Woensdag 6 December 1911. 26"u Jaargang N#, .1717, A ntirevo air Orgaan voor tie Zuiilliollanilselie en Zeeuw^elie Eilanden. IN HOCSIGNO VINCES B IJ VOEGSEL. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag, Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent» zonder 50 Buitenland bij vooroitbetaling met Zondagsblad f 7,50 zonder f 4,50 per jaar. ifzonderlijke nsmRters 5 Cant,. Met Zondagsblad 7 Cent. W. BOEKHOVEN. SOMMELSDWK. |l Adiertemtleffl 10 cent per regel en 3/?, maal, Reolames W per regal, j Boekaankondiging 5 Cent per regel en V»»aal. IBieustaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters m vignetten ■worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan I Advertenties worden ingewacht tot Dinsdag- ca Vrijdagmorgen 10 nwr. .4lie slufchen voor «ie Hedactie bestemd. Advertenttön en verdere Administratie franeo toe te «enden aan «lep Uitgever. Bij dit nummer behoort een officieel Gedeelte. STRATEN SCIICREN. Natuurwet en positieve wet Al een en andermaal hebben we op de natuurwet in vorige artikelen gewezen 5 op de ingeschapen kennis, op 't instinct en de natuurdrang, die zieh in heel de schepping openbaart. Maar naast de natuurwet staat en moet staan de positieve wet, dat is een wet. door God of menschen ons opgelegd. En dat is wel te begrijpen waaromDe noodzakelijkheid van een positieve wet volgt uit de natuur wet. HieromElke natuurwet is slechts iets algemeens; raakt slechts hoofd beginselen en hoofdzaken en hoofd bepalingen 'tls bv. een natuurwet, om een allereenvoudigst voorbeeld te- noemen, dat een meusch moet werken voor den kost; maar met die hoofd gedachte schiet ge niets opGe moet werken voor den kostmaar en nu komt de Goddelijke wet op Zondag en nu komt de burger- lijkewet in nachten en ontijden, op late uren en in slechte fabrieken waar men als een dier afgebeuld wordt Neen, zegt de Goddelijke wet, de positieve wet: de hoofdgedachte is juist, ge moet werken, maar onder beding van niet op Zondag. Neen, zegt de Rijkswet; werken is 't algemeen beginsel, maar wij zullen door de Arbeidswet en de Hinderwet en door de Ipspecteurs van den arbeid en door de Ongevallenverzekering en Ziektewet en de Pensioneering een oogje op dat werk en op zijn gevolgen houden. Maar natuurlijk, daar vloeit nu on middellijk weer een andere waarheid uit voort van 't hoogste belang voor een volknu mag nooit een Rijkswet met die natuurwet en die Goddelijke wet in strijd zijn, of ze verliest alle waarde. Dat de Goddelijke wet in overeen stemming is met de natuurwet is zeer duidelijk als 't anders was, zou een schepsel geen schepsel Gods zijn, die de sporen van dat Heilige Leven in zich draagt. Gods wet is volkomen in overeenstemming met de natuurwet dat is een vanzelfsheid de.Goddelijke wet en de ingeschapen wet dekken elkaar volkomen. Maar niet is dit zoo met de positieve wet door menschen gemaakt en omdat menschen, al zijn 'tde knapste Wetgevers, dwalen kun nen en een gansch verkeerde richting kunnen willen inslaan, daarom kan een natuurwet totaal in strijd zijn met een positieve wet. Een eenvoudig voorbeeld alweer. De natuurwet eischt eenerzijds vrijheid, anderzijds dwang en inperking. Ieder mensch wil op geestelijk terrein vrij zijn; hij wil 't recht hebben zijn gezin te besturen zooals hij wilte belijden wat hij be geert. Maar als nu de positieve Rijks wet u dwingt (Schoolwet der Libera len om van uw rechtmatige vrijheid afstand te doen en u en uw kinderen in een richting wil drijven, die ge verfoeit, dan is de positieve wet een droeve, albrekende wet, die zoo gauw mogelijk moet verdwijnen en opge heven worden Een ander voorbeeld. De natuur wet eischt soms inperking, dwang i niemand mag zich dronken drinken "maar wanneer een Rijkswet den accijns op de jenever zoo Jaag stelt, dat een borrel maar een paar centen kost, dan komen er veel meer dronk aards dan nu, en dan is zoo'n posi tieve Rijkswet in flagranten strijd met de ingeschapen natuurwet. Zoo duser is een natuurweteen Goddelijke weteen positieve men- schelijke wet. O, zeker 1 als de natuurwet een volledig boek was, dan was er geen Gemeentelijke Verordening noodig noch een provinciale wet, noch een Rijkswetalles ging dan van een leien dakje men raadpleegde dat »natuur- iijke« boek maar eens, keek eens at van hooger staande wezens dan wij en 't leven rolde kalm naar de mooie ordeningen voort. Maar zoo is de natuurwet niet. Ja, we moeten werken: maar hoe? We moeten slapen, maar wanneer We moeten onze kinderen groot brengen maar langs welke lijn We moeten drinken Maar wat en waar en hoe veel? Zoo staan we dus voor een onmete lijk veld van onderzoek. En wel moeten de wetgevers hoogstaande, geleerde en veel ziende en goed-opmerkende men schen zijn; menschen, die een gezon den kijk op 't leven hebben een ge zonden kijk op de natuurwet en de Goddelijke, ot heel 't raderwerk van gezin tot Staat staat stil of loopt allerstroefst. En de grootste kunst is nu, niet om een wet te maken, want dat kan iedereen, maar om er een te maken, die de natuurwet nadert en waartegen dus weinig oppositie is. Gratis onderwijs. Ga naar de melkvrouw en vraag om melk, gratis! Maar je krijgt 'tniet. En zij heeft dubbel gelijk. Ga naar den bakker en vraag om een stuiversbroodje gratis, maar je krijgt 't niet. En hij heeft dubbel gelijk. Voor de voeding der kinderen is niet de melkvrouw, noch de hakker ver antwoordelijk en uit zijn beurs behoeft de voeding niet betaald te worden daar moeten de betrokken vader en moeder zelf voorzorgen't zijn hun kinderen, niet de zijne. En voor 't onderwijs der kinderen, moet evengoed betaald worden als voor de melk en 't brood. Wat is nu 't verkeerde Ditdat vele ouders zouden gaan bedelen om hun kind aan melk en brood te helpen, maai dat ze 't totaal niet schelen kan, ol ze één halfje voor 't onderwijs betalen, dut even noodzakelijk is als 't onderhoud des lichaams. Maar dat is onredelijk en onver antwoordelijk van zulke ouders. Melk, brood, kleeren, en onderwijs de ouders moeten dat betalen, omdat 't hun kinderen geldt, waarvoor zij de volle verantwoordelijkheid dragen. Is da Gemeente aansprakelijk voor zulk een kind. In geen geval Is de Gemeente de vader en moeder, die brood en melk geeft In geen geval Niemand en niemand dan de ouders alleen zijn voor God de personen, die rekenschap zullen afleggen over de opvoeding van hun kind. Maar een moeder heeft soms geen schoolgeld zegt men. Zoo, heeft ze 't niet? Waaruit blijkt dat Kunt ge dat bewijzen uit de verdiensten van haar man Uit vele zieke dagen in 't huis gezin Uit verregaande slordigheid in 't uitgeven van haar geld? Goed—heeft ze 'tniet, en dat op redelijke gronden ontslaat haar zoolang ze 't niet heelt Maar heeft ze t wel, of heeft ze maar voor een deel, dan moet betaald worden wat kan. O, ja, 'tis wel gemakkelijk, je kin deren 's Maandags naar school te zen den, netjes gekleed en behoorlijk gevoed, zonder schoolgeld, maar 't is de ouderplicht verzaken 1 'tls te kort schieten in de ouderlijke eischen onverantwoordelijk en strafbaar. Uil de Pers. Christelijk onderwijs voor Indië. Pl*atsel|fk Nieuws. §omme]sdijk. Voor het doen van de aangifte ter inschrijving voor de militie zal op Dinsdag 9 Januari 1912 v,m. ro tot 12 uur ter gemeentesecretarie gelegenheid worden gegeven. Middelharnis. De Jongelingen dezer gemeente welke in het jaar 1893 zijn ge boren moeten zich in de maand Januari 1912 en wel meer bepaald op Donderdag Den Stommel. Vrijdagmorgen vond de landbouwer J. B., een zijner beesten, ter oorzake van worging, dood in den stal lig gen. ÜIT0KYEB ïeletocE Intercom». So, Burgemeester en Wethouders van Middel- harnis maken bekend dat op Vrijdag 8 Dec. 1911. De bewoners van huizen, de eigenaars van onbewoonde huizen, de bruikers en bij gebreke van dien de eigenaars van pakhui zen, stallingen, schuren, luinen en erven zul len moeten doen schuren, de straten, goten, voor, achter en terzijde van de gebouwen of erven loopende. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort den 2 Dec. 1911. Middelharnis 5 Dtc. 191L. De Secretaris, De Burgemeester, NIJGH. ULBO J. MIJS. Ook de »Nieuwe Prov. Gron. Crt. neemt het op legen hen, die voor Indie de neu trale school begeeren en bestrijdt het betoog van dr. De Visser e. a., die beweren, dat de neutrale school niet anti-christelijk behoeft te zijn. Maar de practijk slaat de theorie tel kens weer in 't gelaat. Zij loopt telkens weer uit op de »secteschool der mo dernen.* En bet is niet het minst de ervaring, die ons heefi geleerd, dat het openbaar onderlijs aanvulling, het vrije onderwijs regel moet zijn. Deze regel moet ook voor Indie op den voorgrond worden gezet, niet om alle verheids-optreden te weren, maar om te zorgen dat het vrije ouderwijs volkomen vrij kan zijn en om Nederlands roeping als Christelijke natie tot haar recht te doen komen. Hieromtrent kan, dunkt ons, onder ons geen verschil van meening bestaan. Het geldt hier een beginsel, dat door de Overheid overal en altijd kan worden beleden en toegepast, en het is jammer, dat het algemeen debat de meening van den minister van koloniën niet tot klaar heid bracht. Vooral omdat bij de verdere bespre king bleek, dat buiten Java de minister zich wel degelijk door dat beginsel laat leiden. »Jan Politicus* schrijft over hetzelfde onderwerp aan zijn »neef« in de »Drie Provinciën.* Welk onderwijs, zoo stelt hij de vraag, moet in Indie worden gegeven Wel, zegt de gansche Linkerzijde, natuurlijk neutraal onderwijs, dat geen onderscheid kent tusschen Christen en Jood, heiden of mohamedaan. Net als bij ons in Nederland. »Ik waarschuw u,« zei dr. Kuyper. »Als ge de onderwijzers, die de tien duizenden van ons volk ontkerstend heb ben, nu ook in Indie aan 't werk stelt, dan zult ge krijgen een klein kringetje Iudische vrijdenkers, maar het volk zélf, dat religie wil, zal terugzinken in het ergste heidendom. Dr. Kuyper wilde wat anders. Het bijronder onderwijs regel. De openbare school aanvulling. En dan geleidelijk voortgaan. Niet in haastige jacht, om kop-over-bol Java te overdekken met een net van neutrale scholen, zoodat straks de Zending achter dat net vischt, Neen, geef haar eerst de kans. Waar zj haar bijzondere scholen op richt, houde de Overheid slechts toezicht en steune zij door ruime subsidie. En alleen waar de Zending onmachtig blijkt en met onderwijs niet langer kan worden gewacht, daar bouwe de Overheid zelf. Het aloude anti-revolutionaire stand punt. Onze leider hield hier de oude vlag. Trouwens, dat zei hij zelf; »Ik heb dat in '78 reeds verdedigd en toen viel nie mand minder dan Fransen van de Putte mij bij Toen stoof heel de Linkerzijde op Dr. Kuyper afDr. Bos beweerde, dat het neutrale onderwijs een gansche verandering in den geest der Oosterlingen zou te weeg brengen. Jawel, zoo zegt >Jan Politicus* dan Jawel neef, dat weten we Een Christenvolk ontketstend het. En den Javaan brengt het achteruit. Zoo zie je alweer, nietwaar dat in onzen politieken strijd zwaard en troffel beide noodig blijven. En hij besluit met de opwekking om toch vooral de Christelijke school in Indie te steunen en haar aantal uit te breiden. 2>Standaard.* Vaccine-dwang. De strijders voor afschaffing van den vaccine-dwang behoeven den moed nog niet op te geven. Zij winnen terrein ook onder de medici. Duidelijk blijkt dit uit het volgende be richt in de liberale Nieuwe Rolt. Crt. In Duitschland, waar directe vaccinatie- dw ang heerscht, is de strijd tegen dien dwang en ook tegen de koepok inenting zelve scherper dan in de landen waar de persoonlijke en gewetensvrijheid meer eerbiediging vindt. Het vijfde Duitsche, tevens eerste Inte nationale Congres voor tegenstanders der koepok-inenting te Franktort a. d. M. gehouden, heeft dan ook van groote krachtsontplooiing ge tuigd. Het aantal der vereenigingen, aan den Duitschen anti-vaccinistenbond aan gesloten, bedraagt 42. Staande het con gres werd een Internationale Anti- vaccinistenbond gesticht, Voorzitter is prof, Ruata van Perugia; in het parrna- nente comité hebben o. a. prof. Paul Förster en prof. G. Jager (Duitschland), dr. Boucker (Frankrijk) en dr. Hadwen (Engeland) zitting. Aan den vermaarden geleerde Alfred Russel Wallece van Londen, werd het eere-voorzitterschap aangeboden. Na de beraadslaging, welke anderhalf uur duurde, werd het volgende besluit aangenomenHet eerste congres van het Internationale Anti-vaccinisten- verbond waaraan ook mannelijke en vrouwelijke artsen uit binnen- en buiten land deelnamen, stelt op grond van tal van bewijzen uit alle deelen der wereld vast1De inenting is als be veiligingsmiddel tegen de pokken nul te- loos. 2. De inenting gaat met talrijke, door geneeskundige autoriteiten erkende, onbetwistbare gevaren gepaard. 3. De theorie van Jenner mist eiken weten- schappelijken grondslag. 4. De inenting is een onverantwoordelijk ingrijpen in de gewetensvrijheid der individuen, 5. Het door voortdurende geneeskundige dwaal- leeringen gevoede geloof aan de inenting vormt een belemmering voor den waren hygienischen vooruitgang, welke alleen de pokken en alle andere infacte ziekten kan uitroeien, weshalve dit congres van de regeeringen van alle landen der wereld verlangt, iederen vorm van inentingsdwang af te schaffen. Tegelijk met dit congres had een vergadering plaats van de >Deutsche Verein. impfgegnerische'- Aerzte* en de International medical League for research without vivisection, vaccination and inoculation,waarin geprotesteerd werd tegen den willekeurigen uitleg van de Duitsche inentingswet door poli ie en justitie en tegen het opmaken van mis leidende statistieken, waardoor het leeken- publiek op een dwaalspoor wordt ge voerd. Tol deze Liga traden aanstonds 38 Duitsche dokters toe. Dat alleen maar enkele bekrompen anti revolutionairen en christelijk-historischen bezwaar tegen"den vacana-dwaog hebben, valt zeker moeilijk meer vol te houden. »De Vrije Westfries.* (Zie verder aanplakbord.) Op de gemeente-fairbank en die van de heer M. v. Driel zijn resp, 5 en sY2 millioen suikerbieten gewogen. 11 Jan. 1912 des voormiddag van 9 tot 12 uur voor Miütiï aan melden op 't sec- j retarie dezer gemeente. Om o'p verschillende vischsloepen ge plaatst te worden zijn alhier 3 jegens van Vlaardigen aangemonsterd Maandag lag alhier in de kaai een schuit met zetpoters. Toen men's morgens de luiken opende om een aanvang te ne men met lossen, waren de poters zooda nig in de zakken geschoten dat het geen alledaagsch gezicht opleverde om de zak ken versierd met scheuten op den wal te zien dragen. Stad aan 't Haringvliet, Voor de betrekking van nachtwacht in deze gemeente kunnen sollicitaties worden ingewacht vóór of óp 13 dezer bij den Burgemeester. De gemeenterekening, dienstjaar 1910 is door de Ged. Staten van Zuid-Holland, goedgekeurd lerugezonaen, Zij, die zich aan het examen willen onderwerpen ter verkrijging van een bewijs van militaire voorgeoefendheid, moeten zich daartoe aanmelden voor 10 dezer ter ge meentesecretarie. Toen de horlogemaker v. d. T. uit Oude Tonge, het uurwerk in de torenklok in deze gemeente had gerepareerd, vielen slechts enkele seconden nadat hij beneden in de kerk was de gewichten der klok achter hem neer, die van uit den toren, door het dak van de kerk op de zitplaatsen terecht kwamen, Voorwaar aan een groot gevaar ontkomen. Dat een ^koudwaterkuur* om dezen tiji van 'tjaar niet aangenaam verfrischt, ondervond J. B., toen hij Vrijdag j.l. hals over kop in de sloot tuimelde, en eerst een half uur later ziju natte kleeren met droge kon verwisselen. Het kohier van den H. Omslag voor het dienstjaar 1911, zal gedurende vijf maanden d.1. van 20 Nov. '11 tot 19 April '12, ter Gem. Sec. voor een ieder ter inzage liggen. De in deze gem. wonende lotelingen die wenschen deel te nemen aan het in Jan, 1912 in te stellen onderzoek naar Milit.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1