iodsdienstoefeningen.
MEDEDEELINGEN.
Zaterdag 6 Augustus 1910.
Behoorende bij No. 1578.
en,
Jongelingsvereenigingen.
Stichtelijke Overdenking,
1
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van H.H. Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Ned. Hervormde Kerk.
Gereformeerde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaatd
Ned. Herv. Kerk.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Dirksland.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Synode der Ned. Herv. Kerk.
Stad aan 't Haringvliet.
Stellendam.
Ouddorp.
Die in den zomer vergadert.
|rzaak van
misschien
»0, zeker,
antwoord,
niet. »En
eën heele
Ift stof tot
lige samen-
1 Kerkes en
jingen aan
{aderingen
boeken en
|i critieken.
aan eenige
Ibij veel en
1 en binnen-
Ikrijk Gods.
bijzondere
liet nauw-
lis wel eens
ISehotsohen
Irails en het
I de wagens
lig vorderen
lijn Kookt
Jweegkracht
Istus moet
re beweging
bt. Het vnur
pr op kook-
uitwendige
I zoo weinig.
gevaar, dat
|n den stof-
geeetelijke
llfs een we-
1 te Edinburg
her het vele
In stoom.
Li de harten
[Iden we om
van den
li'hine, welke
llukkig, er is
Irvloedig om
Ier dan ooit
rijken zegen.
|h. 16 13
.1
i gij God niet
komt wel eens
van waar gij
LaürillaRd.
Week van 714 Aug. 1010.
SOMMELSDIJK.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 uur Ds. Jansen van Nieuw-
vliet (Z.)
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 u. dhr Hack van de Langstraat.
LANGSTRAAT.
Nam. 2 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. de Gidts
van Goedereede.
OUDE TONGE.
Nam. 2 Ds. Kroese van Melissant en
's av. 6 uur dhr. Hack van de Lang
straat, (Bijz. collecte voor 't orgel.)
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink.
(Doopsbediening.)
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
Voorm. 9 uur Ds. Lammers.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 u. Ds. Hoogendijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 u. Ds. v. d. Kooij v. Ouddorp.
OUDDORP.
Voorm. 9 leeskerk, nam. 2 (Doopsbed.,)
en 's av. 6 uur (Bidstond voor Chr. On
derwijs) Ds. v. d. Kooij.
Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur dhr. Koster
van Appelscha.
STAD AAN 't RARLNGVLIET.
Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 u. Ds. Esselink.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 en nam. 2 (Cat, Zondag 31)
en 's av. 5,30 uur leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 (voorb. H.-Avondm.) en 's av.
6 uur Ds. Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur
leeskerk.
HERRINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds. Róssing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr Van Asch
cand. te Hilversum.
Nederl. Hervormde Kerk.
Attestatie ingekomen van Alida Johanna
Meijses van Amsterdam.
Gedoopte kinderen
Vaders Moeders Doopelingen
J. Kamerling F. Hollaar Mattheus
C. Blok A. van Delft Dirkje
M. v. d. Slik A. Knape Jaspert
W. van der Bij P. v. Gelder Dirk
K. Kievit A. Prins Johanna
J. Lodder E. v. d. Berg Maatje
H. van Heemst W. Schellevis Domis
J. van Beek N. E. v. d. Broek Wouter
Geen catechisatie.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen zondagschool.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond
Catechisatie Woensdag van 2-3 uur
voor de schoolkinderen.
Zondagschool van 4-5 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
De opbrengst der gehouden collecte
bedroeg f 5,54 voor de Generale kas op
Zondag 31 Juli. t
Zondagschool van 3-4 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
Catechisatie Maandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vra. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur.
Zondagschool Nam, van 1,30-2,30 uur.
Catechisatie: Dinsdag vm. van 10,30-
11,30 uur voor de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaar; van 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Catechisatie voor de schoolkinderen.
Met attestatie overgekomen van Kruis
land, Jacob Franke en Adriana Hendrika
Schot.
Gedoopte kinderen
Vaders.
J. van Dam
K. Tanis
J. Jansen
Jb. Franke
P. Hoogmoed
K. Hoogmoed
M, Bruggeman
Moeders. Doopelingen.
P. Voogd Neeltje C.
N. de Keizer Elizabeth
P. van Dam Maria
A. H. Schot Johanna M.
K. v. Tigchelen Nelis
M. Luime Maria
W. Soeieman Frans
Ned. Hervormde Kerk.
Uniecollecte zal deze week langs de
huizen gehouden worden. Moge er getoond
worden de belangstelling der gemeente in
de uitbreiding der School, die zeer noodza
kelijk is. De Heere neige daartoe de harten,
daar het waar blijft't Is zaliger te geven
dan te ontvangen.
Catechisatie op de gewone uren, alleen
voor schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. §,45 school
kinderen Maandagavond 6 uur meisjes van
12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j.
en 8 uur meisjes boven 16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
Zondagschool: Nam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Beroepen Te Maastricht, R. G. J. Schou
ten, te Midwolde (Oldambt). Te Doetin-
chem, G. J. J Bleeker, te Ouderkerk aan
den Amstel. Te Zoeterwoude. J. Hengeveld,
cand. te Woerden. Te Zegveld. L. van
Mastrigt, te Barneveld. Te Hoevelaken
A. M. den Oudsten, te Wezep (Geld.) Te
Ovezande en Driewegen, H. Smelt, te
Wissekerke
Aangenomen Naar De Meern (toez.), B.
Gijzel, cand. te Hilversum.Naar Anloo
(Dr.), W. A. Hoek, cand. te Oudewater.
Naar Pretoria (Z.-A.), H. C. M. Fourie,
cand. te Utrecht. - Naar St. Kruis (Z.) J.
J. H. Visch cand. te Sleeuwijk. Naar
Dubbeldam, J. A, van Voorthuisen, te
GriessenÜudkerk. Naar Veldhoven c.a.
A. H. Wefers Bettink, cand. te Utrecht.
BedanktVoor Wijhe, Dr. W. J. M.
Engelberts, te Amsterdam Voor Bruchem, J.
G. Dekking, te Monster. Voor Harderwijk
(toez.), G. Bolkestein M.Hz te Harich.
Voor Asperen en Terheyde-aan-Zee, B. Gij
zel cand. te Hilversum. Voor Middelbert
(toez.), J. H. Heckman, te Olst. Voor
Krommeniedijk, N W. Posthumus, te Hem
(N.-H.).
Geref. Kerken.
Tweetallen Te Nieuwe-Pekela, J. Brink
man, te Beilen en H. Hangelbroek, te Borger.
Te Baarland, J. Meijer Jr., te Bierum
en A. Schippers, te Maasdijk. Te Schar-
negoutum, N. G Kerssies, te Den Ham en
T. Petersen, te Winsum.
Beroepen Te 2e Exloërmond, P. H. de
Jonge, te Sleeuwijk. Te Wolfaartsdijk,
F. H. Boersma, te Wirdum. Te Hoog
vliet, P. van Hoven, cand. te Leiden.
Aangenomen Naar Nieuw-Loosdrecht,
A. Knoll, te Zwijndrecht. Naar Numans-
dorp, R. Koolstra, te Haamstede.
BedanktVoor Zwolle, Dr. T. Hoekstra,
te 's Hertogenbosch.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen Te Drachten, A. M. Berkhoff,
cand. te 's-Gravenhage. Te Haarlem, A.
M Berkhoff, cand. te 's-Gravenhage.
Te Sliedrecht, J. D. Barth, cand. te 's
Gravenhage.
Evang. Lath. Kerk.
Beroepen Te Amersfoort, Dr. H. J. To-
xopeus, to Harlingen.
Door de samengestelde wijze van afvaar
diging bestaat de Synode dit jaar uit 10
modernen en 9 orthodoxen (in volgende
jaren zal de meerderheid orthodox zijn.)
Tot nog toe heeft zij zich alleen bezig
gehouden met verslagen en geldzaken van
de verschillende fondsen. Een uittreksel
van de handelingen in deze zaken te geven
is in een kort bestek niet mogelijk. Alleen
zij vermeld, dat sinds 1905 het aantal pre
dikantsplaatsen met 12 vermeerderd is,
zoodat nu 1357 gemeenten bestaan met
1630 predikantsplaatsen. Dit laatste getal
zal nog grooter moeten worden, als men
bedenkt., hoe bv. in Rotterdam één predi
kant oj) de 20.000 zielen gevonden wordt
in de Herv. Kerk.
Nog plotseling kwam het bericht van
het overlijden van Dr. Ph. J. Hoedemaker.
Een man, wiens naam niet zal vergeten
worden. In de kerkelijke bewegingen, trad
hij steeds als een strijder op zijn post.
Ook was hij een kamper voor de Friesch-
Christelijke Historische beginselen „Een
staat met den Bijbel." Van 18801888
hoogleeraar aan de Vrije Universiteit heeft
hij van 18681909 als predikant gearbeid.
Vergadering der Jongelingsvereeniging op
G. G. Emanuel" Zondagnamiddag 0111
1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk.
Vergadering de. Knapenvereen. op G.G.
Samuel* Zondagmiddag 1,30 uur in de
Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
Die in den zomer vergadert, is
een verstandig zoon maar
die in den oogst vast slaapt, is
een zoon, die beschaamt maakt.
Spreuken 10 5
De zomertijd is de tijd van inzame
ling. Wanneer de koesterende stralen
der zon hebben gerijpt, wat den landman
verblijdt, slaan de nijvere handen aan
den arbeid om bijeen te vergaderen.
Dan worden de krachten ingespannen,
met den tijd wordt gewoekerd en tragen
vinden geen lof. De verwachting, die
in den zaaitijd leefde in het hart, is tot
vervulling gekomen.
Wanneer God zulk een zegen aan
den mensch schenkt, kan hij niet anders
dan verheugd zich tot den arbeid
begeven. In dien tijd in te zamelen is
het werk van een verstandig mensch.
Gedachtig aan den winter, als de akker
ledig ligt, beschikt zich de wijze voor
raad in den zomer. Hij ziet vooruit en
rekent met de dagen, die nog komen
zullen. Om geen gebrek te hebben in
den tijd, waarin de aarde hem niets
kan geven, maakt hij zich op, als te
verkrijgen is, wat hij noodig heeft.
Tegenover dezen verstandige staat de
onnadenkende. Als tegenbeeld van den
vooruitziende stelt zich de zorgelooze.
Zoekt de eerste een langen werkdag, de
laatste jaagt een langen rusttijd na.
Geen zorg voor de toekomst, alleen de
begeerte van het oogenblik drijft den
tragen werker in den tijd van inspan
ning. Hij heeft de sluimering lief en
denkt er niet aan otn terwille van de
dagen, die komen zullen, zich thans
iets te ontzeggen van de hem zoo be
haaglijke rust.
Verstandig zal niemand dit gedrag
noemen. Deze handelwijze, zegt Salomo,
maakt beschaamd. Wie de tijd van
inzameling laat voorbijgaan, zal in den
tijd daarna bedrogen uitkomen.
Twee menschen worden ons hier als
voorbeeld voorgehouden. De vlijtige, die
alles inspant om het heden recht te
gebruiken en de man, die meent mor
gen te kunnen volbrengen, waartoe hem
heden de tijd ontbreekt, wijl geen zorg
voor de toekomst hem verontrust.
Zal het niet moeilijk vallen onder
de menschen, in hun handel en wan
del op aarde, zoodanige aan te wijzen,
bij hun werken voor aardsche belangen,
ook in het leven en arbeiden voor de
hemelsche dingen kan gemakkelijk
onderscheid worden gemaakt.
De gelegenheid om te verkrijgen, wat
voor de toekomst noodig en nuttig is,
zal niet ongebruikt worden gelaten.
Hier zuilen wij niet spreken over
de tijden en gelegenheden die, aan den
mensch eene bijzonder goede omstan
digheid aanbieden om zijn geluk en
voorspoed te bevorderen. Laat het
genoeg zijn te wijzen bv. op de jaren
der jeugd. Dan moet wat nuttigs geleerd
worden, het is de tijd van voorberei
ding voor het toekomstig beroep, van
zorg oin onder de menschen een goeden
onbesproken naam te hebben. Dan moet
de grond gelegd om goed door de wereld
te kunnen komen.
Deze en nog meerdere gelegenheden,
die de mensch niet dan tot zijne schade
en schande kan laten voorbijgaan,
blijven rusten om stil te staan bij den
zomer- en oogsttijd in het geestelijke
leven.
Telkens wanneer er gelegenheid is
om voedsel voor de ziel te bekomen,
om het Woord Gods te hooren, is het
tijd van vergaderen. Wie wijs is, geeft
op deze tijden acht. De trage en onver
standige haast zich niet en blijft in den
slaap der zonde.
Is het oog open en het hart opmerk
zaam voor de toekomst, geen gelegen
heid zal verzuimd worden om, kon het
zijn, van de spijze, die niet vergaat,
te ontvangen.
Wie zal dan de ijverigste bevonden
worden
Deze, die weet en beseft, dat niet
steeds tijd en gelegenheid zal geschon
ken worden. Als het woord „haast u
om uw 's levenswil" is verstaan en
geen rust' meer gekend wordt in het
leven zonder Christus, zonder gerech
tigheid. Deze is de verstandige, die den
korten levenstijd uitkoopt, gedachtig
aan het einde en aan het oordeel. De
wijze is hij, die verstaan mag de roep
stem om rust te zoeken bij den Heere
Jezus.
Alzoo is dit de dag van inzamelen als
de Heere tot de ziele van vrede spreekt
wanneer de Zone Gods zich heeft
geopenbaard als het eeuwige leven.
Ook hier komt alle zegen van Boven,
Of er veel of weinig wordt ingezameld
hangt af van den Almachtige, die alle
dingen kan doen meewerken of tegen
staan.