HERLEVING. Godsdienst Donker China. Altijd aan 't oogsten. Zending. Wel water, maar te weinig stoom. Zaterdag 6 Sprokkelingen, Onder Redaeu Officieell Ned. Hervt SOMMI Voorm. 9,30 en 's Gerefori MIDI oolt! Oud Gere zeiven voet de evangelische gezangen te gebruiken, als de bij ons in gebruik zijnde psalmen en lofzangen, en daar bij het her vormd genootschap geene openbare gods dienstoefening gehouden wordt zonder God- verheerlijkend gezang, zoo spreekt het van zelfs, dat het Synodaal besluit bedoelt, ook alsdan telkens van die gezangen gebruik te maken. En daar de Synodus ervaard heeft, dat op sommige plaatsen redelooze tegenstand in de gemeente en disobedientie 3) van der- zelver predikanten gevonden wordt, zo is het, dat zij tot mantien 4) van hare be sluiten op dit respect 5). 1. Alle predikanten injungeert 6) om zich bij elke openbare Godsdienstoefening con form 7) dezelve te dragen zo wel in het gebruiken van psalmen als van de Evange lische gezangeninterdieeerende 8) aan dezelven wel uitdrukkelijk alles, wat strijdig is met het gemanifesteerd 9) oogmerk van deze Synodus als daar is het heimelijk of openbaar vilipendeeren 10) der psaimen en gezangen, het noemen der zangwij zen, waarop eenig lied gestemd is, het alleen laten zingen der gezangen eer nog des Heeren woord is voorgelezen het schuilen achter eene pretense resolutie 11) of belofte van indemniteit 12) des Kerke- raads, het gebrek aan noodige gezang boeken, in één woord alles, wat strekken kan, om de bedoeling der Synodus te ont duiken of dezelve illusoir 13) te maken, zullende zodanige predikanten, die zich onder welk praetekst, 14) of op hoedanig eene wijze dan ook hieraan schuldig maken door de respective Kerkenraden, of bij nalatigheid van die door de Classen, waar onder zij ressorteeren, ten ernstigste worden gereprimeerd, 15) en volhardende, als moed willige overtreders der kerkelijke wetten worden gestraft, zelfs tot suspensie 16) en afzetting van hunnen dienst. 2. dat alle kerkeraadspersoonen en voorzangers wel ernstig worden geinjun- geerd, zich te onthouden van dat alles, wat aan de uitvoering van dit Synodaal besluit zoude kunnen hinderlijk zijn ten opzigt van 't stichtelijk gebruik der evan gelische gezangen, die als voorgangers der gemeente verpligt zijn anderen een goed voorbeeld te geven, zullende tegen de over treders volgens kerkenordening worden geprocedeerd. 3. Dat de Synodus alle kerkenraden en classen met den meesten nadruk vermaand, om in onverhoopte gevallen zonder eenige conniventie 17) naar bevind van zaken conform dezes te handelen, en opdat er alom uniformiteit op dit respect moge plaats hebben, zo heeft de Synodus goed gevonden, dat deze resolutie in elke ge meente bij de eerstkomende Kerkenraads vergadering na derzelver ontvangst in pleno synedio zal worden voorgelezen, en in actas geïnsereerd. 18) En wat de Classen aangaat, dat dezelve in visitatione 19) wel expresselijk onderzoek zullen doen, of er aan den inhoud dezes is en wordt voldaan, teneinde daarvan in Synodo rapport te doen, terwijl eindelijk in de classicale vergaderingen, zo lang men zulks elk in de hare zal nodig oordeelen, bij de particlaria capitatim 201 zal worden afgevraagd, of elk ten dezen opzigt zijnen pligt betracht, en of ook iemand ten opzigt zijner broederen of Kerkeraadsleden eenige gegronde klagten heeft. Latende de Synodus het voorts aan de wijsheid der classen over, om in gevallen van tegenstand, bij onverhoopte uitersten van executie 21) dezes, zoodanig gebruik te maken van de beloofde protectie 22) der politieke magt in de uitoefening van den openbaren gods dienst, als zij zullen meenen te behooren. in fidem veri (naar waarheid) w.g. L. SLOTEMAKER, Cl. Dep. (Wordt vervolgd 1 volhardende bij. 2 leidende. 3 ongehoorzaamheid. 4 handhaving. 5 ten dezen opzichte. 6 beveelt. 7 overeenkomstig. 8 verbiedende. 9 te kennen gegeven. 10 verguizen. 11 gemaakt besluit. 12 vrijwaring. 13 denkbeeldig. 14 voorwendsel. 15 berispt. 16 schor sing. 17 toegevendheid. 18 in de notulen opgenomen. 19 bij de kerkvisitatie. 20 bij de rondvraag hoofd voor hoofd. 21 uitvoering. 22 bescherming. De vrouw wordt in China gewoonlijk beschouwd als een wezen dat nauwlijks liooger staat dan een dier. Haar geboorte wordt, over het algemeen, vooral bij arme ouders, als een ongeluk aangezien. Het jonge meisje leeft opgesloten in haar huis, door iedereen als een dienstbode beschouwd. Het eenige onderricht dat zij ontvangt bepaalt zich tot naaldwerk. In den laatsten tijd zijn scholen verrezen om den meisjes wat meer te leeren. Velen gelooven zelfs dat de vrouw geen ziel heeft. In haar huwelijk kan zij aan haar lot worden overgelaten als zij geen kinderen of een zoon aan haren man schenkt, wanneer een andere vrouw de woning wordt ingeleid. Dat er dan rust en vrede en liefde heerschen zal niemand beweren. Door hun jammerlijk lot zijn er vrouwen in China toegekomen te stichten een ont- houdstersbond Zij, die zich bij die veree- niging aansluiten, doen de belofte nooit vleesch, visch of iets dat leven gekend heeft te zullen eten Uitsluitend met groenten voeden zij zich. Zij gelooven, dat hunne ziel na den dood in een ander lichaam zal overgaan en dat zij, wanneer zij getrouw den regel der onthouders volgen, eens het geluk zullen genieten als man op de aarde terug te keeren. De hoop om ook eens man te zijn, zet hen aan tot dagelijksche vrijwillige ontbe ringen en houwdt haar recht in het leven van lijden en verdrukking, dat de mannen haar doen ondergaan. Zonder twijfel hopen zij na hunne gedaanteverwisseling eene scherpe wraak te nemen op haar man, die dan misschien in vrouw zal veranderen. Zekere tijdstippen van het jaar gaan de Heden van dezen bond ter bedevaart naar de godin van het medelijden, die wordt PAARDEN IN DE WEIDE. afgebeeld met duizend handen en oogen. Dikwijls ontmoet men in China zoon treu- rigen stoet van arme, hinkende vrouwen, die steunen op een stok, zich voortsleepen langs den weg op hunne kleine, misvormde voeten naar dat oord, soms dagen reizens ver, in de hoop van eens na haar dood een vreeselijke wraak op de mannen te nemen. Donker China Wel mocht, doormiddel van de Chineesche gezanten, eene waarschuwing verspreid worden in den laatsten tijd om de Euro- peesche meisjes af te raden een huwelijk aan te gaan met Chineesche studenten, die Het oogsten houdt op aarde nooit op. want geoogst wordt er het geheele jaar door. In Januari wordt het koren binnengehaald in Argentinië, Chili en Australië. In Februari in Indië en Opper-Egypte. In Maart in Neder-Egypte. In April op Cyprus, Cuba, in Klein-Azië, Mexico en Perzië. In Mei in Florida, Texas, Midden-Azië, China, Japan, Marokko, Algiers en Arabië. In Juni in de Donau- en Balkan-Staten, in Hongarije, Zuid-Rusland. Spanje Portugal, Zuid Frankrijk, Italië, Californië, Oregon, en Denemarken. In September in Zweden en in het Noor den van Rusland. In October wordt er slechts in Schotland geoogst. In November in Transvaal en Peru. In December in Achter-Indië, Nieuw Zuid-Wales en Birma. De godvreezende Dr. William Arnot van informeeren, wat toch wel de oorzaak van het oponthoud mocht zijn. »Is er misschien geen water genoeg vroeg hij. »0, zeker, water is er genoeg,was het antwoord, water genoeg, maar het kookt niet. »En over dezen tekst kon Arnot dan een heele preek houden. En inderdaad, dit woord geeft stof tot ernstig nadenken. Het mankeert in de godsdienstige samen leving van onzen tijd niet aan Kerkes en kerkjes aan vereenigingen en kringen aan conferenties, congressen en vergaderingen; aan preeken en referaten aan boeken en brochures aan commentaren en critieken. Het ontbreekt zelfs ook niet aan eenige liefde, de geestelijke drijfveer bij veel en velerlei arbeid in buiteutandsche en binnen- landsche zending, in het Koninkrijk Gods. Er wordt zelfs in onze dagen bijzondere kracht ontwikkeld. En toch doet liet nauw keurig zien van den toestand ons wel eens denken aan het woord van den Schotschen machinist. De lokomotieven staan op de rails ea het treinpersoneel is op zijn plaats. Maar nu, niettegenstaande de wagens stil blijven staan of o zoo weinig vorderen wat mag daarvan de reden dan zijn Kookt misschien het water niet De beweegkracht welke de gemeente van Christus moet drijven, en in rustige, maar zekere beweging moet honden, is de Heilige Geest. Het vuur van dien Geest moet het water op kook hitte brengen en houden. Alle uitwendige middelen geven op zich zeiven zoo weinig. Er is zelfs in onze dagen groot gevaar, dat de pogingen tot het voorzien in den stol- felijken nood der zending de geestelijk,- zijde der zaak verdonkeren. Zelfs een we- reldzendingsconferentie als die te Edinburg zal weinig uitwerken, wanneer het vel' water niet wordt omgewerkt in stoom. Moge de levende Heiland in de harten zijner kinderen werken en bidden we 0111 een nieuwe, ruime uitstorting van den Heiligen Geest. De gemeente is slechts de machine, wello op zichzelf niets kan. Maar gelukkig, er i water. Zette de Geest het overvloedig om in stoom en wij zullen blijder dan ooit zingen Heer', ik hoor van rijken zegen, dien Gij uitstort keer op keer. (Geill. Zendingsblad.) Joh. 16 13 - Als lente levend maakt, wat dood wel scheen, En Zon, den prins gelijk uit 't oud verhaal, Door kussen wekt het slapend koningskind, Heel de aard, zich sierlijk tooit lot blij onthaal Van wie ter bruiloft gasten willen zijn, Dan blijven wij een wijl van verre staan, En zwijgen, gansch verrukt, eerbiedig stil, Eer we in die schoonheid blij genietend gaan. Tot van de lippen zich het loflied dringt: „God, Die 't heelal uit niet tot aanzijn bracht, Is in 't herscheppen als in 't scheppen groot Elk blad, elk bloempje is teeken van Zijn macht Hij strooit Zijn rijm als asch, maar zendt ook neer Den malschen regen, die weer groeikracht schenkt; En koude en hitte, wiss'lend naar hun tijd, Getuigen, hoe Hij Zijns verbonds gedenkt." Doch met den lofzang stijgt de bede ook op Om leven voor het al te dor gemoed „Geef Heer, der ziele, die Uw zegen beidt, Eerst lenteweelde en daarna zomergloed, Opdat we ook vruchten dragen U ter eer Gij, die rondom het al herleven doet, En groei en bloei en volle ontwikk'ling schenkt, Wees ook aan 't harte van Uw kind'ren goed J. M. WESTEN BRINKWlRTZ. in Europa komen studeeren en later weer naar hun vaderland terugkeeren. Arm China Hoe lang zal het nog duren, dat het ook in uw land gezien wordt, welke de vruchten zijn van het kruis van Christus in het huiselijk leven? Mississippi, Tenessce, Virginië, Alabama, Colorado, Missouri, en nog in eenige andere kleine landen. In Juli begint de oogst in Duitschland, Oostenrijk, Zwitserland, Noord-Frankrijk, West-Rusland, en de oostelijke staten van Noord-Amerika. In Augustus begint de oogst in België, Nederland, Noord-Engeland, Midden-Rusland Edinburg vertelde eens, dat hij op zekeren dag aan eeii spoorwegstation lang moest wachten op het vertrekken van den trein i 't Was nog in den ouden tijd, toen men, vooral in de uithoeken des lands, de zaken kalm opvatte, en het „haastige spoed is zelden goed" op zijn manier in toepassing bracht. Des langen wachtens moede ging onze Doctor eens bij machinist en stoker Wanhoop niet in nood, als gij God niet ziet komen met hulp God komt wel eens van een anderen kant, dan van waar gij hem wacht. Dr. E. LaurillaRd. Weak van 7- MIDDEl Voorin. 9,30 uur i vliet (Z.) STAD AAN 'T Voorm. 9 en nari DEN Voorm. 9 u. dhr Ha LAN( Nam. 2 uur dhr. OOLTGÏ Voorm. 9 en 's van Goedereedc OUDI Nam. 2 Ds. KroJ 's av. 6 uur df straat, (Bijz. cc NIEIA Voorm. 9,30 en nJ (Doopsbedienini HEI Voorin. 9,30 en DIRl Voorm. 9 uur Ds| MEI Voorm. 9,30 uurj STEI Voorm. 9,30 en 's| GOEI Voorm. 9,30 u. 01 Voorm. 9 leeske en 's av. 6 uw derwijs) Ds. v| Voorm. 9,30 en van Appelsct STAD AANl Voorm. 9,30 en DEIl Voorm. 9 en en 's av. 5,3(1 Voorm. 9 en 'a STI Voorm. 9,30 (vol 6 uur Ds. Tt Voorm. 9 en n OOLr Voorm. 9,30 e D Voorm. 9, nm. Voorm. 9,30, leeskerk.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 12