lodsdienstoefeningen. MEDEDEEL1HGEK. Zaterdag 18 Juni 1910. Behoorende bij No. 1564. Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van Predikanten. Officieel Gedeelte. Ned. Hervormde Kerk. SOMMELSDIJK. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. OUDDORP. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.) Ned. Herv. Kerk. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Jongelingsvereenigingen. Middelharnis. Stellendam. Ouddorp. Stichtelijke Overdenking, Christus ir\ de synagoge gepredikt. O Week van 1925 Juni 1910. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur (Doopsbed.) Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 0 uur Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorin. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9 uur Ds. Emmen. LANGSTRAAT. Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Nam. 2 uur Ds. Emmen van Den Bommel. OUDE TONGE. Voórm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder. NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. HERKIN GEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen- dijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van der Kooij. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Koop- mans van Grijpskerke. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 Ds. Esselinlc en 's av. 5,30 uur leeskerk. DEN BOMMEL. Voorm. 9 leeskerk, nam. 2 en 's av. 5,30 uur Ds. Esselink van Stad aan 't H. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. 6 uur leeskerk. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur Ds. Ker sten van Rotterdam. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur leeskerk. HERKINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. Voorm. 9 uur Ds, Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. (3 uur Ds. Rappard van Randwijk. Nederl. Hervormde Kerk. Met attestatie overgekomen van Oost- zaan, Klaas van de Polder. Catechisatie Donderdag 's morgens van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. G. v. d. Tol P. Kievit Gerrit. W. But E. Nipius Simon. P. A v. Buuren C. A. de Graaft Arend J. G. 0. v. d. Hoek A. C. v. d. Hoek Jan. B. v. d. Berg A. Verbrugge Abram. Fr. v. d. Weide L. v. d. Meide Eva. C. Bakker M. Wolfert Maria. J. van Zetten W. van den Doel Helena. H. Oosterling S. Koote Arendje. D. Verwers I. v. Antwerpen Adriana. A. Koster E. C. v. Antwerpen Sietje Job. v. Dongen E. Jongejan Cornelia M. Roel. v. d. Valk W. Verbiest Johanna. J. van der Slik A, Spee Lena. Met attestatie overgekomen van Scheve- ningen, Deentje van Znuren. CatechisatieDinsdag vin. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool „Samuel" vin. 11-12 uur. CatechisatieDinsdag via. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Huwelijksinzegening van Hendrik Borg- dorff Pz. en Cornelia Braber door Ds. Esse link a.s. Zondagmiddag 2 uur. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond De collecte voor de pastoriebouw alhier, heeft opgebracht f 50,12. CatechisatieWoensdag van 2-3 uur voor de schoolkinderen. Zondagschool van 4-5 ure. Ned. Hervormde Kerk. Op Woensdag 14 Juni mochten wij het verblijdend bericht ontvangen, dat Ds. A. Luteijn liet beroep naar deze gemeente heeft aangenomen. Dat Gods on misbaren zegen er op rustte, is de wenscli van de gemeente. Zondagschool van 4-5 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Tot lidmaat aangenomen Izaiik Jacobus Pulleman, Dirk Nicolaas Prinse, Johannes Bos, Simon Pieter Kan- t.ers, Kaatje Kanters, Maria Kanters, Jacoba Kanluks, Elizabeth van Markensteijn, Maria Jaeomina van Maurik, Jaantje de Ottevan- ger, Lena Maria van Markensteijn, Jaeo mina Baart, Neeltje Fase. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. Catechisatie Maandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Attestatie gevraagd naar Sommelsdijk door Hubertes Knops. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderen van 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. 12,30-1,30 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaar; van 3,30-4,30uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Catechisatie voor de schoolkinderen. Ned. Hervormde Kerk. Catechisatie op de gewone uren. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen 's avonds 6 uur meisjes van 12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j. en 8 uur meisjes boven 16 jaar. Doopsgezinde Kerk. ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Drietallen Te Gorinchem, C. B. Holland, te Den Ham. J. Limring, te Zwartsluis, en G. H. Locher, te Nieuw- en St Joost- land. Te Rotterdam (vac.-Ds. Roose), H. C. Briët Wz., te Utrecht J. W. Groot Enzerink, te Leeuwarden en A. J Wartena, te Zevenaar. HeroepenTe Zegveld, P. van Toorn te Sprang. Te Haarlem (als hulppred.), M. L. Focken, cand. te Ede. Te Terwolde, J. ten Bruggenkate, te Borkulo. AangenomenNaar Rijswijk, P. L. L. Post, te Wijdenes. NaarMijusheerenland, A. C. G. den Hertog, cand. te Streefkerk. Bedankt: Voor de Meern en Asperen, A. C. G. den Hertog, cand. te Streefkerk. Voor Hedel, P. Zandt, te Loon op Zand. Voor Yselmuiden, 1). Th. Keek, te Zui- liehem. Voor Bruchem, J. M. Pk. Schip pers, te Ede. Voor Rhenen, E. Warmolts, te Jutfaas. Voor Ovezande en Driewe gen (toez.), G. A. v. d. Hooft, te Domburg. Gereformeerde Kerk. Tweetallen Te Huizen (N.-H.). K. Doorn bos, te Boxem en J. P. 'Visscher, tc Ko ekengen. Te Siddeburen, G. Kerssies, te Wolvega en A. Rollöos, te Ter Apel. Beroepen: Te Breda, J Gispen, te Bar- neveld. Te Nieuwe Pekela, J. H. Jonker, te Nunspeet. Te Waardhuizen en Uit wijk, C. J. de Kruijter, te Middelburg, cand. aan de Vrije Universiteit. Te Scharne- goutum, W. Oosterlieert, te Midwolda. Te Hoilandscheveld, F. G. Petersen, te Veendam. Aangenomen Naar Zwartsluis, A. Brou wer, te Harmeien. Naar Zuilichem, G. van Velzen, te Lopik. Bedankt: Voor Baarland, S. Dwarsliuis, te Staphorst. Voor de 2e Exloërmond. E. van der Laan, te Wijckel en Balk. Voor Utrecht J. L. Schouten, te Water- eraafsmeer. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13bZondagmiddag van 3-4,45 uur in de Clir. School. Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze Jong.bi. no. 48, 19e jaargang, na de pauze Vaderlandsche geschiedenis „de Gilden." Vergadering der Knapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. En hij predikte terstond Chris tus in de synagoge, dat Hij de Zoon van God is. Hand. 92D. Op weg naar Damascus werd Saulus tot staan gebracht. Daar veranderde de Heere den vervolger in een volge ling. En de man, die vol haat was opgetrokken om allen die Christus ken den, gevangen naar Jeruzalem te bren gen, moest geleid worden door zijne metgezellen bij de hand. Nu kwam hij Damascus binnen, on bekend met hetgeen hij daar zou moeten doen. Voorheen maakte hijzelf plannen, thans werd over hem beschikt. Niet lang bleef hij onkundig met de bedoe lingen des Heeren. Op het woord van den Godvreezenden Ananias werden zijne oogen geopend. Een groote omkeer had plaats gehad en kon niet verborgen blijven. Saulus wilde zelf gaan verkondigen het heil des Heeren. Daartoe begaf hij zich naar de synagoge, onbevreesd voor de gevolgen. Niemand immers wist beter dan hij, hoe vijandig de joden waren tegen Christus en zijne discipelen. Niemand dan hij kende beter de gevaarlijke toestand van het volk des verbonds, dat leefde zonder God, hoewel het dacht den waren God naar Zijnen wil te dienen. Saulus kon niet nalaten waarschu wende woorden te doen hooren nu hem de genade was geschonken van aan neming als kind Gods. Medelijden met de dwalenden dreef hem naar de ver gaderplaats der Joden. Hoe vurig wensehte hij hen af te brengen van de werken der wet en te leiden tot het eenige offer, Jezus Christus. Vrees voor de Joden bracht Saulus niet van zijn voornemen af, evenmin deed hem aarzelen de overweging, of hij wel in staat zou zijn, zoo zij hem tegenspraken, hen te weerstaan. Vele jaren was Saulus onderwezen in de leer der Farizeën en had zich met ijver toegelegd op een leven, overeenkomstig de voorschriften zijner leermeesters. En nu zijn slechts enkele dagen voorbij, waarin hij mocht leven in de vrijheid der kinderen Gods, vrijgemaakt door den Zoon. Heeft hij dan genoeg geleerd om te kunnen getuigen te midden der vijanden Ongetwijfeld was hetgeen de Geest des Heeren hem had onder wezen voldoende om in de synagoge op te treden en te wijzen op den eenigen naam onder den hemel tot za ligheid gegeven. Zooals hij daar stond, was hij het bewijs van de macht des Heeren Jezu Hij, de woedende tegen de kudde des Heeren, die van nature het nooit had opgegeven, had tegen den Zone Gods geen enkele poging tot verweer kunnen maken. Reeds de daad van zijn spreken vóór Christus in plaats van tegen Hem en de Zijnen, nToet een machtige predi king worden geheeten. En dan wat is er veel geschied in die dagen, na Saulus' tot staan ko men op den weg. Gebeden waren op gezonden, tranen geweend, striid was gestreden, voordat Ananias de h rlijke tijding bracht van vergeving. Vc .zeker Saulus kon vrijmoedig den weg inslaan naar de synagoge en zich begeven onder de tegenstanders. Hoe anders ijvert nu Saulus voor zijn geloof. Eertijds dwong hij de afvalligen om Christus te verloochenen en bij weigering achtte hij hen niet waardig langer op deze aarde te verblijven. Toen stelde hij zich als rechter over de ge wetens der menschen En thms? Hij predikt Christus als de Zone Gods. Hij zoekt dus hen te overtuigen van hunne dwalingen en te brengen tot het ware geloof. Nu geen dwang, maar een zoeken om hen te overreden tot hun eeuwig welzijn. Als zij hem tegenstaan zal hij wijken en niet met geweld hen overbrengen tot zijne meening of ook hen verbannen van de aarde. Het is niet meer bij Saulus om te zeggen Gij zult« maar: mocht de Heere uw hart bewerken om mijne woorden aan te nemenniet meer de haat, doch de liefde is de drijfveer van Saulus. Hij predikte Christus, dat Hij de Zoon van God is. Dit was toch het eenige verschil tusschen Jood en Christenen, tusschen Saulus voorheen en Saulus thans. De hoofdzaak zette hij aldus op den voorgrond, wetend dat niemand kan zeggen Jezus den Heere te zijn dan door den H. Geest. Dat de Joden zich hieraan ergerden, deed hem niet afzien van het noemen van den dier baren naam. Ziedaar, de eerste prediking van Saulus, na deze Paulus genaamd. Dit is de belijdenis van eenen, die als zondaar aan de voeten van Jezus gebracht, door den Heere werd opge richt. Het doet ons de vraag stellen erkent gij Jezus als den Zoon van God Belijdt gij te gelooven in Hem als de beloofde Messias, die gekomen is in de volheid des tijds om als het Lam, dat de zonden der wereld wegneemt, geslacht te worden Maak nu wel onderscheid tusschen hetgeen geleerd is van de menschen en hetgeen de H. Geest leert. De ken nis van Christus als Zaligmaker voor eigen hart, kan niemand u geven. Wel gebruikt de Heere het woord der pre diking om het den mensch aan te zeggen maar tegelijkertijd werkt Hij door Zijnen Geest om in het [hart den akker te bereiden, opdat het zaad des Evangelies zal vallen in wel toebereide aarde. Saulus predikte niet met de bedoeling om den Joden de leer van Christus voor het verstand aannemelijk te maken. Neen, hij werkte onder biddend opzien tot God om hen te brengen tot het verwachten van al hun heil voor tijd en eeuwigheid van den Gekruisigde. Saulus voorbeeld leert, hoe een begenadigde zal waarschuwen, die hij

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 6