ERKUEiZINGSNUMMER.
Woensdag 15 Juni 1910.
Antirevolutionair
26sle Jaargang.
Orgaan
voor de ZuidliollaiMlselte en Zeeuwsche Eilanden.
H. Ch. Vegtel
C. Warnaer.
H. Ch. Vegtel
C. Warnaer.
IN HOC SIGNO VINCES
Flakkee, een vast district?
Christelijke Staatkunde.
Toen 't Liberalisme machtig
was
Geloof en Staatkunde.
I
"..H?
te
iiPfclN
T. BOEKHOVEN.
SOMMELSDIJK.
Dat denkt men, heel Nederland
door. Komt, waar ge wilt en zoodra
't over Flakkee gaat en de politieke
zaken, is 't eerste, wat men U zegt
A propos, Flakkee is toch een vast
district, niet En als ge dan wat
schouderhaalt, vraagt men 't u nog
eens, alsof men één en al verbazing
ware „Maar zeg eens, 't is toch
waarlijk een vast district voor de
Anti's."
Een vast district is Flakkee voor
de Rechterzijde, als alle Antirevolu
tionairen, Christelijk-Historischen, en
Roomsch-Katbolieken verstaan het
woord van Groen van Prinsterer
Twee partijen slechts zijn er
de liberale of radicale èn de
antirevolutionaire, met tweëerlei
wortel: de Volkssouvereiniteit
èn de Souvereiniteit Gods.
Of dat andere woord
In beginsel is elk Christen anti
revolutionair alleen, wanneer hij
zich op politiek terrein in den
aard en de verhouding der par
tijen vergistkan de Christen aan
het liberalisme de hand reiken.
Een vast district is Flakkee, wan
neer allen, die God Almachtig er
kennen als de Koning der Koningen
die hun Bijbel lezen en herlezen
die de Kerk als Zijn werk eerbiedi
gen die hun gebeden opzenden om
den welstand van Sion en Sions
Volkdie 's Heeren Naam durven
en willen aanroepen voor Overheid
en Volk wanneer die allen schouder
aan schouder staanin volle een
dracht met 't geloof geharnast, dat
God alleen de pogingen zegenen kan
van eenparige actie en kloek gemeen
schappelijk optreden, dan, ja dan is
Flakkee een vast district.
Maar wanneer 't Flakkeesche
Volk zijn oude standpunt verlaat
wanneer 't godsdienstig leven gaat
kwijnen; wanneer de doodendegeest
van materialisme in onze gelederen
binnendringthet eigenbelang op den
voorgrond gaat treden, dan kan de
hand de banier des Kruises niet meer
omvatten. Dan leeft men niet meer
uit 't beginsel des Geloofs, dan is de
kracht der Openbaring in ons ver
zwakt dan komt er twijfel aan God
en Godsdienstdan zakt men van
de Kerk en Zijn Woord afdan
leeft men als ware na dit leven geen
hemel tot belooning en geen hel tot
straf.
Dan houdt Flakkee op een vast
district te zijn.
Zeker, de Ministers der Kroon
kunnen falen ze zijn ook menschen;
kunnen met hun wetsontwerpen, die
nien verlangt, vertragen. Ze kunnen
1 in strijd handelen met de beginselen,
die God in Zijn Woord neerlegt.
Zeker, de Statenleden kunnen de
Provinciale belangen verwaarloozen
en door hun stem voor leden der
Eerste Kamer, teleurstellen. Dat alles
kan.
Maar, waar zooals thans, de Sta
tenleden zich trouw van hun taak
gekweten hebben onze beginselen
nooit en nergens hebben verzaakt
maar integendeel hun antirevolutio
nairen plicht naar eer en geweten
op 't publieke erf der politiek, heb
ben betrachtdaar heeft elk Christen,
die zoo min als onze Statenleden,
zich 's Heeren Naam schaamt, hen
te steunen.
.^Flakkee is dan een vast district,
als men 't Liberalisme in zijn God
verzaking op Staatkundig terrein
doorziet. En allen, die in de Schriften
onderwezen zijn, tegen dat Liberaal
beginsel van Ongeloof protest aantee-
kenen bij de Stembus.
op aarde, door menschen, onvolmaakt,
onvolkomen, onder veel gebrek bij
velerlei zucht en strijd des harten.
In den hemel door Engelen rein en
goed, volkomen tot dat werk toe
gerust.
En wat hier na op aarde geschie
den moet, (de eisch des Heeren ligt
er) dat en dat alleen is de wortel
ea 't uitgangspunt eener Christelijke
Staatkunde.
Wie dien eisch verwerpt, is de
belijder eener Vrijzinnige Staatkunde.
Dat is de anti-these, die immer
blijftnooit verdwijnt.
Wat wilt Gij, Heere, dat wij doen
zullen 't is de vraag van eiken
waren Christen en belijder der
Christelijke Politiek.
En deze belijdenis in daden om
gezet is 't zout des levens de kracht
der Kerk de kracht der School
de kracht des Gezinsde kracht
der Maatschappij en des Staats.
Wy voeren stryd tegen de vryzinnigheid, tegen het vry zyn van
Hooger Gezag, om Koningin en Volk terug te roepen tot de gehoor
zaamheid, de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan God, Zyn Woord,
Zijn dienst, waarbij we hulp wachten van allen, die belijden, dat Jezus
Christus in 't vleeseh gekomen is.
Flakkee vast Nu zal blijken of
't Flakkeesche kiezersvolk doorziet
de worsteling der geesten in alle
Staten en Landen van Europa ge
streden. De worsteling om 't Eere
Gods of de eere der Rede.
Kiest met ons de aftredende leden
en
Er is tweeërlei Vaderland. Dat
leert ons de Schrift. Een in den
hemel en èèn op de aarde. En hoe
wel onderscheiden, zijn ze niet ge
scheiden. Een tegenstelling vormen
ze niet. God de Heere is beider
Schepper. En 't aardsche Vaderland
moet slechts een voorportaal zijn
van dat hemelsche. De aarde een
spiegelbeeld des hemels. Het aard
sche leven een voorbereiding voor
't hemelsche.
„Uw wil geschiede in den hemel
alzoo ook op der aarde", 13 de
bede van Christus en Christen.
En Die wil worde volbracht, hier
Een Christelijke Staatkunde, op
dien wortel, is 't zuurdeeg, dat het
meel doorgist.
Bij zulk een Staatkunde tiert de
ware Vrijheidwant die Vrijheid
bloeit als rank aan den wijnstok,
die Christus heet. Die Staatkunde
blijft het ideaalhet doel der wor
steling tusschen de partijen. Aan
welke zijde schaart gij u
Beleidt gij de Opperhoogheid Gods
en Zijn heiligen wil, die een Neder
land eischt, als spiegelbeed van het
hemelsche leven
Een aarde, een volk, een Regee
ring, die voor Hem buigt
Dan staat gij rechts
4 1
m
ij
>f!i
lid naar de gevaarvolle
Ittaniiië te gaan.
|zes gehuwden en drie
en stond op het punt
bn, toen de Engelsche
tot hen kwam. Deze
hekelingen te doen wan-
Door middel van een
■e: Ik heb gehoord dat
[ïeen gaat, en dat men
heeft gelaten van de
li op de eilanden, waar-
|it te vertrekken. Indien
en misschien gedood
Igeering hier ter verant-
[door de regering in het
Jch daarom olieden over
gij wensoht te gaan,
In te doen, om dan uwe
■en mond te liooren, Het
lilan hebt te vertrekken
Ineters, en is buitenge-
1 eilanden zijn ongezond,
I ze bezoekt, door eene
rordt aangegrepen liet
Ite verkrijgen, en wan-
It 11 meedeneemt, is dat
lel, waaraan gij gewoon
landen alleen en zonder
jiehtergelaten. Antwoord
;V
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, met Zondagsblad 75 Cent.
j> n n zonder 50
Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad 7,50zonder ƒ4,50 per jaar,
AfzonderIi,]ke nnmmers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent.
UITGEYEB
Telefoon Intercom!». Io. 2.
Advertentiën 10 cent per regel en 3/j maal. Keolames SO per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal.
Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Gfroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Yrjjdagmorgen 10 uur.
n, af een in uw aller naam.
een hunner Armenia, diep
oord en zei Wij zijn in
irrast door dat, wat wij
hebben. Voor ons is het
hebben dat alles onlangs
en mond der zendelingen,
t dit werk hebben aange-
ben deze zaak rijp in ons
Slemand beeft ons eenig™
Wij hebben ons geheel
»ing tot dit werk gewrijd-
dan leven wij en als wij
en wij.
an verlangde deze verkla-
van lien te ontvangen, aan
ij gaarne voldeden. Toen
mrlijk gaan.
en zelfverloochening voor
;ren. Laat ons, die bij het
erblijven niet achterblijven
ge inlanders opofferenden
erkondiging van het Evan
een vreugde iets te mogen
ied en gaven, opdat, ook
3 volken, de Heere mogen
lidding, eer en dankbie
Maar 3't Liberalisme is daar een
vijand van ze willen een rijken
zondaar en een altoos liefdevollen
Christus, die nooit rechtvaardig,
maar altijd barmhartig is.
Dat Liberalisme heeft de Kerk
des Heeren verwoest. In modernen
geest wilde 't ons volk opvoeden,
en daarom eischte het vrijheid in
de Kerk om van de kansels die
ondermijnen en meteen ingebeelden
hemel de arme schapen ten verder-
ve voeren.
Toen 't Liberalisme machtig was
Toen bouwde 't Scholen en on
derdrukte 't de Christenouders, die
getrouw aan hun Doopsbeloften,
voor hun kinderen geen neutraal
onderwijs begeerden. Dan moet de
minderheid maar onderdrukt wor
den, zei de liberale Minister Cap-
peijne, want zij is de vlieg, die de
zalf des apothekers stinken doet."
Toen 't Liberalisme machtig
was
Toen werd de Antirevolutionair
Toen 't machtig was, drukte zijn
hand loodzwaar op ons Christen
volk.
Het sprak altijd van vrijheid
vrijheid zooals nu dezelfde vrij -
heidskreet weer door de liberale
gelederen dringt; maar 't gaf geen
vrijheid, die de Christenen begeer
den.
De Christen wil in de Kerk den
„vollen Zaligmaker" hooren predi
ken Een rijken Christus en een
armen zondaar.
in een hoek geduwd men nam van
die „zwarte bende") geen notitie.
Wat Christen was, werd geschuwd,
gepasseerd, veracht.
Nu is 't Liberalisme niet meer
machtig nu is 't zwak maar
zijn ouden aard verloochent het niet.
Nochtans het hengelt thans naar
stemmen van antirevolutionairen.
Die zijn hem bij de stembus heel
veel waard
Na de stembus, als hij die „anti's"
in zijn net opgevischt heeftals hij
ze gebruikt heeft, ziet hij ze
niet meer aan..Dan is 'tweer 't oude
„weg met dezen
Toen 't Liberalisme machtig
was
Toen kwam het beleedigend op
ons af.
Nu is 't zwak en nu vleit het
u,^ en is o zoo vriendelijk, maar
'tis stembusliefde.
Zullen we dit Liberalisme steu
nen We breken 't met vereende
krachten af en stemmen de aftre
denden
EN
Er is maar tweeërlei Staatkunde.
Eene, waarin het Eere zij God van
de lippen uitvloeit uit 't hart tot
politieke daden, die Hem waarlijk
welgevallig zijn en een Staatkunde
waarin men niet Hem, maar zijn
rede, zich zelf j eert als met een
Nebukadnezar„is dit niet 't groote
Babel, dat i k gebouwd heb
Die tweeerlei Staatkunde is een
uitspruitsel uit 't Geloof.
Door alle eeuwen heen zijn in
de volkeren twee groepeeringen
geweest; we zien ten allen tijde
de worsteling tusschen 't zaad der
vrouw en 't zaad der slangtus
schen Christusbelijders en Christus
ontkenners, tusschen geïoovigen en
ongeloovigen tusschen „de kinde
ren Gods" en „de kinderen der
menschen."
En op Golgotha (treffende over
eenkomst, juist daaraan de ééne
zijde een aanbidder en aan den
anderen kant een lasteraar.
Die scheidingslijn komt niet in
alle Landen en op alle tijden even
scherp te voorschijn. Maar de tijd
rijpt, dat in alle Landen die klove
zichtbaar wordt.
In Engeland scheen die niet te
bestaan tusschen de politieke par
tijen; wel tusschen de menschen
onderling; maar ze bestaat en is
openbaar geworden in den School
strijd, dien ook dat Land te wachten
staat.
In Frankrijk, Duitschland, Bel
gië is die scheidingslijn duidelijk
aanwijsbaar.
En vooral in Nederland met zijn
volk van godsdienstig karakter is
die lijn nooit meer uit te wisschen.
Integendeel ze zal helderder wor
den, naarmate 't Geloof gaat slui
meren der eenengaat opflikkeren
ter anderer zijde. Dan verdiept
zich de klove. In de toekomst zal
in Nederland en door heel Europa
't feit aanschouwd worden, dat ook
in de Staatkunde, ook in 't Sociale
Leven, ook in 't Leven der Pers
de scheidingslijn loopt over den
heuvel Golgotha.
Neen't is niet Democratie te
genover Conservatisme.
Neen! 't is ook niet de Recht-
schen als geïoovigen en de Link-
schen als ongeloovigen. Geen van
beide tegenstellingen zijn waar.
Maar dit is wel waar, dat er
een Ongeloof is aan Gods Naam
bij velen en Geloof aan Dien Naam
ter andere zijde.
Dit is ook waar, dat uit de
levensbeschouwing der Liberalen
voortvloeit een verzaken der eere
Gods op het terrein des Staats
Dit is ook waar, dat er is een
geloovige en een vrijzinnige Staat
kunde: de eerste bindt zich aan
Gods Woord, de laatste aan de
Rede.
Maar daarmee beweren we niet,
dq,t elke Vrijzinnige een „paga-
nist", een „heiden" is; die veron
derstelling werpen we van ons
'a_