Zaterdag 29 Juni 1912. 27'"' Jaargang N°. 1776. i i|. Antirevo lutionair M 1DIJK. TESz. IN HOC SIGNO VINCES voor de Zaidliollandsche en Zeeuwsclae Eilanden. 13 ^kering ol ilharnis aatschappij. „DE STER" Zie onze Opruiming, fc aanschaffen res is: tterta bolled. g van oud en de hoog- 2903 GE. TEER, Vernissen, |ers, Gaas, 6164 n en, enz. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n n v zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad fl,50zonder f 4,50 per jaar. ifzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. W. BOEKHOVEN. SOMMELSD1JK. Advertentie® 10 cent per regel en maal, Reclames SO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en Y> maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrij dagmorgen 10 nnr. Alle stukken voor de Siedactis bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever •LERD ons. inboedels enz. jk. 544' n, Horloges, pen, want ■wijl voor de schriftelijke 5082 A°. 1867 MAATSCHAPPIJ >ooo Premie. t eervol ontslag tot Correspon- Heer G. VAN te Goedereede, n nadere inlich- HERSCHORER. AN Jz. 1 :i De grondgedachte der Democratie. Democratie is een kostelijke vaas met welriekenden nardus, 't Is een gouden appel in een gebeeldhouwde schaal. Of wilt ge 't andersde demo cratie is de vleugelslag eener hoogere beschaving en saamleving. Er is een tijd geweest, dat een deel des volks als onmondige en onverant woordelijke menigte toezag bij alle daden en alle nalatigheden van 't Staats-, van 't publieke leven Ook in Europa had 't oude Griekenland uit Plato's dagen nog veel aantrekkings kracht. Het oude Grieksche leven in de maatschappij aldaar berustte op een naast elkaar samenzijn van een aantal kleine politieke gemeenten of steden, die bezitters waren van de landerijen in den omtrekin dien om trek werd de akkerbouw door de be woners uit de steden verricht, want de Grieken kenden geen dorpen. In elk dier politieke gemeenten was een kaste van slaven, die het grove werk dedendie slavernij en die arbeid was het steigerwerk. dat de stedelijke mu ren omringde. Elk van de burgers van zulk een stad liet in zijn huis alles l pdoor de slaven verrichten. Endeheele publieke zaak was in handen van 't. kleinste deel der Grieksche bevolking, terwijl de legio slaven niet ue aller minste zeggenschap hadden. Diezelfde oud-Grieksche verhoudin gen vindt ge in Nederland terug in den geboortetijd van 't Christendom, j toen de Edelen en Ridders alle macht i in handen hadden, met dit onderscheid i dat Christendom een poging waagde om den slavendienst te temperen, zoo mogelijk af te schaffen. Eerst toen de steden opkwamende l kruistochten de slaven vrij verklaar- |t den; de Graven op de menschelijke I||g waardigheid, ook van die der dorpe- s|L hogen, aller aandacht gingen vestigen, werd het volk meer gemoeid in de publieke zaak. Daarbij hadden de Hol- landsche Graven in hun menigvuldige oorlogen geld noodig, wat oorzaak' werd, dat ze de poorters, 't volk der [steden te vriend moesten houden en deze poorters waren niet zoo dom of ze kenden toen al 't spreekwoordvoor wat, hoor wat! Zij gaven gaarne »be- den« (geld, belasting) maar dan ook eischten ze privilegiën of voorrechten voor hun stedelijken handel of indu strie. Tochhet volk droeg nog geen verantwoordelijkheid't waren nog maar edelen en ridders en poorters ▼an goeden huize. Eu zelfs in de Gouden Eeuw (1600- 1700) was de volksvertegenwoordiging niets dan eenige rijke burgers of re genten en szooals de heeren het wijzen moeten de gekken 't prijzen« is een te bekend woord om nog te moeten verklaren, hoe dat gezegde typeert den ouden goeden #jd dien nie mand terug verlangt. Ook de Fransche Revolutie bracht niet, wat men had gehoopt. De heele leuze van Vrijheid, en Gelijkheid en Broederschap werd één reusachtig fiasco. De derde stand worstelde zich naar boven over de lijken der ver slagenen van den tweeden en den eersten standEn toen die derde stand de macht in handen bad, vertrapte hij de rechten van de andere deelen des volks. Nog had dus, na zooveel eeuwen worstelens, het volk geen deel aan de publieke zaak. Wel een deel, het rijk ste deel; maar het geheele volk was als zoodanig onmondig. Totdat lang zaam aan de dageraad van een nieuwe cultuur begon te lichtenhet kiesrecht werd uitgebreid en na Grondwetsher zieningen zoover zijn werking open baarde, dat op dit oogenblik op de 6 millioen menschen één millioen kiezers zijn. En aanstonds, als het Algemeene Kiesrecht triomfeert, zullen nog meer dere worden toegelaten tot de stembus. Dat is het werk der democratie. Eu daarom is ze een kostelijke vaas met welriekenden nardus. Want de zeg genschap van een millioen kiezers wijst op hoogere ontwikkeling der lagere volksklassenwijst op een meeleven met de publieke zaak; wijst op een zich bewust worden van de verant woordelijkheid, die op elk lid der Natie rust om Gods water maar niet over GqcIs akker te laten loopen, maar mee te strijden den goeden strijd om meer vooruitgang, meer welvaart, zoo gee stelijk als stoffelijk. De democratie is een losmaken van de windselen, waarin een levenslustige vrucht is besloten, 't Is het uitvliegen van de veelkleurige kapel uitzijn om hulsel, dat hem knelde en voor 't licht verborg. Dit is dan ook de mooie grondge dachte der Democratie, dat heel de Natie mee gaat leven het Nationale leven dat zich in allerlei vormen open baart, De heele Natie voelt het heim wee naar nieuwe banen niet alleen, maar zoekt die en ruimt de versper ringen weg, graaft en effent, bespreekt en bedenkt; vindt wellust om Vader- landsche en eigen belangen om 't zeerst en 't ernstigst te behandelen. De Democralie is de belangstelling van allen in allen en in in alles, wat Staat en Maatschap, Kerk en School, Handel en Nijver he'd, Oorlog en Vrede, Zeden en Religie betreft, 't Is de wiek slag van een nieuw geestesleven! Hoort ge het ruischen niet? 't Is zoete melodie! Een nieuwe partij in den maak. Ontevreden Ned. Hervormden zuilen waarschijnlijk een nieuwe partij gaan stichten. Inzet van den strijd isde Ned. Herv. Kerk. OorzaakBoosheid over de benoeming van dr. Noordtzij tot Gereformeerd professor te Utrecht en vijandschap tegen de huidige Co alitie Strijdmiddelen: voorloopig nog blanco, maar met een groot portie haat kan men 't al een eind sturen Strijdorgaan: Waarschijnlijk een schel le trompet met de wijs van Onze Moederkerk. H Stembusprogram is reeds opgege ven 1. Protest tegen de Coalitie. 2 Verhoogde financieele uitkeering aan de Ned. Herv. Kerk. 3. Mogelijkheid van Kerstening der O verheidsschool, zonder deze mogelijk heid geen algeheele gelijkstelling van bijzondere en Overheidsscholen. 4. Evenredige vertegenwoordiging. 5. Herziening der Grondwet in An- tirev. of Christelijk-Historischen zin. Huidig streven der toehedende leden: Pal staan voor de Herv. Kerk. Of we veel over die aanstaande par tijformatie zullen zeggen 7 Neen. Dit leert de historie, dat in Nederland elke politieke partij, die 't om den welstand van één Kerk te doen is, ten doode is opgeschreven de kiem des doods reeds MANTELMAGAZUN in zich omdraagt, vóórdat ze is geboren. Waarom 7 Omdat de bevolking van Nederland veel te gemengd is en gods dienstig of kerkelijk, veel te veel uit een loopt, dan dat op den grondslag van »onze Moederkerk ooit een stevige partij kan gebouwd worden. Wel kan zoo'n partij veel afbrekenze kan een wigge worden; scheuringen grooter maken maar opbouwen in nationalen zin kan ze niet, omdat die leden der Ned. Herv.'.Kerk de natie niet beoogen, maar slechts een kerkelijk element in die natie. GiDg 't om de religie in 't algemeen we namen den hoed af voor die be weging. Nu 't om één Kerk gaat, houden we den hoed op. Kerkje spelen in de politiek loopt altijd op bittere teleurstelling uit 1 En we zouden die Ned. Herv deze bittere teleurstelling willen besparen. Willen ze doorgaan, welnuwie niet hooren wilmoet voelen. En in de politiek geschiedt dit meestal met oneere, schade en schande. Eene nieuwe Coalitie Door de verwerping der Bakkerswet en het gezanik van mr, Lohman zijn er al wat heethoofdige kiezers aan 't vragen gegaan naar een nieuwe Coali tie. Maar ze weten zelf niet, welke. Gaan de Anti's met de Liberalen mee, dan ben je heelemaal gesjochte, als 't over de Christelijke school en de Kerk loopt, en wat gebeurt, dat gebeure er, maar van Kerk en School moeten de liberalen afblijven, want daar hebben ze al zooveel aan bedorven dat 't maar zaak is, die twee Instituten uit hun handen te houden. Voor de Sociale wetten behoef je met de Liberalen ook al niet samen werking te zoekenwant zij waren vierkant tegen de Bakkerswet en spu wen vuur en vlam naar Talma bij de Radenwet. Houdt ze dus op een afstand en gaat er niet mee in coalitie, want dan raakt je nog verder van huis. Met wie moeten de Anti's dan samen werken 7 Met de Socialisten 7 Dankje, tantedan ben je aan de haaien over geleverd die kerels zouden je wat School en Kerk betreft, nog een graad erger behandelen dan de Liberalen en daarbij: die zitten te veel naar je beurs te gappen. Met wie dan 7 Met de Christelijk- Historischen alleen Och, gaat dan maar liever met een lekke boot de zee op. Misschien wordt je dan onderweg opgepikt en gered, maar als je voor de Sociale wetten met mr. Lohman op reis moet, kan je eerst je testament wel maken, want je verdrinkt als een kat in een zak. Weet je wat de boer zei tegen zijn vrouw, toen ze van verhuizen sprak Hoor eens Trijn, je vindt overal wat hier hebben we krekels en ginder kakkerlakken ik hou me bij 't ouwe. OP DEN UITKIJK. fl Af H voor erknopers rabat. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag, ÜITÖBTEE Telefoon Interconun. No. Z. handelsmerk 1. Poots. Hestoren, Zaag er )oBtenbrngge. 5679 HOOGSTRAAT 172. 'k Las rustigjes m'n krant. 't Was avondna gedaan dagwerk is 't goed rusten en ik mag die rust "t liefst genieten bij 'n kop koffie en 'n pijp tabak heb ik 'n goeden dag gehad, dan kan er 'n sigaar af zooals ze van oude dagen zeggen >in den schoot van mijn gezin. 's Avonds lees ik niets zwaars. Het hoofdartikel is voor den morgen 's avonds bepaal ik mij bij het feuilleton, de gemengde berichten en den B, stand: het laatste ter wille van m'n vrouw, die dan vaak kousen, broek of bloes van de jon gens moet nakijken alevel weten wil, wie er geboren is, of wie den geordenden weg inslaan om 'n volgend jaar die geboorte rubriek te kunnen verrijken. Zoo las ik dan »nieuwtjes.« Verzeilde zelfs bij de »rechtszaken.< En, inééns, moest ik aan >Zwarten Piet< denken. En aan tante van Bempden en aan oolijke Susanna Kortom, aan heel dat jolige stelletje, door Van Lennep in 't Gooi bijeengebracht in zijn Ferdinand Huijck.c Maar vooral aan »Zwarlen Piet.* Voor wie Van Lennep's meesterwerk niet kennen, wil ik even herinneren, dat Zwarte Piet, onder den naam van m'sieu Weerglas op een Gooisch dorp als een achtbaar burger rentenierde, deftig gekleed liep, ieder 't zijne gaf, in de Kerk kwam en bij de buren zeer gezien was. Coch intusschen was diezelfde Zwarte Piet een ex-zeeroover en stond nu aan 't hoofd van een bende struikroovers, die 't Gooi onveilig maakten, stalen wat hun voor de hand kwam, eenzame reizigers uitschud den en den dienaars van den gerechte han den vol werks gaven. >Zwarte Piet* is anderhalve eeuw dood. Maar dezer dagen stond voor 'i Arnhem- sche gerechtshof een man in 't bankje der beklaagden, die me levendig aan dezen gauwgapper herinnerde. Een boef der boeven. Veertig jaar oud, waarvan hij er maar even vijf en twintig in verschillende gevan genissen, zoo in ons land als daarbuiten heeft doorgebracht. Rekent men, dat hij tot rijn ioe jaar v« el bij moeder thuis geweest zaf zijn, dan heeft de man na zijn liende jaar er hoog stens vijf op vrije voeten doorgebracht. Doch dat zag men hem niet aan. Hij had niets geen boeven-tronie. Was in 't minst niet de robuuste, harige, knokige, pootige struikroover, die je staande houdtje beurs of je leven 1 't Was een klein, petieterig, sullig man neke. Netjes in de kleeren, wit boordje en strikdas, 't haar in de scheiding. Je zoudt hem je laatste oortje in bewaring geven Toch heeft diezelfde man verleden jaar de Veluwe leelijk onveilig gemaakt. De eene groote diefstal na de andere werd gepleegd en ten slotte trok hij over den IJsel, brak er in op 't kasteel van baron Stratenus te Diepenveen en stal er aan goud en zilver, meer dan twee sterke mannen wegsleepen kunnen. Niemand had erg in hem. Hij woonde té Stroe, 'n buurt van nog geen 200 inwoners^ in't westen der Veluwe. Daar woont hij rustig en solied. Hij is er >het eenvoudige mijnheertje, de raadgever van de dorpelingen, de vriend der jeugd, aller vertrouwde.* Hij is er onder-directeur van de melk inrichting en zijn administratie klopt tot op een halven cent. - 'n »Knul« is hij allerminst. Wie hem kunnen, getuigen van hem, dat hij over vele goede capaciteiten beschikt. De »officier« zei, dat hij alles kan, wat hij aanpakt. Juist dus het tegengestelde van sommigen, die bij alles linksch staan en wien alles mislukt. In de gevangenis geen voorbeeldiger mensch dan hijl Eens kreeg hij een jaar afslag. Na straftijd werd hij steeds graag aan een baantje of betrekking geholpen, want men had met hem op. Dan ging 't een poosje goed Totdat de zucht tot stelen en inbreken hem als de kriebel te pakken kreeg en dan ging hij er op uit, bij nacht en ontijd; gapte met ongelooflijke brutaliteit. Dan werd hij weer het >nette m'neertje*. 't Gestolen geld bracht hij bij een Bank, in »deposito«; 't goud en zilver begroef hij, om 't naderhand te gelde te maken. En toen hij hoorde, dat er bij 't gestolen geld te Diepenveen eenige honderden gul dens was, bestemd voor de >arme Friesche heide liet hij die door middel van zijn advokaat van zijn >deposito« afnemen en teruggevendie arme heidebewoners mochten door hem geen nadeel lijden Zie dat alles tróf me. Ik dacht zoo bij mezelf: Wat moeten veler onzer tegenstanders met dat Stroe'sche m'neertje, figuurlijk gesproken, in hun maag zitten De socialisten bijvoorbeeld. Die zeggen, dat de omstandigheden en de levensvoor waarden den mensch slecht maken. De arbeider loopt naar de kroeg, omdat hij geen gezellig thuis heeft. De hoer gaat de baan op, omdat ze 't zoo arm heeft. En zoo verklaren zij het kwaad uit de gebreken onzer kapitalistische samenleving. Maar dan moest zoo iemand, die z'n eigen tuintje verzorgen en z'n couponnetjes knip pen kan, toch met uit stelen gaan Vele anderen leeren, dat de mensch van nature goed is. Uit zijn hart komt niets kwaad, 't Hart van 't kind is blank, als schoon papier. En de omgeving, 't slechte voorbeeld, de verkeerde makkers brengen den mensch tot het kwaad. Maar dat gaat hier ook niet op. Stroe staat niet bekend als 'n roofnest, op zulke dorpen laat men de deur openstaan en de wasch op de bleek liggen. Men hoort er van geen stelen. En 't was met dit manneken zóó, dat een innerlijke aandrift hem prikkelde, om uit te gaan tot den roof, zooals de nacht dieren in de woestijn zich des avonds rekken en uitgaan, loerende op buit. Zou misschiende Schrifttoch gelijk hebben? Als zij zegt, dat niet van buiten, maar van binnen, uit het hart des menschen, voortkomen alle boosheden, ook rooverijen en dieverijen i" Och, de wijsheid dezer wereld blijkt zoo vaak dwaasheid bij God 1 Laat ons ddt troosten, als men van alle zijden aanvalt op Gods Woord, om het te berooven van zijne kracht Echterbukken wil men nooit 1 Nü heet het van zulke menschen j> Erfe lijk belast*. Dat gaat op erfzonde lijken. Maar 't wil er tóch niet aan. Want het is niet 's menschen schuld, doch zijn lot. Hij is niet te bestraffen, maar te bekligen,... Of dat >humaan* is Mij dunkt van neen 1 't Is om zoo iemand tot wanhoop te brengen 1 Hoe is dan Gods Woord »humaner* heerlijk waar en vol troost dat ook tot zulk eenen zegtSchuldig en verdoemlijk zondaar, ook voor u is vergeving, verlos sing van deze uwe zonde, door het geloof in Jezus Christus, onzen Heere 1 UITKIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1