iter ,n. eerste m J j Zaterdag 2 September 1911 Antirevolutionair Orgaan voor de Znidliollandsclie en Zreuwsehe Eilanden. a" IN HOC SIGNO VINCES eriiig delharnis, \arzen rarnalen Alleen 't Evangelie baat! W. BOEKHOVEN, joedels enz. Voorflam en. ioek BreestraaL 6. istraat 45, Jn 107. !>en Gulden jstort verleent Gre in deposito, en verkoop sluit belee- &n en verricht tot het Kas- 4398 ;oogh '5345. dat mijn a worden staat. 4837 W |ste en beste inen weinig ende borsten |otte genezen, en, Zweeren, KOONING, Zalven. Feijnoord, te 4920 C5 CO te en voor- ir alle soorten 'ERLAARZEN. flLIt.S. lt zich beloofd 2081 den laagst jitvoering. Rotterdam. (iseïi Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent, zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsklad f 7,50zonder f 4,50 per jai Afzonderlijke nummers 5 Cent. Mei Zondagsblad 7 Cent. 4i!e stukken voor tie Medarlte bestem Revoluti mare woelingen allerwege Dat zijn geen sociale bemoeiingen. Laten er die zijn. Ze zullen er steeds zijn. Waar een Maatschappij in zonde leeften waar deze alle naden en hoeken aller volkslagen doordringt, daar zullen steeds sociale bemoeiingen dringend noodig zijn. Er zullen in elke Maatschappij, welke ook. missianden aangetroffen worden en alle menschen, alle vereenigingen, de Raden, Staten en Kamers, de Ministers, ja ieder in zijn kring moet er op uit zijn om de belans in evenwicht te houden en ieder 't zijne te kunnen geven. Sociale bemoeiingen zijn dus noodig en wie de laatste dertig jaar over ziet zal erkennen, dat er in alle Lan den, en belaas, in Nederland 't laatst, voor 't sociale leven tamelijk wel is gewerkt. Niet of er is nog heel wat te doenmaar 't oog van ieder is er op gevestigdmen ziet, wat men vroeger niet zaglooneu, arbeidstij den, woningen, winstverdeeling tus- schen werkgever en werknemerge zondheidstoestanden, bestrijding van allerlei sociaal kwaad 't wordt ge zien. En 't verschil tussc'nen de par tijen loopt er niet over, dat de ééne 't wel, en de andere 't niet zietieder ziet 't; maar 't verschil loopt uitslui tend over de wijze hoe. Hoe moeten die kwalen genezen worden. En zal dit zeer snel of in gelemperden marsch geschieden. De zeer snelle, de heetge- bakerden noemen zich democraten de anderen, die 't kalmer willen aan leggen worden door de Democraten genoemd de »reactie« de sconserva tieven.« Daarom zijn deze kalmen nog niet conservatief; 't lijkt nergens naar; maar de hardloopers vergelij ken de langzamen met zich zelf en dan-ja zal een hert ol een haas, die vliegen over de velden altijd klagen, dat een konijn toch maar een groote luiaard is en toch dit beest kan er ook flink van door. Sociale bemoeiingen zijn noodzake lijk. De vraag is maar: loopt ge als een haas, of wat kalmer, wat schuchter der, als een konijn. Maar ook de an dere vraag beslistOp welke wijze begeert ge de oplossing Zonder Evan gelie of wat; zonder erkenning van Gods bestel in de historie en alles maar willende afbreken wat niet be valt of wel met erkenning, dat God in de historie der volken ook mijlpa len geplaatst heeft. Sociale bemoeiingen. Maar dat zijn geen revolutionaire Ongerechtigheden. Wanneer in een ordelijken weg om verbetering gevraagd wordt, is dat geoorloofd. Maar dat is dan ook geen revolutie. Wat we echter in Amsterdam pas gezien hebben, wat we in Frankrijk zien. wat we in Engeland bij de spoor wegstaking opmerken, wat we in 1903 in ons Vaderland zagen, dat is geen sociale bemoeiinp meer der werklieden met bun fabriek en werkplaatsen .dat is publiek verzat. Wanneer men uls arbeiders elkaar afranseltvrou wen en kinderen molesteertwagens en paarden in de gracht stootschiet op werkwilligen en allerlei bal dadigheid pleegt, dan is dat geen soci ale onrust meer; dan is dat geen verzoek om verbetering van levens- SOMMELSDIJK. Telefoons lafcffcoBisa. So. S. Advertentiën 10 Coat por rogel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. flën esa vertlere ttisninistrafie franco toe te 5zeia«ieis aan den Uitgever. positie in den rechten weg, danls revolutionair. En die geest ontwaartmenallerwege. Tegen dieu geest is maar ééne ge neesmiddel. Namelijk: het Woord Gods. Het Woord Gods, dat op elke blad zijde zich tegen zulk optreden verzet en ook op elke bladzijde leert, dat we in lijdzaamheid zullen gaan 't pad dat ons is aangegeven. En dus alle onrecht maar' verdragen Neenmaar ook dat Woord zal uitmaken of er wel onrecht is. Er wordt iu onze dagen zoo hard en zoo gauw over onrecht geroepen, dat 't volstrekt niet is. 't Is de leus van onzen tijd om maar den mond vol te hebben van onrechtvaardige patroons harde meesters enz. en men vergeet zich zelfwie men zelf is voor zijn meester en heer. De Overheid kan aan al dat revo lutionaire optreden der werklieden weinig doen, omdat ze de harten niet om kan zetten. Hoogstens de handen wat binden door infanterie en cava lerie en politiemaar daarmee is de kwaal niet weggenomen, ^dat is maar een doekje voor 't bloeden. De kwaal kan alleen weggenomen worden, door 't Woord Gods, die den mensch de verhoudingen leert kennen, waarin hij tot zijn Koning, tot zijn patroon tot zich zelf en- zijn gezin en zijn naaste staan. Alleen 't Evangelie baat. En de Kerk is de onmisbare, mach tige factor, die 't sociale leven her stellen kan, Maar ach, hoe droef. Zelfs socia listische dominéés staan tegenwoordig op den preekstoel. Hoe zullen die 't Volk in bedwang houden en de pa troons tot samenwerking oproepen, waar ze deze laatsten haten met een volkomen haat. Alleen 't Evangelie baat. 't Evangelie des kruises, des Zoons van God. Geen ander. Ontuchtige uitgaven. Uitgaven d.w.z. boeken, geschriften, plaatwerken enz. Het is een gelukkig verschijnsel, dat in alle Landen de leiders zich hebben opgemaakt om de verspreiding van die uitgaven tegen te gaan. Van 18 April t't 4 Mei 1910 vergaderde te Parijs een diplomatieke Conferentie wier doel was b'palingen te maken om ookin- ternationaal den handel enz te bestrij den. leder der verdragsluitende Re geeringen zullen een autoriteit in stellen, die belast is met het bij een- brengen van alle inlichtingen, die de opsporing en bestrijdiug kunnen ver gemakkelijken belast om te verschaf fen alle inlichtingen die kunnen dienen om den invoer van uitgaven of voor werpen te beletten of de inbeslagname daarvan te verzekeren of te bespoedi gen belast met het mededeelen van alle wetten en besluiten, die in de Landen genomen worden om den ver koop enz tegen te gaan. Zeer zeker; die internationale rege- regeling bevredigt veler verlangens en zal gewis den invoer van allerlei onkruid tegengaan. Geen twijfel of ook onze Kamers zullen die regeling goedkeuren. *4* Opschuiving. Zoo lang zal 't niet meer duren of cok de Socialisten doen hun entree in de Eerste Kamer. Friesland vaar digde vroeger Oud-Liberalen af van 't type van Houten en Rengers, Beyma. Maar Van Houten viel en anderen zijn aan de beurt. Met medewerking der Sociaal-de mocraten is pas gekozen tot lid der Eei ste Kamer voor Friesland mr. van Deventer een vrijzinnig-democraat. Eertijds was het mr. Lely een unie liberaal. Nog een stap en de Socialis ten eischen een wederdien t voor de door hun verleende hulp en de So cialist is in de Eerste Kamer. De Liberalen takelen af en de So cialisten liggen de zweep op de andere partijen, maar eischen dan ook ter dege loon voor arbeid. Dat Friesche voorbeeld zal in heel Nederland navolging vinden. De Liberale partij laat haar eigen mannen los't is nog pas bij de Raadsverkiezingen gebleken; om een Socialist op 't kussen te brengen. In plaats van tot op 't laatste oogenblik voor eigen beginsel te strijden, voor eigen mannentolk staan, al is het verlies zeker en gewismen 1 aat 't beginsel los zijn mannen los; zijn zetels los; zijn invloed in de toekomst loszijn eere los en men helpt den Socialist om nog maar liever hem te bezitten dan een zoogenaamd Clericaal. De op schuiving is allerwege zichtbaarbij de leiders en die geleid worden. Af takeling aan den eenen kant verrij- king aan den anderen. Van Liberaal naar Socialist; is tegenwoordig maar een stapje En eerdjds wat streden de Liberalen tegen den Socialist. Nu rust, en hem inhalen met vlaggewap per en muziekgeschetter. OF UITKIJK. De Sachen Masoch. i j 1 t 43 >S '12 1911: 1.026,421,83 1.22 7,962,98 Vj 227,537,92 'recteur. FOREEST, it Commissaris. en omstreken Ballegooij. Poots. Sesteron. mijer rsteckrugge. 4528 co ~r UITGEYER Men kent de ^nieuwe richiing,« Ook in de strafwetgeving. Zij gaat uit van de veronderstelling dat de mensche- lijke natuur niet boos is en bedorven dat wij, menschen, van nature niet hatelijk zijn en elkander hatende, maar vreedzame, lieve lammeren, in wie geen kwaad woont. Toch gebeurt er heel veel kwaad. En 't wordt er met de jaren niet beter op! Enfin daar zijn dan oorzaken voor of ze worden gezocht. Het kwade voorbeeld, om iets te noemen. De slechte omgeving. De verkeerde op voeding. Ein ais er heelemaal niets van dien aard te verzinnen is, dan zocht men 't niet in 't hart, maar in 't hóófd van den boos doener zijn hersenstelsel is in de war en hij wordt in observatie genomen, om te zien of hij wel toerekenbaar is. Zoo vermindert het getal misdadigers, terwijl dat der krankzinnigen steeds grooler wordt. Ik ga daarop thans niet verder in. On getwijfeld zijn er menschen, die tot het publieke kwaad komen en niet toerekenbaar mogen gesteld worden. Zulke menschen, daar zijn we 't allen over eens, moeten geplaatst worden, waar ze boorenin 't gesticht en niet in de gevangenis. Waar ik tegenop kom, dat is de theorie, die er niet aan wil, wat Gods Woord en de eigen zielservaring ons leert, dat we allen, zonder een uitzondering, van nature in zonde en misdaden dood liggen. Maar, nog eens dat blijft thans rusten. In verband daarmee ligt me wat anders op het hart. 'k Heb in m'n krantenschrijvers-loopbaan al heel wat verslagen van processen gelezen. Geen aangename lectuur, al is een deel van 't publiek er verzot op, maar voor de kennis van het tweebeenig raadsel, dat men mensch noemt, zijn ze leerrijk. En bij die processen heb ik me menig maal verbaasd over de stoutmoedigheid van den advokaat, dis teikens maar weer vragen komt, of de rechter zoo goed wil zijn, een onderzoek te willen instellen naar de geest vermogens van zijn cliënt. ja, het is wel eens gebeurd verklappe niemand me aan heeren advobaten, ik kan ze zelf noodig hebben dat ik in mezelf nijdig werd, als de cliëat me eigenlijk nog gaarder leek dan de advokaat en ik eerst wel een onderzoek naar diens geestvermo gens wenschelijk achtte. En aan den anderen kant heeft het me in alle oprechtheid meermalen verbaasd, dat men menschen op vrije voeten laat, die door hun spreken en schrijven zulke atwijkingen vertoonen, dat het niet anders kan of hun hersens moeten abnormaal zijn. 'k Zal me meer precies uitdrukken. Er komt in onze dagen van alles en nog wat van de Pers. Goede boeken en kranten en slechte. Onder de slechte reken ik met name, die, welke de zinnelijkheid der menschen prikkelen door de uitvoerige beschrijving van allerlei scènes en looneeltjes, die een fatsoenlijk mensch niet bebabbelt of waar van hij zich met enkele woorden afmaakt. Toch worden zulke drrgen geschreven en gedrukt en grijpen vele dames en heeren en gewone menschen daarnaar. De gewone menschen vinden de lectuur óf stuitend en slingeren 't boek dat ze niet kenden weg, öf aangenaam en grinniken met elkander over de meest schunnige pas sages. De dames en heeren doen anders. Die zetten een hoogen boom op over kunst en litteratuurkomen met elkaar overeen, dat zulk een boek htlirarische waarde heeft en dus als kunst-uiting in eiken beschaafden kring kan worden toegelaten. De schrijver stoort zich wel niet aan de gewone be grippen van zedelijkheid en fatsoen, maar dat is ook niet van hem te vergen. Hij doet de z^nde niet en predikt ze niethij beschrijft slechts objectief, wat hij heeft gezien hij is realistisch. Alles goed en wel, maar van zulke schrij vers, wier millioenen boeken onder de vol keren gelezen worden, ban gezegd wordeD, wat van de Joden in de Middeleeuwen gelogen werd, dat ze nl. de bronnen ver giftigen, de zedelijke en de geestelijke bronnen onzer maatschappij. Wat mij nu soms overkwam Als ik 'n enkele keer zulk een Hetter- kundig product,zulk een suiting van realis tische kunst* in handen kreeg, moest ik me in allen ernst afvragen, of die schrijver wel toerekenbaar was. Of zijn hersens niet verkeerd kronkelden. En of er niet alle reden zou zijn voor de Overheid, om zoo iemand in observatie te nemen. Een simpelen jongen, die zonder aan wijsbare reden een schuur in brand stak, brengt men in 't gesticht, opdat hij zijn naaste in zijn simpelheid geen kwaad be» rokkene. Maar zulk een afwijkend schrijver dan Die op zedelijk gebied duizendmaal meer kwaad aansticht dan een jongen, die tien schuren afstookt moet die niet in observatie. P Ik heb dit nog nooit zoo durven zeg gen men moet voorzichtig zijn er valt niet mee te gekken het »kunst- minnend publiek« mocht es op me aan vallen onder den kreet»Jij zelf in ob servatie U Maar nu durf ik dan toch. En ik zal eggen waarom, In een onzer tijdschriften la3 ik een artikel over den üuitschen romanschrijver Ik kende dien heer niet. Hij is trouwens lang dood. Mair wat ik van dezen »kunstenaar« las versterkte me zoo in m'n meening over de sdelekrankheid van sommige hedendaag- sche schrijvers, dat ik den moed kreeg, om 't es openlijk te zeggen, dat er redenen zouden zijn om sommige in observatie te nemen. Ik wist niets van dien man en zocht dus eerst eenige notities over hem te krijgen en bevond dat hij leefde van 18361895, terwijl hij zijn leven lang novellen ®n romans geschreven heeft, die thans zestien jaar na 's mans dood niet meer aangekeken worden, rcaar die indertijd heel wat opgang maakten. Van die schrijverij vond ik aangeteekend »Zijn romans toonen een besliste neiging voor het pikante en zinnelijke de aanvallen daarover beantwoordde hij in de heftige poleniek, »Heber den West der Ktitik.* Nu wist ik 't wel zoo wat. Hij is een der eersten geweest dar schrij vers van hedendaagrche ^pikante lectuur,* die hij met een kunstsausje overgoot en waardoor hij nu weet voor hoeveel dui zenden ten verleider en satan is geweesb Zooals ik zeg hij is lang dood. Maar zijn vrouw leeft nog. Of liever, zijn gewezen vrouw, die het tien jaar bij hem uitgehouden heeft en er toen met een ander van doorging, met wien ze later ook is gehuwd. Die vrouw heeft nu een boekje over den in zijn tijd gevierden man opengedaan, waardoor men, eerlijk gezegd van he n spuugt. De man kende geen heerlijker genot dan te worden geranseld. Niet met de hand of met een stok, maar zeer bepaald met een hondenzweep. En dat moest dan, zou zijn genot volkomen zijn, geschieden door een vrouw in 't bont gekleed Schatten gaf hij uit, om de vele vrouweD, waardoor hij zich liet afranselen in kostbaar bont te kleeden. Hij stak er zich vaak diep voor in de schuld. Zijn eigen vrouw moest er osk aan ge- looven en hem tegen den grond ranselen. Deed ze 'tniet, dan werkte sinjeur niet en leden ze honger. Hij kon nooit genoeg slaag krijgen. Kort na zijn huwelijk liet hi] zich door de diensibode afranselen. Een dag nadat hem een zoontje geboren was, kleedde hij de vroedvrouw ia een van de kostbaarste bont mantels van zijn echtgenoote en liet zich dan door haar op een geweldige wijze mishandelen. Hij wilde pijn gevoelen. Dan pas had hij 't naar z'n zin Lichaams- zoowel als zielepijn. Zoo wilde hij, om niet meer te noemen, zijn vrouw dwingen, dat ze 't met andere mannen hield, omdat hij verlekkerd was op de jaloezie, die hem dan steken zou Zelf schreef hij voor haar op allerlei dubbelzinnige advertenties of plaatste ze in allerlei kranten. Hij dwong haar letterlijk, een paar weken na de bevalling, bij 20 graden vorst, naar Weenen te reizeD, om er een jong en aanzienlijk heer te ont moeten opdat hijzelf maar reden hebben mocht om Gekker jiloersch* te zijn. Dat was nu in zijn lijd een gevierd romanschrijver. Als man en vrouw en meisje van de wereld, die met den tijd meegaat, moest je van dien man wat gelezen hebben, 't Was immers literatuur'tWas immers kunst Maar zcu zoo iemand niet »in observatie* genomen moeten zijn? Meer cog was zoo een man gek of niet Ik voor mij zeg van we). In een gesticht zou zijn plaats geweest zijn daar kon hij dan schrijven, mits het bleve binnen de vvar.den zijner cel. De man is dood nu, jamaar zijn geslacht in geestelijken zin leeft cog. Een onderzoek ware somwijlen niet oveibodig. UITKIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1