Zaterdag 20 Mei 1911.
26*le Jaargang N°. 1660.
voor de SSnidliollandsche en Keeuwsclie Eilanden.
LET OP
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN.
Deze Courant verschijnt eiken "Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent.
zonder 50
Buitenland bij vooraitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder f 4,50 per jaar
Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
SOMMELSDIJK.
Advertentiën 10 Cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */a maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stukken voor de Hedatdie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Wj
Neerlaag
Wat in 1913 gebeuren zal, is onbe
kend. Wel zien we 't Liberalisme en
Socialisme meer en meer naderen en
is 't waarschijnlijk, dit in 1913 als in
190o alles wat Links is te hoop en
storm zal loopen tegen 't Kabinet
Heemskerk, maar daar staat tegen
over dat dit Kabinet ingelost heeft
de beloften in 't Regeeringsprogram
gedaan en dus de Coalitie van Rechts
ten taak heelt dit Kabinet met alle
macht te steunen. Maar stel, dat dit
Kaninet moest vallen, hetzij door de
stooten van Links, hetzij door een
breuk in de Rechtsche Coalitie zelf,
die een gevolg zou zijn van de Sociale
ontwerpen, toch zou dan gelden, wat
Groen eenmaal schreef, nadat hij 't
uitgesproken had in 18(36:
Ook de neerlaag is, na plichts
betrachting, altijd eervol en nooit
onvruchtbaar.
En Groen wist, wat hij schreef. Zoo
vaak leed hij een neerlaag; door de
tegenstanders bekampt en door eigen
zoogenaamde vrienden bestookt, trok
hij zich zelf terug uit de Kamer
wierp van zich af die halfslachtige
meeloopers, die hem toch inderdaad
tegenwerkten en met de vlag der be
ginselen omhoog, viel hij hier en
struikelde hij elders en ervoer hij te
leurstelling, de eene na de andere,
Toch was zijn reerlaag altijd eervol
want hij had 't beginsel ongerept ge
handhaafd en met onbesmette vaandel
kwam hij steeds uit den strijd.
Daarom was elkeneerlaag vruchtbaar:
de kern des Volks zag zijn plichtsbe
trachtingzag zijn vlag; kreeg te
liever 't beginsel, dat zoo'n bittere en
onophoudelijke strijd eischte en
schaarde zich om hem, terwijl debij-
loopers hem verlieten.
De hitte van den strijd deed het
»schuim« opborrelen en dat kon wor
den weggenomenhet zuivere metaal
lag er onder en Groen zag er zijn
beeld in weerspiegeld die kern was als
Groen. En omdat ze was als hij,daarom
was de strijd na de neerlaag, eervol
en vruchtbaar.
Ook dit Kabinet heeft niemand met
vooze beloften gepaaid het heeft ge
geven, wat het was.
En valt het, na plichtsbetrachting,
dan is 't eervol en de strijd zal vrucht
baar zijn.
In 1905 viel Rechts maar 't begin
sel der Coalitie bleef ongerept»voor
God, Nederland en Oranjevoor Volk
en Vaderland een Christelijk Staats
bestuur van eerbied voor God en recht
aan de minderheden op allerlei terrein®
en twee jaar later in 1907 was de
overwinnaar de overwonnene, totdat
in 1909 het 00—40 door heel Neder
land weerklonk.
Dr Kuyper was in 1904 gevallen;
maar na plichtsbetrachting en daarom
viel hij eervol en was die strijd eer
vol. tot heden.
Het Kabinet de Meester ontstond
na plichtsverzaking en daarom regeer
de het zonder eere en was de regee
ring onvruchtbaar.
Wat dan ook gebeure, we herha
len Groens woord
Ook de neerlaag is, na plichts
betrachting, altijd eervol en nooit
onvruchtbaar, mits het beginsel
maar ongerept uit den strijd kome
en schuim van zuiver metaal kan
onderscheiden werden.
Een neutrale burgemeester.
Dezer dagen hoorden we beweren,
dat er op Elakkee een burgemeester
is benoemd, die stipt neutraal zou
zijn.
Dat er een burgemeester te Den
Bommel benoemd is, is bekendmaar
't kan toch onmogelijk deze zijn, die
neutraal zal wezen.
Heeft men ons dan onwaarheid
verteld Waar is dan toch die Burger
vader benoemd?
Een neutrale burgemeester Wat
is dat voor een overheidspersoon?
Bedoelt men beleetd en vriendelijk
en voorkomend en behulpzaam voor
alle burgers en burgeressen der Ge
meente voor oud en jong Die deugd
is schoon en we wenschen elke Ge
meente met zoo'n »Vader« van harte
geluk.
Maar neutraliteit heeft met die
deugd niets uitstaande.
Een neutrale burgemeester is onzes
inziens, dan een Burgemeester, die
zijn Gemeente laat opgroeien in alle
goed en kwaad; hij staat er onver
schillig tegenover.
Voor de Openbare school heeft hij
sympathie voor de Christelijke niets.
Voor de Kerk des Heeren, hoe ze dan
ook zich openbare, gevoelt hij niets
't is hem lood om oud ijzer of ze er
is, ja dan neen; en of die invloed
goed is of niet goed, dat boezemt hem
geen belang in.
Of er gebeden wordt in den Raad,
't scheelt hem niet. Wordt er wel ge
beden 't scheelt hem ook niet.
Of de herbergen op Zondag gesloten
of open zijn't scheelt niet.
01 de Zondag door allerlei straat
kabaai ontheiligd wordt't scheelt
niet.
01 de Kerk bezocht wordt of de
Sociëteit't scheelt niet.
Is dan alles niet neutraal P
Maar waarde lezerdat nscheelt
niet« lijkt wel neutraal't heet neu
traal maar 't is 't niet. 't Is pure
onverschilligheid voor het geestelijk leven
eener Gemeente. En omdat een burger
vader dat niet hebben kan en mag
bestaan er geen neutrale burgemees
ters en dies zijn wij verkeerd
ingelicht
Vernis.
Wat wordt er al in onze dagen niet
gepraat over beschaving:
Een beschaafde jonge man moet
zijn sociteit en herberg hebben.
De jongelui van onzen tijd
Poseeren op de sociteit
Omwolkt van 't puikt sigaartje.
Het jongmensch, zestien jaar nog
[pas
Schreeuwt: Jan, een vlammetje
[en een glas,
Alloeen hombre-kaartje.
De jonge juffrouw moet haar ro
mans in de steden haar comedie.
Wat lectuur, die prikkelt; die zeer
prikkelt Ze heeft haar bals en con
certen. 't Behoort er zoo bij. Kerkgaan
is voor haar ouderwetsch. Ze kent de
moderne schrijvers, maar van de pit
tige Spreukenbundel heeft ze zelden
gehoord.
Ze zoekt Jesaja tentijde van den
Christus en van Paulus gelooft ze, dat
hij te Batavia geboren is, kort nadat
Jan Pieterszoon Koen er den baas ging
spelen.
sMensch goede tijd 'k weet heusch
niets van den Bijbel, neem me niet
kwalijk asjeblieft«, zoo zeggen ze en
ze lachen fijntjés, daar zijn zetrotsch
op.
En al dat vernis, dat op die jonge
mannen en jongevrouwen, en evenieer
op de ouderen ligt noemen ze in onze
dagenbeschaving.
Fijntjes spotten beschaving.
De Kerk miskennen beschaving.
Met Gods Woord gebroken be
schaving.
Den Bijbel uitjouwen beschaving.
Het ongeloof steunen beschaving.
O, wat beschaving Maar 't is vernis.
De ware beschaving is alleen daar,
waar het Geloof aan Gods Woord zich
paart aan een godvruchtigen levens
wandel. Waar de ordinantiën des
Heeren 't levensbrood zijn van 't
schepsel. Zoo kan de arme bedelaar
beschaafd en de brooddronken rijk
aard zeer onbeschaafd zijn en omge
keerd.
OP DM UITDIJD.
Meet tune*, ifSededee-
lingen enz.
(20 Cents per regel.)
1st er een zieke in uw huis?
lL.ee» dit over de Pink Pillen.
Buitenland.
ENGELAND.
UITGEVER
Telefoon Intercom**. No. 2.
Aannemen 1 c zei ik onwillekeurig.
En dat niet om den kellner te roepen,
want ik zat in mijn eigen studeerkamer,
waar ik er geen buffet op na houd. Maar
't was een antwoord, of liever een soort
reflex-beweging met de tong ten opzichte
van wat ik juist las.
Op mijn schrijftafel komen honderd-en-
een kranten. Wie buiten 't vak staat begrijpt
niet, hoe een mensch dat onafgebroken
krantenlezen uithoudt. Wie boven 't vak
staat, krult minachtend de lippen en vindt
het nu juist een baantje voor wie een pen
vasthouden kan en in z'n eigen carrière
verongelukt, is voor 'n dominee, die niet
preeken of 'n schoolmeester, die geen orde
houden kan
Doet er niet toeik lees kranten,
'k Lees zelfs machtig veel kranten.
En zoo kreeg ik ook onder 't oog 't jongste
nommer van 't maandblad der geref. ver
eeniging voor Drankbestrijding.
Daarin kregen de mannen der antirevol.
pers een geduchten uitbrander, omdat ze
zoo slecht hielpen in den grooten strijd.
Het was een onderdeel van een a!ge-
meenen uitbrander, dien de schrijver aan al
zijn geestverwanten gaf, de goeden, als
gewoonlijk niet te na gesproken en dat
wel vanwege hun weinigen ijver.
Maar dan in 't bijzonder heet het
»Zoo is het mij om iets te noemen
te eenenmale onverklaarbaar, dat onze
antirevol. pers zoo laksch is in de be
strijding van het alcoholisme. Op onze
ledenlijst prijken de namen van meer dan
een der redacteuren. Waar blijven hun
artikelen tegen het alcoholisme Waar
hun publieke verdediging van ons doel
en streven? Ja, onze bladen kunnen
roerend over het alcoholisme schrijven,
als de drankaccijns maar verhoogd
moet worden. Dat is het juist. Voor
wettelijke maatregelen zijn velen nog wel
te vinden, als men niet te nauw bij
den drankhandel betrokken is
'k Zal er maar mee ophouden.
't Is zoo al mooi genoeg.
Nu behoor ik voor mij niet tot degenen,
dia hier allereerst worden aangeduid.
Mijn naam staat niet op de Medenüjst*.
Niet omdat ik het met de Drankbestrijding*
oneens zou zijn, maar nu, ja 1 laat
ik 't maar eerlijk zeggen .als men een
groot huisgezin heelt, en een beperkt in
komen, dan kan men nu eenmaal niet van
alle nuttige vereenigingen lid zijn. Dan moet
er een keus gedaan.
En elk doet zijn eigen keus.
Maar voor de Drankbestrijding voel ik
veel, want het »alcoholisme« lijkt me even
slecht voor 'n volk, als 'n tandwortel-Ont
steking voor 's mensshen gebid.
Daarom deed me deze uitval naar de
antirevol. pers oprecht leed.
Ze is in 't algemeen onbillijk.
Andere bladen kijk ik er zoo niet op na,
maar ik zélf, in m'n »Uitkijk«, dat herin
ner ik me wel, het meer dan eens op de
gevaren van het ^alcoholisme*, op het
verderfelijke van de drinkgewoonte enz.
gewezen.
Onze bestraffer is erg eenzijdig.
Nu zijn wel allen van dat hondje min of
meer gebeten, maar ik vind het toch wat
kras, om van onze antirevol. redacteuren
artikelen (denkelijk een vervolg serie) te
eischen tegen het alcohol.sme.
Zoo kan ieder gaan klagen.
Waar blijven vraagt dan de antivac-
cinebond de artikelen tegen de inenting
De middernachlzending kan klagen, dat er
niet genoeg over de bestrijding der ontucht
geschreven wordt. De vrienden der »Vrije«
vragen dan, waarover de belangen van het
chr. hooger onderwijs in onze pets niet
beter worden behartigd. De middenstanders
brengen ook hun beklag-briefje in. En zoo
gaat het voort
Alles behalve billijk
Maar dat gaat zoo. Men heeft dan zoo
zijn lievelingsarbeid en daar is niets tegen en
veel voor te zeggen. De gaven zijn verschil
lend. De karakters ook. De inzichten ook
en de arbeid op het christelijk erf móét
verdeeld Doch dan moet niemand te gauw
klagen, dat zijn werk nu juist zoo slecht
gesteund wordt.
Dan dan .nu, dan kan de
antirevol. pers eerst weieens over haar eigen
arbeid klagen gaan
De zaak staat zoo, dat iemand in theorie
te allen tijde kan schrijven over al wat hij
wil. Maar de praktijk leert het wel anders.
Ga nu eens, om maar iets te noemen,
in de hondsdagen lange artikelen schrijven
over schaatsenrijden en allerlei andere win
tersport De lezers zouden u zien aankomen.
Allerlei omstandigheden bepalen de hoofd
richting van uw schrijven en wat voor 't
oogenblik niet in die hoofdrichting ligt,
trekt minder de aandacht.
Tt Wordt daarom niet vergelen I
Onze bestraffende drankbestrijder noemt
zelf de accijns-verhooging. Zeer onbillijk
verwijt hij daarbij onze Pers, dat ze slechts
oog hebben zou voor de vermeerdering van
inkomsten, daardoor veikregeD. En ik her
inner me zéér goed, uit dit blad en uit
andere bladen, dat de redaktiën hun on
verholen blijdschap uitspraken, wanneer die
vermeerdering lang zoo groot niet was, als
verwacht werd en dus het drankgebruik
bleek afgenomen te zijn.
Er moet aanleiding zijn, zei ik.
En toen die aanleiding er indertijd was
toen de drankwet-Kuyper werd behandeld,
heeft onze Pers, ook tegen het alcoholisme,
geen onzeker geluid gegeven.
Ik vind eigenlijk, dat de drankbestrijders
zeer tevreden kunnen zijn.
Hun zazk gaat goed vooruit.
Wat is niet in zo a 30 jaar het drank
gebruik per hoofd afgenomen.
Dat is 'n reuzen-vooruitgang
En wat speciaal ons christenvolk betreft
- bepaalde openbare of verborgen dron-
denschap kwam ook vroeger onder hen zeer
weinig voor.
Alleen ze ï>paklen« 'r wel een.
Er bestonden >driokgewoonten.«
En nu is dit de groote vooiuitgang, dat
de zeden aan 't veranderen zijn,
Ds. Gispen, den bekenden drankbestrij
der, hoorde ik eens vertellen van een
godvreezenden christen-schoolmeester uit
onzen schoolstrijd, die zoo om elf uur 'n
jongen uit de hoogste klasse naar z'n vrouw
zond om het dagelijksch bittertje te halen
en die dat dan vóór de klas met aange
naamheid opslorpte.
Zoo iets is nu wel onmogelijk.
Hat is een eigenaardig verschijnsel, dat
iemand van tusschen de 40 en 50 bij ver
gelijking ongetwijfeld opmerkt, hoe op tal
van bijeenkomsten, die een christelijk
karakter dragen, tegenwoordig, haast zonder
afspraak, het glas wordt geweerd, waar 't
vroeger in alle betamelijke matigheid toch
gebruikelijk was.
Onlangs was ik op een klein dorp in een
buurtbijeenkomst, waar over de stichting
cener chr. school zou worden gehandeld.
Bij gebrek aan eenig ander lokaal, moest
de bijeenkomst gehouden worden in de
gelagzaal van'een heiberg.
De broeders landbouwers daar, hoewel
nooit »onbekwaam« zijn toch gewoon, als
Ze op hun tocht naar stad of bij verkoo-
pingen daar in komen, er een alcoholischen
borrel te gebruiken. Maar vcor deze gele
genheid hadden ze uit zichzt lf, zonder me
daar ook maar eenigszins in te kennen,
geaccordeerd, dat er tijdens de vergadering
niet getapt zou worden en het een melk
en chocolade-bijeenkomst wezen zou.
Ze vonden het niet een règle, dat erbij
't zingen en bidden glaasjes met bittertjes
of brandewijatjes zouden op tafel staan
Veertig jaar geleden zouden ze daar niets
in gezien hebben.
Zoo vei anderen de zeden.
LaDgzaam maar dat kan niet anders.
En de drankbestrijders moeten niet door
ongeduld en overdrijving verhaasten willen,
wat zich niet haasten kan.
Laten ze gemoedigd voortgaan.
Hun arbeid is niet ongezegend.
En als ze nog es zóóver komen, dat ze
mijn zomersch glas bier, dat ik bij uitzon
dering tegen den dorst drink, door een éven
smakelijken drank vervangen kunnen, zonder
dat ik weer limonade slurpen moet, dan zal
ik er een artikel aan wijden, nu dat klinkt
als 'n klok! UITKIJK.
De Pink Pillen kalmeeren alle dagen het
lijden van talrijke menschen en genezen hen
spoedig. Aan de bloedarmeu geven zij bloed,
levenskracht en weerstand. Zij doen de bleek
zucht verdwijnen die de jeugd van zoovele lieve
jonge meisjes vergiftigd. Aan hen die een
bedorven maag hebben, geven zij een krachtig
werkzame maag. Zij genezen da rheumatische
pijnen, de neut asthenie in al hare vormen, de
schele hoofdpijn, de zenuwpijnen. Zij zijn een
uitmuntende regelaar der fijngevoelige functies
der vrouw.
Zij doen veel goed en wij ontvangen iederen
dag brieven als die welke wij hieronder ver
melden
Brief van Mej. S. J. Nieuwland, geboren Rupke
wonende te Gouda, 5, Geertje Debuldtsteeg:
»Ik verklaar zeer gaarne dat alleen de Pink
Pillen mij hebben kunnen genezen van pijnen
waaraan ik gedurende vele jaren leed. Ik was
verzwakt, ik had duizelingen, hartkloppingen
en steken in de zijde die mij bijna verhinderden
te loopen. Ook heb ik aan hardnekkige schele
hoofdpijn en aan zenuwuitputting geleden Ik
had geen eetlust meer en verteerde mijn voedsel
slecht. Na zonder eenige uitwerking vele mid
delen te hebben ingenomen, ben ik gebruik
gaan maken van de Pink Pillen die mij zeer
spoedig hebben verlicht. Ik ben met die wel
dadige behandeling doorgegaan en al mijne
kwalen zijn opgehouden.
Verkrijgbaar k f 1.75 per doos, en f9 per
zes doozen, bij het Generaal Depot der Pink
Pillen, Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor
Goedereede en Overflakkee de Fa. DIIKEMA
D lORNBOS te Sommelsdijk.
Bij de indiening der begrooiing ver
klaarde Lloyd George ten aanhoorevan
een stampvol huis, dat de belaling der