MEDEDEELIHGEH. Zaterdag 10 September 1910. Behoorende bij No. 1588 Officieel Gedeelte. Week vau 1118 September 1910. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.) Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Jongelingsvereenigingen. Middelharnis. Stellendam, Ouddorp. Stichtelijke Overdenking, De wet werkt toorrp SOMMELSDIJK. Voorin. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 uur Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Nam. 2 uur Ds. Bruining van Middel- harnis. DEN BOMMEL. Voorm. 9 uur Ds. Emmen. LANGSTRAAT. Voorin. 9 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Voorin. 9 uur Ds. v. Vliet van Poort vliet (Bevestiging) en nam. 2 uur Ds. Luteijn. (Intrede.) OUDE TONGE. Nam. 2 uur Ds. Eminen van Den Bom mel. (Collecte voor 't orgel.) NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. HERRINGEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Nam 2 uur Ds. Kroese van Melissant. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 uur Ds. Hoogendijk. GOEDEREEDE. Nam. 2 uur Ds. Hoogendijk van Stel lendam. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. d. Kooij. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur dhr. Hiensch van Veenendaal. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 (Red. H-Avondmaal) en 's av. 5,30 uur Nabetrachting) Ds. Esse- link. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. 2 (Cat. Zondag 36,), (Col lecte Christ.school) en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 (Bed. H.-Avondmaal) en nam. 2 uur Ds. van Duin. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur dhr. Barht van 's Gravendeel. HERRINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur dhr Vroeg- indeweij. Nederl. Hervormde Kerk. CatechisatieDonderdag 's morgeus van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen. Ned. Hervormde Kerk. CatechisatieDinsdag vra. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur. Gereformeerde Kerk. Catechisatie Maandagavond 6.30 ure Jongens en meijes van 14-18 jaar Woens dagmiddag 1 ure Kinderen tot 14 jaar. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur. Catechisatie Dinsdag vm. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond. Geen catechisatie. Geen zondagschool. Ned. Hervormde Kerk. Zoo de Heere wil en wij leven hoopt op Zondag 11 September als bevestiger van Ds. Luteijn op te treden Ds. Van Vliet en zal des namiddags 2 uur Z.Eerw. zijn intrede doen in onze gemeente. Zondagschool van 6-7 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. C. de Gast T. v. Vliet Thomas. H. Vreeswijk L. Kievit Adriana J. J. Kievit L. Oorbeek Tona. A. v. Alphen M. Hoogstrate Johannis. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de^penbare school, Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Voorm. van 9,30-10,30 uur. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8.45 school kinderen nam. 2 uur meisjes van 12-16 jaar nam. 3 uur meisjes boven 16 jaar 's avonds 6 uur jongens van 12-16 jaar. Doopsgezinde Kerk. ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen: Te Rijssen (toez.), A. M. den Oudsten, te Wezep (Geld.) Te Langweer (toez P. Nauta, te Ritthem. Te Lan- gezwaag, P R. A van Meurs, te Oudkars pel. To Lobith, A. Groenevelt, te Scha- gerbrug. Te Winsum, F. G. H. van Iterson, te Pietersburen Te Bruchem, P. Kruyt, eaud. te Hekendorp. AangenomenNaar Oterduin. J. J. S. Stuenuieycr, te Krewerd (Gr.) Naar Eys- den, N. W. Posthumus, te Hem (N.-H.) Naar Tholen, M. B Verkerk, te Arneinuiden. Naar Zwartsluis (toez.), P. Stegeuga, te Garderen. Naar Thesinge (toez), J. B. F. van Kleffens, cand. te 't Zandt. - Naar Dordrecht, J. L. N. Zillinger Molenaar, te Bolsward. Naar Yselmuiden, P. Zandt, te Loon-op-Zand. Bedankt Voor Brakel, P. Zandt, te Loon-op-Zand. Gereformeerde Kerk. Tweetal: Te Koevonlen, A. P. Lanting, te Üud-Loosdrecht en B. Roorda, te Ids- kenhuizen. Beroepen Te Witmarsum, Tj. Petersen, te Winsum (Fr.) Te Oudehorn (Fr.) G. Noordhof, te Lippenhuizen. Te Warns en Scharl, K. Veen, te Oostburg. Te Baarland, E. Schouten, te Bolnes. Te De Wilp (Gr.) G. Groot Nibbeling, te Hau- lerwijk. Te Scharnegoutum, G. H. de Jonge, te Dwingeloo. Aangenomen Naar Zevenhuizen (Gron.), A. Dekkers, te Anna-Jacoba-Polder. Naar Oosterbeek, J. H. Koers, te Ymuiden. BedanktVoor Koevorden, D. Steenlmis, te Ulruin. Voor Katendrecht, C. Linde boom, te Gorinchem. Doopsgez. Gemeente. Beroepen Te Hindeloopen en Koudum, A. de Jong, te Noordhorn. BedanktVoor Giethoorn, P.M. Heringa, te Warns. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag van 3-4,45 uur in de Chr. School. Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze Geloofsbelijdenis art. 27, m. o.. na de pauze De Beteekenis van het huisgezin voor de Maatschappij. Vergadering der Kuapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. De wet werkt toorn: want waar geene wet is, daar is ook geene overtreding. Romeinen 4: 15. Niet gemakkelijk onderwerpt zich de mensch aan den wil van anderen. Sinds Adam en Eva als God wilden zijn en eigen wil volbrengen, is de zucht om eigen heer en meester te zijn zonder God in 's inenschen hart aanwezig. Reeds in de kinderen komt dit duidelijk uit. Sla hen gade en gij zult bemerken, hoe zij er op uit zijn hun wil door te zetten. Was nu de mensch volmaakt, dan zou hij gewillig buigen onder Godswil en die der menschen. Doch nu open baart zich het tegendeel. En toch moet afstand gedaan van het alleen luisteren naar eigen wil. In Zijne genade heeft God de Over heid gegeven om der zonde wil. De gevolgen der overtredingen Zijner ge boden heeft de Heere willen tegengaan door menschen met macht en gezag over menschen te bekleeden. Daarom zal straf op de ongerechtigheden gesteld worden, wijl het goed is den mensch, die geneigd is tot kwade, tegen te gaan. Daarom zal geboden en verboden worden, wijl ieder mensch te leeren heeft zichzelf te verloochenen. Er mag alzoo nooit gevraagd O mensch, vindt gij het aangenaam of is het overeenkomstig uwen wil Dit wordt duidelijk als wij beschou wen hoe God de Heere, als hoogste Wetgever, Zijne menschen bestuurt en regeert. Des Heeren wil wordt ons te kennen gegeven in Zijn Woord. Zijne geboden en verboden geeft ons weer de Wet der Tien geboden op den Sinaï gegeven in het kort aldus saamgevat: Gij zult liefhebben den Heere uwen God met al wat in u is en den naaste als uzelven. Van die Wet, zegt Paul us, dat zij toorn werkt. Geene blijdschap baart het den mensch, als hij Gods gebod of verbod op zijnen weg ontmoet. Integen deel, hij wenscht, en zoekt om te kun nen doorgaan met zijn eigen wil. En wordt het hem bezwaarlijk te doen of te laten, wat hij begeert, dan ontsteekt weerstand in hem en toornig zoekt hij de schuld hij anderen dan zichzelf. Ook zal de tegenstand tegen des Heeren Wet aan het licht treden, als het gebod den mensch prikkelt om nog meer te overtreden. Stel de Wet aan den mensch voor in zijne eischen en de ervaring leert, hoe onwillig de op volging is. Nu openbaart zich de tegenstand niet steeds heftig en duidelijk. Daar is ook een tijdelijk verzet. Een stil aanhooren, gevolgd door kalmweg overtreden. In een loochenaar der goddelijke waarheid doet de weerstand tsgen Gods Wet zich anders voor dan bij een naamchristen. Echter toont het zien rondom ons en in ons de zekerheid ven dit woord der Heilige Schrift: De Wet werkt toorn. Geen dankbaarheid aan God vervult het harte bij de waarschuwing voor het overtreden van Gods wil. Dit vloeit voort uit het onvermogen om in de Wet des Hfeeren te aanschouwei eene, openbaring van Gods genade. Juist, omdat de Heere genadig is over de menschen, stelt Hij hun de Wet ,'oor, opdat zij weten zouden, hoe zom. g zij zijn. Zonder de Wet zou het o der scheid tusschen goed en kwaai niet duidelijk worden gekend. De sten van het geweten is door de zonde nbe- trouwbaar en kan geheel tot zv ijgen komen. Paulas voegt dan ook nog woorden er bij, om de noodzakelnl der Wet voor te stellen want s geene wet, is, daar is ook geene treding. Daarmede bedoelt hij niet Zoo\ Wet nooit aan den mensch beke\ ware geworden, zou hij geene zondig hebben. In het 2e hoofdstuk van dezen zelfden brief schrijft hijZoovelen als er zonder Wet gezondigd hebben, zul len ook zonder Wet verloren gaan. Hij wijst op de heidenen, die Gods Wet niet hebben en nochtans in handel en. wandel betoonen het werk der We geschreven in hunne harten. Te goed weet de apostel, hoe di mensch van nature verloren ligt in erf en dadelijke schuld. Een andere betee kenis hebben '■>- -ze woorden zonder Wet geene overtreding. Het is den mensch onmogelijk kennis te bekomen van zijne ongerechtigheden zonder de Wet, stelt Paulus de lezers der Heilige Schrift voor. Dan zou de mensch moeten klagen, gelijk die Babvloniër in den ouden tijd. die tot zijnen god moest zeggen, toen het hem niet naar wensch gingIk weet niet, wat ik misdaan heb. Steeds onzeker zou het leven dan zijn, in hopen en vreezen, of er moge lijkheid was tot vergeving, tot weg neming van alle schuld. Maar nu is de Wet bekend en daar door kan geweten worden de over tredingen. En niet alleen kan, maar ook moet de overtreding gekend, zal het wel worden met den zondaar. Wil dan de mensch niet kennen zijne zonde hij wendt zich af van de Wet. Begeert hij integendeel alles te weten, waarin hij tegen Zijnen God zondigde hij overpeinst de Wet. Zoo geeft dan het standpunt tegen over de Wet te verstaan, hoe het ge steld is met de inwendige begeerte'<Lss harten. Waar de Wet bekend is, kan geene uitvlucht worden gemaakt, doch moet met haar gerekend worden. En dan is het niet genoeg de Wet te hooren neen het doen der Wet is noodzakelijk. Dan wordt het aller best ondervonden de moeilijkheid om te doen wat geëischt wordt. De over tredingen treden dan het duidelijkst in het licht. Door Gods genadedaad is het moge lijk kennis te verkrijgen van de onge rechtigheden. God heeft den weg ge baand, dat de mensch zich als een zondaar kan leeren beschouwen. Doch nog verder strekt de genadige weldadigheid des Heeren. Hij heeft ook

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 7