MEOEDEELINSEH. godsdienstoefeningen. p Zaterdag II Juni 1910. Behoorende bij No. 1562. ïon Deo eg! ving var\ d. ïeid. Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van H.H. Predikanten. Officieel Gedeelte. Week van 12—19 Juni 1910. Ned. Hervormde Kerk. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Langstraat, (Gem. Ooltgensplaat.) Ned. Herv. Kerk. CatechisatieWoensdag van 2-3 uur voor de schoolkinderen. Ooltgensplaat. Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Stellendam. Goedereede. Ouddorp. Jongelingsvereenigingen. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam. Ouddorp. Stichtelijke Overdenking, Zij konden niet weerstaan. a liet huishoud n lligheid en met zij Cicero, den overtreffen ert eid niet teweeg rijgen zij niet irekendheid zijn dingen zijn zij ïikter dan wij, ge ervaring en mneer zij zul s souden wagi 1, t, ofschoon ij ireekt liet ha r niet goed, n ïalen alles ze r de vrouw g - iden en de m 11 ildbestuur, d n die te voer.g afelgesprekke i igleeraar in de eeft gedurem'e kt Vriendelijk zulke gelegei.- 11 allerlei stai d knoopen. Zo loor Italië ze< r en koetsier en, jrofessor diens wat hem w ;1 en gewichtig t en zei de man »Morire in pai e in vrede m t kt zal met dien linen. Den w< r 'roote boot de zich, alvorens len kapitein en it, of hij al de op hun weg an, »die ken ik iger met klim- »die moet ge ons aller leve 1 wij dan stran- litein, »ik ken nijnheer, maar ter is. en dat eischt evenzoo ezus Christus. 0 mannen, uit tsen binnenko- k marmer van t die blokken. het beeld oon gehouwen. deze mannen bben, zulk een 1, zegt gij. dat Een persoon an ontworpen, ingen gegeven beeldhouwers 'ig volgens het n. En zoo werd oek, afkomstig n geschreven ende rang, le- 1500 jaren en passend geheel bieden den H. Geest geschreven. loog wezen, moet wel [vreezen, goede les, vergeten eten, es. V. SOMMELSDIJK. Voorm. 9,30 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. G uur Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Emmen. LANGSTRAAT. Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack. (Collecte voor de pastoriebouw.) OOLTGENSPLAAT. Nam. 2 uur Ds. Westrik v. Sommelsdijk. OUDE TONGE. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder. NIEUWE TONGE. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentink. HERRINGEN. Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. oorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. V oorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen- dijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van der Kooij. (Collecte voor het orgel.) MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. G uur dhr. Vriens van Veenendaal. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en 's av. 5,30 uur Ds. Esse- link. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. 2, (Cat. Zondag 23,) en 's av. 5,30 uur leeskerk. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9 en 's av. G uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm. 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk. MELISSANT. Voorm. 9,30, nam. 2 en's avonds 6 uur leeskerk. HERRINGEN. Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds. Róssing. Nederl. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Geen opgaaf. Nederl. Hervormde Kerk. CatechisatieDonderdag 's morgens van 9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen. Ned. Hervormde Kerk. Catechisatie Dinsdag vm. 9-10 en 10-11, nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders Moeders Doopelingen C. Melissant M. Keuvelaar Jannetje G. v. d. Boogert A. Hobbel Jakob Met attestatie overgekomen uit Gronin gen Teunis v. Bruggen. Attestatie gevraagd naar Zuidland door Leendert Huijer en Lena de Bonte. Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur. CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Huwelijksaangifte gedaan door Hendrik Borgdorff Pz. en Cornelia den Braber Cd. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond Ontvangen van Dr. P. J. Kromsigt te Amsterdam f 20,65, de helft eener collecte voor de pastoriebouw alhier. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool van 4-5 en 6-7 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. T. Dijkgraaf C. Frits Elbert Pieter Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12 en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. C. Melissant A. van Zielst Cornelis. Zondagschool: Namiddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare school. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. L. Melissant J. Osseweijer Jacomijntje ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Catechisatie voor de schoolkinderen. Ned. Hervormde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders. Moeders. Doopelingen. C. van Noord Gr. v. d. Bok Jannetje KL Meijer Jac. Tanis Grietje Dina D. Komtebedde A. de Mooij Jan Johannis C. Bakelaar J. Klein Pieternella L. v. d. Linde D. Meurs Jannetje W. Boudenstein H. J. v. Wijk Joh. Marg. Kr. Meijer Kr. de Jong Grietje F. A. v. d. Linde N. Heerschap Nicolaas J. Meijer A. Hoek Jan Leendert Catechisatie op de gewone uren. De Classis Brielle zal D.V. hare ver gadering houden op Woensdag 29 Juni a.s. 's morgens ten 9 ure in de Groote kerk te Brielle. De Agenda is aan alle Kerkeraden toe gezonden. Gereformeerde Kerk. Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school kinderen 's avonds 6 uur meisjes van 12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j. en 8 uur meisjes boven 16 jaar. Doopsgezinde Kerk. Zondagschool: Nam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen Te Rijswijk, P. Post te Wijde- nes. Te Noordwijk, J. Werkman, te Hark stede. Te Spannum, G. van Wolfswinkel, te Ylst. Te Almen, C. A. v. d. Akker, te Baambrugge. Te De Meem bij Utrecht (toez.) A. C. G. den Hertog, cand. te Streef kerk. Te Amsterdam (vac.-Dr. De Vis ser) C. A. ter Linden te Langweer(vac. Dr. Hoedemaker) Dr. A. Troelstra, te Utrecht. Te Asperen, A. C. G. den Hertog, cand. te Streefkerk. Te Heer-Hugowaard, Dr. P. Proost, te Oude- en Nijeliorne. Te Moerkapelle, K. van As, cand. te Hilversum. Te Ooltgensplaat, A. Luteijn, te Aalst (Geld.) AangenomenNaar Grouw, D. Buurman, te Noordbroek. Naar Borne (toez.) A. Goedhart, te Sellingen. Naar Eindhoven- Stratum, II. E. Both, te Andel. BedanktVoor Heemstede, Dr. A. I. Kan te Assen. Voor Tiel, 1). Buurma, te Noordbroek. Voor Unlsen (graafschap Bentlieim), H. Bulder te Vroomshoop. Voor Siddeburen, J. Meijer, te Bierum Voor Waarder, R. de Jager, te Baambrugge. Gereformeerde Kerk. Tweetallen: Te Breda, J. Gispen te Barne- veld en J. Mulder, te Broek-op-Langendijk. Te Hollandscheveld, P. H. de Jonge te Sleeswijk en F. G. Petersen, te Veendam. Te Nieuwe-Pekela, J. H. Jonker te Nun- speet en Job. Jansen, te Burum. Drietal: Te Scharnegoutum, M. Elzinga, te GrootegastG. H. de Jonge, te Dwin- geloo, en W. Oosterheert, te Midwolde. BeroepenTe Middelharnis, A. Andree, te Schoonhoven (A.) Vergadering dor Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag van 3-4,45 uur in de Chr. School. Agenda voor a.s. Zondag: Schets voor Schriftonderzoek Jong.bl. no. 17, 19e jaarg. voor en na de pauze Letterkunde en Improvisatie. Vergadering der Knapenvereeniging, Zondagmiddag van 3-4 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. Emanuel" Zondagnamiddag om 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. Vergadering der Knapenvereen. op G.G. Samuel* Zondagmiddag 1,30 uur in de Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thiinotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk. En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door welken hij sprak. Handel. 6:10. De discipelen gingen voort Gode meer te gehoorzamen dan de menschen, niet tegenstaande de waarschuwing van den Joodschen Raad om niet meer in den naam van Jezus te spreken. Wij lezen immers, dat zij niet ophielden, allen dag in den tempel en hij de huizen, te lee- ren en Jezus Christus te verkondigen. Al wat hun hand vond om te doen deden zij met alle macht. Onder die sterken in het geloof was Stefanus niet de minste. Tegen dien held des geloofs traden de vijanden eveneens op. De onderlegden in Schriftkennis, de ver- nuftigsten in het woordentwisten weer spraken hem. Maar zie zij konden niet tegen hem op. Voor Stefanus moesten zij het onderspit delven. Waarom? Om dat hij door den Heiligen Geest wijsheid van Boven had bekomen. Natuurlijk was Stefanus niet ontbloot van verstand en gaven, maar deze dien den slechts als werktuigen. Door den Heere had hij geleerd, die middelen eerst recht te gebruiken. Een mes is een goed en nuttig voorwerp, doch gevaarlijk in de hand van een onervaren kind, al is het ook zeer verstandig. Niet minder gevaren zijn verbonden aan het gebrui ken van het zwaard, het tweesnijdend zwaard, genaamd het Woord Gods, in de hand van een menschenkind, nog onervaren, al kan hem wijsheid niet ontzegd worden. Zoo doet ons dan de Schrift terstond denken aan de oorzaak zijner sterktede krachtige verlichting door den Geest. Het was derhalve niet de mensch Stefanus, die overwon, maar het kind des Heeren, dat de vijanden van zijnen God mocht met goed gevolg bestrijden. In hem zien wij, gelijk ook in andere knechten des Heeren, de .belofte ver vuld Ik zal u mond en wijsheid geven, welke niet zullen kunnen tegenspreken, noch wederstaan allen die zich tegen u zetten. Stefanus bleef overwinnaar in den strijd, omdat hij in de gunste des Hee ren stond. Door het bloed des kruises gereinigd van zijne schulden, mocht hij den verborgen omgang Gods ondervin den. Nu streed hij niet om eigen eer, doch de eere zijns Heeren ging hem bovenal. En hierdoor stond hij sterk, wijl God hem gebruikte tot verheerlijking van Zijnen Naam. Toen de bestrijders der Waarheid zich opmaakten in woede en trotschheid Stefanus den mond te stoppen, liet de Heere zich niet onbetuigd. Stefanus kon, onderwezen door den Heiligen Geest, aan de mannen dei- Synagogen de Schrift uitleggen, juist en goed, om aan te wijzen, hoe Christus Jezus de ware Zaligmaker kon genaamd worden. Stefanus was in staat, wetend van zichzelf, hoe arglistig het hart is en vijandig tegen God, om de Joodsche bestrijders den staat van hunne harten voor te stellen. De heiligheid en streng heid der Wet, vermocht alleen Stefanus en niet zijne tegenstanders te kennen, wijl voor hem de Wet een tuchtmeester tot Christus was bevonden. In de gansche Schrift, Wet en Evangelie, had Stefanus heter onderwijs en onderricht genoten dan zijne aanvallers, die van het Evan gelie zelfs niets wisten. Beide partijen stonden op den grond van Gods Woord en toch was het onmogelijk, dat zij tot elkander konden geraken. Stefanus mocht niet en kon niet God verlooche nen en zijne tegensprekers wilden niet hun inzicht prijsgeven Stefanus zege vierde echter, daar hij wist, dat God vóór hem was en zijne tegenpartij werd verslagen, wijl zij dachten voor God te strijden. Eenzelfde strijd wordt ten alle tijde gezien tusschen de kinderen des lichts en de kinderen der duisternis. In alle eeuwen toch is het gezien, dat er zijn, die alleen door de genade Gods in Christus behouden worden en anderen, die aan den weg, door den Heere bepaald afdoen of toevoegen. Strijd kan niet uitblijven. Dit wordt het meest duidelijk in dagen van bijzondere openbaring des Heeren, wijl er alsdan eene bijzondere vijand schap tegen het Rijk Gods gezien wordt. In onze eeuw, zegt Oalvijn, is op dezelfde wijze de Geest krachtig werkzaam ge weest door den mond der martelaren, die tot den vuurdood werden voortge sleept; en tot nu toe openbaart Hij dagelijksch dezelfde kracht, zoodat men schen, die geheel en al ongeleerd waren, de voornaamste theologen van het paus dom door hunne stem alleen in diermate verschrikt hebben, alsof zij een donder slag gehoord hadden. De Heere Jezus is gekomen om het zwaard te brengen, om te verdeelen en Hij rust zijn volk toe met de wapen rusting des geloofs om te kunnen bestaan in den zwaren strijd. Wie dan geen wapenrusting van Hem heeft ontvangen zal niet kunnen overwinnen, al kan hij liet, soms lang uithouden tegen zijne bestrijders. Welzalig dan diegenen, die het alreeds geleerd hebben, dat zij zelf niet bekwaam zijn den geestelijken strijd te voeren tegen menschen. Het kan wel bekend zijn de onmogelijkheid om eigen har. en wereld en duivel te overwinnen en nochtans verborgen de nooit te volbren gen kamp met de ongeloovige of mond en valschge'oovige menschen. Wordt nu iemand bedrogen in zijne verwachting en valt de nederlaag hem ten deel, dat hij zijne nooden aan God bekend make. Het doel toch moet zijn, niet het snoeren van den mond der tegenpartij, maar het instemmen van harte met het ware geloof. Niet om tijdelijke winst, maar eeuwig gewin moet het te doen zijn. Wie dan zelf het gevaar kent, zal an deren waarschuwen en alles aanwenden

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11