Nieuwe Kiezers ii 11. H EU KOOP A. W. KOOGH VAN DER J. SCHOUWEN VAN P. VEGTEL H. CIi. WARNAER C. HEIJKOOP A. W. KOOGH VAN DER J. SCHOUWEN VAN P. VEGTEL H. Ch. WARNAER C. mmwhhhhwhwww; Rechts KIEZERS! Stemrecht is STEMPLICHT. i Van premie vrij? VEUHIID, tjg We staan teg-en- -|g over de vrijzinnige staatkunde, wier tfi kenmerk het is vrij J| zijn van Gezag. Hoog-er -g Sn beginsel is elk 11 Christen unli-re- volulionair. Denkterom wanneer ge onze Candidal,en stemmen wilt, maakt dan de twee onderste blokjes van 'i stembiljet zwart. Als ge Uw stembiljet ontvangt, ziet het er zóó uit Stemt ge rechts, dan gaat uw biljet in de bus zóó Het Stembureau is geopend van 5s morgens ir tot 's middags 5 uur. |ract; een der middelen om de icchtspositie te bevestigen. Maar geen armenzorg-. Geen Staats- pensioneering. Die brengt geen recht, maar een, aalmoes. Hoe de politiek toch iemand als een blad omkeeren kanProf. Treub, die in 1899 vijand was van de vrijheid tot premiebetaling; en in 1909 de Unie-liberalen noemde »slimmelingen« en «politieke tinnegieters,® nam in de 2de Kamer zijn draai, en zwaaide schuin-links naar de Staatspensioneer- ders. Aanstonds werd hem voorgehou den, wat hij eertijds gezegd had en datook 't uitgangspunt is van zeer velen in de Rechtsche partijen. Hij zei iu 1899: »Zijn de loonen er niet naar, om 't opbrengen van een bijrage van de zijde der werklieden zonder overwegend bezwaar te doen ge schieden, dan moet 't geneesmiddel niet gezocht worden in ontheffing van die bijdrage maar in verbetering der wantoestanden. £n bij verklaarde deze woorden aldus Men kan aan de moeilijkheid, welke de slechte toestand der loonen in den weg legt, wei ontkomen, door bijdragen, die de werklieden onder normale toestanden zelf behoorden te betalen, uit 's Rijks schatkist te putten, maar dusdoende werkt men de verbetering der loon- toestanden eer tegen dan in de hand. «Van premie vrij« zou dus volgens den professor beteekeneneen tegen werken der arbeiders een afbreken van hun strijd of vraag om meer loon. Maar hij had nog een pijl op zijn boog, die ook door de tegenstanders van «premie vrij® wordt als zeer scherp beschouwd. Hij schreef; Men loopt bovendien 't gevaar, dat niet, met behulp van den Staat, de zelfstandige kracht der werklieden wordt vergroot, maar integendeel door de hulp van den Staat het gevoel van verantwoordelijkheid en daarme de de zelfstandige kracht bij de ge- holpenen wordt verminderd. Zeer juistDe Sociale kwestie is een rechts-kwestiehoe n 1. een Hink arbeider, die werken kan en wil, niet alleen ais man en vader met „zijn ge zin door de wereld komt, zonder schulden en bij een menschwaardig bestaan, maar ook hce hij bij ziekte, ongevallen en ouderdom zijn eigen brood kan eten zonder bedeeling van Kerk of particulieren of van den staat. Dat is des arbeiders recht. De Staatpensioneerder wil de slaats- bedeeling tot ieders Recht verheffen de tegenstander noemt Staatsbedeeiing een oneer en wil des arbeiders Recht zoeken in loonsverhooging. Geen Staatspensioen Maar zooals een ander woordvoerder "der vrijz. Democraten onlangs zei, dat hij van Staatspensioneering niets moest heb ben, want »omdat ook bij 't Deensch stelsel juist 't omgekeerde plaats vindt van hetgeen men moet doen n.l. de sociale ivetgeving zóó te doen worden, dat stap voor stap op de armenzorg terrein wordt veroverd. Geen Staatspensioneering. Maar loonsverhooging zij de leus. Geen Staatsbedeeiing. Maar de ar menzorg ingekrompen en om 't Recht gestreden. Premieheffing, verplichte verzeke ring is voor 't Recht des arbeiders, de weg. Wie voorstander is van Recht in de Sociale kwestie, kieze Rechts. u De Sociaal-Democraten willen bij uitnemendheid optreden als devrien' den van den werkman. En dit stellen zij, in alle Landen, zich vóór te zijn. Welnu dan, de Fransche Socialisten hielden te Nimes in Februari hun partijdag. Daar werd door de kopstuk ken een lans gebroken voor premie betaling. De Socialist Thomas zij over 't Fransche pensioenontwerp, met pre miebetaling vlak voor de verkiezingen door 't ultra-democratische Kabinet, waarin drie Socialistische Ministers zitten, ingediend »Als we ons niet duidelijk en «beslist voor de wet verklaren «zal men ons misschien met een verbeterde Armenverzorging af- sschepen, en dan is de verzorging »van ouden van dagen misschien »voor meer dan een tiental jaren «uitgesteld.® Ergoduidelijk en beslist wilden ze zich verklaren voor premie-betaling. En Jaures, de leider der Fransche Socialisten, wees de partijgenooten er op, dat er een principieel onder scheid was tusschen den steun aan ouden van dagen en het onvoorwaarde lijk recht der verzekering, die de zede lijke waarde van den arbeider (d.i. zijn waarde als lid der gemeenschap) doet uitkomenook wanneer deze nog geen 65 jaar is. En zoo vervolgde hij Wanneer ze de afgevaardigden, die vóór de wet gestemd hebben, een grief er van maken, dan veroordeelen ze ook de partijen der Internationale, die zooals de Duitsche en de Oostenrijksche Sociaal-Democratie, beginsel van de verplichte bijdrage van den arbeider aangenomen hebben. Ten slotte sprak hij dit ernstig woord, als 't ware een echo van dien Nederlandschen Professor, welke van slimmelingen gerept had en zei hij Wij willen de kiezers niet bij den neus nemen. Het volk hervor mingen te heioven, waarvoor 't geen oiï'ers behoeft te brengen, dat is een populariteit (volksliefde) die 't Socialisme niet past. En de Staatspensioneerders beloven «hervormingen®, voor de arbeiders, maar opofferingen vragen ze niet. De Sociaal-Democraten noemden dat: bij den neus-nemerij of boeren bedrog. Wie den Arbeider verhelfen wil Wie hem zijn toekomende plaats wil geven in 't maatschappelijke leven; de Arbeid naast en niet onder 't Kapi taal, hij late af van Staatspensioen. Elk voorstander, elke democraat, stemme daarom de heeren Op der, len Pinksterdag heeft de Utrechtsche Vrijzinnige Studie- en Propagandaclub een vergadering ge houden, waar de heer A. Roodhuyzen, lid van de Tweede Kamer als spreker optrad met het onderwerp ^vrijheide. Een moeilijk onderwerp voor een libe raal man. Want al is liberaal het vreemde woord voor vrijheid, we kunnen veilig aannemen dat de liberalen dat vreemde woord verkozen hebben boven het Hollandsche woord, omdat ze een »vreemde« opvatting van de vrijheid hebben, zoowel op politiek terrein, als op het terrein van de school, gelijk ook op 't gebied van de kerk. Dwingelanden is het goede Hol landsche woord voor het Fransche woord liberalen. Zoo nu en dan voelen de heeren in het liberale kamp er wel iets van, dat hun naam hun wezen niet uitdrukt Zoo b.v. ook de heer Roodhpyzen blijkens verslag van bovengenoemde vergadering. Want daar heeft hij o.a. dit gezegd »Een zwak punt van de liberale politiek uit de dagen van Thorbecke iè het onderwijs vraagstuk. Het is een fout geweest van de liberale leiders, dat ze niet ingezien hebben, dat aan een deel van ons volk het openbaar onder wijs geen bevrediging kan schenken. Als we nu onder kerkelijken drang zitten, moeten we erkennen, dat we niet zonder schuld zijn.® Die woorden vooral die wij even onderstreepten zeggen ontzaglijk veel. Dusde liberalen hebben de vrij heid geschondenop schoolgebied met hun school zonder Bijbel; door die school op te dringen aan allen door die school staatsschool te ma ken, volksschool. Gelukkig, dat men het eindelijk begint te gevoelen en te erkennen. 't Is wezenlijk om op te merken. Van vrijheid gesproken vrijheid uit de dagen van Thorbeckevrijheid der liberalen. Ons kwam dezer dagen onder de oogen wat er zooal gebeurd is in 1834 in de dagen van de Afscheiding. Gebeurd met onze Gereformeerde vaderen, die leefden onder een libe rale regeering. Wat een geest van verhevene vrij heid waaide toen in ons goede Va* derland. 9 Zoo schreef b.v. de Gouverneur van de provincie Groningen Rengers aan do plaatselijke besturen in die proy. met betrekking tot de,godsdienstoefe ningen van de Afgescheidenen deze dwaze, vijandelijke tyraunieke woorden »De woelingen van den gesuspen- deerden predikant bij de Hervormden II. de Oock te, Ulrum en van zijn aanhangers sedert eenigen tijd de strekking hebbende bekomen niet al leen tot openlijke verachting en vergui zing van burgerlijke en kerkelijke verordeningen en instellingen, maar zelfs tot verzetting en tegenstand tegen het publieke gezag, zoo is het nood zakelijk geworden maatregelen te nemen, tot handhaving der rust en goedje orde binnen deze provincie »Ik schrijf UEd. bij deze aan, om in uwe gemeente, zoo veel immer mogelijk acht te slaan op alle woelin gen en opruiingen, welke zouden kuil den ondernomen worden door den gemelden gesuspendeerden predikant of zijne aanhangers, alle onwettige godsdienstoefeningen en vergaderingen of bijeenkomsten, tot dat einde aange legd, door de gewone plaatselijke politie zooveel doenlijk voor te komen en bij het onverhoopt plaats hebben van dezelve, daarvan niet alleen pro cessen verbaal te doen opmaken, maar die vergaringen en bijeenkomsten door de veldwachters en politie-bedienden dadelijk te doen uiteengaan en tevens mij de meeningen en inzichten van het Plaatselijk Bestuur omtrent de geestesgesteldheid der ingezetenen mee te deelen en de meerdere of mindere bezorgdheid, welke er mocht bestaan voor de eventueele verstoring der rust en goede órde in de gemeente teneinde door mij zal kunnen worden overwo gen, welke meer effacieuse middelen er zullen kunen genomen worden, tot verzekering der voordurig van die rust en goede orde en tot beveiliging van personen en goederen. Het is mijn vastberaden en ernstig voornemen niet te dulden dat de rust en goede orde binnen de provincie een oogenblik gestoord worden door lieden, die dooreen opgewondene ver beelding en verhit brein verwoed, de stoutheid zoo verre drijven van openlijk ongehoorzaamheid aan wetten en gezag teprediken. ik noodig UEd. bepaaldelijk om bizonder te letten op de gèzindheden bedoelingen en het gedrag der veld wachters, politiebedienden en verdere suppoosten, en mij, ingevalle tegen een derzeive eenige gegronde suspicie mocht bestaan, als dan daarvan dade lijk te onderrichten.* Hoe vindt ge een dergelijk stuk Zou hier en daar onderstreepten we, al schrijvende, enkele woorden Lijkt het niet alsof onze Gcref. Vaderen, van 1834 die geen vinger verroerd hebben om zich ooit tegen de wettelijke machten te verzetten, de grootste oprqermakers, roovers, schavuiten en bandieten wezen? sfê-*. Verbeeld u »naar hun geestvermo gens® moest een onderzoek ingesteld worden, alsof ze dus »krankzinnig« waren. Van hun «verhit brein« en hun »stoutheid« van openlijk onge hoorzaamheid aan wetten en gezag te prediken«, alsof er een binnen- landsche oorlog gaande was. En dat, waar onze Vaderen in stil heid en gelatenheid in kleinen kring- samen kwamen om met biddingen en smeekingen 's Heeren aangezicht te zoeken, Gods Woord te lezen en een psalm te zingen En die mensehen moesten uiteen gejaagd, vervolgd, beboet, veroordeeld en in de gevangen-is geworpen worden. Van die menschen moest huis en vee en goed verkocht worden om de boe ten te betalen, die hen was opgelegd door de mannen der vrijheid. En omdat het den Gouverneur van Groningen, den heer Rengers, nog niet kras genoeg ging, schreef hij in '37 nog een 2e circulaire. »Ik heb het niet ondienstig geacht bij mijne circulaire van den 20e Nov. 1834, ter zake van de woelingen van den gewezen Predikant de Cock en van zijnen aanhang, eenige instructiën mede te deelen zoo begint ZEx. de Gouverneur. En vervolgt dan«Onderricht zijnde dat er in het afgeloopen jaar onwettige vergaderingen of bijeenkomsten der zoogenaamden separatisten gehouden zijn, zonder dat daarvan procesverbaal opgemaakt en aan den Heer Ofüecier van Justitie ingezonden is, schijnt zulks hoofdzakelijk daaraan te moeten wor den toegeschreven, dat eenige Heeren Burgemeesteren het onderzoek in dezen en het opmaken van processen verbaal aan de veldwachters overlaten ea zich zelve daaraan ontrekken. v Aan de veldwachters, die wel be ambten van/ de Rechterlijke Politie, maar geene hulpambtenaren van de Officieren vanj Justitie zijn, kan de toégang binnen do huizen geweigerd worden. De laatste nochtans, waaron der de Burgemeesters en hunne Assessoren belmoren, moeten in de gevallen bij art. 49 v. h. wetboek van strafvordering bepaald, ook In de huizen (Ier ingezetenen toegelaten worden. Zij vervangen de Officieren van Justitie en niet alleen dat zij pro cessen verhaal opmaken en de verkla ringen van getuigen ontvangen, zij doen ook huizoekingen en andere acten, welke, in de bedoelde gevallen van de competentie der Officieren van Justi tie zijn. Het is dat ik UEd. bij dezen ten ernstigste aanschrijve om U in het vervolg, ten aanzien van onwettige vergaderingen oi bijeenkomsten der dusgenoemde separatisten overeen komstig de aangehaalde wetsbepalin gen te gedragen |en als hulpambte naren van de Officier van Justitie, zelve in de huizen te gaan en, inge vallen van onwettige vergaderingen, de vereischte processen-verbaal op te maken en al die verrichtingen te doen welke, in bedoelde gevallen aan de Officieren van Justitie zijn opgedra gen.® Er moest dus méér vervolgd worden. Huiszoekingen moesten gedaan wor den. Alle vergaderingen verstoord en gestraft. Wonderlijke vrijheid toch van de liberalen. Een kroeg was vrij. Een danshuis was vrij. Een schouwburg was vrij. Ook op Zondag. Maar een School met den Bijbel mocht men niet bouwen. Men kreeg er geen vergunningivoor van de Over heid. Oók niet al wilde men zelf alles betalen. Er werd geen vrijheid toe gegeven. En ook mochten de Afgescheidenen niet vergaderen rondom Gods Woord. Wat een verschrikkelijke vrijheid houden de liberalen er van ouds op na 1 Ja om de Ned. Herv. Kerk wil lekeurig onder het synode juk te brengen, dat was hun welgevallen. Daar prezen ze den Koning om. En dat juichen ze nóg toe. Als Gods woord maar 't meest ge bonden .ligt, dan juichen de liberalen en roemen hun vrijheid Gelukkig dat de lleere én in de Kerk én op schoolgebied én op poli tiek terrein de touwen genadiglijk wil komen verbreken. Hij geve.de ware vrijmaking Dat Gods Woord overal een vrijen loop verkrijge. Dat Gods inzettingen heerschappij mogen voeren, dij Wie is de schrijver van deze aan klacht Een «Afgescheidene.* Neen, 't is een uilknipsel uit de Waarheidsvriend van 3 Juni j|. En dit blad is het orgaan van dep Bond van Ned. Herv. predikanten tot verbreiding en ver dediging van de Waarheid in de Ned. Herv. Kerk. De' schrijver is een /'Ned. Herv. predikant. Hoe diep voelt hij zich gekrenkt over die zoogenaamde liberale vrijheid! En elk Antirevolutionair is het volkomen met hun eens. De liberale vrijheid loopt altoos uit op verzet tegen de inzettingen Gods. De «godin der Rede* haat den God des Hemels. 1907 1909 1910 Sommelsdijk 456 Middelharnis 694 Stad a. 't Haringvliet 195 Den Bommel 257 Ooltgensplaat 396 Oude Tonge 486 Nieuwe Tonge 311 Dirksland 395 Herkingen 125 Melissant 270 Stellendam 285 Goedereede 237 Ouddorp 422 4529 4815 Op 17 Juni 19043857 kiezers. Uitgebracht 3319 stemmen. Op den Candidaat Vegtel1966. Op 25 Oct. 1906: 4317 kiezers. Uitgebracht3379 stemmen. Op den Candidaat Warnaer2045. Op 11 Juni 19074529 kiezers. Uitgebracht: 3710 stemmen. Op den Candidaat De Wilde 2336. Thuisblijvers in 190453S kiezers. 1906: 938 n 1907819 Treurig tocli, zooveel kiezers, die niet aan de stemming konden of wilden toenemenKomt trouw ter stembus Regelt uw zaken zóó, dat ge stemmen kuntStemt zoo vroeg mogelijk En

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 15