f Zaterdag 8 Juni 1912. 27ste Jaargang N". 1770. voor de Zuidltollandsclie en Zeeuwüclie Eilanden. nis S EISTE BLAD. r hine Antirevolutionair Orgaan IJK. w IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. 'EN, IJK. God wil het. „DE STER" Zie onze Opruiming. |dels enz. 5 4+1 V: i Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder oö Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder ƒ4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. SOMMELSD1JK. Advertentiën 10 cent per regel en */t maal, Reolames SO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/t maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever loges, ant por de telijke 5082 W. legen- stoepen Ltie. 5882 (LAARS 3E.voor ipljten. ils *es, enz. ikjes, in 5185 lsook :e tauten. Uw gezin fasch wilt ïlt maken, houden, oldoet. laar. o, neen! ig te zien. svoordiger Het was deze kreet, waaronder de Kruisvaarders in 1096 heentogen met hun tienmaal tienduizendtallen naar Kanaan om het Heilige Graf van Chris tus te ontrukken aan de handen der „Turken en Mohammedanen. Een leuze, voorwaardie hoog mikte. En toch die ons eerbiedt inboezemt voor die zoogenaamde »donkere« Middeleeu wen. Hoe donker 't in die dagen erook mocht uitzien op allerlei maatschap pelijk en Kerkelijk en Schoolgebied hoe pover de geestelijke ontwikkeling er ook waredit besef leefde en was door de Kerk krachtig opgebouwd, dat God de Heere ook in dezen strijd, in dezen godsdienstoorlog moest erkend en geëerd; dat 'thier ging om't Hei lige Graf, ja, maar meer: om de na gedachtenis van den Christus te hul digen en te eerbiedigen. Het Oud- TestamentischeHeilig is de Heere," vond in dezen strijd zijn toepassing. Helaastoen waren 't de »donkere« Middeleeuwen, waarin die heilige leuze werd aangeheven tot inzetting van een tweehonderdjarigen godsdienstoorlog tusschen Christendom en Heidendom, Helaas 1 nu is Europa 'tverlichte» werelddeelhet Christendom is in alle Staten geplant, uitgezonderd in Tur kije, waar Mohamed nog zijn aanhan gers in legio telt. Nu is Europa 't Land van beschaving, ontwikkeling van kracht en kunst en industrie; hier houdt men de teugels der volken hier leeft men al 1500 jaar onder 't licht des Evangelieshier is de Kruis banier al eeuwen geplant en onder de schaduw van 't Kruis vond hier dui zendtal bij duizendtal geestelijk genot en verkwikking. En in dit verlichte Werelddeel, och, hoe zwak wordt nog dit God wil het! gehoord. Wat Europa nu moest doen, na zooveel zegen, na zooveel ontwor steling uit den chaos van verwarde toestanden en moeilijke omstandig heden bij 't genot van zooveel stof felijke weldaden en geestelijk genot en geestelijk licht, dat de Middeleeu wen niet kenden 't laat 't na. God wil het. En met die leuze ging men oudtijds den dood tegemoet naar Kanaanrivieren doorwaden bergen beklimmenwoestijnen door wandelen om den heiligen grond te zuiveren van heidenen en heidensche begrippen. Is in onze huidige Maatschappij die leuze nog de levenskreet? Beluistert de volkende kabinettende verga derzalen; de pers; de geschriften, die vertienmaalduizendvuldigd schatten van wijsheid en dwaasheid aan den man brengenis de grondtoon van t leven nog, en alleenGod wil het En toch geen ander uitgangspunt mag er zijn. »Om Zijn's wil,® is de leus, is de eenige waarachtige leus, waaronder het menschenkind mag op trekken. Hetzij gij eet, hetzij gij drinkt, hetzij gij iets anders doet, doet het tereere Gods. Doe het omdat God het wil. Zijn wil is wet, Zijn ordinantie regel. Wat woelen de volken en hoe be denken ze ijdelheid. Laat ons zijn ban den verscheuren en de touwen van ons werpen. Buiten God, zonder God, tegen God het wordt de leuze van legio in onze dagen. God wil het, dat de Staat en de Maatschappij en alles wat daarbij be trokken is, voor Hem bukke; Hem zoeke; Zijn eer najage; Zijn geboden onderhoude, want daarin is groote loon. Maar aan de kennis Zijner wegen heeft Europa geen lust en algemeen is de klacht, dat vooral het Westen van ons Werelddeel, waar de bescha ving en de kunst en geleerdheid 't hoogst staan, juist het meest afkeerig zijn van de leuze: God wil het. Hoe grooter geest, hoe grooter beest, zegt de volksmond. En West-Europa schijnt het licht van Bethlehem niet meer te kunnen verdragen. Het goud der Wijzen uit 't Oosten, neergelegd aan de kribbe, is een bespotting ge worden voor de Wijzen uit "t Westen. Arme EeuwArme Rede Is te Leiden, te Utrecht, te Gronin gen, te Amsterdam wel eene Univer siteit? Er staan wel gebouwen, die dien naam dragen, maar zijn ze werke lijk Universiteiten? Dr. Bos, lid der 2e Kamer heeft tijdens de Hooger Onderwijs debatten (1904) eens gezegd »Eene instelling, waaraan de faculteit der Wis-en Na tuurkunde ontbreekt, kan op den naam van Universiteit geen aanspraak maken." Aangenomen. Maar als dan de faculteit der God geleerdheid ontbreekt, zooals dit ver schijnsel zich al jaren en jaren voor doet als die faculteit met hare onder- deelen behoort tot de literarische fa culteit, en slechts in schijn Godge leerdheid aan de studenten doceer t is zoo'n School dan eene Universiteit? De Godgeleerdheid is het hoofdvak der Schoolmoet het wezenomdat alle vakken leiden moeten tot het Middelpunt van alle leven, alle wijs heid, alle bestaan en vergaan: God almachtig. Maar nu doceert men aan zoo'n Universiteit die kennis van God maar ten deele; de Bijbel wordt slechts kritisch vergeleken met de oude heidensche boeken der Egypte - naars, Perzen en Meden, Indier's en Mohammedanen enz., enz.eilieve, is dan die School een Universiteit. Men smaalt wel eens op de Vrije Universiteit, omdat al de vijf facul teiten niet volkomen bezet zijn, maar waarlijk, laten de voorstanders der Staatsuniversiteit de hand in eigen boezem steken: want waar de God geleerdheid in hare wezen en pit ont breekt, is op die Universiteit de goud glans van de vleugelen. Elke Universiteit, waar Gods Woord geen uitgangspunt is, is voor Neder land onhistorisch en onwetenschap pelijk. Gelukkig, dat de Rechtsche Kabi netten bezig zijn aan de Staats-uni- versiteiten haar ouden luister terug te geven door benoeming van Gerefor meerden. Dat doet geen Linksch Kabinet. Neen de eere komt toe aan een Rechtsch! De Kamerverkiezingen liggen nog niet geheel achter den rug, maar met blijdschap mag al geconstateerd, dat de Rechtsche Coalitie de overwinning heeft behaald niet alleen, maar met een nog grooter meerderheid uit de bus is gekomen, dan het vóór de ver kiezingen had. Het Linksche Blok had, na de over- MANTELMAGAZIJN winningen verleden jaar bij de Raads verkiezingen, alles op haren en snaren gezet om bij deze Kamerverkiezingen door 't heele land de behaalde victorie voort te zetten. Niets hebben ze ge spaard en vooral de Kerk en de School waren de inzet van den strijd. Tegen de Zwarten, tegen de priesters, tegen de Clerus, tegen de Kerkelijke Scholen en de Kerk trok alle Rood en Roze met vliegende vendels en roffelende trom te velde, botsingen hadden plaats; ruiten ingegooid rechtsche vergade ringen gestoordmanitestatiënop stootjes bewerkt; de rechtsche spre kers geslagen, getrapt en gewond. Het rapalje van de achterbuurten werd gehuurd om de lezingen van Rechts te beletten en te verstoren. En toch: Rechts heeft mooi gewonnen en ge wonnen zelfs met behulp van die nobele Linkschen, die er in alle landen zijn, en die, wars van zulk revoluti- onnair gedoe, het land veiliger achtten in handen van Rechtsche mannen, dan van woeste liberale schreeuwers, die de zweep der Socialisten gewillig op hun rug laten striemen. Het Liberale Blok heeft een leelijken scheur gekregen. Rechts versterkt uit den strijd, 't Is mooi zoo! OP DEN UITKIJK. Voor Huis en Hof. )Ismerk In. rngge. UITGEVER Telefoon Intercooun. No. 2. De faculteit der Godgeleerdheid. België. - HOOGSTRAAT 172. Daar kwam wat over te doen En 'tzou mij niets verwonderen, als er van 't najaar, bij de behandeling der Be grooting van Binnenlandsche Zaken, afdee- ling Hooger Onderwijs, een hartig woordje over gesproken werdHet heeft H. M, de Koningin behaagd, op voordracht van Mi nister Heemskerk, tot theologisch professor aan de Rijks-Universiteit te Utrecht, te benoemen dr. A. Noordtzij, van Kampen. Nu zit 't pikante van 't geval hierin, dat de nieuwe hoogleeraar lid is eener Geref. kerk, terwijl aan de Utrechtsche hoogeschool juist de meeste predikanten der Ned. Herv. kerk hun opleiding krijgen. Met het oog daarop, noemt bv. dr. mr. V. d. Laer, de redacteur van »De Beu kelaar* deze benoeming een »onbeschaamd- heid.< Wat nog al kras heeten mag Tegenover een Minister der Kroon Uit zulke woorden spreekt een droevig kerkisme, waarvoor we gedacht hadden, dat op onzen vaderlandschen bodem geen plaats was 1 Onderzoeken we de zaak eens. Nu er eenmaal stof over werd opgejaagd en dit stof misschien sommiger oogen ver blinden zou, is 'tnoodig, dat we elkaar geen Mie je noemen, maar de zaak eens openhartig bespreken, gevende de dingen elk hun eigen naam. En dan staat tweeërlei vast. Over twee zaken zijn ze 't eens Vóór- en tegenstanders dezer benoeming. Vooreerst, dat prof. Noordtzij Jr. iemand is, die wat wetenschappelijke ontwikkeling en werkzaamheid betreft, een eervolle plaats innemen kan, aan welke academie hij ook wordt benoemd. En ten tweede, dat naar de wetten des lands, absoluut niets zich verzet tegen de benoeming tot professor in de godgeleerd heid van iemand, die geen lid is van de Ned. Herv. Kerk. Hierover zijn allen 't eens. Ik praat daar ook niet verder over, maar »constaieer« het slechts even. Doch wat is er dan Kort gezegd Alle dingen, die wettelijk geoorloofd zijn, doet men daarom niet »De Beukelaar* gaf het voorbeeld Men benoemt immers geen protestant tot goe verneur van Limburg. Men zou ook kunnen zeggenmen benoemt geen jood tot uit legger van het Nieuwe Testament. Geen allopaath, om de homoeöpatische genees wijze te onderrichten Geen anti-militairist tot Minister van Oorlog. En de voorbeelden zijn te vermenigvuldigen En zoo ook dat is de bedoeling benoemt men geen lid eener Gereformeerde kerk, die daardoor alleen reeds is een vijand* van de Ned. Herv. kerk, om de toekomstige predikanten in die kerk op te leiden. Zoo wordt het bedoeld. Zoo wordt het gevoeld. En inderdaad als de zaken zoo ston den, dan zouden ook wij Minister Heems kerk ongelijk moeten geven en zeggen Excellentiegij hebt daar een man aan de Koningin voorgedragen, die wel zeer zeker benoembaardoch in de gegeven omstan digheden niet verkieslijk is. Maar zoo staat het niet. Vooreerst is het al een grove onwaar heid, dat iemand die lid is eener Geref. kerk, daarom reeds is een vijand* van de Ned. Herv. kerk. Net zoo min als een »Hervormde« daarom reeds de »Geref. kerken* zou »haten.« Gelukkig is 't nog even andersj! Zeker van weerszijden houdt men zijn kerkelijke streng vast. En ik voor mij zie daaraan nog een gunstige kant. Gelukkig een volk dat zich nog warm maken kan om andere dingen dan een pot bier en boterham Ook worden er meermalen, van beide kanten 1 harde en bittere woorden gesproken, die niet zijn tot eere van des Heeren Naam. Maar de band der broederlijke liefde wordt toch ook terdege gevoeld. Met name ook onder de leiders en de mannen, die vooraan staan. We kunnen bv. aan de Beukelaar* verzekeren, dat de hoogleeraren uit Amsterdam en Kampen met de Geref. geleerden uit de Ned. Herv. kerk gaarne, vriendschappelijk en broederlijk omgaan 't Zal heusch geen hanengevecht worden, daar in Utrecht Prof. Noordtzij zal 'tmet prof. Hugo Visscher en prof. Van Leeuwen best vinden, al zijn deze beide laatsten dan ook leden der Ned. Herv. kerk. Dat voelt de Beukelaar* zelf. Want men gelooft z'n oogen niet Volgens dit blad is deze benoeming het werk van, nu ja natuurlijk van dr. Kuyper die is nu eenmaal in alle kwaad ge mengd maar dan in bond met >den man met den geuzenkop.* En dat is prof. H. Visscher Die, als men weet, even zuiver en goed Hervormd is als dr. Van de Laer Eu de Waarheidsvriend*, het orgaan van de gereformeerden in de Hervormde kerk juichte direct deze benoeming warm toe! Zoo iets teekent dan toch. En 't geeft ons den sleutel tot sommiger verontwaardiging. Met de benoeming van dr. Noordtzij is de theologische faculteit te Utrecht in meerderheid geworden conform de aloude belijdenis der vaderen. Dat is de groote grief! Wijlen prof. Valeton, welk een uitnemend man ook in velerlei opzicht, zette het mes der critiek in Gods heilig Woord. Uit zijn kring, en vergissen we ons niet, van hem zelf was de schrikkelijke uitspraak>A1 zou 't gausche verhaal van Lucas i een le gende of mythe zijn, dan nog waren we onzen Christus niet kwijt.* Daarin nu kwam een keer. Drie hoogleeraren leiden straks in Utrecht de studenten op. Alle drie staande op den vasten bodem van Gods Woord, opgevat naar de belijdenisschriften der vaderen. Dat is de kern van de zaak Op dat cardinale punt trekken de ge reformeerden, zoowel in als buiten de Ned. Herv. kerk ééne lijn. Dat voelde bv. ook Groen van Prinsterer, Die sprak in zijnen tijd anders over de toenmalige »afgescheidenen.« Als er van de vaderJandsche kerk* in haar ruimere beteekenis sprake was, dan rekende G oen die afgescheidenen mee. Zij behoorden er ook bij. Omdat ze de belijdenis bewaarden. Dan sprak hij van de gereformeerde gezindheid,* waar hij wel degelijk ook zijn >gescheiden broeders* onder telde. Ja, toen er sprake van kwam, om in Amsterdam een seminarie te vestigen, om studenten op te leiden in de theologie, toen gingen Groen en de zijnen met de »gescheidenen« broederlijk samen, om dit plan te doen gelukken Want Groen gevoelde, wat de jonge Hervormde predikant van Hei- en Boeicop verleden week in de stellingen achter zijn dessertatie neerschreefTusschen de mo dernen en de ethischen is slechts een gradueel, tusschen hen en de gereformeer den een principiëel verschil. En daarom verheugt het mij voor de Ned. Herv. kerk, en voor ons gansche volk, dat ten derdenmale een man, die de be lijdenis der vaderen hoog houdt, tot hoog leeraar aan de Utrechtsche hoogeschool is benoemd.UITKIJK. In het bekende werk van Dr. A. Roland, badarts te Karlsbad: »0ud worden en jong blijven,* welk werk in enkele jaren in niet minder dan negen talen is verschenen, (in 1910 ook in het Nederlandsch) geeft de Schrijver aan het slot de volgende gebo den tot verkrijging van den hoogst moge lijken ouderdom 1. Vertoef zooveel mogelijk in frissche, gezonde lucht, vooral indien het niet te heet is, in den zonneschijn. Zorg hierbij voor veel beweging en maak eiken dag een flinke wandeling. 2. Gebruik matige hoeveelheden vleesch en slechts éénmaal per dag. De voeding moet hoofdzakelijk bestaan uit rauwe melk van gezonde koeien of geiten (als men maar weet waar die te krijgen isObs.) eieren, graanspijzen, groene groenten, boter, kaas, vruchten. Vermijd elke derde maand het gebruik van vleesch. Kauw het eten goed. 3. Neem dagelijks een bad, wekelijks (bij goede circulatie-organen) een zweetbad. 4. Zorg voor dagelijksche ontlasting. Reinig buitendien eenmaal per week den darm door een zacht afvoermiddel. 5. Draag poreuze kleeren, het best ka toenen, hoogstens in den winter wollen ondergoed. De boord zij wijd. Kies in den zomer lichte hoeden en kleeren, in den winter donkere. Draag altijd lage schoenen. 6. Ga zeer vroeg naar bed en sta zeer vroeg op. 7. Slaapt met open raam in een donkere, stille kamer. Slaap niet korter dan 6J en de man niet langer dan 7|, de vrouw niet langer dan 88£- uur. 8. Neem wekelijks een dag volkomen rust. Breng, indien dit mogelijk is, den tijd van Zaterdagavond tot Maandag op het land of in de bergen door. 9. Vermijd hevige gemoedsaandoeningen en opwinding. Maak geen zorgen over het geen niet te veranderen is, noch over het geen dat komen kan. Spreek niet over on aangename dingen. Wees sterk van wil.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1