Zaterdag 24 Februari 1912. 268ts Jaargang N°. 1740. s n<* I melsdijk voor de Znidliollaiidsclie en Zeeuwsclie Eilanden. 1 m Antirevolutionair Orgaan n IJK. IN HOC SIGNO VINCES spreKenöe reclame. torloges, want •:r; memTiiig *sten der welk uit soorten e door de é-iïl 'f W. BOEKHOVEN. SOMMELSB1JK. Alle sfeRfeen voor de Redactie bestemd, Advertenties en verdere Administratie franco toe te aeisdeiB aan den Uitgever. OP DEIN UITKIJK. voor de iriftelijke 5082 ïboedels enz. 544-1 J j n worden staat. 4837 5497 inzage. rd handelsmerk A. Poots. n Eesteren, Zaaijor Oostentrugga. 4528 #'v veel of weinig voorziet de in een ware be stal de voordeelen er niet meer aats gouden <eonverslöt- och handen, noeh en men hem ge- bevat voldoende d van gebruik te geschikt en geeft denhetd. kten voorhanden, O, ƒ3.-, ƒ2.50, ien Garantie-Cer- er pen. likt. jij de Alleen-ver- Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag, Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, met Zondagsblad 75 Cast, zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. ÜITCtBYI® TeleSooa Intercon». Mo. 8. Advertentiën 10 eent per regel en s/i maal, Reclames §0 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. MeastsanvragQU en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groot® lettere ©n vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. ij die zich nu abonneeren, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. Zoo na en dan hooren wij de verzuchting „Hadden we fiat ge weten dat het Zondagsblad zoo'n mooi boek zou worden, we hadden het ook bewaard". Aan die lezers hebben we het genoegen te berichten dat wij hen nog kunnen helpen. Zoolang de voorraad strekt kun nen we hen aanbieden 1 geheel com pleet in prachtband gebonden Ex emplaar, voor slechts f 2.50. In ieder Chr. Huisgezin zouden we zeggen onmisbaar voor hunne kinderen. •Tegen inzending van f 2.50 ge schied de toezending franco door DEN UITGEVER. De Schoolstrijd. De voorstanders van het Chr. on derwijs te Bridaard vervoldg Toen 8 kinderen van de openbare naar de Christelijke school zouden verhuizen, poogden leden van de aldaar gevestigde afdeeling van den Prote stantenbond dit te verijdelen. Naar Ds. Venema vertelt, geschied de het volgende l »Dadelijk werd de vader van 4 der genoemde kinderen bedreigd door ztjn geldschieter met opzegging van het geleende, zoo hij zijn kinderen vhn de school nam. De man dorst de gevolgen,- die daaruit zouden voortvloeien voor zijn huisgezin, niet aanvaarden en beloofde zijn kinderen daar te laten. Maar daarmede was de op positie niet ten einde. Men vormde een vereeniging seendracht maakt macht«, waarvan de leden plechtig beloofden, alle relaties af ie breken met allen, die ook maar eenigszins Brechts« ge kleurd waren en bij mij of bij de Gereformeerden ter kerk gingen. aMaar men ging verder. Want vele leden der genoemde vereeni ging, die meest tot de gegoeden van ons dorp |behooren, hadden ook »rechtsche« knechten en meiden in dienst. Zoo .had de eigenaar van een brug een brugwachter, die zijn baas reeds 10 jareu met veel vol doening en trouw had gediend maar orthodox was. Wel had de man zijn kinderen nog op de openbare school, doch ook tegen zijn zin; maar hij dorst ze er niet atnemen. uit gevaar dat hij zijn betrekking zou verliezen. Nu werd de man eenvoudig voor de volgende keuze geplaatstof be- loven z'n kinderen nooit van deschool te nemen of zorgen dat hij met Mei zijn woning of zijn betrekking ver liet. De man kon zulk een bélofte niet doen en zich voor altijd in zijn geweten laten binden en de vrijheid over zijn eigen kinderen weggeven en -- koos het laatste met z'n vrouw en 9 kinderen een onzekere toekomst tegemoet gaande. Ook meiden en knechten worden voor dezelfde keuze geplaatstvoor zoover ze ongetrouwd waren, zelf naar den bBonds te gaan voor zoo ver ze getrouwd waren en kinderen hadden ook deze daarheen te sturen. Zoo hebben 5 kinderen mijn catechi satie verlaten. Eén vader had mij de belofte gedaan bij mij ter catechi satie te komen, om misschien be lijdenis des geloofs af te leggen. Ook hij werd voor dezelfde keuze ge plaatst en bezweek, daar zijn weigering hem zeker in zeer moei lijke omstandigheden had gebracht, waarvoor hij geen geloot genoeg bezat om ze te aanvaarden. Een dienstmeisje, een wees, bij mij ter catechisatie, werd zelfs f 5 hooger loon beloofd, indien ze zich bij de anderen aansloot, terwijl er anders voor haar geen plaats in huis meer zou zijn. Het meisje be zweek doch haar voogd achtte zich gerechtigd haar belofte, in nood gedaan, te verbreken en haar bij mij terug te zenden, al kost het haar nu ook haar betrekking. sEn nu vraagt men misschien verwonderd maar hoe is dat mo gelijk en hoe rijmen die menschen zulke daden nu toch wel met hun hooggeroemde vrijzinnigheid Om een antwoord op die vraag te verkrijgen, die ik me zelf gesteld had, ben ik naar een der leden ge gaan die mij het volgende bescheid gaf. De man verwonderde zich dat ik niet kon- begrijpen, dat zulk hande len juist echt BÜberaak was, waar de vrijheid immers schitterend uit kwam. Hij zelf was toch Bvrijcc om te kiezen, welke arbeiders hij in zijn werk wilde hebben, en van wien hij zijn brood wilde eten ^rwijl hij een ander ook vrijliet en zij knechts met z'n gezin ook vrij uit liet gaan om brood te zoeken waar hij wilde«. Waarlijk hier wordt het woord van den strijder voor het Christelijk onderwijs, wijlen Mr. Groen v. Prin- sterer bewaarheid Vrijzinnigheid is nog geen Vrijheidszin. En zulke men schen durven nog over onze school wat zeggen. Macht is recht Hetzelfde dogma, dat de Socialisten dagelijks uitbuiten, hebben de Libe ralen in al hun levensbestaan op politiek terrein steeds toegepast. De Socialisten, in veel opzichten, geestes kinderen der Liberalen, hebben alleen de praktijk der Liberalen tot hun onomstootelijk beginsel gemaakt. Oudtijds hadden de Liberalen de macht in al'e kringen, en die oefenden ze ook terdege uit; ze beschouwden, hoewel ze wel beter wisten, die macht en de uitvloeisels van die macht als hun recht. Geen draad aan der jas, die er aan 'dacht, dat ze onrecht dedén, totdat de Antirevolutionaire partij na jaren roepens over Onrecht! Onrecht! hun de ooren openden en de oogen ontnuchterdetoeu be gonnen de nobele kopstukken onder hen te zien, dat ze gedwaald hadden dat hun macht had gebruikt moeten worden om recht te oetenenen dat hun onrechtpleging een onwettige, onzedelijke handeling was geweest geen machtsopenbaring, maar machts - overschrijding. En nu zijn er duizen den Liberalen, die 't met ons eens zijn, dat macht nog geen recht is en dat er op ons wereldje en ook in ons Vaderland vaak een rechtlooze macht en een machteloos recht bestaat. Maar de Socialisten houden dat oude standpunt vast. -Wie# de macht heeft, heeft 't recht. Ei doch Hoe inkonsekwent. Want als de stelling waar is, is op dit oogenblik de macht en dus ook 't recht bij de burgerlijke partijen, bij de zoogenaamde bourgeois; en dus, de Socialisten hebben zich gewillig aan die burgerlijke macht en wil en recht te onderwerpen. Maar ze doen 'tniet. De ar beiders, zeggen ze, hebben de macht en dus 't recht Maar zoo zet men zijn dogma op den kop. Dat is stuivertje wissrien. Macht is recht, zegt de Socialist. Goed, dan leven we in onze maat schappij, onder burgerlijk recht en burgerlijke macht, en de Socialisten zijn er onder begrepen en hebben die burgerlijke wetten te eerbiedigen en de burgerlijke levensmoraal te be hartigen op alle terrein. En toch, ze vechten er tegen als leeuwen, waaruit volgt, dat ze het dogma wel willen toepassen op zich zelf, maar nooit op een ander. Wat oneerlijk en onwaardig is! Coalitie Links Soms stelt men 't voor, alsof Rechts doodsbenauwd is voor een verbond tusschen Socialisten, Liberalen, Vrij zinnig-Democraten en Unie Liberalen. Deze meening berust op misverstand. De overtuiging heerscht bij Rechts, dat al de linksche vogels, hoe ver schillend ook van pluimage en zang, in den grond der zaak bij elkaar be- hooren de Bond zal illustreeren, aan- toonen, wat wij altijd beweerd hebben, maar door de Liberalen steeds is tegengesproken, dat er werkelijk een klove bestaat, een politieke antithese in en buiten de Kamer. En dat de Bond er al niet lang is, getuigt niet tegen het bestaan der antithese, maar pleit alleen voor het helder inzicht van Troelstra in den stand der partijenhij de kenner en scherpziende man, zag 't allang in, dat de Liberalen ten slotte op zijn lijn zouden komenzouden moeten komen; en geduldig heeft hij dien tijd afgewachthij wenschte geen Bond met henomdat hij voorzag, dat zij, de liberalen wel komen zouden om met hem een Bond te sluiten en fijn politicus als Troelstra is, dacht hijkomen jullie naar mij, dan zal ik eischen, maar ga ik naar jullie, dan moet ik geven. En dat heeft de Socia listische leider best gezien, fn de 2de Kamer heeft de groep der Socialisten de leiding en aanstonds bij de ver kiezingen houdt zij de teugels en plukt zij de vruchten van den Bond. En de Antirev.-partij, die weet dat die vruchten onrijp zijn, zal met ge noegen de Socialisten aan 't roer zien opdat de oogen zullen opengaan van allen, die, van beloften meenen te kunnen leven Dan zal 't openbaar worden, hoe de Antithese wel degelijk het politieke leven beheerscht, maar ook, dat de Liberale partij, onder Troelstra's zweep in de socialistische wateren met volle zeilen varen moet maar ook, dat de beloften niet ingelost kunnen worden, die men aan de kiezers bij de vleet doet. 7', Tegen Rechts. Waar twee levensbeschouwingen lijn recht tegenover elkaar staan, is strijd. Want elke levensbeschouwing poogt zich baan te breken, aanhangers te winnen, zeloten te maken. En waar de Souvereiniteit of 't Gezag van den God des hemels het punt in geding is, het principiëele 'geschilpunt, dat alle andere daaruit voortvloeiende af geleide verschillen beheerscht, moet die strijd uit den aard der zaak hoog ernstig zijn. Links in al zijn scha keeringen kan niet anders dan front maken tegen Rechtsen Rechts tegen Einks't is een noodwendig gevolg van de al- of niet-aanvaarding van de Absolute macht, uit, door en tot wien alle dingen zijn. Maar eigenaardig onder de Rechtsen wil men de Antire volutionairen 't scherpst treffen. "Voor een Christelijk Historische is vaak nog genadevoor een Roomsche nog pardonmaar als Links een antire volutionair wil klein krijgen, dan spaart hij noch tijd, noch moeite, noch kosten, noch verdachtmaking, noch .leugen, noch zwarte jas, noch witte das. Zijn geld, zijn kracht, zijn gaven en talenten heeft bij er voor over, om die Anti 's te nekken. Die orthodoxen in de Kerkdie orthodoxen in de politiek die orthodoxen op 't School terrein hij haat ze met, een volkomen haatniet hun personen natuurlijk, maar hun uitgangspunt, hun beginsel. Tegen een Anti acht Links geoor loofd, wat 't tegen een ander van Rechts nalaat. Jaeen orthodox man op alle ter rein is den liberaal een vijand, die kost wat kost, moet vernederd worden. Maar 't is diezelfde-orthodoxie, die den Anti den moed en de onverwinbre kracht en den onuitvoerbaren lust schenkt, om bij allerlei verzet van Links zijn uiterste krachten te ont wikkelen, opdat de Souvereiniteit Gods in alle harten, in Kerk en School en Maatschappij, wortel schiete en 't gansche Vaderland als in de dagen van den profeet Elia uitroepenDe Heere is God De Heere is God Dat ideaal neer te halen, zal nooit aan één Linksche gelukken. Van den zomer ging 't wel aardig. Die »openIucht-samenkomsten« der mo dernen die groene partij- en landdagen der kerkelijke vrijzinnigheid sloegen wel in. Gemeenlijk trof het nog alMooi weer en een lommerrijk plekskeD. Dan is 'n voetreisje of 'n fietstocht, of 'n vaartochtje een aangename ontspanning. Dan klinkt het koraalgezang zoo plechtig, zoo wijdend, zoo vol stemming. En dan wil men wel naar een igoed woordi hooren, terwijl de orthodoxen tegelijk kunnen zien, dat de kerkelijke vrijzinnigheid toch nog niet dood is. Plannen zijn dan ook reeds gemaakt, om op nog meer plaatsen dezen zomer godsdienst en natuur met elkaar in nauwer aanraking te brengen en zoo, naar men hoopt, het kerk-ontwende publiek weer aan den godsdienst te wennen. Aan den vrijzinnigen godsdienst dan. Intusschen is 't nu geen zomer. 't Is zelfs enkele Zondagen bar winter geweest, en dat is ook in de kerken te zien. Ouden en zwakken kunnen dan eenvoudig niet komen. En van de kinderen, die wat ver moeten gaan, houdt moeder ook al thuis, die niet al te sterk zijD. Te meer, wijl 't niet slechts een koude loop is, maar men zich dan soms vermoeid en warmgeloopen in een gansch onver warmde kerk moet neerzetten. Dat moest niet zoo zijn. Er zijn kerken, oude gevaarten, uit de dagen onzer vaderen, die eenvoudig niet te verwarmen zijnof men zou er eendominees- tractement in- de kachel moeten scheppen. Die moesten bij strenge vorst onbepreek- baar worden verklaard Maar de meeste kerken kunnen wel ver warmd en ik acht het een te kort doen aan de gemeente des Heeren, als men haar zitten laat met kromme lijven, paarse neu zen en bestorven aangezichten alles van de kou. Ia het huis Gods moet het beste niet te goed zijn en als 't kan, moet er de gloeiende kachel met de gansch zeer lange, zwarte of smerige oogkwetsende kachelpijp i-opwaarts,vervangen worden door de meest moderne centrale verwarming. Hoe het zij bij gereformeerde en orthodoxe dominees is 't ook wel te merken, dat het winter is meer dan moest maar men kan niet zeggen, dat de gemeente als zoodanig zich aan de godsdiens! oefening onttrekt. Er is vaak roemensstof. Mannen en vrouwen, die een uur en langer door de felle kou loopen komeD, zijn er genoeg. Voor het brood des levens hebben ze wel een kwaden kerkgang over. Maar de kerkelijk-vrijzinnigen schijnen bepaald heel veel van de kou te lijden. Tenminste in De Hervorming werden weer roerende klaagtonen gehoord over de vonkeikschheids der menschen, die de do minees voor stoelen en banken laten staan, wat toch zelfs den zachtmoedigs'en mensch gaat vervelen. De klacht zai wel waar zijn. Alleen is ze niet nieuw. En tegenover den ophef, dien de vrij zinnigen? maken over wat zomer-bezoek op hun godsdienst-meetiügs, waarvan ze zich reeds als vrucht een ontwaking en verlevendiging van het ireligieus gevoel? voorstelden, die de menschen weer zou wennen aan en drijven naar de kerk daartegenover is 't wel goed-, dat we er eens aan herinneren, hoe algemeen de klacht gedurig is over i-onkerkschheid? met al hetgeen daarmee samengaat. Doch klagen alleen baat niet. Naar de oorzaken moet gezocht. En er moet remedie gegeven. Tenminste als dat mogelijk is Nu worden in bovengenoemd kerkelijk- vrijzinnig weekblad voor het slechte kerk bezoek allerlei redenen opgegeven. Van de meer ontwikkelde standen, de ^gestudeerde lieden? e. d. g. wordt gezegd, dat ze in den regel meer voelen voor op pervlakkige societeitspraaljes, dan voor een ibestudeerdec preek; zelfs een degelijk opstel in hun eigen vaktijdschrift is hun in den regel te zwaar om te verdrageD. Bovendien ze krijgen des Zondags morgens hun krant. En dan zitten ze liever met de krant en een sigaar in het kachel hoekje, dan met een bijbel en psalmboek in de kerk in den tocht. iZe verknoeien hun tijd? 't is een moderne, die het schrijft, s>,n vervlakken zichzelf, door al het geschrijf over gewoonten in Weenen, moorden in Parijs, concerten in San Fran cisco enz.? Daar komt nog meer bij. De dominee heeft zooveel ^concurrentie? in de week, ik spreek nog steeds over de vrijzinnige predikanten en hun aan- meest afwezig, vrijzinnig gehoor. Lezingen, meetings; redevoeringen Ziehier, wat een modern predikant daar van klaaj t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1912 | | pagina 1