voor de Zuidhollandsclte en Zeeuwsehe Eilanden
EERSTE W.
Sluit aanTrouwe opkomst
Niemand hlijve thuis
Zaterdag 15 Juli 1911.
Jaargang N\ 1676
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN,
„Ik geloof, daarom spreek ik."
3 LINKS - 8 RECHTS.
3 LINKS - 8 RECHTS!
3 LINKS - 8 RECHTS.
SOMMELSDIJK.
Alle stukken voor de kedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco .toe te reisden aan den Olgrever.
Of uo (JITMIJH.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent.
zonder oO
Buitenland bij voomitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50; zonder f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
UITGEVER
Telefoon Intercoms!. No. S.
Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar da plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
"We bedoelen met Geloof alle ver
trouwen op God en Zijne beloften.
Dat geloof omvat het leven des hemels,
waarvan de Bijbel ons een tipke ont
sluiert en 't leven der aarde in zijn
verleden, heden en toekomst. Dat leven
- op aarde bestaat uit twee deelen een
^geestelijk en een stoffelijk leven. En
het politieke leven omvat beide.
Zoodanalle politieke strijd gaat
om de twee levensuitingen, die in eiken
mensch om den voorrang twisten. De
mensch kan bij brood alleen niet leven,
maar zijn geest is dag aanj dag bezig
over allerlei vraagstukken die met zijn
lichaam in ververwijderd verband
staan. De mensch kan van idealen en
gedachten alleen niet leven, daarom
werkt hij in 't zweet zijns aanschjjns.
En die uitingen in zijn leveneen
lichaam, dat om voedsel vraagt en een
geest, die oplossing zoekt van vraag
stukken over hemel en aarde; die
twee richtingen beheerschen heel den
politieken strijd.
We gelooven, dat God leeft en dat
Hij koning is van hemel en aarde.
Wapgelooven, dat er een opstanding
^oden is, waarin we allen, oud
en jong, gedag vaart zullen worden
voor Zijn rechterstoel, hoe we geleefd
hebben.
En omdat dat geloof een vaste grond
is, onomstootelijk vast, door de wijzen
der wereld niet weg te redeneereu,
daarom spreekt de Christen erover
daarom getuigt hij ervan; daarom
strijdt hij er voor. Daarom kiest hij
partij voor dien levenden Goden
wat menschelijke fouten hem ook
aankleven, hoe tobbend en zuchtend
ook zijn taak geschiedehij spreekt
over dien God op alle terrein.
Hij eischt de gemeente, de Provincie
den staat op voor dien God.
Hij eischt op, de School en de Kerk
voor Zijn Naam.
Hij eischt alle sociale en politieke,
alle stoffelijk en geestelijk leven op
voor Hem.
Hij dat is, die geloovige mensch
die de grond onder zijn voeten heeft
een onwankelbare[gronds'ag van waar
achtige zekerheid en vastheid bezit,
hij klopt aan aller deur en vraagt
gehoor aan elk hart, dat van zijn dienst
niet afkeerig is.
Met zondige lippen maar hij
spreekt er over en roept 'tvan de
dakenGod is God en alles buiten
Hem is afgod en dwaliDgzingt volken
over Zijn zegeningen; beeft voor zijn
toorn en rechtvaardigheid. Met zondig
hart maar hij spreekt, dat de ge
meente eigendom is des Heeren en
dat daar ook. op dat kleine stipje
gronds, klein als de druppel uit de
volle zee; onbeteekenend als de zand
korrel van 't strand dat ook) daar de
Naam des Heeren zal worden verheer
lijkt en erkend. Met zondige daden
maar hij spreekt, dat de Rechtvaardige
Richter eenmaal komen zal om hem
af te vragenburger en burgers, hoe
hebt ge in uw gemeente mijn Eer
bezoedeld en Ta; kracht. De geloovige
spreekt, omdat hij gelooftomdat dat
geloof leeft en zich ontwikkelt.
Maar hij doet meer! hij eischt, niet
met ruwheid, niet onbezonnen, maar
hij eischt het volk op in 's Konings
Naam om onder Zijn vaandel te strij
den voor aarde en hemel beide. Neen,
niet omdat God hem noodig heeft,
maar omdat die plicht is opgelegd,
't Is heilige dwang't is begeerte 't is
overtuiging; het moet, al wil men
niet; 'tis gehoorzaamheid, hoe zwaar
de taak ook zij.
We gelooven, daarom spreken we
van Hem, tot Hem. En rusten niet
voor op alle terrein die Naam wordt
toegebracht, eer en lof en dankzeg
ging. Door de grooten, door de kleinen
In de Raadzalen, in de Staten, in de
Kamers, in de woon- en werkhuizen
in fabrieken en loodsen onder arm
en rijk, dienstbare en meester. Wat
een machtige strijdHoe hoog 1
Sommelsdijk.
en dan, er is geen twijfel aan, of
onze Candidaten komen er.
Voor KIEVIET en OIPË
gaat ade man van Rechts nog eens in
't Vuur.
en tot den laatsten man opgekomen.
Eensgezindheid, broedertrouw, is
het cement van elke organisitiemaar
bij de stembus is ze onontbeerlijk, of
we zinken.
Samen lijden, samen strijden en sa
men de victorie wegdragen.
Mannen van Rechts Samen werken,
en samen loven den God des hemels,
die zegenen kan.
Maandag 10 Juli was best.
Maandag 17 Juli moet geen grein
minder zijn.
Denkt eromHeel Flakkee let op
Sommelsdijk.
Van Ooltgensplaat af tot Ouddorp
vraagt men Maandag hoe zou 't in
Sommelsdijk staan Nu reeds verlangt
men naar Uw Maandag.
Zorgt er voor, dat heel Flakkee in
de handen klapt.
Zóó moet het worden.
BroedersDoor Gods hulp en Uw
trouw en ijver en bezieling
Houdt die twee cijfers voor oogen,
waar ge gaat of staat:
Gaat ge naar bed, en staat ge op;
in 't land, of op de Kaai, steeds ge
teld 3 en 8 is elf d.i. 3 I.inks 8
Rechts.
Opten strijde voor KIEVIET
en KNJIPË Sluit aanbroe
ders!. En niet thuis blijven, al is 't
nog zoo druk. Stemmen gaat voor
Aan de Rechtsche
Kiezers van Sommelsdijk.
Heeff de Heere God eene bijzondere
bedoeling met Uwe Gemeente P Neen,
we kunnen den sluier der toekomst
niet oplichtenwe willen nietwe
mogen niet; God zal Zijn Raad met
Uw Gemeente op Zijn tijd en naar
Zijn welbehagen wel uitvoeren, maar
wel kunnen we zien, wat er in 't
Verleden geschied is. En dan, met
ontroering schrijven we 't. maar we
mogen 't zeggen Gods trouwe zorg
gaat over U heen, waarde broeders!
Gij had een Liberalen burgemeester
b trekkelijk plotseling was hij gestor
ven en een Antirevolutionair man,
van kennis en jeugdigen moed en
kloeke overtuiging neemt zijn plaats
in. Is dat niet een sprake Gods tot
Uwe Gemeente? Hoort gij ze niet.
O, veracht den dag »der kleine din
gen« niet.
Gij hadt een Openbare School, die
uw kinderen onder de vlag der néutra-
liteit deed afzakken van de kennis van
Christus en van den eenigen Wegen
den eenigen Naam onder den hemel,
door welke zij zalig worden.
En nu, ge hebt een Christelijke
School, waar uw kinderen den rijken
Christus en den armen zondaar hooren
verkondigen. Hoort gij en verstaat ge
die sprake Gods niet tot Uwe Gemeen
te
Gij hebt een Kerk, die eertijds
bloeide, door eendracht en liefde werd
gedragen en nu in verval raakt, omdat
't Liberalisme zich van de ambten
meester maakt: en buiten die Kerk
om (aanstonds is ze, o outzettend
een modern toevluchtsoord, aanstonds,
helaas een liberale triomfbuiten
die Kerk om zocht ge 'c levende Woord
en ge erlangt het; ge ontvangt 't.
Verstaat ge die sprake Gods, dat Hij
Zijn Woord U nog laat behouden,
Zijn geest nog laat werken in uw ziel
uw geweten nog wakker houdt, al
gaat dit tegen den wil der Liberale
Kerkondermijners in
Gij vreesdet bij de vorige verkiezing
omdat 't Liberalisme zóó te keer ging
en ge hebt winst uit de hitte des strijds
uitgedragen. Verstaat ge die sprake
Gods? Dat was de zegen, die op Uw
kloeken ijver rustte.
En dat alles nagaande vragen we
en herhalen weHeeft de Heere met
Sommelsdijk een bijzondere bedoeling
Zal de kandelaar helderder dan eer
tijds gaan stralen Het Woord, zijn
Woord weer in heerlijken glans triom
feeren Zal de Geest der Vaderen
weer gloed en bezieling uitgieten over
Uw Gemeente? Zal 't Liberalisme
en Modernisme gaan knarsetanden om
zijn val. Laat 't knarsen. Hun val is
een sprake tot U bij de aanstaande
herstemming.
En daarom onze oproep Strijd a s.
Maandag met mannenmoed. Maak den
Raad nog sterker met antirev. mannen
dan nu. Sluit aan sluit aanopdat
't Liberalisme en 't Modernisme in
Sommelsdijk 't goed begrijpe, dat Uw
Gemeente bezield is met de heilige
aandrift om geen duim gronds aan
hun ontbindende en verwoestende
beginselen af te staan. Mannen oogst
nu. De velden zijn wit! Weg met
dat liberale beginsel, uit School en
KerkEn door Sommelsdijk ga Maan
dag van akker tot akker, van straat
tot straat deze leusDe Gfemeente
losgemaakt van de liberale dwaalbe
grippen
In Sommelsdijk bloeie en groeie
't heerlijke antirev. beginsel van Vrij
heid en Recht en afhankelijkheid van
niemand dan van onzen God alleen.
BravoMiddelharnis.
Naast innigen dank aan onzen God,
die al de Rechtsche kiezers" in trouwe
eendracht deed aansluiten, een woord
van verdiende hulde voor de werkers,
de propagandisten enz. die met uit
stekenden ijver den ganschen dag tot
op 't laatste oogenblik toe in de weer
waren om de kiezers op le halen. Een
woord van hulde aan de Rechtsche
KiezersSluit aan was 't wachtwoord
en in deege broedertrouw heeft men
zich aan dat woord gehouden.
Rechtsche Kiezers! hartelijk geluk
gewenscht.
't Is de Liberalen bij de eerste
stemming al tegengevallen en nu bij
de herstemming doch neen, na
een victorie zwijgt men over 't leed van
zijn tegenstander.
Mannen van Rechtsziet ge 't nu,
dat Middelharnis wel te winnen is
voor ons, als men maar aansluit, en
in broedertrouw schouder aan schou
der staat.
En dat is 't mooieDe Kerk is
buiten de politiek geblevenSchilper
oort gaat in de Geref. KerkVroeg-
indeWeij is bestuurslid van de
EvangelisatieButh liberaal, was
Hervormd, en Tiggelman, liberaal,
ook Hervormden toch, de twee
Gereformeerden zijn gekozen. Zoo gaat
't best. Geen Kerkje spelen in de
politiek, daar is men op Flakkee niets
van gediend.
Middelharnis geeft nieuwe hoop op
overwinningen. De cijfers wijzen 't
't uitRechts 251 en 246Links 220
en 224.
En nu de Raadsleden ook schou
der aan schouder Geen oogwenkjes
aan de Liberalen maar vlak tegen
hen over, flink en kloek, als't begin
sel of 't Gemeentebelang 't eischt.
Bravovoor de mannen, die ons
geholpen hebben.
De vliegers zijn weer thuis.
Slecht enkelen van de ruim 40, die de
Europeesche rondvlucht vol moed aanvin
gen, zijn op het punt van uitgang terugge
keerd. De meesten vielen onderweg af.
Een paar zelf vielen dood.
Een ander brak zijn been.
Onze landgenoot Wijnmalen is tot
tweemaal toe van een vrij aanzienlijke hoogte
naar beneden getuimeld, gelukkig zonder
ernstige kwetsuren op te loopen
In een onzer christelijke bladen las ik
naar aanleiding ook van de vele ongelukken
die er gebeuren, een scherpe afkeuring van
deze gansche vliegerij, als de mensch on
geoorloofd en dus iets, waar de christen
zich verre af moet houdeD.
Daar zijn er meer, die zoo denken.
God heeft den mensch wel beeaen, maar
geen vleugels gegeven, zeggen zij. De aarde
is voor hem ter bewoning niet de lucht.
En hij moet niet willen veroveren wat God
hem onthield.
Nu in die hedendaagsche vliegerij is
veel dat mij stuit.
Ik voor mij zou niet graag een vlieg
wedstrijd uitschrijven, al kon ik prijzen van
100.000 francs uitlooven.
't Is een sterke prikkel voor eer- en
hebzucht. Wie zulke wedstrijden uitschrijft
is oorzaak, dat de vliegers spelen en spot
ten met hun eigen leven. Wie herinnert
zich 't oogenblik niet, toen die Fransche
luitenant te Soesterberg, terwijl er een
halve storm woei, zijn toestel buiten liet
breDgen, en tot ontzetting der aanwezigen
de lucht in ging, weldra door anderen ge
volgd
Dat is zuivere waaghalzerij.
Een verzoeken van den hoogen God.
Als men dan leest, hoe die vliegers soms
hoog in de lucht met geweld uit hun stuur
stoel geslingerd worden hoe ze -zich moeten
laten vastbinden, om niet ie pletter te vallen
ho 3 ze al stouter an gewaagder optreden,
dan kunnen we zulk een verovering der
luchtniet toejuichen.
Dat is .geen moed meer.
Het is zondige otermoed.
Ze zullen er zelf wellicht niet aan denken
die m- nschen daar hoog in de lucht, maar
wij marken toch op, hoe ook zij zijn en
blijven stofjes aan de weegschaal en hoe één
kleinigheid haar ongeluk worden kan,
Hoe ook zij, daar hoog in de lucht, van
oogenblik tot oogenblik slechts zwevende
blijven kunnen, als ze gedragen worden
door de hand van Gods Almacht
Henri Wijnmalen, na zijn eerste dagen
van tegenspoed zou »revanche« nemen.
Als hij maar (eerst 'n goede motor had,
dan zou hij zijn schade wel iuhalen en
Nederland zou zien, dat zijn naam Henri
Wijnmalenwas
Nu 't Spijt ons voor den jonkman
dat hij gebroken naar ziel en lichaam in
een auto moest worden thuis gebracht.
We verblijden ons allerminst.
We hadden 't hem zoo gegund.
Mochten nu echter hij en andere vlie
gers er de les uit leeren, dat ook zij, hoe
stoute tochten ze door 't luchtruim mogen
ondernemen, staan onder 't voorzienig be
stel van God,
Toen er één moertje mankeerde aan
Wijnmalen'S toestel raakte ziju voet in
een draad verward hij verloor de macht
over zijn machine, die stortte en hem in
zijn val medesleepte.
Waar zoo één kleinigheid den trotschen
mensch vogel machteloos maken kan, daar
moesten wij menschen, wat minder mal
doen en wat hooger nog opzien lot den
Schepper en Onderhouder aller dingen,
Wiens voorzienigheid over alles gaat.
De menschheid heeft 6000 jaren noodig
gehad om tot een vliegtuig te komen, dat
bij de minste hapering de dood brengt.
De groote schepper had geen zes dagen
werk, om den hemel te bevolken met aren
den, die veel hooger gaan dan de mensch
vliegen durft en wier vliegtoestel geen ha
peren kent
Minder mal doen, zei ik daar.
Ik heb m'n oogen uitgewreven, toen ik
las hoe Wijnmalen bij zijn aankomst te
Soesterberg gehuldigd is.
Een ooggetuige schrijft er van
»Men vloog op hem toe men smeekte
om een handdruk. Dames grepen een pand
van zijn jas en^zoenden die. Men wilde
zijn gezicht zien, zijn oogen, zijn lach
Wijnmalen was nog het verstandigst
van alieD.
»Hij liet zich bejubelen en stopte on
derwijl een pijp. Aan den meest haristoch-
telijken toejuicher vroeg hij om een lucifer.*
De kalme lacomieke Nederlander
Ik heb een keer een vhegmensch naar
boven zien gaan en zekerdaar kan geen
mensch onbewogen bij blijven. Ontroering
kwam over mij een wonderlijke stilheid
onder de gansche schare en toen ik
wegging met een geestverwant, spraken we
onwillekeurig over wat de Heere zegt in
den achtsten psalm
Maar dat ongezonde ent'noesiasmedie
mensch-verheerlijking, die is kort en goed
weerzin-wekkend en ik kan best begrijpen
dat een vroom christen zich daar geërgerd
van afwendt.
Trouwens het gansche milieu, dat
deze vliegmenschen vormen en waarin
ze zich bewegen, is het onze niet.
Iemand die eenige dagen in hun nabij
heid leefde, schrijft er van
»Het zijn meestal menschen met een
obscuur verledeD. De enkele gentleman
die zich in het vak beweegt, doet vreemd,
en schijnt er bijna niet in te behooreD.
Veelal drosten zij voor gewone maat
schappelijke betrekking n en hadden zij
geen 'ojkomst meer. Dan maar de lucht
in er was niets aan verbeurd <c
En van een hunner zegt dezelfde oogge
tuige
sDat is een man om, als op honder
den meters in de lucht de motor weigert
en de staaldraden knappen, gedurende
den doodsval zijn passagier een hand te
geven, op z'n schouder te kloppen en