25sle Jaargang N°. 1589. "Woensdag 14 September 1910 Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidhollandsclie en Keeuwiche Eilanden, Y f c IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, FEULETON. Drijfzand. i.i' SOMMELSDÏJK. Alle slukken voor de l&edaelfe bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. 1 De Eenheid des Wolks en de Schooi. 'fuifi" en Landbouw. Jl_ r: wereld is geopend het Evangelie. 10 protestantsche in de heidensche eeds in het geloof .>2000 zendelingen ngeveer 500 talen 10 gulden wordt verzameld. iartsen behandelen lieidensche landen, ospitalen en 500 soorden. >3000 predikanten, orlingen werkzaam en. 3000 scholen en e verzorgd worden ndelingen in hei- 6000 ongehuwde lelingen onder de kinderen arbeiden. ISO zendingsdruk- n. en 400 Christe- op de zending,svel- ijn op het zendings- lereiden zich voor millioen menschen ?en naam onder den iven. listernis verkeeren, kunnen voorstellen, lijk Ds. Dijkstra in Augs. schrijft) dat ien u voorbij gaan, ht, jaar in jaar uit. dan ruim 15 mil- i in 70 jaren zou >m en al de Moham- gedaan. Iiaam uit. Waar toen rein geworden kregen een nieuwe omdat ik vroeger n de menschen beet- en Alfaer weer aan hij vraagtGeef mij denkeng. Over er terug, dan zullen lie pendeta je maar onderwijzer of leer- rem niet, hij is een ïammedanen heen. orp daarna een goeroe schap en de goederen 1de men in zee gooien, rde men den ouden sprong men om hem doe jij hier we willen blijft in je eigen dorp len zwarte slang we worden want de mond liet. ude windvlagen joegen s, maar de oude goeroe jn goed aan het strand. ondervond hij groote im er stilte. Door zijn |ken omgang overwon rden bij hem op school ta drie maanden later n en twintig van die ;espannen zeil van zijn it gedoopt. I 1, I I Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. n n zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». No. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. »Staat en Kerk hebben steeds saam- gewerkt tijdens de Republiek onzer Vereenigde Nederlanden aan 't On derwijs. Van den Staat ging 't Onderwijs uit.Hij richtte Scholen op. Hij verleen de 't recht. Hij bezoldigde de onder wijzers uit de publieke kas of schreef hun bezoldiging voor uit de kosterie- en beneficiale goederen. Hij hield toe zicht door zijn visitatoren en schreef in de schoolverordeningen voor de leervakken, schooltijden en schoolgeld. De Kerk legde zich bij dezen toestand neer met alleen, maar drong bij de Overheid aan op de ijverige behar tiging van 't onderwijs en legde van haar kant vooral nadruk op het gods dienstonderwijs, dat toen naar aller overtuiging de eerste plaats onder de leervakken innemen moest. Staat en Kerk werkten dus in 't onderwijs saamen de eenheid van beide kwam in de eenheid der volksschool uit.« Aldus beschrijf Dr. Ba vink kortelijk den schooltoestand dier dagen. Maar die toestand kon zoo niet blijven, toen er tal van dissenters|kwamen, die met de Staatskerk braken en de Dordsche Synode vijandig warentoen tal van groepen kerkelijk zich afscheidden. Uit den aard der zaak waren deze Gescheidenen er niets van gediend, dat de School de leer der Hervorming den kinderen inprentte. Nog erger werd dit, toen de Fransche schrijvers 't Rationalisme, of de Leer der Rede in de Nederlanden brachten. Van dien tijd af was de Hervormde Kerk aan allerlei schuddingen ten prooi. De Eenheid dier Kerk, zoo op de spits gedreven, als copie of naboot sing van wat de Reformatoren gezien hadden in de Roomsch-Katholieke Kerkdie eenheid brak en de dissen ters en de ongeloovige rationalisten wrongen haar uit haar verband en haar invloed op de School verminder de maar nu begon de Staat behoefte te gevoelen aan meerdere eenheidwant zonder eenheid kan niets bestaan. Waar eenheid ontbreekt, heerscht de regelloosheid, de anarchie. De staat, de scheuring der Kerk ziende drong tot eenheid, daarom in nog sterkere mate dan ooit, aan. En ziedaardoor de Eenheid des Staats tegenover de gescheurdheid der Kerk krachtig te laten optreden, ontstond de Eenheid der School. In haar zocht de staat te verwezelijken wat de Kerk helaas, niet weer kon. Als dan maar de kinderen op één school gebracht werden, zou de natio nale Band wel weer gevoeld worden. Kon de Kerk de Eenheid niet besten digen, dan zou de School dit doen. En van dien tijd af hoort men spre ken van de Volksschool, en van Natio nale opvoeding en Nationaal onderwijs. .De School zou bij alle verdeeling op kerkelijk gebied, 't cement zijn, dat de Natie bijeenhield. Maar zullen we nu ons tot Schoolhistorie gaan zettentot de Geschiedenis der openbare School van 1801 af Want het Schoolleven draaide om haar. We zullen er niet over uit weiden. Het zou boekdeelen vullen, die historie. Maar we herinneren slechts aan «neutraliteitaan Groen en zijn bestrijding; aan den Schoolstrijd, om dan 'te vragenHeeft de Staat zijn doel bereikt en is de Eenheid geble ven P Dit is ons antwoord: Wel is de eenheid gebleven des Volks, maar anders dan de Staat zich dat had voorgesteld. De Staat dacht zich een mechani sche eenheider is gekomen een organische, gansch van de mechani sche onderscheiden. De Staat wilde als een horlogema ker al de radertjes in elkaar zetten, en dan zouden de wijzers vanzelf wei den tijd aanwijzen. De Staat wilde zijn neutraal, ongodsdienstig werk op die eenheid zetten en dan was de Staatseenheid een Natie, die verlibe raliseerd was van hoofd tot teen. Doch de organische Eenheid is uit dat Staatsdoel geboren want uit de Natie kwamen de krachten vanzelf op, die niet voor dat liberale wagentje wilden gespannen worden. En nu, in dit jaar 1910, is 't Nederlandsche Volk nog éénmaar ze is niet door den Staat gemaaktzij is geborenen bij die Eenheid is de School toch geheel van karakter veranderd. Er is geen Staats school meer in den vroegeren zin des Woords; en Gereformeerden, en Her vormden en Roomsch-Kathoheken, en Israëlieten enz. hebben hun eigen scho len. De Scholen zijn even verscheiden van karakter, als er dissenters; als er godsdienstgroepen zijn .en toch, de Eenheid is minstens even krachtig dan tevoren want toen was er in den boezem der Natie on ophoudelijk strijd om Recht; strijd voor en tegen de Neutraliteittegen en voor den Bijbel op Schooldoch die strijd is nu uit. Aan ieder kan nu Recht geschieden en claaimee is de Volkseenheid hech ter dan ooit bevestigd. Maar zoo had de Staat zich dat niet voorgesteld't moest één loopen zijn in één gareelvoor één wagenop één wegnaar één doelde eenheid zonder godsdienst igen wortel. 't Is echter geworden: velerlei weg lot één doel en dat veel mooiere doel was: vrijheid van geweten voor allen. 't Oude Staa sdueléén liberale Staaten de School 't instrument, 't Christelijk Staatsdoel vrijheid van ge- welen en de vrije School niet 't instru ment maar 't gevo'g, 't uitvloeisel. Daarom is de Schoolstrijd zoo'n prachtige strijd geweest: 't ging om de konscientievrijheid.veel meerwaard dan de Eenheid die opgedrongen wordt want dat was en is 't schoonebij een strijd om de gewetensvrijheid herleeft de echte, de organische een heid en om die, en die alleeen is 't te doen. Daarin spreekt 't Volk in al zijn ran gen en standen mee en de Staat moet zwijgen. Bij een mechanische Eenheid is 't net andersom dan gebiedt de Staat de heeren wij/en en 't Volk kan toe zien en gehoorzamen. Zoon eenheid was er sinds 1801. Sinds 1889 bestaat er een betere Eenheid, die rotsvast is, omdat ze in Recht en vrijheid is gefundeerd. Soyakoeken. Reeds vroeger deelden we iets mee over Soyakoeken, een tot vóór kort hier onbekend krachtvoeder. De berichten daaromtrent uit het buitenland tot ons gekomen, waren echter niet onverdeeld gunstig. Terwijl uit Zweden melding werd gemaakt van scha delijke invloeden tengevolge van te ruime voedering met soyakoeken, zoodat een matig rantsoen moest worden in acht ge nomen. luidde een rapport van het depar tement van Landbouw der V.S van Noord- Amerika aangaande vergelijkende voeder- proeven zoo gunstig mogelijk. Men kwam daar tot de volgende conclusiesle dat Soyaboonen grooter waarde hebben dan katoenzaadmeel als toevoer bij het mesten van koeien, varkens of schapen2e dat door voedering met soyaboonen de op brengst van melk, boter en wol grooter wordt en 3e dat één Hectoliter soyaboonen ten minste 2 maal zooveel voederwaarde heeft als een H.L. maïs. Ook in ons land worden soyaboonen geslagen en soya-koeken verkregen, welke men als uitstekend veevoeder (circa 40 pCt. eiwit en 7 pCt. vet) aanbeveelt, 't Is daar om gelukkig, dat ook ten onzent offieieele proeven met dit voederartikel zijn geno men, n.l. op de Rijksproefzuivelboerderij te Hoorn, onder leiding van Dr. K. H. M. v. d. Zande. Aan het pas verschenen Verslag daarover ontleenen wij het volgende Sinds een paar jaar verschijnt in groote hoeveelheden op de markt voor kraclit- voermiddelen een product, vervaardigd van de Soyaboon, n.l. de Soyakoek, die door zijn betrekkelijk lagen prijs, gepaard aan een hoog gehalte aan voedende bestand- deelen, een geduchte mededinger dreigt te worden van andere veelgebruikte veevoe dermiddelen, vooral bij de melkvee-voe- derij. Er werden twee zooveel mogelijk gelijk waardige groepen, elk van 10 koeien ge formeerd, waarvan de één hooi en lijnkoek, de andere hooi en soyakoek in de hoofd proefperiode ontving. In de voorbereiding en naperiode werd aan beide groepen het normale stalvoer, hooi en lijnkoek gegeven. Gedurende de proef werden steeds dezelfde koeien door dezelfde melkers gemolken, zoowel in de voorperiode, als tijdens de eigenlijke proef en de nape riode. De verontrustende berichten uit Zweden omtrent den nadeeligen invloed van Soya koek op de kwaliteit der boter, maakten het noodzakelijk aan dit onderdeel der proef de volle aandacht te wijden. Uit de proeven bleek ten duidelijkste, dat de boter, die slechts weinig minder punten verwierf dan de meeste fabrieken in Friesland in dat jaargetijde, geen ver schil opleverende tusschen de beide groepen of ze afkomstig was van de Soyakoekgroep dan wel van de lijnkoekgroep had geen invloed op den uitslag der beoordeeling. Deze uitkomst staat lijnrecht in strijd met de resultaten, verkregen bij de Zweedsche proeven van het vorig jaar. Na informatie bij den proefnemer, den heer Nils Hansson bleek daar een bijkomende storende invloed aan het werk, die voornamelijk geweten werd aan het gebruik van groenvoeder in deze proef. De leider der proef verklaarde, dat het verschil zich bij een herhaling der proefneming niet «eer voordeed. Wat de kaas aangaat, bereid uit melk afkomstig van de soyagroep, daaibij kan evenmin sprake zijn van achteruitgang in kwaliteit tengevolge van een bijzonderen smaak. Ook de totale kaasstofproductie is bij beide groepen ongeveer gelijk. Het financieel resultaat geeft aan, dat de soyakoek f 12.16 per 100 K.G. kan 110- teeren zonder tegenover lijnkoek van 12.50 per 100 K.G. verlies op te leveren. Dit laatste In Oost-Pruisen's laagvlakten, in den omtrek van het Koerische Haff, vindt men gevaarlijke plaatsen. Wandelt men daar langs de kust, dan komt men plotseling in een niet benijdenswaardige toestand, 't Zand, dat tot nu toe vast en hard scheen, wijkt nu onder uw voeten, zij zinken er langzaam dieper in, de pogingen ze er weer uit te trekken willen niet gelukken, integendeel, ge voelt u ai dieper wegzinken. Het zand dreigt u werkelijk te verslinden en toch kunt gij u gemakkelijk redden. Ge behoeft u slechts plat neer te werpen, om door kruipende en roeiende bewegingen van het beweeglijke op het vaste zand te komen. Zoo omkomt de mensch bijna altijd het gevaar. Dieren evenwel kunnen zich op deze wijze Diet bevrijden en komen jammer lijk om. Er zijn landstreken, waarin dit natuur verschijnsel zich in veel sterkere mate voor doet, en dan ook natuurlijk voor den mensch gevaarlijk wordt. Berucht in dit opzicht is het strand bij de beroemde abdij St. Michel in Normaudië. Deze abdij, een prachtig gedenkteeken van de middeleeuwsche bouwkunst, is er op een rots gebauwd, die zich bij vloed als een eiland voordoet, bij eb evenwel, als de zee z;ch ovèr een afstand van kilometers terug trekt, door een zandig strand met den vasten wal verbonden is, en dan droogvoets bereikt worden kan. Tegenwoordig voert een 1500 M lange dam van Pontorson naar de abdij, waarop men te allen tijde veilig het rotseiland berei ken kanvroeger was de weg over het strand als zeer gevaarlijk bekend en ook heden nog betreedt men hem niet gaarne. Toch trekt men uit dorpen, die niet juist aan den straatweg van Pontorson liggen, altijd dwars door het bij eb droge zand naar St. Michel. De wijze echter waarop men per rijtuig de zandvlakte doorkruist, toont dat men den grond slechts ten halve ver trouwt, de paarden zijn achter elkaar gespan nen en voor hen uit gaat een ervaren gids die voortdurend den bodem met zijn voeten onderzoekt. Op dit strand bevinden zich juist de verraderlijke drijfzandkommen, die zich slechts hierdoor aan een deskundig oog kenbaar maken, dat het zand volmaakt glad en wat donkerder getint is dan 't omringende. Soms ook ontbreken zelfs deze kenteekenen en dan zijn de kommen iuderdaad hoogst gevaarlijk. Wel zijn er enkele, die even onschuldig zijn als die van Koerische Hafl, maar dat zijn er maar weinig. De onder- aardsche stroomingen zijn hier veel sterker en dieper. Men heeft zware gewichten aan lange lijnen bevestigd en in het drijfzand laten zakken het zand slokte ze langzaam op en ook zoo de lijnen. Daarom noemt men deze verschrikkelijke afgronden »bodemloos«, natuurlijk monden zij in werkelijkheid in zee uit. Eenige dezer drijf zandkommen zijn ongevaarlijk, het zand' is met weinig water vermengd en tamelijk dik, zoodat hec verzinken slechts langzaam in zijn werk gaat en de mogelijkheid bestaat, zich plat neer te werpen en zich zoodoende te redden. Men verteit, dat in vroeger tijden, toen de dam nog niet gebouwd was, ieder jaar een dertig- of ze fs een veertigtal menschen in het drijfzand levend begraven werden. Dan zag men van de muren van het veilig staande klooster, hoe in de verte een ongelukkige met deza diepten worstelde meestal was het reeds te laat hem hulp te brengen, en dan liet men het doodenklokje luiden en bad voor een mensch, die zich in doodsgevaar bevond. St. Michel wordt tegen woordig door vele toeristen bezocht, maar geen van hen waagt zich zonder een met deze streek goed vertrouwden gids in de ontzettende zandvlakte, want ook in den laatsten tijd zijn weer ongelukken voorge komen. Twee jaar geleden kwam een boer uit de omstreken met paard en rijtuig te St. Michel hij had zijn vrouw bij zich. Daar hij meende, het strand door te komen en door te kennen ging hij zonder gids op weg naar huis. Uit de vensters der abdij zag men hoe in de verte plotseling een der pa'arden steigerde en het rijtuig zijwaarts trokop het zelfde oogenblik schijn de grond zich te openen, de paarden bewogen zich niet meer van de plaats en binnen weinige oogenblikken was het voertuig met menschen en dieren geheel verdwenen. Het lot van dengene, die bij dag in het drijfzand verzinkt, is nog niet hopeloos, daar de mogelijkheid niet is buitengesloten, dat een voorbijtrekkende reiziger reddiug brengeu komt. Maar in den nacht als de duisternis rondom is en niemand den in doodsgevaar verkeerende op kan mei ken, is de toestand anders en veel gevaarlijker. De grootste vijand der strandwandelaars van St. Michel is evenwel de mist. Hij komt hier niet zelden voor en hangt meestal zeer laag. Hij bedekt het land slechts tct een hoogte tvan drie of vier meter, maar is zeer dicht, zoodat men slechts enkele schreden voor zich uit kan zien. Het ergste is evenwel, dat hij geheel onverwacht komt, en ia weinige minuten den voetganger omhult. Deze geraakt onder zulke omstandigheden in vertwijfelingen en verliest langzamerhand geheel het hoofd. Hij dwaalt rond, meest in een kring, en wanneer hij niet in het drijfzand geraakt, dan verliest hij toch kost bare uren, gedurende welke de vloed is opgekomen, die hem zacht gaat omspoelen en eindelijk met zich in het koele watergraf trekt. Daarom worden te St. Michel bij nevelig weer de klokken geluid, men slaat de trom men en laat van tijd tot tijd de trompet weerklinken. Niettegensiaande dit alles heeft juist een van de meest ervaren gidsen van St. Michel in den mist zijn leven verloreD. W ïlde dieren kennen meestal de gevaren die de drijfzandkommen bieden, en weten ze te ontwijken. Van de huisdieren zijn slechts de paarden met het gevaar ver trouwd. Het schaap, dat op Ysland in groote kudden gehouden wordt, is minder verstan dig. Op de hooggelegen weiden verdwijnen ieder j'aar ongeveer 30.000 tot 40.000 dezer dieren een deel wordt den roofdieren tot buit, maar velen komen in het drijfzand om. Rond St. Michel vindt men uitgestrekte weiden en de schapen en de runderen, die daar grazen, geraken somtijds op de gevaar lijke zandige vlakte. De arme dieren weten zichzelf dan niet te helpen. Wordt het ongeval ter rechter tijd bemerkt, dan kan men koeien en ossen redden, door hun planken onder het lichaam te schuiven, zoodat ze niet dieper kunnen zinken. Daarna kunnen ze met touwen in de hoogte getrokken en op deze wijze aanden'zand- dood ontrukt worden. Meer dan runderen geraken schapen op de drijfzandkommen. Voor dezen is het drijfzand nog veel gevaarlijkerdoor hun wanhopig spartelen zinken ze al dieper en dieper, daar ze maar klein zijn, worden ze door het zand in korten tijd verslonden. Kort geleden kwam een kudde van 200 stuks in een dezer kommen om. Eerst liepen slechts weinigen gevaar, maar door de angstkreten, die zij bij hun zinken uitstieken, lokten zij het overig deel der kudde, waarop ten slotte allen jammerlijk den dood vonden. Een treurig lot, maar toch ook een echt schaapachtig kameraad schap. Eenmaal beeft het drijfzand, naar de Kroniek van St. Michel meldt, zelfs een schip verslonden. In het jaar 17So werd een tamelijk groote bark door den storm op hel strand geworpen en geraakte in een der kommen. Toen de zeo zich terug trok, begon het schip te zinken en verdween met mast en zeilen in minder dan 24 uur. Waar sleurt het drijfzand zijn offers heen In onbekende diepten w rden ze gevoerd, want overblijselen van het verdwenene heeft men nooit gevonden. \m vil K I ié m I l (I - i - V V ge-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1