godsdienstoefeningen.
MEDEDEELINfiEH.
Zaterdag 3 September 1910.
Behoorende bij No. 1586
3lingen,
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp
Met medewerking van H.H. Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Week van 4—11 September 1910.
Ned. Hervormde Kerk.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.l
Ned. Herv. Kerk.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Dirksland.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Stellendam.
Ouddorp.
Stichtelijke Overdenking,
God scl\iep.
hillende Cliristelij|te
tie kerk in gebru(|(
ten, die geen beje.
ch ook zoo gaarne
uzalem, en de Dnit.
or Jiun behoefte (|e
nog Jeruzalem bet
ïeid, het middelpunt
ilemEn de dochter
'd geweest, dat het
Is verboden was, de
n. Ver zijn ze ge.
inde der aarde maar
htenis gebleven. Eu
-cht opnieuw in
underfill Israels hut
lem. Dat verlangen
11 in vereen iging en
gen doet duizenden
keil in het land der
stad dat verlangen
ui olijfgaarden phin-
sinds eeuwen woest
dat verlangen heeft
eer doen spreken in
lemdat verlangen
kt tnsschen de Jo-
tot geestdrift laten
alen, en de anderen,
dat hun vaderland
ontwaakt.
'redigd zal worden
laria het antwoord
eere derheirscharen
e mannen en oude
raten van Jeruzalem,
in de handen hebben
der dagen, en de
en vervuld worden
es spelende op haar
eere der heirscharen
is in de oogen van
mlks in deze dagen,
in Mijn oogen won-
ans nog de Arabier
•ht, de Christen -san
t om te aanbidden,
<8
e heidenen vertreden,
leidenen vervuld zijn.
En daarom richt het
ten en Mohammedaan
die stad, eenmaal de
ïeid, altijd de geliefde
nst de stad, waar de
n gevoerd in waarheid
Gods beloften falen
zalem gesteld tot een
A. L.
zout van den rijkdom.
heeft ruimte genoeg
terwijl gij thuis zuur
et kiezen van vrienden,
ze te verwisselen, als
zit.
itkent, verdubbeld zijn
tus is de eenige Bijbel,
;elezen wordt.
is de kennis van het
SOMMELSDIJK.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Toorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Emmen.
LANGSTRAAT.
Nam. 2 uur Ds. Polhuijs van Stad aan 't
Haringvliet.
OOLTGENSPLAAT.
Geen dienst.
OUDE TONGE.
Xam. 2 uur Ds. Kroese van Melissant.
(Doopsbediening.)
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink.
tevens Doopsbediening.
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
Nam 2 uur Ds. Addink van Herkingen.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 u. Ds. Hoogendijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts.
OUDDORP.
Voorm. 9 leeskerk en nam. 2 uur Ds.
de Gidts van Goedereede. (Doopsb.)
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur Ds. Diemer,
Em. predikant te Bussum.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en 's av, 5,30 uur Ds. Esse-
link.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9, nam. 2 (Gat. Zondag 35), en 's
av. 5,30 uur leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av, 6 uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9.30 en 's av. 6 uur Ds Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 (voorber, H.-Avondmaal) en
nam. .2 uur Ds. van Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur
leeskerk.
HERKINGEN.
Voorm, 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds. Róssing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr. De Bres,
cand. te Utrecht.
Nederl. Hervormde Kerk.
CatechisatieDonderdag 's morgens van
9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
Joh. Koert H. M. Kooman Jacob L.
J. Looij E. J. de Ruiter Jacob.
J. Born C. J. Schoonejongen Jacob.
L. M. VroeginJeweij Adr. Wielhouwer Adr.
CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11,
nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Voor pastoriebouw in de Langstraat
gevonden in de collecte op 21 Aug. te
Oude Tonge een gift van f 10.
Zondagschool „Sarauel" vm. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond
Geen catechisatie.
Geen zondagschool.
Ned. Hervormde Kerk.
Wegens verbouwing in dé Kerk voor
het plaatsen van het orgel, zal op Zondag
4 September geen godsdienstoefening ge
houden worden.
Zondagschool van 3-4 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNamiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderen van 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Voorm. van 9,30-10,30 uur.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaar; van 3,30-4,30uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
A. Groenendijk A. Klepper Jacob.
A. v. Spluiiter J. Visser Jacomijntje.
W. Tanis M. Komtebedde Elizabeth.
J. Grin wis K. Tanis Maria.
De gehouden collecte voor noodlij
dende kerken en personen heeft opgebracht
f 5.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen nam. 2 uur meisjes van 12-16
jaar nam. 3 uur meisjes boven 16 jaar
>s avonds 6 uur jongens van 12-16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
Zondagschool: Nam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
BeroepenTe Glanerburg (toez.), G. J.
van der Flier, te Ootmarsum. - Te Eisden
N. W. Posthumus, te Hem. Te Dordrecht,
J. L. N. Zillinger Molenaar, te Bolsward.
Te Ilpendam (toez.), J. N, Dorst, te
Moordrecht. Te Oterdum (Gr.) (toez.), J.
Steenmeijer, te Krewerd.
Aangenomen Naar Bleskensgraaf c.a.,
Joh. de Bree, caud. te Utrecht. Naar
De Lier, A. Buurman, te Batenburg. Naar
Heer-Hugovvaard, J. Broekema, te Neerlang
broek Naar Nyega en Elahuizen, H. H
Klokmeyer, cand. te Soest.
Bedankt: Voor Hoevelaken, A. M. den
Oudsten, te Wezep. Voor Oudemirdum
c a N Warmolts Nz., te Hazerwoude.
Voor Harmelem_J. Ravesloot te Tuil en 't
Waal. Voor Leerdam, J. J. van Ingen,
te Woubrugge. Voor Donkerbroek, S.
Cuperus, te Ureterp.
Gereformeerde Kerk.
Tweetallen: Te Scharnegoutum, M. El-
zinga te Grootegast (Gr en G. H. de Jonge
te Dwingeloo. Te Baarland, W. Goed
huis te Weesp en E. Schouten, te Bolnes.
Drietallen: Te Westeremden (Gr.) J.
Bouina, te Schettens, J. E. van der Laan,
te Wijckel en Balk en C. W. de Vries te
Oldeboorn. Te Witmarsum, G. Ch. Aalders
te Tzumtnarum N. van Leeuwen, cand. te
Amsterdam, en Tj. Petersen, te Vinsum (Gr.).
Beroepen Te Koot en (Fr.),D. van Mourik
te Hollum op Ameland. Te Katendreclit,
0. Lindeboom, te Gorinchem. Te Ooste
rend (Texel), J. Visser, te Hyum (Fr.).
Te Nieuvv-Amsterdani, A. J. de Boer, te
Grijpskerk. Te Driebergen, A. Voogel,
te Puttersboek. Te Coevorden, I). Steen
huis, te Ulrum. Te Zevenhuizen (Gron.)
A. Dekkers, te Anna-Jacoba-polder. Te
IJselmonde, D. Steenhuis, te Ulrum. Te
Willemstad, A. Scheele, te Veere. Te
Utrecht, D. Hogenbirk, te Nederhorst-den
Berg.
Aangenomen: Naar Breda,A.Roorda, te
Oude-Pekela. Naar Barneveld A. Janse
te Neuzen. Naar Langerak bezijde De Lek
J. Steffens, te Hylaard. Nieuwveen H. Ense-
rink te Randwijk.
BedanktVoor Onstwedde A. J. de Boer
te Grijpskerk. Voor Nieuw-Pekela, J.
Brinkman, te Beilen. Voor Waarder, A.
Roorda, teOudePekela. VoorMeliskerke A.
H.Niib >er te Lollum. VoorMurmerwoude
F. Wiersma, te Engwierum. Voor Grand
Rapids (Mich U. S. A.), A. Janse te Ter
Neuzen. Voor Scharnegoutum, N. G.
Kerssies te Den Ham. Voor Baarland, J.
Meijer Jr., te Bierum.
De Algem. Synode der Herv. Kerk
heeft met 10 tegen 9 stemmen aangeno
men een voorstel van dezen inhoud Een
lid wil bepalingen zien opgenomen in het
reglement, waardoor het mogelijk zal zijn
het beginsel der evenredige vertegenwoor
diging toe te passen.
Een voorstel, dat geheel indruischt tegen
de Belijdenis der Kerk. Maar hoe kan
ook door modernen de leer gehandhaafd
worden. Die taak wordt ook hen door Art.
11 op de schouders gelegd, en toch blijven
zij er tegen ingaan
Dit voorstel van hunne zijde zal met
des te meer ijver in bidden en werken de
Gereformeerden in de Herv. Kerk aanzetten
om pal te staan. Wij twijfelen dan ook niet
of genoemd voorstel wordt door de a.s.
Classicale vergaderingen verworpen.
Deze stuiptrekking van het wegstervend
modernisme in de Herv. Kerk zal de ge-
wenschte uitwerking niet hebben.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag
van 3-4,45 uur in de Clir. School.
Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze
J. B. no. 19, na de pauze Kerkgeschie
denis.
Vergadering der Knapenvereeniging,
Zondagmiddag van 3-4 uur.
Vergadering der Jongelingsvereenigiiig op
G. G. Emanuel" Zondagnamiddag om
1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk.
Vergadering de: Knapenvereen. opG.G.
»SamueU Zondagmiddag 1,30 uur in de
Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
In den beginne schiep
God den Hemel en de
aarde. Genesis 1 1
Met weinig woorden vangt de H, Schrift
aan mede te deelen het ontstaan van
alle dingen, zichtbare en onzichtbare.
Hemel en aarde zijn door God in het
aanzijn geroepen.
Dit eerste vers van het Bijbelboek
dwingt al terstond stelling te nemen
teg3n alle meeningen, die het worden
der dingen toeschrijven aan machten
buiten God. Het noopt tot de belijde
nis Ik geloof in God den Vader, den
Almachtige, Schepper des hemels en
der aarde.
Hier vangt de scheiding aan tusschen
hen, die meenen dat in den loop van
millioenen jaren het een uit. het ander
is voortgekomen. Van hier loopen de
wegen uit een van hen, die buigen
voor het Woord Gods en van hen, die
niet weten vanwaar het allereerste,
dat bestond, is gekomen.
Wie dit eerste woord des Bijbels
ver werpt, ontkent daarmede, nevens de
scheppende daad Gods, de Voorzienig
heid in het regeeren en onderhouden
der wereld. Dan vervalt ook zonde en
straf, verantwoordelijkheid des menschen
aan God en oordeel over de afval van
God,
Door de openbaring Gods bekend ge
maakt met de wording der were ld, kon
Mozes beschrijven de Schepping.
In den beginne, zoo vangt hij aan.
Daarmede geeft hij te kennen, dat de
tijd begon op het oogenblik van de
eerste scheppingsdaad Gods. Van die
stonde aan snelt de tijd voort tot den
laatsten dag om alsdan weder de eeu
wigheid alleen te laten bestaan.
Geen enkele poging lezen wij om het
bestaan en het wezen Gods te verkla
ren en te omschrijven. God schiep, wordt
ons gemeld, als weet iedereen, wie God
is.
Doch, waarom nog noodig te zeggen
zoover het een menschenkind gegeven
is God te kennén, nu Mozes gereed
staat te beschrijven, hoe alle dingen
zijn door den wil van God gekomen en
door diens wil worden in stand gehou
den. 't Is overbodig nu hij in zijne boe
ken zal laten uitkomen de macht, de
wijsheid, de rechtvaardigheid, de ge
nade, kortom, alle deugden Gods. Wie
begeert te weten, wie die God is, hij
leze en onderzoeke verder. Dan zal hij
vernemen van den Drieënigen God en
zichzelf als mensch beter leeren kennen.
Die God schiep den Hemel en de aarde,
Hij schiep dat is geheel iets anders
dan maken of voortbrengen. Voor alles
wat de mensch zal maken moet eerst
grondstof aanwezig zijn. Maar God de
Heere spreekt en roept de dingen, die
niet waren en zij zijn er. Zijn wil ge
biedt en het wordt terstond. Ook dit
woord „scheppen" wordt duidelijk door
verder te lezen. Daar wordt aldra ons
vermeld: God zeide: Er zij licht en er
werd licht.
Aldus werd voortgebracht het heir
des hemels, zon, maan en sterren en
de aarde met al wat daarop is, naar
het bevel des Heeren. De onzichtbare
en de zichtbare schepping is gekomen
op het Woord Gods.
De Heere is derhalve eigenaar van
alles. Hij kan doen met het zijne, wat
Hij wil. Wat Hij nog dagelijks schenkt
het is naar Zijn welbehagen wat Hij
ontnemen wil, het is Zijn recht. Te
minder heeft de mensch te eischen, nu
alles onder den vloek ligt om de zonde.
God heeft alles goed geschapen, zon
der gebreken. Daarvan getuigen nog
heden de orde en regelmaat in de
schepping. Zoo vast rekent de mensch
daarmede, dat hij van te voren zijne
handelingen daarnaar regelt. Die regel
maat maakt het mogelijk lang vooruit
bv. de zons- en maauverduisteringen
te berekenen. Laat ons ook niet ver
geten de nauwkeurigheid en schoon
heid der schepping. Hoevele malen ook
vergroot door den microscoop blijft elk
schepseltje tot in het geringste toonen
stervormige, kunstige maaksel uit des
Heeren sehatkameren.
Ook kan het uwe aandacht niet ont
gaan, welk een krachten door God in
de natuur gelegd zijn. Hoe verkondigen
de uitvindingen op verschillend gebied
van de macht en majesteit van Hem,
die deze op zijn stem deed ontstaan.
Hoe juist zijn zij door den mensch te
gebruiken. Hoe helpen zij hem in den
strijd op aarde. Ziet rondom u, hoeveel
schepselen zijn er op de aarde'? Ontel
baar is het levend geschapene en die
allen schiep de Heere en onderhoud Hij
tot op dezen dag.
Welk een verscheidenheid op den
aardbodem. Een menschenleven is te
kort om het al te onderzoeken. Geslacht
aan geslacht speurt onder de menschen
na in de schepping en nog is niet alles
in het bereik van den mensch. De ster
renhemel wordt met vergrootglas door-