iodsdienstoefeningen. MEDEDEELINGEN. Zaterdag 6 Augustus 1910. Behoorende bij No. 1578. en, Jongelingsvereenigingen. Stichtelijke Overdenking, 1 Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van H.H. Predikanten. Officieel Gedeelte. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. MIDDELHARNIS. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaatd Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Synode der Ned. Herv. Kerk. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam. Ouddorp. Die in den zomer vergadert. |rzaak van misschien »0, zeker, antwoord, niet. »En eën heele Ift stof tot lige samen- 1 Kerkes en jingen aan {aderingen boeken en |i critieken. aan eenige Ibij veel en 1 en binnen- Ikrijk Gods. bijzondere liet nauw- lis wel eens ISehotsohen Irails en het I de wagens lig vorderen lijn Kookt Jweegkracht Istus moet re beweging bt. Het vnur pr op kook- uitwendige I zoo weinig. gevaar, dat |n den stof- geeetelijke llfs een we- 1 te Edinburg her het vele In stoom. Li de harten [Iden we om van den li'hine, welke llukkig, er is Irvloedig om Ier dan ooit rijken zegen. |h. 16 13 .1 i gij God niet komt wel eens van waar gij LaürillaRd. Week van 714 Aug. 1010. SOMMELSDIJK. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 uur Ds. Jansen van Nieuw- vliet (Z.) STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9 u. dhr Hack van de Langstraat. LANGSTRAAT. Nam. 2 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. de Gidts van Goedereede. OUDE TONGE. Nam. 2 Ds. Kroese van Melissant en 's av. 6 uur dhr. Hack van de Lang straat, (Bijz. collecte voor 't orgel.) NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. (Doopsbediening.) HERRINGEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Voorm. 9 uur Ds. Lammers. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 u. Ds. Hoogendijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 u. Ds. v. d. Kooij v. Ouddorp. OUDDORP. Voorm. 9 leeskerk, nam. 2 (Doopsbed.,) en 's av. 6 uur (Bidstond voor Chr. On derwijs) Ds. v. d. Kooij. Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur dhr. Koster van Appelscha. STAD AAN 't RARLNGVLIET. Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 u. Ds. Esselink. DEN BOMMEL. Voorm. 9 en nam. 2 (Cat, Zondag 31) en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9,30 (voorb. H.-Avondm.) en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 'sav. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur leeskerk. HERRINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr Van Asch cand. te Hilversum. Nederl. Hervormde Kerk. Attestatie ingekomen van Alida Johanna Meijses van Amsterdam. Gedoopte kinderen Vaders Moeders Doopelingen J. Kamerling F. Hollaar Mattheus C. Blok A. van Delft Dirkje M. v. d. Slik A. Knape Jaspert W. van der Bij P. v. Gelder Dirk K. Kievit A. Prins Johanna J. Lodder E. v. d. Berg Maatje H. van Heemst W. Schellevis Domis J. van Beek N. E. v. d. Broek Wouter Geen catechisatie. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Geen zondagschool. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond Catechisatie Woensdag van 2-3 uur voor de schoolkinderen. Zondagschool van 4-5 ure. Ned. Hervormde Kerk. De opbrengst der gehouden collecte bedroeg f 5,54 voor de Generale kas op Zondag 31 Juli. t Zondagschool van 3-4 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. Catechisatie Maandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vra. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur. Zondagschool Nam, van 1,30-2,30 uur. Catechisatie: Dinsdag vm. van 10,30- 11,30 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaar; van 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Catechisatie voor de schoolkinderen. Met attestatie overgekomen van Kruis land, Jacob Franke en Adriana Hendrika Schot. Gedoopte kinderen Vaders. J. van Dam K. Tanis J. Jansen Jb. Franke P. Hoogmoed K. Hoogmoed M, Bruggeman Moeders. Doopelingen. P. Voogd Neeltje C. N. de Keizer Elizabeth P. van Dam Maria A. H. Schot Johanna M. K. v. Tigchelen Nelis M. Luime Maria W. Soeieman Frans Ned. Hervormde Kerk. Uniecollecte zal deze week langs de huizen gehouden worden. Moge er getoond worden de belangstelling der gemeente in de uitbreiding der School, die zeer noodza kelijk is. De Heere neige daartoe de harten, daar het waar blijft't Is zaliger te geven dan te ontvangen. Catechisatie op de gewone uren, alleen voor schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. §,45 school kinderen Maandagavond 6 uur meisjes van 12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j. en 8 uur meisjes boven 16 jaar. Doopsgezinde Kerk. Zondagschool: Nam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen Te Maastricht, R. G. J. Schou ten, te Midwolde (Oldambt). Te Doetin- chem, G. J. J Bleeker, te Ouderkerk aan den Amstel. Te Zoeterwoude. J. Hengeveld, cand. te Woerden. Te Zegveld. L. van Mastrigt, te Barneveld. Te Hoevelaken A. M. den Oudsten, te Wezep (Geld.) Te Ovezande en Driewegen, H. Smelt, te Wissekerke Aangenomen Naar De Meern (toez.), B. Gijzel, cand. te Hilversum.Naar Anloo (Dr.), W. A. Hoek, cand. te Oudewater. Naar Pretoria (Z.-A.), H. C. M. Fourie, cand. te Utrecht. - Naar St. Kruis (Z.) J. J. H. Visch cand. te Sleeuwijk. Naar Dubbeldam, J. A, van Voorthuisen, te GriessenÜudkerk. Naar Veldhoven c.a. A. H. Wefers Bettink, cand. te Utrecht. BedanktVoor Wijhe, Dr. W. J. M. Engelberts, te Amsterdam Voor Bruchem, J. G. Dekking, te Monster. Voor Harderwijk (toez.), G. Bolkestein M.Hz te Harich. Voor Asperen en Terheyde-aan-Zee, B. Gij zel cand. te Hilversum. Voor Middelbert (toez.), J. H. Heckman, te Olst. Voor Krommeniedijk, N W. Posthumus, te Hem (N.-H.). Geref. Kerken. Tweetallen Te Nieuwe-Pekela, J. Brink man, te Beilen en H. Hangelbroek, te Borger. Te Baarland, J. Meijer Jr., te Bierum en A. Schippers, te Maasdijk. Te Schar- negoutum, N. G Kerssies, te Den Ham en T. Petersen, te Winsum. Beroepen Te 2e Exloërmond, P. H. de Jonge, te Sleeuwijk. Te Wolfaartsdijk, F. H. Boersma, te Wirdum. Te Hoog vliet, P. van Hoven, cand. te Leiden. Aangenomen Naar Nieuw-Loosdrecht, A. Knoll, te Zwijndrecht. Naar Numans- dorp, R. Koolstra, te Haamstede. BedanktVoor Zwolle, Dr. T. Hoekstra, te 's Hertogenbosch. Chr. Geref. Kerk. Beroepen Te Drachten, A. M. Berkhoff, cand. te 's-Gravenhage. Te Haarlem, A. M Berkhoff, cand. te 's-Gravenhage. Te Sliedrecht, J. D. Barth, cand. te 's Gravenhage. Evang. Lath. Kerk. Beroepen Te Amersfoort, Dr. H. J. To- xopeus, to Harlingen. Door de samengestelde wijze van afvaar diging bestaat de Synode dit jaar uit 10 modernen en 9 orthodoxen (in volgende jaren zal de meerderheid orthodox zijn.) Tot nog toe heeft zij zich alleen bezig gehouden met verslagen en geldzaken van de verschillende fondsen. Een uittreksel van de handelingen in deze zaken te geven is in een kort bestek niet mogelijk. Alleen zij vermeld, dat sinds 1905 het aantal pre dikantsplaatsen met 12 vermeerderd is, zoodat nu 1357 gemeenten bestaan met 1630 predikantsplaatsen. Dit laatste getal zal nog grooter moeten worden, als men bedenkt., hoe bv. in Rotterdam één predi kant oj) de 20.000 zielen gevonden wordt in de Herv. Kerk. Nog plotseling kwam het bericht van het overlijden van Dr. Ph. J. Hoedemaker. Een man, wiens naam niet zal vergeten worden. In de kerkelijke bewegingen, trad hij steeds als een strijder op zijn post. Ook was hij een kamper voor de Friesch- Christelijke Historische beginselen „Een staat met den Bijbel." Van 18801888 hoogleeraar aan de Vrije Universiteit heeft hij van 18681909 als predikant gearbeid. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. Emanuel" Zondagnamiddag 0111 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. Vergadering de. Knapenvereen. op G.G. Samuel* Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. Die in den zomer vergadert, is een verstandig zoon maar die in den oogst vast slaapt, is een zoon, die beschaamt maakt. Spreuken 10 5 De zomertijd is de tijd van inzame ling. Wanneer de koesterende stralen der zon hebben gerijpt, wat den landman verblijdt, slaan de nijvere handen aan den arbeid om bijeen te vergaderen. Dan worden de krachten ingespannen, met den tijd wordt gewoekerd en tragen vinden geen lof. De verwachting, die in den zaaitijd leefde in het hart, is tot vervulling gekomen. Wanneer God zulk een zegen aan den mensch schenkt, kan hij niet anders dan verheugd zich tot den arbeid begeven. In dien tijd in te zamelen is het werk van een verstandig mensch. Gedachtig aan den winter, als de akker ledig ligt, beschikt zich de wijze voor raad in den zomer. Hij ziet vooruit en rekent met de dagen, die nog komen zullen. Om geen gebrek te hebben in den tijd, waarin de aarde hem niets kan geven, maakt hij zich op, als te verkrijgen is, wat hij noodig heeft. Tegenover dezen verstandige staat de onnadenkende. Als tegenbeeld van den vooruitziende stelt zich de zorgelooze. Zoekt de eerste een langen werkdag, de laatste jaagt een langen rusttijd na. Geen zorg voor de toekomst, alleen de begeerte van het oogenblik drijft den tragen werker in den tijd van inspan ning. Hij heeft de sluimering lief en denkt er niet aan otn terwille van de dagen, die komen zullen, zich thans iets te ontzeggen van de hem zoo be haaglijke rust. Verstandig zal niemand dit gedrag noemen. Deze handelwijze, zegt Salomo, maakt beschaamd. Wie de tijd van inzameling laat voorbijgaan, zal in den tijd daarna bedrogen uitkomen. Twee menschen worden ons hier als voorbeeld voorgehouden. De vlijtige, die alles inspant om het heden recht te gebruiken en de man, die meent mor gen te kunnen volbrengen, waartoe hem heden de tijd ontbreekt, wijl geen zorg voor de toekomst hem verontrust. Zal het niet moeilijk vallen onder de menschen, in hun handel en wan del op aarde, zoodanige aan te wijzen, bij hun werken voor aardsche belangen, ook in het leven en arbeiden voor de hemelsche dingen kan gemakkelijk onderscheid worden gemaakt. De gelegenheid om te verkrijgen, wat voor de toekomst noodig en nuttig is, zal niet ongebruikt worden gelaten. Hier zuilen wij niet spreken over de tijden en gelegenheden die, aan den mensch eene bijzonder goede omstan digheid aanbieden om zijn geluk en voorspoed te bevorderen. Laat het genoeg zijn te wijzen bv. op de jaren der jeugd. Dan moet wat nuttigs geleerd worden, het is de tijd van voorberei ding voor het toekomstig beroep, van zorg oin onder de menschen een goeden onbesproken naam te hebben. Dan moet de grond gelegd om goed door de wereld te kunnen komen. Deze en nog meerdere gelegenheden, die de mensch niet dan tot zijne schade en schande kan laten voorbijgaan, blijven rusten om stil te staan bij den zomer- en oogsttijd in het geestelijke leven. Telkens wanneer er gelegenheid is om voedsel voor de ziel te bekomen, om het Woord Gods te hooren, is het tijd van vergaderen. Wie wijs is, geeft op deze tijden acht. De trage en onver standige haast zich niet en blijft in den slaap der zonde. Is het oog open en het hart opmerk zaam voor de toekomst, geen gelegen heid zal verzuimd worden om, kon het zijn, van de spijze, die niet vergaat, te ontvangen. Wie zal dan de ijverigste bevonden worden Deze, die weet en beseft, dat niet steeds tijd en gelegenheid zal geschon ken worden. Als het woord „haast u om uw 's levenswil" is verstaan en geen rust' meer gekend wordt in het leven zonder Christus, zonder gerech tigheid. Deze is de verstandige, die den korten levenstijd uitkoopt, gedachtig aan het einde en aan het oordeel. De wijze is hij, die verstaan mag de roep stem om rust te zoeken bij den Heere Jezus. Alzoo is dit de dag van inzamelen als de Heere tot de ziele van vrede spreekt wanneer de Zone Gods zich heeft geopenbaard als het eeuwige leven. Ook hier komt alle zegen van Boven, Of er veel of weinig wordt ingezameld hangt af van den Almachtige, die alle dingen kan doen meewerken of tegen staan.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11