odsdienstoeleningen. MEBEDEEIIHGEN. Zaterdag 10 September 1910. Behoorende bij No. 1588 Jongelingsvereenigingen. Stichtelijke Overdenking, nok niet. Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van H.H. Predikanten. jna. m bij de ïdanen. Officieel Gedeelte. Week vau 11—18 September 1910. Ned. Hervormde Kerk. SOMMELSDIJK. I Voorm. 9,30 uur Ds. Bruining. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaatd Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Middelharnis. Stellendam, Ouddorp. De wet werkt toorrp 1 het vuil van hoii- diepten op. nmerirs. 't Zij zoo. zijden. Er is licht, t er licht is. is over de zonde in den Bijbel, dat de zee van r in rpt in mmernis over haar eeuwig in de zee (De Wachter De schare stroomde ch langs de straten Hier en daar gingen ok waren er die met uiswaarts keerden, n over wereldsche Huis des Heeren haddden. Anderen lkander het een of had of tot zegen amen de menschen gedachten over hun des gebeds. Onder komen tot zielespij- evonden, die klaag- ek had een vrouw, ,ich met een buur- rouw klaagde, hoe preek gehad had, uitdrukt. Zonder rouw af te wachten je maar, moeder, kan men toch niet idelijke verklarin eren Gij kunt niet nmon. heidenen vertreden id, evenals in bijna Vijandschap word; er kan ook geroemi Eene treffende ont- elverspreider zaget ad met goed gevolg lethlehem, Hebron Kana. Toen hij op lareth, stapte hij in medereizigers zich the priesters, twee ksch soldaat en een en laatsten liet de in. ir wel begreep welk j het niet aannemen, e ketens verhinderd sloeg nu den Bijbel dief las nu hardop doren zoon. Daarop igen behouden, wat toegestaan werd. dat hij geen geld maar met vreugde ichonken. medereizigers een hij sprak. Eenmaal elke gevolgen deze :olporteur had voor ceremoniën die bij ammedanen te pas tijd een Mohamme- bij zijn om leiding tegenwoordig bij tkelen van het lijk ïden uit te spreken, vanwaar men het kommen het klaar- sdacht om het aan- lijkleed bevestigd onverschillig welke itrooid worden. Het naar het noorden, at het gelaat naar el goeds verwacht waarop in het Ara- staat geschreven, eeft. Als de engelen ne goede belijdenis oet hij zich oprich- liet graf zooveel dat de doode zich ;raven, zoo maakt en ander dan bij eestelijke niet veel Evangelies weldra Voorm. 9,30 en 's av. (3 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Nam. 2 uur Ds. Bruining van Middel- harnis. DEN BOMMEL. Voorm. 9 uur Ds. Emmen. LANGSTRAAT. Voorm. 9 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Voorin. 9 uur Ds. v. Vliet van Poort vliet (Bevestiging) en nam. 2 uur Ds. Luteijn. (Intrede.) OUDE TONGE. Nam. 2 uur Ds. Emmen van Den Bom mel. (Collecte voor 't orgel.) NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uurDs. Wentink. HERKINGEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Nam 2 uur Ds. Kroese van Melissant. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 uur Ds. Hoogendijk. GOEDEREEDE. Nam. 2 uur Ds. Hoogendijk van Stel lendam. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. d. Kooij. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur dhr. Hiensch van Veenendaal. STAD AAN 't HARINGVLIET. Voorm. 9,30 (Bed. H-Avondmaal) en 's av. 5,30 uur Nabetrachting) Ds. Esse- link. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. 2 (Cat. Zondag 36,), (Col lecte Christ, school) en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. 'Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 (Bed. H. -Avondmaal) en nam. 2 uur Ds. van Duin. nis verjagen OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur dhr. Barht van 's Gravendeel. HERKINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur dhr Vroeg- indeweij. Nederl. Hervormde Kerk. Catechisatie Donderdag 's morgens van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen. Ned. Hervormde Kerk. CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur. Gereformeerde Kerk. Catechisatie Maandagavond 6.30 ure Jongens en meijes van 14-1S jaar Woens dagmiddag 1 ureKinderen tot 14 jaar. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur. CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woe11sdagavond Geen catechisatie. Geen zondagschool. Ned. Hervormde Kerk. Zoo de Heere wil en wij leven hoopt op Zondag 11 September als bevestiger van Ds. Luteijn op te treden Ds. Van Vliet en zal des namiddags 2 uur Z.Eerw. zijn intrede doen in onze gemeente. Zondagschool van 6-7 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. C. de Gast T. v. Vliet Thomas. H. Vreeswijk L. Kievit Adriana J. J. Kievit L. Oorbeek Tona. A. v. Alphen M. Hoogstrate Johannis. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Voorm. van 9,30-10,30 uur. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen nam. 2 uur meisjes van 12-16 jaar nam. 3 uur meisjes boven 16 jaar 's avonds 6 uur jongens van 12-16 jaar. Doopsgezinde Kerk. ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen: Te Rijssen (toez.), A. M. den Oudsten, te Wezep (Geld.) Te Langweer (toez P. Nauta, te Rittliem. Te Lan- gezwaag, P R. A van Meurs, te Oudkars pel. To Lobith, A. Groenevelt, te Bclia- gerbrug. Te Wiusum, P. G. H. van Itersou, te Pietersburen. Te Brucbem, P, Kruyt, cand. te Hekendorp. AangenomenNaar Oterdum. J. J. S. Stceiuueycr, te Krewerd (Gr.) Naar Eys- den. N. W, Posthumus, te Hem (N,-I1.) Naar Tboleu, M. B Verkerk, te Arnemuideri. - Naar Zwartsluis (toez.), P. Stogenga, te Garderen. Naar Thesinge (toez), J. B. F. van Kleffens, cand. te 't Zandt. - Naar Dordrecht, J. L. N. Zillinger Molenaar, te Bolsward. Naar Ysehnuiden, P. Zandt, te Loon-op-Zand. BedanktVoor Brakel, P. Zandt, te Loon-op-Zand. Gereformeerde Kerk. TweetalTe Koevorden, A. P. Lanting, te Oud-Loosdrecht en B. Roorda, te Ids- kenhuizen. Boroepen Te Witmarsum, Tj. Petersen, te Winsum (Fr.) Te Oudehorn (Fr.) G. Noordhof, te Lippenhuizen. Te Warns en Scharl, K. Veen, te Oostburg. Te Baarland, E. Schouten, te Bolnes. Te De Wilp (Gr.) G. Groot Nibbeling, te Hau- lerwijk. Te Scharnegoutum, G. H. de Jonge, te Dwingeloo. Aangenomen Naar Zevenhuizen (Grou.), A. Dekkers, te Anna-Jacoba-Polder. Naar Oosterbeek, J. H. Koers, te Ymuiden. BedanktVoor Koevorden, D. Steenhuis, te Uirum. Voor Katendrecht, 0. Linde boom, te Gorinchem. Doopsgez. Gemeente. Beroep/en Te Hindeloopen en Koudum, A. de Jong, te Noordhorn. Bedankt Voor Giethoorn, P. M. Heringa, te Warns. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag van 3-4,45 uur in de Chr. School, Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze Geloofsbelijdenis art. 27, m. o., na de pauze De Beteekenis van het huisgezin voor de Maatschappij. Vergadering der Knapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. De wet werkt toorn: want waar geene wet is, daar is ook geene overtreding. Romeinen 4: 15. Niet gemakkelijk onderwerpt zich de mensch aan den wil van anderen. Sinds Adam en Eva als God wilden zijn en eigen wil volbrengen, is de zucht om eigen heer en meester te zijn zonder God in 's menschen hart aanwezig. Reeds in de kinderen komt dit duidelijk uit. Sla hen gade en gij zult bemerken, hoe zij er op uit zijn hun wil door te zetten. Was nu de mensch volmaakt, dan zou hij gewillig buigen onder Godswil en die der menschen. Doch nu open baart zich het tegendeel. En toch moet afstand gedaan van het alleen luisteren naar eigen wil. In Zijne genade heeft God de Over heid gegeven 0111 der zonde wil. De gevolgen der overtredingen Zijner ge boden heeft de Heere willen tegengaan door menschen met macht en gezag over menschen te bekleeden. Daarom zal straf op de ongerechtigheden gesteld worden, wijl het goed is den mensch, die geneigd is tot kwade, tegen te gaan. Daarom zal geboden en verboden worden, wijl ieder mensch te leeren heeft zichzelf te verloochenen. Er mag alzoo nooit gevraagd 0 mensch, vindt gij het aangenaam of is het overeenkomstig uwen wil Dit wordt duidelijk als wij beschou wen hoe God de Heere, als hoogste Wetgever, Zijne menschen bestuurt en regeert. Des Heeren wil wordt ons te kennen gegeven in Zijn Woord. Zijne geboden en verboden geeft ons weer de Wet der Tien geboden op den Sinaï gegeven in het kort aldus saamgevat: Gij zult liefhebben den Heere uwen God met al wat in u is en den naaste als uzelven. Van die Wet zegt Paulas, dat zij toorn werkt. Geene blijdschap baart het den mensch, als hij Gods gebod of verbod op zijnen weg ontmoet. Integen deel hij wenscht en zoekt om te kun nen doorgaan met zijn eigen wil. En wordt het hem bezwaarlijk te doen of te laten, wat hij begeert, dan ontsteekt weerstand in hem en toornig zoekt hij de schuld bij anderen dan zichzelf. Ook zal de tegenstand tegen des Heeren Wet aan het licht treden, als het gebod den mensch prikkelt om nog meer te overtreden. Stel de Wet aan den mensch voor in zijne eischen en de ervaring leert, hoe onwillig de op volging is. Nu openbaart zich de tegenstand niet steeds heftig en duidelijk. Daar is ook een tijdelijk verzet. Een stil aanhooren, gevolgd door kalmweg overtreden. In een loochenaar der goddelijke waarheid doet de weerstand tegen Gods Wet zich anders voor dan bij een naamchristen. Echter toont het zien rondom 011s en in ons de zekerheid van dit woord der Heilige Schrift: De Wet werkt toorn. Geen dankbaarheid aan God vervult het harte bij de waarschuwing voor het overtreden van Gods wil. Dit vloeit voort uit het onvermogen om in de Wet des Heeren te aanschouwen eene openbaring van Gods genade. Juist, omdat de Heere genadig is over de menschen, stelt Hij hun de Wet voor, opdat zij weten zouden, hoe zondig zij zijn. Zonder de Wet zou het onder scheid tusschen goed en kwaad niet duidelijk worden gekend. De stem van het geweten is door de zonde onbe trouwbaar en kan geheel tot zwijgen komen. Paulus voegt dan ook nog deze woorden er hij, om de noodzakelijkheid der Wet voor te stellen want waar geene wet is, daar is ook geene over treding. Daarmede bedoelt hij niet Zoo de Wet nooit aan den mensch bekend ware geworden, zou hij geene zonden hebben. In het 2e hoofdstuk van dezen zelfden brief schrijft hijZoovelen als er zonder Wee gezondigd hebben, zul len ook zonder Wet verloren gaan. Hij wijst op de heidenen, die Gods Wet niet hebben en nochtans in handel en wandel betoonen het werk der Wet geschreven in hunne harten. Te goed weet de apostel, hoe de mensch van nature verloren ligt in erf- en dadelijke schuld. Een andere betee kenis hebben deze woordenzonder Wet geene overtreding. Het is den mensch onmogelijk kennis te bekomen van zijne ongerechtigheden zonder de Wet, stelt Paulus de lezers der Heilige Schrift voor. Dan zou de mensch moeten klagen, gelijk die Babyloniër in den ouden tijd, die tot zijnen god moest zeggen, toen het hem niet naar wensch gingIk weet niet, wat ik misdaan heb. Steeds onzeker zou het leven dan zijn, in hopen en vreezen, of er moge lijkheid was tot vergeving, tot weg neming van alle schuld. Maar nu is de Wet bekend en daar door kan geweten worden de over tredingen. En niet alleen kan, maar ook moet de overtreding gekend, zal het wel worden met den zondaar. Wil dan d? mensch niet kennen zijne zonde hij wendt zich af van de Wet. Begeert hij integendeel alles te weten, waarin hij tegen Zijnen God zondigde hij overpeinst de Wet. Zoo geeft dan het standpunt tegen over de Wet te verstaan, hoe het ge steld is met de inwendige begeerte des harten. Waar de Wet bekend is, kan geene uitvlucht worden gemaakt, doch moet met haar gerekend worden. En dan is het niet genoeg de Wet te hooren neen het doen der Wet is noodzakelijk. Dan wordt het aller best ondervonden de moeilijkheid 0111 te doen wat geëischt wordt. De over tredingen treden dan het duidelijkst in het licht. Door Gods genadedaad is het moge lijk kennis te verkrijgen van de onge rechtigheden. God heeft den weg ge baand, dat de mensch zich als een zondaar kan leeren beschouwen. Doch nog verder strekt de genadige weldadigheid des Heeren. Hij heeft ook

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 9