MEOEDEELINSEH.
godsdienstoefeningen.
p
Zaterdag II Juni 1910.
Behoorende bij No. 1562.
ïon Deo
eg!
ving var\
d.
ïeid.
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van H.H. Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Week van 12—19 Juni 1910.
Ned. Hervormde Kerk.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.)
Ned. Herv. Kerk.
CatechisatieWoensdag van 2-3 uur
voor de schoolkinderen.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Stellendam.
Ouddorp.
Stichtelijke Overdenking,
Zij konden niet weerstaan.
a
liet huishoud n
lligheid en met
zij Cicero, den
overtreffen ert
eid niet teweeg
rijgen zij niet
irekendheid zijn
dingen zijn zij
ïikter dan wij,
ge ervaring en
mneer zij zul s
souden wagi 1,
t, ofschoon ij
ireekt liet ha r
niet goed, n
ïalen alles ze r
de vrouw g -
iden en de m 11
ildbestuur, d n
die te voer.g
afelgesprekke i
igleeraar in de
eeft gedurem'e
kt Vriendelijk
zulke gelegei.-
11 allerlei stai d
knoopen. Zo
loor Italië ze< r
en koetsier en,
jrofessor diens
wat hem w ;1
en gewichtig t
en zei de man
»Morire in pai e
in vrede m t
kt zal met dien
linen. Den w< r
'roote boot de
zich, alvorens
len kapitein en
it, of hij al de
op hun weg
an, »die ken ik
iger met klim-
»die moet ge
ons aller leve 1
wij dan stran-
litein, »ik ken
nijnheer, maar
ter is. en dat
eischt evenzoo
ezus Christus.
0 mannen, uit
tsen binnenko-
k marmer van
t die blokken.
het beeld
oon gehouwen.
deze mannen
bben, zulk een
1, zegt gij. dat
Een persoon
an ontworpen,
ingen gegeven
beeldhouwers
'ig volgens het
n. En zoo werd
oek, afkomstig
n geschreven
ende rang, le-
1500 jaren en
passend geheel
bieden
den H. Geest
geschreven.
loog wezen,
moet wel
[vreezen,
goede les,
vergeten
eten,
es. V.
SOMMELSDIJK.
Voorm. 9,30 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. G uur Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Emmen.
LANGSTRAAT.
Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack.
(Collecte voor de pastoriebouw.)
OOLTGENSPLAAT.
Nam. 2 uur Ds. Westrik v. Sommelsdijk.
OUDE TONGE.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder.
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink.
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
oorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
V oorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen-
dijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van der
Kooij. (Collecte voor het orgel.)
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. G uur dhr. Vriens
van Veenendaal.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 uur Ds. Esse-
link.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9, nam. 2, (Cat. Zondag 23,) en
's av. 5,30 uur leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av. G uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en's avonds 6 uur
leeskerk.
HERRINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds. Róssing.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Geen opgaaf.
Nederl. Hervormde Kerk.
CatechisatieDonderdag 's morgens van
9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Catechisatie Dinsdag vm. 9-10 en 10-11,
nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders Moeders Doopelingen
C. Melissant M. Keuvelaar Jannetje
G. v. d. Boogert A. Hobbel Jakob
Met attestatie overgekomen uit Gronin
gen Teunis v. Bruggen.
Attestatie gevraagd naar Zuidland door
Leendert Huijer en Lena de Bonte.
Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Huwelijksaangifte gedaan door Hendrik
Borgdorff Pz. en Cornelia den Braber Cd.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond
Ontvangen van Dr. P. J. Kromsigt te
Amsterdam f 20,65, de helft eener collecte
voor de pastoriebouw alhier.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool van 4-5 en 6-7 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
T. Dijkgraaf C. Frits Elbert Pieter
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
C. Melissant A. van Zielst Cornelis.
Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
L. Melissant J. Osseweijer Jacomijntje
ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Catechisatie voor de schoolkinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders. Moeders. Doopelingen.
C. van Noord Gr. v. d. Bok Jannetje
KL Meijer Jac. Tanis Grietje Dina
D. Komtebedde A. de Mooij Jan Johannis
C. Bakelaar J. Klein Pieternella
L. v. d. Linde D. Meurs Jannetje
W. Boudenstein H. J. v. Wijk Joh. Marg.
Kr. Meijer Kr. de Jong Grietje
F. A. v. d. Linde N. Heerschap Nicolaas
J. Meijer A. Hoek Jan Leendert
Catechisatie op de gewone uren.
De Classis Brielle zal D.V. hare ver
gadering houden op Woensdag 29 Juni a.s.
's morgens ten 9 ure in de Groote kerk te
Brielle.
De Agenda is aan alle Kerkeraden toe
gezonden.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen 's avonds 6 uur meisjes van
12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j.
en 8 uur meisjes boven 16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
Zondagschool: Nam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Beroepen Te Rijswijk, P. Post te Wijde-
nes. Te Noordwijk, J. Werkman, te Hark
stede. Te Spannum, G. van Wolfswinkel,
te Ylst. Te Almen, C. A. v. d. Akker, te
Baambrugge. Te De Meem bij Utrecht
(toez.) A. C. G. den Hertog, cand. te Streef
kerk. Te Amsterdam (vac.-Dr. De Vis
ser) C. A. ter Linden te Langweer(vac.
Dr. Hoedemaker) Dr. A. Troelstra, te Utrecht.
Te Asperen, A. C. G. den Hertog, cand.
te Streefkerk. Te Heer-Hugowaard, Dr.
P. Proost, te Oude- en Nijeliorne. Te
Moerkapelle, K. van As, cand. te Hilversum.
Te Ooltgensplaat, A. Luteijn, te Aalst
(Geld.)
AangenomenNaar Grouw, D. Buurman,
te Noordbroek. Naar Borne (toez.) A.
Goedhart, te Sellingen. Naar Eindhoven-
Stratum, II. E. Both, te Andel.
BedanktVoor Heemstede, Dr. A. I. Kan
te Assen. Voor Tiel, 1). Buurma, te
Noordbroek. Voor Unlsen (graafschap
Bentlieim), H. Bulder te Vroomshoop.
Voor Siddeburen, J. Meijer, te Bierum
Voor Waarder, R. de Jager, te Baambrugge.
Gereformeerde Kerk.
Tweetallen: Te Breda, J. Gispen te Barne-
veld en J. Mulder, te Broek-op-Langendijk.
Te Hollandscheveld, P. H. de Jonge te
Sleeswijk en F. G. Petersen, te Veendam.
Te Nieuwe-Pekela, J. H. Jonker te Nun-
speet en Job. Jansen, te Burum.
Drietal: Te Scharnegoutum, M. Elzinga,
te GrootegastG. H. de Jonge, te Dwin-
geloo, en W. Oosterheert, te Midwolde.
BeroepenTe Middelharnis, A. Andree,
te Schoonhoven (A.)
Vergadering dor Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag
van 3-4,45 uur in de Chr. School.
Agenda voor a.s. Zondag: Schets voor
Schriftonderzoek Jong.bl. no. 17, 19e jaarg.
voor en na de pauze Letterkunde en
Improvisatie.
Vergadering der Knapenvereeniging,
Zondagmiddag van 3-4 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging op
G. G. Emanuel" Zondagnamiddag om
1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk.
Vergadering der Knapenvereen. op G.G.
Samuel* Zondagmiddag 1,30 uur in de
Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thiinotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
En zij konden niet wederstaan de
wijsheid en den Geest, door welken
hij sprak. Handel. 6:10.
De discipelen gingen voort Gode meer
te gehoorzamen dan de menschen, niet
tegenstaande de waarschuwing van den
Joodschen Raad om niet meer in den
naam van Jezus te spreken. Wij lezen
immers, dat zij niet ophielden, allen dag
in den tempel en hij de huizen, te lee-
ren en Jezus Christus te verkondigen.
Al wat hun hand vond om te doen
deden zij met alle macht. Onder die
sterken in het geloof was Stefanus niet
de minste. Tegen dien held des geloofs
traden de vijanden eveneens op. De
onderlegden in Schriftkennis, de ver-
nuftigsten in het woordentwisten weer
spraken hem. Maar zie zij konden niet
tegen hem op. Voor Stefanus moesten
zij het onderspit delven. Waarom? Om
dat hij door den Heiligen Geest wijsheid
van Boven had bekomen.
Natuurlijk was Stefanus niet ontbloot
van verstand en gaven, maar deze dien
den slechts als werktuigen. Door den
Heere had hij geleerd, die middelen eerst
recht te gebruiken. Een mes is een goed
en nuttig voorwerp, doch gevaarlijk in
de hand van een onervaren kind, al is
het ook zeer verstandig. Niet minder
gevaren zijn verbonden aan het gebrui
ken van het zwaard, het tweesnijdend
zwaard, genaamd het Woord Gods, in
de hand van een menschenkind, nog
onervaren, al kan hem wijsheid niet
ontzegd worden. Zoo doet ons dan de
Schrift terstond denken aan de oorzaak
zijner sterktede krachtige verlichting
door den Geest.
Het was derhalve niet de mensch
Stefanus, die overwon, maar het kind
des Heeren, dat de vijanden van zijnen
God mocht met goed gevolg bestrijden.
In hem zien wij, gelijk ook in andere
knechten des Heeren, de .belofte ver
vuld Ik zal u mond en wijsheid geven,
welke niet zullen kunnen tegenspreken,
noch wederstaan allen die zich tegen
u zetten.
Stefanus bleef overwinnaar in den
strijd, omdat hij in de gunste des Hee
ren stond. Door het bloed des kruises
gereinigd van zijne schulden, mocht hij
den verborgen omgang Gods ondervin
den. Nu streed hij niet om eigen eer,
doch de eere zijns Heeren ging hem
bovenal. En hierdoor stond hij sterk,
wijl God hem gebruikte tot verheerlijking
van Zijnen Naam. Toen de bestrijders
der Waarheid zich opmaakten in woede
en trotschheid Stefanus den mond te
stoppen, liet de Heere zich niet onbetuigd.
Stefanus kon, onderwezen door den
Heiligen Geest, aan de mannen dei-
Synagogen de Schrift uitleggen, juist
en goed, om aan te wijzen, hoe Christus
Jezus de ware Zaligmaker kon genaamd
worden. Stefanus was in staat, wetend
van zichzelf, hoe arglistig het hart is
en vijandig tegen God, om de Joodsche
bestrijders den staat van hunne harten
voor te stellen. De heiligheid en streng
heid der Wet, vermocht alleen Stefanus
en niet zijne tegenstanders te kennen,
wijl voor hem de Wet een tuchtmeester
tot Christus was bevonden. In de gansche
Schrift, Wet en Evangelie, had Stefanus
heter onderwijs en onderricht genoten
dan zijne aanvallers, die van het Evan
gelie zelfs niets wisten. Beide partijen
stonden op den grond van Gods Woord
en toch was het onmogelijk, dat zij tot
elkander konden geraken. Stefanus
mocht niet en kon niet God verlooche
nen en zijne tegensprekers wilden niet
hun inzicht prijsgeven Stefanus zege
vierde echter, daar hij wist, dat God
vóór hem was en zijne tegenpartij werd
verslagen, wijl zij dachten voor God te
strijden.
Eenzelfde strijd wordt ten alle tijde
gezien tusschen de kinderen des lichts
en de kinderen der duisternis. In alle
eeuwen toch is het gezien, dat er zijn,
die alleen door de genade Gods in Christus
behouden worden en anderen, die aan
den weg, door den Heere bepaald afdoen
of toevoegen. Strijd kan niet uitblijven.
Dit wordt het meest duidelijk in dagen
van bijzondere openbaring des Heeren,
wijl er alsdan eene bijzondere vijand
schap tegen het Rijk Gods gezien wordt.
In onze eeuw, zegt Oalvijn, is op dezelfde
wijze de Geest krachtig werkzaam ge
weest door den mond der martelaren,
die tot den vuurdood werden voortge
sleept; en tot nu toe openbaart Hij
dagelijksch dezelfde kracht, zoodat men
schen, die geheel en al ongeleerd waren,
de voornaamste theologen van het paus
dom door hunne stem alleen in diermate
verschrikt hebben, alsof zij een donder
slag gehoord hadden.
De Heere Jezus is gekomen om het
zwaard te brengen, om te verdeelen en
Hij rust zijn volk toe met de wapen
rusting des geloofs om te kunnen bestaan
in den zwaren strijd. Wie dan geen
wapenrusting van Hem heeft ontvangen
zal niet kunnen overwinnen, al kan hij
liet, soms lang uithouden tegen zijne
bestrijders.
Welzalig dan diegenen, die het alreeds
geleerd hebben, dat zij zelf niet bekwaam
zijn den geestelijken strijd te voeren
tegen menschen. Het kan wel bekend
zijn de onmogelijkheid om eigen har.
en wereld en duivel te overwinnen en
nochtans verborgen de nooit te volbren
gen kamp met de ongeloovige of mond
en valschge'oovige menschen. Wordt nu
iemand bedrogen in zijne verwachting
en valt de nederlaag hem ten deel, dat
hij zijne nooden aan God bekend make.
Het doel toch moet zijn, niet het snoeren
van den mond der tegenpartij, maar het
instemmen van harte met het ware
geloof. Niet om tijdelijke winst, maar
eeuwig gewin moet het te doen zijn.
Wie dan zelf het gevaar kent, zal an
deren waarschuwen en alles aanwenden