roor lie Knldbollandsciie en Keenwiche Eilanden. Zaterdag 11 November 1911. Antirevolutionair gö*le Jaargang N". 1710. Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, De mensch zonder Godsdienst, Eene minuut is voldoende. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n ti zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50; zonder 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën 10 Cent per regel en maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentie» en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Er is een wetenschap, die we noemen de Sociologie of leer der Maatschappij. Deze is weer een onderdeel of tak van een andere wetenschapde Ethica of de leer der geestelijke en zedelijke vraagstukken. Dat lijkt nu heel geleerd voor een krantenartikel, maar de eenvoudigste kan 't begrijpen. Zie; Er zijn in de scheppingsorde engelen, menschen en dieren en planten. Over de engelen nu geen woordmaar ze komen alle vier hierin overeen, dat ze zoo maar niet daar heen leven; maar dat ze alle gebonden zijn aan levens wetten, die we gewoon zijn ordinan tiën te noemen. Ordinantiën ot regelen door God zelf besteld en waarvan af te wijken de zonde is. Toen dan ook het menschenpaar Adam en Eva de ordinantie Gods brak en at van den verboden boom, had de zonde, dat is, de overtreding van Gods wet, haar intrede in de wereld gedaan. Aan de naleving der Goddelijke bevelen of ordinantiën is voor eikindividu, of engel öf mensch, öf plant öf dier zegen ver bonden. En schade of vloek vloeit voort uit de miskenning dier bevelen. Een engel, die God naar den Kroon staat, verandert in een duiveleen mensch, die zijn levensregelen vertrapt, wordt een onmensch; een dier, dat uit zijn natuur uitgroeit is voor zijn heele omgeving gevaarlijk; en een plant, die uit haar natuurlijken bodem wordt overgeplaatst naar een haar vijandigen grond kwijnt en gaat dood. Er zijn dus in de Scheppingsorde regelen, levensvoorschritten maar een ander is dat des engelseen ander dat des menscheneen ander dat der planten en dieren. Al dadelijk een groot verschil tus- schen menschen en planten met dieren de mensch is een zedelijk wezen en daardoor neemt hij in de schepping een afzonderlijke plaats in, en wordt hij geregeerd langs andere voorschrif ten dan die wezens bij wie van zede lijkheid geen sprake is. De mensch heeft een wil, heeft verstand, heelt een ziel, »een ziel te verliezen«, en die wil, en dat verstand, en die geest en die ziel stooten en bonzen zoo maar niet dag in, dag uit tegen elkaarze leven daar zoo maar niet heen zonder stuur of richting; neen, ze zijn aan wetten onderworpen. Dat lichaams- en dat zieleleven zijn gebonden aan een Hoogere Macht, die 't regelmaat en harmonie heeft ingeschapen. Welnu, de Ethica leert de wetten kennen, waarnaar die mensch in zijn zielsuiting leeft. De Ethica bespion- neert dien mensch; hoort hem in zijn woordenziet zijn dadenslaat dien mensch gade in zijn denken. Hoe hij denkt. Wanneer hij denkt. Waarover hij denkt. Waarom hij goed of ver keerd denkt. Waarom hij goed of verkeerd moet denken. En voelt ge nu niet reeds, hoe breed de beschouwing over een mensch kan uiteenloopen, als gij den godsdienst eruit schakelt. Stel, er is een Godloochenaar en een Christen. Beiden beschouwen den mensch. Maar hoe anders valt die beschouwing uit. Dan ziet men de an tithese. De Godloochenaar erkent geen Godo'f-pn goddelijke rechten geen ingeschapen Godskennis; geen zondevalgeen offerande van Chris tus; geen kruis van Golgotha; noch Gods barmhartigheid, noch diens rechtvaardigheid hebben ook maar eenige waarde voor hem, zijn toekomst in hemel en helhij telt ze niet. Maar wie zóó God beschouwt, ziet in den mensch ook een heel ander wezen dan de Christen. Bij dezen laat ste is een mensch een werktuig in Hooger Hand een afhankelijk wezen een wezen elk oogenblik van den dag in gevaar voor de wrekende gerech tigheid Godseen wezen dus, die met al zijn reilen en zeilen, denken, spre ken, werken, eten en drinken als uit de hand Gods leeftniets waardigs is en van genade alleen bestaan kan. Wat hij heeft, is niets van hem alles van God. Wat hij krijgt, is gift. Wat hem onthouden wordt, is rechtvaardig en moet den mensch doen zwijgen. Zóó denkt de mensch zonder gods dienst er niet over. Gansch andersom. En daarom is de Christelijke levens beschouwing zoo gansch anders dan die van den Godsmiskenner. Maar dan is ook zijn beschouwing over 't leven der menschen in de maatschappij en in den Staat een gansch andere.Daarom moet 't wel, dat er in de politiek par tijen zijnen dat de ondergrond van die partijen eeniglijk en alleen ligt in 'f Geloof aan God óf aan diens ont- of miskenning. Daarom ook gaan de politieke partijen des te scherper tegen over staan, naarmate 't inzicht ver diept wordt, wie toch eigenlijk een mensch is, en wat God de Schepper is. Dan ontstaat werkelijk een klove, ondempbaar, onoverbrugbaar. En dar kan een Antirevolutionair nooit er.4 nimmer een liberaal zijn stem verlee-_ nen. Neen, dan moet hij tegen hen te velde trekken. OP OM UITKIJK. ik mennie' Voorbanden in alle mansmaten. I Partijman. Groen van Prinsterer was een par-3®n tijman. Daarin stelde hij zijn eerea s Maar anderen rekenden hem dat tof een grief. Doordat »drijven« van Groen zouden er partijen en partijschappen^" ontstaan. De lieve eenheid in't Neder-m" landsche Volk zou geschokt worden als er een andere partij op kwam dams- de Liberale als een andere par tij A naar de macht stond en den invloed,m- dan de Liberale. s. Maar Groen antwoordde Ik ben juistre- onpartijdig, omdat ik partij kies. Ofir- zooals er precies staat; »Onpartijdigng kan hij alleen zijn, die partij kiest.ei- En dat is zoo. ten De modderaar is partijdig. Vandaag en helpt hij den Antirev., morgen denk, liberaal. Vandaag stemt hij links, mor- -z. gen rechts. Vandaag prijst hij 't Ka-fV binet tegen een Anti, morgen staat hij 't tegen een liberaal af te kammen. Maar wie partijman is, verandert niet en draait niet als 't haantje op den toren. Hij waardeert zijn tegenstander en wil in eigen beginselen gewaardeerd worden. Hij ziet 't goede in eens an ders streven en prijst hetmaar wil dat ook 't goede in eigen partij door den tegenstander zal gezien en erkend worden. Wie partijman is, huichelt niet moddert niet en is met zijn felste tegenstander goeje maatjes. In de hitte des strijds, bij de stembus, waar en wanneer: hij heeft zijn standpunt gekozen en aarzelt nergens, 'tls een gemakkelijk leventje om partijman te zijn. Maar een modderaar heeft een slavenleven. Ilebt er meelij mee Jongens-Overjasjes en Mêemies. t, Maten 17 van 2.10 tot 5.5tu gulden in zwart, grijs en gekleurd Maten 813 van 3.25 tot 8 glq 3644 4 9 Enorme keuze broeken (mans- en jongens) ir bruin en gestreept pilow en man chester, mouwvesten, boeze roens, truien enz. Pr aclitso rteerin g- in Sporthemden, alle maten. f7.50 Men onze beMe zware bnMing BROEK en VESTEN. Gemeenteraad. n ReclamesMededee- lingen ens. (20 Cents per regel.) Een mooie genezing. Tuin- en Landbouw. De Phosphaatmeststof »B e r u a r d«. UITGEVER Telefoon Interconun. Mo. 2. me blab. Een paar malen in m'n leven heb ik »den deurwaarder in huis gehad* gelukkig maar, om me te dagvaarden als getuige in >kleine zaakjes.* En zoo ben ik dan ook, in verschillende streken des lands >voor den kantonrechter geweest.* 'n Gemoedelijk man, meestal. Bij de rechtbank gaat alles even plechtig en statig en is er op ingericht, om be schuldigden, getuigen en publiek onder den indruk te brengen van de ^majesteit van het Recht Op 't kantongerecht is 't anders. Wat huiselijker, gemoedelijkerhaast zei ik wat meer joviaal. Als voor de rechtbank een verontwaar digd beschuldigde of een zenuwachtig ge tuige es aan 't uitpakken gaat, maakt dat daar direct den indruk van iets, dat in die omgeving niet past, gelijk het dan ook door den president, den deurwaarder en desnoods door de agenten ook dadelijk wordt onderdrukt. Maar voor 't kantongerecht staat men vaak, letterlijk en figuurlijk, dichter bij de straat. Een ^woordenwisseling* wordt er door den kantonrechter binnen enge perken gehouden, maar een ^redekaveling* staat hij soms toe en neemt daaraan ook wel deel. Uit den aard der zaak moet hij zich meer dan hoogere rechters bemoeien met huiselijke en familie-aangelegenheden. Dat is er de laatste jaren niet minder op geworden, met de wet op het Arbeids contract, gelijk ik in deze rubriek al meer heb opgemerkt. Steeds meer echter word het de Verslag van het verhandelde Openbare Vergadering van Raad der Gemeente OOLGE PLAAT, op Woensdag 8 Nov ber 1911. Voorz. de Burgemeester. Aanwezig alle leden. Na opening worden de notulen der vorige »dering gelezen en onveranderd poedgeV»® dosis gezona vfftdlaJua."1 éirskcwndo kennis van de zaken, menschen, toestanden en verhoudingen, waarover men oordeelen moet. Bijvoorbeeld. Een rechter kan zijn een uitnemend wetgeleerde en hij kan er bij zonder slag van hebben, om een schuldige door de mand te laten vallen, zoodat ieder hem als magistraat roemt en hij een hooge betrekking krijgt En dan kan het toch gebeuren, dat z'n vrouw, die nooit 'n oog in een wetboek slaat en zich door eiken mooipratenden boef om den tuin zou laten leiden, veel meer den slag er van heeft, om in het kleine wereldje van haar huisgezin alles billijk te behandelen, dan haar man, de groote rechtsgeleerde. Omdat zij dat wereldje kent. En weet, hoe ze er mee omgaan moet Aan moeders uitspraak zullen de kinderen zich zonder morren onderwerpen, omdat die billijk is en als vader ook in zijn eigen familiekring recht spreekt, kan 't gebeuren dat de jongens het als onbillijk in hun hart veroordeelen 't Is daarom zeer de vraag, of op dezen weg moet voortgegaan, dat de kantonrechter uitspraak doet over wat billijk is of niet in de sociale verwikkelingen. De zaken zijn daarvoor niet zelden te intiem. Zoo moet hij b.v. oordeelen over de vraag, of er tusschen patroon en werknemers, mannelijke en vrouwelijke, een ^dringende reden* bestaan heeft om onmiddellijk zon der in acht neming der opzeggingstermijn de dienstbetrekking te doen eindigen. Zoo heet het in wettisch-Hollandsch. Het volk spreekt van bij den kraag nemen en de laan uitzetten, als de patroon het doet en van op slag er tusschen uitgaan, als de dienende zoo handelt. Ziehier nu, welke gevallen een rechter zooal te behandelen krijgt. Een arbeidster kwam een kwartier te laat op haar werk en weigerde dat, na bezetten tijd, in te halen. »Dan 'r uitzei de patroon. De rechter gaf hem ongelijk en hij moest schadevergoeding betalen. Een bakkersknecht, die reeds drie jaren in dienst was, kwam gedurig te laat, nu een kwartier, dan een half uur. De patroon had hem meermalen gewaarschuwd, maar 't hielp niets. Totdat de knecht het fe gortig maakte, op zekeren dag later kwam dan ooit en van z'n baas te hooren kreeg, dat- ie nu wel voor goed kon weggaan. De rechter werd er in gemengd. De patroon kreeg ongelijk. Hij moest zijn luien knecht een behoorlijke ^schadevergoeding* betalen. Nu komt het niet in me op, om beide vonnissen of een, van beide af te keuren. Om toch over de billijkheid want daar komt het op aan te kunnen oor deelen, moet men de personen zélf zien en hoorenhen de feiten laten vertellen in onderling verbandnaar alle bij-omstandig heden vragen enz. Doch hier wil ik maar op wijzen, dat er kantonrechters genoeg zullen zijn, die de eigenaardige »wijsheid« missen ik zeg niet >kennis« of >verstand«om over al zulke zaken uit het sociale leven een billijk oordeel te vellen. Hoe en door wie zulk een rechtspraak dan gevoerd moet worden, is een zaak, die de Wetgever goed moet overwegen. 't Zijn wel >kleine zaken,* maar ze grijpen toch in ons leven vaak diep in. Een vriend van me heeft het gehad met een dienstbode, die z'n vrouw noode ge huurd had, wijl ze buitentijds »zonder« was geraakt en hulp hebben móést. Het bleek een onmogelijk schepsel. 't Huiselijk leven was in minder dan geen tijd een vagevuur geworden en m'n vriend wilde liever al z'n vrije uren water-dragen, messen-slijpen, kachels-aanleggen, schoe nen poetsen, dan langer zóó voort te leven. Hij had gelukkig de voorzorg genomen halve-maands- betaling te accordeeren, maar dan nóg zaten ze er bij opzegging u 3 weken aan vast, Reeds hadden z'n vrouw en hij besloten, om hun lieveling dan maar zoolang loon en kostgeld te geven, als ze de deur maar uitging, toen deze in een domme driftbui haar bullen pakte en zeiIk ga heen Vier handen deden de deur voor haar openTien minuien later wou ze terug komen, maar m'n vriend riep haar door het deur luikje toe, dat de dienstbetrekking geëindigd was door het moedwillig verlaten van den dienst.... Dat is uit 't leven gegrepen. En mijn vriends vrouw is waarlijk niet kwaad jarenlang hield ze dezelfde dienst bode. Maar men kan boffen NogeensAls de Wetgever voortgaat al zulke zaken uit het sociale leven den Kantonrechter ter afdoening te geven, dan is hij m.i. op den verkeerden weg. UITKIJK. Eene minuut is voldoends om te begrijpen, waarom men aan de maag lijdt en hoe de Pink Pilien de maagkwalen genezen. Wanneer gij aan de maag lijdt, is dit doordat dit orgaan te zwak is geworden, om behoorlijk den arbeid der spijsvertering te verrichten. Of wel, zij doet dien arbeid langzaam en dan is de spijsvertering lang en smartelijk en heeft men gedurende vele uren het gewicht van het voedsel op de maag; of wel, zij doet haar verteringsarbeid in het geheel niet en dan komt men na meerdere uren van onwelzijn en van smarten, noodzakelijk tot brakingen der spijzen. De zwakte der maag is niet aan dat orgaan eigen, het is het geheele samenstel van het lichaam dat zwak ia, en gij kunt uwe maag niet verster ken dan door geheel dat samenstel te versterken. Het is de rol der Pink Pillen, geheel het samen stel van het lichaam te versterken en zijn doen dat met zekerheid en snelheid. De Pink Pillen geven bloed met iedere pil. Dat rijke en zuivere bloed verspreidt zich door ge heel het lichaam brengt overal kracht en de maag neemt daarvan haar deel op. Naar mate gij de Pink Pillen neemt, voelt gij uwe krachten herleven en neemt gij waar dat uwe spijsvertering beter werkt. Mej, Marie van Dijk, Mej. Marie van Dijk, ten huize van Mevrouw Yan den Broek, Esschendijk D, n. 55, te Boztel, heeft ons geschreven „Ik acht mij verplicht de Pink Pillen aan te bevelen aan allen die lijden zooals ik geleden heb. Ik ben sedert langen tijd gepijnigd door mijn slechte maag. Ik heb lederen dag geleden aan krampen, aan hoofpijnen, aan walgingen, aan een brandig gevoel in de holle van de maag, aan brakingen. Hoewel Ik vele middelen beproefd en verschillende geneeswijzen gevolgd had, was mijn toestand er niet op vooruitgegaan. Ik heb mij eerst beter gevoeld op den dag dat ik de Pink Pillen heb genomen. Deze hebben mij ten slotte een volkomen genezing bezorgd. Door hunne werking op het bloed en op het zenuwstelsel zijn de Pink Pillen onovertroffen tegen de bloedarmoede, de bleekzucht, de alge- meene zwakte, schele hoofdpijnen, zenuwpijnen en rheumatische aandoeningen. Verkrijgbaar h f 1.75 per doos, en f9 per zes doozen, bij het Generaal Depot der Fink Pillen, Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor Goedereede en Overflakkee de Fa. DIJKEMA DOORNBOS te Sommelsdijk. III. Wij waarschuwden eenige maanden gA» leden onze lezers, om ten opzichte van deze sinds kort op de Nederlandsche markt ver schenen meststof, voorzichtig te zijn. Wij deden dit op gezag van Dr. Hissink, directeur van het proefstation te Wage-» ningen, de heer Elema, Rijkstuinbouwleeraar die beiden aanrieden een afwachtende houding aan te nemen. In de laatste weken

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1