■dsdienstoelfiningen. MEOEDEELIHGEH. Behoorende bij No. 1566. gen. Jongelingsvereenigingen. Stichtelijke Overdenking, Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van H.H. Predikanten. Officieel Gedeelte. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.) Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Dirksland. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam. Ouddorp. Niets zonder Christus. - vader bestemd eed aan verdere naar Pendsjab. imwee gedreven vader, waar zijn bd ontving. Ile- spoedig daarna, on nu de jonge iskunde. niet de vraag weten, wie die eft. In elk geval sijn, die mij goed 11. beste vriend, schiedenis heelt d minder dan de vroeg de jonge •li behouden om lezen. Toen i-. eet of liet voor geweest. ïstand niet roos- gemeenten. De regeering is een uiig beijverd lili te roeien. Met aaraan gewerkt, daarvan enkele brief. vij gezien hebben was de 11e De- Er waren in 011 d, en wij hebben uikelijk is onder en D. was ook boeken in onze gebedenboek en Wij waren vijl de zesde persoon, van hetgeen de urgemeester met ieagent van liier eeft onze boeken Zij hebben ons st, zeide hij nog. nu en dat is gt dat niet doen geering schuldig ooi'gaat, zult gij opdat velen liet ngen van dezen en te verduren, I aan hun leven, trgisclie gebeden ien Europeesehe itgesproken. Nu zoodat er zijn, enten hebben te II Zendeling bij tegenwoordig stenleeraar mag litspreken, aldus n zonder eenige sclie Protestant- tegen al dezen n, zeide de gou- nict welk recht midden brengt, welke volmacht chen de inboor- ilaatsen engewerkt, aan ogelijke vrijheid gouverneur het iet zijne gemaakt >en het Evangelie k alleen zal het ire, maar het is gestand te doen, eter slagen n der hel zullen verweldigen. De akkelijk goed te Lactautius. nooit arm zijn. Lactautius. geene zekerheid Augustinus. Teek van 26 Juni—3 Juli 1910. SOMMELSDIJK. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Braining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorin. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. 'oorm. 9 uur dhr. Hack. LANGSTRAAT. Nam. 2 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 'sav. 6 uur dhr. de Bres, cand. te Utrecht. OUDE TONGE. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder. NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. HERRINGEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers. (Collecte voor de Christelijke school.) MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen- dijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 uur (Doopsb.) Ds. De Gidts. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van der Kooij. (Collecte voor 't orgel.) MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr. Tok- kehs, Theol. Cand. te Ermelo-Veld wijk. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en 's av, 5,30 u. Ds. Esselink. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. 2 (Cat. 25) en 's av. 5,30 uur leeskerk. (Collecte voor Kas Ex- bonus publisus of minv. studenten.) OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 en uam. 2 uur Ds. Van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur dhr. Barht van 's-Gravendeel. HERKINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Van der Sluis van Huizen. Nederl. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. Corn. v. d. Doel L. A. Wielaard Adriana. Iz. Born E. Braber Maarten. C. v. Nimwegen S. Breur Cornells. J. Troost A. van Wezel Lena. H. Boom P. Brooshoofd Stoffel. J. A. Slis A. L. Fonkert Adr. Cl. C. Troost H. Springvloed Hester. L. Wielaard A. v. d. Sluis Aren. S. v. Nimwegen M. Blok Teunis. Cr. van der Laan N. van der Boom Jobje. Jac. Schellevis J. Breeman Geertruida. Adr. Nelis M. Verweij Martientje. Met attestatie overgekomen van Nieuwe Tonge: Hubert Knöps Cz. CatechisatieDonderdag 's morgens van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van I,30-2,30 uur schoolgaande kinderen. Ned. Hervormde Kerk. CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Geen zondagschool. Geen catechisatie. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond Catechisatie Woensdag van 2-3 uur voor de schoolkinderen. Zondagschool van 4-5 ure. 'Ned. Hervormde Kerk. Met attestatie overgekomen van Dirksland Dimmetje Hoek. Zondagschool van 4-5 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 1-2 uur. Met attestatie overgekomen van 's-Gra- venhageJannetje Bakker Md. CatechisatieDinsdag vm. van 10,30- 11,30 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaar van 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Catechisatie voor de schoolkinderen. Ned. Hervormde Kerk. Catechisatie op de gewone uren. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen 's avonds 6 uur meisjes van 12-16 jaar; 7 uur jongens van 12-16 j. en 8 uur meisjes boven 16 jaar. Doopsgezinde Kerk. Zondagschool: Nam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen Tc Heemstede, S. F. H. J. Berkelbach v. d. Sprenkel, te Wijk-aan-Zee- en-Duin. Te Retranchement, H. G Brink, te Iiuinerwold. Te Makkinga (toez.), J. (1. van Loenen, te Oldeholtwolde, Te Oudemirdam c.a., It Jaarsina. te Maasland. Te Midlum, J. Bookmaker, cand. te Breezand. Te Oterdum (Gr.), F. Smid, te Grolloo (Dr.). Te De Lier, C. v. d. Ende, te ,t Woud. Te Brakel, P. van Toorn, te Sprang. Aangenomen Naar Haarlem (als liulp- pred M. L. Foekon, cand. te Ede. - Naar Ooltgensplaat, A. Luteijn, te Aalst. Naar Apeldoorn en Het Loo, H. J. E. Westerman Holstijn, te Waardenburg. BedanktVoor Hoornaar, J. van vliet, te Poortvliet. Voor Spannum c.a., G. van Wolfswinkel, te Ylst Voor Leerdam, P. van Toorn, te Sprang. Voor Bleskes- graaf en Hofwegen, K. van As, cand te Hilversum. Voor Maasluis, N. A. Becht, te Loosduinen. Voor Longerhouw en Soliet- tenS G. Bolkenstein, te Harich (Fr Voor Noordwijk (toez), J. Werkman, te Harkstede-Schermer. Geref. Kerken. Tweetal Te Kooten, Fr., H. Brouwer te Lutjegast, Gr., en W, F. Geerds, Schou werzijl, Gr. Beroepen Te Geldermalsen, S. Kamper, te Haastrecht. Te Siddeburen, A. Rolloos, te Ter Apel. Te Meliskerke, S D. Los, te Nieuweroord. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag van 3-4,45 uur in de Chr. School. Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze Geloofsbelijdenis art. 24, na de pauze Or ganisatie, onderwerp Theorie en Praktijk. Vergadering der Knapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. Emanuel" Zondagnamiddag om 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. Vergadering der Knapenvereen. opG.G. «Samueli Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. Zonder mij kunt gij niets doen. Joh. 15:5 b. Zou er iets zijn, dat vergeleken kan worden met de vereeniging der ziel van Christus Wat ter wereld is ge schikt om uit te drukken de zaligheid van het genieten van den vrede met GodDe vereeniging van hoofd en li chaam, de innige band van bruid en bruidegom, van man en vrouw worden als beelden gebruikt in de Heilige Schrift maar kunnen de volheid der heerlijk heid niet weergeven. Zoo geeft ook de vergelijking van wijnstok en ranken dit te verstaan, hoe de geloovigen uit Hem, die hen heeft vrijgemaakt, al hun kracht, wijsheid en vruchten ontvan gen. Zonder mij kunt gij niets doen, zoo spreekt Christus tot de zijnen. Alle goede gedachten, woorden en daden komen van den Zone Gods, die door den H Geest werkt in hen, die Hem door den vader gegeven zijn. Geen roem blijft er over voor het volk des Heeren alsof zij uit en van zichzelf tot eenig goed bekwaam zijn, om goed te kunnen doen moet men in Christus geborgen zijn. De Heere wijst alzoo eerst op de noodzakelijkheid van vereeniging met Hem. Door te getuigen van de onvrucht baarheid van het werken zonder Hem vermaant Hij een iegelijk dringend om geen ijdele pogingen aan te wenden. Hij weet wat in den mensch wordt ge vonden, daarom waarschuwt Hij. Wie toch van de menschenkinderen vangt aan met te verklarenIndien ik geen borg heb voor mijne ziel. zal al mijn werken niet batenWaar wordt er een gevonden, die belijdt: Het is mij onmo gelijk goed te doen, als niet Christus mij tot leeraar is gegevenOok tot hen, die arbeider aan eigen zaligheid en zonder Christus zoeken in te gaan, klinkt dit woord: Houdt op, want Hij. die de waarheid is, spreekt, geen werk is bestand voor de eeuwigheid ,dan alleen het mijne. Christus stelt op den voorgrond deze zaak noodig onderzoek naar al wat de mensch doet, Daarbij verschaft de wet Gods een maatstaf van wat verwerpelijk is in de oogen des Heeren en van hetgeen Gode behaagt. Nu kan de mensch zien en nagaan tot welke goede daden, woor den en gedachten hij in staat is. Wie nu daarbij mag genieten het licht van den H. Geest, zal ervaren, dat hetgeen hij meende goed te zijn, voor de heilig heid des Heeren bevlekt wordt bevon den. Dit is de weg om te leeren ver staan, de noodzakelijkheid van in Chris tus te zijn. Daar een zondaar van nature de waarheid geen gehoor geeft, moet hij, om toegebracht te worden tot de gemeente der heiligen, door de barm hartigheid Gods worden bewerkt. De erkentenis van eigen onbekwaamhide tot Gode aangename werken, wil God van den zondaar vernemen. Dan eerst kan Christus aan dien mensch dierbaar worden. In dien toestand wordt het waar schuwend woord van Christus een drang tot gebed, waar geen schepsel kan hel pen, klimt de klacht naar boven uit het benauwde hartSpreek slechts één woord en uw knecht zal genezen worden, want zonder u kan ik niets doen. Wie alzoo bidt. ontvangtwie alzoo zoekt, vindtwie op deze wijze mag kloppen, ziet de deur der genade ont sloten. Het leven des geloofs leeft alleen met en door Christus. De zwakheid der ziel wordt sterkte door Hem, wien alle macht ge geven is in hemel en op aarde. En gelijk de mensch in het natuurlijke leven afhankelijk is van den Schepper en onderhouder der wereld, zoo is hij in het geestelijke leven, afhankelijk van Hem die het begin en. het einde is van alle goed werk. Zonder mij kunt gij niets doen, staat ook als een belofte beschreven. Als Christus waarschuwt, dat buiten Hem geen goed werk kan tot stand gebracht worden, spreek Hij met deze woorden uit, hoe bereidwillig. Hij is te helpen. Zelf zal Hij arbeiden in en met al wat noodig is. Zie, welk een genadeWelk een liefde Gods, die, zijnen Zoon gege ven heeft, en nu ook met hem alle dingen wil schenken! Brengt een kind Gods vrachten der dankbaarheid voort, het is, wijl hij is ingeplant in den waren wijnstok, 't Le ven is hem gegeven en nu kan eerst goede vrucht verwacht en getoond worden. Zoo wordt beaamd, wat Paulus schrijftWerk uwzelfs zaligheid met vreeze en beven want het is God, die in u werkt, beide het willen en het volbrengen. Op het hemelpad behoort vreezen tot de goede werken volgens het woord des HeerenZalig is de mensch, die geduriglijk vreest. Welk een groote ontferming spreekt dan uit deze belofte, zonder mij kunt gij niets doen, dat de Heere zelf de onkundigen wil onderwijzen in den weg. Op krachtige wijze moet dit me nigmaal aan het volk Gods geleeerd worden. Zij toch zijn zich niet steeds bewust van hunne zwakheid en dwalen af. Telkens zal het dan blijken, hoe getrouw de Leeraar der gerechtigheid is tegenover de ontrouw der zijnen. Het geloofsleven is niet moei'ijk, als men bedenkt de krachtige hulp van den sterken God. Echter is het leven door den Geest niet gemakkelijk, als nog zoo dikwerf blijkt, hoe op aarde het aardsche een aantrekkingskracht bezit die ook door kinderen Gods bezwaarlijk te weerstaan is. Dit werkt mede om wederom te heter te laten gevoelen, dat zij zonder Cristus tot geen goed werk naar het oordeel Gods, in staat zijn. De Heere woont, aldus onderwijst Hij, bij hen, die van een nederigen en verbrijzelden geest zijn. In zulk een werkt Hij. die geen verwachting heeft van eigen arbeid 0111 het bezit van het eeuwige leven. Zij ondervinden het meest de nabij heid des Heeren, die klein van moed en zwak van krachten zijn. Hoe treffend wordt het volk des Heeren vergeleken bij schapen, zonder verweer, geleid en beschermd door den herder. De goede herder waakt, ja, stelt zijn eigen leven voor de schapen. Geen kind des Heeren wil terug, al kan het wachten op des Heeren hulp lang duren, en keeren naar zijn vorig leven buiten Christus. Er is voor hem geen vrede dan bij zijnen Zaligmaker. Lettend op deze uitspraak des Heeren Zonder Mij kunt gij niets doen, zou elk menschenkind deze Helper moeten begeeren. En wat zien wij. Ongeloof bij de meesten, onwil om zich te laten helpen bij zoovelen. .vul:.'-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11