f liLJi uapoS aaMp paiu qoo uup pup UfjZ*'i00av RSieqSQ apiaz >'pS9ag U9§I|I9JJ U99 U9 'uoor/ spog 'snpsiiqg snzap U99 ura qoop pqRRids [18 irbja{« 'sajjR pinnpsaq ug uadRqosah sajjR pjaaq fig r;. ufiz pog uaa uup jaata qoo uup 10 unq eoq« 'SipnoAuaa ua8uof ep apiaz »'rj>« >ópog uaa urr spqaajs qfijaqiaAi uapaijfi8 pjoojagi psiaa p( quids uSiaqsg 'uaaqasaop qoo imp sajjR unq qfijiap -uoaa aoq'fiq uup uRAiaaiu 19 uadaiSaq lapsnz ua lapaoui aufiz p8aza8 puq p.iaq8aig sjuooz psinf sraa pag 'do uajaqip -irsjoojoS op Sipqaajd apiaz u9 uapuuq aufiz j99a\ jiurj 9qOSU9pi9q J9X{ ui guqgpugz 9Ul9p[ 9p 9pMtlOA U0OJ, i pjoojaS urr uapaqfih irrm 'pog UOJOO.18 U9ip URA su99 uu SUO J9JJ9A irrj\t 'jooj03 j9q URA SJ9IU II9J9AI U9 sfjAUapUO II99§ Uaofljq UOiapUiq 9ZU0 U9J9A\ U9ptI0Z URA J08A 19 U9.T0piIlJ[ J Tip J91U qfijuaSta pqoRp qi irrj\j j uaSRiA ap at paq uio pqoRp -08 hub 1980O.IA para qoo .19 qi qaq luoiuRgp* 'pSnaq -I9AI99Z uSiaqsg daii »r; qfijiRRAi pup ef unq puig* vpSazaSdo fiui 100A qosoq p, ui spool paq pjaaq U9 'uapjnq ura jooja8 qfijapsiiqg paq puaq pioiqijjjM auiajq azuo« 'piaqSaig apiaz i'uoiuoq fiz pnppop 'uapqoRAi ap paiu pjaoq g« »'Rgmqjaqpay ua BijpiipjRg paui trapRid uoq i9AO su99 irrui 19 qi sjy -ufiz uapoSjR uup spaiu uopo8 ojjr pup lua88az fiz sjr 'uaqqaq pma epqoai paq fiq paiu qoo j uaiqassiui peq ueuapsiiqQ 9p jo 'ju quuA jjazfiui 8rria qj -quapRu i9ao 19 qi loaui aoq 'uopiOAv laqftjadfiiSaquo spaaps fiui aip 'uagus aiapsinp 9§iu99 uiip SJ91U qi J99AV U9A9J jip RU U9A9[ 1199 URA 119 piagjqiQA fiui si U9A9{ pp Srpoj ooz si guq ufij^ j irru §ur[ OOZ Sp99I JRRp suu]I9A qi i U9J[9JI9A U9pU0q J00[08 unquRAfiuiu9 uo.it?at jgiq lapooui oiuq ua Rëinqjaqjay JRp 9p]IAV qjc 9pi9Z U9 8ijsuj9 j99[q R§I9qsg qOOQ >i URRJS puioaiA qoo ugiqossim fiui noz jaq ua 'uopuiA uauunq sunq noz jo i uaiajjodo uaqiAv jaiu jqomq uap uouurui aufiui uapnoz uiarjs oqosisqng i9U99 9pj0q J9J, 'uaiii JS99IA jjnMuioag ua pinuiaq jrSou qoo si uaAg 'op[iA\ U9JS90AM9A U9piOOJvJ J9q URA 8uiJS9A 0JSqj0JS 9p qi jRp lu9A9§i9A jqoq jaiu J9q9Z fiui joq uapnoz f17 'ti9[inz U0UOM ui fim jam Sipaods ia fiz jup u9j[R uadoq fiz U9 'sjoij unq si jsioqpuaiy 'uapnoz uaqfiqiq |9A\ jeq ii9ii -URUi 119819 ufitn jo 'jaqaz suaa J9iu j99A\ qi ue 'uaqaj -I9A U9UUUq I9A0 SU99 J9I[ uoz II9J\[ 'U9889Z pURUI9IU uaSaj qoo fi.8 jSoora 'uaqajs uaqiM puuiq ui jqoinq uap fiAi jnp ug 'U9I0{I9a uopiaq fiAi ko.irat urq 'U9A98 -urr I9UU9qOS8l[I9q SJR 0ï U9 'U9ZU19P gll.loj looa 19 U9p -noz U9UURIU ajsAvnoij ufiui sjjaz ura sjai puRiuaiu .19 8az iRRjy j u9qosu9in lsuo lopuiiu ]99A Sou imp 'iiouunq U0cai9qos9q join jjaz.qoiz fiz s[t; join j, in uoq urr joojaS ufiui qoo jquiziSA uapoS lop jadcuaj lisp J9j\f« 90j uiaq dsu ua 'do uaSuof uap uirii yiaqSoig 'uauiouaS -saat sloz u9 jsr{ 9jsjrraiz 9p u0p]9q iooa sraa »ip9i9S jjagq aufiui j9q qoo oip 'saiojsaaui laufiui U9A9J jaq qoo uRp jppS joq ug 'iiapgoqoq jom fiui JRZ U9 lI9J9Ainp 9JJR URp I0SljqORUI SI 0[( f U9ppK{ 9I0djq U9p JO'J 8lJSUI9 SU99 Sou JSI99 JRZ qj 'IURRU spog ui 'jsoq i, Srrai qj^ uoA\iio.rpi9A [oa epigz ua SnjA qoiz apuRiuaoA fiq irrj\t qadiuaj uapno nap ui aSiuuiz -uiigqoS jRp 10oa Sui.T9Aiuq U99 qooj fiq 9p[90A 'SaoiA jqiiqosiaA ooz sup pup uiaq piaqSaig uaoj, -uajRzaq pqoRiu 9jooiS qoo aip Luajsaa8 azooq jooa uauapiaq jap uapoS ap p[9Tq fig -pfip ufiz ura puiq uoa qoop uioiuup iRRin 'uapsuqg auioiA uaa joav pioiqipqw sra\ nyr 5>j joojaS napoS ap urr qoo qi Stuioai aoq 'uapaijeq aj pduigp nop mo 'ufiz Sunq noz qj pigpuu Sip.iRRAjqaq mopSjjioq unq oip 'uapoop lapat uapoS ap pup jaiu fi8 jaa^\ uaqajs puuiq ui uaip ua iirrS jadiuap nap irru qfqaqiaAv fiS jjinp irrj\[ 'jqiamaS sjaiu nipoS ufiui ura qaq .7?, ua 'uaAaSaSui uaqqaq ajqonpaS aip af paoui fig jiirav 'jrz 6Q aaoeaauaHog Na -swjy nva noiamuag VDHilCTaHdHV fQ 62 AETHELBURGA Zeker, Hij heeft alle vijanden overwonnen, want Hij is de Almachtige üod!« Nu sprong Siegbert op, rekte zijne reusachtige gestalte uit en riep met krachtige stem»Dan hebben onze priesters gelogen en kan een dapper man Hem gerust volgen, zonder zich over Hem behoeven te schamen. Dat was voor mij tot nu toe altijd het moeilijkste in het Christelijk geloof, dat men een overwonnen Heer volgen moest. Een held, die overwint, volg ik gaarne. Maar zijne moeder zeide peinzendEn uit liefde voor arme menschen zou Christus dat alles gedaan hebben? Zou Hij zich zelf voor hen aan 't kruis hebben laten nagelen Waarlijk, ulieder geloof is onbegrijpelijk, maar wonder liefelijk en schoon. Maar zeg nu eens het gebed voor ons op van God, den Vader. Weer vouwde Willibrord de handen en bad hij met plechtige stem het >Ünze Vader«. Het was voor hen allen zeer wonderlijk en voor een groot gedeelte onbe grijpelijk. Evenals iemand, die uiteen diepen slaap ontwaakt, en dan ineens in de zon kijkt, vepblind is door het scherpe licht, waren deze zoekende zielen eerst verblind door het licht der goddelijke waarheid. Doch eenige dingen namen zij toch reeds dadelijk inhun'geestop. »De naam Vader is even mooi als de naam liefde*, vond Osberga, >ik vond nu reeds dat ik er een geheel ander gevoel bij heb, dan wanneer onze priesters praten over den vader Wodan, den dondergod D Zij vroegen nog van allerlei en de jongen kon niet altijd antwoorden, maar toen Osberga het gesprek weer bracht op Christus en vroeg naar de oorzaak van zijnen dood, gaf hij weder het duidelijke antwoord: Om onze zonden Toen vroeg Siegbert»Wat is eigenlijk zonde Weer was de kleine jongen in 't nauw gebracht; die vraag vond hij eigenlijk wel wat erg dom. Eindelijk zeide hij: »Het overtreden van Gods geboden*. Feuilleton van Maas- en Scheldebode 51 ieder in £ijn eigen gedachten verdiept. Siegbert moest den knaap wel gelijk geven; toornig sloeg hij zich met de hand voor 't voorhoofd, doch dat bracht hem daarom toch niet tot vers+andige._ge_clachten. Toen deed hij iets wat hij reeds lang niet meer geTfuaii hadKij bad. Maar zijn gebed tot de godin Freya was wel heel wonderlijk, want hij had er zelf eigenlijk geen vertrouwen in. »Gij schoon e godinzeide hij bij zich zelf, »als gij werke lijk in 't Walhalla woont, en hen die liefhebben, kunt beschermen, toon dan *"nu uwe kracht, baan mij ten minste een uitweg, en hoe ik mijn geliefde kan be vrijden en redden!* Hij liep een poosje zwijgend door, lettend op zijn eigen gedachten om te weten of 'de godin der liefde die ook in andere banen leiden zou. Maar het bleef alles even duister in hemhij zag geen enkel lichtpunt, en toornig sloeg, hij zich eindelijk voor de tweede maal met de hand voor 't voorhoofd, terwijl hij uitriep >Het is alles tevergeefs; zij kan niet helpenik geloof in 't geheel niet meer, dat zij leeft!* 1 »Wie vroeg Willibrord, opschrikkend^uit zijn over peinzingen. »Wel Freya, de beroemde godin der liefde! Ik ben heel dwaas tot haar gaan bidden om mij een uitweg te wijzen, maar zij antwoordt niets. Ik geloof nu ook verder niet meer aan haar!* Willibrord liep naast zijn meester voort en dacht, doch ook hij kon, ondanks al zijne scherpzinnigheid, niets bedenken. Hij werd eindelijk geheel moedeloos, wat hem in zijn jonge leven nog maar zeer zelden was overkomen. Hij dacht aan zijn ver en dierbaar vader land, waar nu spoedig het heerlijke Kerstfeest gevierd zou worden. Hij dacht aan zijne lieve moeder en zijne oogen vulden zich met tranen. Het was niet den eersten keer, dat hij aan haar dacht; reeds vaak had hij bij oogenblikken heimwee gevoeld, maar toch had hij er »'iaaq8niaj ufiui do js8iir joa uajqoRAi jajsnz ua lapaoui ufiui 'uajsRRq suo fi.w uajRj qoog -joojaS Ainatu U93 U9 pURJiapRA a\t19iu u99 qi pUIA 9pftZ O.IRq URR ua 'aufiui ap jp.ioAi 'auioia eqfqaqfqaSiaAuo aip 'uSmq -jaqjay 'uaquiziaA joojaS apno jeq laduiaj uapno uap jam ua uapuRiqiaA gpjaqspuiq.iapRA ap qoo 'si pjooijuo liui JRp 'uaiapRA laufiiu jojs jaq jaiu jjaijaq 'fiiu jba\ uuq urq j jqii9Ai firn jaop qfigaaq uaa urairrai epuia urr ua 'uaraoq ej 10 1110 laiuRtn uaa qfqaqiaAi qaoj si jaq irrjaI 'uaqRA u9op uo3inp ui URjd ajaaqah jaq uuq piaq -Siuiajq uaa ua qfijiRRAaS jaaq saqu [9a\ si jag -si qfq -aSorauo jaiu jaq jup joojsS qi jnpooz 'urr qfqiRRAi fiïu jqaajs ua 'jrz ua.maqah qfijaqiaAV ooz sajjR josjr ioao .19 jrr.kI ap j j.irraa pnoS tij jqoiA\a8 af juaq af 'u9Suop« jin daii ua dRRuq nap jiaqSajg apuiiRuio i9a,\\ ï-afjintiAiojjo qfijiooqoq uaa unq Siozaq ua piiRiq ui uappaq ua oo.tjs 'jooq qeojs 'innA q jin jnoq uaqqojq opuapuR.iq ap qi qa.ij 'uaq uoaocj qi sjy •uahioz innA pao8 uaa jooa juq 9p ua uaqnaq ep ui ua uajRjiaA jqoinq uap fjz jnpiooA 'uaqqpz uajRj Ainoi uaa I99AY fiz jRp u9A\noiA ep iraSaj uaSSaz Ciyy -uauuoq -i9a 8iut9AA uaa sjrrjcI ap q; uuq imp 'ueAoq irrii uaui -auaaui ieaq uapuoSjoA uap uaajjR firn jaoui g -uadooj jqoinq uap irru jsaq qasoq jaq loop qi uuq uajnuiui jfiA ui ua puRiq ui jadiuaj uap ura qupooijs jaq 8njA qi qaajs urq 'uaqaaj uaa firn fiS jjoas 'jrrj.tqa sjRRjd ap 110 TiezaAAaSjR jfiz fiS Ripoog 'afjuiooqqaa uaa sjr Suja ooz uaq qi 'g* Stjsm appiooAijuR pioiqqji^v iRRjy »iiiapuaz jaui qi uuq lapuR uaa ua uaqajs aj puuiq ui pfij iaqfqa8 aj jqoinq uap ue jaduiaj uap uio uajjRA SeouaS qfijiaom not jrz q iRRjy -uadoojiaAO laaui ejaqua uaa8 ia jrz urq -siapiiR jraa q si uRp 'jjaaq piajjiqiaA uaq Sujqj, jaq ura piaqSjpiRRAjqoaiuo ap sjr ue 'si pinaqah q sjy -uaSSaz sjai puuuiaiu f18 jaora moiRRp sng 'uedaq -i9a0 uaAg joj ua uapiaeqjR fim ura qoiz fiz pep 'ufiz qg aaoaaauauog Na -svvj^j nva Noiaqumag fiui 100A qfijiaoui qooj puuj ui laiq af noz SRUiRq uaa iRRpj« -luqqijjgg ajsjiaqos »'r8 uaiaaj 8ou jaq qi jRp 'qi jooja.8 unp 'jiaAOOjaq ooz uauuRui ap pup sjy •»ainqjRjV\. aqasisqug ap jam uajjR Rufjq fiz uajdaaMp uadaqos ap dg i uaqqaq uauuRui jaaAOOz jRRiuaaAAj qfijapnp fiAv uapnoz urq j lajqoop aufiz juinuijRg jiug sjrooz 'paoAa8do qaq Sfiiq uap 100A jaiu qoo af qt jRp lacuuiRp 'Sipaoui ua qïajs ooz jatu qaóp 'Rqjiig 'jooui lapuim jaiu juaq fif i 8rz suaa irrui irrij af sjr i afsnz 'qoo fiz si JRQ* »jufiz qïajs ua uooqas uooAiaSuajinq fiz jaoiu ua88az ufiz suaSjog lapaoiq ufiui ura apjoojiaA ap do jsaaut qjq fiui Snaq.iaA qj« :jm qfijooiA deii Rqjgjia u3 3>qpioM piaajiaA uaiopaoS aqospiRR ioao siuiahia ua jaiipiaA ura oip 'qi URp si lauapaiAaj ua laSijsm RqjiipjRg josjr 'iooa fim paij juioq qooj ug 'uaiuRziooqaS jaoui jsioqspnaiy do uaAinoiA uaSjjqaoApiRij uaip nu aqjaAi 'lajqoopsSuiuoq aip 'uiARjsaiuiR aip unp ia8iqqnja8 jRRrapiepuoq qfqiajin iooa ua 'sinq ufiui ui saiajsaaiu uaq 'uapiaq aijjnf qaq qj 'poj qfijesaaiA iRRq ui ueAfijq jaop injuq ua Sijsni ooz uqjiipjRg pup« 'fiz apiaz »'uaqqaq uajjtAi qi noz joojaS pRQ« 'iiaqRiu noz puaqaq joojaS aqfqajsiiqg jaq jaui iRRq azap pup ajdooq ua 'RqjiipjRg jein 8uiqRiu -siuuaq aiapuu ep do qaiz apSnaqiaA RS.iaqsg 'uaSSaj -i9a0 aj lauijRq sajjR uaiu uo8aq piiRqiauiRzSuuQ 'uajsij fiiA piiRjsuaSaj lapuoz AinoiAquof ap fiz jRp 'ufrz puiRj -i9a qiiqos ura ooz epoiuaui ajaaqa8 ap noz uaiqossiui ua 'pjajsa8j;n jraoS qja ui unp pi9Ai uaiajjo jag *ufiz apnoz 8rjs ajsSia ap punfiA uap iooa 'jaij 'ajqnjaS pip sjr pup 'ui uaSuz uajjR ua uaqqnq ap spaod uaa 'uaiejjo apjTAV saiapsaaiu auiiR aufiz aip 'lapsaiid uaqfijasaaiA uaip mo uapojsaq psRA nu srav dRRuqsiaqossiA ap qaoQ »^ufiz epuaopjOA paiu uaajjR pojs paq noz iuaqaps noz puRiq ui jaduiep nap YDHüaiSHXaV 8Q 50 AETHELBURGA uitweg, dan de beslissing van het Thing af te wachten. Als dat tegen mij beslist, zooals ik wel vrees, grijp ik naar 't zwaard en tracht er mij met Aethelburga door heen te slaan. Zij rijdt en strijdt als de beste Viking. Het is een wanhopig plan, dat weet ik heel goed, want die schurkachtige priester heeft bij het volk den dorst naar bloei opgewekt, dus ik heb hoogstwaarschijnlijk negen tiende iler^ ma-mie 11 tegen mij. Maar 't is het eenige, wat ik er op weet.L Willibrord ging met gebogen hoofd naast zijn' mee ster voort. Daar hij zelf zeer geneigd tot waaghalzerij was, had hij een geweldigen eerbied voor de kracht en dapperheid van zijnen jongen meester, doch zijn scherp f verstand deed hem onmiddelijk het groote gevaar inzien. Daarom zei hij op bedenkelijken toon»Wat u betreft, meester, u kunt wel tien man staan; doch kunnen al uwe mannen dat? Ik vrees dat Aethelburga en wij allen bij een dergelijken ongelijken strijd te gronde zullen gaanEn als u er werkelijk met mijne jonge meesteres nog het leven afbracht, wat moet er dan van hare moeder worden en van Winifred? Waar schijnlijk zouden zij die dan aan uwe bloedige goden offeren in plaats van mijne meesteres. Ik wilde maar dat Earl Ealmund ons nog te rechter tijd vond; met hem samen zoudt u Beornwulf en Sven en de geheele streek wel kunnen overwinnen. Maar wie zal zeggen of koning Alfred den Earl dezen winter huiswaarts laat gaan? En als hij wacht, tot er uit Kent een bericht naar West-Saksenland komt, dan is het waarschijnlijk te laat om ons nog te redden. Ach, als mijn meester wist, dat hij hier zijne vrouw ook kon vinden en in welk gevaar zijn kind zich bevond, hoe zou hij zich haasten! Ik geloof dat de oude Wulfstan den roeiers de ooren doof zou schreeuwen met zijn donderend: »Roeien, jongens Stil gingen beiden daarop het donkere bosch door, Feuilleton van Maas- en Schei,debode 63 »Wat zijn dat: Gods geboden«. Zoo heel precies kende de kleine zendeling de tien geboden nu ook niet meer van buiten, maar hij wist nog wTel wat er de inhoud van was. »Men mag geen andere goden aanbidden, mag Gods naam niet ijdel gebruiken, men moet eens in de week een rustdag hebben, enz.« Weinige Christelijke kinderen uit dien tijd zouden het hem nagedaan hebben. En als de oude gravin op Hengista er niet geweest was, zon hij 't ook niet geweten hebben. »Wat doet Gorl dan met al die zondaren?« vroeg Siegbert. »Die komen in de hel*, antwoordde de jongen. Daarop volgde weer langen tijd stilte, welke Osberga verbrak door te zeggenj Dat klinkt nu weer zoo niet wonderlijk als dat van die liefde en dat Zijn Zoon zich uit liefde heeft laten kruisigen. Ook onze godsdienst kent wel zonde, en de straf er voor. Toen ik er nog vast aan geloofde, ben ik vaak bang geweest voor slangen en de duisternis van 't Niflheim!* Doch Siegbert begon weer: »Zeidet gij zooeven niet dat er in jullie geboden staatgij zult niet dooden, en gij zult niet stelen Komen zij die dat doen, ook in de hel »Ja,« antwoordde de jongen eenvoudig, als het bloed van Christus hen niet vrij maakt van alle zonden.* 2Dan moet ik van jullie geloof niets hebbenriep de jonge Viking toornig uit, dan zou heel het bedrijf der Noormannen niets dan vreeselijke zonde zijn Willibrord was zeer verschrikt over dien heftigen uitval van zijn' jongen meester en zweeg daarom. Maar zijne moeder sprak op bestraffenden toon»En als het nu eens waar was, Siegbert En mijn hart zegt mij dat het niet goed kan zijn, geheel onschuldige menschen zoo maar te. overvallen, te berooven en te vermoorden, alleen omdat zij tot een vreemd volk J3 tt s- s- 2. »Qo28sEg o- a ck ar 0 O rr 9» 5- O B g; g. g- 8 K (•-CO ►O ff 6. I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 4