A tl tirevo lu t ionair Woensdag 5 Juli 1911 26sle Jaargang N°. 1673. voor de Miiiilliolflaiidselie en Orgaan wsiflie Eilanden. RECH IN HOC SIGNO VINCES B IJ VOEGSEL. STEMMING W. BOEKHOVEN, GEMEENTERAAD. M. DIJKERS. JOPPE Dz. Jb. JOPPE Cz. C. C BRUGr&EMAU. T. S0HILP1E00ED. J. v. d. SLIK. J. VfiOEGINDEWEIJ Lz. Twee beslissingen Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n i> zonder oO Buitenland bij TOOruitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cept. Met Zondagsblad 7 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën 10 Cent por regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en ijs maal. Dieustaunvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Qroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën wordep ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor «Ie Biedaefle bestessisi, AtSverienliën esi verdere Administratie traneo toe te eenden aan tiesi Uitgever. Bij dit nummer behoort een voor den De candidaten der Christelijke par tijen bij de stemming voor den Ge meenteraad op Woensdag 5 Juli a.s zijn: voor gotnuiekdyk voor Middelbands Alleen en uitsluitend op deze candidaten moeten onze Kiezers op Woensdag 5 Juli hunne stem uit brengen. In de afgeloopen week zijn twee be langrijke beslissingen gevallen in de Kamer. De eene gold een wijziging van de wet op de ziekteverzekering- door den Minister zelf aangebracht de ander eene stemming over de particuliere fondsen. Zooals men weet, is door verschil lende persorganen, zoodra de wet be kend gemaakt was, een ernstig be zwaar geopperd tegen het voorstel van den Minister om den Raad van Ai beid een zoo uitgebreiden werkking te geven als de Minister dat wilde Die Raden van Arbeid moesten niet alleen in verband staan met de ziekteverzeke ring maar op den duur allerlei ge gevens verzamelen over 't heele terrein van den arbeid. Trouwens, dat lag in den naam reeds opgesloten. Ze heetten Raden van Arbeiden onder dat woord Arbeid werd zoowat alles verstaan, wat op 't sociale leven be trekking had. Maar ieder voelt dat dan een ontzaglijke taak op de schouders werd gelegd Vergeleken bij de ver zekeringswet, is beel 't sociale leven een berg, terwijl 't Ziektewetje maar een heuveltje is, dat moet beklommen worden. En nu werd ook allerwege gevreesd dat de Raden van Arbeid mislukken zouden, indien zoo veel werk haar op de handen gelegd werd. Men was er voor, dat die Raden in 't wet-ontwerp blijven, maar voorloopig met een be scheiden werkkring. En de Minister heeft daar ooren naar gekregen. Art. 49 van z{jn wetsontwerp luidde: De Raad van Arbeid verleent zijn medewerking bij de uitvoering van wetten of algemeene maatregelen van bestuur, den arbeid beliv (lende, welke die medewerking vorderen. Maar riu zal het luiden Der Raad van Arbeid verleent zijn medewerking bij de uitvoering van wetten of algemeene maatregelen van bestuur, de arbeidsverzekering betreffende, welke die medewerking vorderen. We verheugen ons over die wijzi ging, ook, omdat we bij die bespre king dier wet, bezwaar hebben ge maakt tegen dien veel te uitgebreiden werkkring. Een tweede wijziging van beteekenté is de handhaving der particuliere fondsen als zelfstandige organen. Ze zijn in de maatschappij ingegroeid en ze in te willen lijven in de strenge Overheidskassen, kan voor die fondsen verlammend zijn. Wat uit de maat schappij opgekomen is, moet zoo moge lijk gehandhaafd, maar men omringe zulke fondsen met allerlei wettelijke eischen r n waai borgen men geve ze de vereischte richting en zekerheid voor de deelhebbers. Maar ze uit 't leven uit te schakelen blijft altijd een gewaagd stuk. Deze twee gevallen beslissingen achten we van hoog gewicht en ze hebben de kansen van aanneming der Wet gewis vermeerderd. Het schijnt, dat van liberale zijde de Raadsverkiezing wordt beschouwd als een strijd *'óór of tegen 't Open baar Onderwijs. En Volksonderwijs is het instrument, waaruit de strijdkreet over de straten dreunt. Volksonderwijs wordt in dienst ge steld van een politieke, van de liberale party. Volksonderwijs is daardoor geworden een bijwagen van den libe ralen tram. Maar dan zijn de Candida ten van Volksonderwijs daardoor reeds ten eenenmale veroordeeld. Want worden die gekozen, dan zullen zij de belangen van t openbaar uitsluitend voorstaan en dan zullen zij handelen in strijd met het karakter van een Raadslid. Een Raadslid mag noch 't christelijk onderwijs voortrekken noch 't Openbaar. Dat is in strijd met zijn eed hij moet de Gemeentebelangen be hartigen, maar nooit partij trekken voor één der Scholen. Een Raadslid heeft met die twee scholen alszoodr- nig irets te maken, elke school moet voor hem van gelijke waarde zijn en hij als Raadslid moet beide scholen evenzeer steunen en waardeeren. Volksonderwijs bedoelt de Openbare School te helpen; en daarom kunnen die Candidaten nooit goede Raadsle den zijn: ze worden oneerlijke, par tijdige menschen, die één stuk van de Gemeente willen verwaarloozen n.l. de Christelijke School, en 't andere stuk willen bevoordeelen n.l. de Openbare School. Maar dat is oneerlijk, onwaar dig en in strijd met den Ambtseed. Niemand steune zulke oneerlijke prak tijken. Stemt zulke mannen niet. Stemt Door 't bedanken van den heer Korvink is onze minderheid met één stem verzwakt. We moeten dus trach ten, behalve 't aftredend lid. den heer Schil peroord, een ander candidaat er voor te krijgen, die de ledige plaats van den heer Korvink kan innemen. Afgedacht nog van 't feit, dat de mo - gelijkheid volstrekt niet is uitgesloten, om, bij zeer trouwe opkomst, onzer zijds, zelfs de meerderheid te krijgen. In elk geval, daar strijden we voor We zouden den Raad willen omzetten 6 Rechts 5 Links. Elk antirevolutionair versnippere dus zijn stemmen niet. Niet één aan een Liberaal, en één aan een Anti. Dat is een hinken op twee gedachten, die bij mar nen van karakter niet voor mag komen. Zulk een halfslachtigheid maakt ons verachtelijk in de oogen van ieder weldenkende. Laten we mannen zijnmannen uit één stuk en we kiezen als mannen van beqinsel één richting: de antirevoluti onaire. Wil men al onze 4 candidaten niet, dan minder, dan 3, dan 2, dan 1, maar nooit make men zich er aan schuldig om liberaal te stemmen en tevens anti: dat tweeslachtige is een oneer en verfoeilijk. Daarom in Middelharnis is de Raad om te zetten, maar dan trouw ter stembus en op alle i aniirev. candi daten met eenparigheid en kloeke een dracht gestemd. Laat de personen loswie is vol maakt onder onswie onder de Liberalen. Aan ieder mensch kleeft veel menscheiijks. Maar het beginsel beslisse en dat alleen. Voorwaarts dan, mannen broedersonder de vlag der christelijke beginselen en met deze gedachte bezieldDe Menneersche Raad moet om Opening der Christel School ie Sornmelsdijk op SIP Juni B&S8. UITGEVER felefoora ïntercomsa. Mo. 3. ft Sornmelsdijk. Middelharnis. De Voorzitter, de keer J.Timmerman, opent deze vergadering met gebed, nadat vooraf was gezongen Ps. 68 10 en gelezen Psalm 119:129144. Daarna sprak de voorzitter het volgende Geachte vergadering! Eeuwen geleden was daar op zekere ge legenheid een vrouw, die naar den Tempel ging, en daar in den Tempel haar knieën boog, en een gebed prevelde, althans de beweging barer lippen verried het dat zij in gebed was. En de houding van die vrouw was van dien aard, dat het de aandacht trok van den Priester in den Tempel tegen woordig. In de houding van die vrouw scheen het zoo te wezen, dat zij of krankzinnig, of dronken was. Vandaar de vraag: hoe is het dat gij u zoo dronken aanstelt? Maar de vrouw antwoorddeoch mijnheer, ik ben niet dronken, maar ik ben bitterlijk bedroefd van ziel. En wat was daarvan de reden Niets anders, geachte vergadering, als dat het in dien tijd schande was voor een vrouw, zoo zij geen kinderen had. En nu maakte zij haar klacht bij den Heere bekend, en, om kort te gaan, dat gebed werd verhoord en na verloop van zekeren tijd vervuld, en zij kwam in het bezit van een zoon. Het was een gave van God. En nu, geachte vergadering, nu weet ik wei, alle moeders die bidden niet om kin deren zooals die vrouw. Het was Hanna gij zult het wel verstaan hebben. Integen deel tegenwoordig, maar hoe, daar zullen wij niet over spreken. Als de moeders niet om kinderen bidden en toch kinderen krijgen, dan is het toch niet minder en blijft het een erfdeel des Heeren En als het nu vaststaat, dat die kinderen een erfdeel des Heeren zijn, dan gevoelt men steeds wel, dat men met die kinderen niet zoo doen mag als men verkiest. God heeft recht op dat kind, recht dat men Zijn Woord aan dat kind brengt en het de vreeze voor dien God inprent, en dat kind steeds met die gedachte beziele. E alge mannen uit onze gemeente hebben goedgedacht, dat dat kind gebracht behoorde te worden onder de beademing van het Evangelie. Pogingen werden daartoe aan gewend, om tot dat doel te geraken. Op de openbare school bestaat daartoe geen gelegenheid. Daar kon men boven elke deur schrijven: „Voor Jezus geen plaats." Daarom hebben enkele mannen zich op gemaakt om, zoo mogelijk, eene school daar te stellen, waar onze jeugd onder de beade ming van het Evangelie kan worden gebracht. En nu mijne vrienden en vriendinnen, zoo ziet gij hier dat die pogingen niet ijdel zijn geweestwij zijn gesteund van verschillende personen. En nu is die school gebouwd en hij staat thans ingewijd te worden. En nu heeft het Bestuur derzeive gedacht,,dat daar de aangewezen persoon voor zou wezen, om een rede daaromtrent te houden de WelEerw. heer Ds. Beekenkamp van Delft. Het heeft zich tot hem gewend, en deze heeft de uitnoodiging aanvaardt. En hier mede staan wij gereed om Ds. Beekenkamp datgene te laten zeggen, wat hij wenschte. Waarde vrienden. Wij beleven in deze middagure, laten wij dat maar dadelijk zeggen, laten wij het zeg gen niet algemeene instemming, een feest- ure door de opening van deze school. De Heere God is goed geweest, en ons past het als wij gaan spreken, vanmiddag allereerst den Heere toe te kennen de eer, lof en dank van datgene wat Hij gaf en ons samenbrengt aan deze plaats. Het is, geloof ik, een jaar geleden, dat hier in Sornmelsdijk de vraag opkwam, en meer en meer besproken werd: wat moeten wij doen voor de kinderen onzer gemeente Men gevoelde dat het zoo niet langer kon, omdat alles lag onder de beademing van het openbaar onderwijs. En toen zijn ex mannen opgestaan welke pogingen in het werk gesteld hebben, om tot oprichting te geraken eener christelijke school. Deze ure is een feesture. Wij gaan een school openen naar den Woorde Godsen dat is geen kleine zaak dat er een Christel. School gesticht is in deze gemeente. Als de vrienden dit niet gevoelen, de vijanden wel. Het is een gewichtige gebeurtenis voor Sornmelsdijk, een christel. school te bezitten waar de kinderharten gebracht worden on der de beademing van het Evangelie, het onfeilbare Woord Gods. Kleine en groote kinderen worden nu voortaan geleerd van den Heere Jezus Christus. De voorzitter heeft het reeds gezegd, maar ik onderstreep het: ginds geldt het: „geen plaats voor Jezus«, maar hier: laat ze tot Mij komen en verhinder ze niet.« Toen ik het vereerend verzoek kreeg om deze school met geen rede te openen, heb ik geen oogeubiik geaarzeld, om daaraan te voldoen, want ik acht het een zaak van j verbazend groot gewicht en mijn hart leeft voor het Chr. Onderwijs. Ik wil uwe aan dacht vragen voor „het reeds voorgelezen tekstwoord, Ps. 119 vs. 130: De opening van Uw woord geeft licht*, en het kwam mij voor dat dit Schriftwoord een geschikt woord zou wezen om een oogenblik te overdenken bij de opening van deze School met den Bijbel. Want nietwaar, a. bij een goopende school behoort een geopend woord, b. want een geopend woord moet licht geven in een geopende school. Er is een tijd geweest in ons vaderland dat mijn tekstwoord gold ten opzichte van het onderwijs. Wel is waar dat er bij het godsdienstonderwijs niet veel meer behan deld werd dan de Heidelbergsche Catechis mus, zij leerden lezen, schrijven en rekenen èn Jvan het een en het ander er bij, maar hoe eenvoudig de school van onze voor vaderen ook was, dit'groote voorrecht had zij: zij was een zcliool met den bijbel, en als die eenvoudige mannen dan begonnen de kinderen te leeren, dan zou men nooit beginnen zonder over dat onderwijs den zegen gevraagd ite hebben. Ja, zij werden onderwezennaar Gods Woord en getuigenis, de eenige openbaring van den weg om zalig te kunnen worden. Wanneer gij zoudt willen opslaan de Kerkorde van Dordt en den Ileidelbergschen Catechismus, dau zoudt gij op velschillende plaatsen aanwijzingen vin den van het beginsel waarvan onze vaderen uitgingen ten opzichte van het onderwijs der jeugd. Deze school vergeleken met de scholen uit de steden, was het toch een primitieve inrichting. Maar hoe eenvoudige zaak ook van het onderwijs, dit moet er van gezegd, zij werd naar behooren behartigt ea overeenkomstig de getuigenis van God en Zijn Woord. i Maar, mijne vrienden, na dien tijd is een andere tijd gekomen. Langzamerhand zakte men af, over het vaderland is een anderen geest gekomen om wel de kinderen te laten rekenen, lezen en schrijven, maar geen godsdienst op de school, daarvoor was geen plaats. In het jaar 1801 is de eerste wet gekomen op het Openbare Onderwijs en die eerste wet van 1801 is de eerste stap geweest in de verkeerde richting. Immers de laaste wet, die van 1878 heeft het on verbiddelijk oordeel geveldde bijbel van de schoolhet is niet noodig dat de kinde ren onderwezen worden in Gods Woord, Gods Woord moest eraf en de bijbel ge bannen, zoodat er niets overbleef dan Art. 33, dat er onderwezen moet worden in >de maatschappelijke en christelijke deugden." Christelijke deugden zonder Chris tus De geschiedenis heeft het geleerd, er was niets anders overgebleven dan «vijand schap tege.1 Christus. Zoo is het tegenwoor dig nog en als Gods waarheid ons zegt de opening van Uw Woord geeft licht, dan is dit de waarheid in de praktijk, ook op het terrein van de school, zonder dat Woord leven in de duisternis. Maar, mijne Toehoorders, wat zij ten kwade hebben gedaan dat heeft God ten goede gedacht. In dezelfde jaren kwam er een omkeering ten goede van het christelijk onderwijs, de school met den bijbel, en ik moet de kin deren van ons volk een eeresaluut brengen. De mannen van 1878 waren de steen leggers voor het christelijk onderwijs. En de slag ons toegebracht zal blijken te zijn voor de openbare school een nekslag. Reeds is de 1000ste school met den bijbel al geopend, maar wij zijn nog niet waar wij zijn moeten. Als wij de toestand van ons vaderland bezien dan zien wij dit liggen, dat er veel, nog veel te veel leeft onder het oude beginsel van het openbare onder wijs. Nu weet ik wel, er is veel vooruitgang en ontzaglijk veel, op het gebied van het onderwijs. De eenvoudigen in ons mid den weten het zoo niet, dat de «kennis zoo'n opgang maakt, de mensehen die stu- deeren wel. Daar worden kweekscholen enz. opgericht in onzen tegenwoordigen tijd, het schijnt de eeuw van het onderwijs, de eeuw vau verlichting en kennis. Maar als wij de zaak dieper bekijken dan ziet men dit zoo duidelijk, achter dit alles zit een verkeerd beginsel. Wij moeten voort gaan op den weg, welke door de mannen van 1878 is ingeslagen geworden wij moe ten voortarbeiden op hunne voetsporen, er moeten mannen en vrouwen gevonden worden, welke zijn vóór het .Christelijk onderwijs. Immers, niet lang geleden was er een rector, welke een brochure uitgaf en daarin kwam mededeelen, hoe weinig de kinderen van Gods Woord en getuigenis wisten. Wie die brochure gelezen lieeft, staat ver baasd over de domheid vau de jongelui, welke doctor, advokaat, zelfs dominé wor den. De groote onkunde, die onder menschen en jongelingen gevonden worden, bemerkt men die op de Catechisatie gaan. Vraag aan kinderen van verschillende leeftijd naar Gods Woord. Het is nog niet zoo heellang geleden, dat ik er een vroeg: Het Evangelie van Mattheus, waar wordt dat in den bijbel gevonden Zij wist het niet en zij was toch 18 jaar oud. Een ander vraagde ik: Over de „Vader, Zoon en H. Geest« en zij antwoorddeNeen, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar moet dat heen, menschen op zulk een leeftijd en zoo onkundig in Gods Woord. Ja, mijne toe hoorders, niet alleen Gods Woord ontbreekt, maar ook de kennis van de aller eenvou digste beginselen. Het is de Openb. school, die deze begin selen weggenomen heeft, en oorzaak van deze onkunde. In onzen tegenwoordigen tijd is Gods Woord een gesloten boek. De kinderen van ons geslacht worden er lang zamerhand vervreemd van het eeuwige getuigenis Gods. Mijne vrienden en vrien dinnen, dan ontmoet gij dingen die uw haren ten berge doen rijzen. Ik was laatst op huisbezoek. De vader was protestant en de moeder roomsch. Ik vroeg wie daar d* kinderen opvoedde: «Wel dat doe ik natuur lijk mijnheer, want ik acht het Onze Vader

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1