Godsdienstoefeningen. MEDEDEEL1NGEN. Zaterdag 30 Juli 1910. Behoorende bij No. 1576 Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking1 van H.H. Predikanten. Officieel Gedeelte. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.) Ned. Herr. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Jongelingsvereenigingen. Stellendam. Ouddorp. Stichtelijke Overdenking, Zijn eigen pak dragen. Ingezonden Laat U raden. Uit den ouden tijd. Week van 31 Juli—7 Aug. 1010. SOMMELSDIJK. Yoorm. 9,30 en nam. 2 uur (Doopsbed.) Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Valk van Rotterdam. LANGSTRAAT. Nam. 2 uur dhr. Hack. OOLTGENSPL A AT. Voorm. 9.30 uur dhr. Hack van de Lang straat. (Collecte voor de Generale kas.) OUDE TONGE. Voorm. 9 uur Ds. Hoogendijk van Stel lendam. NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. HERRINGEN. Voorm. 9,30 en nam 2 uur (Doopsbed.) Ds. Addink. (Bij den 4den rondgang collecte voor Chr. belangen.) DIRKSLAND. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers. (Collecte voor de Christelijke school.) MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. 's Avonds 6 uur Ds. Hoogendijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 uur (Doopsbed.) Ds. de Gidts OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. d. Kooij. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. v. Lummel van Zuidland. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 u. Ds. Esselink. DEN BOMMEL. Voorm. 9 en nam. 2 (Cat. Zondag 29) Ds. Dekker v. Ooltgensplaat. (Maan- delijksche collecte voor de Zending) en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 leeskerk en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm, 2 en's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur leeskerk. HERRINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Rössing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Trillaard van Aalburg. Nederl. Hervormde Kerk. Attestatie ingekomen van Antje Adriana Blom van Oud-Beijerland. Attestatie aangevraagd door Anna Cor nelia Vis naar 's-Gravenhage. Geen catechisatie. Ned. Hervormde Kerk. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Geen zondagschool. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond. Catechisatie Woensdag van 2-3 uur voor de schoolkinderen. Zondagschool van 4-5 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool van 3-4 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. ZondagschoolNamiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Attestatie ingekomen van Leendert, Jan netje en Gerritje van den Doel van Nieuwe Tonge. Zondagschool: Nam. 12,30-1,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 12,45-1,45 uur. CatechisatieDinsdag vm. van 10,30- 11,30 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Catechisatie voor de schoolkinderen. Ned. Hervormde Kerk. Catechisatie op de gewone uren, alleen voor schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen Maandagavond 6 uur meisjes van 12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j. en 8 uur meisjes boven 16 jaar. Doopsgezinde Kerk. Zondagschool: Nam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. BeroepenTe 's-Heerenhoek, A. R. de Jong, hulppred. te Tilburg. Te Ameide c.a J. H. F. Remme, te Vinkeveen. Te Pretoria (Zuid-Afrika), H. C. Fourie, cand. te Utrecht. Te Hedel, B. v. d. Wal, te Hasselt. Te Tiel, E. J. v. d. Brugh, te Westwoud. Te Ouwerkerk in Duiveland, AJ Groeneveld te Noord-Zijpe. Te Gouda. Dr. G. A. Wutnkes, te Sneek. Te Ursem (N.-H.), J. P, de Graaff, te Jisp. Te Zoe- tenvoude, J. Hengeveld, cand. te Woerden. Te Ter Heyde (toez.), B. Gijzel, cand. te Hilversum. Te Hasselt, J. P. Paamve, te Bennekom. Te Arnhem, A. Drost Azn., te Loenen aan de Vecht. Te Asperen, B. Gijzel te Hilversum. Te Eysden (L.), J. ten Oever, te Blitterswijk. Te Monger- liouw en Sehettens (Fr.), J. Hoekstra, te Burum. Aangenomen: Naar Delden, J. F. L. A. de Jagher, te Doesburg. Naar Weerselo J. J. P. Valeton, cand, te Utrecht. Bedankt: Voor Waddingsveen, P. de Looze, te Waarder. Geref Kerken. TweetallenTe Waarder, J. Gispen, te Barueveld en A. Roorda te Oude-Pekela Te Murmerwoude c a., A. H. Binnema, te Munnekezijl en F. Wiersma, te Engwie- rurn. Te Tweede Exloermond, J W. v. d. Bosch, te Noordscharwoude (N.-H.) en P. H. de Jonge te Sleeuwijk (N.-Br.). Beroepen: Te Huizum c.a. (Fr.), L. -J. Kreijt, te Berkel en Rodenrijs. Bedankt Voor Siddeburen, O. Boersma, te Ezinge (Gr.). Voor Nieuw-Amsterdam D. Steenhuis, te Ulrum. Voor Harmeien, J. E. Vonkenberg, te Barendrecht. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. Want een iegelijk zal zijn eigen pak dragen. Galaten 65. Het werk der liefde vermag veel in het dragen der lasten, in het vervullen van de wet van Christus. Voor den worstelaar met zonden en overtredingen is het arbeiden zijner geloofsgenooten eene heerlijke bemoediging. Noodig is echter toe te zien, hoe geholpen wordt. Noodig voor den hulpbehoevende en voor den helper. Daarom vermaant Paulus tot het beproeven van eigen werk. Nooit toch mag vergeten worden de verantwoorde lijkheid van ieder aan den Heere. De Apostel wijst nu op het gevaar, dat aanwezig is, als de gevolgen der zonde worden weggenomen of verzacht. Hoe licht.kan dan vergeten wordende overtreding van de wit Gods. Verheugd door de hulp van menschen, kan uit het oog verloren worden de overtreding van des Heeren wil. Die schuld tegenover God zal geen mensch kunnen wegnemen noch helpen dragen. Dit pak blijft den overtreder zelve op den schouders gelegd. Hier moet de helpende hand zich terugtrekken en laten den schuldige alleen met den Al lerhoogste. Zoo blijft dan het zwaarste overge laten aan degene, die zondigde. Wijl deze last noch door medemenschen noch door hemzelf kan worden weggenomen, staat hij hulpeloos. Maar wil de Apostel dan een schuldige zondaar laten in den staat van radeloosheid O neen, juist door den nadruk te leggen op het beperkte in het helpen der menschen, wenscht hij te leiden tot den eenigen Helper die volkomen kan dragen alle lasten. Zonder Christus zal het pak niet af vallen van den drager. Zoo zal dan ge bed tot den Heiland uit het benauwde harte opstijgen of er nog raad en hulp is hij Hem voor eenen, die van menschen niet bevrijd kan worden. E11 waar zal meer en beter hulp ge vonden worden dan bij Christus De vermoeiden en beladenen roept Hij tot zich om hun ruste te schenken. Wat dan ook menschen verrichten, Ilij blijft bo ven allen. Terecht spreekt de Apostel van liet dragen van het eigen pak om de be hoefte aan den Verlosser, op te wekken. Waar niet ontbreekt de kennis der zonde jegens den Heiligen God, kan nooit een vertrouwen op afdoende hulp van 's menschenzijde gekoesterd worden. Hoe zwaarder liet pak drukt, des te vuriger zullen de gebeden zijn. Onder de worstelingen vermenigvuldigen de zuchten van de vermoeide ziel en het wachten is dan op den Zone Gods. Dit schrijft Paulus ter vermaning van hen die hulp behoeven, 't. Is ook eene waarschuwing voor de helpenden. Tot hen komt hij allereerst om hen in gedachtenis te doen houdenVer geet niet uwe eigene ongerechtigheden. Maak u niet schuldig aan het zien van den splinter in het oog van deü ander en in het niet bespeuren van den balk in uw eigen oog. Eigen aan den mensch is veel op te merken van de gebreken in den naaste en blind te zijn voor die van zichzelf. Bedenk dus, zoo waar schuwt hij in den naam des Heeren, hoe gij ook lasten, een pak, hebt te dragen. Dit zal den helper strekken tot een nederig hart om voor zichzelf vergeving te blijven vragen. Dit zal den helper ook bewaren voor een hoogmoedig zich plaatsen boven den overtreder van Gods eischen. Geen Parizeer wordt ge rechtvaardigd vrijgesproken maar zondaren ontvangen genade. Daarbij voegt zich nog de dank des harten, dat zij in den weg der middelen mogen dienstbaar zijn tot heil van medemenschen. Zelve zondaren, zelve onbekwaam om volkomen te helpen, mogen zij nochtans zich opmaken. Ge lijk Ananias tot Saulus kwam in den naam des Heeren om te spreken wat de lasten kon verlichten, zoo mag nog menigmaal Gods volk dienst doen als gezanten. Zij komen als lastdragers tot beladenen. Dit woord des Heeren komt ernstig vermanen tot een acht geven op eigen toestand. Het vrijgekochte volk mag nooit vergeten dat Christus alleen hun overste Leidsman is. De hul]) van men schen wordt niet verboden, doch ge leerd wordt niet van schepselen, hoe voortreffelijk ook in hun helpen, te verwachten, waartoe de Zone Gods alleen in staat is. Nu zal in het leven wel ervaren worden hoe moeilijk het is de klippen te vermijden, voor welke het woord aan de Galaten waarschuwt. Ook hierin zal een ieder zijn eigen pak dragen 0111 te leeren te doen, wat Gode welbehaaglijk is. Hier baat geen onderricht dan van den Heiligen Geest. Geen mensch kan hier weten, wat in den ander vereischt wordt om de rechte gestalte te verkrijgen. Gode zij dank, dat Hij niet den mensch, den zondaar met de lasten laat staan om zelf de bevrijding te bewer ken. Hij heeft in Zijne genade den beladenen liulpe beschikt in den Zoon. Om de onmachtigen te hulp te komen, is Christus gedaald op de aarde en heeft gedragen het pak der zonde. De toorn Gods heeft Hij op Zich genomen om daardoor te bevrijden, die onder den vloek gebukt gingen. Zoo zal dan een ieder zijn eigen pak dragen, totdat Christus het van hem overneemt en wegneemt. Zoo zal dan eerst recht zijn eigen pak dragen die nooit uitziet naar het Lam Gods. Wie wandelt in de zonde draagt zijn last, maar niet zuchtend onder den toekomenden toorn. Zulk een zal- zijn last eerst recht dragen, als de Heere Zijnen toorn heeft geopenbaard en ile straf voltrokken in het eeuwig wee. Zalig dan zij, die hun eigen pak dragen onder den toorn Gods. Zalig dan zij, die hun eigen pak zuchtende dragen onder den toorn Gods. Zalig dan zij, die hun eigen pak zien gedragen door Christus. Als gij soms lieden spreken hoort, Gelooft niet alteras hun woord Beproef hen aan hun daden. Schoon spreken heeft zoo vaak bekoord, De rust van vriend of maag verstoord, Zoo menig huisgezin vermoord Wees wijs en laat u raden. J. P. vax der Maas Jr. Besluit van de Christelijke Synodus van het voormalig Zuid-Hol land, gehouden binnen Breda den 5 Julij en volgg. dagen van den jare 1808, in de zaak van de Evangelische gezangen. De Christelijke Synodus van 't voormalig Zuid-Holland, inhaererende 1) haar besluit in den jare 1806 genomen en bevestigd in den jare 1807, oordeelt hetzelve in den stijl der Kerk, die even ver verwijderd behoort te zijn van gebieden als van geweld en heerschappij te oefenen over de conscien- tien der menschenduidelijk genoeg te zijn, om uit te drukken de volstrekte verpligting van eiken predikant, de openbare gods dienstoefeningen dirigerende 2,) om op den-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11