Godsdienstoefening en.
MEDEDEELINGEH.
Zaterdag 4 Juni 1910.
Behoorende bij No. 1560.
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van H.H. Predikanten.
Officieel Gedeelte.
Ned. Hervormde Kerk.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Ooltgensplaat.
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Stellendam.
Goedereede.
Ouddorp.
Jongelingsvereenigingen.
Middelharnis.
Stellendam.
Ouddorp.
Stichtelijke Overdenking,
Gode meer gehoorzaam dap
dep menschep.
Week van 512 Juni 1910.
SOMMELSDIJK.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 uur Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
'Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Emmen.
LANGSTRAAT.
Voorm. en nam. 2 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPLAAT.
Nam. 2 uur Ds. Bruining v. Middelharnis.
OUDE TONGE.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. v. Dolder.
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur Ds. Wentinlc.
(Doopsbediening.)
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Addink. (Bij den 4den rondgang
collecte voor „Christelijke belangen.")
DIRKSLAND.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Lammers.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen-
dijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30 uur Ds. De Gidts.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Van der Kooij.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur waarschijn
lijk dhr. De Boer van Hoogvliet.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 (Bed. H.-Avondm.) en 's av.
5,30 uur (Nabetrachting) Ds. Esselink.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9, nam. 2, (Cat. Zondag 22,)
's av. 5,30 u. Ds. Van Duin v. Ouddorp.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Taal.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur leeskerk.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk.
MELISSANT.
Voorm. 9,30, nam. 2 en's avonds 6 uur
leeskerk.
HERRINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, en 's av. 5.45 uur
leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur leeskerk.
Nederl. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Keek
van Zuilichem.
Nederl. Hervormde Kerk.
Attestatie ingekomen van Cornelia van
den Doel Jd. van Delfshaven en van Hen-
drika Verseput Jacd. van Nieuwe Tonge.
Catechisatie Donderdag 's morgens van
9,30-10,30 en 10,30-11,30 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen.
Ned. Hervormde Kerk.
Met attestatie overgekomen Marinus Bra-
ber van Stad aan 't Haringvliet.
CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11,
nam. 2-3, en 's av. 7-8 en 8-9 uur.
Gereformeerde Kerk.
Door den Kerkeraad is liet volgende
tweetal predikanten alpliabetisch saamge-
gesteldDs. Andreé van Schoonhoven en
Ds. Breukelaar van Surhuisterveen.
Gereformeerde Kerk.
Met attestatie vertrokken naar Ooltgens-
plaat: A. Donkersloot-geb. Diepenhorst.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Nei. Hervormde Kerk.
Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond.
Ned. Hervormde Kerk.
In de op Donderdag 26 Mei gehouden
vergadering van het Kiescollege werd met
algemeene stemmen gekozen en daarna door
den Kerkeraad beroepen de WelEervv. Heer
Ds, A. Luteijn te Aalst. (Geld.)
Zondagschool van 4-5 en 6-7 uur.
Gereformeerde Kerk.
Met attestatie overgekomen Arendje Don
kersloot-geb. Diepenhorst van Stad aan 't
Haringvliet.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12
en nm. 1-2 ure, Dinsdag vm. van 11-12 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNamiddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderen van 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare school.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNam. 12,30-1,30 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
Zondagschool Van 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Geen catechisatie.
Ned. Hervormde Kerk.
Catechisatie op de gewone uren.
Gereformeerde Kerk.
Catechisatie. Dinsdag vm. 8,45 school
kinderen 's avonds 6 uur meisjes van
12-16 jaar 7 uur jongens van 12-16 j.
en 8 uur meisjes boven 16 jaar.
Doopsgezinde Kerk.
Geen zondagschool.
Ned. Hervormde Kerk.
BeroepenTe Ovezande (toez.), G. A. v.
d. Hooft, te Domburg. Te Oud-Beijerland,
A. Luteijn, te Aalst. Te Nieuw-Vennep,
V. d. Bosch, cand. te Hazerswoude. Te
Hedel,, P. Zandt, te Loon-op-Zand. Te
Maassluis, N. A. Becht Jr., te Loosduinen.
Te Heemstede, Dr. A. I. Kan, te Assen.
Te Longerhouw c.a., G. Bolkestein, te
Harich (Fr.). Te Leerdam, P. v. Toorn,
te Spang. Te Rhenen, E Warmolts, te
Jutfaas
Aangenomen: Naar Oostvoorne (toez.),
E. K. Groeneveld Wz. te Zuid-Scharwoude.
Naar 's-Heerenberg, K. v. d. Horst, cand.
Amersfoort. Naar Eemnes-Buiten, H He
nier, te Oudekerk a. d. Ysel. Naar Oos-
terhesselen, C. Kunst te Heerenveen.
Bedankt: Voor Vlieland, B. J. Kanis te
Oude-Niedorp Voor De Lier, P. Bokma
te Schiedam. Voor Surhuisterveen, H.
G. Cannegieter, te Jelsum. Voor Oude-
mirdum, J A. Broekers, te Krimpen a. d.
Lek. Voor Geertruiden berg, M. Rosber
gen, te Benningbroek.
Geref. Kerken.
Beroepen Te Uelsen (graafschap Bent-
heim), H. Bulder, te Vroomshoop. Te
Eidhoven—Stratum, H, L. Both, te Andel.
Te Utrecht, J L. Schouten, te Water
graafsmeer. Te Marken, C. J. Wielenga,
cand te Arnhem.
AangenomenNaar Haarlemmermeer
(Oostzijde). H. Hummelen, cand te 't Zandt.
Naar Eukhuizen, D Hoek, te Zwijndrecht.
Naar Franeker, J. Koppe, te Bunscho
ten.
Bedankt: Voor Kooten, K van der Veen,
te Knijpe. - Voor Roodeschool, H. Hum-
melen cand. te 't Zandt.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, Zondagmiddag
van 3-4,45 uur in de Chr. School.
Agenda voor a.s. ZondagVoor de pauze
Geloofsbelijdenis art. 23, na de pauze maat-
sch. onderwerp.
Vergadering der Knapenvereeniging,
Zondagmiddag van 3-4 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Timotheus« Zondagmiddag 1,30
uur in de Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk.
Maar Petrus en de Apostelen ant
woordden en zeiden: Men moet
Gode meer gehoorzaam zijn dan den
menschen. Hand. 5 29.
De hoogepriester met zijn aanhang had
de discipelen des Heeren in de gevan
genis laten werpen, maar door een won
derwerk waren de deuren van den
kerker geopend. Toen dan ook de die
naars van den Raad de Apostelen
kwamen halen om verhoord te worden,
vonden zij niemand. De leidslieden van
het Joodsche volk, verontrust inwendig,
hielden echter voet bij stuk. Zoodra
zij vernamen dat de Apostelen in den
Tempel bezig waren het volk den weg
der zaligheid te verkondigen, ontboden
zij hen tot zich. Barsch klonk het uit
den mond van den hoogepriester
„Hebben wij u niet ernstelijk aangezegd,
dat gij in dezen naam niet zoudt
leeren V"
De Apostelen werden nochtans niet
bevreesd. Vastberaden en beslist van
gen zij aan met de verklaring Men
moet Gode meer gehoorzaam zijn dan
den menschen. Zij wenschen, waar het
gebod des Heeren in strijd komt met
een gebod van menschen te staan aan
de zijde van God.
Een moedig woord, dat te kennen
geeft de zekerheid der Apostelen van
hetgeen God hun had bevolen. Moedig
was hun optreden, want zij stonden
toch tegenover menschen, die zeiden te
handelen naar hetgeen Mozes en de
Profeten geschreven hadden. Tot hen,
die het volk onderricht gaven in de
eischen Gods, durfden zij spreken dat
er onderscheid was tusschen hun bevel
en hetgeen God wilde. Zij verweten
hun wijze rechters niet minder dan
geen rekening te houden met God, maar
alleen met hun eigen belang.
Moedig was hun optreden, daar zij
wel konden vermoeden, hoe bun ge
tuigenis zou worden opgenomen. Het
was niet de eerste maal dat zij voor
den Raad gebracht waren. Toen waren
zij vrijgelaten met een ernstige waar
schuwing, doch nu zou het zoo niet
af'loopen. Niettegenstaande dit belijden
zij het vrij uitDoe en zeg, wat gij
wilt, wij gehoorzamen God en laten
ons van menschen daarvan niet af
brengen.
Moedig was hun uitkomen voor hun
geloof, aangezien zij daar stonden wei
nig in getal, als eenvoudige menschen
tegenover de geleerden en wijzen onder
de Joden. Wat beteekende hun aantal
vergeleken bij het Joodsche volk en de
Romeinen, die hen onderworpen hadden!
En toch zwijgen zij niet of zoeken
met uitvluchten vrij te komen
Zoo kan zich uiten het geloof, waar
van Johannes schrijftWie is het, die
de wereld overwint, dan die gelooft,
dat Jezus is de Zoon van God Dit
geloof maakt helden, maakt martelaren.
Geen menschenvrees hield de Apos
telen terug, nu zij geleerd hadden meer
te vreezen voor Hem, die beide ziel en
lichaam kan verderven in de hel.
Daarin lag de kracht van hun geloof,
dat zij wisten, die bij ons zijn, zijn
meer dan die bij hen zijn. Door Christus
Jezus als Zaligmaker te kennen, moch
ten zij roemen, ook iti de tijden van
druk: »Emmanuël (God met ons)!«
Door dit krachtige geloof was het
hun mogelijk te verloochenen de zucht
naar het leven, in ieder mensch aan
wezig. Door dit sterke geloof waren zij
op dit oogenblik bekwaam te spreken
en, zoo noodig te handelen, naar bet
bevel des Heeren, ofschoon in hen de
oude mensch nog niet krachteloos kon
genaamd worden. Wat zij voorheen
niet vermochten, deden zij thans dooi
de genade Gods in Christus.
Stel nu daar tegenover de Joodsche
Raad. Mannen van naam en geleerd
heid waren daar gezeten. Sterk in hun
eigen vroomheid, ijverden zij voor den
Heere.
Maar ach zij hadden nog nooit
recht begrepen, dat het zonder geloof
onmogelijk is Gode te behagen. Ónge-
loovigen meenden zij, niet te zijnwie
toch ijverde voor het geloof, gelijk zij
Echter ontbrak aan hun geloof de
zondekennis, die doet zuchten en vluch
ten tot den Heere Jezus. De offeranden
door hen in den Tempel gebracht, waren
nog niet geweest zinnebeelden van het
eenige offer, aan de vaderen geprofe
teerd. Alle teekenen en wonderen van
Christus door hen aanschouwd of ver
nomen hadden niet kunnen bewerken,
dat zij afdaalden van hun geestelijke
hoogmoed en neerknielden voor den
Zone Gods. Zij waren het dus die den
menschen, ook zichzelf, meer gehoor
zaamden dan Gode. Dit deed Petrus
hen nog gevoelen, maar hun hart
merkte niet op. Uit den afloop van het
verhoor weten wij van de wijfeling
onder hen om de Apostelen te straffen.
Echter zien wij duidelijk dat zij niet
wilden bukken. Na geeselslagen en
vermaning aan de discipelen gegeven
te hebben, blijven zij als rechters over
de waarheid Gods gezeten en zenden
de Apostelen henen.
Hoe bezwaarlijk zal een rijke ingaan
leert ons deze gebeurtenis. De weg
naar behoud is toch slechts door genade
te betreden. En genade valt ten deel
aan schuldigen, die den dood verdiend
hebben. Hoe zal echter een die zich
van doodschuld niet bewust is, op
genade hopen
Er is dus wel oorzaak tot zelfonder
zoek als men den Raad der Joden en
de houding der discipelen gadeslaat.
Zal het wel zijn, dan zal een plaats
onder de Apostelen moeten ingenomen
worden. Al leven wij door Gods genade
niet in een tijd, waarin het volk des
Heeren voor koningen en stadhouders
getrokken wordt, vijanden van het rijk
Gods zijn er altijd zoowel onder de
goddeloozen zonder geloof als onder de
vromen in eigengerechtig geloof. Be
strijders van het genadeleven zijn ei-
steeds in- en uitwendig. En tegen die
allen is maar één wapenMen moet
Gode meer gehoorzamen dan die zich,
onder welken naam of gedaante ook,
tegen Hem keeren.
Het gebeurde met de Apostelen waar
schuwt elk deelgenoot van het ware
geloof om niet overmoedig te zijn. Al
leen als het geloof levendig is kan zóó
gesproken worden, dat men niet be
hoeft te vreezen als het met daden
moet bezegeld worden.
Ach, mocht het goed verstaan wor
den door hen, die meer naar menschen-
gunst jagen dan naar den vrede met
God. Door hen, die zichzelf meer zoeken
dan het Koninkrijk Gods en zijne ge
rechtigheid. Als het een eer is een goed
vaderlander en vurig aanhanger van
het huis van Oranje te zijn, behooi't
het van meer gewicht beschouwd te
worden om den Koning der koningen
en den Heere der heeren als God en
Vader in Christus over ons te zien ge
steld.
Hierin zal getoond worden, hoe de
gehoorzaamheid aan God gaat hoven