lodsdienstoefeningen.
MEDEDEEL1HGEK.
Zaterdag 18 Juni 1910.
Behoorende bij No. 1564.
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van
Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Ned. Hervormde Kerk.
SOMMELSDIJK.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
OUDDORP.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.)
Ned. Herv. Kerk.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen.
Middelharnis.
Stellendam.
Ouddorp.
Stichtelijke Overdenking,
Christus ir\ de synagoge
gepredikt.
O
Week van 1925 Juni 1910.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 0 uur Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorin. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 uur Ds. Emmen.
LANGSTRAAT.
Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPLAAT.
Nam. 2 uur Ds. Emmen van Den Bommel.
OUDE TONGE.
Voórm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder.
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink.
HERKIN GEN.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen-
dijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. van der Kooij.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Koop-
mans van Grijpskerke.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 Ds. Esselinlc en 's av. 5,30
uur leeskerk.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 leeskerk, nam. 2 en 's av. 5,30
uur Ds. Esselink van Stad aan 't H.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av. 6 uur leeskerk.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur Ds. Ker
sten van Rotterdam.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en 's avonds 6 uur
leeskerk.
HERKINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
Voorm. 9 uur Ds, Róssing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. (3 uur Ds. Rappard
van Randwijk.
Nederl. Hervormde Kerk.
Met attestatie overgekomen van Oost-
zaan, Klaas van de Polder.
Catechisatie Donderdag 's morgens van
9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
G. v. d. Tol P. Kievit Gerrit.
W. But E. Nipius Simon.
P. A v. Buuren C. A. de Graaft Arend J.
G. 0. v. d. Hoek A. C. v. d. Hoek Jan.
B. v. d. Berg A. Verbrugge Abram.
Fr. v. d. Weide L. v. d. Meide Eva.
C. Bakker M. Wolfert Maria.
J. van Zetten W. van den Doel Helena.
H. Oosterling S. Koote Arendje.
D. Verwers I. v. Antwerpen Adriana.
A. Koster E. C. v. Antwerpen Sietje
Job. v. Dongen E. Jongejan Cornelia M.
Roel. v. d. Valk W. Verbiest Johanna.
J. van der Slik A, Spee Lena.
Met attestatie overgekomen van Scheve-
ningen, Deentje van Znuren.
CatechisatieDinsdag vin. 9-10 en 10-11,
nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool „Samuel" vin. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag via. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Huwelijksinzegening van Hendrik Borg-
dorff Pz. en Cornelia Braber door Ds. Esse
link a.s. Zondagmiddag 2 uur.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond
De collecte voor de pastoriebouw
alhier, heeft opgebracht f 50,12.
CatechisatieWoensdag van 2-3 uur
voor de schoolkinderen.
Zondagschool van 4-5 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Op Woensdag 14 Juni mochten wij
het verblijdend bericht ontvangen, dat Ds.
A. Luteijn liet beroep naar deze gemeente
heeft aangenomen. Dat Gods on misbaren
zegen er op rustte, is de wenscli van de
gemeente.
Zondagschool van 4-5 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Tot lidmaat aangenomen
Izaiik Jacobus Pulleman, Dirk Nicolaas
Prinse, Johannes Bos, Simon Pieter Kan-
t.ers, Kaatje Kanters, Maria Kanters, Jacoba
Kanluks, Elizabeth van Markensteijn, Maria
Jaeomina van Maurik, Jaantje de Ottevan-
ger, Lena Maria van Markensteijn, Jaeo
mina Baart, Neeltje Fase.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
Catechisatie Maandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Attestatie gevraagd naar Sommelsdijk
door Hubertes Knops.
Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderen van 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. 12,30-1,30 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaar; van 3,30-4,30uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Catechisatie voor de schoolkinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Catechisatie op de gewone uren.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen 's avonds 6 uur meisjes van
12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j.
en 8 uur meisjes boven 16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
ZondagschoolNam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Drietallen Te Gorinchem, C. B. Holland,
te Den Ham. J. Limring, te Zwartsluis,
en G. H. Locher, te Nieuw- en St Joost-
land. Te Rotterdam (vac.-Ds. Roose),
H. C. Briët Wz., te Utrecht J. W. Groot
Enzerink, te Leeuwarden en A. J Wartena,
te Zevenaar.
HeroepenTe Zegveld, P. van Toorn te
Sprang. Te Haarlem (als hulppred.),
M. L. Focken, cand. te Ede. Te Terwolde,
J. ten Bruggenkate, te Borkulo.
AangenomenNaar Rijswijk, P. L. L.
Post, te Wijdenes. NaarMijusheerenland,
A. C. G. den Hertog, cand. te Streefkerk.
Bedankt: Voor de Meern en Asperen,
A. C. G. den Hertog, cand. te Streefkerk.
Voor Hedel, P. Zandt, te Loon op Zand.
Voor Yselmuiden, 1). Th. Keek, te Zui-
liehem. Voor Bruchem, J. M. Pk. Schip
pers, te Ede. Voor Rhenen, E. Warmolts,
te Jutfaas. Voor Ovezande en Driewe
gen (toez.), G. A. v. d. Hooft, te Domburg.
Gereformeerde Kerk.
Tweetallen Te Huizen (N.-H.). K. Doorn
bos, te Boxem en J. P. 'Visscher, tc Ko
ekengen. Te Siddeburen, G. Kerssies, te
Wolvega en A. Rollöos, te Ter Apel.
Beroepen: Te Breda, J Gispen, te Bar-
neveld. Te Nieuwe Pekela, J. H. Jonker,
te Nunspeet. Te Waardhuizen en Uit
wijk, C. J. de Kruijter, te Middelburg, cand.
aan de Vrije Universiteit. Te Scharne-
goutum, W. Oosterlieert, te Midwolda.
Te Hoilandscheveld, F. G. Petersen, te
Veendam.
Aangenomen Naar Zwartsluis, A. Brou
wer, te Harmeien. Naar Zuilichem, G.
van Velzen, te Lopik.
Bedankt: Voor Baarland, S. Dwarsliuis,
te Staphorst. Voor de 2e Exloërmond.
E. van der Laan, te Wijckel en Balk.
Voor Utrecht J. L. Schouten, te Water-
eraafsmeer.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13bZondagmiddag
van 3-4,45 uur in de Clir. School.
Agenda voor a.s. Zondagvoor de pauze
Jong.bi. no. 48, 19e jaargang, na de pauze
Vaderlandsche geschiedenis „de Gilden."
Vergadering der Knapenvereeniging,
Zondagmiddag van 3-4 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30
uur in de Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
En hij predikte terstond Chris
tus in de synagoge, dat Hij de
Zoon van God is.
Hand. 92D.
Op weg naar Damascus werd Saulus
tot staan gebracht. Daar veranderde
de Heere den vervolger in een volge
ling. En de man, die vol haat was
opgetrokken om allen die Christus ken
den, gevangen naar Jeruzalem te bren
gen, moest geleid worden door zijne
metgezellen bij de hand.
Nu kwam hij Damascus binnen, on
bekend met hetgeen hij daar zou moeten
doen.
Voorheen maakte hijzelf plannen,
thans werd over hem beschikt. Niet
lang bleef hij onkundig met de bedoe
lingen des Heeren. Op het woord van
den Godvreezenden Ananias werden
zijne oogen geopend.
Een groote omkeer had plaats gehad
en kon niet verborgen blijven.
Saulus wilde zelf gaan verkondigen
het heil des Heeren. Daartoe begaf hij
zich naar de synagoge, onbevreesd voor
de gevolgen. Niemand immers wist
beter dan hij, hoe vijandig de joden
waren tegen Christus en zijne discipelen.
Niemand dan hij kende beter de
gevaarlijke toestand van het volk des
verbonds, dat leefde zonder God, hoewel
het dacht den waren God naar Zijnen
wil te dienen.
Saulus kon niet nalaten waarschu
wende woorden te doen hooren nu hem
de genade was geschonken van aan
neming als kind Gods. Medelijden met
de dwalenden dreef hem naar de ver
gaderplaats der Joden. Hoe vurig
wensehte hij hen af te brengen van
de werken der wet en te leiden tot
het eenige offer, Jezus Christus.
Vrees voor de Joden bracht Saulus
niet van zijn voornemen af, evenmin
deed hem aarzelen de overweging, of
hij wel in staat zou zijn, zoo zij hem
tegenspraken, hen te weerstaan. Vele
jaren was Saulus onderwezen in de leer
der Farizeën en had zich met ijver
toegelegd op een leven, overeenkomstig
de voorschriften zijner leermeesters. En
nu zijn slechts enkele dagen voorbij,
waarin hij mocht leven in de vrijheid
der kinderen Gods, vrijgemaakt door
den Zoon. Heeft hij dan genoeg geleerd
om te kunnen getuigen te midden der
vijanden Ongetwijfeld was hetgeen
de Geest des Heeren hem had onder
wezen voldoende om in de synagoge
op te treden en te wijzen op den
eenigen naam onder den hemel tot za
ligheid gegeven. Zooals hij daar stond,
was hij het bewijs van de macht des
Heeren Jezu Hij, de woedende tegen
de kudde des Heeren, die van nature
het nooit had opgegeven, had tegen
den Zone Gods geen enkele poging tot
verweer kunnen maken.
Reeds de daad van zijn spreken vóór
Christus in plaats van tegen Hem en
de Zijnen, nToet een machtige predi
king worden geheeten.
En dan wat is er veel geschied
in die dagen, na Saulus' tot staan ko
men op den weg. Gebeden waren op
gezonden, tranen geweend, striid was
gestreden, voordat Ananias de h rlijke
tijding bracht van vergeving. Vc .zeker
Saulus kon vrijmoedig den weg inslaan
naar de synagoge en zich begeven onder
de tegenstanders.
Hoe anders ijvert nu Saulus voor zijn
geloof. Eertijds dwong hij de afvalligen
om Christus te verloochenen en bij
weigering achtte hij hen niet waardig
langer op deze aarde te verblijven. Toen
stelde hij zich als rechter over de ge
wetens der menschen En thms? Hij
predikt Christus als de Zone Gods.
Hij zoekt dus hen te overtuigen van
hunne dwalingen en te brengen tot het
ware geloof. Nu geen dwang, maar een
zoeken om hen te overreden tot hun
eeuwig welzijn. Als zij hem tegenstaan
zal hij wijken en niet met geweld hen
overbrengen tot zijne meening of ook
hen verbannen van de aarde. Het is
niet meer bij Saulus om te zeggen
Gij zult« maar: mocht de Heere
uw hart bewerken om mijne woorden
aan te nemenniet meer de haat,
doch de liefde is de drijfveer van Saulus.
Hij predikte Christus, dat Hij de Zoon
van God is. Dit was toch het eenige
verschil tusschen Jood en Christenen,
tusschen Saulus voorheen en Saulus
thans. De hoofdzaak zette hij aldus op
den voorgrond, wetend dat niemand
kan zeggen Jezus den Heere te zijn
dan door den H. Geest. Dat de Joden
zich hieraan ergerden, deed hem niet
afzien van het noemen van den dier
baren naam.
Ziedaar, de eerste prediking van
Saulus, na deze Paulus genaamd.
Dit is de belijdenis van eenen, die
als zondaar aan de voeten van Jezus
gebracht, door den Heere werd opge
richt. Het doet ons de vraag stellen
erkent gij Jezus als den Zoon van God
Belijdt gij te gelooven in Hem als de
beloofde Messias, die gekomen is in
de volheid des tijds om als het Lam,
dat de zonden der wereld wegneemt,
geslacht te worden
Maak nu wel onderscheid tusschen
hetgeen geleerd is van de menschen
en hetgeen de H. Geest leert. De ken
nis van Christus als Zaligmaker voor
eigen hart, kan niemand u geven. Wel
gebruikt de Heere het woord der pre
diking om het den mensch aan te zeggen
maar tegelijkertijd werkt Hij door Zijnen
Geest om in het [hart den akker te
bereiden, opdat het zaad des Evangelies
zal vallen in wel toebereide aarde.
Saulus predikte niet met de bedoeling
om den Joden de leer van Christus
voor het verstand aannemelijk te maken.
Neen, hij werkte onder biddend opzien
tot God om hen te brengen tot het
verwachten van al hun heil voor tijd
en eeuwigheid van den Gekruisigde.
Saulus voorbeeld leert, hoe een
begenadigde zal waarschuwen, die hij