Zaterdag 20 Mei 1911. 26*le Jaargang N°. 1660. voor de SSnidliollandsche en Keeuwsclie Eilanden. LET OP Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Deze Courant verschijnt eiken "Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooraitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder f 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën 10 Cent per regel en s/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */a maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Hedatdie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Wj Neerlaag Wat in 1913 gebeuren zal, is onbe kend. Wel zien we 't Liberalisme en Socialisme meer en meer naderen en is 't waarschijnlijk, dit in 1913 als in 190o alles wat Links is te hoop en storm zal loopen tegen 't Kabinet Heemskerk, maar daar staat tegen over dat dit Kabinet ingelost heeft de beloften in 't Regeeringsprogram gedaan en dus de Coalitie van Rechts ten taak heelt dit Kabinet met alle macht te steunen. Maar stel, dat dit Kaninet moest vallen, hetzij door de stooten van Links, hetzij door een breuk in de Rechtsche Coalitie zelf, die een gevolg zou zijn van de Sociale ontwerpen, toch zou dan gelden, wat Groen eenmaal schreef, nadat hij 't uitgesproken had in 18(36: Ook de neerlaag is, na plichts betrachting, altijd eervol en nooit onvruchtbaar. En Groen wist, wat hij schreef. Zoo vaak leed hij een neerlaag; door de tegenstanders bekampt en door eigen zoogenaamde vrienden bestookt, trok hij zich zelf terug uit de Kamer wierp van zich af die halfslachtige meeloopers, die hem toch inderdaad tegenwerkten en met de vlag der be ginselen omhoog, viel hij hier en struikelde hij elders en ervoer hij te leurstelling, de eene na de andere, Toch was zijn reerlaag altijd eervol want hij had 't beginsel ongerept ge handhaafd en met onbesmette vaandel kwam hij steeds uit den strijd. Daarom was elkeneerlaag vruchtbaar: de kern des Volks zag zijn plichtsbe trachtingzag zijn vlag; kreeg te liever 't beginsel, dat zoo'n bittere en onophoudelijke strijd eischte en schaarde zich om hem, terwijl debij- loopers hem verlieten. De hitte van den strijd deed het »schuim« opborrelen en dat kon wor den weggenomenhet zuivere metaal lag er onder en Groen zag er zijn beeld in weerspiegeld die kern was als Groen. En omdat ze was als hij,daarom was de strijd na de neerlaag, eervol en vruchtbaar. Ook dit Kabinet heeft niemand met vooze beloften gepaaid het heeft ge geven, wat het was. En valt het, na plichtsbetrachting, dan is 't eervol en de strijd zal vrucht baar zijn. In 1905 viel Rechts maar 't begin sel der Coalitie bleef ongerept»voor God, Nederland en Oranjevoor Volk en Vaderland een Christelijk Staats bestuur van eerbied voor God en recht aan de minderheden op allerlei terrein® en twee jaar later in 1907 was de overwinnaar de overwonnene, totdat in 1909 het 00—40 door heel Neder land weerklonk. Dr Kuyper was in 1904 gevallen; maar na plichtsbetrachting en daarom viel hij eervol en was die strijd eer vol. tot heden. Het Kabinet de Meester ontstond na plichtsverzaking en daarom regeer de het zonder eere en was de regee ring onvruchtbaar. Wat dan ook gebeure, we herha len Groens woord Ook de neerlaag is, na plichts betrachting, altijd eervol en nooit onvruchtbaar, mits het beginsel maar ongerept uit den strijd kome en schuim van zuiver metaal kan onderscheiden werden. Een neutrale burgemeester. Dezer dagen hoorden we beweren, dat er op Elakkee een burgemeester is benoemd, die stipt neutraal zou zijn. Dat er een burgemeester te Den Bommel benoemd is, is bekendmaar 't kan toch onmogelijk deze zijn, die neutraal zal wezen. Heeft men ons dan onwaarheid verteld Waar is dan toch die Burger vader benoemd? Een neutrale burgemeester Wat is dat voor een overheidspersoon? Bedoelt men beleetd en vriendelijk en voorkomend en behulpzaam voor alle burgers en burgeressen der Ge meente voor oud en jong Die deugd is schoon en we wenschen elke Ge meente met zoo'n »Vader« van harte geluk. Maar neutraliteit heeft met die deugd niets uitstaande. Een neutrale burgemeester is onzes inziens, dan een Burgemeester, die zijn Gemeente laat opgroeien in alle goed en kwaad; hij staat er onver schillig tegenover. Voor de Openbare school heeft hij sympathie voor de Christelijke niets. Voor de Kerk des Heeren, hoe ze dan ook zich openbare, gevoelt hij niets 't is hem lood om oud ijzer of ze er is, ja dan neen; en of die invloed goed is of niet goed, dat boezemt hem geen belang in. Of er gebeden wordt in den Raad, 't scheelt hem niet. Wordt er wel ge beden 't scheelt hem ook niet. Of de herbergen op Zondag gesloten of open zijn't scheelt niet. 01 de Zondag door allerlei straat kabaai ontheiligd wordt't scheelt niet. 01 de Kerk bezocht wordt of de Sociëteit't scheelt niet. Is dan alles niet neutraal P Maar waarde lezerdat nscheelt niet« lijkt wel neutraal't heet neu traal maar 't is 't niet. 't Is pure onverschilligheid voor het geestelijk leven eener Gemeente. En omdat een burger vader dat niet hebben kan en mag bestaan er geen neutrale burgemees ters en dies zijn wij verkeerd ingelicht Vernis. Wat wordt er al in onze dagen niet gepraat over beschaving: Een beschaafde jonge man moet zijn sociteit en herberg hebben. De jongelui van onzen tijd Poseeren op de sociteit Omwolkt van 't puikt sigaartje. Het jongmensch, zestien jaar nog [pas Schreeuwt: Jan, een vlammetje [en een glas, Alloeen hombre-kaartje. De jonge juffrouw moet haar ro mans in de steden haar comedie. Wat lectuur, die prikkelt; die zeer prikkelt Ze heeft haar bals en con certen. 't Behoort er zoo bij. Kerkgaan is voor haar ouderwetsch. Ze kent de moderne schrijvers, maar van de pit tige Spreukenbundel heeft ze zelden gehoord. Ze zoekt Jesaja tentijde van den Christus en van Paulus gelooft ze, dat hij te Batavia geboren is, kort nadat Jan Pieterszoon Koen er den baas ging spelen. sMensch goede tijd 'k weet heusch niets van den Bijbel, neem me niet kwalijk asjeblieft«, zoo zeggen ze en ze lachen fijntjés, daar zijn zetrotsch op. En al dat vernis, dat op die jonge mannen en jongevrouwen, en evenieer op de ouderen ligt noemen ze in onze dagenbeschaving. Fijntjes spotten beschaving. De Kerk miskennen beschaving. Met Gods Woord gebroken be schaving. Den Bijbel uitjouwen beschaving. Het ongeloof steunen beschaving. O, wat beschaving Maar 't is vernis. De ware beschaving is alleen daar, waar het Geloof aan Gods Woord zich paart aan een godvruchtigen levens wandel. Waar de ordinantiën des Heeren 't levensbrood zijn van 't schepsel. Zoo kan de arme bedelaar beschaafd en de brooddronken rijk aard zeer onbeschaafd zijn en omge keerd. OP DM UITDIJD. Meet tune*, ifSededee- lingen enz. (20 Cents per regel.) 1st er een zieke in uw huis? lL.ee» dit over de Pink Pillen. Buitenland. ENGELAND. UITGEVER Telefoon Intercom**. No. 2. Aannemen 1 c zei ik onwillekeurig. En dat niet om den kellner te roepen, want ik zat in mijn eigen studeerkamer, waar ik er geen buffet op na houd. Maar 't was een antwoord, of liever een soort reflex-beweging met de tong ten opzichte van wat ik juist las. Op mijn schrijftafel komen honderd-en- een kranten. Wie buiten 't vak staat begrijpt niet, hoe een mensch dat onafgebroken krantenlezen uithoudt. Wie boven 't vak staat, krult minachtend de lippen en vindt het nu juist een baantje voor wie een pen vasthouden kan en in z'n eigen carrière verongelukt, is voor 'n dominee, die niet preeken of 'n schoolmeester, die geen orde houden kan Doet er niet toeik lees kranten, 'k Lees zelfs machtig veel kranten. En zoo kreeg ik ook onder 't oog 't jongste nommer van 't maandblad der geref. ver eeniging voor Drankbestrijding. Daarin kregen de mannen der antirevol. pers een geduchten uitbrander, omdat ze zoo slecht hielpen in den grooten strijd. Het was een onderdeel van een a!ge- meenen uitbrander, dien de schrijver aan al zijn geestverwanten gaf, de goeden, als gewoonlijk niet te na gesproken en dat wel vanwege hun weinigen ijver. Maar dan in 't bijzonder heet het »Zoo is het mij om iets te noemen te eenenmale onverklaarbaar, dat onze antirevol. pers zoo laksch is in de be strijding van het alcoholisme. Op onze ledenlijst prijken de namen van meer dan een der redacteuren. Waar blijven hun artikelen tegen het alcoholisme Waar hun publieke verdediging van ons doel en streven? Ja, onze bladen kunnen roerend over het alcoholisme schrijven, als de drankaccijns maar verhoogd moet worden. Dat is het juist. Voor wettelijke maatregelen zijn velen nog wel te vinden, als men niet te nauw bij den drankhandel betrokken is 'k Zal er maar mee ophouden. 't Is zoo al mooi genoeg. Nu behoor ik voor mij niet tot degenen, dia hier allereerst worden aangeduid. Mijn naam staat niet op de Medenüjst*. Niet omdat ik het met de Drankbestrijding* oneens zou zijn, maar nu, ja 1 laat ik 't maar eerlijk zeggen .als men een groot huisgezin heelt, en een beperkt in komen, dan kan men nu eenmaal niet van alle nuttige vereenigingen lid zijn. Dan moet er een keus gedaan. En elk doet zijn eigen keus. Maar voor de Drankbestrijding voel ik veel, want het »alcoholisme« lijkt me even slecht voor 'n volk, als 'n tandwortel-Ont steking voor 's mensshen gebid. Daarom deed me deze uitval naar de antirevol. pers oprecht leed. Ze is in 't algemeen onbillijk. Andere bladen kijk ik er zoo niet op na, maar ik zélf, in m'n »Uitkijk«, dat herin ner ik me wel, het meer dan eens op de gevaren van het ^alcoholisme*, op het verderfelijke van de drinkgewoonte enz. gewezen. Onze bestraffer is erg eenzijdig. Nu zijn wel allen van dat hondje min of meer gebeten, maar ik vind het toch wat kras, om van onze antirevol. redacteuren artikelen (denkelijk een vervolg serie) te eischen tegen het alcohol.sme. Zoo kan ieder gaan klagen. Waar blijven vraagt dan de antivac- cinebond de artikelen tegen de inenting De middernachlzending kan klagen, dat er niet genoeg over de bestrijding der ontucht geschreven wordt. De vrienden der »Vrije« vragen dan, waarover de belangen van het chr. hooger onderwijs in onze pets niet beter worden behartigd. De middenstanders brengen ook hun beklag-briefje in. En zoo gaat het voort Alles behalve billijk Maar dat gaat zoo. Men heeft dan zoo zijn lievelingsarbeid en daar is niets tegen en veel voor te zeggen. De gaven zijn verschil lend. De karakters ook. De inzichten ook en de arbeid op het christelijk erf móét verdeeld Doch dan moet niemand te gauw klagen, dat zijn werk nu juist zoo slecht gesteund wordt. Dan dan .nu, dan kan de antirevol. pers eerst weieens over haar eigen arbeid klagen gaan De zaak staat zoo, dat iemand in theorie te allen tijde kan schrijven over al wat hij wil. Maar de praktijk leert het wel anders. Ga nu eens, om maar iets te noemen, in de hondsdagen lange artikelen schrijven over schaatsenrijden en allerlei andere win tersport De lezers zouden u zien aankomen. Allerlei omstandigheden bepalen de hoofd richting van uw schrijven en wat voor 't oogenblik niet in die hoofdrichting ligt, trekt minder de aandacht. Tt Wordt daarom niet vergelen I Onze bestraffende drankbestrijder noemt zelf de accijns-verhooging. Zeer onbillijk verwijt hij daarbij onze Pers, dat ze slechts oog hebben zou voor de vermeerdering van inkomsten, daardoor veikregeD. En ik her inner me zéér goed, uit dit blad en uit andere bladen, dat de redaktiën hun on verholen blijdschap uitspraken, wanneer die vermeerdering lang zoo groot niet was, als verwacht werd en dus het drankgebruik bleek afgenomen te zijn. Er moet aanleiding zijn, zei ik. En toen die aanleiding er indertijd was toen de drankwet-Kuyper werd behandeld, heeft onze Pers, ook tegen het alcoholisme, geen onzeker geluid gegeven. Ik vind eigenlijk, dat de drankbestrijders zeer tevreden kunnen zijn. Hun zazk gaat goed vooruit. Wat is niet in zo a 30 jaar het drank gebruik per hoofd afgenomen. Dat is 'n reuzen-vooruitgang En wat speciaal ons christenvolk betreft - bepaalde openbare of verborgen dron- denschap kwam ook vroeger onder hen zeer weinig voor. Alleen ze ï>paklen« 'r wel een. Er bestonden >driokgewoonten.« En nu is dit de groote vooiuitgang, dat de zeden aan 't veranderen zijn, Ds. Gispen, den bekenden drankbestrij der, hoorde ik eens vertellen van een godvreezenden christen-schoolmeester uit onzen schoolstrijd, die zoo om elf uur 'n jongen uit de hoogste klasse naar z'n vrouw zond om het dagelijksch bittertje te halen en die dat dan vóór de klas met aange naamheid opslorpte. Zoo iets is nu wel onmogelijk. Hat is een eigenaardig verschijnsel, dat iemand van tusschen de 40 en 50 bij ver gelijking ongetwijfeld opmerkt, hoe op tal van bijeenkomsten, die een christelijk karakter dragen, tegenwoordig, haast zonder afspraak, het glas wordt geweerd, waar 't vroeger in alle betamelijke matigheid toch gebruikelijk was. Onlangs was ik op een klein dorp in een buurtbijeenkomst, waar over de stichting cener chr. school zou worden gehandeld. Bij gebrek aan eenig ander lokaal, moest de bijeenkomst gehouden worden in de gelagzaal van'een heiberg. De broeders landbouwers daar, hoewel nooit »onbekwaam« zijn toch gewoon, als Ze op hun tocht naar stad of bij verkoo- pingen daar in komen, er een alcoholischen borrel te gebruiken. Maar vcor deze gele genheid hadden ze uit zichzt lf, zonder me daar ook maar eenigszins in te kennen, geaccordeerd, dat er tijdens de vergadering niet getapt zou worden en het een melk en chocolade-bijeenkomst wezen zou. Ze vonden het niet een règle, dat erbij 't zingen en bidden glaasjes met bittertjes of brandewijatjes zouden op tafel staan Veertig jaar geleden zouden ze daar niets in gezien hebben. Zoo vei anderen de zeden. LaDgzaam maar dat kan niet anders. En de drankbestrijders moeten niet door ongeduld en overdrijving verhaasten willen, wat zich niet haasten kan. Laten ze gemoedigd voortgaan. Hun arbeid is niet ongezegend. En als ze nog es zóóver komen, dat ze mijn zomersch glas bier, dat ik bij uitzon dering tegen den dorst drink, door een éven smakelijken drank vervangen kunnen, zonder dat ik weer limonade slurpen moet, dan zal ik er een artikel aan wijden, nu dat klinkt als 'n klok! UITKIJK. De Pink Pillen kalmeeren alle dagen het lijden van talrijke menschen en genezen hen spoedig. Aan de bloedarmeu geven zij bloed, levenskracht en weerstand. Zij doen de bleek zucht verdwijnen die de jeugd van zoovele lieve jonge meisjes vergiftigd. Aan hen die een bedorven maag hebben, geven zij een krachtig werkzame maag. Zij genezen da rheumatische pijnen, de neut asthenie in al hare vormen, de schele hoofdpijn, de zenuwpijnen. Zij zijn een uitmuntende regelaar der fijngevoelige functies der vrouw. Zij doen veel goed en wij ontvangen iederen dag brieven als die welke wij hieronder ver melden Brief van Mej. S. J. Nieuwland, geboren Rupke wonende te Gouda, 5, Geertje Debuldtsteeg: »Ik verklaar zeer gaarne dat alleen de Pink Pillen mij hebben kunnen genezen van pijnen waaraan ik gedurende vele jaren leed. Ik was verzwakt, ik had duizelingen, hartkloppingen en steken in de zijde die mij bijna verhinderden te loopen. Ook heb ik aan hardnekkige schele hoofdpijn en aan zenuwuitputting geleden Ik had geen eetlust meer en verteerde mijn voedsel slecht. Na zonder eenige uitwerking vele mid delen te hebben ingenomen, ben ik gebruik gaan maken van de Pink Pillen die mij zeer spoedig hebben verlicht. Ik ben met die wel dadige behandeling doorgegaan en al mijne kwalen zijn opgehouden. Verkrijgbaar k f 1.75 per doos, en f9 per zes doozen, bij het Generaal Depot der Pink Pillen, Van Eeghenlaan 22 Amsterdam. Voor Goedereede en Overflakkee de Fa. DIIKEMA D lORNBOS te Sommelsdijk. Bij de indiening der begrooiing ver klaarde Lloyd George ten aanhoorevan een stampvol huis, dat de belaling der

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1