Se schipbreuk van de Titanic.
Sr. R. P.
Boerenleenbank „QirkÉnd."
Zaterdag 20 April 1912.
3
Antirevolutionair
27sle Jaargang N°. 1756
Orgaan
voor de dSiiidliollaiidscfie en Zeeuwsclie Eilanden.
B1E1 BLAD.
Heerendassen
Joh.eti W.v.d.Heijtlsn
awn,
IN HOC SIGNO VINCES
Advertentien.
H. VAK EESTEBEK
WAT IS TOCH
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag»
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent.
V V zonder 50
Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50zonder f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
W. BOEKHOVEN. 1
SOMMELSDIJK.
Advertentien 10 cent per regel en 3/i maal. Reolames 10 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel es Vi maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Oent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentien worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stufehen voor de Hedaetie bestemd, Advertentien eis verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Het aantal passagiers en leden der
bemanning aan boord van de „Tita
nic' bedroeg 2510 personen medege-
rekend zij, die te Cherbourg aan boord
gingen.
In het gunstige geval verloren 2510
800 1710 personen het leven.
Waarschijnlijk is echter het cijfer
615 geredden verstrekt door den ka
pitein der „Car path ia" het juiste en
zonden dus 2510 615 1935 per
sonen bij den ramp omgekomen zijn.
Zie Telegrammen.
DUITSCHLAND.
NOORWEGEN.
HONGARIJE.
TURKIJE.
SPANJE.
AMERIKA.
CHINA.
ENGELAND.
De nieuwste modellen
vindt men bij
STELLENDAM in alle prijzen.
Ilirkülanfj
Geheel nieuwe sorteering Kast
randen, Wit Kastpapier zeer zwaar
per boek 35 ct. Schilderijen en lijsten.
Galanteriën en lederwaren. Eau de
Cologne en Zeep J. C. Boldoot.
Door den Staat gewaarborgd
Goud- en Zilver waren
rechtstreeks uit de Fabriek te Sbhoon
hoven. Lees- en Prentenboeken. Pa
pierwaren enz. Zeer billijke prijzen
Machinale breierij, Zaad- en Bloe
menhandel.
He Maan- en NlUmpfSleii,
van Apotheker L J. GROOTENDORST
Utrechtzuiveren het bloed, verdrijven
gal en slijm en bevorderen den goeden
stoelgang, zij munten uit door hunne
ffischt dit zachte werking, zonder
kramp of eenige nadeelige
gevolgen, zoodat men in
staat blijft zijn gewone
bezigheden te verrichten,
fabrieksmerk. Prijs per doos met ge
bruiksaanwijzing 27 V2
Mond- en Tandarts,
(Kunsttanden en gebitten.)
Stationsweg IIb, ROTTERDAM.
Spreekuren eiken werkdag 1 —3.
Voor on- en minvermogenden 910.
AROMATISCH STAALTINCTUUR.
le KWALITEIT VETLOOGMEEL.
A. Teepe, Middelharnis.
L. W. Zaaijer. Dirksland.
WestdyK 263 Midfleliiaruis.
Horloges,
KLOKKEN - PENDULES,
Regulateurs en Wekkers
De Bank leent gelden aan leden
tegen JU/2 %'sjaars.
Zij neemt gelden op tegen 3
'sjaars, ook van niet-leden.
Voorschotten kunnen dagelijks wor
den aangevraagd bij een der leden van
het bestuur.
Kassier: H. KOOMAN, Dirksland.
IOZES DE HAAS.
St Joris Doelstraat, Sommelsdijk.
Fijn Rookvleesch en Boterhamworst.
Nette bediening. Billijke prijzen.
ÜITGEVEEj
Veleioo» Intercom». So. 2.
Gelijk uit de telegrammen die ingeko
men zijn na het verschijnen van ons Woens
dagnummer, bleek, zijn heelaas de eeiste
gunstige berichten omtrent den toestand
der Titanic niet bevestigd. Alle hoop, dat
passagiers of leden der bemanning van de
//Titanic// zich aan boord zouden bevinden
van andere schepen dan de "Cirpathia
schijnt vervlogen. Heden hebben alle sche
pen die in de nabijheid van de plaats des
onheils kruisten hun reis voorgezet.
Indien het ontzettend bericht, meldend
dat er van de 1510 opvarenden aan boord
van de »Titanic//. slechts 675 gered zijn,
bevestiging erlangttot dusverre is het
niet tegengesproken maar evenmin met
beslistheid bevestigd dan is het vergaan
van dit grootste schip ter wereld te rang
schikken onder de vreeselijkste rampen die
de geschiedenis der zeevaart weet aan te
wijzen. Want het zou beteekenen, dan 1900
menschen passagiers en bemanning den
dood in de golven hebben gevonden.
Pen draadloos telegram uit Camperdown
in Nieuw-Schotland te New-York zegt
Dadelijk na de botsing werden de passa
giers der //Titanic// vele slechts half ge
kleed in de reddingsbooten gebracht. De
ijsvelden waren zoo dicht, dat de booten
er niet doorheen konden komen en dien
tengevolge van elkaar werden gescheiden
en deD gansclien nacht in de bitterste koude
ronddreven. Ongetwijfeld zijn vele bo/ien
door de zuiging van de zinkende "Titanic,
ten onder gegaan.
De //Titanic is bij de Lloyd verzekerd
voor 20 millioen mark. De gezamehjke
bouwkosten van het schip bebroegen 32
millioen mark. De lading is verzekerd voor
28 millioen.
Bovendien had een groot aantal der
passagiers hun leven, alsmede hun passa
giersgoederen, verzekerd, zoodat de ver
liezen der verzekeringsmaatschappijen on
gelooflijk groot ziju.
De "Times// zegt, dit de lading van de
//Titanic// van ongelooflijk groote waarde
was. Het reuzenschip had ongeveer 50.000
zakken koffie en 45.000 kisten thee aan
boord en voor een waarde van over de 25
millioen dollar aan edelgesteenten. De ef
fecten in persoonlijk bezit der reizigers
vertegenwoordigen eveneens een waarde
van 25 millioea dollar.
't Spreekt vanzelf dat de famihes der
bij de ramp al- of niet omgekomen in de
grootste ongerustheid verkeeren.
De gebouwen van de White Star// te
New York worden nog steeds belegerd
door 'n groote menigte van smart waan
zinnige menschen.
Vicent Astor, de eenige zoon van ko
lonel John Jacob Astor, valt op onder hen,
die om inlichtingen komen smeeken. De
beambtep konden niet de minste hoop ge
ven, dat zijn vader in veiligheid was en
de ongelukkige jongeman kwam weeneiul
uit het berean.
De schipbreuk van de //Titanic// heeft
ook te Londen een geweldige opschudding
gewekt, evenals te New-York, llet Lon-
densche kantoor van de Whi'e Star-lijn is
den gehelen dag door angstig om inlich
tingen vragende weenende mannen en
vrouwen belegerd. Alle naburige kantoren
en scheepsvaartmaatschappijeu hadden de
vlag halfstok waaien. De gratig gekochte
voornaamste bladen geven het nieuws van
den ramp met kolommen en bevatten hoofd
artikels, waarin de lessen van vele zijden
beschouwd worden. Alle bladen achten een
onderzoek noodig zoodra de eerste ont
steltenis en de volksrouw bedaard zullen
zijn.
De geh e!e pe*s roemt de draadlooze
telegrafie zonder welke de ramp eerst veel
later misschien in het geheel niet bekend
zou zijn geworden.
De //Titanic» maakte haar eerste reis.
Het begin ervan is al niet voorspoedig
geweest.
Toen het schip de reis zou aanvaarden,
kwam het bijna in bo'sing met'n anderen
zees'oomer, de //New-York,» die te Sout
hampton aan de kade lag gemeerd. Door
de geweldige zuiging, die het passeerend
schip veroorzaakte, knapten de zeven s'aleu
kabels van de "New-lork" af, als waren
het/~iraadjes, waardoor het nu vrij gekomen
schip in de richting van de //Titanic gezo
gen werd. Door inspanning van alle krachten
kon men nog 'n botsing voorkomen, maar
toen de //Titanic» even later de //Oceanic,»
die zelf ook zoo'n zeekanjer is, passeerde,
gebeurde daar bijna weer hetzelfde. Oor
zaak is de enorme waterverplaatsing, die
deze moderne zeemonsters hebben, een
verplaatsing, die zoo groot is, dat andere
schepen slechts op zeer grooten afstand
gepasseerd kunnen worden.
De eerste en helaas laatste reis,
begon dus al niet voorspoedig. Toch was
het schip al 'n heel eind op weg en reeds
ter hoogte van de New-ïoundsche banken,
toen het ongeluk gebeurde. Midden in den
nacht liep het schip, dat met de snelheid
van 'n sneltrein de golven van den Atlan
tischen Oceaan doorkliefde, op 'n drij venden
lisberg. Eu natuurlijk de //Titanic»
mag nog zoo reusachtig zijn en nog zoo
sterk gebauwd, dezen stoot kwam ze niet
te boven en het mag een wonder heeteu,
gerekend de snelheid van 50 K.M waar
mee ze voer, dat het schip 't nog een tijd
lang drijvende wist te houden.
Want ook' hier heeft die techniek won
deren verricht
- Immers, zonder die techniek, zou het
schip onherroepelijk en oogenblikkelijk
verloren zijn geweest.
Maar de zeer knappe ingenieurs, die den
boaw op zich namen, waren doordrongen
van hun zware taak en van de verantwoor
ding, die ze op zich namen, wetende, dat
deze //drijvende stad» telkens enkele dui-
zende menschen te vervoeren zou hebben,
welke zoo veilig mogelijk moesten worden
vervoerd.
Daarom dachten ze zeer vernuftig een
dubbelen bodem uit, welke'n complex was
van waterdichte luchtbellen.
Zelfs wanneer met groote vaart op den
ijsberg .wordt gestovten, kan van het groote
cellencomplex slechts een aantal cellen ver
nietigd en van het drijf vermogen beroofd
wordeD. Dat is met de //Titanic» geschied,
een groot aantal cellen in het voorschip
moet vernietigd zijn. Het voorschip is gaan
zinken, maar het achterschip bleef drijven.
Er waren nog niet voldoende cellen vernie
tigd, om het schip te doen zinken, niette
genstaande de schok vreeselijk moet zijn
geweest, daar het schip kwam aangestormd
met duizelingwekkende vaart.
De heerlijkheid van het menschelijk
genie komt hier dus weer schitterend in
nit, maar toch is deze gebeurtenis weer
een waarschuwing voor hen, die zich er
geheel op zouden verlateD, Het is waar,
dat zonder die techniek wellicht niet een
zou zijn overgebleven, maar volkomen
veilig kan men zich zelfs in zoo'n drijvende
stad nog niet gevoelen. De kos'en van den
bouw en de inrichting moeten fabelachtig
zijn. Maar het was dan ook prachtig inge
richt.
E'ectrische liften voerden personeel en
passagiers naar de lagere //verdiepingen.»
Het schip was 882 voet lang en 92 voet
breed. Van den bodem der kiel tot de
kapiteinskajuit 'was het schip 105 voet
hoog, tot den top der schoorsteenen 175
voet.
Er Waren elf stalen dekken boven elkaar
en overal hingen plannen van de kajuiten
en gangen, om verdwalen te voorkomen.
Een officier vertelde, dat hij na vier en een
hal ven dag deu weg nog absoluut niet
kende, wel een bewijs, dat deze platte
gronden niet overbodig zijn.
Voor vermaak was voldoende gesorgd,
men had er tennisbanen en een gymnastiek
zaal en zelfs kon men er wielerwedstrijden
houden. Bij mistig weer liet men electrisch
licht buiten op de, grauwe vensterglazen
7„ilen, waard&or''het zonlicht, dat men ont
beren moest, prachtig werd nagebootst.
Intusschen wist men ook van geld vra
gen, dat is te begrijpen. Een apartement
op het promenade-dek natuurlijk de
voornaamste verblijfplaat- zou in den
drukken tijd f 10440 kosten, men had
daar een zitkamer, twee slaapkamers, een
bad- en een bediendenkamer. In de keu
kens zou een naarstig teller tot het respec
tabel getal van 21000 schote's zijn geko
men, terwijl de eetzaal denken deed aan
een groot, prachtig ingericht restaurant.
En geen wonder, want een 530 menschen
vonden er aan gezellige tafeltjes gelegen
heid tot eten.
Prachtige tapijten bedekten de vloeren
en alles zag er schitterend uit.
Natuurlijk was er gezorgd voor muziek,
een orkest speelde op verschillende uren
van den dag, Maar het meest was men
verbaasd over de pracht van het veranda
café dat op het achterdek zich bevond en
waar meu zoo tusschen bloemen en planten
zat, of men was in een villatuiu aan het
strand.
De geheele inhoud van het scjiip was
47000 ton en overtrof nog de »01ympic»,
de andere beroemd geworden stoomer vau
de White Star Line, met 1004 ton.
Lang zou de //Titanic» echter niet het
record gehouden hebben als grootste stoom
boot ter zee.
Yoor de Hamburg-Amerikaliju zal over
een paar maanden een nog grooter stoomer
van stapel loopende //Imperator,» die
50000 ton hebben zal.
Bij de Rijksdag werd ingediend de m -
litaire wetten. Tot dekking der kosten staan
voor 1912 in de eerste plaats ter be
schikking de bij het ontwerpen der begrooting
in het begin van den herfst niet verwachte
saldi, ten bedrage van 80 millioen mark.
Het nog onberekende bedrag wordt gedekt
door opheffing van het brandewijncontin
gent, dal voor 1912 14,500.000 mark
eu voor ieder volgend jaar 36,000,000 maik
geven zal. Het contingent wordt voor
Beieren, Wurtemburg en Baden verminderd
en voor de overige gedeelte van het rijk
totaal opgeheven,
Het Storting besloot met algemeene
stemmen een bedrag van 136.365 kronen
toe te staan voor de reis van Roald Amund-
son naar de Noordpool.
Da ontdekker der Zuidpool heeft dus
kans ook een reisje naar de Noordpool te
maken
Uit Weenen seint men, dat de Hon-
gaarsche ministerpresident graaf Khuen uil
Boedapest vertrokken is, om ontslag van
het geheele ministerie bij keizer Frans fozef
in te dienen. Hij ziet zich genoodzaakt
af te treden, daar het hem onmogelijk is,
de bezwaren, die de obstructie partijen
hem in den weg leggen te overwinnefi. Als
zijn opvolger noemt men den Hongaarschen
minister van Financien, Lukacs.
De gezanten der mogendheden dienden
bij den Turkschen minister van Buiten-
landsche Zaken hun bemiddelingsvoorstel in.
Volgens berichten uit Orreddo, is er
tusschen de mijnwerkers en mijneigenaren
in Asturie een overeenkomst tot stand ge-
komeD. Op een Zondag gehouden verga
dering van mijneigenaren werd besloten een
loonsverhooging van 10 pCt. toe te staan.
De mijnwerkers eischten 15 pCt, Zij hebben
evenwel -hst aanbod van de eigenaars
aangenomen.
Bij Panther Forest, Arkansas is wederom
een dijk van de Mississipi bezweken, met
het gevolg, dat zestig stadjes van Arkansas
en Lousiana overstroomd zullen worden. De
grootste van de bedreigde gemeenten is
Late Vilage, met 1500 inwoners. Doodelijke
ongevallen worden niet gemeld.
Uit Peking wordt gemeld, dat de re
pubhkeinsche regeering besloten heeft bij
zondere gevolmachtigden naar Europa en
Amerika te zenden tot inleiding der onder
handelingen over de erkenning der Chineeshe
republiek. De speciale gezanten zullen den
5den Mei hun reis aanvaarden. Tegelijkertijd
zullen zij den mogendheden vragen, of deze
alle een actief optreden van China tegen
Mongolië zullen goedkeuren.
Het Lagerhuis nam na een geanimeerd debat
het ontwerp der Home Rule Bil! in eerste
lezing aan met 360 tegen 266 stemman.
De liberale nationalisten begonnen een
groote demonstratie, toen de cijfers bekend
gemaakt werden en nieuwe toejuichingen
braken los, toen minister Asquith het
wetsontwerp formeel indiende.
Verkrijgbaar te Sommelsdijk bij DIJKEMA
DOORNBOSte Hellevoetsluis bij H. v. d. LINDE.
Men lette vooral op 't Cliché en op den naam
GROOTENDORST. 5428
5233
het beste Staalmiddel tegen verzwakking en
bloedarmoede
Aangenaam van smaak en daardoor voor allen
te gebruiken in flesschen van 60 ct. enfl,
Wat maakt de'wasch helder, zonder eenigs-
zins aan te doen, terwijl het gewasschen goed
steeds helder wit blijft 5431
Verkrijgbaar bij
Horloger en Goudsmid,
Steeds groote voorraad
Goud- en
Zilverwerk, Koralen.
Soliede Artikelen.
Billijke prijzen.
Oud Goud en. Zilver wordt
tegen de hoogste waarde
gekocht en geruild. 501
Kantooruren Vrijdags G8 uur en
Zaterdag van 23 uur. 5825
Telefoon Intercoinm. No. 4
lederen ISondcrdag prima kwaliteit verBoh
KALFSYLEESCH verkrijgbaar.
Dagelijks eerste kwaliteit Rundvleesch,
Alles wordt Maohinaal gesneden.
Vanaf heden prima kwaliteit rolpens verkrijgbaar.
Beleefd aanbevolen 5010
O