,J\ Kassiers. Zaterdag 2Juli 1910 I #S! machine iT«©r lie Zuiillaolliiiiilsclie en ^eenwsclie Eilanden. 25sle Jaargang N°. 1568. T LSDIJR. VidsmA Antirevolutionair MIE Mi. „Het M TDOt ii Msvronw". harnis, IN HOC SIGNO VINCES EXTRA PREMIE T. BOEKHOVEN, soorten teciaiiteit in b en IPnier~ laarzen. 3TEIJN Jr. ^SPLAAT, Interc. No. 4. teijn Ooltgensplaat, Iten. nlandsche Effecten. |en. lizen en landerijen oten tegen koersen derden tegen zeer 3405 idschade. inte-koers. o •ever. O len tot de firma >A»a z.z. »i. ït jaar 1850 wer- ji geleverd. 3132 tschdag in Uw gezin van Uw wasch wilt :elijker wilt maken, zak wilt houden, i AUlSS eischen voldoet. 3 uren klaar, machines, o, neen! in werking te zien. vertegenwoordiger SOMMELSDIJK. Alle Kfiikhen voor de Itedactie bestemd, Advertenstiëii em verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. BOA voor de Lezeressen van dit Blad. Mess iüedsvraag'stuk. Door de beslissing van den Hoogen Raad is 't vraagstuk van den Eed nog ingewikkelder geworden. Het is toch niet zoo eenvoudig. Verschillen de vragen doen zich voor. Om er eenige te noemenmoet in 't liberale staatsrecht, dat met God in de Staat kunde niet rekent, ook een Eed af gevraagd worden; mag een ongeloog vige voor de rechtbank zweren moet het aantal Eeden niet worden ver minderd welke Eeden moeten dan gehandhaafd, welke afgeschafd wor den mag men met een belofte vol staan, al is men niet Doopsgezind heeft de Eed ook beteekenis voor 't Buitenland bv. bij de uitlevering van misdadigers, of is dan de belofte vol doende. En bij die vragen heeft de Hooge Raad er een gevoegd, nadat de Haar- lemsche Rechtbank ook al van zich had doen spreken. 't Gold een Eedsweigeraar. De Haarlemsche Rechtbank sprak den man vrij, omdat haars inziens de in Art. 161, Wetboek van Strafvorde ring, genoemde woorden «Op de wijze zijner godsdienstige gezindheid« tegen woordig beteekenen de persoonlijke godsdienstige opvatting, die iemand heeft; los van kerk of kerkgenootschap. Art. 161 zegt dit De president vraagt den ge tuige at zijnen naam, zijne voor namen, zijnen ouderdom, zijn beroep en zijn woon- of verblijf plaats of hij den beklaagde gekend heelt voor het feit, waarvoor deze te recht staat; bloed- of aanverwant is van den beklaagde en in welkeD graad, en of er dienstbetrek- tusschen hem en den be klaagde bestaat of bestaan heeft. En dan volgt de veel besprokene 2de alinea. De getuige doet hierna, op straffe van nietigheid, naar de wijze zijner godsdienstige ge zindheid den eed of de. belofte A-gjEBfrvan de geheele waarheid en niets dan de waarheid te zui len zeggen. Enz. enz. Iemand moet dus zweren of, als hij Doopsgezind isbelovenmaar de Eedsweigeraar werd vrijgesproken door de Haarlemsche Rechtbank, omdat zij de Evolutietheorie toepaste op dit artikel en aldus redeneerde Gezindheid beteekende vroeger kerk genootschap, maar tegenwoordig nu er zooveel ongeloovigen zijn, behoef ik mij bij mijn uitspraak aan dat in de wet vastgelegde woord niet meer te houden en beschouw ik voortaan de uitdrukking snaar de wijze zijner godsdienstige gezindheida als toepas selijk op ieders persoonlijke overtui ging, en als dus iemand beweert in geen God te gelooven en 't «Zoo waarlijk help mij God almachtig voor hem geen beteekenis heeft, dan mag hij den eed weigeren en ik stel hem buiten rechtsvervolging. Vanzelf heeft deze uitspraak van de Haarlemsche rechtbank heel wat pen - nen in beweging gebracht, om de een voudige reden, dat deze rechter art. 161 uitlegde in een zin, die er nog nooit aan gegeven was en hij dus als wetgever van een nieuw artikel optrad, inplaats van als rechter naar 't bestaan de recht te vonnissen. Voortaan krijgt dus, als alle recht banken zoo beslissen als de Haarlem sche, niemand die zegt»ik geloof niet aan God«, eenige straf als eeds weigeraar. En tochart. 161 eischt aflegging van den eed, en anders is 't getuigenis nietig. Door dat Vrijsprekend vonnis is de Eedskwestie dus al in een nieuw stadium getreden, maar nu komt er nog een nasleep, die even ernstig is. lie Hooge Raad heeft beslist, dat «op de wijze zijner godsdienstige ge- zindheid« wel ziet op 't kerkgenoot schap (en hier wijkt dus de Hooge Raad in zijn oordeel weer af van den Haarlemschen rechter,) maar dat »op de wijze van« slechts beteekent de eed vorm en als dus een Kerkgenoot schap, geen expressen eedvorm heeft, dat dan de getuige weigeren mag. Zoo wordt de zaak dus nog al moei lijker. Welk eedsformuiier heeft de Geref. Kerkde Ned. Herv.de R. KatholiekeLuthersche enz. En als de rechter dit nu niet weet, zoo zegt de Hooge Raad, dan behoeft de Geref. getuige of de Herv. getuige enz niet te zweren. Maar eilieve, als de Kerk nu geen eed voorschrijft, dan is 't met 't eedzweren voor de recht bank absoluit gedaan En mag de man dan nog wel getuigen Stuur hem dan maar naar huis. De kerken zullen dus de eedsformule eerst moet bekend makendie zij vastgesteld hebbenen dan kan den getuige gevraagd worden of hij op die formule de vingers omhoog steken wil. De Eedskwestie is en door de Haar lemsche Rechtbank door haar evolut e- naire uitlegging van «godsdienstige gezindheids naar «persoonlijke over tuiging èn door den eisch van den Hoogen Raad om de eedsformule te kennen, door eenige gezindhe d ge bruikt, in een impasse geraakt. En de Minister zal hier wel tusschen heiden moeten treden, hoe of nu toch eigelijk art. 161 der strafvordering moet worden opgevat. Het daghet in H Oosten Assen is de hoofdstad van Drente. Daar vergaderde ter voorziening in een vacature in den Raad de burger- kiesvereeniging, en in eene moeite ging dat doordaar werd besloten, dat ook vrouwen als stemhebbend lid der kies vereeniging toegelaten mogen worden. Mannetje zet zijn el of hamer of kalkbak wegvrouwtje houdt op met kousen stoppen of aardappels schillen en samen gaan ze naar de kiesvereeni ging. En moedertje praat mee; en stemt mee; en verzoekt 'twoord aan «mijnheer de Voorzitter« om te protes teeren tegen het gezegde van haar lieven man, waarmee ze t dan belange- na niet eens isen haar raffeltje gaat dat mannetje er den schrik van krijgt. Als 't weer kiesvereeniging is houdt mannetje zijn el, zijn hamer en kalkbak in de hand en met een leuk gezicht zegt ie «Ga jij maar alleen, vrouwtje, ik houd het tegen jou daar, toch niet uit.« En de mannetjes blijven thuis, de wijfjes gaan er op los. Zal 't in Assen ook zoo gaan We zullen afwachten. Maar ontijdig achten we dat besluit zeer zeker. Heeft de vrouw 't Kiesrecht alImmers neen Waarom ze dan als stemhebbend lid aanvaard, als ze geen enkele verantwoordelijkheid draagt bij de stembus ten Raadhuize. Eerst dient ze dan toch 't stemrecht te hebben volgens de wetlate men daarna beslissen, of ze 'took in de Kiesvereeniging zal hebben. We weten wel, dat in 't Patijbestuur der S. D. A. P. ook vrouwen zitten, zonder bij de stembus te kunnen worden toegelatenmaar dat nu ook een burgerkiesvereeniging z6ö de so cialistische manieren overneemt, daar voor moet je in Assen wonen, dicht bij 't centrum van Socialisme en Anarchisme. De vrouw stemhebbend lid der kiesvereeniging. Afgevaardigd ter Centrale. Als deputaat naar de Algemeene Vergadering. Al 3 lid van 't Hoofdbestuur. Als Kamerlid. Als Minister van Finantien. Nu is 't rijtje volDe weg afgeloo- pen Wat zullen we nog beleven, eer we tien jaar verder zijn. Winst Stemmingen en herstemmingen deels overziende, kan de Coalitie tevreden zijn 't Kabinet verblijd wezen en dr. Kuyper met welgevallen terugzien op 't succes van den strijd. Samen 4. In Zeeland verloren de Liberalen 1 zetel in Middelburg en 2 in Goes. Samen 3 In Noord Holland verloren ze 4 zetels aan de Socialisten. In Gelderland verloren ze 2 zetels in Doesburg; 1 zetel in Voorst. In Overijsel verloren ze 3 zetels in Enschede en 1 in Ommen. In Groningen verloren ze 1 zetel in Bedum. In Friesland verloren ze 2 zetels en viel ook 1 Socialist, zoodat daar 3 zetels van Links Rechts werden. Samen 19 zetels verloren. De Rechtschen verloren niets, alleen in den Helder viel Staalman. Er is dus reden om verheugd te zijn. De ebbe der Coalitie is nog niet ingetreden. 't Is nog «van vloeien.« Daarbij een 2e Kamer met 60 R.-40 L. En een le Kamer met 31 R. 19 L. En de Staten van Zuid Holland 55 R. 27 L. Zoo gaat 't goed Om den Socialist te behagen. Te Bedum is iets ongewoons geschied Dat men bij herstemmingen den minst schadelijken candidaat steunt of hem, van wien men in een bepaald geval met een bepaald doel het meest ver wacht, is oorbaar. Maar dat men zijn eigen aftredenden candidaat verzoekt terug te trekken om op een socialist te kunnen stemmen, is wonderbaar. Zoo iets is te Bedum gebeurd met de liberalen aldaar. De Socialisten hadden besloten alleen Mansholt te steunnen, hun eigen can didaat' als de liberalen hun 3 candi- daten handhaafden. Wat doen de liberalen? Zever- zoeken Hopma, één hunner 3 in her stemming komende aftr. candidaten terug te treden. Dat gaat natuurlijk met krabbelen en bijten, maar 't gaat Hopma de liberaal trekt zich terug en nu gaan de liberalen stemmen op Mansholt, den Socialist en op 2 hunner candidaten. Hopma, de aftr. liberaal, moet voor Mansholt den socialist wijken, Ooit gezien in eenige partij Ooit gezien, dat men z'n eigen aftr. partijgenoot los laat om den Socialist over te nemen tegenvoeter, zooals de liberalen zeggen. Nooit geziendan in Bedum in den jare 4910 bij de Herstemmingen. Voor de liberale partij een schande Och neen ze zijn van de familie. Of er dus een Socia list in komt of een liberaal, 't is lood om ijzer. ©I» SMü.1 ttlITMI J M. en Administration. OPHANDEL." IVEU." toneerd handelsmerk Joh y. Ballegooij. A. C. A. Poots. A. ys:q Eesteren. L. "W. Zaaijer X. van OostonfernggB 2445 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». Mo. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën wordeD ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. voor de Lezeressen van ons blad. Wij zijn werkelijk verheugd thans iets voor onze Lezeressen, voor onze Vrouwen en Meisjesi te kunnen doen, haar iets aan te bieden, waaraan zij werkelijk voor haar leven iets hebben, een werk van blijvende waarde voor haar tegenwoordig of toe komstig gezin. Wat is nuttiger voor de p'actische Huisvrouw of voor haar, die het zal worden dan een practisch goed geschreven werk, dat raad geeft voor alle huishoudelijke zaken, voor de woning, voor de keuken, voor den keider. Het is ons gelukt voor onze Lezeressen verkrijgbaar te stellen tot den onbegrijpelijk lagen prijs van 50 cent, het bekende gerenommeerde werk van Mevrouw S. J. BARENTZ—SCHONBERG (Tweede veel vermeerderde Uitgave). Practische Huisvrouwen, wij willen u lÖ noS even een zeer verk°rte opsomming geven van wat U in dit werk van 50 cent vindt. Voor de Huishouding Het Schoonmaken en Onderhouden van Meubelen, Tapijten, Gasgloeilicht enz. Uitmaken van Vlekken, Tafeldekken, Wasch, Regeling der werk zaamheden, Voedsel en Voedingswaarde, Inkoop der Levensmiddelen, Visch pa Vleesch, Groenten, Vruchten, Het zeer uitgebreide> gedeelte Kookkunst, dat een vormt. En dan inmaken van Groenten, en andere Conserven. Ten slotte Zorg voor het Lichaam, als Bad, Beweging, Kleeding, Rust, Slaap, Ventilatie, enz. enz. Kortom, het is een duidelijk volledig en bevattelijk werk voor elke Nederlandsche Huisvrouw, die op de hoogte van haar tijd wil zijn. Het kookboek alleen is een ware bron van kennis. Alle Recepten, zoowel van de meest eenvoudige als voor de uitvoerige Keuken worden hierin duidelijk gegeven. Het boek is uitsluitend voor de Lezeres sen van ons blad tegen 50 cent en inlevering van onderstaanden BON verkrijgbaar. De ondergeteekende wenscht als lezeres van dit blad te ontvangen voor de hierbij- gaande 50 cent in postzegels of postwissel. I ex. Barentz Schönherg, „I1ET BOEK VOOR DE HUISVROUW". Naam Woonplaats In Zuid-Holland, verloren de Libe ralen 2 zetels in Rotterdam I één in Rotterdam V. Ook één in den Haag. De liberale menschen beleven over 't algemeen van hun troetelkinderen, de openbare onderwijzers, niet veel pleizier. Het is indertijd dik >aan« geweest Niet zijn opkomst, maar wel zijn opper macht, heeft het Liberalisme te danken gehad aan de moderne Dominees en de openbare onderwijzers. Dat weet ieder in Nederland. Nu, ja Keeken de liberale merischen ons weieens scheel aan, als wij een flinken dominee hebben, die er met forsche long- stooten op de politieke trompet weet te blazen of als wij een kranigen schoolmeester hebben, die in 't debat het fiasco der liberale leer weet te schilderen maar de druiven zijn zuurZij hebben in de 70e en 80e jaren precies hetzelfde genot gehad van de moderne predikanten en de openbare onderwijzers. De moderne dominee zat, natuurlijk in de liberale Kiesvereeniging. Hij was voor den »vooruitgang« op geestelijk en zij voor den vooruitgang op verstandelijk, politiek en maatschappelijk gebied. Dat hoorde bij elkaar En de openbare onderwijzer was vóór den vooruitgang op elk gebied en dus was hij de man naar 't hart van den modernen dominee en den liberalen politiekus, 'n Tijd lang ging dat best. Roerend waren de heeren er over eens, dat de 2>clericale« minderheid onder de pan toffel zitten moest, hoogstens op 't voeten bankje mocht plaats nemen. In die »£ijnen« school 't gevaar Dominee had last van hen, want ze kwamen zelf niet in de kerk en traden in 'n afgescheiden schuurtje ol in een evangeli satie-loods als concurrentie in den godsdienst op, waarom dominee zullen we maar zeggen meende, dat hèm de alleenver koop toekwam. Hij vond dat naar. Hij begreep dat niet. Hij maakte toch waarlijk den weg naar den hemel niet moeilijk en van de hel sprak-ie nooit nee: die fijnen waren z'n dagelijksch verdriet. De openbare onderwijzer had het evenmin op die lieden begrepen. Zij piekeerden altijd over een christelijke school en wilden daarmee den godsdienstoorlog in de gemeente ontketenen. En de liberale politicus vond die >fijne« ook weer op zijn terrein tegen hem over staan .was 't wonder, dat hij den modernen dominee in de eene en den openbaren sehoolmeester in den anderen arm greep en zij, gedrieën, als gezworen kameraden togen door stad en dorp Lang hield deze entente* stand. Alom werden op ruime schaal kweek en normaalschoolen opgericht, die zelf uit de kleinste buurten jongens en meisjes trok ken, om opgeleid te worden tot onderwijzer en onderwijzeres, teneinde straks een lamp des lichts, een ster der vooruitgang te zijn in vlek en dorp en gehucht. Daar werden ze onderwezen in al de wijsheid van het ^denkend deel der natiec Ze leerden daar, dat de aarde al zoo en zooveel millioenen jaren heeft bestaan en ze kout'ten over die voortijden, alsof ze er bij waren geweest. Ze leerden er de groote wet der Evolutie en de hypotesen van Darwin kennen en beslisten van de duizelingswekkende hoogte kunnen Kwasie- geleerdheid, dat er »natuurlijk« van geen Schepper des hemels en der aarde kon sprake zijn. God, de Almachtige werd doorgeschrapt. Vanzelf had dan zijn Woord geen waarde meer. Wat zou men zich druk maken over Job en Jesaja men had immers Multatuh men had Rou: seau men had Goethe, Heinrich Heine, Nietsche Er waren uitzonderingen. Ze zijn er gelukkig nog. Maar de regel is dan toch, dat de opleiding den openbaren onderwijzer heeft gemaakt tot den beslisten tegenstander op èlk gebied van wal ons dierbaar is en waar

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1