Kassiers. machine EERSTE BLAB. V. Antirevolutionair Orgaan l Hophandel." IN HOC SIGNO VINCES [ELSDIJK. grondstoffen, zie a's uit de steden, in prijs te ver- op cent per moeten worden lijven leveren, en teeken ik Zaterdag 1 October 1010, 25ste Jaargang 1594. fSTEIJN Jr. MSPLAAT, Interc. No. 4. pteyn Ooltgensplaat. ben. ïïilandsche Effecten. een. uizen en landerijen oten"tegen koersen derden tegen (zeer Indschade. •ente-koers. 3veü." IS! taschdag in Uw gezin van Uw wasch wilt [kelijker wilt maken, zak wilt houden, LAUSS eischenf voldoet. 3 uren klaar, imachines, o, neen! [ig in werking te zien. vertegenwoordiger LSDIJR. 1 voor de Znidliollandscfie en Zeeuwselie Eilanden. uitgever T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te r.cnden aan den gJil^ever. u t JMeiischdoni valt als bladeren af. Voor ons huis staan twee hoornen. En den ganschen 'dag, nu de herfsttijd ingetreden is, léggen er bladeren onder. Dorre, verschrompelde, nat- ruine, ongave bladeren. Bladeren als èekenen des doods. Boodschappers van verwording en vergaan. Ze liggen daar verlept, zonder glans of levenwachtend tot ze weggeveegd worden op één hoop I om tot verrotting over te gaan. Ze zijn mooi geweest, die bladeren Lindeblaren zijn altijd mooi in hun I jeugdige frisch- en groenheidNu I wordt de lindeboom kaalde kroon 1 dunten wat zoo mooi sierde en tierde als blad, ligt nu verstorven. Aanstonds I staan naakte boomen voor ons huis. Hun dorrende takken roepen nu al a om ontferming uit den Hooge. Noch- 4 thanshet doel van hun bestaan is bereiktze dienden tot schut en schaduwdat is niet meer noodig nu de herfsttijd genaaktdaarom gaan bladeren nu dood. Wat is die roeping? In allerlei openbaring is deze toch dezelfde. De eere Gods en de eere Gods alleen. De hemelen vertellen Gods eer en 'tuitspansel Zijner handen werk: en waar die dingen geschapen zijn om Hem groot te maken, daar nog meer ligt op den redelijken mensch de plicht Hem te dienen en alle hulde te bewij zen. En dat mag een mensch niet uitstel len, Want 't menschdom valt als bladeren afvoor dat hij at valt, dient dat doel bereikt te zijn. Voor hij den geest geeft, moet hij zich dagelijks afvragen Streef ik naar 't doel mijner geboorte. En jaag ik dat doel na in allen kring, waarin God de Heere mij heeft geplaatst. Dat doel nastreven is leven Alles wat men leven noemt, zonder dat hooge doel, is geen leven wel voortbestaan, 't Leven des men- schen heeft een doeleen Goddelijk doel. De mensch is er niet om zijns zelfs wilhij is er om Gods wil, opdat in en uit en door Hem de heerlijkheid en eere uitgedragen zou worden van God, zijn Schepper. He mensch is nietsGod is alles. En dit is 't leven, zegt de Heiland, dat ze U kennen, God, en Mij, dien "ij gezonden hebt. Hch, wat wordt er in onze weinig »geleefd« en hoe weinig ge streefd naar 't doel der Schepping der Wenschenkinderen. En toch 't moet de eisch ligt er't moet spoedig aanvangen, want 't menschdom valt als bladeren af en als dan 't doel niet nagejaagd is, (laat staan volkomen bereikt, want dat zal in deze bedeeling Wet geschieden I,) dan heeft de mensch tevergeefs geleefd. Ontzettende gedachte, die u de haren teil berge rijzen doet. Te moeten leven fe moeten leven en niet geleefd te hebben; voortbestaan te hebben zonder t® leven met dat eenige doel van alle bestaanaan Gode de eer op aarde dagen Aan Gode de eere in ons gezin, in onze werkplaatsin onze Kerkin onzen Staat. Ontzettende gedachte om voor Gods rechterstoel te moeten verschijnen, en te moeten belijdenIk ben wel geboren, maar ik heb niet geleefd. MensclienkindWat doen we op deze wereld toch, als we niet leven. 't Ware dien mensch beter geweest, dat hij niet geboren ware. Dat een molensteen om zijn hals gehangen ware en gezonken in 'tdiep der zee. Gods eere is 't doel des levens. Wie is tot die verhooging bekwaam van de eere des Allerhoogsten Geest des Vaders en des Zoons leert ons levenLeven, vöör we als bladeren afvallen. En onze lindeboomen hooren ons zuchten, maar antwoorden niet. Een Kerk-Bibliotheek. Dat is weer een uitvindsel van een modernen redacteur Bij 't idee »Kerk« behoort de prediking des Woords en der Sacramenten de Kerk geeft dienst des Woords verspreidt Zondags licht over dat Woorden wanneer de Leeraar op huisbezoek gaat spreekt hij over dat Woord. Wat zou men dan met een Biblio theek doen? En hoe vreemd misschien 't ook in de ooren klinke, wij zijn groote voor standera van een Kerk-Bibliotheek, waar allerlei oude en nieuwe schrijvers kunnen nagespeurd worden en gele zen. De dienst des Woords schatten we zeer hoogmaar hij is niet 't ééne noodige. Noodig is ontwikkeling des geestes en Zondags en door de week. Wat voorrecht zou t zijn, nu de lange winteravonden komen, indien de leden der Kerk uit hun Kerk-Bibliotheek konden verkrijgen allerlei boeken zoo voor hen, die de melk a als die de »vaste spijzen« gebruiken. Zoo'n Kerk-Bibliotheek moest bevat ten Verklaringen en uitleggingen des Bijbelsder afzonderlijke Bijbelboeken; van gedeelten van Boeken en verzen. Ze moet bevatten predikatiën uit vroeger en later tijdze moet omvatten de geschiedenis der Kerk van de vroegste tijden tot hedenze moet. omvatten alle Boek en Geschrift, dat voor den eenvoudigen Kerkganger licht over Gods Woord verspreiden kan. En zijn er die boeken eenmaal in, dan kan men tot uitbreiding over gaan van zulke godsdienstige en goede boeken, die met 't kerkelijk leven in betrekking staan. De leden der Kerk moeten boeken bezitten door de Kerk gekeurd die opbouwen in alle Christelijk geloof. Die boeken moeten ontwikkeling bren gen en komen dei- Kerk ten goede. Zulke kennis kan 't weten verrijken 't geloof versterkende eenheid ver zekeren den twijfel dooden en wer kend in één richting beslist en zeker 't Koninkrijk Gods doen wassen en toenemen. Zoo krijgt de Kerk rugge steun in een Volk, dat niet verloren behoeft te gaan, omdat 't geen kennis heeft. En tegenover den wassenden vloed van allerlei ongodsdienstige en neutrale lectuur in onze dagen tegen over den wast enden stroom van oppervlakkige, nietswaardige geschrif ten, die de Pers verlaten, en gelezen wordentegenover dat ledige en in- houdlooze veler persproducten zou een lectuur geleverd worden, die de harten verkwikt't denken verheftden geest verheldert en de Kerk van Christus opbouwt. Bij elke Kerk een Bibliotheek van geestelijke geschriften in de eerste plaats en daarnaast nog anderen, die de Kerk steunen kunnen. Is dit denkbeeld ongerijmd? *t* Ondanks de waarborgen achteruit. Vroeger hoorde men nog eens uit liberalen mond de bijzondere school geeft geen waarborg voor goed onder wijs. Tegenwoordig zwijgt men daar over en dat is verstandig. Te meer verstandig, omdat, stel de waarborgen zijn slecht, toch het Bijzonder Onder wijs bloeit. Het publiek glimlacht om die waar- borgenmaar stelt bijzondere eischen omtrent den geest van 't onderwijs. Daarom worden er reeds moderne bijzondere scholen opgerichtdaarom, omdat men zich met den geest van '1 openbaar onderwijs niet verzoenen kan. Niet dus, dat Hervormden, Gere formeerden, Lutherschen, Katholiek, eigen scholen hebben, maar zelfs, zei den we, de modernen en vrijzinnigen, die met den geest van 't openbaar onderwijs zich niet kunnen verstaan De waarborgen Ieder glimlacht bij dat woord, vooral als ze nog door voorstanders eener Op. School wor den uitgesproken. Maar de geest I doorover wordt ern stig nagedacht en de gevolgen blijven niet uit. Zijn er niet al over de 1000 Chr. Scholen En nog zijn we er niet OP DliS ÜITSiIJR. ThIïs™ ea Lanilliouw, Ministerie vanLailioiiw, Nprlieifl en Handel I i J j1 j en Administration. nden toe, die mede zich 3n verzameld, aarna was de J. a Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n zonder oO Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50; zonder ƒ4,50 per jaar, Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. Telefoon Intercoww. So. S. Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal. Reclames SO per regel. Boekaankondiging 8 Cent per regel en maal« Dienstaanvragea en dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nar. wijsgeer einde van den man, die heeft naar de heillooze 89, waarbij onder den eit als stelsel werd aan- en Zijn Christus en Zijn tgesloten uit alle gebied leven, uit staat, uit maat- inschap, uit school en er. Een stelsel, dat ook aanvaard en jaren aaneen doch waaraan Gode zij een einde is gekomen pereeren der drie christel. Chr.-Hist., en Room- ze op kerkelijk gebied in afstaan, nochtans hierin reenkomen, dat God en van het openbaar leven sweerd, maar geëerd, en op dit gebied behoo- ïrikkelijk ziek- en sterfbed leeren wat er in de ure van den mensch die met Heeren den Koning der even niet heeft gerekend. (Bruinisser Crt.) £00 heeft ook elk individu een ïoeping van Gods wege. Zoo ook de Maatschappijzoo ook de Staatzoo ook elke organisatie in die Maatschap pij en in dien Staat. Zoo ook de school, de Kerk, de Kunst, de Wetenschap, de Handel, de Scheepvaart, de Indus trie Het tooneel kwam weer ter sprake. Algemeen was onder ons de afkeuring over 't bedrijf der oud-leerlingen en leer lingen aan 't gereformeerd gymnasium te Amsterdam, die het tooneelspel Julius Ce- sar in den schouwburg wilden opvoeren en tegen betaling daarbij toeschouwers wilden binnenlaten. Dat zal nu niet gebeuren. 't Wordt geen publieke tooneel-voor- stelling. Maar toch zien de jongelui niet van hun plan af en zullen nu »genoodig den« vragen. In 't wezen der zaak maakt dit geen verschil en 't is daarom goed, dat wij er ons rekenschap van geven, du de eerste verbazing en opwinding wat voorbij is waarom we zoo sterk tegen een derge lijk vermaak gekant zijn. We willen daarin billijk zijn. En eerst zien, wat er ten gunste van deze jongelieden te zeggen valt. De j ugd zoekt ontspanning en wie haar aan alle kant den pas daartoe afsnijdt, is geen goed paedagoog Nu wordt echter die ontspanning in ónze dagen zeer eenzijdig gezocht. Heel aardig werd dat onlangs berijmeld ^Geoefend worden arm en been, En dij en kuit en knie en scheen En hand en voet en pink en teen Maar wat er niet geoefend wordt, Is 't hoofd alleen. 't Is sport, sport en nogmaals sport Dat dan ook deze jongelui 't niet zoch ten in voetbal- of worstelspel, maar een vermaak kozen, waarbij de vermogens van den geest worden geoefend en ingespannen verdient op zichzelf genomen waardeering. Ook valt er weinig critiek op de keuze van het stuk. Gereformeerd is er de levenstoon niet, maar ze kunnen zich verontschuldigen, dat zulke stukken niet bestaan, al heeft ook iemand als BilderdijJc tooneelstukken ge schreven, die zijn daarom nog niet calvi nistisch van opvattingZij kozen een st^ dat niet onzedelijk is, leering bevat, kunst waarde heeft en dat bovendien bij hun studie aans'oot, daar ze 't op hun lessen hadden tertaald. Met het liedendoagsche tooneel, zooals het in den regel leeft van tooneelstukken, pikant geschreven en meer dan dubbelzin nig gespeeld, zijn ze dus niet in gemeenschap getreden. Niet de speciale bezwaren tegen het tooneel van den dag en van deze eeuw mogen dus tegen hen worden ingebracht, maar alleen de bezwaren die er rijzen tegen het tooneel van eiken tijd en in zijn zui verste openbaring. En dan stel ik op den voorgrond, dat de professoren-curatoren die hun toestem ming gaven tot de opvoering van Julius Cesar, dit in theorie zeer wel kunnen ver dedigen daar zijn het ook professoren voor Ons hoofdbezwaar tegen beroepsspelen, ook als ze de meest gevoegelijke stukken opvoeren en door taal en kleedij geen en kele klacht doen rijzen, is de leugen waarin zij leven. Door altijd weer, dag aan dag, jaar in jaar uit, een ander voor te stellen, dan ze zelf zijn ia te dringen in anderer zieleleven en dat uit te beelden verlangen ze inwendig, kunnen zichzelf niet meer zijn en acteeren tenslotte ook als ze gewoon hun eigen ik moeten laten zien. Dat bezwaar vervalt echter, waar het spelen zeldzame uitzondering wordt. Wie b v. in een vers, dat hij voordraagt iemand sprekende invoert, doet precies hetzelfde, wat een acteur op de planken doet, als hij zijn rol speeltdoor stem, houding en gebaar tracht hij bij den hoor der de voorstelling te wekken, dat niet hij spreekt, maar de persoon over wien zijn voordracht handelt Nu zal niemand onzer zulk een voordracht afkeuren. En wie 't nu in 't debat wil winnen, die neemt daar zijn punt van uitgang. Als ge dan wel door woord en gebaar den indruk wekken moogt, dat de persoon dien gij voorstelt, spreekt en niet gijzelf waarom mag dat dan diet door de kleedij Door de geheele aankleeding van de om geving En waarom - als èén persoon dit mag- is het niet aan twee, aan méér personen geoorloofd En dan dan hebt ge het tooneel reeds in beginsel. Ja, zekerzoo staat men steik. In de theorie, die buiten ons volksleven omgaat Maar dan nu onze bezwaren. Vooreerst is een tooneelstuk heel iets anders dan een voordracht. Dagen, weken van te voren wordt er geoefend, gerepe teerd de medespelers leven er in, gaan er geheel in opmaken zichzelf en elkander er 't hoofd mee op hol Wie een voordracht wil doen, oefent zich af en toe 'n uurtje. Maar wie een opvoering geven zijn er van te voren om zoo te zeggen al dronken van zij kennen het stuk in 't laatst, maar het stuk heeft hen. Ze zijn dagen-lang zichzelf niet, maar leven met hun gedachten op de planken, waar ze straks optreden zullen. Dan is daar 't succes, de toejuichingen van het pubiiek. Wie eens 'n vers mooi reciteerde, krijgt een bedankje, 'n Paar vrienden kloppen hem eens op den schouder en zeggen dat hij het kranig deed en daarmee uit. Maar 't geslaagde tooneelspel heeft nog een na roes van 't behaalde succes en daarin de prikkel om voort te gaan op dezen weg en weer nieuwe triomfen op de planken te behalen, al is 't dan ook in besloten kring. Vervolgens gaat de amaleur-tooneel- speler vragen, waarom hij wel zelf optre den mag, maar niet naar een publieke voorstelling gaan, als daar een onberispelij stuk wordt gespeeld. De tooneelspeler wordt comediebezoeker dat gaat vanzelf zoo. En dan, natuurlijkgaat hij vragen waarom hij wel een boek lezen zal, al staat er iets berispelijks in, als het maar van hooge letterkundige of wetenschappe lijke waarde is en waarom hij dan niet naar een tooneelvoorstelling zal gaan, die hem hoog kunstgenot belooft - al zijn er ook op het stuk zelf gegronde aanmerkingen te maken. 't Een volgt hier uit het ander. In elk geval het een op het ander. En daarbij gegeven menschen, gelijk wij allen, die tot hinken en tot zinken ieder oogenblik gereed zijn, zouden we krijgen gereformeerde schouwburgloopers, die zich van de kinderen der wereld bijna niet meer onderscheiden. Dan is daar de les historie, 't Is gedurig in ons land gezien, dat al wat afweek van de gereformeerde religie of haar tegenstond, dweepte met dit toeval. Toen ons volk uit het roomsche dienst huis uitgeleid werd, moesten de predikanten jarenlang tegen de kluchten en zotte spelen waarschuwen, waaraan het zich voorheen had overgegeven. Toen het remonstrantisme opkwam, vond het onder de lieden der wereld steun óók omdat het losse levenstoon gedoogde en het tooneelspel toestond. Wat strijd met name de Amsterdamsche predikanten te vieren hadden tegen het tooneel daar ter stede, is bekend genoeg En zegt men ten slotte, dat de gere formeerde toch ook tot roepiDg hebben het tooneel op de wereld te veroveren, dan willen we daar in theorie niet over twisten, al geven we het niet zoo grif toe. Maar in de praktijk is dat van geenerlei waarde. Er ligt nog zooveel, zoo ontzet tend veel, om te veroverenveel tot moe- deloos-wordens toe, dat we gerust het tooneel voorloopig - en voorgoed - kunnen laten liggen. Daar is de dichtkunst, de muziek, de schilderkunst, de taal, de his torie er is nog werk voor 'n eeuw en langer Kom laten onze gymnasi asten daar hun ideaal zoeken en deze dwaze doolingen laten. UITKIJK. DIRECTIE van den LANDBOUW. OOGSTOVERZIOHT VAN 10 SEPTEMBER 1910. Het onderstaand overzicht van den stand der landbouwgewassen op 10 September 1910 is, met medewerking van de Rijkslandbouwleeraren, samengesteld naar gegevens, verstrekt door de correspondenten van de Directie van den Land bouw. Konden in het oogstoverziclit van 15 Juli jl. in het algemeen gunstige verwachtingen ten aan zien van den oogst der meeste gewassen worden uitgesproken, thans blijkt meer en meer, dat de uitslag uiet aan deze verwachtingen beantwoordt. De voedergewassen uitgezonderd, valt de oogst van 1910 algemeen zeer tegen. De maand Juli kenmerkte zich door lage tem peratuur en sterken regenval. De temperatuur was gemiddeld 2° beneden normaal. De neerslag was buitengewoon groot, vooral in het zuiden en oosten des lauds. Alleen in het midden der i maand kwamen er eenige droge, zonnige dagen voor. In Augustus week de temperatuur weiuig van de normale af, al kwamen zomersche, warme dagen weinig voor. De neerslag was algemeen en vooral in het noorden gering. Over het geheele land genomen bedroeg de maandsom slechts de helft van de normale hoeveelheid. Zware onwe- ders kwamen niet voor In de eerste dagen van September was het weer meest regenachtig. Hebben de vele regens in Juli ongetwijfeld veel schade veroorzaakt, het groeizame weer in Juni en het gunstige oogst weer in Augustus, waar door de oogst vroeg en over het geheel in goe den toestand binnen kwam, in aanmerking ge nomen, zou men, vooral op de klei,ong twijfeld een beteren oogst hebben verwacht dan feitelijk is verkregeD. Dit moet waarschijnlijk worden toegeschreven aan den slechten toestand van den bodem, als gevolg van de hevige regens en het uitblijven vau den vorst in den winter van 1909/1910. Dientengevolge hebben vele gewassen zich onvoldoende ontwikkeld, zjj hebben weinig stroo gegeven en de opbrengst valt algemeen legen, 1 I él

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1