Zaterdag 1 April 1911. 26sle Jaargang N°. 1646. Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidliollandsclie en Zeeuwselie Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES ■zaden. f,28 34 |,44 1,55 I 3,31 13.42 13,52 14,03 |4,0S 14,21 |4,24 f,01 ',16 1,21 f,28 I 8,27 I 8,10 SOMMELSDIJK. ASie stukkra voor «ie Hedactie bestemd, Advertentiën eis verdere Administratie tranen toe te zendei» aan den Uilarever OP UEW UITKIJK. Ibouwzaden, Igen. 4457 iiranten, tnons- I 1,22 1,05 f.l« f,10 1,20 1,50 1,30 4,30 5,49 6,02 6,07 6,17 6,28 6,39 6,44 6,54 7,05 7,35 9,15 8,37 8,40 8,58 8,58 9,08 9,19 9,30 9,32 9,42 9,52 10,22 12, 1, 2,40 3,10 3,20 13,30 4,45 6,25 6.55 7.05 7.15 7.16 7,27 7,37 7,48 7.56 8.06 8,30 7,80 9,10 9,40 9,45 9,55 l,5« 1,05 f,16 ,30 |,42 1,53 |,56 1,01 1,11 |,20 |,50 1,30 5,40 5.4» 6, 6.14 6,26 6,37 6,40 6,45 6,55 7,05 7,35 9.15 8,30 8,3» 8,50 9,04 9,16 8,37 9,30 9,32 9,42 9,52 10,22 12, 2,40 M° fi.iO b,29 B,3ü 1,33 f.44 1,56 f,10 1,21 1,30 4.45 6,25 6,55 6,o9 7.09 7.10 7,13 7,22 7,33 7.46 7,57 8,05 7,30 9.10 9,40 9,45 9,55 4,05 Ml 4.15 4,22 M« f,40 M7 4,54 6,53 b.15 b,2i p,'10 7,45 7,50 7,56 8, 8,07 8,11 8,25 8,32 8,39 8,43 2, 9,06 9,15 10,32 10,37 10,43 10,48 10,56 11, 11,14 11,22 11.28 11,31 11,45 11,51 12, F,45 f,54 1,40 1,49 1,53 1*04 7,30 7,39 7,45 8,02 8,06 8,13 8,25 8.34 8,38 8,45 8,49 1,10 8,55 |,15 9, 10,15 10.24 10,31 10,47 10,50 10,68 11,10 11,19 11,23 11,30 11,34 11,40 11,45 Iu' 1 8,15 11,10 8,35 1 6,22 8,47 9,25 9,50 9,54 ,13 6,35 ,36 7,01 ,40 7,06 ,51 7,17 10,06 ,12 7,38 10,26 >,30 7,54 10,43 >,38 8,02 10,51 >,47 8,09 6,30 6,39 6,47 7,15 7,38 7,50 7,55 8,25 8,— 9,10 8,10 9,19 8,18 9,26 8,38 9,50 8,52 10,06 9,02 10,17 9,05 10,20 6,19 6,30 6,42 7,02 9,07 9,18 9,30 9,50 7,50 8,14 8,24 8,35 10,17 10,41 10,51 11,02 6,30 6,54 6,59 7,14 9,19 9,43 9,48 10,08 7,38 7,54 7,58 8,20 10,07 10,23 10,28 10,52 8,44 8,55 9,07 9,33 1 9,44 10,05 10,16 38 9,50 10,20 49 10,01 10 80 09 - - 19 28 Q van vee zjjn kttreinen niet. verzekerd. Deze Courant verschijnt 6lken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent, zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50zonder f 4,50 por jaar, Afzonderlijke nnminers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. fJi'TGE VEB W. BOEKHOVEN. Telefoon Intercomm. lo. 2. Ij Advertentiën 10 cent per regel en 3/, maal. Reclames 20 per regel, ij Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. li Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. I Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat, Advert en tiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. «m blab. fï De fabrieksarbeid der vrouw. De arbeidersin de industrie komen, we wezen er reeds op, in steeds betere conditie. Ook bij deze wijziging der Arbeidswet zijn weer mildere bepa lingen aangenomen. Zoo mag er niet langer dan 58 uur gewerkt worden. Zoo moet de vrouw de fabriek ver- Ü^pten Zatermiddags om 1 uur. Maar 'tiet doet ons leed, dat het amendement AalbersePastoors om den vrouwen arbeid totaal te verbieden, verworpen werd met 39 tegen 30 stemmen. De argumenten door de heeren Schaper, Lobman e.a gebruiktkwamen ons niet krachtig genoeg voor uin dien arbeid te verbieden en het verblijdde ons, dat onder de 30 voorstemmers dit allen bijna Rechtscbe mannen waren. De bezwaren n.l, dat een wegzenden uit de fabriek tot gevolg zou hebben een bevordering der huisindustrie; een saam leven van twee ongehuwden door uitstel van huwelijk, omdat, de man niet genoeg kan verdienen, zijn niet krachtig genoeg om daarmee den zoo bederfwckkenden arbeid der vrou wen goed te praten en te handhaven. Nota benealle man is iu de weer n de gehuwde onderwijzeres te ont slaan zij hoort bij haar kinderen, in haar gezin zoo blinkt 't uit den treure en we beamen dat. Nog al andere redenen worden er bij genoemd En als een Gemeenteraad een bepaling maakt om die gehuwde dames te ont slaan, dan regent 't verzoekschrift n en aanmerkingen. Maar een tabrieksvrouw mag werken! Die mag uit haar gezin, zoo was 't argument van Schaper. Is dat geen meten met twee maten, tenzij het waar is, wat in de Kamer ook gezegd isde Socialisten drijven de vrouw naar de fabriek, opdat ze socialiste z u worden, leerende de hardheid des leveDS. Treurig, en hard vochtig, als dat zoo is. Neenlate men de vrouw thuis laten. De gehuwde onderwijzeresstuurt men ook weg. Oud-Liberaal. Telkens duiken er van die geruch ten op (en de hoop spreekt hier zeer zeker een woordje mee) of er moge lijkheid zou bestaan om de Christelijk- Historischen met de Oud-Liberalen tot een tweebond te brengen. Die telkens hernieuwde geruchten, want er dateeren er al van ouds, wjjzen er op, dat de kansen gering zijn. En zeer zeker zullen ze in de toe komst niet stijgen. De Oud-Liberalen tellen onderhen hoogst bekwame mannengodsdienstig getint niet alleen, maar ganschelijk gezind; voorstanders van alles wat goed is en welluidt. Die hun Bijbel nog lezen en hun Kerktijd ter plaatse passeeren. Zoo dus bekeken staan ze met de Rechtsche groepen zij aan zij zoo, dat is, als 't er op aankomt om de waarde van den Bijbel voor 't per- soon lijk leven te schatten. Maar gaat ge van dit persoonlijke leven over op t politiek lever, dan schuiven zij den Bijbel opzij en staan hand aan hand met de mannen der Rede. Ons is geen Cud Liberaal bekend, die in of buiten de Kamerin ot buiten de Perszich j zijö politieke beschouwingen heeft laten leiden door den Bijbel, 't Is en blijft op politiek terrein bij deze man nen De Bijbel er buiten Maar zoo dan ook vergist zich deerlijk, wie ooit een bond verwacht van de Chr. His- torischen en de Oud-Liberalen. De Chr. Historischepartij is een Rechtschepartij d.i. neemt voor alle leven den Bijbel als basis aan; haar actie staat in 't teeken van den Geopen baarden wil van God op alle terrein Hoe zou dan ooit samenwerking mogelijk zijn Water en vuur verdragen elkaar niet. En daarom ook, hoe ook 't Oud- I.iberalisme moge lokkenen hoe ook fanatieke Ned. Herv. Kerk-mannen in bruchures de Chr. Historischen willen afleiden van den weg, dien ze tot heden nebben bewandeld 't Zal geen invloed hebuen Christelijk-Historischen en Antirevolutionairen staan vlak naast elkaarmaar de eersten met de Oud- Liberalen zijn in den grond der zaak volkomen tegenstanders. En in de toekomst zal dit er niet op beter worden. Als de Oud-Liberalen zich door de Socialisten op sleeptouw laten nemen, gaat de kans voorgoed voorbij, dat er ooit een toenadering komen zou tusschen Oud Liberaal en een deel van Rechts. Twist door de School. »Twist en tweedracht« zijn twee leelijke dingen. Maar men moet er niet al te bang voor wezen. Als mijn buurman mijn ruiten in gooit, {krijg ik beslist atwist en twee- drachu met dien man en geloof het >k zal hem voor den rechter niet sparen. Zoo ook met de School. Wanneer de Overheid, zooals vroe ger, aan de Chr. School 't licht in de oogen niet gunt, dan twisten we met die Overheid en bij een verkiezing zien we die mannen met alle macht te wippen, wat al meermalen is ge beurd. Wanneer een Openbare School door baar zoogenaamde Neutraliteit (want Neutraliteit op geestelijk terrein be staat niet) de kinderen van Gods Woord aftrekt, dan krijgen we Dtwist en tweedracht« met die School. Maar daar zijn wij de oorzaak niet van. De »ruz e« ontstaat, omdat die Openbare School een beginsel hand haaft, dat we een verderf achten voor Land en Volk. Geen »twist en tweedracht« en door de Openbare Schooi vrede onder de landzaten. Maar die liberale bur gers hebben ook hun ruzies, hun haat ondeiling en van hun onderlinge vrede is niets te bespeuren. Jawaar is dan toch die hoogge roemde vrede der Openbare School mannen P De Openbare Schoolmannen z(jn 't onderling godsdienstig niet eens; 't onderling politiek niet eensDe So cialist (een Openbare Schoolman vol bloedig striemt dagelijks de Libera len. De Vrijzinnig-Democraten, open bare Schoolmannen van 't zuivere ras, haten alles wat Oud-Liberaal is. Allen zitten mekaar dagelijks in de wielen. Zij zijn 't nooit eens dan alleen hierin, .dat de Godsdienst een plaag is voor 't menschdom en dat hun Openbare Scboul hun mannetjes levert èti bij de stembus èn als propa gandisten- »Twist en tweedracht« 7 Maar in de gelederen der Openb. Schoolmannen strijdt men zelf tegen die School, men is over haar geest en karakter belan- gena niet tevreden. Er is nergens meer ruzie dan onder de Vrijzinnigen't is door heel Neder land bekendIn alles verdeeld. »Twist en tweedracht« We aan vaarden ze met volle genoegenwe verheugen er ons in, dat ons Volk door die Openbare School zelf wakker gemaakt is en nu zegt: »We hebben er genoeg van.« We wagen er onze gedoopte kinderen niet meer aan. »Twist en tweedracht« zaait ieder, die een kwade zaak voorstaat en de bron van verdeeldheid ligt em in de Op. School Ze roept »vrede« mits men liberaal wil worden Vrede. In de Standaard wordt melding ge maakt van een uitlating van den Ame- rikaanschen Minister van Buitenland- scbe Zaken om de noodzakelijke ver plichting als 't ware op te leggen aan Amerika om door scheidsrechters den vrede met Engeland en met andere Staten te bevestigen. Wordt dit denkbeeld werkelijkheid, wat zouden we dan reeds ver gevorderd zijn op den weg voor den internatio nalen vrede. Amerika en Engeland zouden dus geen oorlog beginnen, maar al hun bemoeiingen uitstrekken om door hooggeplaatste scheidsrechters de geschillen tot een goed einde te bren gen. Wie weet: als merika en Enge land twee machtige Staten, voorgaan, wat dan volgen kan ten opzichte van Engeland en DuitschlandDuitschland en Frankrijk; Japan en Rusland. Ja, waarlijk! het denkbeeld is stout, hoog, bijna ongrijpbaar! En nog hooger ging 't ideaal, toen men er van sprak alle Rijken der wereld in een grooten Statenbond te vereenigen En aan aller hoofd een Hoog wereldgerechishof te plaatsen om na afdanking van alle nationale legers en nationale vlooten, aan dit Hoog gerechtshof een leger en een vloot ter uitvoering van zijn vonnissen ten dien ste te stellen. Wat vre lesklanken Nu ontkennen we niet, dat onder de volken de vredes idee zich baan maakt en dat de arbitragehoven in vloed gaan oefenen, dat er wedijver komt in de beoefening van kunsten en wetenschappen, in handel en nijver heid, in die werken des vredes, die de volken verheffen. Maar er zijn nog Staten, die die vredesgezar.gen niet wenschen te zin gen. Er zijn volken die zich uitbreiden en voor hun meerdere bevolking plaats zoeken; plaats voor hun handelsarti kelen die de wereld noodig hebben om te kunnen blijven produceeren. En wat zullen deze Staten doen als tot hun de vraag komt: »De wapens neer.« We gelooven niet spoedig aan die vredesuitingen der Volken, wan neer de sociale en economische strijd zwaar is, zooals in onze dagen. Nochtans! laten we dankbaar zijn, dat reeds door groote Staten vredes- denkbeelden voorgestaan worden maar de Transvaalsche Boerenkrijg ligt nog versch in 't geheugen en de Japansche oorlog ligt pas achter den rug. En hoe is 't in Transvaal gegaan 7 Wat deden de volken tegen Engeland en vóór de Boeren? Wat tegen de Concentratiekampen Vrede is een mooi woord, maar Zal Mr. P. J. Troelstra minister zijn Menigeen kijkt vreemd op bij die vraag en een enkele wellicht vraagt zich af, of hij dan zóó vast in den politieken slaap is weggezonken geweest, dat er een kabinets crisis uitbreken kon zonder dat hij 't merkte. Niets daarvan. De rust is rustig in ons goede vaderland. Uiterlijk tenminste. Som migen willen weten, dat iets tegen min. Talma broeit, maar ik blijf voorals nog ge looven, dat de eerste behandeling der Bak kerswet de Rechterzijde zal geleerd hebben hoe ze de sociale wetten van dit Kabinet niet moet bespreken en dat ze straks in ai haar leden zal streven naar eenheid en overeenstemming. En mocht werkelijk min. Talma op eeDÏg hoofdpunt van zijn beleid vallen, dan hoop en verwacht ik, dat het gansche Ka binet met hem «solidair* zal zijn. Maar dat is al toekomst voor zich. Of liever een toekomst tragedie, die hoop ik, nooit opgevoerd zal worden. De vraag aangaande mr. Troelstra ziet op iets heel anders. Ze is geen academi sche kwestie, die slechts theoretisch van eenige waarde kan geacht wordenze duidt ook niet op een mogelijkheid, die zich op haar allervroegst pas in de dagen onzer kindskinderen kan voorzien, maar ze is uit de praktijk genomen en wij kunnen't best beleven, dat diezelfde vraag op onze eigene lippen ligt. Ik weet wel, naar den mensch gesproken zullen er geslachten over heen gaan. voor indien al ooit het socialisme de meerderheid gekregen heeft in ons land. Dan zal mr. Troelstra lang dood zijo. Als het ooit zoover komt 't Kan best zijn, dat het socialisme dan alweer door een ander, nog profijtelijker stelsel verdrongen is. In elk geval, als zulk een omwente ling in de geesten ooit plaats vindt, zal er wel wat anders gebeuren, dan een eenvou dige wisseling van Kabinet 1 Daar slaat de vraag niet op. Ze ziet op het jaar 1913, op 1917, of een later jaar. Misschien ook een tusschen- gelegen jaar In elk geval een jaar, waarin de Linkerzijde, al of niet bij de stembus vereenigd, de overwinning behaalt en dus naar coDstitutioneele zede de Koningin uit de Linkerzijde haar ministers kiezen gaat? Zal daarbij ook mr. Troelstra zijn 7 IJdele vraag, zegt iemand. De koningin benoemt en ontslaat immers ministers «naar welgevallen*. Zal zij nu ooit een sociaal democraat opnemen in den Raad der Kroon Bangmakerij meent een ander. Een apolitieke troef*, waarbij men 1913 al «ruikt* Wat het eerste betreft het welge vallen der koningin,in botsing komende met den uitslag eener stembus kan een jaar ernstig conflict veroorzaken, dat bij Hare Majesteit zwaarder zou kunnen wegen dan de benoeming van een socialist. En wat het laatste aangaat zonder eenige ironie spreek ik het gerust uit, dat niets de sociaal-democratie zulk een knak geven zou, tenminste zoolang zij niet «vol- groeid* is wat nog in vele jaren 't geval niet kan zijn, dan het ministerschap van een harer erkende leiders, gelijk mr. Troel stra. 't Zou koren zijn op onzen molen Bangmakerij is dus uitgesloten. Maar hoe mr. Troelstra het belachelijk' vinden kan, wanneer zijn naam met een toekomstig ministerschap in verband wordt gebracht, verklaar ik niet te begrijpen. Het staat toch zoo, dat de gansche Lin kerzijde, op zeer enkele uitzonderingen na het «algemeen stemrecht* zal maken tot inzet bij de komende verkiezingen. Wint Links dan, zoo is 't programma klaar. Is eenmaal een stembusstrijd beheerscht door de kiesrechtleus, dan daarover zijn alle partijen het eens men moge ondershands nog wat «klein goed* afdoen, dan gaat het linca recta op d<t oplossing af der electorale kwestie, «Algemeen stemrecht* komt er dan. Nu staat het vast en is voor tegenspraak ontrefbaar, dat de Sociaal-democraten deze banier ophieven, toen de andere par tijen nog van verre stonden. Zij waren al lang boven op dit duin geklommen, toen *de vrijzinnigen er nog aan alle kanten tegenop klauterden. Zij voeren de felste propaganda. Het «Algemeen Stemrecht* is hun eigen vleesch en hun bloed, hun kind. De anderen hebben het eerst bij '1 opgroeien es in huis genomen en er wat mee gespeeld. Als de strijd gewonnen wordt, zullen zij den beslis- senden stormloop wagen bü 1 muziek zal de krijgsmarsch blazen boven hun hoofd zal de bloedvlag waaien en het volk zal zeggen, dat Troelstra het gewonnen heeft. Net zoo goed als het in 1901 zei, dat Kuyper het gewonnen had. Dat is de volks-logika. Die zoo kern gezond kan zijD. Niet de logika van den katheder. Maar de logika van de straat, die zich grondt op de feiten Van den dag. En als dan de kotnende Kabinets-for- meerder niet mr Troelstra een zetel biedt in het Kabinet, dan verstaat hij zijn taak niet en handelt dwars tegen alle constitutioneele gebruiken in. En mocht, aangezocht, mr. Troelstra weigeren, {dan ware hij een politieke lafaard, die niet opkomen durft voor de gevolgen van zijn eigen daden. Zoo ziet men dus, dat de vraag of mr. Troelstra minister wordt, naar den gewonen, rechten, constilutioneelen loop der zaken, afhangen zal van de vraag, of de Linkerzijde op het Algemeen Stemrecht al of niet de overwinning behalen zal. Maar hij is «republikein*. Geen nood. Daatotn kan hij alwel minister eener Koningin zijn. Een republiek is dan zijn «ideaal*, maar aan een ideaal alléén hebben we niets in dit prakt.sche leven en zoolang wij de toestanden niet veranderen kunnen, nemen we die zooals ze zijn. Sommige menschen schudden echter maar steeds het hoofd en zeggen Wees toch wijs Dat zai u geenszins gebeuren In ons kalme, goede land een sociaal-democraat minister Kalm en goed tot uw dienst. In 't eind der 18e eeuw was ons volk ook kalm en goed. En toch zijo toen brochures geschreven en redevoeringen gehouden, die in felheid alles overtroffen, wat onze socialisten in hun ergste buien daarvan zeggen. En diezelfde menschen hadden binnen enkele jaren de macht in handen. In ons kalme goede land. Zoo kan het wederom gaan. Sneller daD wij vermoêdeD, En dat de vraag naar het ministerschap van Troelstra werkelijk is opgeworpen en bediscussiëerd, bewijst wel, hoever we al op weg zijD. Een hersenschim is het niet, 't Kan reali teit zijn, eer we 't weten, 't Zou de zicht bare triomf zijn van het beginsel waartegen onze levensstrijd gaat. En daarom, niet om den persoon of uit politieke kansbe- kening, hoop ik dat mr. Troelstra nooit minister wordt 0£ beter gezegd dat onze p< litieke toetand nooit zoo verandere, dat zijn mi nisterschap een logisch gevolg vaa de stembusstrijd zou moeten heeten. UI f KIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1911 | | pagina 1