ira EMS. Zaterdag 5 November 1910. 25sle Jaargang N°. 1604. A.n tirevo lu tion Orgaan voor tie fulfill#!tandhelle en %eeuwselie Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Alle stukken v«or «8e Kedaetie fcestemd, Advertent iën eis verdere Administratie iranc© toe te zenden aan den Uitgever. Dezo Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n n n zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 1,50zonder f 4,50 per jaar, Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEYERt Telefoon Intercom»». So. 8. Advertentie® 10 cent per regel en i/i maal, Reclames SÖ per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing, öroote letters ea vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaau j Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. 1ST HAF. V /siot.; Maar wat is in 't moderne straf recht 't allerleelijkste r Niet, dat men, zooais we in ons vorig artikel aan toonden, de verantwoordelijkheid van ieder individu wegneemt (ook dat is zeer gevaarlijkmaar dat men van moderne zijde nog van »straf« durft spreken en aldus de oogen des volks verblindt en dit misleidt. De moderne strafrechtsleer is geen leer van 't Strafrechtde vlag dekt de lading niet, 't is een mooi etiket op een giftflescheen uithangbord aan een smokkelaarswoning. Hun leer eischt 't woord »behandeling« »be jegenicg«»leiding«en de straf is een maatregel hunner eigen en onzer aller beveiliging regen die auto mate steenblokken en die automate tijgertanden. Neen I laat men Straf noemen, als ze dit waarlijk isals men de Chris telijke rechtsbeschouwing huldigt d. i. vergelding voor oedreven kwaad bij moedwillig plichtsverzuimmaar het volk diets maken, dat de dief, de roover, de moordenaar gestraft worden als men slechts hun onverantwoorde lijkheid en hun willoos handelen op den voorgrond schuiil, is boerenbe drog. Maar zoo vraagt ge erkennen die geleerden dan gansch geen werkende wil; ganschgeen verantwoordelijkheid Jawet, en daarvoor gebruiken zij een geleerd woord nl. de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze erkennen dat iemand aansprakelijk is voor zijn daden, omdat hij nu eenmaal in de maatschappij zich beweegt en deze niet alles door kan laten gaan. Wie zich dus on-maatschappelijk, on-soci- aal gedraagt, moet ter beveiliging van zich zelf of in een gesticht om daar geobserveerd, waargenomen, onder zocht te worden, hoe 't met zijn her senen staatof naar de gevangenis, maar niet als strat, doch om ons tegen dien man te kunnen beschermen. Wilt ge een gevangenis van den modernen strafrechterleeraar eens intreden een oogen blik? Hier is een citaat hoe 't er uitziet, overgenomen uit een Blad »Zoo verscheen er o.a. een week blad onder den naam van »De Macht®, geredigeerd (redacteur was) door een gevangene met letter kundige talenten, die opgesloten was wegens het oplichten van vreemdelingen. Zijn staf van redac teuren was samengesteld uit de meest ontwikkelde bewoners der inrichting (medegevangenen) en de cellen op de tweede verdieping waren ingericht als formeele (echte)redactiebureaux. De exemplaren van de gevangenis krant werden zeer netjes met inkt geschreven en versierd met pen- teekeningen. De voornaamste bron van inkomsten van »De Macht® en zijn uitgevers waren de adveriea- tiën.a Onder 't gemoedelijk bestuur van den gevangenis directeur had zich in de gevangenis een aanzienlijke handel ontwikkeld in wijnen, koffie, zeep en speelkaarten en sommige cellen waren gewone winkels ge worden, die gedreven werden door de stamgasten der inrichting. Hun klanten hadden ze zoowel in als buiten de gevangenis en ook de bewakers en de cipiers deden inkoopen bij de aan hun zorgvul dige bewaking toevertrouwden.. Begrepen nu, hoe zoo'n moderne gevangenis er uitziet. De »heeren« hadden een leventje van vroolijken Frans. Ze konden 't thuis niet beter verlangen. Je zou naar zoo'n cel gaan snakken, als de zorgen in eigen gezin te overstelpend werden. Neendat is geen straf. Dat is een carricatuur, een bespotting van straf. Zoo is straf een luxe, een weelde artikel. Genoeg. We hebben in een kort bestek eenvoudiglijk uiteengezet, wat straf is en strafrechtsleer naar de nieuwste opvatting. Moet dit denk beeld doorwerken in Nederland, dan gaat 't scherpe der straf er af. Dan verdwijnt het kwaad in zijn afzichtelijk karakter en krijgt dan zelfs nog een teedere verzorging. Moge ons Vaderland bewaard blijven voor den voortgang van zulke ge vaarlijke leerstellingen. Burgemeester van Sommelsdijk en Nieuwe Tonge. Door den dood van wijlen Burge meester De Graaff waren Sommelsdijk en Nieuwe Tonge vacant. Vanzelf werden reeds bij de groeve, zoo is de menscheiijke geest, gedachten geop perd over een nieuwen titularis, En van heide zijden Rechts en Links stelde men daarna pogingen in 't werk om een beginseldrager op den voorzitterstoel te krijgen. Die pogingen zijn voor Rechts gelukt. Het heett Hare Majesteit behaagd tot Burgemeester te benoemen den Heer J. Bouman, Secretaris van Oud-Beierland. We wenschen hem gaarne geluk met deze benoeming en voegen daarbij de begeerte, dat God de Heere hem in zijn nieuwe functie helpe en ondersteune, opdat zijn regeering, zijn bestuur zij voor beide Gemeenten tot geestelijken en stotlelijken voorspoed. In Gemeentelijke zaken is de heer Bouman geheel geroutineerd hij is der zake kundig op administratief terrein. Maar een burgervader heeft nog een tweede taak, dan den Secre taris te kunnen controleeren, en de uitgaande stukken te beoordeelen of de ingekomene te waardeeren naar hun luttelen of omvangrijker inhoud. Hij staat dagelijks in contact met de burgerij op allerlei wijsen practische wijsheid (iets anders dan wetenschap is noodig om aan elk zijn bescheiden deel te geven en aan allerlei belangen en dorpersche belangetjes een mouw te passen. Die praktische wgsheid is een inte greerend, een noodzakelijk en absoluut onmisbaar element in 't Burgemeester lijk leven. Wie dat bezit, heeft't hart des volks gewonnen. Diens zetel staat niet alleen vast door Koninklijke keuze, maar ook door den band der liefde, die gevlochten wordt tusschen 't Hooid en de leden. Moge de nieuwe Burgemeester de liefde des Volks spoedig winnen en nimmer verliezen Een Christelijke School in Som melsdijk en Nieuwe Tonge. Sommelsdijk is op 't oogenblik wel in glorie. Reeds veie weken is een bestuur er in geslaagd zooveel ambatie te wekken voor een Christelijke School dat er nu reeds grond is gekocht en aanstaand Juli de school zal geopend worden. Als Jonas wonderboom schoot de gedachte op en wie weet, hoeveel kinderen onder zijn schaduw zullen rusten in de aanstaande en verre toekomst- Alles hangt bij zulke dingen vooral af van den onmisbaren zegen Gods. Geve Hij den bestuursleden wijsheid om in afhankelijkheid van Hem alleen, de taak af te spinnen, waarmee zij begonnen zijn. Een Rechtsche burgemeester 1 Een Christelijke School Zeggen we te veel, als we boven beweerden, Sommelsdijk is in deze dagen in glorie. En wanneer zal voor N. Tonge de tijd aanbreken, dat ook daar de kin deren onzes volks uit de neutraliteit zullen uitgerukt worden om te ont vangen positief Christelijk Onderwijs 7 niTSiiJü. 't Was een opmetkelijk verschijnsel tijdens de jongste Portugeesche Staatsomwenteling, dat de beweging te Lissabon van den aan vang af zulk een anti-clericaal karakter droeg. Bewijzen zijn daarvoor te over. Bij een dergelijke volksbeweging, waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar een feit is, dat hier al de spaanders, de roomsch katholieke geestelijkheid in het gezicht vlogen. Kerken werden geplunderd. Kloosters werden overrompeld. Monniken en nonnen werden smadelijk verjaagd en de haat des volks keerde zich voor en boven alles, niet tegen de „kapitalisten'', niet tegen de oud-regenten, zooals bij derge lijke gelegenheden meer wordt gezieD, maar met name tegen de geestelijkheid. Laar moeten redenen voor zijn. Een der voornaamste is wel, dat de be weging in Portugal een beslist revolutionair karakter droeg, wel te verstaan dan, dat de beginselen van DE revolutie hier triom feerden. Die beginselen, welke in het „ni Dieu, ni mastre" zijn samengevat. De Portugeesche omwenteling is, wat de diepste beweegoorzaken aangaat, niet op éér» lijn te stellen met de omwenteling in N .torwegen, enkele jaren geleden. Er is wel overeenkomst. Maar er is ook veel verschil. Beide omwentelingen kwamen hierin overeen, dat de regeerende koning van den troon werd vervallen verklaard Dat dit nu in IJssabon niet zonder bloed vergieten afliep, terwijl er in Christiania geen droppel bloeds werd gestort, is een bijkomende omstandigheid. Als de koning van Zweden zijn rechten op den Noorschen troon met kracht van wapenen had willen laten gelden, zou 'ter daar ook niet zonder bloedvergieten afgeloopen zijn Evenzoo is 't van bijkomstig belang, dat Noorwegen opnieuw een koning koos, ter wijl de Poriugeezen de republiek hebben uitgeroepen, want och de Noorsche koning heeft nog niet eens do politieke macht, die bv. de president der Vereenigde Staten bezit en de Noren ver van achter bezien hebben ze 't goed getroffen, maar dat ze destijds een koniDg kozen, was geen gehechtheid aan het koningschap zelf, als wel de gegronde hoop, dat ze door dien koning te kiezen, zich machtige beschermers onder de vorsteu van Europa winnen zouden. Maar er is d eper verschil. Ia Portugal was het een uitbarsting van den geest der revolutie, die geeu banden verdraagt, noch die van Gods wet, noch die van menschelijk gezag. En al moet erkend, dat het menschelijk gezag in Por tugal al het mogelijke gedaan heeft, om het volk tot toorn te prikkelen, in den uitbarstenden haat tegen de geestelijkheid, kwam het revolutionaire karakter der be weging duidelijk uit. In Noorwegen ware 't ondenkbaar ge weest, dat het volk zich tegen de Luthersche predikanten had gekeerd, 't Was er de Noren niet om te doen, zich te onttrekken aan het gezag in 't algemeen, maar aan het speciale gezag van den koning van Zweden, die in anti nationalen zin regeerende de belangen van het Noorsche volk schaadde, in plaats van ze te behartigen. Dit alles echter toegevende, dient ook wel degelijk erkend, dat de Portugeesche geestelijkheid zelve mee oorzaak is geweest van den ondubbelzinnigen afkeer, die een deel des volks haar bewezen heett. Roomsche schrijvers erkennen 't zelf. Natuurlijk wordt er door de vrijdenkers heel wat gelogen in zulke tijden en verre zij het van ons, dat wij de onbetrouwbare praatjes, die zij over priesters, monniken en nonnen weten rond te strooien, maar voetstoots gelooven zouden Ons kent ons, in dit opzicht. Diezelfde heeren hebben van de „fijnen" al zooveel zotte fabeltjes verteld, dat wij hun priester-verhaaltjes op de juiste waarde weten te schatten. Maar hier staat de zaak anders. Roomsch-katholieke bladen en schrijvers van onverdachte reputatie hebben zelf erkend, dat er op de Portugeesche gees telijkheid gegronde aanmerkingen te maken zijn en het te wenschen ware, dat de tegen spoed, d;e haar thans treft, haar louteren moge. Wij, wat ons betreft, behoeven ons daarop niet te verhoovaardigen. Immers 't gaat altijd zoo, dat het sterke beenen zijn, die de weelde dragen kunnen Ook onze gereformeerde kerken in Nederland, hebben in de achttiende eeuw tijden gekend, waarop wij nog met schaamte terugzien tn zien we den kring van het naam-protestan- tisme nog heden ten dage rond hoeveel moderne dominees zijn er dan niet, die hun kerk leeg en het volk doodgepreekt hebben, zoodat ze allen invloed op 't volk verloren en in arren moede, als nog onlangs te Almelo, vóór hun tijd maar emeritaat vragen of hun ambt neerleggen, om een liberale krant te gaan tedigeeren 1 De roomschen zelf erkennen overigens, dat ook hun geestelijkheid tijden heeft van inzinking, van verslapping der tucht, van wereldgelijkvormigheid, van veronachtzaming der kudde. Het Concilie van Trente werd niet alleen belegd, om te handelen over de leer der Kerk, maar ook wel degelijk, om de Kerk inwendig te sterken door haar te reformeeren van boven-af, inzonderheid door nauwlettend toezicht op het leven en den arbeid der geestelijken. Zie menigeen treurt over de versplin tering van het christendom. Wat al kerken en kerkjes, seclen en sectetjes In een gtoote stad kan men wel twee envijftig Zondagen in het jaartelkens naar een ander godshuis opgaan, om weer een andere prediker in den Naam van Jezus Christus het Woord Gods te hooren ver kondigen. Die verdeeldheid kan zoo smarten. Wat zal het in den hemel toch vreemd zijn, als daar geen roomschen of gerefor meerden, geen groote-kerks- of kleiue-kerks- menschen, geen A's en geen B's, geen Dooperschen noch Lutheranen zijn, maar als 't er is „Een kudde onder één Herder 't Is een bewijs onzer onvolmaaktheid, onzer zondige zelfzucht en betweterij, als wij allen te zamen, kinderen Gods, op aarde niet tot eenheid komen kunnen en een streng oordeel zal gaan over al degenen, die willens en wetens tweedracht stoken. De eenheid moet ons ideaal zijo. Maar toch doet de Heere God, dunkt me zoo, uit -het kwade der zondige ver- dee'dheid ook in dit geval weer het goede voortkomen eener gezonde concur rentie, als ik het zoo noemen mag 1 Om tot Rome terug te keeten. Het is buiten kijf, dat de geestelijkheid in ons land heel wat hooger staat dan in SpaDje en Portugal bv. waar zij de alleen heerschappij heeft. Zie eens, bij ons, wat kracht zij ontwikkelt op het terrein der wetenschap, van het onderwijs, van den socialen arbeid, van de drankbestrijding, van de vakorganisatie enz. enz. 't Is of ze in een land als het onze voelt, dat ze in dqp edelen zin des woords den strijd om het bestaan voeren moet, waar eenerzijds het modernisme ook de roomsche kerk in hare getrouwen bedreigt en anderzijds de orthodox gereformeerden nog even onwrikbaar in hun stellingen staan als in de 16e en 17e eeuw. Dat is de zegen der Reformatie ook voor de roomsch-katholieke kerk. En wij, als Calvinisten, zijn er niet blind voor, dat ook wij daardoor tot verhoogde werkzaamheid moeten geprikkeld worden. Ook wij zijn slechts minderheid. Portugal's voorbeeld eenerzijds en de actievaardige roomsche geestelijkheid in ons land anderzijds, moeten ons aansporen om op alle terrein te winnen en te behouden het vertrouwen van het volksdeel, dat met ons meestrijdt. Want de Revolutie werkt steeds door, als een vurig venijn 1 UITKIJK. Sxiuid- en Tuinbouw. Centrale Proeftuin voor NOORD-BRABANT. Ook de Centrale Proeftuin voor Noord- Brabant evenals Zeeland's Proeftuin, uit welks verslag we een en ander mededeel den, behoorende tot het ressort van den Rijkstuinbouw-leeraar Camman, gaf mooie j uitkomsten met kunstmeststoffen, inzonder heid bij vruchtbooinen. Als bemesting werd, volgens het cultuur plan, uitsluitend kunstmest gebezigdhet is thans reeds het zevende jaar, dat de proeftuin, sedert den aanleg in 1903, niets anders heeft gekregen dan kunstmest, En dat de resultaten gunstig zijn zegt de verslaggever men behoeft daarvoor slechts de verslagen van vorige jaren na te slaande groei der gewassen is gezond en krachtig, de opbrengsten zijn ruim vol doende, meermalen buitengewoon. „Maar bovenal sprekend zijn de uitkomsten van deze voortdurende kunstbemesting op vruchtboomen. De gezondheid, groeikracht en vruchtbaarheid zijn bepaald bewonde renswaardig. De vruchtbaarheid is buiten gewoon, dit jaar werden geplukt circa 2000 K.G. appels en peren, waarvan bij het einde van het dienstjaar verkocht was voor een bedrag van f 228.28)." Om een inzicht te krijgen in de werkelijk buitengewone vrucht baarheid van de in 't voorjaar van 1903 geplante boomen, laten wij eenige opbrengst- cijfers volgen, eerst van de hoogstammen 2 hoogstam Poire de Tongres 66) K.G., 2 idem Beurré de Mérode 94) K.G., 2 idem Louise bonne d' Arranches 55) K.G., 2 Pondsmeer 98 K.G. Zelfs de Juttepeer, de soort, die men verklaart aan het uit sterven te zijn, gaf reeds in het zesde jaar na den aanplant, vruchten, terwijl de beide exemplaren er gezond en krachtig uitzien, krachtig lot maken en geheel ziektevrij zijn. Hetzelfde kan van tal van andere zieke lijke en z.g. degenereerende soorten gezegd worden. Gezond en kankervrij zijn Roode Herfstcalville, Keizer Alexander, Engelsche Winter Goud Parmain, Ribston pippeling, Ananas Reinette, Canada Reinette, en meer andere kankerachtige soorten, terwijl ook de opbrengsten van de meeste pyramiden of struikvormen bijzonder hoog waren. Zoo gaven 2 struiken Beurré d' Atnanlis 56) KG., 1 Poire de Tongres 17 K.G. 1 Beurré de Mérode 25) K.G., 1 Soldat Laboureur 27) K.G., 1 Louise bonne 'd Arranches 33 K.G., 1 Seigner 'd Esperen 20) K.G. 1 Capiaumont 24 K.G., 1 Williams Duchesse 40) K.G., 1 Nouveau Poiteau 50K.G. 2 Landsberger Reinette 89) K.G., 6 Anna-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1