36s,e Jaargang N°. 1663.
Zaterdag 37 Mei 1911.
A ntirevo la tionair
Orgaan
voor de Zuidhollaiidsclie en Zeeuwsche Eilanden.
Wit denkt orals Pit Pill?
MM ra 6611001111.
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN.
Eij zoekt een mensck
Reclames, fflededee-
ling en ens.
Buitenland.
Deze Courant verschijnt alken Woensdag en Saterdag,
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cest»
n ti ti v v zonder 50
Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50zonder ƒ4,50 per jaar.
If'zonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
CJTXEVE&
SOMMELSDIJK.
Telefoon ïntereomm. Ko. 3.
ij Advertenties 10 cent per regel en s/t staal, Bseiasase 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cant par regel en maal.
Bienstaanvrageii en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsraimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stukken voor «Se Hedaetie feestefiad, Adverlenliësi en verdere Administratie franco toe Ie zenden aan den Uitvever
I
ij die zich nu abonneeren, ont
vangen de nog in deze maand
verschijnende nummers gratis
In Griekenland leefde in overoude
tijden een wijsgeer, Diogenis Op zeke
ren dag verschijnt hij in zijn wijsgeer-
rok op de markt van Athene. De zon
stond hoog aan de luch.t en dan, een
Oostersche zon. Maar hij droeg in zijn
hand een brandenden lantaarn.
Wel, Diogenes, zoo vroeg ieder der
marktbezoekerswat moec je met
dien brandenden lantaarn en dan op
klaarlichten dag. En 't laconieke ant
woord moet geweest zijn»Ik zoek
menschen.®
Hij zocht menschen die karakter be
zaten, zooalskij zich dat voorstelde. En
ook thans nog vraagt de maatschappij
om menschen.
De wereld is vol individuen er wo
nen er 1400 millioen. En Neder
land telt er een millioen. Maar zijn
't allen menschen?
Leven ze of laten ze zich leven
Leiden ze of worden ze als schapen
geleid en dolen met en zonder hem
Openbaren ze karakter
Wie ge ook zijt, wees, die ge zijt,
heelt een Vaderlander uit de vroegere
eeuw gezegd. En op dat »zijn« komt
't aan.
Er moet een vertrouwen in U gesteld
kunnen worden, dat ge zijt, zooals ge
u voordoet
Wie zich antirevolutionair noemt,
hij zij hetwaar en wanneer
Nooit en nergens zich voor dien ti
tel, een eeretitel is het, geschaamd.
En tegenover ieder, hij zij onze
meerdere of mindere, het opgenomen
voor de beginselen van die partij.
Op het veld, in den winkel, op 't
kantoor, op de stoomboot, in de tram
op de fiets, op 'tdak en in den kelder,
waar men timmert of metselt, smeedt
ol slaatoveral kome men er voor uit
dat men is Antirevolutionair.
En dat mag niet alleen, maar dat
moetDe Antirevolutionaire beginse
len behoeven niet in 'tdonker te loopen,
bang, dat iemand ze ziet. In geenen
deele. Ze mogen 't daglicht zien.
KijkEr zijn op de wereld vier
machten De macht van den Gods
dienst de macht van den Staatde
macht der opvoeding en de macht der
Pers.
Wat is nu de bedoeling van een
antirevolutionair; van een anti van
karaktervan een mensch die Anti'
is.
Kort en goed ditom die vier
machten aan zich te onderwerpen.
En nu begrijpt ge ook, dat een
Antirevolutionair een heerlijke taak
heefteen levenstaak een ideaal, dat
de aarde omvat met al haar geeste
lijke en stoffelijke machten.
Maar nu begrijpt ge ook, dat voor
zoo 'n taak geen individuen, maar
»menschen« maar »karakters« noodig
zijn.
Een Antirevolutionair wil »mees'er«
zijn van den godsdienst.
Meester van den Staat.
Meester van de Opvoeding.
Meester van de Pers.
Heeft hij op alle man en vrouw en
kind beslag gelegd, dat zij den God
des Hemels en der aarde weer gaan
erkennen en eeren, dan is al één deel
bereikt. Heel Nederland voor den God
onzer Vaderen. In alle huizen, in alle
kantoren, in alle RaadszalenZijn
Getuigenis erkend.
Heeft de antirevolutionair de macht
in den Staat, dan kunnen zijn begin
selen in den Staat worden toegepast.
Toegepast op sociaal terrein en in dat
der Volksregeering.
Heelt de antirevolutionair de opvoe
ding in handen, dan heeft hij ook 't
nageslacht in zijn bezit en dus de toe
komst.
Heeft hij de Pers in handen, dan
kan hij zijn propaganda voortzetten
en de geesten omwerken.
Maar eilieve, wat een ontzettend
groote taak. Gelukkig, onze partij telt
ze bij honderden, die »menschen.«
Al was ieder individu een ïkarak-
ter,« dan nog zou er een halve eeuw
overheen gaan, eer 't zoover was.
Maar de antirevolutionair gelooft in
zijn beginsel, daarom haast hij zich
niet. De tijd komt. Moet komen. Want
elk stelsel buiten God en Zijn Woord
om, maakt fiascogaat ten onder.
De beginselen der Antir. partij zijn
gegrond op Gods Woorddaarom
zullen ze eenmaal in toepassing komen.
Doch daarvoor is noodig, dat er men
schen zijn. Grootsch is ons doel, onze
roeping, onze plichtNochtans uitvoer
baar in de kracht des Heeren.
Vaccinatiedwang.
Als de Eerste Kamer 't wetsont-
vverpje aanneemt, en dat lijdt geen
twijfel, is de vaccinedwang weer wat
verminderd.
Voortaan behoeven ongevaccineerde
kinderen, mits een gevolg van ziekte
en zwakte, niet meer van de schooi te
blijven, maar mogen ze toegelaten.
Wie dus een zwak en ziekelijk kind
heelt, dat 't niet wil laten vaccineeren,
geeft daar den dokter kennis van.
Deze onderzoekt of dat kind werkelijk
te zwak isgeeft dan een ziektebewijs
aan den onderwijzer en 'tkind krijgt
toegang tot de klasse.
Aldus weer een stapje nader tot de
afschaffing van dien dwang.
Want hoe men ook over de vacci
natie moge denken, dat is en blijft
toch maar aen onredelijke zaak, dat de
vaccinedwang gelijk staat met school
dwang of anders verwaarloozing van
de belangen zijner kinderen.
OF 8IEX UITKOM.
Men hoort tegenwoordig van»padvinders«.
In verschillende steden van ons land zijn
jongens, onder goede leiding, tot een pad
vindersclub vereenigd en er schijnt voor
deze nieuwigheid nogal animo te zijn.
'k Las zelfs al van padvindsters.
Trouwens, dat ligt in de lijn van den
tijd De emancipatie houdt niet bij de
vrouwen op, maar eischt ook voor de
meisjes elke plaats, waarop ze naar hiar
kennis en kunnen recht hebbeD.
Ook de plaats van den padvinder.
Wat dit padvinden eigenlijk is P
Het doet me, naar ik er zoo van hoor,
wel eenigszins denken aan de ouden ridder
tijd.
De ridders moesten zijn het keurkorps
van de toenmalige maatschappijer waren
verschillende riddermatige deugden, die ze
beoefenen moesten ze moesten de bescher
mers zijn van al wat zwak was, de helpers in
noodallerlei lichaamsoefeningen moesten
ze met Voorliefde zetten op hun dageüjksch
program kortom, ze waren »de bloem
der natie.*
De padvinders-beweging heeft er wel
wat van.
Zij moeten ook 'n keurkorps zijn.
Het puikje der »sper patrioe*.
Zooals men 'n ridder herkende aan z'n
blazoen, zoo hebben zij ook 'n eigenaar
dige kleedij, die hen onderscheid van an
deren, tenminste als ze in functie zijn.
Ze hebben hun padvinders-gelofte.
Alsmede hun speciale padvinders deug
den, die met de oude ridderdeugden eeni-
ge overeenkomst hebben. Ze oefenen het
lichaam zéér steunen het zwakke, zijn
hulpvaardig, rechtschapen, mededeelzaam,
en zoo al meer. Kortom, zal 'i goed zijn
dan behooren zij te wezen een toonbeeld
van christelijke en maatschappelijke deug
den.
Met de deugd* dwepen zij,
'k Las daar onlangs een aardig staaltje
van.
De padvinderij is natuurlijk iets in den
smaak van den ouden heer Boissevainden
hoofdredacteur van het Alg. Handelsblad,
Dat is nu eenmaal een idealist.
Beminnelijk .als 'n idealist. Maar
ook met al diens gebreken behept.
Hij gelooft nu eenmaal in de kracht der
deugd. Als de menschen de ondeugd ver
kiezen boven de deugd, dan is het, om
dat ze niet beter weten. Omdat slechte
voorbeelden hun zeden bedorven hebben.
Omdat hun smaak de deugd ontwend is.
Maar niet omdat ze van na
ture hatelijk zijn en elkander hatende 1
Zulk een idealist als hij kan maar niet
begrijpen, dat ge werkelijk gelooft aan de
volstrekte onmacht des menschen ten goede
dat ge hem geneigd noemt tot alle kwaad
foeizegt hij, wat moet gezelf een
zwarte ziel hebben, om zoo over uw even
naaste te oordeelen.
Hij leest wel graag in Gods Woord.
Kan soms zijn bijbelteksten wel aardig
te pas brengen, zoo b.v. het j-Wee u
gij geveinsden en diergelijke. Maar komt
hij dan bij schriftuurplaatsen als Ps. 5 3 en
dergelijke, dan sluit hij hoofdschuddend
den bijbel. Dat moet 'n vergisssing zijn
dat kan den God, die liefde is, van zijn
schepselen niet getu:gd hebben.
Maar om ter zake te komen.
Ridderlijk, hoffelijk man, die hij is, loopt
hij hoog met de padvinders-beweging.
En vertelde onlangs van een jongen, die
er een apart dagboek opna hield, waarin
hij nauwkeurig aanteekende alle padvinders-
goedwerk, dat hij had volbracht.
Den eenen dag had hij een ouden man 'n
kar tegen den hol op helpen duwen.
Een dag daarna had hij zijn moeder den
boel helpen opruimen.
Later weer, had hij braaf van zich af
gesproken tegen kwajongens, die een rnejs-
je-molesteerden en had hij haar ridderlijk
onder zijne hoede genomen.
't Waren vele schoone daden.
Uitvloeisel van padvinders-deugden.
Op zichzelf goede verrichtingen.
Maar is het nu noodig, is het goed, is
het raadzaam, is 't niet opvoedkundig zéér
bedenkelijk te noemen, dat de jongens zich
eerst plechtig tot deze deugdbetrachting
verplichten gaan en dat ze dan daarvan
apart aanteekening gaan houden?
Zou hier geen gevaar bestaan voor het
welig tieren van stinkenden hoogmoed
Nu is dat wel geen Hollandsche jongen
geweest, die zijn deugd tot voorwerp van
boekhouding maakte, maar 't ligt toch wel
naar 't schijnt, in de lijn.
En dit is niet de ééoige opvoedkundige
bedenking tegen de padvinderij.
'k Las onlangs een beschrijving, hoe
de keizer van Duiischland en de kon'ng van
Engeland elkander cntmoet'ten en begroet'
ten.
De Keizer was met vrouw en dochter
naar Engeland gekomen, om tegenwoordig
te zijn bij de onthulling van een standbeeld
voor wijlen Koningin Victoria, De Koning
was hem tot de kust tegemoet gegaan, ins
gelijks met zijn familie.
Nu is des Keizers dochter rin de lange
kleeren* wordt tegenwoordig voor »vol«
gerekend en men kijkt al es uit naar 'n
bericht over een vorstelijke vrijage al
zal Keizer Wilhelm z'n eenlge dochter nog
wel wat bij zich houden, dunkt me zoo.
Maar de Eugeische Kroonprins, slechts
een paar jaren jonger, die al 'n héél klein
beetje donzig gaat worden onder den neus,
i» alevel nog maar 'n ïjongen* van plm.
16 jaar.
De Prinses werd natuurlijk als 'n sjonge
dame* begroet en behandeld.
Maar het trof me, dat met opzet van
den Prins van Wales géén notitie genomen
werd. Hij werd nog geheel beschouwd als
»kind.« Geen officieele begroeting, geen
buigende hovelingen, neen hij mocht
als 'n kind met vader en moeder mee, oom
en tante van de boot halen. En stond er
als 'n kind bij toe te kijken.
Keizer en koning geven hiermee 'n bewijs
van vorstelijke wijsheid.
Zoo hóórt hei met kindereD. Het is pae-
dagogisch juist.
Maar met onze padvinders gaat het
anders, 's Avonds lezen ze de kranten na, en
ja daar staat het bericht, behoorlijk opge
kamd en opgetu:gd, van de oprichting, ook
te hunner plaatse, van een korps padvinders.
't Is iets, waarover men praat.
En telkens, als de ^padvinders* iets
extra's doen, 'n paar dagen gaan kampeeren,
'n flinke marsch hebben gemaakt het
staat alweer in de krant.
De meisjes knabbelen padvinders-choco
lade. En zuigen padvinders-flikjes.
Van een jeugdig padvindertje wordt meer
notitie genomen dan van den lateren koning
van Engeland. En eindelijk komt in de
gedaante van den hoofdredacteur van 't
Handelsblad een oude opa de jongens hee-
lemaal bederven, door me bladzijden uit
het padvinder deugdendagboek af te laten
drukken
Maar al genoeg hiervan.
'k Behoef mijn bezwaren tegen de pad
vinderij al niet meer te proclameeren.
Toch geloof ik, dat we er ook nog wel
wat uit leeren kunnen.
Wij hebben ons, zonder er veel kranten-
bluf mee te slaan, al jaren met de knapen
bezig gehouden. Het Neder). Jongelingsver
bond heeft al lang knapen-afdeelingen ge
had. En de Bond van jongelingsvereenigin-
gen op geref. grondslag begint ook met
aan de knapen te arbeiden om ende
bij Hemelvaartsdag denkt men daar vanzelf
aan.
Is die arbeid soms wat eenzijdig
Te veel gericht op de ontwikkeling van
den geest Moeten de knapen soms te veel
stilzitten op vergaderingente veel opstellen
makente veel luisteren P En hebben ze
soms te weinig beweging, te weinig lichaams
oefening
Ik wil 't maar es vragen?
Een knapen vereeniging moet net zijo,
dunkt me, een jongelingsvereeniging in mi
niatuur. Jongelingen zijn »groote menschen*
in den dop en als ze wat ouder worden in
optima forma.
Knapen zijn nog kinderen. En moeten
als kinderen behandeld wordeD. Zou daarin
niet voor onze Knapen-vereenigingen een
vingerwijzing liggen, om ook met de pad-
vinding hun voordeel te doen en met de
jongens marschen te maken, spelen te doen,
gymnastiek en schermen te beoefenen en
al zulke dingen meer?
't Behoeft geen hoofdzaak Ie worden.
De ontwikkeling van de geest ga voorop.
Het 2>Eene Noodige* worde gezocht en
aangeprezen, naar den eisch van der knapen
leeftijd.
Maar de lichamelijke oefening* kan
daaimee gepaard gaan, dunkt me. Méér
nog dan thans geschiedt. Zonder kranten
reclame. Zonder »gelofte.« Zonder eenige
opwinding of dwaze 2>gewichtig-doenerij.«
't Goede nemen, waar men 't vindt 1
UITKIJK.
(20 Cents per regel
»Wat ik van de Pink Pillen denk? Maar
ik zou er nooit al het goede van kunnen zeg
gen dat ik er vau denk. Zij hebben mij ge
nezen nadat alle andere middelen mislukt
waren wat kan men meer en beter van een
geneesmiddel verlangen
Zoo laat zich de heer Jakob Janssen uit,
i die fabrikant van koperwerk is, Havenzij no.
530 te Zevenbergen
sik heb langen tijd aan pijnen in de lenden
en de maag geleden. Zeer dikwijls ben ik
genoodzaakt geweest mijn werk op te geven,
ik leed te veel. Ik was wanhopig, want ondanks
alle middelen, bleef mijn toestand altijd even
slecht. Van meerdere zijden heeft men mij
toen aangeraden de Pink Pillen te gebruiken
waarover ik reeds veel had hooren spreken.
Ik heb die goede Pillen ingenomen en gevoelde
mij weldra herleven. Men kan geen beter ge
neesmiddel aanbevelen aan de zwakken, aan
hen die aan lendepijnen lijden, aan hen die
een slechte maag hebben.
Vraagt na en vormt uwe meening, gij zult
altijd betreffende de Pink Pillen een gunstig
getuigenis hooren. »De Pink Pillen zijn een
goed middel, zij genezenzeggen zij die er
gebruik van hebben gemaakt. Wees dan ook
niet langer de vijand van u zelf en neem
heden, nog een proef met dien wederbelever
van het bloed, dien veerkracht hersteller der
zenuwen. Indien uwe gezondheid te wenschen
overlaat. De Pink Pillen geven stellige, zekere
resultaten, tegen de bloedarmoede, de bleek
zucht der jo/ge meisjes, de maagkwalen, de
zenuwuitputting, de neurasthenie, de plaatse
lijke ppnen. die schele hoofdpijn en de onre
gelmatigheden der vrouwen.
Verkrijgbaar h f1.75 Per doos, en fg per
zes doozen, bij het Generaal Depot der Pink
Pillen, Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor
Goedereede en Overflakkee de Fa. DIJKEMA
DOORNBOS te Sommelsdijk.
De ramp te Parijs.
De groote slag, die Frankrijk Zondag
trof, heeft een diepen indruk gemaakt op
alle partijen, zoDder onderscheid. Generaal
Berteaux had veel tegenstanders, maar hij
was, volgens de woorden van Dérouiéde,
bij de baar te Issy-Moulineaux, «een man
die Frankrijk en zijn leger liefhad*. Alle
bladen, van welke kleur ook, erkennen dit
openlijk en vergeten voor een oogenblik
de partij-veeten. Men spreekt op het
oogenblik te Parijs haast over niets an
ders dan over deze ramp, die Marokko ge
heel doet vergeten. De verbalen door ver
schillende ooggetuigen omtrent het ongeluk
gedaan, dienen slechts met het grootste
voorbehoud te worden aanvaard, aangezien
de fantasie daarin een groote rol speelt.
De meeste aanwezigen konden in den
morgenschemer zoo goed als niets zien.
Daarbij kwam nog, dat voordurend troepen
en motor-transporten hen voorbijtrokken,
die hun het uitzicht benamen. Eerst toen
het ongeluk geschied was en de twee
automobielen met de slachtoffers naar de
ambulancetent reden, werd het ongeluk
bekend en kon men een stomme ontzetting
op aller gelaat lezen. Omtrent de ram))
zelf en de omstandigheden, waarin zij
plaats had, zijn begrijpelijkerwijze weinig
nadere bijzonderheden bekend geworden.
Het staat thans vast, dat de afdeeling
kurassiers, die over het veld reed, niet had
behoeven te vreezen voor de machine vin
Train, en dat deze, omgekeerd, niet noodig
gehad zou hebhen de ruiters te ontwijken
indien heter orde maatregelen waren ge
troffen. Een ieder vraagt zich af, waarom