odsdienstoeleningen.
MEBEDEEIIHGEN.
Zaterdag 10 September 1910.
Behoorende bij No. 1588
Jongelingsvereenigingen.
Stichtelijke Overdenking,
nok niet.
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van H.H. Predikanten.
jna.
m bij de
ïdanen.
Officieel Gedeelte.
Week vau 11—18 September 1910.
Ned. Hervormde Kerk.
SOMMELSDIJK.
I Voorm. 9,30 uur Ds. Bruining.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaatd
Ned. Herv. Kerk.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Dirksland.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Middelharnis.
Stellendam,
Ouddorp.
De wet werkt toorrp
1 het vuil van hoii-
diepten op.
nmerirs. 't Zij zoo.
zijden. Er is licht,
t er licht is.
is over de zonde in
den Bijbel, dat
de zee van
r in
rpt
in
mmernis over haar
eeuwig in de zee
(De Wachter
De schare stroomde
ch langs de straten
Hier en daar gingen
ok waren er die met
uiswaarts keerden,
n over wereldsche
Huis des Heeren
haddden. Anderen
lkander het een of
had of tot zegen
amen de menschen
gedachten over hun
des gebeds. Onder
komen tot zielespij-
evonden, die klaag-
ek had een vrouw,
,ich met een buur-
rouw klaagde, hoe
preek gehad had,
uitdrukt. Zonder
rouw af te wachten
je maar, moeder,
kan men toch niet
idelijke verklarin
eren Gij kunt niet
nmon.
heidenen vertreden
id, evenals in bijna
Vijandschap word;
er kan ook geroemi
Eene treffende ont-
elverspreider zaget
ad met goed gevolg
lethlehem, Hebron
Kana. Toen hij op
lareth, stapte hij in
medereizigers zich
the priesters, twee
ksch soldaat en een
en laatsten liet de
in.
ir wel begreep welk
j het niet aannemen,
e ketens verhinderd
sloeg nu den Bijbel
dief las nu hardop
doren zoon. Daarop
igen behouden, wat
toegestaan werd.
dat hij geen geld
maar met vreugde
ichonken.
medereizigers een
hij sprak. Eenmaal
elke gevolgen deze
:olporteur had voor
ceremoniën die bij
ammedanen te pas
tijd een Mohamme-
bij zijn om leiding
tegenwoordig bij
tkelen van het lijk
ïden uit te spreken,
vanwaar men het
kommen het klaar-
sdacht om het aan-
lijkleed bevestigd
onverschillig welke
itrooid worden. Het
naar het noorden,
at het gelaat naar
el goeds verwacht
waarop in het Ara-
staat geschreven,
eeft. Als de engelen
ne goede belijdenis
oet hij zich oprich-
liet graf zooveel
dat de doode zich
;raven, zoo maakt
en ander dan bij
eestelijke niet veel
Evangelies weldra
Voorm. 9,30 en 's av. (3 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Nam. 2 uur Ds. Bruining van Middel-
harnis.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 uur Ds. Emmen.
LANGSTRAAT.
Voorm. 9 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPLAAT.
Voorin. 9 uur Ds. v. Vliet van Poort
vliet (Bevestiging) en nam. 2 uur
Ds. Luteijn. (Intrede.)
OUDE TONGE.
Nam. 2 uur Ds. Emmen van Den Bom
mel. (Collecte voor 't orgel.)
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uurDs. Wentink.
HERKINGEN.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
Nam 2 uur Ds. Kroese van Melissant.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 uur Ds. Hoogendijk.
GOEDEREEDE.
Nam. 2 uur Ds. Hoogendijk van Stel
lendam.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. d. Kooij.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur dhr. Hiensch
van Veenendaal.
STAD AAN 't HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 (Bed. H-Avondmaal) en 's
av. 5,30 uur Nabetrachting) Ds. Esse-
link.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9, nam. 2 (Cat. Zondag 36,), (Col
lecte Christ, school) en 's av. 5,30 uur
leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
'Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur Ds. Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 (Bed. H. -Avondmaal) en nam.
2 uur Ds. van Duin.
nis verjagen
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur
dhr. Barht van 's Gravendeel.
HERKINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds. Róssing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur dhr Vroeg-
indeweij.
Nederl. Hervormde Kerk.
Catechisatie Donderdag 's morgens van
9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11,
nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie Maandagavond 6.30 ure
Jongens en meijes van 14-1S jaar Woens
dagmiddag 1 ureKinderen tot 14 jaar.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woe11sdagavond
Geen catechisatie.
Geen zondagschool.
Ned. Hervormde Kerk.
Zoo de Heere wil en wij leven hoopt
op Zondag 11 September als bevestiger van
Ds. Luteijn op te treden Ds. Van Vliet en
zal des namiddags 2 uur Z.Eerw. zijn
intrede doen in onze gemeente.
Zondagschool van 6-7 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
C. de Gast T. v. Vliet Thomas.
H. Vreeswijk L. Kievit Adriana J.
J. Kievit L. Oorbeek Tona.
A. v. Alphen M. Hoogstrate Johannis.
Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Voorm. van 9,30-10,30 uur.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen catechisatie.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen nam. 2 uur meisjes van 12-16
jaar nam. 3 uur meisjes boven 16 jaar
's avonds 6 uur jongens van 12-16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
ZondagschoolNam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Beroepen: Te Rijssen (toez.), A. M. den
Oudsten, te Wezep (Geld.) Te Langweer
(toez P. Nauta, te Rittliem. Te Lan-
gezwaag, P R. A van Meurs, te Oudkars
pel. To Lobith, A. Groenevelt, te Bclia-
gerbrug. Te Wiusum, P. G. H. van
Itersou, te Pietersburen. Te Brucbem,
P, Kruyt, cand. te Hekendorp.
AangenomenNaar Oterdum. J. J. S.
Stceiuueycr, te Krewerd (Gr.) Naar Eys-
den. N. W, Posthumus, te Hem (N,-I1.)
Naar Tboleu, M. B Verkerk, te Arnemuideri.
- Naar Zwartsluis (toez.), P. Stogenga, te
Garderen. Naar Thesinge (toez), J. B.
F. van Kleffens, cand. te 't Zandt. - Naar
Dordrecht, J. L. N. Zillinger Molenaar, te
Bolsward. Naar Ysehnuiden, P. Zandt,
te Loon-op-Zand.
BedanktVoor Brakel, P. Zandt, te
Loon-op-Zand.
Gereformeerde Kerk.
TweetalTe Koevorden, A. P. Lanting,
te Oud-Loosdrecht en B. Roorda, te Ids-
kenhuizen.
Boroepen Te Witmarsum, Tj. Petersen,
te Winsum (Fr.) Te Oudehorn (Fr.) G.
Noordhof, te Lippenhuizen. Te Warns
en Scharl, K. Veen, te Oostburg. Te
Baarland, E. Schouten, te Bolnes. Te
De Wilp (Gr.) G. Groot Nibbeling, te Hau-
lerwijk. Te Scharnegoutum, G. H. de
Jonge, te Dwingeloo.
Aangenomen Naar Zevenhuizen (Grou.),
A. Dekkers, te Anna-Jacoba-Polder. Naar
Oosterbeek, J. H. Koers, te Ymuiden.
BedanktVoor Koevorden, D. Steenhuis,
te Uirum. Voor Katendrecht, 0. Linde
boom, te Gorinchem.
Doopsgez. Gemeente.
Beroep/en Te Hindeloopen en Koudum,
A. de Jong, te Noordhorn.
Bedankt Voor Giethoorn, P. M. Heringa,
te Warns.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag
van 3-4,45 uur in de Chr. School,
Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze
Geloofsbelijdenis art. 27, m. o., na de pauze
De Beteekenis van het huisgezin voor de
Maatschappij.
Vergadering der Knapenvereeniging,
Zondagmiddag van 3-4 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30
uur in de Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
De wet werkt toorn: want
waar geene wet is, daar is ook
geene overtreding.
Romeinen 4: 15.
Niet gemakkelijk onderwerpt zich de
mensch aan den wil van anderen. Sinds
Adam en Eva als God wilden zijn en
eigen wil volbrengen, is de zucht om
eigen heer en meester te zijn zonder
God in 's menschen hart aanwezig.
Reeds in de kinderen komt dit duidelijk
uit. Sla hen gade en gij zult bemerken,
hoe zij er op uit zijn hun wil door te
zetten.
Was nu de mensch volmaakt, dan
zou hij gewillig buigen onder Godswil
en die der menschen. Doch nu open
baart zich het tegendeel. En toch moet
afstand gedaan van het alleen luisteren
naar eigen wil.
In Zijne genade heeft God de Over
heid gegeven 0111 der zonde wil. De
gevolgen der overtredingen Zijner ge
boden heeft de Heere willen tegengaan
door menschen met macht en gezag
over menschen te bekleeden. Daarom
zal straf op de ongerechtigheden gesteld
worden, wijl het goed is den mensch,
die geneigd is tot kwade, tegen te
gaan.
Daarom zal geboden en verboden
worden, wijl ieder mensch te leeren
heeft zichzelf te verloochenen.
Er mag alzoo nooit gevraagd
0 mensch, vindt gij het aangenaam of
is het overeenkomstig uwen wil
Dit wordt duidelijk als wij beschou
wen hoe God de Heere, als hoogste
Wetgever, Zijne menschen bestuurt en
regeert.
Des Heeren wil wordt ons te kennen
gegeven in Zijn Woord. Zijne geboden
en verboden geeft ons weer de Wet
der Tien geboden op den Sinaï gegeven
in het kort aldus saamgevat: Gij zult
liefhebben den Heere uwen God met
al wat in u is en den naaste als
uzelven.
Van die Wet zegt Paulas, dat zij
toorn werkt. Geene blijdschap baart
het den mensch, als hij Gods gebod of
verbod op zijnen weg ontmoet. Integen
deel hij wenscht en zoekt om te kun
nen doorgaan met zijn eigen wil. En
wordt het hem bezwaarlijk te doen of
te laten, wat hij begeert, dan ontsteekt
weerstand in hem en toornig zoekt hij
de schuld bij anderen dan zichzelf.
Ook zal de tegenstand tegen des
Heeren Wet aan het licht treden, als
het gebod den mensch prikkelt om nog
meer te overtreden. Stel de Wet aan
den mensch voor in zijne eischen en
de ervaring leert, hoe onwillig de op
volging is.
Nu openbaart zich de tegenstand niet
steeds heftig en duidelijk. Daar is ook
een tijdelijk verzet. Een stil aanhooren,
gevolgd door kalmweg overtreden.
In een loochenaar der goddelijke
waarheid doet de weerstand tegen Gods
Wet zich anders voor dan bij een
naamchristen. Echter toont het zien
rondom 011s en in ons de zekerheid van
dit woord der Heilige Schrift: De Wet
werkt toorn.
Geen dankbaarheid aan God vervult
het harte bij de waarschuwing voor
het overtreden van Gods wil. Dit vloeit
voort uit het onvermogen om in de
Wet des Heeren te aanschouwen eene
openbaring van Gods genade. Juist,
omdat de Heere genadig is over de
menschen, stelt Hij hun de Wet voor,
opdat zij weten zouden, hoe zondig zij
zijn. Zonder de Wet zou het onder
scheid tusschen goed en kwaad niet
duidelijk worden gekend. De stem van
het geweten is door de zonde onbe
trouwbaar en kan geheel tot zwijgen
komen.
Paulus voegt dan ook nog deze
woorden er hij, om de noodzakelijkheid
der Wet voor te stellen want waar
geene wet is, daar is ook geene over
treding.
Daarmede bedoelt hij niet Zoo de
Wet nooit aan den mensch bekend
ware geworden, zou hij geene zonden
hebben. In het 2e hoofdstuk van dezen
zelfden brief schrijft hijZoovelen als
er zonder Wee gezondigd hebben, zul
len ook zonder Wet verloren gaan. Hij
wijst op de heidenen, die Gods Wet
niet hebben en nochtans in handel en
wandel betoonen het werk der Wet
geschreven in hunne harten.
Te goed weet de apostel, hoe de
mensch van nature verloren ligt in erf-
en dadelijke schuld. Een andere betee
kenis hebben deze woordenzonder
Wet geene overtreding. Het is den
mensch onmogelijk kennis te bekomen
van zijne ongerechtigheden zonder de
Wet, stelt Paulus de lezers der Heilige
Schrift voor.
Dan zou de mensch moeten klagen,
gelijk die Babyloniër in den ouden tijd,
die tot zijnen god moest zeggen, toen
het hem niet naar wensch gingIk
weet niet, wat ik misdaan heb.
Steeds onzeker zou het leven dan
zijn, in hopen en vreezen, of er moge
lijkheid was tot vergeving, tot weg
neming van alle schuld.
Maar nu is de Wet bekend en daar
door kan geweten worden de over
tredingen. En niet alleen kan, maar
ook moet de overtreding gekend, zal
het wel worden met den zondaar.
Wil dan d? mensch niet kennen zijne
zonde hij wendt zich af van de Wet.
Begeert hij integendeel alles te weten,
waarin hij tegen Zijnen God zondigde
hij overpeinst de Wet.
Zoo geeft dan het standpunt tegen
over de Wet te verstaan, hoe het ge
steld is met de inwendige begeerte des
harten. Waar de Wet bekend is, kan
geene uitvlucht worden gemaakt, doch
moet met haar gerekend worden.
En dan is het niet genoeg de Wet
te hooren neen het doen der Wet
is noodzakelijk. Dan wordt het aller
best ondervonden de moeilijkheid 0111
te doen wat geëischt wordt. De over
tredingen treden dan het duidelijkst in
het licht.
Door Gods genadedaad is het moge
lijk kennis te verkrijgen van de onge
rechtigheden. God heeft den weg ge
baand, dat de mensch zich als een
zondaar kan leeren beschouwen.
Doch nog verder strekt de genadige
weldadigheid des Heeren. Hij heeft ook