25ste Jaargang JN°. 1565. voor fle SiiiiiSiolIasailsclie en Zeeawsehe Eilanden. I Woensdag 23 Juni 1910. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES I Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan 1 Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. &lie sSiüfeiieEB voor «Se aSe^aaciae &«Syerf.egBt§ëBi> cib verdere &«Ifgitraistratie frasrae® toe f,e zenden aan den Uitgever. De waarlseid In «le politiek? Uit «Ie Pers. Oeas Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad ƒ7,50 zonder f 4,50 per jaar, Afzonderlijke nummers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. ÏÏÏTGEVEK T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. leleioon IntercoBKi. Mo. S. i Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal, Beolames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. I! Dienstaanrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. i De waarheid bovenalMet hoeveel klem wordt dit woord vaak niet uit gesproken, zonder dat men in en door- I ziet, dat voor de praktische politiek nog een andere spreuk grootere be- teekenis heeft nl. Toont zelfverlooche ning De waarheid bovenal. Die leus stond in Art. 7 van de Confessie van Guide de Bres, waar dit geformuleerd is alzoo: »Men mag geen schrifturen, hoe heilig zij ook geweest zijn, gelijk stellen met de Goddelijke Schrifture, noch de gewoonte met de waarheid Gods, want de waarheid is bovenal.« Natuurlijk stemt elk Christen met die belijdenis inwant de waarheid Gods nl. de Bijbel, de openbaring gaat boven alle Schriftuur van welken mensch ook. De woorden van de Bres worden in zoover door ieder belijder van de Goddelijke openbaring ten volle onder schreven maar de Bres had hier niet de Staatkunde op 't oog, 't was een belijdenis, die de Kerk des Heeren aanging, en hier geldt in de allereerste plaats. »Tot de Wet en De Getuigenis, en zoo zij daarnaar niet hooren, zii zullen geen dageraad zien. En de Bres kon hier 't oog niet op de Staatkunde hebbenkon hier niet doelen op 't menschelijk leven, zooals dit zich van oogenblik tot oogenblik naar buiten openbaart, want »de waar heids is in dien mensch niet meer te vindenzijn verstand ligt onder de zondezijn wil is omgebogen ten kwade en zijn neigingen zijn van nature van God af. Hoe zou dan in zulk zondaar de waarheid Gods wonenzelfs bij 't wedergeboren hart is de waarheid Gods zoo menigmaal in ongeloof en leugen omwikkeld. Want de waarheid is bovenalzegt de Bres. En Gods woord, de Goddelijke openbaring alleen is waar. God alleen is waarheid Dus zal Hij door onder wijzing, hen die dwalen, brengen in 't rechte spoor van waarheid en Geloof. Maar met de Staatkunde 't staat anders dan bij de Religie. De Staatkunde beoogt een gemeen schappelijke actie tot welzijn van alle ingezetenen. De Kerk vereenigt slechts, die een zelfde belijdenis hebbenhaar organi satie is beperkt tot de bij haar aange sloten belijders, die 't zelfde Gelooi deelachtig zijndoch in den Staat leven die belijders en de vijanden van hen dooreen en naast elkaar als burgers. Voor 't Staatsleven zijn ze allen burgers en onderdanenmaar -in 't Kerkelijke gescheiden. En nu moet de Politieknu moet de Staats man den weg vinden om al die inge zetenen, hoe ook hun Geloof en Religie zij, te kunnen aanbieden door aanwak kering hunner eigen krachten of onder de macht der wetwelvaartinland- schen vrede, voorspoed en stolïelijken vooruitgang. De kerkelijke overtuigingen van alle burgers moeten op den achtergrond treden, opdat ze door gezamenlijke actie voor allen dezelfde Staatkundige en sociale voordeelen kunnen genieten. Maar dan kan »de waarheid Gods« nooit en nimmer ten volle op Staat kundig terrein worden toegepast slechts de Grondbeginselen van Die waarheidde algemeene beginselen kunnen toegepast worden en iemands kerkelijke belijdenis moet op den ach tergrond, om aan een medeburger, vijand van die Confessie, ook op poli tiek terrein recht en gerechtigheid te doen ervaren. De Staat is de Kerk niet. De Staat is er voor allen de Kerk voor eenigen. De roeping des Staat geldt iederen burgerde Kerk bemoeit zich slechts met haar belijders en lidmaten. Zeker, onder de Republiek onzer Vaderen, dacht men er anders over toen was er èèn heerschende Kerk en de Staat stond met al zijn reilen en zeilen als schutsmuur rondom die Kerktoen was de Staatsidee zeer nauw met de belijdenis der Herv, Kerk vereenzelvigd. Doch die tijden zijn voorbij. Wij hebben geen Staatskerk. Geen Staatsgodsdienst. Eike godsdienst is in ons Land vrij en ieder mag ambten bekleeden Derhalve de Kerk speelt niet meer die rol van weleer. En de burgers van den Staat hebben thans evenveel rechten. Maar omdat dit zoo is, moet elk bur ger en elk Staatsman zijn eischen temperen en toonen, wat men noemt »de zelfverloochening in de politiek® Eendracht maakt macht door eendracht wordt 't kleine groot en door tweedracht gaat 't levende doodzoo reeds leerden onze vaderen en hoeveel te meer geldt dan in onzen tijd van separatie en versplintering en verdeeling, die ernstige waarheid. Zelfverloochening heeft te toonen de Antirevolutioniar, de Chr Historische; de Roomsch-Katholiek hun persoon lijke getuigenis en belijdenis moet wijken voor die welke ze alle drie gemeen hebben. En dat gaat niet ge makkelijk daarom moet die overtui ging langzaam groeien. En elke Recht- sche kiezer heeft zijn individualistische, eigen, zelfstand ge inzichten te offeren op 't altaar van 't gemeenschappelijk inzicht, opdat door de drie verbonden Partijen na wikken en wegen iets ver kregen worde, dat men anders ten eenenmale missen moest. Wie vier vierden eischt, zooals zijn beginsel dat vraagt, krijgt nietswie twee vierden viaagt, heeft recht ze te ontvangen en ontvangt ze ook en die twee vierden, 't is zoo, is maar de helft van wat hij, alleen baas zijnde be geerde maar 't zijn toch twee vierden. Die zelfverloochening kost strijd. Geeft vaak. aanleiding tot verzet tegen den toestand. Een mensch wil zijn eigen ideeën naar voren brengen. En hij klaagt en moppert, als een ander idee door den nood geboren, 't zijne overvleugelt. (Slot volgt.) Ons laatste woord aan Vooruit. Vooruit spartelt natuurlijk nog wat tegen, net als de visch aan den haak. Maar hoe meer drukte dat beestje maakt, hoe erger 't voor hem is. Daarom zullen we 't kort maken. En nog slechts den lezer wijzen op een staaltje van de onkunde van Voor uit. Ze schrijft over 1896, waarvan we zeiden: »Tegen de wet op't Personeel stemden ook (Vooruit had genoemd dr. Kuyper plus 8 anti's) 21 Liberalen. En wat zegt ze nu »Dat daarbij ook liberalen waren, doet niets ter zake. Conservatieven zijn er in elke partij. Ze bedoelt dus, anders heeft dat geen zin: die 21 waren Conservatief en met die Conservatieven stemde Kuyper ook tegen. Nu moet de lezer niet lachenwant onder die 21 liberalen behooren mr. Goeman Borgesius voorz. der Lib. Unie en Oud-Minister. Oud-Minister Rink Lib. Unie. Oud-Minister Veegens vrijz. De mocraat. mr. Drukker Vrijz. Democr. Heidt Vrijz. Democr., Werkmans Candidaat. de Kanter Lib. Unie. Kerdijk Vrijz. Democraat of Ra dicaal. mr. Smeenge Lib. Unie. Oud-Minister Tak v. Poortvliet Democraat of Radicaal. Oud-Minister Lely Unie Liberaal. Om van RoessingSmidt, den Oud- Minister en van de anderen verder te zwijgen. Allen voorstanders van Alg. Kiesrecht enz. enz. Ja, ja, Conservatieven zijn er in elke partija., zegt Vooruit. Maar hier boven staan de kopstukken der zich noemende democraten. Waar Vooruit die menschen ook al bij de Conservatieven, indeelt, begrij pen we, dat ze met Troelstra en Scha per dweept. Maar bij zoo'n treurige kennis over 1896 leggen we onze pen gaarne neer. En eindigen de discussie. De duivel. In 1909 werd in 't Kamerdistrict Zuidhorn een biljet verspreid Wederom nam de Duivel Abraham Kuyper mee op een hoogen berg en toonde hem al de kiesdistricten van Nederland en zeide tot hem: Deze alle zal ik u geven zelfs Amsterdam III, indien gij, nederknielende mij zult aanbidden. En Abram Kuy per deed naar dit woord. Wat profanieen onbluschbaren haat f Maar wat baatte het. Toch werd het 66 tegen 40. En nu bij deze Statenverkiezing w&s 't Juffrouw Westmeijer en dr. K%per. Maar wat baatte het. De liberalen krijgen klappen, dat 'f davert. En ze verdienen niet anders, 't Is heel goed. In elk district moest 't zóó gaan, dat er geen enkele liberaal meer door kwam. En wie weet, wat we nog beleven, eer we tien jaar verder zijn. In elk geval erlangt dr. Kuyper thans weer een nationale hulde. Ze blaffen immers wel hard, maar bijten niet, want de tanden zijn stomp, En om Kuyper te treffen zijn die tanden al te slecht. De duizendste Chr. School. De duizendste En onwillekeurig leidt dit de gedach te terug naar de circulaire van den Ned. Herv. Kerkeraad te 's Hage op 1 Juni 1843, waarin aan de gemeente ondersteuning gevraagd werd voor de oprichting van een «Armenschool® voor 700 kinderen, want zoo voegde de Kerkeraad erbij het raakt het belang van onze armen-kinderen, hooger dan hun stoffelijke welvaartde toerusting van hunneh geest; de vorming van hun harthun toebereiding voor de maatschap pij der aarde hun opkweeking voor 't burgerschap van den Hemel. En die Diaconieschool is gekomen, hoewel Breda was voorgegaan. Ze waren de eersten. Voor de armsten onder de armen, voor de diaconie kinderen was een christelijke School goed genoeg die «rijk® en «verrijkt® waren naar Paulus woord konden 't met de neutrale School best vinden. En hoe heeft God gezegend. Het aantal wies. Door 't Kabinet Mackay kwam de eerste Subsidie los. En ze werd verhoogd, totdat minis ter Kuyper een volkomen gelijkstelling bewerkte, voor zoover de Staats-sub- sidie betreft, tusschen Bijzonder en openbaar onderwijs. En 't Christenvolk bleef bouwen. Wij zullen ons opmaken en bouwen en God van den hemel, Die zal 't ons doen gelukkendat woord namen ze van Nehemia over. Zie nu de 1000ste school in Vree land. Als mr. Groen zijn oogen eens kon opslaanhij, die vurige strijder in een lijd toen voor 't Christ, onderwijs nergens sympathie was, omdat de doode orthodoxie der veertiger jaren tevredenheid preekte met de maat schappelijke deugden van dien tijd. 't Was de tijd van Christendom boven geloofsverdeeldheid der «braveHendri ken® en der verdraagzaamheid, als men ten minste met den liberalen stroom afzakte. De duizendste SchoolEn nog niet tevredenNeen, neen Geen rust, tot dat 't laatste gedoopte kind aan de Openbare School is ontnomen De verkiezingen. De ^Standaard* zegt In Middelburg zijn onze twee aftredende leden herkozen. Bovendien wonnen we i liberalen zetel. Ook goed liep het in Vlissingen, waar ook de beide antirevolutionaire leden wer den herkozen. In Zierikzee werden de 3 liberalen weer ingekozen. In Hulst haalden de liberale candidaten in 1907 nog 1744 stemmen, nu kwamen ze op tot 1855 terwijl de roomsche oppositie-candidaat, die in 1907 ruim 2300 stemmen kreeg, nu op 2175 staan bleef. En in Goes waar twee antirev. ledenen twee liberalen aftraden, zijn de beide an tirevolutionairen bij eerste stemming gekozen, terwijl de twee aftredende liberalen in herstemming komen met onze beide tegen- candidaten, en wel met een voor ons niet ongunstig cijfer. Oeveren kwam slechts 45 stemmen te kort of hij was er geweest. De kans voor de herstemming staat alzoo gunstig. In Zuid-Holland traden van de rechter zijde 23 Statenleden afalle deze zetels zijn opnieuw door de onzen bezet. Daarte genover staat dat slechts 3 liberalen hun plaats in de Staten verzekerd zagen. Doch er is meer. In Rotterdam, voorheen een vrijzinnig bolwerk, kon geen enkele vrijzinnige het bij eerste stemming halen er werden daar slechts twee leden gekozen, en die twee behooren tot de rechterzijde. Voor alle overige plaatsen moet herstemd worden. Eb herstemd, volstrekt niet zonder kans voor de onzen. Zoo werden in Rotterdam 1 twee liberalen uitgeworpen, de heeren Visser en Muller;® onze mannen komen met twee socialisten in herstemming, waardoor hun kans om gekozen te worden vanzelf niet onbelangrijk rijst. In den Haag, waar men beter had kunnen stemmen, werd ook geen enkele' vrijzinnige gekozen en kwamen de rechtsche candidaten j met vrij belangrijke cijfers uit de bus. In Leiden trad een antirevolutionair af en een liberaal. De antirevolutionair werd gekozen, de liberaal bracht het slechts tot herstemming men had daar beide rechtsche candidaten in ééns moeten kiezen. Opmerking verdient het voorts, hoe hecht de coalitie in Delft gebleken is Mr. Van der Velde werd met nog grooter stemmencijfer gekozen dan de andere antirevolutionaire candidaat. Een woord van hulde aan onze bondgenooten. Over het geheel zijn de 51 zetels, die we in Zuid-Holland bezaten, behouden gebleven, de kans om hun aantal vermeerderd te zien bij de herstemming is lang niet uitgesloten alzoo reden tot ooimoedigen dank. In Overijssel ging het ons eveneens naar wenschen liep 't met de Liberalen zoo ongeveer als in Zuid-Hoiland. In het district Ommen, waar tusschen twee rechtsche candidaten de herstemming loopt, winnen we één zetel, zcodat de meerderheid in de Staten voor de rechter zijde niet slechts behouden bleef, doch versterkt werd. In het district Enschede viel een van de aftredende liberalen bij eerste stemming uit. Elf rechtsche leden traden af, twaalf ko men nu in hun plaats. Bij de herstemmingen kan het cijfer der rechtsch egroepen wellicht nog beter worden. Het stond in Overijssel 25 rechts tegen 22 linksde rechterzijde beschikt nu reeds over 26 plaatsen de liberalen zullen moeten offeren aan de >clericialen« of aan de so cialisten. In de Provincie Groningen zijn slechts drie vrijzinnigen bij eerste stemming gekozen over alle andere zetels moet worden herstemd. Bij die herstemmingen zijn de onzen voor tal van plaatsen betrokken den moed er iu houden en goed blijven werken dan schieten we ook in deze Noordelijke provincie goed op. In Drenthe werden de vrijzinnigen her kozen. Dit korte overzicht doet zien, dat de dag van gister inderdaad een goede dag voor de Coalitie en voor het Kabinet is geweest. Er is reden om met moed de toekomst in te gaan en te juichen over wat werd ver kregen. De Maasbode schreef over de uitslag. Bij de stembusstrijd van Woensdag heeft het wonderlijke Rotterdam wederom ver rassing bereid. De dèoacle van het liberalisme is vol komen geweest. De N. R. Crt. mag haar historisch woord van >misère over heel de linie* wel tot een vast cliché laten staan. In de vijf Statendistricten van Rotter dam traden acht leden af, waaronder »slechts twee* tot de rechterzijde behoor den. Deze twee van de rechterzijde, de heeren Gerritson en Bosch zijn Woensdag onmid- delijk met overweldigende meerderheid ge kozen verklaard. Van de zes aftredende vrijzinnigen, waarvan er twee zich niet weer herkiesbaar stelden, heeft 't geen enkele bij de eerste stemming kunnen winnen. Erger nog, in district I zijn de twee af tredende vrijzinnigen onmiddelijk uitgewor pen. Zelfs de Rotterdamsche grootmogend heden, de heeren Plate en de Jong hebben 't in het sterkste vrijzinnige district niet bij de eerste stemming kunnen winnen. De N. R. Crt. mocht al erkennen, dat er voor de vrijzinnigen in onze stad niet veel te winnen viel, zij was zich ook be wust, dat er voor hen, >veel, heel veel zelfs als men niet slechts telt, maar ook weegt, te verliezen* was. En de vrijzinnigen in onze stad hebben gisteren veel verloren zoowel in getal als in gewicht. En dat ondanks dat »der coalitie te

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1