Se schipbreuk van de Titanic. Sr. R. P. Boerenleenbank „QirkÉnd." Zaterdag 20 April 1912. 3 Antirevolutionair 27sle Jaargang N°. 1756 Orgaan voor de dSiiidliollaiidscfie en Zeeuwsclie Eilanden. B1E1 BLAD. Heerendassen Joh.eti W.v.d.Heijtlsn awn, IN HOC SIGNO VINCES Advertentien. H. VAK EESTEBEK WAT IS TOCH Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag» Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. V V zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. W. BOEKHOVEN. 1 SOMMELSDIJK. Advertentien 10 cent per regel en 3/i maal. Reolames 10 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel es Vi maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Oent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentien worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stufehen voor de Hedaetie bestemd, Advertentien eis verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Het aantal passagiers en leden der bemanning aan boord van de „Tita nic' bedroeg 2510 personen medege- rekend zij, die te Cherbourg aan boord gingen. In het gunstige geval verloren 2510 800 1710 personen het leven. Waarschijnlijk is echter het cijfer 615 geredden verstrekt door den ka pitein der „Car path ia" het juiste en zonden dus 2510 615 1935 per sonen bij den ramp omgekomen zijn. Zie Telegrammen. DUITSCHLAND. NOORWEGEN. HONGARIJE. TURKIJE. SPANJE. AMERIKA. CHINA. ENGELAND. De nieuwste modellen vindt men bij STELLENDAM in alle prijzen. Ilirkülanfj Geheel nieuwe sorteering Kast randen, Wit Kastpapier zeer zwaar per boek 35 ct. Schilderijen en lijsten. Galanteriën en lederwaren. Eau de Cologne en Zeep J. C. Boldoot. Door den Staat gewaarborgd Goud- en Zilver waren rechtstreeks uit de Fabriek te Sbhoon hoven. Lees- en Prentenboeken. Pa pierwaren enz. Zeer billijke prijzen Machinale breierij, Zaad- en Bloe menhandel. He Maan- en NlUmpfSleii, van Apotheker L J. GROOTENDORST Utrechtzuiveren het bloed, verdrijven gal en slijm en bevorderen den goeden stoelgang, zij munten uit door hunne ffischt dit zachte werking, zonder kramp of eenige nadeelige gevolgen, zoodat men in staat blijft zijn gewone bezigheden te verrichten, fabrieksmerk. Prijs per doos met ge bruiksaanwijzing 27 V2 Mond- en Tandarts, (Kunsttanden en gebitten.) Stationsweg IIb, ROTTERDAM. Spreekuren eiken werkdag 1 —3. Voor on- en minvermogenden 910. AROMATISCH STAALTINCTUUR. le KWALITEIT VETLOOGMEEL. A. Teepe, Middelharnis. L. W. Zaaijer. Dirksland. WestdyK 263 Midfleliiaruis. Horloges, KLOKKEN - PENDULES, Regulateurs en Wekkers De Bank leent gelden aan leden tegen JU/2 %'sjaars. Zij neemt gelden op tegen 3 'sjaars, ook van niet-leden. Voorschotten kunnen dagelijks wor den aangevraagd bij een der leden van het bestuur. Kassier: H. KOOMAN, Dirksland. IOZES DE HAAS. St Joris Doelstraat, Sommelsdijk. Fijn Rookvleesch en Boterhamworst. Nette bediening. Billijke prijzen. ÜITGEVEEj Veleioo» Intercom». So. 2. Gelijk uit de telegrammen die ingeko men zijn na het verschijnen van ons Woens dagnummer, bleek, zijn heelaas de eeiste gunstige berichten omtrent den toestand der Titanic niet bevestigd. Alle hoop, dat passagiers of leden der bemanning van de //Titanic// zich aan boord zouden bevinden van andere schepen dan de "Cirpathia schijnt vervlogen. Heden hebben alle sche pen die in de nabijheid van de plaats des onheils kruisten hun reis voorgezet. Indien het ontzettend bericht, meldend dat er van de 1510 opvarenden aan boord van de »Titanic//. slechts 675 gered zijn, bevestiging erlangttot dusverre is het niet tegengesproken maar evenmin met beslistheid bevestigd dan is het vergaan van dit grootste schip ter wereld te rang schikken onder de vreeselijkste rampen die de geschiedenis der zeevaart weet aan te wijzen. Want het zou beteekenen, dan 1900 menschen passagiers en bemanning den dood in de golven hebben gevonden. Pen draadloos telegram uit Camperdown in Nieuw-Schotland te New-York zegt Dadelijk na de botsing werden de passa giers der //Titanic// vele slechts half ge kleed in de reddingsbooten gebracht. De ijsvelden waren zoo dicht, dat de booten er niet doorheen konden komen en dien tengevolge van elkaar werden gescheiden en deD gansclien nacht in de bitterste koude ronddreven. Ongetwijfeld zijn vele bo/ien door de zuiging van de zinkende "Titanic, ten onder gegaan. De //Titanic is bij de Lloyd verzekerd voor 20 millioen mark. De gezamehjke bouwkosten van het schip bebroegen 32 millioen mark. De lading is verzekerd voor 28 millioen. Bovendien had een groot aantal der passagiers hun leven, alsmede hun passa giersgoederen, verzekerd, zoodat de ver liezen der verzekeringsmaatschappijen on gelooflijk groot ziju. De "Times// zegt, dit de lading van de //Titanic// van ongelooflijk groote waarde was. Het reuzenschip had ongeveer 50.000 zakken koffie en 45.000 kisten thee aan boord en voor een waarde van over de 25 millioen dollar aan edelgesteenten. De ef fecten in persoonlijk bezit der reizigers vertegenwoordigen eveneens een waarde van 25 millioea dollar. 't Spreekt vanzelf dat de famihes der bij de ramp al- of niet omgekomen in de grootste ongerustheid verkeeren. De gebouwen van de White Star// te New York worden nog steeds belegerd door 'n groote menigte van smart waan zinnige menschen. Vicent Astor, de eenige zoon van ko lonel John Jacob Astor, valt op onder hen, die om inlichtingen komen smeeken. De beambtep konden niet de minste hoop ge ven, dat zijn vader in veiligheid was en de ongelukkige jongeman kwam weeneiul uit het berean. De schipbreuk van de //Titanic// heeft ook te Londen een geweldige opschudding gewekt, evenals te New-York, llet Lon- densche kantoor van de Whi'e Star-lijn is den gehelen dag door angstig om inlich tingen vragende weenende mannen en vrouwen belegerd. Alle naburige kantoren en scheepsvaartmaatschappijeu hadden de vlag halfstok waaien. De gratig gekochte voornaamste bladen geven het nieuws van den ramp met kolommen en bevatten hoofd artikels, waarin de lessen van vele zijden beschouwd worden. Alle bladen achten een onderzoek noodig zoodra de eerste ont steltenis en de volksrouw bedaard zullen zijn. De geh e!e pe*s roemt de draadlooze telegrafie zonder welke de ramp eerst veel later misschien in het geheel niet bekend zou zijn geworden. De //Titanic» maakte haar eerste reis. Het begin ervan is al niet voorspoedig geweest. Toen het schip de reis zou aanvaarden, kwam het bijna in bo'sing met'n anderen zees'oomer, de //New-York,» die te Sout hampton aan de kade lag gemeerd. Door de geweldige zuiging, die het passeerend schip veroorzaakte, knapten de zeven s'aleu kabels van de "New-lork" af, als waren het/~iraadjes, waardoor het nu vrij gekomen schip in de richting van de //Titanic gezo gen werd. Door inspanning van alle krachten kon men nog 'n botsing voorkomen, maar toen de //Titanic» even later de //Oceanic,» die zelf ook zoo'n zeekanjer is, passeerde, gebeurde daar bijna weer hetzelfde. Oor zaak is de enorme waterverplaatsing, die deze moderne zeemonsters hebben, een verplaatsing, die zoo groot is, dat andere schepen slechts op zeer grooten afstand gepasseerd kunnen worden. De eerste en helaas laatste reis, begon dus al niet voorspoedig. Toch was het schip al 'n heel eind op weg en reeds ter hoogte van de New-ïoundsche banken, toen het ongeluk gebeurde. Midden in den nacht liep het schip, dat met de snelheid van 'n sneltrein de golven van den Atlan tischen Oceaan doorkliefde, op 'n drij venden lisberg. Eu natuurlijk de //Titanic» mag nog zoo reusachtig zijn en nog zoo sterk gebauwd, dezen stoot kwam ze niet te boven en het mag een wonder heeteu, gerekend de snelheid van 50 K.M waar mee ze voer, dat het schip 't nog een tijd lang drijvende wist te houden. Want ook' hier heeft die techniek won deren verricht - Immers, zonder die techniek, zou het schip onherroepelijk en oogenblikkelijk verloren zijn geweest. Maar de zeer knappe ingenieurs, die den boaw op zich namen, waren doordrongen van hun zware taak en van de verantwoor ding, die ze op zich namen, wetende, dat deze //drijvende stad» telkens enkele dui- zende menschen te vervoeren zou hebben, welke zoo veilig mogelijk moesten worden vervoerd. Daarom dachten ze zeer vernuftig een dubbelen bodem uit, welke'n complex was van waterdichte luchtbellen. Zelfs wanneer met groote vaart op den ijsberg .wordt gestovten, kan van het groote cellencomplex slechts een aantal cellen ver nietigd en van het drijf vermogen beroofd wordeD. Dat is met de //Titanic» geschied, een groot aantal cellen in het voorschip moet vernietigd zijn. Het voorschip is gaan zinken, maar het achterschip bleef drijven. Er waren nog niet voldoende cellen vernie tigd, om het schip te doen zinken, niette genstaande de schok vreeselijk moet zijn geweest, daar het schip kwam aangestormd met duizelingwekkende vaart. De heerlijkheid van het menschelijk genie komt hier dus weer schitterend in nit, maar toch is deze gebeurtenis weer een waarschuwing voor hen, die zich er geheel op zouden verlateD, Het is waar, dat zonder die techniek wellicht niet een zou zijn overgebleven, maar volkomen veilig kan men zich zelfs in zoo'n drijvende stad nog niet gevoelen. De kos'en van den bouw en de inrichting moeten fabelachtig zijn. Maar het was dan ook prachtig inge richt. E'ectrische liften voerden personeel en passagiers naar de lagere //verdiepingen.» Het schip was 882 voet lang en 92 voet breed. Van den bodem der kiel tot de kapiteinskajuit 'was het schip 105 voet hoog, tot den top der schoorsteenen 175 voet. Er Waren elf stalen dekken boven elkaar en overal hingen plannen van de kajuiten en gangen, om verdwalen te voorkomen. Een officier vertelde, dat hij na vier en een hal ven dag deu weg nog absoluut niet kende, wel een bewijs, dat deze platte gronden niet overbodig zijn. Voor vermaak was voldoende gesorgd, men had er tennisbanen en een gymnastiek zaal en zelfs kon men er wielerwedstrijden houden. Bij mistig weer liet men electrisch licht buiten op de, grauwe vensterglazen 7„ilen, waard&or''het zonlicht, dat men ont beren moest, prachtig werd nagebootst. Intusschen wist men ook van geld vra gen, dat is te begrijpen. Een apartement op het promenade-dek natuurlijk de voornaamste verblijfplaat- zou in den drukken tijd f 10440 kosten, men had daar een zitkamer, twee slaapkamers, een bad- en een bediendenkamer. In de keu kens zou een naarstig teller tot het respec tabel getal van 21000 schote's zijn geko men, terwijl de eetzaal denken deed aan een groot, prachtig ingericht restaurant. En geen wonder, want een 530 menschen vonden er aan gezellige tafeltjes gelegen heid tot eten. Prachtige tapijten bedekten de vloeren en alles zag er schitterend uit. Natuurlijk was er gezorgd voor muziek, een orkest speelde op verschillende uren van den dag, Maar het meest was men verbaasd over de pracht van het veranda café dat op het achterdek zich bevond en waar meu zoo tusschen bloemen en planten zat, of men was in een villatuiu aan het strand. De geheele inhoud van het scjiip was 47000 ton en overtrof nog de »01ympic», de andere beroemd geworden stoomer vau de White Star Line, met 1004 ton. Lang zou de //Titanic» echter niet het record gehouden hebben als grootste stoom boot ter zee. Yoor de Hamburg-Amerikaliju zal over een paar maanden een nog grooter stoomer van stapel loopende //Imperator,» die 50000 ton hebben zal. Bij de Rijksdag werd ingediend de m - litaire wetten. Tot dekking der kosten staan voor 1912 in de eerste plaats ter be schikking de bij het ontwerpen der begrooting in het begin van den herfst niet verwachte saldi, ten bedrage van 80 millioen mark. Het nog onberekende bedrag wordt gedekt door opheffing van het brandewijncontin gent, dal voor 1912 14,500.000 mark eu voor ieder volgend jaar 36,000,000 maik geven zal. Het contingent wordt voor Beieren, Wurtemburg en Baden verminderd en voor de overige gedeelte van het rijk totaal opgeheven, Het Storting besloot met algemeene stemmen een bedrag van 136.365 kronen toe te staan voor de reis van Roald Amund- son naar de Noordpool. Da ontdekker der Zuidpool heeft dus kans ook een reisje naar de Noordpool te maken Uit Weenen seint men, dat de Hon- gaarsche ministerpresident graaf Khuen uil Boedapest vertrokken is, om ontslag van het geheele ministerie bij keizer Frans fozef in te dienen. Hij ziet zich genoodzaakt af te treden, daar het hem onmogelijk is, de bezwaren, die de obstructie partijen hem in den weg leggen te overwinnefi. Als zijn opvolger noemt men den Hongaarschen minister van Financien, Lukacs. De gezanten der mogendheden dienden bij den Turkschen minister van Buiten- landsche Zaken hun bemiddelingsvoorstel in. Volgens berichten uit Orreddo, is er tusschen de mijnwerkers en mijneigenaren in Asturie een overeenkomst tot stand ge- komeD. Op een Zondag gehouden verga dering van mijneigenaren werd besloten een loonsverhooging van 10 pCt. toe te staan. De mijnwerkers eischten 15 pCt, Zij hebben evenwel -hst aanbod van de eigenaars aangenomen. Bij Panther Forest, Arkansas is wederom een dijk van de Mississipi bezweken, met het gevolg, dat zestig stadjes van Arkansas en Lousiana overstroomd zullen worden. De grootste van de bedreigde gemeenten is Late Vilage, met 1500 inwoners. Doodelijke ongevallen worden niet gemeld. Uit Peking wordt gemeld, dat de re pubhkeinsche regeering besloten heeft bij zondere gevolmachtigden naar Europa en Amerika te zenden tot inleiding der onder handelingen over de erkenning der Chineeshe republiek. De speciale gezanten zullen den 5den Mei hun reis aanvaarden. Tegelijkertijd zullen zij den mogendheden vragen, of deze alle een actief optreden van China tegen Mongolië zullen goedkeuren. Het Lagerhuis nam na een geanimeerd debat het ontwerp der Home Rule Bil! in eerste lezing aan met 360 tegen 266 stemman. De liberale nationalisten begonnen een groote demonstratie, toen de cijfers bekend gemaakt werden en nieuwe toejuichingen braken los, toen minister Asquith het wetsontwerp formeel indiende. Verkrijgbaar te Sommelsdijk bij DIJKEMA DOORNBOSte Hellevoetsluis bij H. v. d. LINDE. Men lette vooral op 't Cliché en op den naam GROOTENDORST. 5428 5233 het beste Staalmiddel tegen verzwakking en bloedarmoede Aangenaam van smaak en daardoor voor allen te gebruiken in flesschen van 60 ct. enfl, Wat maakt de'wasch helder, zonder eenigs- zins aan te doen, terwijl het gewasschen goed steeds helder wit blijft 5431 Verkrijgbaar bij Horloger en Goudsmid, Steeds groote voorraad Goud- en Zilverwerk, Koralen. Soliede Artikelen. Billijke prijzen. Oud Goud en. Zilver wordt tegen de hoogste waarde gekocht en geruild. 501 Kantooruren Vrijdags G8 uur en Zaterdag van 23 uur. 5825 Telefoon Intercoinm. No. 4 lederen ISondcrdag prima kwaliteit verBoh KALFSYLEESCH verkrijgbaar. Dagelijks eerste kwaliteit Rundvleesch, Alles wordt Maohinaal gesneden. Vanaf heden prima kwaliteit rolpens verkrijgbaar. Beleefd aanbevolen 5010 O

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 9