Zaterdag 17 December 1910. No, 1616. Twee iUaden en Zondagsblad. Uit de IPers. IIIsisiefiiIaMtf. IfraiB li best rifling". IN HOC SIGNO WSES Dit nummer bestaat uit iïmbmt gfoor Muis Hof. Haar, dat door branden droog is Barden, krijgt met een weinig olie weer kleur en buig zaamheid terug. Blond haar verliest door te veel oliegebruik zijn kleur. Haargroei wordt door wasschiugen met koud water bevorderdmocht het daardoor te stug worden, dan ia een beetje goede haarolie zeer aanbevelenswaardig. Om te onderzoeken, of koffie met chicorei is vervalscht ga men als volgt te werkmen legge op een glasplaat of stuk hout een stuk wit til- treerpapier, vooraf geheel met water bevochtigd. Strooi de te onderzoeken koffie op het papier. Zit er chicorei tusschen, dan ontstaan daarom.- heen al spoedig bruine ringen, terwijl de koffie dat verschijnsel niet vertoont. In de chicorei zitten D.l. stoffen, die in koud water bijna direct met bruine kleur oplossen. Koffievlekken verwijdert men door zeep en water, en wil de vlek daarmee niet verdwijnen dan wascht men ze met een Bterke oplossing vaD keukenzout uit. Was er melk in de koffie, dan kan verdunde aalmoniakgeest goede diensten doeD, Koffiedik gebruikt men tot het schoon maken van glaswerk. Olieverf, versch bestreken, geeft geen aangena- men reuk. Plaatst men emmers of kommen water dan vermindert de onaangename verflucht. Olieverfplekken verwijdert men met benzine, spiritus of terpentijn. Olieverfschilderijen worden met een spons, in melk gedrenkt, schoon gemaakt en met een zijden doekje zachtjes droog gewreven. Roode en harde handen behandelt men met een oplossing van borax in regenwater, een lepel op een flesch met beetjes gevuld. Da flesch zette men op een warme plaats. Ha korten tijd wordt het water helder op den bodem komt een grijze neerslag. Van deze oplossing doe men dagelijks een scheutje in het waschwater spoedig onder vindt men de werking Postzegels, welke in het water worden afgeweekt verkleuren veelal en verliezen daardoor vaak veel van hun waarde. Op onschadelijke wijze kan dat weeken geschieden, door onder het pa pier waarop de postzegel gep akt is, een onop- gevouwen nat lapje te leggen, 't Papier is spoe dig van vocht doortrokken en de postzegel laat er zich dan zonder moeite van verwijderen. Vogeltjes te sparen in het welbegrepen eigen belang van bijna ieder inensch. Wanneer niet duizenden en duizenden van die onveimoeide inseoten-verdelgers werden gestrikt en gedood dan zou menige plaag van ruspen, sprinkhanen mieren enz. worden voorkomen. Spaart dus de vogels en beschermt ze, Wat zou ook de natuur zonder het gezang der vogels zijn 1 Geeft uw kin deren een goed voorbeeld, door in den barren winter wat eten te strooien en zoo noodig, scho teltjes met water buiten te zetten. Om vetleeren schoenen en laarzen te smeren, wordt meest traan gebruikt: 'tis een slecht mid del, omdat traan evenals lijnolie, een indrogende olie ishet leer blijft hoogsten een dag er mee doortrokken cn wordt dan weer hard en berstig. De beste middelen zijn: de uit dierwol verkre gen gezuiverde lanolin en gele vaseline: een voudig insmeren met een lapje na enkele minu ten is het ingedroogd en het leer blijft vele dagen er mee doortrokken en buigzaam. Deze midde len kosten iets meer dan traan, maar men heeft er minder van noodig; ook zijn ze reukloos en schaden zelfs het zachste leer niet. Het uitglijden van ladders wordt voorkomen door onder de ladder aan eiken kant een stukje gummi te spijkeren. Doordien gij gisteren trouw deedt uw [plicht, Hebt gij voor h e d e n uw taak ook verlicht Werk dus vandaag weder vroolijk te moe, Opdat de morgen geen schande u doe. OBSERVATOR. Van twee „Vreemdelingen." Dr. Kuyper houdt van vreemde woordeo, hoe echt Nederiandsch wat hij zegt en schrijft ook is. Tiouwens, een man als hij hoeft niet te vragen voor vertoon van geleerdheid en de uitlegging en omschrijving zijner uit- heeinsche termen maakt, dat we er al gauw heel genoegzaam mee omgaan. Neem bv. de ^anti-these*. Tien jaar geleden zullen maar weinig Nederlanders hebben verstaan, wat dit woord beduidde weinigen nl. uit de groote massa. Dank zij 't gebruik, dat Dr, Kuyper van dit woord maakte, is de beteekenis er van, door vriend en tegenstander tot in het kleinste heidegehucht verbreid. Ihans, in zijn kernachtige rede, waarmee hij aan de algemeene beraadslagingen deel nam, bracht hij weer twee vreemdelingen naar voren, om hel groote verschil in levensbeginsel te teekenen tusschen de twee deelen van ons volk, die in politieken strijd tegenover elkaar staan. De groote, beslissende vraag, die de menschen verdeelt, is deze Is de mensch een autonoom of een heteronoom wezen Heteronoom, zeggen wij. En met ons, de Chr. Historischen. En eveneens de Roomsch Katholieken. En ook nog tal van conservatieven en libeialen, die in dit opzicht beter zijn, dan hun politieke beginselen. Autonoom, zeggen alien, die tegenover ons staan. Allen, die uit hst beginsel'leven, dat Links de geesten bijeenbrengt en samenhoudt. Autonoom of heteronoom. 'tls Lort en krachiig gezegd. Laten we, aan de hand van Dr. Kuyper's rede, de beteekenis dezer beide woorden voor den eenvoudigen lezer mogen uiteen zetten, V »Au'onoom« is niet'geheel vreemd, 't Ze fde auto zit er in, wat we ook al kennen in s>autoaiob\e\.* Dat is nl. een voertuig, dat zichzelf voortbeweegt. Het wordt niet getrokken a's een ouderwetsche koets, maar 't heeft zijn beweegkracht in zichzelf. Dat zelfde auto Al nu ook in autonoom. Een >autonoom« wezen is een schepsel, dat zichzelf zijn eigen wet stelt en niemand boven z ch erkent, die het recht heeft zulk een wet vast te stellen. Dit is nu 't standpunt van Links, Is er een hoogere macht, boven ons waaraan wij allen hoofd voor hoofd en allen sairn onderworpen zijn een macht, die 't recht heeft ons de wet te stellen, terwijl wij de dure roeping hebben ons aan die wet te onderwerpen Neen zegt men Links. Neen, driemaal neen want de mensch is een >autonoom« wezen. Wil dit nu zeggeD, dat men Links hoofd voor hoofd aan geen God meer geloofd Welnee dat gelukkig niet Wèl wordt men er helaas steeds meer los van God. 'n Groot verschil, vijf-en- twintig jaar terug en nu! Dat is de ramp zalige zuigkracht van een verderfelijk beginsel. Maar gelukkig zijn er nog tienduizenden ook aan de Linkerzijde, die in hun consciëntie en hun binnenkamer nog een God erkennen. Echterhier komt het op aan Als de wet gesteld moet worden, waar aan de menschelijke samenleving zich onder werpen zal, dan wordt wèl gerekend met den wil van den menschmaar niet met den wil van God. Om een sprekend voorbeeld te noemen De praktijk der echtscheiding. Waar de Heere God zoo allerduidelijkst zijn wil heeft geopenbaard en het scheiden >om allerlei oorzaak* verbodenheeff, daar pleitten zelfs onze meest conservatieve bladen er voor, om toch vooral de scheiding met wederzijdsch goedvinden zoo makkelijk te maken als maar kan. Want de meDSch is een autonoom wezen. Hij stek zichzelf de wet, naar eigen goeddunken en erkent geen hoogere wil boven zich, waarvoor hij zich eerbiedig te buigen heeft Nu de andere vreemdeling. Tegenover autonoom staat heteronoom. Wij, met alle man van Rechts, erkennen, dat de mensch is een »beteronÓom« schep - sel, d. w. z. hij moet gehoorzamen aan een wet, die over hem gesteld is. Wij ontkennen dus met al wat in ons is, dat de mensch zijn eigen wetgever zou zijn. Hij heeft te gehoorzamen aan de Wet, waaronder hij is gesteld. Wie hem dan de wet stelt, is in een chiistenland geen vraag meer. Wij belijden immers te gelooven in >God, den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.* Dte God stelt alle schepsel zijn wet* Waaraan ze zich als hoogste levens regel hebben te onderwerpen. Al zou hun eigen verlangen uitgaan, om dwars tegen die goddelijke wet in te wer ken, zij hebben zichzelf te overwinnen hun verkeerde neigingen en begeerten iu te toornen; niet te vragen, wat ze zelf willen, maar zich diep eerbiedig voor den godde- lijken wil te brengen en Zijn wet als hoog sten regel des levens te erkennen. Ziedaar weer de »anti these.* Niet gemaakt door Dr. Kuyper 't ware te veel eer voor hem 1 Maar eenvoudig door hem genomen uit het leven des volks. Zóó staat Rechts en Links tegenover elkaar. Zoo is het leven. Die tegenstelling gaat dcor tot in de huisgezinnen. Ja, tot op het sterfbed. Terecht greep Dr. Kuyper uit het leven des volks het voorbeeld van den vader, die nog in zijn laatste ure pijn der ziele lijdt vanwege den zoon, die zich aan de wet zijns Gods pnt- irok en als een >autonoom« schepsel zijn weg door het leven bewandelde. Wie nu die tegenstelling goed vat, be hoeft er zich niet over te verbazen, dat de Rechterzijde al zoo lang bij de stembus in de meerderheid is. Het eenvoudige feit ligt er nu eenmaal toe, dat de meerderheid van ons volk, be wust of onbewust den mensch erkent als een heteronoom wezen. Dr. Kuyper gaf daarvoor twee bewijzen. Vooreerst: de groote meerderheid van ons volk bidt nog. De kringetjes zijn klein van hen, die spotten met hel gebed of in verfijnde modernisatie 't gebed uit hun denkleven hebben weggeschakeld. Maar ons volk bidt nog. Wat nu is dit anders, dan de erkentenis eener hoogere macht boven ons, d e ons goede gaven, maar ook strafgerichten toe zenden kan P Wat anders, dan de erken tenis, dat de mensch is een heteronoom wezen En iu de tweede plaats. Bij de groote 'meerderheid van de massa des volks is nog zondebesef. Niet slechts bij de >fijnen,« maar ook bij de menigte is een algemeen gevoel van wat betamelijk en wat schuldig is. Soms uit zich het gevoel op wonderlijke wijze, als men bv. een overtreder van het zevende gebod met ketelmuziek tot zijn plicht wil brengen, maar dat besef bestaat, Welnu wat is dat zondebesef anders dan de erkentenis, dat de mensch is een heteronoom wezen, dat een macht boven zich heeft, wiens wil wet is Zoodat een zich onttrekken aan den wil, zonde is. 't Is niets nieuws, zegt men. Volkomen waar. Maar wij kunnen ons niet genoeg van die groote tegenstelling iu ons volksleven rekenschap geven. Zij beheerscht alles. Niet slechts de politiek. Maar tot ons huiselijk en huwe lijksleven toe 1 Laten we het dan toch onze kinderen vooral van der jeugd af inprenten, met woorden voor hen geschikt, dat de mensch is een heteronoom schepsel. Niet aautonoom*. Dat is de paradijs leugen. Die de zonde voortbracht. En met de zonde den dood A Iblasserwaard OEZE OOST. Een huwelijk. De Indische pers meldt over het huwelijk vaa den heer Dr. A. A. L. Rutgers, assistent aan 'a Lands Plantentuin te Idenburg, met Mej R. A. P. Idenburg, de dochter van den Gouverneur-Generaal, waarover wij reeds de vorige maand bericht gaven, nog het volgende Na de voltrekking van het huwelijk teu Paleize, reed een stoet van zes rijtuigen naar de Kwitangkerk in het eerste rijtuig de ouders der bruid, in het tweede de jonggehuwden, daarna bruids meisjes en familieleden. Alles droeg den stempel van strengen eenvoud, bij de inzegening door Ds. D. 3. B. Wijers, werden dan ook geen andere dan fami lieleden en zeer naaste kennissen opge merkt. Ruim een half uur duurde de inzege- ningspleehtigheid, waarna het gezelschap naar het Paleis terugkeerde, waar een groote verscheidenheid van kostbare bloemstukken ter eere van het jonge paar bezorgd was. De receptie, te half twaalf gebonden, was druk bezocht. Opgemerkt werden de leden van den Raad van Indië en de verschillende autoriteiten zoowel van leger en vloot als van de Departementen van burgerlijk bestuur, van den handel enz. DE POLLARD-METHODE. Het is zes jaar geleden, toen de Ame- rikaansche rechter W. J. Poilard te Si, Louis (Missouri) zijn methode uog niet zoo langen tijd toepaste, dat daarop in ons vaderland voor hei eerst de aandacht werd gevestigd. Sedert heeft deze methode meer en meer de aandacht getrokkeD. Uit Amerika deed zij haar intocht in Australië (Victoria) en in Groot Brittanië. Toen verleden jaar te Londen het twaalfde Internationaal Congres tegen het Alcoholis me gehouden werd, was onder de bezoekers ook rechter Poilard, die in een toespraak zijn methode nader verklaarde. Hij zei onder anderen >Aan de rechtbank van de stad St. Louis in Missouri begon ik, voor een aantal jaren reeds, stelselmatig die personen in Vrijheid te stellen, van wie bewezen was dat zij zich in een toesiand van dronken schap aan eenig vergrijp hadden schuldig gemaakt, op voorwaarde dat zij openlijk voor de rechtbank op hun woord van eer de verplichting op zich namen, zich ge heel van bedwelmende dranken te'onthou- den. Ik eischte dat zij of deze belofte hielden of hun straf ondergingen. Deze methode gaf aan den veroordeelde de ge legenheid aan zijn eigen reddmg te arbei den, gaf aan den Staat een nuchter en beter burger, en beschermde een onschul dig gezin. Ik sprak met den beklaagde af, dat hij na afloop van zijn dagwerk mij aan mijne woning zou komen opzoeken, om mij mede te deelen hoe 't met hem ging. Zoo was ik het zelf die toezicht op hem h eld. Door deze methode ben ik in staat ge steld, 95 percent van heD, die zulk een verplichting op zich namen voor een nieuw vergrijp te bewaren, de onderteekening der geheelonthoudersbelofte door een aange klaagde is een zichtbaar teeken van zijne telofte, dat hij een nuchter en beter bur ger wil worden, en zij werkt als een mo- reële aansporing mee met de rem der wet, daar, als de belofte verbroken wordt, de straf niet uitblijft.* Op het Londensche Congres maakte de rede van den Amerikaanschen rechter een diepen indruk. Meer dan vierhonderd deel nemers uit verschilende landen ondertee kenden persoonlijk het volgende besluit De ondergeteekenden leden en gede legeerden van het Internationaal Con gres tegen het Alcoholisme te Londen, Juli 1909, wenschen uit te spreken hun instemming met en waardeering van de in Groot-B rittanië den Staat Vermomt (U. A. S.) en den Staat Victoria (in Australië) uitgevaardigde wetten, welke ten opzichte van gelegenheidsdrinkers de voorwaardelijke veroordeeling invoerden (bekend als Pollardmethode). De moge lijkheid om door deze methode van voorkomen in vele gevallen de drankzucht te helpen genezen, is zoo groot dat de ondergeteekenden de invoering voor de gansche wereld aanbevolen. Wie bedenkt, hoe veel kwaad vaak de gevangenisstraf vooral den voor de eerste maal veroordeelde doet en hoe weinig ze bij machte is den schuldige te verbeteren en den door drank gevallene tot nuchter heid te brengen, zal het hierboven mee gedeelde besluit toejuichen. In Duiischland is bereids een >Comité voor de invoering der Poilardmeihode* opgericht, dat ijverig aan het werk getogen is en door vlugschriften aan de zaak be kendheid tracht te geven. Zou het geen aanbeveling verdienen, dat ock in ons land zulk een >Comité« zich vormd En zou dit werk niet liggen op den weg van de Nationale Commissie tegen het Alcoholisme STEL HET GEVAL. Ik houd het met den neger. »Nu, Tom*, zei iemand tot hem, >als wij de zaak tot klaarheid willen brengen, dan moeten wij een geval stellen*, >Heel goed stel maar op* «Stel dan 't geval, dat je gisteren avond in de herberg van VANGMAN zat* >Daar was ik niet >Neen, maar stelt 't geval.* >Ik zeg je, dat ik er niet was I* >Maar daar hoef je met boos om te worden, anders brengen wij de zaak met tot klaarheid >Nu goed stel dan maar op, maar tast m'n goeden naam met aan »Neen, dat zal ik met, stel dan het ge val, dat je gisterenavond in de herberg van VANGVAN zat, en* >Als je dat nog eens zegt. kerel, dan sjg., ik je tegen den grond Ik geef nie mand recht, het geval te stellen, dat lk 's avonds ergens zit, waar ze drank ver- koopen DE HOND VAN DEN BRANDER. Een heer deed een avondwandeling. Hij ontmoette twee mannen, houdende tusschen hen in een derden, die niet bij machte scheen om te loopen, >Wat scheelt er aanp* vroeg de heer »De stakker is gebeten door den hond van den brander.* Waarlijk!* riep de heer met bewogen stem. >Ja, meneer, en hij is, jammer genoeg de eerste niethet leelijke beest heeft er al honderden kwaad gedaan >Maar waarom wordt dan die hond niet afgemaakt »Ja, dat had al lang moeten gebeuren, meneer, maar dat gaat niet zoo gemakke lijk. 't Is sterke drank meneer, dat is de hond van den brander >0-o-o zei de heer, en de toon van dien uitroep maakte duidelijk, dat hij vond dat men dien hond vrij moest iaten loopen. VREESELIJKE GEDACHTE. Het lichaam van een jongen man werd opgevischt uit het slijk van de Mersey. Bij het onderzoek vond men in een van zijn zakken een briefje, waarop deze wei nige woorden te iezen waren >Doe maar geen navraag naar mij. Laat me verrotten. De drank heeft het gedaan Natuurlijk deed meu wel navraag. De politie maakte door middel van de bladen het briefje bekend en vroeg inlichtingen. En binnen tien dagen kwamen er meer dan tweehonderd brieven van ouders, die aangaande den doode bijzonderheden wenschten te weten. Is dat geen vreeselijke gedachte Die Liverpoolsche kranten kwamen onder de oogen van meer dan tweehonderd moeders die allen in angst verkeerden, dat de schrij ver van het akelige briefje haar >dwa!ende jongen* zijn kon DE MACHT DER LIEFDE. >Dus drink je in 't geheel niet meer, JAAP 1 wee werklieden wandelden namen voort en de een deed den ander deze vraag. >Neen.« >Je praat ook heel anders dan vroeger. Toen lagen de vloeken op 't punt© van je tong en ze rolden er al heel gauw af. Nu vloek je nooi!. Hoe zit dat eigenlijk >'t Komt door de vrouw en den jongen,* antwoordde JAAP, half verrast half verlegen dat men de verandering had opgemerkt, >Zie-je, de kleine was nog maar een zui geling toen ik Wc. g ging en hij tvordr nu al een flinke jongeD. LIZE stelt vertrouwen in me. En de jongen hij denkt wezen lijk dat zijn vader de beste man van de wereld is. En nu wou ik wel dat- ie zoo bleef denken. Dat is alles.* I®IaatseIf|R Mleuws. Middeiliamïs Woensdagavond werd door de Jongedochters Vereeniging >Bidt en Werkt* evenals vorige jaren aan 80 behoeftigen van Middelharnis en Sommels- dijk de genaaide goederen uitgedeeld. Ge noemde vereeniging brengt haren vriende- lijken dank aan begunstigers en begunstig- sters welke hun in staat stelden om dit aan gename werk te verrichten. Woensdagavond had onder leiding een zanguitvoering plaats in de Ger. Kerk onder leiding van den heer P. Koudijzer met verschillende zangvereenigingen. De belangstelling was groot te noemen, daar de kerk vol was. De collecte heeft opge-' bracht f 15,75. Stad aan 't Haringvliet. Antiek. Een 50-tal lederen emmers -j^ 150 jaren geleden gebruikt bij gelegenheid van brand zijn heden verkocht aan I. de Winter van Oude Tonge. De vergadering, die Zaterdag j.l. gehouden is, ten einde te komen tot het oprichten eener zangvereeniging voor ge mengd koor, telde 20 meisjes en 7 jongens. Aangezien het aantal jongens te gering was, is de vergadering uitgesteld tot Zater dagavond 17 December 7 uur. Vereischte leeftijd: Jongens '16 jaar; Meisjes 15 jaar. Melden wij eenigen tijd geledendat de mannelijke inwoners, die geboren zijn in 1892 zich moeten aanmelden tusschen 1 en 3 Jan. 1911, meer bepaald is de datum 6 Jan. tusschen 9 en 11 uur v.m, Hedennacht één uur werden de be woners van Stad gewekt door het kleppen der brandklok en het geroep van den nachtwacht >BrandBrand Een hevige brand was uitgebroken in het slachthuis van J, de Wachter. Onmiddeiijk rukte de brandweer uit. Ondertusschen had een me nigte menschen, zoowel matmen als vrouwen emmers water in den vuurgloed geworpen, waarna men na een uurtje den hevigen brand meester was. Oorzaak tot nog toe onbekend. Assurantie dekt de schade Pen Bommel. J. 1. Maandagavond, irad voor een nogal volle zaal, meest ar beiders, als spreker op dhr: Jac. L. A. de Lange van Middelburg, met het doel een L, A, B, te organiseeren. Na een kort woord als inleiding besprak Spr. de groote hapering die er is m 't samenleven onder de arbeiders spoon hen aan op grond van enkele voorbeelden om, door nauwgezette plichtsbetrachting en net gedrag, te trachten naar lotsverbetering stelt de machine vóór als een ramp voor de menscheid en wijst hen op de noodza kelijkheid der arb. organisatie, opdat de machines bezit worde van den arbeiders. Spr. wijst hen op den tegenstand die den Bond zal ondervinden in zijn strijd om het bestaan maar moedigt hen aan om alle aanvallen krachtig het hoofd te bieden. Na- dal Spr. nogmaals de verg. opgewekt had tot organisatie en den wensch geopperd had, niet vruchteloos tor de verg, te hebben gesproken, eindigde hij zijn rede en volgde een algemeene toejuiching. Na nog eenige werkzaamheden van al lerlei aard te hebben besproken, verzoekt dhr. de Lange degenen, die lid van den Bond wenscht te worden, naar voren te treden en hunne namen op te geven, waar bij een 50 tal personen lid van den Bond wierden, Vervolgens nam dhr. de Lange afscheid van de leden die hem zeer dankbaar waren voor woord en fcdaad en keerde de verg. zeer vergenoegd huiswaarts. Om nog grooter verhes vóór te komen, zag J. M. o zich genood-taakt zijn varken, iijdecde aan een navelbreuk, spoedig af te maken. Werd eenige weken geleden melding gemaakt van bet vervoer der laatste suiker- peêa, thans is de smkerp.-Campagne geheel aan kant, daar deze week de laatste pulp werd aangevoerd. ÜOLTGENSPLAAT. Verslag van de op Dinsdag 13 December j.l. gehouden rede van den Heer Ms. van den Hoek in het belang der Landbouw-Ooderlinge- Verzekering. De Heer Donkersloot opent de vergadering, die belegd is om het belang aan te toonen dat de landbouwers hebben door zich aan te sluiten bij de Onderlinge. Hij zegt den aanwezigen dank voor de opkomst, die evenwei niet groot is, en geeft het woord aan Ms, van den Hoek. Het is niet ongewenscht zoo vangt spreker aan de samenstelling van delandbouw-onder- linge te bespreken. Men heeft wel eens gezegd, och, die onderlinge is een zaakje op touw gezet door een groepje personen, maar juist de landbouwers zijn degenen die de zaak hebben aangepakt. De plaatselijke ongevailencommissie's zijn niets dan personen woonachtig in een streek waar men zelf woont. Zoo ook hier in Fiakkee, waar de Heer Keizer fcecretaris van is. De dagelijksche leiding berust bij die commissie's. Ook berust op haar de taak de uitkeeringen te doen. Van een ongeval moet worden kennisgegeven aan den Secretaris, welke na ondersoek besluit of hier een ongeval aanwezig is. Ook worden door de commissie de loonen gecontroleerd met het oog op de premie. Zeo ziet men dat alles berust bij de commissie. Die vormen te zamen eeu provincie. Alle arbeiders, zoowel losse als vaste vallen on der de landbouw-sOnderlinge. Men is vrij, kinderen van landbouwers onder de landbouw-ouderiinge op te nemen. Waaiom, vraagt spreker, is men nu met een landbouw-onderliuge gekomen. Minister Kuyper en ook latere ministers hebben een wetsontwerp ingediend tot verzekering der arbeiders voor on gevallen. Ook deelt hij mede, dat alle partijen het er roerend over eens zijn. De landbouwers daarentegen zijn geschrokken door de voorge stelde premie, welke het wetsontwerp aaugeeft. Er zouden n.l. drie gevaren klassen zijn. Men zou

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 3