Zaterdag 12 Augustus 1911. 268te Jaargang JN#. 1684. Antirevolutionair Orgaan voor ile Zuidliollanilsclie en Zeeiiwselie Eilanden. 1 IN HOC SIGNO VINCES' s. bij Bergen-op-Zoom. DAM. AAT. P. DAM. jUTS. IERLAND. JK. PT. K. SOMMELSDIJK. Oranjefeesten en 't onderwijs. Tuin- eis Landbouw. u Ver TE LAAT komen, 4535 HL en geef' Uwe orders vertegenwoordigers I0SSIIM te Ooltgensplaat. ist 10,44 10,47 11, 1,05 1,15 11,26 11,37 11,42 1,52 12,23 12,53 1,27 2, 2,13 2,18 2.29 2,39 2,50 2,55 3,05 3,11 3,46 5.30 4,31 5,40 5,53 5,58 6,08 6,19 6,30 6,35 6,45 6,51 7,26 9,06 8,37 8,40 8,53 8,58 9,08 9,19 9,30 9,47 10,22 12, 9,52 11,17 11,52 12,23 12,3 12,34 12,45 12,55 1,06 1,11 1,24 1,27 1,06 2,31 3,06 3.16 8.26 3.27 3,38 3,48 8,59 4,04 4.17 4.28 4,45 6,10 6,45 5.56 7.06 7.07 7,18 7,28 /,39 7,44 7.57 8,30 7,30 9,05 9,40 9,45 9,55 1,51 Mi ,25 2,37 2,48 2,51 2,56 1,06 3,11 3,46 5,30 5,31 5.40 5,51 6.05 6,17 6,28 6,31 6,36 6,46 6,51 7,26 9.06 8,30 11. 8,89 11,09 8,50 11,20 9,04 11,34 9,16 11,46 9,27 11,57 9,30 12, 9,32 9,42 9,47 10,22 12, 9,52 11,17 11,52 11,57 2,07 2,10 2,13 2,24 2,36 2,50 1,01 1,10 1,02 1,07 1,13 1,17 1,24 1,28 1,37 1,57 2,07 3,12 2,32 2,40 2,49 til,30 1,39 S 1.49 52,12 A 2,23 £.2.34 £2,42 §3,03 «3,10 3 3,23 3,32 5 3,43 «3 3,50 1,06 2,31 3,06 3,15 3.25 3.26 3,29 3,40 3,52 4,06 4,17 4.26 4,45 6,10 6,45 6,50 7, 7,01 7,04 7,15 7,27 7,41 7,52 8,01 3,55 4, 4,06 4.10 4,17 4,21 4,30 4,43 4,52 4,55 5,14 5,21 5,30 7,35 7,40 7,46 7,50 7,57 8,01 8,10 8,2" 8,31 8,35 8,50 8,57 9,06 9,35 9,38 9,49 10,01 10,15 10,26 10,35 10,32 10,37 10.43 10,47 10,55 10,59 11,09 11,20 11.27 11,31 11.44 11,51 12, 4,45 5,25 5,39 5,43 5,50 6,64 6, 6,05 7,30 7,39 7,46 8,01 8,05 8,13 8,20 8,34 8,38 8,45 8,49 8,55 9, 5,50 8,15 6,02 8,27 -HATEN. 3,- 3,12 6,10 6,22 8,35 AVEN. 35 2,40 4,13 58 4,36 01 8,25 4,40 10 8,40 4,51 26 4,30 5,12 39 5,80 47 5,38 55 5,25 5,47 6,35 9,26 7.01 9,60 7,06 9,54 7,17 .110,06 7,38jil0,26 7,54 10,43 8.02 10,51 8,09 RDAM. 3,46 ,09 3,55 ,18 4,03 ,35 4,26 ,49 4,41 ,01 4,52 3,04 4,55 3,28 5,21 6,30 6,39 6,47 7,15 7,38 7,50 7,55 8,25 8,— 9,10 8,10 9,1» 8,18 9,26 8,38 9,50 8,52 10,06 9,02 10,17 9,05 10,20 9,30 10,45 ,43 3,53 3,54 4,04 .,06 4,16 ,26 4,36 6,19 6,30 6,42 7,02 9,07 9,1$ 9,80 9,50 ,31 ,55 ,05 1,16 4,52 5,16 5,26 5,37 7,50 8,14 8,24 8,35 10,17 10,41 10,51 11,08 K. 3,54 4,18 4,23 4,38 6,30 6,54 6,59 7,14 9,1» 9,43 9,48 10,03 N. 4,52 5,07 5,12 6,36 7,38 10,07 7,54 10,23 7,58 10,28 8,20 10,52 1 6,15 2 6,25 4 6,35 0 4,56 6,59 1 5,07 7,10 8,44 8,55 9,07 9,33 10,05 9,44 10,16 D. 4,26 5,12 7,38 9,50 10,20 4,87 5,23 7,49 10,01 10 80 5,43 8,09 5,53 8,19 6,02 8,28 aden en lossen yan vee zjjn n rijden markttreinen niet. g wordt niet verzekerd. Desa Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per dris maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij rooraitbetaliag met Zondagsblad ƒ7,50 zonder 4,50 per jaar.] Afzonderlijke miniKaerg 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. ÜITG-EYEB I W. BOEKHO VEN. Telefoon fuÉercoisssi. 18®. 3. Advertenties 10 coat per regel ea 3/s maal. Itealamea 10 per regel. I Boekaankondiging 5 Cent per regel en Va maal. DieEstsaiivragea es Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. J Groots letters en vignetten vrordon berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan |j Advertentie:-! morden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor ée Btedaetie bestemd, Aclverienfiësi ea verdere Administratie trataco toe te aeadesi aan den (Jitffever. 10,15 10.24 10,31 10,46 10,50 10,58 11,10 11,19 11,23 11,30 11,34 11,40 11,45 11,10 De Openbare School doorleeft bij een Oranjefeest moeilijke oogenblikken en, meer dan eenmaal komen er in de bladen berichien van onderwijzers ^lie aan zoo'n kinderfeest niet wilden pieelnemen of pas onder zekere voor waarden, Ale voor 't Oranjehuis min der aangenaam zijn. "Wettelijk is elk openbaar onder wijzer verplicht aan een Oranjefeest mee te doende kinderen Oranje liederen te leeren en in zijn Vader- landsche geschiedenis dienOranjenaam te eeren. Wettelijk, zeiden we. De wet eischt v^n hem opleiding tot Chiistelijke en maatschappelijke deugden. En zonder eenige sofisterij, zou toch de eenvou digste mensch zeggen 't is een echte maatschappelijke deugd, als we eeren, die boven ons staan En ons dunkt toch, dat een Koningin boven een schoolmeester staat. Derhalve wie aan 't hoogste gezag den Staat niet den no ;digen eer lied bewijs*wie zijn kinderen niet p 't hoogste gezag wijst, is een ov r- reder der wet; en betracht niet de maatschappelijke deugd van eerbied voor 't hoogste gezag in den Staat Maar nu komt menig openbaar onderwijzer leelijk in den knel. Want hij erkent de Koningin niet als de hoogste draagster van 't gezag. De Koningin is voor openbare onderwijzer een dure dame, die veel kost aan paleis- en stallenonderhoud maar die verder 't zout in de pap niet verdient. Ze beschouwen haar zoowat als een leegloopster, die met een groot stuk van de belastingpenningen gaat strij ken en daarvoor Koninginnetje speelt. Kijkt ge die openbare onderwijzers in 't hart, dan zagen ze haar liever vandaag dan morgen verhuizen naar Duitschland, als ze dan haar man en al haar inventaris maar enpassant meenam, zoodat we er hier in Holland totaal afwaren. En juist, omdat de openbare onder wijzers nu geslingerd worden tusschen wet en geweten daarom hebben velen den knoop maar royaal doorgehakt en zeggenIn de school volstrekte neutraliteit, dat is: aan geen kind worde iets geleerd, dat 't niet begrijpt waar men ook zij, op de Veluwe, waar nog op de Openbare School een Christendom heerscht, of in Drente, waar men leeft zonder God en gebod nergens moet voortaan meer feest gevierd op Oranjedag: de kinderen begrijpen van de beteekenis van 't Oranjehuis toch niets en waarvoor nu zooveel hooge drukte gemaakt, als de juffrouw uit Den Haag verjaart; als de meester verjaart, wenschen de kinderen ook geen geluk, dus als de vrouw uit 't Haagje verjaart, is'took niet noodig, dat de kinderen vroolijk zijn. Zoodan is de knoop doorgehaktde wet zegtzingt Oranjeliederen het geweten zegt't kan me van Oranje niets schelenen nn volgt de beslissing: wij, openbare onderwijzers ,doen het niet, want er moet zijn volstrekte neutraliteit en we geven 't kind, wat des kinds is. Uit den aard der zaak komen de openbare onderwijzers vaak, indien ze mannen van karakter zijn, in botsing met de gemeenteraden en de bevol king; maar er zijn er in ook, die willig buigende, hun brood, in 'toog en hun gezin, meezingen uit den treure als 't Oranjefeest is. De Chrisielijke onderwijzer heeft van dion strijd van binnen geen lastzijn overtuiging is 't, dat de Koningin regeert bij de gratie Gods dat Zij is in ons land de plaatsbekleedster, die van God gezag ontvangen heeft om een zes millioen te regeerenwaar ze baas over is, en die haar niet alleen moeten eerbiedigen als een brave, beste vrouw, maar haar eerbiedigen, omdat ze haar erkennen als hun hoofd, die te gebieden en te verbieden heeft. Welnu, wie die overtuiging bezit, kan zeer gemakkelijk een Oranjefeest lei den en de kinderen met veel genot ten feest voorbereiden. Zijn geweten zou hem bezwaren, indien hij 't Oranje huis verkleineerde en 't Gezag onder mijnde. Voor elk Vaderlandlievend mensch, die 't Oranjehuis liefheeft, is 't daarom een moeilijke zaak zijn kinderen aan zulke openbare onderwijzers toe te vertrouwen. Maar men gaat gewillig onder '1 juk door, omdat men van de Christelijke school een atkeer heeft, liet Christelijk beginsel haat men en daarom moet de maatschappelijke eisch ook maar opgeofferd. Liever zonder Oranje dan met, God en Oranje Een heerlijk Verlonk.'" In dit nr. nemen we op een frag ment uit het pas verschenen werkje s>Een heerlijk Verbonden, schetsen uit het leven van prins Willem I, den Vader des Vaderiands«. De heer P. Brouwerdie het schreef voor den Bond van Chr. Oranje-ver- eenigingen in Nederland, (eekent ons hierin den stamvader van ons Ko ningshuis als den geloofsheld door de genade Gods en laat ons zien, hoe dat heerlijk Verbond, 't welk hij naar eigen getuigenis gesloten had met den »Potentaat der potentaten«, 't geheim was van Oranje's kracht. De proeve, die we in ditnommer opnemen, kan een ieder doen oordee- len over de wijze, waarop de schr.;- ver zich van zijn taak heeft gekweten. Bovendien kan men met het oog op uiideelingen tegen inzending van slechts 5 ct. in postw. of postz. een proef ex. ontvangen. Zeer hopen we, dat deze uitgave de aandacht trekke van school-bestu- ren, hoofden van scholen, feestcom- missiën of ook van particuliere üranjevrienden, die er eens een paar rijksd. voor over hebben om de jeugd een bljvend Oranjegeschenk aan te bieden, waarin ook de ouden nog wel wat van hun gading zullen vinden. Men richt kinderfeesten aan. Geeft chocolade, limonade en koek. Houdt optochten en doet kinderspe len. Alles zeer wel maar toch moet de hoofdzaak niet uit het oog verlo ren wordenVersterking van den band tusschen het IVederlandsche volk en het Vorstenhuis van Oranje I God, Nederland en Oranje Het is een drievoudig snoer Dadrvan moet ons volk doordrongen. Hoe kan het beter geschieden dan wanneer op üranjedag ons volk wordt gewezen op de groote daden Gods, die Hij door Oranje voor ons Nederland sche volk heeft willen oprichten »Ons volk kent zijn historie niet", klaagt men. Welnu léér het die kennen, als de dag er gunstig voor is en een met gloed geschreven boeks- ken ter verspreiding gereed ligt. De prijs is geen bezwaar, Voor het werkje, dat 24 bladz groot is, gedrukt op best gesatineerd papier, met oranje omslag waarop het keurig uitgevoerde portret van Willem I is de prijs 15 ct. per ex. Bij getallen ter uitdeeling beneden 100 exx. Oct van 100—500 exx. 5 ct.boven 500 exx. 4 ct. Ook voor onze scholen ,als blijvend leesboekje voor de hoogere klassen, kan het zeer goed worden ingevoerd. Men richtte zich voor een en ander tot da firma H. Tulp, te Zwolle die de exploitatie op zich genomen heeft. OP HO UITfiilJH. Een merkwaardig artikel is onlangs door dr. Rjk Kramer een onzer gereformeerde medici, in »0ns lijdschrifU geplaatst, 't is over «zinnelijkheid en zedelijkheid. Deze Christen-Beleerde blijft niet aan de oppervlakte, doch duikt naar de diepte en verrijkt onze kennis der beginselen. Hij zegt ware rake dingen. Die wonderlijk in de ooren klinken van ons wuft en overspelig geslacht. Woorden van diepen ernst, van strenge tucht. Hij dringt aan op matigheid en kuisch- heid, op reinheid en heiligheid. Het is eene gedurige herinnering aan de vermaning des HeerenWeest heilig, want Ik ben heilig Jammer is 't in z Uieren zin, dat zulk een artikel in een tijdschrift mm of meer ver scholen blijft, 'k Geef toe, zooals dr Rijk Kramer zijn onderwerp behandelt, is het voor 'n krantenartikel met geschikt maar 'k zou willen dat een christen-uitgever zijn serie i>Levensvragens in 't licht gaf en daarin ook aan dr. Rijk Kramer vroeg, dit on derwerp in populairen vorm te behandelen. Het kon dan meer onder de menschen komen. Toch is er één punt, waarin ik met den geleerden schrijver beslist niet meega. Daarover wil ik schrij err. 'k Besef zeer goed, dat het me ietwat moeilijk vallen zal, om in een kranten-artikel, dat dus onder ieders oogen komt, mijn woorden zóó te kiezen, dat ik duidelijk zeg, wat ik bedoel en dat toch zónder onnoodige uitweiding te doen. 'k Heb dan ook eerst es over gedacht, om gastvrijheid aan te vragen in 't zelfde Tijdschrift, waarin dr. R. Kramer zijn artikel plaatste, maar ik ben daaryan teruggekomen. De vragen toch, die de schrijver behan delt, leven wel degelijk onder 't publiek geven vaak worstelingen aan Gods volk doen roepen om voorlichting en bespreking. En als wij Christen publicisten weigeren die vragen te behandelen, dan zocht men licht leeringen, die verderfelijk zijn. Te veel en te lang heeft men geschuwd onderwerpen als zinnelijkheid en zedelijk heids: te bespreken in Christen kringen. Er zijn. ongetwijfeld gevaren. Maar wie als vader en moeder, als zoon en dochter, biddend met zijn God verkeert, zal die gevaren weten te vermijden Dr. R. Kramer keurt onvoorwaardelijk af de praktijken van het N. Malthusianisme, al toont hij aan, dat vele argumenten, die er tegen ingebracht worden, niét afdoende zijn. Men kan daarover anders denken de schrijver vermeerdert in eik geval 't aantal argumenten we kunnen daarover dus verder zwijgen en hein als bondgenoot de hand drukken. Dr. Rijk Kramer en hiermee komen we tot da hoofdzaak is in sommige gevallen óók voor ^beperking van het kin dertalal wil hij van de praktijken van het N. M. niets weten. Laat ik hem zélf aan 't woord laten »Het kindertal heeft zijn grenzen, terecht wijzen daarop ook de mannen van het N. M, zooals er een te klein aantal kan zijn, zoo ook een te groot. Ook wij hebben dat te erkennen. Ik zal mij echter wel wachten een getal te noemen, dat voor ieder geldt. Ieder heeft dat voor zichzelf uit te maken, en een ander past geen oordeel. ^Twaalf behoort niet te groot en twee kan reeds te veel zijn. Ook zal ik mij wel wachten, om een getal te noemen dat bij een bepaald inkomen past, alleen reeds omdat de een met hetzelfde inkomen zooveel meer kan doen dan een ander. Nader blijkt dan, dat deze arts I-beper king van het kindergetak wenscht, b.v. wanneer krankheid of zwakte der vrouw levensgevaarlijk worden bij vermeerdering van het kindertal waar we or.s in 't algeméén wel in vinden kunnen. Ik zeg i>in 't algemeens:. Want mij zijn ook gevallen bekend, «aar de medicus den dood meende te kunnen voorspellen en waar de vrouw en moeder na de gevreesde bevalling gezonder werd dan ze in langen tijd was geweest Ook in dit opzicht heeft de medische wetenschap de volmaaktheid nog niet bereikt. Maar dan verder wenscht deze schrijver i-beperking van het kindertak, daar waar de sociale toestand van dien aard is, dat de kinderen door gebrek aan voedsel zwak dreigen te blijven in 't algemeen waar de vader niet genoeg verdient, om er nóg een kind bij groot te brengen. Daartegen nu rijst bij mij voornamelijk tweeërlei bedenking. Dr. Kramer die van de N-. Malth, praktijken even grooten afkeer htefi als «ij allen, kent als eenig geoorloofd middel ter bereiking van wat hij bespreekt het Schrif tuurlijke middel der onthouding. Hij spreekt wel van matigheid en kuisch heid veel, doch wil het doel worden bereikt, dan moet worden toegepast een absolute onthouding. Ook Paulus spreekt van zoo iets. Hij keurt goed het »zich elkander onl- trekken«, om zich (e verledigen tot vasten en bidden. Doch enkel i>voor een tijd.« i-Opdat u de Satan niet verzoeke. Geen i>abso!u'e onthouding^ dus. In geval van lichaamskrankheid is 't wat anders, als ieder begrijpt, waar de eisch, die dr. Kramer stelt, de eisch van voort durende, absolute onthouding aan gehuwden, die volkomen gezond samenleven en dat alléén, wijl hun sociale posite Diet toelaat, dat het aantal kinderen worde uitgebreid die eisch is zwaarder dan God zélf in njn Woord heeft; gesteld. Die eisch leidt, naar Paulus woord, in de verzoeking des Satans. Matigheid en kuischheid zeer zeker En ook in Christen-huwelijken wo.dt tegen deze twee soms schrikkelijk gezondigd al kunnen we dat hier slechts aanstippen. Maar dat is 't hier niet. Dr. Kramer stelt hier als zedelijke levensregel, dat de gehuwden door onthou ding, het aantal kinderen houden bij 't getal, dat zij in hun sociale positie kunnen groot brengenwat ieder dan voorts voor zichzelf moet weten. Die eisch dunkt ons niet conform Gods Woord, als boven gezegd. Het huwelijk is óók gegeveD, om den zwakken mensch te sterken in den strijd tegen alle oneerbaarheid en onkuischhe d volgens de meihode van dr. Kr. zou het voor niet weinigen dien strijd juist te zwaarder maken, als ieder die eenige ervarenis van het leven heeft mij toestemmen zal. Maar dan is er nog iels. Wat deze schrijver hier zegt, is ook van sociale beteekenis. Tot dusver gold omgekeerd de regel, dat de sociale toestand, zal die goed zijn, zóó moet wezen dat de arbeider, op tijd gehuwd, een niet al te groot kindertal, dat niet al te dicht op elkaar komt, moet kunnen voeden en groot brengen. Waar dat niet kaD, zeggen wij dat de sociale toestand niet deugt en hebben we daarin een ernstige prikkel, om onophou delijk op verbetering aan te dringen. Maar dat wordt nu anders. Ook de Christen-patroons, tot wien zijn arbeider klaagt vanwege het loon, dat te laag is, zou nu kunnen zeggen i> Waarom hebt ge uw kindertal niet, door het middel der onthouding, gebonden binnen enger grenzen, gelijk uw loon meebrengt Ieder voelt hoe gevaarlijk dat is. Denkelijk heeft dr. Kramer dan ook niet bedoeld, dat aan zijn woorden deze uitlegging gegeven worden. Maar wij lazen ze wel zoo. En ook andere bladen vatten ze zoo op. It verwerp de »onthouding« r-'èt. AI was 't alleen maar, om niet te komen in 't geval, dat het eene kind het andere als 't ware met geweld de wieg uitdrijft. Ook de vrouw-en-moeder heeft als zoodanig recht op een »menschwaard'g bestaan, Edoch dit zij »voor een lijd«. Naar Pauliusche aanwijzing. Niet, naar dr. Kramer wil. Voorjaren- aanéén. Het middel zou m. i. erger zijn dan de kwaal. UITKIJK. Mond- en klauwzeer. Er wordt in dezen tijd, nu onze veesta pel zoozeer door het mond- en klauwzeer wordt geteisterd, heel wat reclame gemaakt voor allerlei middelen, die, konden we de aanprijzing gelooven, alle excellent, voor treffelijk, zijn. De kwakzalverij viert haar hoogtij. Dat enkele dier middelen verzach tend werken en de genezing bevorderen, kan wel waar zijn, maar dit behoeft voor de gebruikers geen reden te zijn om daar over de loftrompet te steken, al»of zij daarin iets bijzonders hebben gevonden. Zij zouden met minstens evenveel lof kunnen gewagen van de goede uitwerking der door hun veearts voorschreven behandeling, indien zij deze slechts toepasten, zorg vuldig toepasten. Maar velen betoonen zich hierin laksch en liever, dan deze be proefde, in ieder geval heelende middelen toe te passen, neemt men zijn toevlucht tot een of ander kwakzalversmiddel, welks samenstelling men niet kent, maar dat met veel humbug wordt aanbevolen. Zoo wor den de zieke dieren soms averechts be handeld of mishandeld. Wilde thijm is van zekere zijde sterk genoemd als middel tegen mond- en klauwzeerwij vestigden er on langs reeds de aandacht op. Wij deden dit echter onder voorbehoud en drukten de wenschelijklieid uit, dat met dit middel nauwgezette, goed gecontroleerde proeven zouden worden genomen. Het schijnt, dat de reclame onze mededeeling te haren dienste heeft willen gebruikenaan tal van bladen werd bericht, dat ons stukje, hoe goed bedoeld ook, onjuist wasen daarop volgt dan een en ander over wilde thijm. Een slimme, goedkoope reclameWij gaan daar niet op in, en volstaan slechts met hier de verklaring te geven, dat, wat we schreven, geheel juist was, dat was: in overeenstemming met de inhoud der bro chure van Pater v. d. Drift. 't Kan geen kwaad, om mogelijke teleur stellingen te voorkomen het, hier nog eens neer te schrijven: dat, voqyzoover bekend tot heden geendeugdelijke af doende best r ij dings middelen te gen mond- en klauwzeer zij n ge vonden. Ook wilde thijm zoo zegt Dr. K. Over in het land- en tuinbouwblad »De Veldpost» is geen voorbehoedmid del. 't Is een goed geneesmiddel. Maar goede geneesmiddelen staan ook den vee arts ten dienste. Dr. Over schrijft, dat vee houders in de omgeving van Amsterdam veel baat hebben gevonden bij toepassing van lysol en creolien. Beide worden ver dund met water en ongeveer 1 percent li lil f

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1