Godsdienstoefeningen.
MEDEDEEL1NGEN.
Zaterdag 30 Juli 1910.
Behoorende bij No. 1576
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking1 van H.H. Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Ned. Hervormde Kerk.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.)
Ned. Herr. Kerk.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Dirksland.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen.
Stellendam.
Ouddorp.
Stichtelijke Overdenking,
Zijn eigen pak dragen.
Ingezonden
Laat U raden.
Uit den ouden tijd.
Week van 31 Juli—7 Aug. 1010.
SOMMELSDIJK.
Yoorm. 9,30 en nam. 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Valk van
Rotterdam.
LANGSTRAAT.
Nam. 2 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPL A AT.
Voorm. 9.30 uur dhr. Hack van de Lang
straat. (Collecte voor de Generale kas.)
OUDE TONGE.
Voorm. 9 uur Ds. Hoogendijk van Stel
lendam.
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink.
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 en nam 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Addink. (Bij den 4den rondgang
collecte voor Chr. belangen.)
DIRKSLAND.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers.
(Collecte voor de Christelijke school.)
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
's Avonds 6 uur Ds. Hoogendijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 uur (Doopsbed.) Ds. de Gidts
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. d. Kooij.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. v. Lummel
van Zuidland.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 u. Ds. Esselink.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 en nam. 2 (Cat. Zondag 29)
Ds. Dekker v. Ooltgensplaat. (Maan-
delijksche collecte voor de Zending) en
's av. 5,30 uur leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 leeskerk en 's av. 6 uur Ds.
Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm, 2 en's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur
leeskerk.
HERRINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds. Rössing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Trillaard
van Aalburg.
Nederl. Hervormde Kerk.
Attestatie ingekomen van Antje Adriana
Blom van Oud-Beijerland.
Attestatie aangevraagd door Anna Cor
nelia Vis naar 's-Gravenhage.
Geen catechisatie.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Geen zondagschool.
Geen catechisatie.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond.
Catechisatie Woensdag van 2-3 uur
voor de schoolkinderen.
Zondagschool van 4-5 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool van 3-4 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNamiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Attestatie ingekomen van Leendert, Jan
netje en Gerritje van den Doel van Nieuwe
Tonge.
Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 12,45-1,45 uur.
CatechisatieDinsdag vm. van 10,30-
11,30 uur voor de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Catechisatie voor de schoolkinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Catechisatie op de gewone uren, alleen
voor schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen Maandagavond 6 uur meisjes van
12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j.
en 8 uur meisjes boven 16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
Zondagschool: Nam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
BeroepenTe 's-Heerenhoek, A. R. de
Jong, hulppred. te Tilburg. Te Ameide
c.a J. H. F. Remme, te Vinkeveen. Te
Pretoria (Zuid-Afrika), H. C. Fourie, cand.
te Utrecht. Te Hedel, B. v. d. Wal, te
Hasselt. Te Tiel, E. J. v. d. Brugh, te
Westwoud. Te Ouwerkerk in Duiveland,
AJ Groeneveld te Noord-Zijpe. Te Gouda.
Dr. G. A. Wutnkes, te Sneek. Te Ursem
(N.-H.), J. P, de Graaff, te Jisp. Te Zoe-
tenvoude, J. Hengeveld, cand. te Woerden.
Te Ter Heyde (toez.), B. Gijzel, cand. te
Hilversum. Te Hasselt, J. P. Paamve, te
Bennekom. Te Arnhem, A. Drost Azn.,
te Loenen aan de Vecht. Te Asperen,
B. Gijzel te Hilversum. Te Eysden (L.), J.
ten Oever, te Blitterswijk. Te Monger-
liouw en Sehettens (Fr.), J. Hoekstra, te
Burum.
Aangenomen: Naar Delden, J. F. L. A.
de Jagher, te Doesburg. Naar Weerselo J.
J. P. Valeton, cand, te Utrecht.
Bedankt: Voor Waddingsveen, P. de
Looze, te Waarder.
Geref Kerken.
TweetallenTe Waarder, J. Gispen, te
Barueveld en A. Roorda te Oude-Pekela
Te Murmerwoude c a., A. H. Binnema,
te Munnekezijl en F. Wiersma, te Engwie-
rurn. Te Tweede Exloermond, J W. v.
d. Bosch, te Noordscharwoude (N.-H.) en
P. H. de Jonge te Sleeuwijk (N.-Br.).
Beroepen: Te Huizum c.a. (Fr.), L. -J.
Kreijt, te Berkel en Rodenrijs.
Bedankt Voor Siddeburen, O. Boersma,
te Ezinge (Gr.). Voor Nieuw-Amsterdam
D. Steenhuis, te Ulrum. Voor Harmeien,
J. E. Vonkenberg, te Barendrecht.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30
uur in de Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
Want een iegelijk zal zijn eigen
pak dragen. Galaten 65.
Het werk der liefde vermag veel in
het dragen der lasten, in het vervullen
van de wet van Christus. Voor den
worstelaar met zonden en overtredingen
is het arbeiden zijner geloofsgenooten
eene heerlijke bemoediging. Noodig is
echter toe te zien, hoe geholpen wordt.
Noodig voor den hulpbehoevende en
voor den helper.
Daarom vermaant Paulus tot het
beproeven van eigen werk. Nooit toch
mag vergeten worden de verantwoorde
lijkheid van ieder aan den Heere.
De Apostel wijst nu op het gevaar,
dat aanwezig is, als de gevolgen der
zonde worden weggenomen of verzacht.
Hoe licht.kan dan vergeten wordende
overtreding van de wit Gods. Verheugd
door de hulp van menschen, kan uit
het oog verloren worden de overtreding
van des Heeren wil.
Die schuld tegenover God zal geen
mensch kunnen wegnemen noch helpen
dragen. Dit pak blijft den overtreder
zelve op den schouders gelegd. Hier moet
de helpende hand zich terugtrekken en
laten den schuldige alleen met den Al
lerhoogste.
Zoo blijft dan het zwaarste overge
laten aan degene, die zondigde. Wijl deze
last noch door medemenschen noch door
hemzelf kan worden weggenomen, staat
hij hulpeloos.
Maar wil de Apostel dan een
schuldige zondaar laten in den staat
van radeloosheid O neen, juist door
den nadruk te leggen op het beperkte
in het helpen der menschen, wenscht
hij te leiden tot den eenigen Helper die
volkomen kan dragen alle lasten.
Zonder Christus zal het pak niet af
vallen van den drager. Zoo zal dan ge
bed tot den Heiland uit het benauwde
harte opstijgen of er nog raad en hulp
is hij Hem voor eenen, die van menschen
niet bevrijd kan worden.
E11 waar zal meer en beter hulp ge
vonden worden dan bij Christus De
vermoeiden en beladenen roept Hij tot
zich om hun ruste te schenken. Wat dan
ook menschen verrichten, Ilij blijft bo
ven allen.
Terecht spreekt de Apostel van liet
dragen van het eigen pak om de be
hoefte aan den Verlosser, op te wekken.
Waar niet ontbreekt de kennis der
zonde jegens den Heiligen God, kan
nooit een vertrouwen op afdoende hulp
van 's menschenzijde gekoesterd worden.
Hoe zwaarder liet pak drukt, des te
vuriger zullen de gebeden zijn. Onder
de worstelingen vermenigvuldigen de
zuchten van de vermoeide ziel en het
wachten is dan op den Zone Gods.
Dit schrijft Paulus ter vermaning van
hen die hulp behoeven, 't. Is ook eene
waarschuwing voor de helpenden.
Tot hen komt hij allereerst om hen
in gedachtenis te doen houdenVer
geet niet uwe eigene ongerechtigheden.
Maak u niet schuldig aan het zien van
den splinter in het oog van deü ander
en in het niet bespeuren van den balk
in uw eigen oog. Eigen aan den mensch
is veel op te merken van de gebreken
in den naaste en blind te zijn voor die
van zichzelf. Bedenk dus, zoo waar
schuwt hij in den naam des Heeren, hoe
gij ook lasten, een pak, hebt te dragen.
Dit zal den helper strekken tot een
nederig hart om voor zichzelf vergeving
te blijven vragen. Dit zal den helper
ook bewaren voor een hoogmoedig zich
plaatsen boven den overtreder van
Gods eischen. Geen Parizeer wordt ge
rechtvaardigd vrijgesproken maar
zondaren ontvangen genade.
Daarbij voegt zich nog de dank des
harten, dat zij in den weg der middelen
mogen dienstbaar zijn tot heil van
medemenschen. Zelve zondaren, zelve
onbekwaam om volkomen te helpen,
mogen zij nochtans zich opmaken. Ge
lijk Ananias tot Saulus kwam in den
naam des Heeren om te spreken wat
de lasten kon verlichten, zoo mag nog
menigmaal Gods volk dienst doen als
gezanten. Zij komen als lastdragers tot
beladenen.
Dit woord des Heeren komt ernstig
vermanen tot een acht geven op eigen
toestand. Het vrijgekochte volk mag
nooit vergeten dat Christus alleen hun
overste Leidsman is. De hul]) van men
schen wordt niet verboden, doch ge
leerd wordt niet van schepselen, hoe
voortreffelijk ook in hun helpen, te
verwachten, waartoe de Zone Gods
alleen in staat is.
Nu zal in het leven wel ervaren
worden hoe moeilijk het is de klippen
te vermijden, voor welke het woord
aan de Galaten waarschuwt.
Ook hierin zal een ieder zijn eigen
pak dragen 0111 te leeren te doen, wat
Gode welbehaaglijk is. Hier baat geen
onderricht dan van den Heiligen Geest.
Geen mensch kan hier weten, wat in
den ander vereischt wordt om de rechte
gestalte te verkrijgen.
Gode zij dank, dat Hij niet den
mensch, den zondaar met de lasten laat
staan om zelf de bevrijding te bewer
ken. Hij heeft in Zijne genade den
beladenen liulpe beschikt in den Zoon.
Om de onmachtigen te hulp te komen,
is Christus gedaald op de aarde en
heeft gedragen het pak der zonde. De
toorn Gods heeft Hij op Zich genomen
om daardoor te bevrijden, die onder
den vloek gebukt gingen.
Zoo zal dan een ieder zijn eigen pak
dragen, totdat Christus het van hem
overneemt en wegneemt.
Zoo zal dan eerst recht zijn eigen
pak dragen die nooit uitziet naar het
Lam Gods. Wie wandelt in de zonde
draagt zijn last, maar niet zuchtend
onder den toekomenden toorn. Zulk een
zal- zijn last eerst recht dragen, als de
Heere Zijnen toorn heeft geopenbaard
en ile straf voltrokken in het eeuwig
wee.
Zalig dan zij, die hun eigen pak
dragen onder den toorn Gods.
Zalig dan zij, die hun eigen pak
zuchtende dragen onder den toorn Gods.
Zalig dan zij, die hun eigen pak
zien gedragen door Christus.
Als gij soms lieden spreken hoort,
Gelooft niet alteras hun woord
Beproef hen aan hun daden.
Schoon spreken heeft zoo vaak bekoord,
De rust van vriend of maag verstoord,
Zoo menig huisgezin vermoord
Wees wijs en laat u raden.
J. P. vax der Maas Jr.
Besluit van de Christelijke Synodus
van het voormalig Zuid-Hol
land, gehouden binnen Breda
den 5 Julij en volgg. dagen
van den jare 1808, in de zaak
van de Evangelische gezangen.
De Christelijke Synodus van 't voormalig
Zuid-Holland, inhaererende 1) haar besluit
in den jare 1806 genomen en bevestigd in
den jare 1807, oordeelt hetzelve in den stijl
der Kerk, die even ver verwijderd behoort
te zijn van gebieden als van geweld en
heerschappij te oefenen over de conscien-
tien der menschenduidelijk genoeg te zijn,
om uit te drukken de volstrekte verpligting
van eiken predikant, de openbare gods
dienstoefeningen dirigerende 2,) om op den-