godsdienstoefeningen. MEDEDEELINfiEH. Zaterdag 3 September 1910. Behoorende bij No. 1586 3lingen, Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp Met medewerking van H.H. Predikanten. Officieel Gedeelte. Week van 4—11 September 1910. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.l Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Jongelingsvereenigingen. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam. Ouddorp. Stichtelijke Overdenking, God scl\iep. hillende Cliristelij|te tie kerk in gebru(|( ten, die geen beje. ch ook zoo gaarne uzalem, en de Dnit. or Jiun behoefte (|e nog Jeruzalem bet ïeid, het middelpunt ilemEn de dochter 'd geweest, dat het Is verboden was, de n. Ver zijn ze ge. inde der aarde maar htenis gebleven. Eu -cht opnieuw in underfill Israels hut lem. Dat verlangen 11 in vereen iging en gen doet duizenden keil in het land der stad dat verlangen ui olijfgaarden phin- sinds eeuwen woest dat verlangen heeft eer doen spreken in lemdat verlangen kt tnsschen de Jo- tot geestdrift laten alen, en de anderen, dat hun vaderland ontwaakt. 'redigd zal worden laria het antwoord eere derheirscharen e mannen en oude raten van Jeruzalem, in de handen hebben der dagen, en de en vervuld worden es spelende op haar eere der heirscharen is in de oogen van mlks in deze dagen, in Mijn oogen won- ans nog de Arabier •ht, de Christen -san t om te aanbidden, <8 e heidenen vertreden, leidenen vervuld zijn. En daarom richt het ten en Mohammedaan die stad, eenmaal de ïeid, altijd de geliefde nst de stad, waar de n gevoerd in waarheid Gods beloften falen zalem gesteld tot een A. L. zout van den rijkdom. heeft ruimte genoeg terwijl gij thuis zuur et kiezen van vrienden, ze te verwisselen, als zit. itkent, verdubbeld zijn tus is de eenige Bijbel, ;elezen wordt. is de kennis van het SOMMELSDIJK. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Toorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Emmen. LANGSTRAAT. Nam. 2 uur Ds. Polhuijs van Stad aan 't Haringvliet. OOLTGENSPLAAT. Geen dienst. OUDE TONGE. Xam. 2 uur Ds. Kroese van Melissant. (Doopsbediening.) NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. tevens Doopsbediening. HERRINGEN. Voorm. 9,30 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Nam 2 uur Ds. Addink van Herkingen. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 u. Ds. Hoogendijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts. OUDDORP. Voorm. 9 leeskerk en nam. 2 uur Ds. de Gidts van Goedereede. (Doopsb.) MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur Ds. Diemer, Em. predikant te Bussum. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en 's av, 5,30 uur Ds. Esse- link. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. 2 (Gat. Zondag 35), en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av, 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur Ds Taal. OUDDORP. Voorm. 9 (voorber, H.-Avondmaal) en nam. .2 uur Ds. van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur leeskerk. HERKINGEN. Voorm, 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr. De Bres, cand. te Utrecht. Nederl. Hervormde Kerk. CatechisatieDonderdag 's morgens van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. Joh. Koert H. M. Kooman Jacob L. J. Looij E. J. de Ruiter Jacob. J. Born C. J. Schoonejongen Jacob. L. M. VroeginJeweij Adr. Wielhouwer Adr. CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Voor pastoriebouw in de Langstraat gevonden in de collecte op 21 Aug. te Oude Tonge een gift van f 10. Zondagschool „Sarauel" vm. 11-12 uur. CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond Geen catechisatie. Geen zondagschool. Ned. Hervormde Kerk. Wegens verbouwing in dé Kerk voor het plaatsen van het orgel, zal op Zondag 4 September geen godsdienstoefening ge houden worden. Zondagschool van 3-4 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. ZondagschoolNamiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderen van 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Voorm. van 9,30-10,30 uur. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaar; van 3,30-4,30uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. A. Groenendijk A. Klepper Jacob. A. v. Spluiiter J. Visser Jacomijntje. W. Tanis M. Komtebedde Elizabeth. J. Grin wis K. Tanis Maria. De gehouden collecte voor noodlij dende kerken en personen heeft opgebracht f 5. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen nam. 2 uur meisjes van 12-16 jaar nam. 3 uur meisjes boven 16 jaar >s avonds 6 uur jongens van 12-16 jaar. Doopsgezinde Kerk. Zondagschool: Nam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. BeroepenTe Glanerburg (toez.), G. J. van der Flier, te Ootmarsum. - Te Eisden N. W. Posthumus, te Hem. Te Dordrecht, J. L. N. Zillinger Molenaar, te Bolsward. Te Ilpendam (toez.), J. N, Dorst, te Moordrecht. Te Oterdum (Gr.) (toez.), J. Steenmeijer, te Krewerd. Aangenomen Naar Bleskensgraaf c.a., Joh. de Bree, caud. te Utrecht. Naar De Lier, A. Buurman, te Batenburg. Naar Heer-Hugovvaard, J. Broekema, te Neerlang broek Naar Nyega en Elahuizen, H. H Klokmeyer, cand. te Soest. Bedankt: Voor Hoevelaken, A. M. den Oudsten, te Wezep. Voor Oudemirdum c a N Warmolts Nz., te Hazerwoude. Voor Harmelem_J. Ravesloot te Tuil en 't Waal. Voor Leerdam, J. J. van Ingen, te Woubrugge. Voor Donkerbroek, S. Cuperus, te Ureterp. Gereformeerde Kerk. Tweetallen: Te Scharnegoutum, M. El- zinga te Grootegast (Gr en G. H. de Jonge te Dwingeloo. Te Baarland, W. Goed huis te Weesp en E. Schouten, te Bolnes. Drietallen: Te Westeremden (Gr.) J. Bouina, te Schettens, J. E. van der Laan, te Wijckel en Balk en C. W. de Vries te Oldeboorn. Te Witmarsum, G. Ch. Aalders te Tzumtnarum N. van Leeuwen, cand. te Amsterdam, en Tj. Petersen, te Vinsum (Gr.). Beroepen Te Koot en (Fr.),D. van Mourik te Hollum op Ameland. Te Katendreclit, 0. Lindeboom, te Gorinchem. Te Ooste rend (Texel), J. Visser, te Hyum (Fr.). Te Nieuvv-Amsterdani, A. J. de Boer, te Grijpskerk. Te Driebergen, A. Voogel, te Puttersboek. Te Coevorden, I). Steen huis, te Ulrum. Te Zevenhuizen (Gron.) A. Dekkers, te Anna-Jacoba-polder. Te IJselmonde, D. Steenhuis, te Ulrum. Te Willemstad, A. Scheele, te Veere. Te Utrecht, D. Hogenbirk, te Nederhorst-den Berg. Aangenomen: Naar Breda,A.Roorda, te Oude-Pekela. Naar Barneveld A. Janse te Neuzen. Naar Langerak bezijde De Lek J. Steffens, te Hylaard. Nieuwveen H. Ense- rink te Randwijk. BedanktVoor Onstwedde A. J. de Boer te Grijpskerk. Voor Nieuw-Pekela, J. Brinkman, te Beilen. Voor Waarder, A. Roorda, teOudePekela. VoorMeliskerke A. H.Niib >er te Lollum. VoorMurmerwoude F. Wiersma, te Engwierum. Voor Grand Rapids (Mich U. S. A.), A. Janse te Ter Neuzen. Voor Scharnegoutum, N. G. Kerssies te Den Ham. Voor Baarland, J. Meijer Jr., te Bierum. De Algem. Synode der Herv. Kerk heeft met 10 tegen 9 stemmen aangeno men een voorstel van dezen inhoud Een lid wil bepalingen zien opgenomen in het reglement, waardoor het mogelijk zal zijn het beginsel der evenredige vertegenwoor diging toe te passen. Een voorstel, dat geheel indruischt tegen de Belijdenis der Kerk. Maar hoe kan ook door modernen de leer gehandhaafd worden. Die taak wordt ook hen door Art. 11 op de schouders gelegd, en toch blijven zij er tegen ingaan Dit voorstel van hunne zijde zal met des te meer ijver in bidden en werken de Gereformeerden in de Herv. Kerk aanzetten om pal te staan. Wij twijfelen dan ook niet of genoemd voorstel wordt door de a.s. Classicale vergaderingen verworpen. Deze stuiptrekking van het wegstervend modernisme in de Herv. Kerk zal de ge- wenschte uitwerking niet hebben. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag van 3-4,45 uur in de Clir. School. Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze J. B. no. 19, na de pauze Kerkgeschie denis. Vergadering der Knapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereenigiiig op G. G. Emanuel" Zondagnamiddag om 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. Vergadering de: Knapenvereen. opG.G. »SamueU Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. In den beginne schiep God den Hemel en de aarde. Genesis 1 1 Met weinig woorden vangt de H, Schrift aan mede te deelen het ontstaan van alle dingen, zichtbare en onzichtbare. Hemel en aarde zijn door God in het aanzijn geroepen. Dit eerste vers van het Bijbelboek dwingt al terstond stelling te nemen teg3n alle meeningen, die het worden der dingen toeschrijven aan machten buiten God. Het noopt tot de belijde nis Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. Hier vangt de scheiding aan tusschen hen, die meenen dat in den loop van millioenen jaren het een uit. het ander is voortgekomen. Van hier loopen de wegen uit een van hen, die buigen voor het Woord Gods en van hen, die niet weten vanwaar het allereerste, dat bestond, is gekomen. Wie dit eerste woord des Bijbels ver werpt, ontkent daarmede, nevens de scheppende daad Gods, de Voorzienig heid in het regeeren en onderhouden der wereld. Dan vervalt ook zonde en straf, verantwoordelijkheid des menschen aan God en oordeel over de afval van God, Door de openbaring Gods bekend ge maakt met de wording der were ld, kon Mozes beschrijven de Schepping. In den beginne, zoo vangt hij aan. Daarmede geeft hij te kennen, dat de tijd begon op het oogenblik van de eerste scheppingsdaad Gods. Van die stonde aan snelt de tijd voort tot den laatsten dag om alsdan weder de eeu wigheid alleen te laten bestaan. Geen enkele poging lezen wij om het bestaan en het wezen Gods te verkla ren en te omschrijven. God schiep, wordt ons gemeld, als weet iedereen, wie God is. Doch, waarom nog noodig te zeggen zoover het een menschenkind gegeven is God te kennén, nu Mozes gereed staat te beschrijven, hoe alle dingen zijn door den wil van God gekomen en door diens wil worden in stand gehou den. 't Is overbodig nu hij in zijne boe ken zal laten uitkomen de macht, de wijsheid, de rechtvaardigheid, de ge nade, kortom, alle deugden Gods. Wie begeert te weten, wie die God is, hij leze en onderzoeke verder. Dan zal hij vernemen van den Drieënigen God en zichzelf als mensch beter leeren kennen. Die God schiep den Hemel en de aarde, Hij schiep dat is geheel iets anders dan maken of voortbrengen. Voor alles wat de mensch zal maken moet eerst grondstof aanwezig zijn. Maar God de Heere spreekt en roept de dingen, die niet waren en zij zijn er. Zijn wil ge biedt en het wordt terstond. Ook dit woord „scheppen" wordt duidelijk door verder te lezen. Daar wordt aldra ons vermeld: God zeide: Er zij licht en er werd licht. Aldus werd voortgebracht het heir des hemels, zon, maan en sterren en de aarde met al wat daarop is, naar het bevel des Heeren. De onzichtbare en de zichtbare schepping is gekomen op het Woord Gods. De Heere is derhalve eigenaar van alles. Hij kan doen met het zijne, wat Hij wil. Wat Hij nog dagelijks schenkt het is naar Zijn welbehagen wat Hij ontnemen wil, het is Zijn recht. Te minder heeft de mensch te eischen, nu alles onder den vloek ligt om de zonde. God heeft alles goed geschapen, zon der gebreken. Daarvan getuigen nog heden de orde en regelmaat in de schepping. Zoo vast rekent de mensch daarmede, dat hij van te voren zijne handelingen daarnaar regelt. Die regel maat maakt het mogelijk lang vooruit bv. de zons- en maauverduisteringen te berekenen. Laat ons ook niet ver geten de nauwkeurigheid en schoon heid der schepping. Hoevele malen ook vergroot door den microscoop blijft elk schepseltje tot in het geringste toonen stervormige, kunstige maaksel uit des Heeren sehatkameren. Ook kan het uwe aandacht niet ont gaan, welk een krachten door God in de natuur gelegd zijn. Hoe verkondigen de uitvindingen op verschillend gebied van de macht en majesteit van Hem, die deze op zijn stem deed ontstaan. Hoe juist zijn zij door den mensch te gebruiken. Hoe helpen zij hem in den strijd op aarde. Ziet rondom u, hoeveel schepselen zijn er op de aarde'? Ontel baar is het levend geschapene en die allen schiep de Heere en onderhoud Hij tot op dezen dag. Welk een verscheidenheid op den aardbodem. Een menschenleven is te kort om het al te onderzoeken. Geslacht aan geslacht speurt onder de menschen na in de schepping en nog is niet alles in het bereik van den mensch. De ster renhemel wordt met vergrootglas door-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11