voor «Ie %iii«lliollitii«lsc*Iie en Zeemvsclie Eilanden. Zaterdag 23 December 1911. 26"'e Jaargang N". 1722. Antirevolutionair Orgaan HUM BLiB. 1912. IN HOC SIGNO VINCES AAIT ONZE LIZERS K1ESTFEEST. OPRUIMING. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. Alle stufeken voor «Ie Itedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franeo toe te eenden aan den Uitgever. 35 Cei»«. Gemeentelijk Socialisme. P-I Deze Courant verschijnt eiken "Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooraitbetaling met Zondagsblad f 7,50zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». So. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/, maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal, Dienstsauvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën wordeD ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. In het a.s. Nieuwjaarsnummer van dit blad, zullen even als vorige jaren, gebracht aan Familie, Vrienden en Begunstigers opgenomen worden, tegen den geringen prijs van slechts 25 cents indien de advertentie 5 of minder regels bedraagt. Elke regel meer 5 cents. Daar van deze wijze om elkaar geluk te wenschen, steeds meer wordtgebruik gemaakt, omdat het 't omslachtige ver zenden van naamkaartjes kan vervan gen, zal het ons aangenaam zijn, reeds nu de advertentiën daarvoor te ont vangen, teneinde voor een goede plaat sing te kunnen zorg dragen. DÉ UITGEVER. hebben wij het genoegen te berichten, dat wij voor ons ZONDAGSBLAD, dat 1 Januari compleet is, een keuri- gen prachtband hebben gemaakt, dien we verkrijgbaar stellen voor slechts Zij, die van de 52 ontvangen num mers dan een keurig boekdeel willen hebben, gelieve die afl. ons na num mer 52 toe te zenden en we zullen voor de goede afwerking zorg dragen. Voor wie enkele afleveringen mist, of zoek zijn, kunnen we, zoolang de voorraad strekt, bijpassen. DE UITGEVER. In onze dagen, waarin de Volken woeden tegenover elkander, ontzinkt ons bijna de moed om over 'tKerst- leest te schrijven, toen dat heerlijk Engelenlied van Vrede op aarde over Efratba's velden weerklonk. Wat droe ve werkelijkheid 1 Wat schril contrast met het Vrede op Aardelevert die aarde op sinds die profetie uit Enge - lenmond ruischte. D e rechten der kleine Mogendheden worden vertrapt. De groote Konink rijken annexeeren en palmen in de kleinere landen en ter nauwernood vind de noodkreet der belaagden een echo, een welwillend oor onder de volkeren. Onrust in Italiëonrust in Tripoli en Marokko; onrust in Perzie; on rust in Europa en eiken dag gevaar van een ontzettenden oorlog tusschen Duitschland en Engeland. Ware het dan ook niet, dat aan dat Vrede op Aarde een hooger ide aal ten grondslag lag, dan de aardsche overeenstemming tusschen de Mogend heden: we zouden geneigd zijn te vragen waarom vertoeft de Almach tige om zijn woord gestand te doen en den Vrede te zenden, die de Aarde zoo noodig heeft. Vrede op AardeMaar in eigen Land zien we rondom ons en 'tis veierwege onvrede. Nog herinnert zich ieder Amsterdams terrorisme en den nacht van Kattenburg, toen vreedza me, werklustige arbeiders door brutale werkstakers werden mishandeld ten bloede toe. Ieder herinnert zich de groote werkstaking in Engeland en Amerikaden wrevel tegen de pa troons, de werkgfevers en de over heden, die probeerden om 't Gezag te handhaven, hun van Godswege op de schouders gelegd. Neenals 't Vrede op Aarde geen hooger ideaal bevatte dan dat er in deze bedeeling volkomen vrede zou zijn onder de individuen, de gezinnen, de familiën en de geslachten, och, wat ware dan 't woord der Engelen ter aanfluiting geworden. En in de Kerk des Heeren, die toch in de allereerste plaats de vaan des vredes hoog dient op te heffen Waar was hij, die afgebeden, die zoo ver langde vredeP Neen Vrede op Aarde staat wel lijnrecht tegenover 't Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde, maar 't Zwaarddat bevat dan ook den sleutel van 't ge heim van den Engelenzang. Vrede op Aarde in deze bedeeling 1 Voor 't persoonlijk hart en voor de gewetens der volkengewis, hij is te verkrijgen, maar alleen met 't zwaard des woords en alleen in den weg van Christus Jezus, den eenig- geboren Zoon des Vaders in Bethlehem. Langs geen anderen weg is er ooit Vrede op Aarde. Hij is ten val en ten opstanding. Buigen voor 't Kindeke in Bethlehem is voor alle levende vrede. Zijn souvereiniteit erkennen, want 't purper zijner Goddelijke Majesteit zijn de doeken, waa in hij gewikkeld isgelooven met zijn gansche hart, zijn gansche ziel, zijn gansche ver stand, dat hij is de Christus, die 't men- schenleven voor zich opeischt, die persoonlijke toewijding waagteen volkomen overgave, door den H. Geest aan Hemdat geeft den Vrede en de Rust Mogen dan als de Kerstkloktonen over de velden van Europa weerklin ken, en het VredeVredeechoot over de dorpen, het bewustzijn leven diger worden, dat alleen in den weg van den geboren Zaligmaker, in een volkomen toeverzicht op Hem, de vre de te verkrijgen is, en eenmaal vol maakt. Veelal wordt met den naam van Gemeentelijk Socialismè betiteld het streven der gemeenten om alle parti culier bedrijf aan zich te trekken. Wat eenige jaren geleden in Mid- delharnis is gebeurd, toen men den eigenaar der Gasfabriek een som aanbood, waarin deze niet bewilligd heeftmet dreiging, zooals ons toen is meegedeeld om dan, indien de koop niet doorging, zelf, als gemeente, naast zijn fabriek, een gemeentelijke te Pi U VI €6 H 'tH stichten, was zuiver Socialistisch in zijn opzet. Zoodra een gemeente gaat doen wat een particulier even goed kan doenzij de winsten en verliezen aanvaardt, die uit dat bedrijf voort vloeien en die stort in de gemeentekas, is 't economisch socialisme aanwezig Geen socialisme is het, wanneer de particulier absoluut niet in staat is om te presteeren wat de gemeente verricht. De gemeente op een klein dorp be hoeft zelf de gemeentereiniging niet ter hand te nemenparticulieren kunnen dat best &f en met wat streng toezicht der Overheidspersonen op dien karreman, is 't zaakje op den duur in orde. In een groote stad zou 't bijna onoverkomelijke bezwaren opleveren, als daar de particulieren voor de reiniging moesten zorgen in een stad is zoo iets van gemeentewege, ons bedunkens absoluut noodzakelijk. En zoo is 't met andere zaken ook. Een gemeente-abatoir of slachthuis kan, om redenen van gezondheid voor de vleeschgebruikers, dringend nood zakelijk zijn. Een gemeentelijke badinrichting kan op dezelfde sanitaire of gezond- heidsgronden worden goedgekeurd, omdat de Overheid ook over de ge zondheid harer onderdanen te waken heeft. Een gemeentelijk slachthuis, badinrichting, brandweer, gasbedrijf kan in groote steden noodzakelijk zijn èn als middel om de gezondheid van lichaam en geest te bevorderen èn als middel (en dat is vooral een zaak van hoog belang; om de ge meentekas te stijven. Zoodra echter een particulier waar borgt, dat hij, zoo goed als de ge meente, voor 't een en ander kan en zal zorgen, moet de gemeente van alle bedrijf afblijven en eigent ze zich toch dat recht van gemeentelijk bou wen toe, dan is dat op de lijn van 't socialisme, wiens kenmerk is om te centraliseeren en de bedrijven aan zich te trekken, d i aan Gemeente en Staat en om dan van alle patroons te maken chefs en opzichters in het groote gemeentebedrijf. Zoo wordt op dien socialistischen weg natuurlijk elk mensch, elk gezin, totaal afhankelijk van de gemeente. Deze is de voogd, de groot-werkgever, de groote brood-uitdeeler, de groote armmeester, de groote schoolhouder en aanstonds de groote kerkopziener, want dat behoort in 't socialisme eveneens thuis. Dat is 't godsdienstig socialismeOp die socialistische lijn zorgt de gemeente voor de kinderen; krijgen ze eten, drinken, voedsel van de gemeente als ze naar school gaan krijgen ze pantoffeltjesen ander schoeisel om in de school aan te trekkenkrijgen ze schoolbaden en schoolkleeding. En de ouders hebben zich van de zorgen kunnen onttrekken. Of zulke socialistische manieren niet doodend zijn voor de energie der oudersNatuurlijk. Helaas, dat in de steden soms zulke treurige toestanden worden aangetrof fen, dat men di n weg uit diep medelijden wel op moet. Ouders, los van de kerk. ballingen in de Maatschappij, wat kunnen die voor hun kinderenMaar aldus be hoorf 'tniet te zijn. Een ouder zorgt voor de kinderen. Kan de ouder niet, dan de kerk en de particuliere lief dadigheid, Maar d gemeente kome aller, allerlaatst. OP UËl t'ITH1JU «Mall'gheid,* dacht ik eerst. Daar worden enkele schoone vruchten aan doode takken gehangen en deze aan een paal gebondeo. De domme wereld komt er dan rondom staan, prijs' luide het samenstel, en meent, dat ze een boom heeft gemaakt malligheid Wat me zoo spreken deed Wel, ik had in verschillende bladen van modern-godsdienstige richting grooteD lof zien gegeven aan een onlangs verschenen boekwerk, dat «opgang* maakt. En. dat is zoo'n geboren kranten mensch eigen dat moest ik zien. Ik heb gezien ik heb genoten ik heb gezegd «malligheid ik heb me verblijd ik sta in sommige opzichten vierkant tegen den schrijver over; ik heb ettelijke blad zijden van harte toegejuichtik heb me bedroefd en verblijd ik ben in mijn gelcsf gesterktik heb de armoede van 't ongeloof gezien ik heb een merkwaardig boek gelezen. Het boek in kwestie heet *Levenswan- delen d'ent zmh speciaal aan als een «boek voor jonge ruenscheD.* 't Is in het Duilsch geschreven door Fr. W. Foerster en vertaald door dr. H L. Oort. Een cfi7-istelijk boek is 't niet. De christelijke wortel ontbreekt. De belijdeuis der kerk«Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods,* wordt blijkbaar door den schrijver niet gedeeld. De waarheid voor den geloovige «Uw leven is met Christus verborgen in God,* kent hij niet. En een christelijke levenswandel door de kracht der inwoning van den Heiligen Geest, wordt in dit boek niet geteekend. Christus is niet meer dan een roem ruchtig voorbeeld. Een mensch boven velen, wiens «wandel* navolging verdient. Met instemming wordt het woord aan gehaald van een groot denker uit de Mid deneeuwen, die op zijn sterfbed zijn zuster op de vraag, wat zij doen moest om zalig te worden, ten antwoord gaf Willen En alle verandering, vernieuwing, be- keering, waarop de schrij/er onophoudelijk aandringt, gaat om buiten den Christus Godsmoet geschieden door den eigen, vrijen, menschelijken wil, zonder de genade des Heiligen Geestes. Wonder was 't dus niet, dat ik zoo voor me uit van «malligheid® mompelde en schoone vruchten door touwtjes zag op gehangen aan dorre takken, alsof ze daar door in gemeenschap komen konden met den levenden wortel 1 En toch heb ik genoten Toch is er veel moois in dat boek. Toch trof het me slag op slag, hoe deze schrijver, langs gansch anderen weg, precies tot dezelfde uitkomsten geraakt, als de christelijke, zedeleer, die haar uitgangspunt neemt in de Wet Gods. Toch vond ik, ook voor den christen, veel beschamends. En ,/noest ik meermalen denkenAls iemand bu.tnn Christus om, reeds zoo aan dringt op een nauw en rein leven voor de menschen, hoe moesten wij dan niet met ons leven staan tegenover den Heere onzen Gcd «Een boek voor jonge menschen* Ik kau me zoo begrijpen, hoe onze ernstige modernen een boek als dit met de meest warme aanbeveling onder de oogen onzer jongelingschap brengen Die jeugd toch ontglipt hen Dat is de bange ervaring, die zij telkens opdoen. Waarlijk, een groot deel onzer moderne jongelingschap is de voetbalschoenen niet waardwaar ze op voortbeent. Ze is zoo voor een lol Ze heeft geen idealen meer. Haar hoogs! e denken en spreken en verlangen is naar een «naooi spel*, een lekker «po je bier* en e-m «aardige meid.* Om 't nu nog maar op z'n mooist te nemtn, want wie bv. zoo een en ander ge lezen heeft over het Leidsche studenten- schandaal, die huivert en walgt van weerzin en ergernis over wat die jongelingschap onder «levenswandel* verstaat. Zie hier nu een hoog ernstig boek. Aangenaam, pakkend vaak be>chreveD. Dat met kloekheid niets of niemand sparend, rechtdraads tegen die materialis tische levensdwaasheid der moderne jonge lingschap ingaat. Op elke bladzijde bij vernieuwing. Zoo begint het, met zich flink te weer te stellen tegen de opvatting, die in vrij zinnige kringen zoo vaak vernomen wordt, dat er eigenlijk geen bepaalde en onver anderlijke hoofdregelen voor ons zedelijk leven zouden bestaan, zoodat wat goed is oi slecht, zedelijk of onzedelijk, afhan gen kan van de omgeving, den tijd, de omstandigheden en het individu zelf. Die noodlottige grondstelling, waarmee eigenlijk alle vastigheid voor het zedelijk en maatschappelijk samenleven ondermijnd wordt, is hier verre weggeworpen. Met kracht en verontwaardiging neemt de schrijver positie tegen de satanische theorie van het «zich uitleven* der jonge menschen, waai mee ten slotte ook het meest ongebonden leven kan worden vergoelijkt, ja als «echt zedelijk* aangeprezen gelijk in onze moderne, verdorven letter kunde maar al te vaak gebeurt. Zoo zegt hij b". «Heer en meester zijn in eigen huis, niet alleen, maar de zinnen de baas blijven [maar ook] orde, regel en tucht hebben m de ziel en dapperheid beoefenen tegen over zijn eigen natuur dat is het, wat wij willen.* Op schier elk punt Hijgt onze christe lijke levensbeschouwing, zedeleer en levens lucht van dezen schrijver gelijk tegenover de meeuingen van den tijd. Zeer sterk komt dit uit, waar hij bv. op zeer ernstige wijze verschillende vragen be handelt, die liggen op het terrein van het seksueele leveD. Met groote kracht dringt hij aan op kuischheid, matigheid, beteugeling der na tuurlijke driften op wat hij in denkbeeldenwereld noemt «zielestalicg.* Slechts langs zulk een weg der ziele staling op groote schaal, zullen de meDschen rijp worden voor de liefde langs den modernen weg echter worden zij rijp voor het herstellingsoord voor zenuwlijders.* Wat we van harte met den schrijver eens zijn. Terecht spot hij met de meening, als zou onthouding voor den «jongen mensch* on mogelijk ®f nadeelig zijnde «vrije liefde* wordt door hem verfoeidde «trouw* verheerlijkt kortom, schier op elk punt komt hij, langs zijn weg tot dezelfde uitkomsten, waar wij staan op grond van de geboden Gods, die ons bij de christe lijke zedeleer een einde zijn van alle tegen spreken. Is 't wonder, dat ik, lezende, genoot P

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1