ERKUEiZINGSNUMMER. Woensdag 15 Juni 1910. Antirevolutionair 26sle Jaargang. Orgaan voor de ZuidliollaiMlselte en Zeeuwsche Eilanden. H. Ch. Vegtel C. Warnaer. H. Ch. Vegtel C. Warnaer. IN HOC SIGNO VINCES Flakkee, een vast district? Christelijke Staatkunde. Toen 't Liberalisme machtig was Geloof en Staatkunde. I "..H? te iiPfclN T. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK. Dat denkt men, heel Nederland door. Komt, waar ge wilt en zoodra 't over Flakkee gaat en de politieke zaken, is 't eerste, wat men U zegt A propos, Flakkee is toch een vast district, niet En als ge dan wat schouderhaalt, vraagt men 't u nog eens, alsof men één en al verbazing ware „Maar zeg eens, 't is toch waarlijk een vast district voor de Anti's." Een vast district is Flakkee voor de Rechterzijde, als alle Antirevolu tionairen, Christelijk-Historischen, en Roomsch-Katbolieken verstaan het woord van Groen van Prinsterer Twee partijen slechts zijn er de liberale of radicale èn de antirevolutionaire, met tweëerlei wortel: de Volkssouvereiniteit èn de Souvereiniteit Gods. Of dat andere woord In beginsel is elk Christen anti revolutionair alleen, wanneer hij zich op politiek terrein in den aard en de verhouding der par tijen vergistkan de Christen aan het liberalisme de hand reiken. Een vast district is Flakkee, wan neer allen, die God Almachtig er kennen als de Koning der Koningen die hun Bijbel lezen en herlezen die de Kerk als Zijn werk eerbiedi gen die hun gebeden opzenden om den welstand van Sion en Sions Volkdie 's Heeren Naam durven en willen aanroepen voor Overheid en Volk wanneer die allen schouder aan schouder staanin volle een dracht met 't geloof geharnast, dat God alleen de pogingen zegenen kan van eenparige actie en kloek gemeen schappelijk optreden, dan, ja dan is Flakkee een vast district. Maar wanneer 't Flakkeesche Volk zijn oude standpunt verlaat wanneer 't godsdienstig leven gaat kwijnen; wanneer de doodendegeest van materialisme in onze gelederen binnendringthet eigenbelang op den voorgrond gaat treden, dan kan de hand de banier des Kruises niet meer omvatten. Dan leeft men niet meer uit 't beginsel des Geloofs, dan is de kracht der Openbaring in ons ver zwakt dan komt er twijfel aan God en Godsdienstdan zakt men van de Kerk en Zijn Woord afdan leeft men als ware na dit leven geen hemel tot belooning en geen hel tot straf. Dan houdt Flakkee op een vast district te zijn. Zeker, de Ministers der Kroon kunnen falen ze zijn ook menschen; kunnen met hun wetsontwerpen, die nien verlangt, vertragen. Ze kunnen 1 in strijd handelen met de beginselen, die God in Zijn Woord neerlegt. Zeker, de Statenleden kunnen de Provinciale belangen verwaarloozen en door hun stem voor leden der Eerste Kamer, teleurstellen. Dat alles kan. Maar, waar zooals thans, de Sta tenleden zich trouw van hun taak gekweten hebben onze beginselen nooit en nergens hebben verzaakt maar integendeel hun antirevolutio nairen plicht naar eer en geweten op 't publieke erf der politiek, heb ben betrachtdaar heeft elk Christen, die zoo min als onze Statenleden, zich 's Heeren Naam schaamt, hen te steunen. .^Flakkee is dan een vast district, als men 't Liberalisme in zijn God verzaking op Staatkundig terrein doorziet. En allen, die in de Schriften onderwezen zijn, tegen dat Liberaal beginsel van Ongeloof protest aantee- kenen bij de Stembus. op aarde, door menschen, onvolmaakt, onvolkomen, onder veel gebrek bij velerlei zucht en strijd des harten. In den hemel door Engelen rein en goed, volkomen tot dat werk toe gerust. En wat hier na op aarde geschie den moet, (de eisch des Heeren ligt er) dat en dat alleen is de wortel ea 't uitgangspunt eener Christelijke Staatkunde. Wie dien eisch verwerpt, is de belijder eener Vrijzinnige Staatkunde. Dat is de anti-these, die immer blijftnooit verdwijnt. Wat wilt Gij, Heere, dat wij doen zullen 't is de vraag van eiken waren Christen en belijder der Christelijke Politiek. En deze belijdenis in daden om gezet is 't zout des levens de kracht der Kerk de kracht der School de kracht des Gezinsde kracht der Maatschappij en des Staats. Wy voeren stryd tegen de vryzinnigheid, tegen het vry zyn van Hooger Gezag, om Koningin en Volk terug te roepen tot de gehoor zaamheid, de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan God, Zyn Woord, Zijn dienst, waarbij we hulp wachten van allen, die belijden, dat Jezus Christus in 't vleeseh gekomen is. Flakkee vast Nu zal blijken of 't Flakkeesche kiezersvolk doorziet de worsteling der geesten in alle Staten en Landen van Europa ge streden. De worsteling om 't Eere Gods of de eere der Rede. Kiest met ons de aftredende leden en Er is tweeërlei Vaderland. Dat leert ons de Schrift. Een in den hemel en èèn op de aarde. En hoe wel onderscheiden, zijn ze niet ge scheiden. Een tegenstelling vormen ze niet. God de Heere is beider Schepper. En 't aardsche Vaderland moet slechts een voorportaal zijn van dat hemelsche. De aarde een spiegelbeeld des hemels. Het aard sche leven een voorbereiding voor 't hemelsche. „Uw wil geschiede in den hemel alzoo ook op der aarde", 13 de bede van Christus en Christen. En Die wil worde volbracht, hier Een Christelijke Staatkunde, op dien wortel, is 't zuurdeeg, dat het meel doorgist. Bij zulk een Staatkunde tiert de ware Vrijheidwant die Vrijheid bloeit als rank aan den wijnstok, die Christus heet. Die Staatkunde blijft het ideaalhet doel der wor steling tusschen de partijen. Aan welke zijde schaart gij u Beleidt gij de Opperhoogheid Gods en Zijn heiligen wil, die een Neder land eischt, als spiegelbeed van het hemelsche leven Een aarde, een volk, een Regee ring, die voor Hem buigt Dan staat gij rechts 4 1 m ij >f!i lid naar de gevaarvolle Ittaniiië te gaan. |zes gehuwden en drie en stond op het punt bn, toen de Engelsche tot hen kwam. Deze hekelingen te doen wan- Door middel van een ■e: Ik heb gehoord dat [ïeen gaat, en dat men heeft gelaten van de li op de eilanden, waar- |it te vertrekken. Indien en misschien gedood Igeering hier ter verant- [door de regering in het Jch daarom olieden over gij wensoht te gaan, In te doen, om dan uwe ■en mond te liooren, Het lilan hebt te vertrekken Ineters, en is buitenge- 1 eilanden zijn ongezond, I ze bezoekt, door eene rordt aangegrepen liet Ite verkrijgen, en wan- It 11 meedeneemt, is dat lel, waaraan gij gewoon landen alleen en zonder jiehtergelaten. Antwoord ;V Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, met Zondagsblad 75 Cent. j> n n zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder ƒ4,50 per jaar, AfzonderIi,]ke nnmmers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEYEB Telefoon Intercom!». Io. 2. Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal. Keolames SO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Gfroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Yrjjdagmorgen 10 uur. n, af een in uw aller naam. een hunner Armenia, diep oord en zei Wij zijn in irrast door dat, wat wij hebben. Voor ons is het hebben dat alles onlangs en mond der zendelingen, t dit werk hebben aange- ben deze zaak rijp in ons Slemand beeft ons eenig™ Wij hebben ons geheel »ing tot dit werk gewrijd- dan leven wij en als wij en wij. an verlangde deze verkla- van lien te ontvangen, aan ij gaarne voldeden. Toen mrlijk gaan. en zelfverloochening voor ;ren. Laat ons, die bij het erblijven niet achterblijven ge inlanders opofferenden erkondiging van het Evan een vreugde iets te mogen ied en gaven, opdat, ook 3 volken, de Heere mogen lidding, eer en dankbie Maar 3't Liberalisme is daar een vijand van ze willen een rijken zondaar en een altoos liefdevollen Christus, die nooit rechtvaardig, maar altijd barmhartig is. Dat Liberalisme heeft de Kerk des Heeren verwoest. In modernen geest wilde 't ons volk opvoeden, en daarom eischte het vrijheid in de Kerk om van de kansels die ondermijnen en meteen ingebeelden hemel de arme schapen ten verder- ve voeren. Toen 't Liberalisme machtig was Toen bouwde 't Scholen en on derdrukte 't de Christenouders, die getrouw aan hun Doopsbeloften, voor hun kinderen geen neutraal onderwijs begeerden. Dan moet de minderheid maar onderdrukt wor den, zei de liberale Minister Cap- peijne, want zij is de vlieg, die de zalf des apothekers stinken doet." Toen 't Liberalisme machtig was Toen werd de Antirevolutionair Toen 't machtig was, drukte zijn hand loodzwaar op ons Christen volk. Het sprak altijd van vrijheid vrijheid zooals nu dezelfde vrij - heidskreet weer door de liberale gelederen dringt; maar 't gaf geen vrijheid, die de Christenen begeer den. De Christen wil in de Kerk den „vollen Zaligmaker" hooren predi ken Een rijken Christus en een armen zondaar. in een hoek geduwd men nam van die „zwarte bende") geen notitie. Wat Christen was, werd geschuwd, gepasseerd, veracht. Nu is 't Liberalisme niet meer machtig nu is 't zwak maar zijn ouden aard verloochent het niet. Nochtans het hengelt thans naar stemmen van antirevolutionairen. Die zijn hem bij de stembus heel veel waard Na de stembus, als hij die „anti's" in zijn net opgevischt heeftals hij ze gebruikt heeft, ziet hij ze niet meer aan..Dan is 'tweer 't oude „weg met dezen Toen 't Liberalisme machtig was Toen kwam het beleedigend op ons af. Nu is 't zwak en nu vleit het u,^ en is o zoo vriendelijk, maar 'tis stembusliefde. Zullen we dit Liberalisme steu nen We breken 't met vereende krachten af en stemmen de aftre denden EN Er is maar tweeërlei Staatkunde. Eene, waarin het Eere zij God van de lippen uitvloeit uit 't hart tot politieke daden, die Hem waarlijk welgevallig zijn en een Staatkunde waarin men niet Hem, maar zijn rede, zich zelf j eert als met een Nebukadnezar„is dit niet 't groote Babel, dat i k gebouwd heb Die tweeerlei Staatkunde is een uitspruitsel uit 't Geloof. Door alle eeuwen heen zijn in de volkeren twee groepeeringen geweest; we zien ten allen tijde de worsteling tusschen 't zaad der vrouw en 't zaad der slangtus schen Christusbelijders en Christus ontkenners, tusschen geïoovigen en ongeloovigen tusschen „de kinde ren Gods" en „de kinderen der menschen." En op Golgotha (treffende over eenkomst, juist daaraan de ééne zijde een aanbidder en aan den anderen kant een lasteraar. Die scheidingslijn komt niet in alle Landen en op alle tijden even scherp te voorschijn. Maar de tijd rijpt, dat in alle Landen die klove zichtbaar wordt. In Engeland scheen die niet te bestaan tusschen de politieke par tijen; wel tusschen de menschen onderling; maar ze bestaat en is openbaar geworden in den School strijd, dien ook dat Land te wachten staat. In Frankrijk, Duitschland, Bel gië is die scheidingslijn duidelijk aanwijsbaar. En vooral in Nederland met zijn volk van godsdienstig karakter is die lijn nooit meer uit te wisschen. Integendeel ze zal helderder wor den, naarmate 't Geloof gaat slui meren der eenengaat opflikkeren ter anderer zijde. Dan verdiept zich de klove. In de toekomst zal in Nederland en door heel Europa 't feit aanschouwd worden, dat ook in de Staatkunde, ook in 't Sociale Leven, ook in 't Leven der Pers de scheidingslijn loopt over den heuvel Golgotha. Neen't is niet Democratie te genover Conservatisme. Neen! 't is ook niet de Recht- schen als geïoovigen en de Link- schen als ongeloovigen. Geen van beide tegenstellingen zijn waar. Maar dit is wel waar, dat er een Ongeloof is aan Gods Naam bij velen en Geloof aan Dien Naam ter andere zijde. Dit is ook waar, dat uit de levensbeschouwing der Liberalen voortvloeit een verzaken der eere Gods op het terrein des Staats Dit is ook waar, dat er is een geloovige en een vrijzinnige Staat kunde: de eerste bindt zich aan Gods Woord, de laatste aan de Rede. Maar daarmee beweren we niet, dq,t elke Vrijzinnige een „paga- nist", een „heiden" is; die veron derstelling werpen we van ons 'a_

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1