als 't kón, driemaal ter preek zouden gaan en 's avonds nog naar gezelschap maar die door de week een slordig leven leiden, zoo dat de oude Adam aan alle kanten door den mantel der eigengerechtigheid henengluurt. En er is ook gevaar, dat ge het kind wilt gaan wennen aan een zoo streng-pu- riteinsche Zondagsviering, dat het niet slechts aan uw zondagspractijk, maar aan den ganschen Zondag een hekel krijgt. Dan geschiedt onberekenbaar kwaad. Daarom is 't zoo'n moeilijk punt. Gelukkig, dat we ook hier de belofte hebben Indien iemand van u wijsheid ont breekt, dat hij ze van God begeere! En zoodra ge bij uw opgroeiende kinde ren eenig verlangen naar den Zondag ont dekken gaat, niet, om es lekker lang te »mafïen« of extra te smullen, maar om met Gods volk op te gaan naar des Heeren huis ochdan komt de sabbats kwestie wel in orde, al willen die kinderen dan, naar den aard der jeugd, daarover soms wonderlijke boomen opzetten Dit is zeker wij zijn wel genoodzaakt, vanwege de tijden en omstandigheden, de zaak strenger op te vatten dan onze vaderen deden. Ik bedoel dan de 17-eeuwsche vaderen. Die van de 18e eeuw kwamen onder te straf Engelsch-puriteinschen invloed weieens tot sabbatspraktijken, waar de oud joodsche rabbijnen jaloersch op hadden kunnen zijn. In de 17e eeuw stond het anders. Onze contra-remonstrantsche vaderen re den zonder gewetensbezwaar na kerktijd uit, om 't hooi te mennen, als er regen dreigde. God had het niet gegeven, om 't op Zondag te laten bederven, oordeelden zij. Ook op ontspannings-gebied was hun praktijk zéér ruim. Wij maken er, terechtaanmerking op, als de Zondag aan voetbal-, fiets-, kaats- sport enz. wordt »gewijd.« Maar onze vade ren, in hun dorpen, kwamen na de preek op de dorpsbank of in de kaatsbaan vaak samen, om met lichaamsoefeningen zich te ontspannen. En 's Lands hooge regeering, die biddagen uitschreef en boog voor de opperhoogheid Gods, had vaak de gewoonte des Zondags na den morgengodsdienst een gewone ver gadering te houden, om loopende zaken af te doen, waarbij dan ook de Prinsen van Oranje hun gewone plaats innamen. Dat kan nü zoo niet meer. De toestanden veranderden, In vroeger eeuw waakte de Overheid er krachtig voor, dat de Dag des Heeren niet ontheiligd werd. Optochten met vaandels en muziek, waar door de kerkbeurten werden -verstoord en de kerkgangers gehinderd, waren toen een voudig ondenkbaar. Er was ontspanning mèt rust. Zooals er nu ontspanning is met zenuw- brekende drukte. De Kerk gaf den toon aan. En de Overheid luisterde naar 't advies der Kerk. Nu is 't andersom geworden. De wereld geeft den toon aan. En dit verschil maakt ook ons optreden geheel anders. Veel wat anders geen bezaar ont moeten zou, moeten we ons en onze kinde ren, uit protest, wel ontzeggen. En zoo is 't vaak onze plicht, om het kind op bepaalde vragen ook een bepaald antwoord te geven, waarnaar het zich op den Dag des Heeren te gedragen heeft. Daar is 't een kind voor Maar och 1 niet meer dan noodig is Maak er geen j>joodjes« van. De joodsche »ouden« waren sterk in het sabbatsgebod en maakten er een soort van geestelijke sport van. Schrijven mocht niet. Dat was »arbeid.« Maar als nu de wandelaar met zijn stok gedachteloos 'n paar letters in 't zand trok, stond hij dan schuldig of niet? Iets dragen mocht niet. Het was »arbeid.< Maar hoe nu de man, die met een houten been liep Mocht hij dat meê rondsleepen op den sabbat Droeg hij dan niet iets Schapen, met 'n vetstaart, die een soort wagentje achter zich hadden, om dien staart voor kwetsing te bewaren mochten zij op sabbat rondloopen of moesten ze worden vastgezet? Gesteld, een kip legde op sabbat een ei, wat niemand verbieden of verhinderen kon mocht dat ei gegeten worden of niet Enzoovoort, enzoovoort Der vragen was geen einde. En door al die sabbatskwesties der j>ouden« haalde Jezus tenslotte een groote streep, zeggendeDe sabbat is gemaakt om den mensch en niet de mensch om den sabbat. Laten we dan voorzichtig zijn. Ook met onze kinderen. De eigengerechtige farizëer schuilt ook in hun hart.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1