voor de Zuidhollandsclte en Zeeuwsehe Eilanden EERSTE W. Sluit aanTrouwe opkomst Niemand hlijve thuis Zaterdag 15 Juli 1911. Jaargang N\ 1676 Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, „Ik geloof, daarom spreek ik." 3 LINKS - 8 RECHTS. 3 LINKS - 8 RECHTS! 3 LINKS - 8 RECHTS. SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de kedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco .toe te reisden aan den Olgrever. Of uo (JITMIJH. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder oO Buitenland bij voomitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50; zonder f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercoms!. No. S. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar da plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. "We bedoelen met Geloof alle ver trouwen op God en Zijne beloften. Dat geloof omvat het leven des hemels, waarvan de Bijbel ons een tipke ont sluiert en 't leven der aarde in zijn verleden, heden en toekomst. Dat leven - op aarde bestaat uit twee deelen een ^geestelijk en een stoffelijk leven. En het politieke leven omvat beide. Zoodanalle politieke strijd gaat om de twee levensuitingen, die in eiken mensch om den voorrang twisten. De mensch kan bij brood alleen niet leven, maar zijn geest is dag aanj dag bezig over allerlei vraagstukken die met zijn lichaam in ververwijderd verband staan. De mensch kan van idealen en gedachten alleen niet leven, daarom werkt hij in 't zweet zijns aanschjjns. En die uitingen in zijn leveneen lichaam, dat om voedsel vraagt en een geest, die oplossing zoekt van vraag stukken over hemel en aarde; die twee richtingen beheerschen heel den politieken strijd. We gelooven, dat God leeft en dat Hij koning is van hemel en aarde. Wapgelooven, dat er een opstanding ^oden is, waarin we allen, oud en jong, gedag vaart zullen worden voor Zijn rechterstoel, hoe we geleefd hebben. En omdat dat geloof een vaste grond is, onomstootelijk vast, door de wijzen der wereld niet weg te redeneereu, daarom spreekt de Christen erover daarom getuigt hij ervan; daarom strijdt hij er voor. Daarom kiest hij partij voor dien levenden Goden wat menschelijke fouten hem ook aankleven, hoe tobbend en zuchtend ook zijn taak geschiedehij spreekt over dien God op alle terrein. Hij eischt de gemeente, de Provincie den staat op voor dien God. Hij eischt op, de School en de Kerk voor Zijn Naam. Hij eischt alle sociale en politieke, alle stoffelijk en geestelijk leven op voor Hem. Hij dat is, die geloovige mensch die de grond onder zijn voeten heeft een onwankelbare[gronds'ag van waar achtige zekerheid en vastheid bezit, hij klopt aan aller deur en vraagt gehoor aan elk hart, dat van zijn dienst niet afkeerig is. Met zondige lippen maar hij spreekt er over en roept 'tvan de dakenGod is God en alles buiten Hem is afgod en dwaliDgzingt volken over Zijn zegeningen; beeft voor zijn toorn en rechtvaardigheid. Met zondig hart maar hij spreekt, dat de ge meente eigendom is des Heeren en dat daar ook. op dat kleine stipje gronds, klein als de druppel uit de volle zee; onbeteekenend als de zand korrel van 't strand dat ook) daar de Naam des Heeren zal worden verheer lijkt en erkend. Met zondige daden maar hij spreekt, dat de Rechtvaardige Richter eenmaal komen zal om hem af te vragenburger en burgers, hoe hebt ge in uw gemeente mijn Eer bezoedeld en Ta; kracht. De geloovige spreekt, omdat hij gelooftomdat dat geloof leeft en zich ontwikkelt. Maar hij doet meer! hij eischt, niet met ruwheid, niet onbezonnen, maar hij eischt het volk op in 's Konings Naam om onder Zijn vaandel te strij den voor aarde en hemel beide. Neen, niet omdat God hem noodig heeft, maar omdat die plicht is opgelegd, 't Is heilige dwang't is begeerte 't is overtuiging; het moet, al wil men niet; 'tis gehoorzaamheid, hoe zwaar de taak ook zij. We gelooven, daarom spreken we van Hem, tot Hem. En rusten niet voor op alle terrein die Naam wordt toegebracht, eer en lof en dankzeg ging. Door de grooten, door de kleinen In de Raadzalen, in de Staten, in de Kamers, in de woon- en werkhuizen in fabrieken en loodsen onder arm en rijk, dienstbare en meester. Wat een machtige strijdHoe hoog 1 Sommelsdijk. en dan, er is geen twijfel aan, of onze Candidaten komen er. Voor KIEVIET en OIPË gaat ade man van Rechts nog eens in 't Vuur. en tot den laatsten man opgekomen. Eensgezindheid, broedertrouw, is het cement van elke organisitiemaar bij de stembus is ze onontbeerlijk, of we zinken. Samen lijden, samen strijden en sa men de victorie wegdragen. Mannen van Rechts Samen werken, en samen loven den God des hemels, die zegenen kan. Maandag 10 Juli was best. Maandag 17 Juli moet geen grein minder zijn. Denkt eromHeel Flakkee let op Sommelsdijk. Van Ooltgensplaat af tot Ouddorp vraagt men Maandag hoe zou 't in Sommelsdijk staan Nu reeds verlangt men naar Uw Maandag. Zorgt er voor, dat heel Flakkee in de handen klapt. Zóó moet het worden. BroedersDoor Gods hulp en Uw trouw en ijver en bezieling Houdt die twee cijfers voor oogen, waar ge gaat of staat: Gaat ge naar bed, en staat ge op; in 't land, of op de Kaai, steeds ge teld 3 en 8 is elf d.i. 3 I.inks 8 Rechts. Opten strijde voor KIEVIET en KNJIPË Sluit aanbroe ders!. En niet thuis blijven, al is 't nog zoo druk. Stemmen gaat voor Aan de Rechtsche Kiezers van Sommelsdijk. Heeff de Heere God eene bijzondere bedoeling met Uwe Gemeente P Neen, we kunnen den sluier der toekomst niet oplichtenwe willen nietwe mogen niet; God zal Zijn Raad met Uw Gemeente op Zijn tijd en naar Zijn welbehagen wel uitvoeren, maar wel kunnen we zien, wat er in 't Verleden geschied is. En dan, met ontroering schrijven we 't. maar we mogen 't zeggen Gods trouwe zorg gaat over U heen, waarde broeders! Gij had een Liberalen burgemeester b trekkelijk plotseling was hij gestor ven en een Antirevolutionair man, van kennis en jeugdigen moed en kloeke overtuiging neemt zijn plaats in. Is dat niet een sprake Gods tot Uwe Gemeente? Hoort gij ze niet. O, veracht den dag »der kleine din gen« niet. Gij hadt een Openbare School, die uw kinderen onder de vlag der néutra- liteit deed afzakken van de kennis van Christus en van den eenigen Wegen den eenigen Naam onder den hemel, door welke zij zalig worden. En nu, ge hebt een Christelijke School, waar uw kinderen den rijken Christus en den armen zondaar hooren verkondigen. Hoort gij en verstaat ge die sprake Gods niet tot Uwe Gemeen te Gij hebt een Kerk, die eertijds bloeide, door eendracht en liefde werd gedragen en nu in verval raakt, omdat 't Liberalisme zich van de ambten meester maakt: en buiten die Kerk om (aanstonds is ze, o outzettend een modern toevluchtsoord, aanstonds, helaas een liberale triomfbuiten die Kerk om zocht ge 'c levende Woord en ge erlangt het; ge ontvangt 't. Verstaat ge die sprake Gods, dat Hij Zijn Woord U nog laat behouden, Zijn geest nog laat werken in uw ziel uw geweten nog wakker houdt, al gaat dit tegen den wil der Liberale Kerkondermijners in Gij vreesdet bij de vorige verkiezing omdat 't Liberalisme zóó te keer ging en ge hebt winst uit de hitte des strijds uitgedragen. Verstaat ge die sprake Gods? Dat was de zegen, die op Uw kloeken ijver rustte. En dat alles nagaande vragen we en herhalen weHeeft de Heere met Sommelsdijk een bijzondere bedoeling Zal de kandelaar helderder dan eer tijds gaan stralen Het Woord, zijn Woord weer in heerlijken glans triom feeren Zal de Geest der Vaderen weer gloed en bezieling uitgieten over Uw Gemeente? Zal 't Liberalisme en Modernisme gaan knarsetanden om zijn val. Laat 't knarsen. Hun val is een sprake tot U bij de aanstaande herstemming. En daarom onze oproep Strijd a s. Maandag met mannenmoed. Maak den Raad nog sterker met antirev. mannen dan nu. Sluit aan sluit aanopdat 't Liberalisme en 't Modernisme in Sommelsdijk 't goed begrijpe, dat Uw Gemeente bezield is met de heilige aandrift om geen duim gronds aan hun ontbindende en verwoestende beginselen af te staan. Mannen oogst nu. De velden zijn wit! Weg met dat liberale beginsel, uit School en KerkEn door Sommelsdijk ga Maan dag van akker tot akker, van straat tot straat deze leusDe Gfemeente losgemaakt van de liberale dwaalbe grippen In Sommelsdijk bloeie en groeie 't heerlijke antirev. beginsel van Vrij heid en Recht en afhankelijkheid van niemand dan van onzen God alleen. BravoMiddelharnis. Naast innigen dank aan onzen God, die al de Rechtsche kiezers" in trouwe eendracht deed aansluiten, een woord van verdiende hulde voor de werkers, de propagandisten enz. die met uit stekenden ijver den ganschen dag tot op 't laatste oogenblik toe in de weer waren om de kiezers op le halen. Een woord van hulde aan de Rechtsche KiezersSluit aan was 't wachtwoord en in deege broedertrouw heeft men zich aan dat woord gehouden. Rechtsche Kiezers! hartelijk geluk gewenscht. 't Is de Liberalen bij de eerste stemming al tegengevallen en nu bij de herstemming doch neen, na een victorie zwijgt men over 't leed van zijn tegenstander. Mannen van Rechtsziet ge 't nu, dat Middelharnis wel te winnen is voor ons, als men maar aansluit, en in broedertrouw schouder aan schou der staat. En dat is 't mooieDe Kerk is buiten de politiek geblevenSchilper oort gaat in de Geref. KerkVroeg- indeWeij is bestuurslid van de EvangelisatieButh liberaal, was Hervormd, en Tiggelman, liberaal, ook Hervormden toch, de twee Gereformeerden zijn gekozen. Zoo gaat 't best. Geen Kerkje spelen in de politiek, daar is men op Flakkee niets van gediend. Middelharnis geeft nieuwe hoop op overwinningen. De cijfers wijzen 't 't uitRechts 251 en 246Links 220 en 224. En nu de Raadsleden ook schou der aan schouder Geen oogwenkjes aan de Liberalen maar vlak tegen hen over, flink en kloek, als't begin sel of 't Gemeentebelang 't eischt. Bravovoor de mannen, die ons geholpen hebben. De vliegers zijn weer thuis. Slecht enkelen van de ruim 40, die de Europeesche rondvlucht vol moed aanvin gen, zijn op het punt van uitgang terugge keerd. De meesten vielen onderweg af. Een paar zelf vielen dood. Een ander brak zijn been. Onze landgenoot Wijnmalen is tot tweemaal toe van een vrij aanzienlijke hoogte naar beneden getuimeld, gelukkig zonder ernstige kwetsuren op te loopen In een onzer christelijke bladen las ik naar aanleiding ook van de vele ongelukken die er gebeuren, een scherpe afkeuring van deze gansche vliegerij, als de mensch on geoorloofd en dus iets, waar de christen zich verre af moet houdeD. Daar zijn er meer, die zoo denken. God heeft den mensch wel beeaen, maar geen vleugels gegeven, zeggen zij. De aarde is voor hem ter bewoning niet de lucht. En hij moet niet willen veroveren wat God hem onthield. Nu in die hedendaagsche vliegerij is veel dat mij stuit. Ik voor mij zou niet graag een vlieg wedstrijd uitschrijven, al kon ik prijzen van 100.000 francs uitlooven. 't Is een sterke prikkel voor eer- en hebzucht. Wie zulke wedstrijden uitschrijft is oorzaak, dat de vliegers spelen en spot ten met hun eigen leven. Wie herinnert zich 't oogenblik niet, toen die Fransche luitenant te Soesterberg, terwijl er een halve storm woei, zijn toestel buiten liet breDgen, en tot ontzetting der aanwezigen de lucht in ging, weldra door anderen ge volgd Dat is zuivere waaghalzerij. Een verzoeken van den hoogen God. Als men dan leest, hoe die vliegers soms hoog in de lucht met geweld uit hun stuur stoel geslingerd worden hoe ze -zich moeten laten vastbinden, om niet ie pletter te vallen ho 3 ze al stouter an gewaagder optreden, dan kunnen we zulk een verovering der luchtniet toejuichen. Dat is .geen moed meer. Het is zondige otermoed. Ze zullen er zelf wellicht niet aan denken die m- nschen daar hoog in de lucht, maar wij marken toch op, hoe ook zij zijn en blijven stofjes aan de weegschaal en hoe één kleinigheid haar ongeluk worden kan, Hoe ook zij, daar hoog in de lucht, van oogenblik tot oogenblik slechts zwevende blijven kunnen, als ze gedragen worden door de hand van Gods Almacht Henri Wijnmalen, na zijn eerste dagen van tegenspoed zou »revanche« nemen. Als hij maar (eerst 'n goede motor had, dan zou hij zijn schade wel iuhalen en Nederland zou zien, dat zijn naam Henri Wijnmalenwas Nu 't Spijt ons voor den jonkman dat hij gebroken naar ziel en lichaam in een auto moest worden thuis gebracht. We verblijden ons allerminst. We hadden 't hem zoo gegund. Mochten nu echter hij en andere vlie gers er de les uit leeren, dat ook zij, hoe stoute tochten ze door 't luchtruim mogen ondernemen, staan onder 't voorzienig be stel van God, Toen er één moertje mankeerde aan Wijnmalen'S toestel raakte ziju voet in een draad verward hij verloor de macht over zijn machine, die stortte en hem in zijn val medesleepte. Waar zoo één kleinigheid den trotschen mensch vogel machteloos maken kan, daar moesten wij menschen, wat minder mal doen en wat hooger nog opzien lot den Schepper en Onderhouder aller dingen, Wiens voorzienigheid over alles gaat. De menschheid heeft 6000 jaren noodig gehad om tot een vliegtuig te komen, dat bij de minste hapering de dood brengt. De groote schepper had geen zes dagen werk, om den hemel te bevolken met aren den, die veel hooger gaan dan de mensch vliegen durft en wier vliegtoestel geen ha peren kent Minder mal doen, zei ik daar. Ik heb m'n oogen uitgewreven, toen ik las hoe Wijnmalen bij zijn aankomst te Soesterberg gehuldigd is. Een ooggetuige schrijft er van »Men vloog op hem toe men smeekte om een handdruk. Dames grepen een pand van zijn jas en^zoenden die. Men wilde zijn gezicht zien, zijn oogen, zijn lach Wijnmalen was nog het verstandigst van alieD. »Hij liet zich bejubelen en stopte on derwijl een pijp. Aan den meest haristoch- telijken toejuicher vroeg hij om een lucifer.* De kalme lacomieke Nederlander Ik heb een keer een vhegmensch naar boven zien gaan en zekerdaar kan geen mensch onbewogen bij blijven. Ontroering kwam over mij een wonderlijke stilheid onder de gansche schare en toen ik wegging met een geestverwant, spraken we onwillekeurig over wat de Heere zegt in den achtsten psalm Maar dat ongezonde ent'noesiasmedie mensch-verheerlijking, die is kort en goed weerzin-wekkend en ik kan best begrijpen dat een vroom christen zich daar geërgerd van afwendt. Trouwens het gansche milieu, dat deze vliegmenschen vormen en waarin ze zich bewegen, is het onze niet. Iemand die eenige dagen in hun nabij heid leefde, schrijft er van »Het zijn meestal menschen met een obscuur verledeD. De enkele gentleman die zich in het vak beweegt, doet vreemd, en schijnt er bijna niet in te behooreD. Veelal drosten zij voor gewone maat schappelijke betrekking n en hadden zij geen 'ojkomst meer. Dan maar de lucht in er was niets aan verbeurd <c En van een hunner zegt dezelfde oogge tuige sDat is een man om, als op honder den meters in de lucht de motor weigert en de staaldraden knappen, gedurende den doodsval zijn passagier een hand te geven, op z'n schouder te kloppen en

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1