Woensdag 6 December 1911.
26"u Jaargang N#, .1717,
A ntirevo air
Orgaan
voor tie Zuiilliollanilselie en Zeeuw^elie Eilanden.
IN HOCSIGNO VINCES
B IJ VOEGSEL.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag,
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent»
zonder 50
Buitenland bij vooroitbetaling met Zondagsblad f 7,50 zonder f 4,50 per jaar.
ifzonderlijke nsmRters 5 Cant,. Met Zondagsblad 7 Cent.
W. BOEKHOVEN.
SOMMELSDWK.
|l Adiertemtleffl 10 cent per regel en 3/?, maal, Reolames W per regal,
j Boekaankondiging 5 Cent per regel en V»»aal.
IBieustaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters m vignetten ■worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
I Advertenties worden ingewacht tot Dinsdag- ca Vrijdagmorgen 10 nwr.
.4lie slufchen voor «ie Hedactie bestemd. Advertenttön en verdere Administratie franeo toe te «enden aan «lep Uitgever.
Bij dit nummer behoort een
officieel Gedeelte.
STRATEN SCIICREN.
Natuurwet en positieve wet
Al een en andermaal hebben we
op de natuurwet in vorige artikelen
gewezen 5 op de ingeschapen kennis,
op 't instinct en de natuurdrang, die
zieh in heel de schepping openbaart.
Maar naast de natuurwet staat en
moet staan de positieve wet, dat is
een wet. door God of menschen ons
opgelegd. En dat is wel te begrijpen
waaromDe noodzakelijkheid van
een positieve wet volgt uit de natuur
wet. HieromElke natuurwet is slechts
iets algemeens; raakt slechts hoofd
beginselen en hoofdzaken en hoofd
bepalingen 'tls bv. een natuurwet,
om een allereenvoudigst voorbeeld te-
noemen, dat een meusch moet werken
voor den kost; maar met die hoofd
gedachte schiet ge niets opGe moet
werken voor den kostmaar
en nu komt de Goddelijke wet
op Zondag en nu komt de burger-
lijkewet in nachten en ontijden,
op late uren en in slechte fabrieken
waar men als een dier afgebeuld
wordt
Neen, zegt de Goddelijke wet, de
positieve wet: de hoofdgedachte
is juist, ge moet werken, maar onder
beding van niet op Zondag.
Neen, zegt de Rijkswet; werken is
't algemeen beginsel, maar wij zullen
door de Arbeidswet en de Hinderwet
en door de Ipspecteurs van den arbeid
en door de Ongevallenverzekering en
Ziektewet en de Pensioneering een
oogje op dat werk en op zijn gevolgen
houden.
Maar natuurlijk, daar vloeit nu on
middellijk weer een andere waarheid
uit voort van 't hoogste belang voor
een volknu mag nooit een Rijkswet
met die natuurwet en die Goddelijke
wet in strijd zijn, of ze verliest alle
waarde.
Dat de Goddelijke wet in overeen
stemming is met de natuurwet is zeer
duidelijk als 't anders was, zou een
schepsel geen schepsel Gods zijn, die
de sporen van dat Heilige Leven in
zich draagt. Gods wet is volkomen in
overeenstemming met de natuurwet
dat is een vanzelfsheid de.Goddelijke
wet en de ingeschapen wet dekken
elkaar volkomen. Maar niet is dit zoo
met de positieve wet door menschen
gemaakt en omdat menschen, al zijn
'tde knapste Wetgevers, dwalen kun
nen en een gansch verkeerde richting
kunnen willen inslaan, daarom kan
een natuurwet totaal in strijd zijn
met een positieve wet. Een eenvoudig
voorbeeld alweer. De natuurwet eischt
eenerzijds vrijheid, anderzijds dwang
en inperking. Ieder mensch wil op
geestelijk terrein vrij zijn; hij wil 't
recht hebben zijn gezin te besturen
zooals hij wilte belijden wat hij be
geert. Maar als nu de positieve Rijks
wet u dwingt (Schoolwet der Libera
len om van uw rechtmatige vrijheid
afstand te doen en u en uw kinderen
in een richting wil drijven, die ge
verfoeit, dan is de positieve wet een
droeve, albrekende wet, die zoo gauw
mogelijk moet verdwijnen en opge
heven worden
Een ander voorbeeld. De natuur
wet eischt soms inperking, dwang
i niemand mag zich dronken drinken
"maar wanneer een Rijkswet den
accijns op de jenever zoo Jaag stelt,
dat een borrel maar een paar centen
kost, dan komen er veel meer dronk
aards dan nu, en dan is zoo'n posi
tieve Rijkswet in flagranten strijd met
de ingeschapen natuurwet.
Zoo duser is een natuurweteen
Goddelijke weteen positieve men-
schelijke wet.
O, zeker 1 als de natuurwet een
volledig boek was, dan was er geen
Gemeentelijke Verordening noodig
noch een provinciale wet, noch een
Rijkswetalles ging dan van een leien
dakje men raadpleegde dat »natuur-
iijke« boek maar eens, keek eens at
van hooger staande wezens dan wij
en 't leven rolde kalm naar de mooie
ordeningen voort.
Maar zoo is de natuurwet niet. Ja,
we moeten werken: maar hoe? We
moeten slapen, maar wanneer We
moeten onze kinderen groot brengen
maar langs welke lijn We moeten
drinken Maar wat en waar en hoe
veel?
Zoo staan we dus voor een onmete
lijk veld van onderzoek. En wel moeten
de wetgevers hoogstaande, geleerde en
veel ziende en goed-opmerkende men
schen zijn; menschen, die een gezon
den kijk op 't leven hebben een ge
zonden kijk op de natuurwet en de
Goddelijke, ot heel 't raderwerk van
gezin tot Staat staat stil of loopt
allerstroefst.
En de grootste kunst is nu, niet
om een wet te maken, want dat kan
iedereen, maar om er een te maken,
die de natuurwet nadert en waartegen
dus weinig oppositie is.
Gratis onderwijs.
Ga naar de melkvrouw en vraag om
melk, gratis! Maar je krijgt 'tniet.
En zij heeft dubbel gelijk.
Ga naar den bakker en vraag om
een stuiversbroodje gratis, maar je
krijgt 't niet. En hij heeft dubbel gelijk.
Voor de voeding der kinderen is niet
de melkvrouw, noch de hakker ver
antwoordelijk en uit zijn beurs behoeft
de voeding niet betaald te worden
daar moeten de betrokken vader en
moeder zelf voorzorgen't zijn hun
kinderen, niet de zijne.
En voor 't onderwijs der kinderen,
moet evengoed betaald worden als voor
de melk en 't brood.
Wat is nu 't verkeerde Ditdat
vele ouders zouden gaan bedelen om
hun kind aan melk en brood te helpen,
maai dat ze 't totaal niet schelen kan,
ol ze één halfje voor 't onderwijs
betalen, dut even noodzakelijk is als
't onderhoud des lichaams.
Maar dat is onredelijk en onver
antwoordelijk van zulke ouders.
Melk, brood, kleeren, en onderwijs
de ouders moeten dat betalen, omdat
't hun kinderen geldt, waarvoor zij de
volle verantwoordelijkheid dragen.
Is da Gemeente aansprakelijk voor
zulk een kind. In geen geval Is de
Gemeente de vader en moeder, die
brood en melk geeft In geen geval
Niemand en niemand dan de ouders
alleen zijn voor God de personen, die
rekenschap zullen afleggen over de
opvoeding van hun kind.
Maar een moeder heeft soms geen
schoolgeld zegt men. Zoo, heeft ze 't
niet? Waaruit blijkt dat Kunt ge dat
bewijzen uit de verdiensten van haar
man Uit vele zieke dagen in 't huis
gezin Uit verregaande slordigheid in
't uitgeven van haar geld? Goed—heeft
ze 'tniet, en dat op redelijke gronden
ontslaat haar zoolang ze 't niet heelt
Maar heeft ze t wel, of heeft ze maar
voor een deel, dan moet betaald worden
wat kan.
O, ja, 'tis wel gemakkelijk, je kin
deren 's Maandags naar school te zen
den, netjes gekleed en behoorlijk
gevoed, zonder schoolgeld, maar 't is
de ouderplicht verzaken 1 'tls te kort
schieten in de ouderlijke eischen
onverantwoordelijk en strafbaar.
Uil de Pers.
Christelijk onderwijs voor Indië.
Pl*atsel|fk Nieuws.
§omme]sdijk. Voor het doen van de
aangifte ter inschrijving voor de militie zal
op Dinsdag 9 Januari 1912 v,m. ro tot
12 uur ter gemeentesecretarie gelegenheid
worden gegeven.
Middelharnis. De Jongelingen dezer
gemeente welke in het jaar 1893 zijn ge
boren moeten zich in de maand Januari
1912 en wel meer bepaald op Donderdag
Den Stommel. Vrijdagmorgen vond de
landbouwer J. B., een zijner beesten, ter
oorzake van worging, dood in den stal lig
gen.
ÜIT0KYEB
ïeletocE Intercom». So,
Burgemeester en Wethouders van Middel-
harnis maken bekend dat op Vrijdag 8 Dec.
1911. De bewoners van huizen, de eigenaars
van onbewoonde huizen, de bruikers en bij
gebreke van dien de eigenaars van pakhui
zen, stallingen, schuren, luinen en erven zul
len moeten doen schuren, de straten, goten,
voor, achter en terzijde van de gebouwen of
erven loopende. En is hiervan afkondiging
geschied waar het behoort den 2 Dec. 1911.
Middelharnis 5 Dtc. 191L.
De Secretaris, De Burgemeester,
NIJGH. ULBO J. MIJS.
Ook de »Nieuwe Prov. Gron. Crt. neemt
het op legen hen, die voor Indie de neu
trale school begeeren en bestrijdt het betoog
van dr. De Visser e. a., die beweren, dat
de neutrale school niet anti-christelijk behoeft
te zijn.
Maar de practijk slaat de theorie tel
kens weer in 't gelaat. Zij loopt telkens
weer uit op de »secteschool der mo
dernen.*
En bet is niet het minst de ervaring,
die ons heefi geleerd, dat het openbaar
onderlijs aanvulling, het vrije onderwijs
regel moet zijn.
Deze regel moet ook voor Indie op
den voorgrond worden gezet, niet om
alle verheids-optreden te weren, maar
om te zorgen dat het vrije ouderwijs
volkomen vrij kan zijn en om Nederlands
roeping als Christelijke natie tot haar
recht te doen komen.
Hieromtrent kan, dunkt ons, onder
ons geen verschil van meening bestaan.
Het geldt hier een beginsel, dat door
de Overheid overal en altijd kan worden
beleden en toegepast, en het is jammer,
dat het algemeen debat de meening van
den minister van koloniën niet tot klaar
heid bracht.
Vooral omdat bij de verdere bespre
king bleek, dat buiten Java de minister
zich wel degelijk door dat beginsel laat
leiden.
»Jan Politicus* schrijft over hetzelfde
onderwerp aan zijn »neef« in de »Drie
Provinciën.* Welk onderwijs, zoo stelt hij
de vraag, moet in Indie worden gegeven
Wel, zegt de gansche Linkerzijde,
natuurlijk neutraal onderwijs, dat geen
onderscheid kent tusschen Christen en
Jood, heiden of mohamedaan.
Net als bij ons in Nederland.
»Ik waarschuw u,« zei dr. Kuyper.
»Als ge de onderwijzers, die de tien
duizenden van ons volk ontkerstend heb
ben, nu ook in Indie aan 't werk stelt,
dan zult ge krijgen een klein kringetje
Iudische vrijdenkers, maar het volk zélf,
dat religie wil, zal terugzinken in het
ergste heidendom.
Dr. Kuyper wilde wat anders.
Het bijronder onderwijs regel.
De openbare school aanvulling.
En dan geleidelijk voortgaan. Niet
in haastige jacht, om kop-over-bol Java
te overdekken met een net van neutrale
scholen, zoodat straks de Zending achter
dat net vischt,
Neen, geef haar eerst de kans.
Waar zj haar bijzondere scholen op
richt, houde de Overheid slechts toezicht
en steune zij door ruime subsidie. En
alleen waar de Zending onmachtig blijkt
en met onderwijs niet langer kan worden
gewacht, daar bouwe de Overheid zelf.
Het aloude anti-revolutionaire stand
punt. Onze leider hield hier de oude vlag.
Trouwens, dat zei hij zelf; »Ik heb dat
in '78 reeds verdedigd en toen viel nie
mand minder dan Fransen van de Putte
mij bij
Toen stoof heel de Linkerzijde op Dr.
Kuyper afDr. Bos beweerde, dat het
neutrale onderwijs een gansche verandering
in den geest der Oosterlingen zou te weeg
brengen. Jawel, zoo zegt >Jan Politicus*
dan
Jawel neef, dat weten we
Een Christenvolk ontketstend het.
En den Javaan brengt het achteruit.
Zoo zie je alweer, nietwaar dat in
onzen politieken strijd zwaard en troffel
beide noodig blijven.
En hij besluit met de opwekking om
toch vooral de Christelijke school in Indie
te steunen en haar aantal uit te breiden.
2>Standaard.*
Vaccine-dwang.
De strijders voor afschaffing van den
vaccine-dwang behoeven den moed nog niet
op te geven. Zij winnen terrein ook
onder de medici.
Duidelijk blijkt dit uit het volgende be
richt in de liberale Nieuwe Rolt. Crt.
In Duitschland, waar directe vaccinatie-
dw ang heerscht, is de strijd tegen dien
dwang en ook tegen de koepok inenting
zelve scherper dan in de landen waar de
persoonlijke en gewetensvrijheid meer
eerbiediging vindt. Het vijfde Duitsche,
tevens eerste Inte nationale Congres voor
tegenstanders der koepok-inenting te
Franktort a. d. M. gehouden, heeft dan
ook van groote krachtsontplooiing ge
tuigd. Het aantal der vereenigingen, aan
den Duitschen anti-vaccinistenbond aan
gesloten, bedraagt 42. Staande het con
gres werd een Internationale Anti-
vaccinistenbond gesticht, Voorzitter is
prof, Ruata van Perugia; in het parrna-
nente comité hebben o. a. prof. Paul
Förster en prof. G. Jager (Duitschland),
dr. Boucker (Frankrijk) en dr. Hadwen
(Engeland) zitting. Aan den vermaarden
geleerde Alfred Russel Wallece van
Londen, werd het eere-voorzitterschap
aangeboden. Na de beraadslaging, welke
anderhalf uur duurde, werd het volgende
besluit aangenomenHet eerste congres
van het Internationale Anti-vaccinisten-
verbond waaraan ook mannelijke en
vrouwelijke artsen uit binnen- en buiten
land deelnamen, stelt op grond van
tal van bewijzen uit alle deelen der
wereld vast1De inenting is als be
veiligingsmiddel tegen de pokken nul te-
loos. 2. De inenting gaat met talrijke,
door geneeskundige autoriteiten erkende,
onbetwistbare gevaren gepaard. 3. De
theorie van Jenner mist eiken weten-
schappelijken grondslag. 4. De inenting
is een onverantwoordelijk ingrijpen in
de gewetensvrijheid der individuen, 5. Het
door voortdurende geneeskundige dwaal-
leeringen gevoede geloof aan de inenting
vormt een belemmering voor den waren
hygienischen vooruitgang, welke alleen de
pokken en alle andere infacte ziekten
kan uitroeien, weshalve dit congres van de
regeeringen van alle landen der wereld
verlangt, iederen vorm van inentingsdwang
af te schaffen.
Tegelijk met dit congres had een
vergadering plaats van de >Deutsche
Verein. impfgegnerische'- Aerzte* en
de International medical League for
research without vivisection, vaccination
and inoculation,waarin geprotesteerd
werd tegen den willekeurigen uitleg van
de Duitsche inentingswet door poli ie en
justitie en tegen het opmaken van mis
leidende statistieken, waardoor het leeken-
publiek op een dwaalspoor wordt ge
voerd. Tol deze Liga traden aanstonds
38 Duitsche dokters toe.
Dat alleen maar enkele bekrompen anti
revolutionairen en christelijk-historischen
bezwaar tegen"den vacana-dwaog hebben,
valt zeker moeilijk meer vol te houden.
»De Vrije Westfries.*
(Zie verder aanplakbord.)
Op de gemeente-fairbank en die van
de heer M. v. Driel zijn resp, 5 en sY2
millioen suikerbieten gewogen.
11 Jan. 1912 des voormiddag van 9 tot
12 uur voor Miütiï aan melden op 't sec-
j retarie dezer gemeente.
Om o'p verschillende vischsloepen ge
plaatst te worden zijn alhier 3 jegens van
Vlaardigen aangemonsterd
Maandag lag alhier in de kaai een
schuit met zetpoters. Toen men's morgens
de luiken opende om een aanvang te ne
men met lossen, waren de poters zooda
nig in de zakken geschoten dat het geen
alledaagsch gezicht opleverde om de zak
ken versierd met scheuten op den wal te
zien dragen.
Stad aan 't Haringvliet, Voor de
betrekking van nachtwacht in deze gemeente
kunnen sollicitaties worden ingewacht vóór
of óp 13 dezer bij den Burgemeester.
De gemeenterekening, dienstjaar 1910
is door de Ged. Staten van Zuid-Holland,
goedgekeurd lerugezonaen,
Zij, die zich aan het examen willen
onderwerpen ter verkrijging van een bewijs
van militaire voorgeoefendheid, moeten zich
daartoe aanmelden voor 10 dezer ter ge
meentesecretarie.
Toen de horlogemaker v. d. T. uit
Oude Tonge, het uurwerk in de torenklok
in deze gemeente had gerepareerd, vielen
slechts enkele seconden nadat hij beneden
in de kerk was de gewichten der klok
achter hem neer, die van uit den toren,
door het dak van de kerk op de zitplaatsen
terecht kwamen, Voorwaar aan een groot
gevaar ontkomen.
Dat een ^koudwaterkuur* om dezen
tiji van 'tjaar niet aangenaam verfrischt,
ondervond J. B., toen hij Vrijdag j.l. hals
over kop in de sloot tuimelde, en eerst een
half uur later ziju natte kleeren met droge
kon verwisselen.
Het kohier van den H. Omslag voor
het dienstjaar 1911, zal gedurende vijf
maanden d.1. van 20 Nov. '11 tot 19 April
'12, ter Gem. Sec. voor een ieder ter inzage
liggen.
De in deze gem. wonende lotelingen
die wenschen deel te nemen aan het in Jan,
1912 in te stellen onderzoek naar Milit.