voor de ZHidhollandüche en Zeeiimche Eilanden» BB!H BLAB. Zaterdag 23 April 1910 1 An tirevo lu 25sle Jaargang N°. 1548. Orgaan IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de itedaciie feestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te sendee aan den ilfgever. Woor 't front. OF OBSA' KJlTHJLIfli. Een belangrijke Voederproef. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr, p. p. met Zondagsblad 75 Cent. zonder 50 Buitenland bij vooruitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder ƒ4,50 per jaar Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. UITGEVER Telefoon Intercom». No. Adyertentiën 10 Cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrjjdagmorgen 10 nar. Nog een zestal weken en de Prov. Statenverkiezing is in gang. Hier en daar vergaderen ai de Provinciale Comité's. de kiesvereenigingen. Men leest reeds van candidaten, die wegens ouderdom, enz. niet meer in aanmer king willen komen en namen worden reeds genoemd van hun mogelijke plaatsvervangers. De loopgraven wor den aangelegd totdat de beslissende strijd volgt, waarop alle kiezers voor 't front geroepen worden om naar overtuiging en eer den tegenstander afbreuk te doen en hem zoo mogelijk de raakste slagen toe te dienen. Voor 't front ook op Flakkee, En Flakkee was een bolwerk van de Antirevolutionaire partij. Op dit bolwerk munt 't Liberalisme het. En naar aanleiding van.de Tweede Kamer uitslag, waarin onze partij achteruit boerde, hopen ze op succes. We zullen de laatste zijn om te erkennen, dat er voor de tegenpartij een overwinning te behalen is. Geen twee. Wel een. Maar die Victorie is dan alleen te boeken, als Flakkee's bevolking ver geet den wortel, waarop zij stoelt als de leiders der antir. partij verge ten den plicht die op hen rust; als volk en leiders niet gaan staan op de plaats, waarop God de Heere ze in znlke dagen vooral plaatst, Want wat is een verkiezing? Een doen van belijdenis. Een afleggen van een bekentenis. In de Kerk des Heeren is het »af- leggen van belijdenis,het zich plaat sen voor het forum Gode door alle eeuwen heen als een hoogst ernstige zaak beschouwd, juist omdat men zich door die belijdenis één gevoelde met al die duizenden maal duizenden, die Christus erkennen als 't Hoofd der Gemeente en de lidmaten als hun broe deren en zusteren, die één in geloof, één in hoop, één in liefde voor de grondzuilen, waarop de Kerk van Christus rust, samen wenschen opge bouwd te worden op de fondamenten van de Apostelen en profeten. Belijdenis afleggen en deelgenoot worden van de rechten, die de Kerke Gods naar Zijn Woord aanbiedt in Doop en Avondmaal, in Leer en Lei ding en Tucht en Onderhoud; 'tis zich aansluiten bij die millioenen die gestreden en gebeden hebben om Sions welvaart en den vrede en het heil van Jeruzalem. Maar bij de stembus legt men ook een belijdenis af. De geslachten voor ons vormen met ons één schakel en wij allen sluiten aan bij degenen, die nog komen zullen. Duizenden onzer ouderen hebben gestreden voor politieke beginselen, die hen lief en dierbaar waren. Om de verwezenlijking van d'e ideeën streden ze; leden ze; baden ze, van de verwezenlijking dier staatkundige beginselen verwachten zij heil en geluk voor olk en Vaderland en Vorsten huis. Ze gaven voor de verspreiding dier beginselen hun geld, hun kracht, iun nachtrust, hun genie en energie. n ^ec*en °nze"Vaderen, onze Voor vechters, onze eerste mannen. En wij, hun kinderen, voltooien hun werk wat zij moesten laten rusten, grepen WLJ aan. En daarom is een Verkiezing zoon hoogs; ernstige zaak. Zullen we door lauwheid afbreken, wat onze vaderen trachten op te bouwen Neen, met degenen, die rusten in 't graf en ons een voorbeeld nalieten om de hoogste beginselen der menschheid na te jagen die te beminnen 6daar- voor zijn kracht en geld veil te hebben met die rustenden in de graven, met de nog levenden die vol ziel en am bitie zich geven voor de verspreiding dier heerlijke ideeën, voelt de belijden de kiezer zich een en 'tis uit zijn ziel geglipt, eer hij 't weet: Zóó voede mijn vader mij op zoo was het goed, zoo is 't altijd goed, want ik wil niets anders belijden bij die stembus, dan dat God de Heere mijn God en Koning is. Mijn God en Koning! Dat is de belijdenis van den Antirevolutionair bij de stembus. Eu als hij in 't stemlokaaltje staat, ruischt 'tin zijn hartUit genade mag ik stemmen en stem een man, die met mij hulp verwacht van U, o God, onze Koning 1 Die zwarte dag van 1909. Is die stemdag voor een goed Flak- keeër ooit meer te vergeten Die voor ons district zoo zwarte dag Toen de stembus sprak ten gunste van Mr. Patijn tegen den heer Vegtel. Die zwarte dag, toeQ bleek, dat de zon in sombere nevels onderging, en zelfs Sommelsdijk 89 st. meer ieverde voor den liberaal dan voor onzen altijd /oo gewenschten candidaat Vegtel. En dat in SommelsdijkWas dit niet zwart? Sommelsdijk 89 meer. Middelharnis 50 Dirksland 8 Herkingen 7 Melissant 7 Stellendam 32 Goedereede 30 Ouddorp 42 N. Tonge 39 O. Tonge 51 Samen voor Mr. Patijn meer357 stemmen. Samen voor den heer Vegtel meer 79 stemmen. Ja toen we aan den avond van dien dag ons neerzetten en den reeds ver wachten tcestand aanschouwdende ruine overzagen toen was 't uit onze ziel geperstzoo'n dag is onvergetelijk. Met zwarte kool aangeteekend Was dat nu, op dien dag, Flakkee Neen, gelukkig neen, dat was een spotbeeld van Flakkee. Een schaduw van Flakkee. Flakkee zullen we, God geve 't, zien in Juni 1910, in zijn volle kracht. Dan openbaart Flakkee zich als op dien schitterenden 11 Juni 1907, toen de heer De Wilde lOOl stém meer had dan de liberaal Van Santen. Die zwarte dag 1909 mag wegzinken in der eeuwen schoot, maar op den dag van Juni '10 zal Flakkee weer eens laten zien, dat 't niet verzinkt, maar zich opheft, zich hersteld heelt van den zwaren slag ons in Juli '09 toegebracht. Onder Gods zegen. Met Zijn hulp. Met geld van alle onze mannen en vrouwen uit al de 13 dorpen. De smaad van dien zwarten dag moet uitgewischt. Spreekt ons niet van de schuldigen. Spreekt en denkt over de nieuwe toekomst er werkt! Openbaar onderwijs. Hoe duidelijk spreekt men 't van de overzij uit, dat de Openbare School haar tijd overleefd heeft. Men spreekt 't uit, en zoo deed een Amsterdamsch schoolhoofd, Zernicke, dat de Antirev. partij 't recht aan haar zij heeft en had. En dat was die man niet van 't hart gewrongen. Als eerlijk liberaal, als konscientieus opvoeder der jeugd was hij er van overtuigd, en kon hij als spreker er niet van zwijgen, dat 't neu trale onderwijs een fiasco was. Vrije scholen, een nationale school was ook zijn ideaal. En behalve deze spreker zijn er nog honderden, die er ook zoo over denken I In s Komngs dienst. We staan, nietwaar mannen en vrouwen van Flakkee, in 's Konings dienst. Wat een eer, wat een voorrecht; te meer, waar het deze Koning, de Koning der Koningen, is, God Almach tig. Maar die Koning heeft iecht op trouwen dienst onzerzijds, omdat Hij zulk een goed Koning voor ons is. Hij overlaadt ons dag aan dag met zijne gunstbewijzen. Want God de Heer, zoo goed zoo mild, is 't allen tijd een zon en schdd. En wie een trouwe dienaar is, zal Hij genade en eere geven. Dat heeft Hij beloofd en Hij is geen God, dat Hij liegen z d. We moeten trouwe dienaars zijn, omdat onze Koning een trouwe Ver zorger en Machthebber is. Wat komen we veel te kort in 's Konings dienst. Maar bij de stembus en vóór de stem bus vragen we ons vooralWat doe ik eigenlijk in 's Konings dienst Ben ik voor niets onder de wapenen geroepen. Biaap ik op mijn post? En Jezus naar de discipelen gaande, vond ze siapende. En dat in Gethse- maneh. Bij 't kletteren der wapenen I Toch niet ons beeld Ontzettend I ais dat waar was. >Een schoon en kloek artikel*. Aldus de 2>Shchtsche CouranU. De pluim wordt gestoken op den hoed van mr, v. d. Laer, die sinds eenigen tijd het christelijk-politiek-sociaal tijdschrift »De Klaroen« redigeert. En die pluim is verdiend. De 2>Klaroen« gaf me weieens een te schel geluid en met name De Nederlander die anders dacht me zoo nogal in de buurt van die Klaroen zitten moest, omdat bijde opkomen voor de chr, historische beginselen maar zich stellen, tegenover de georganiseerde antirevol. partij met name de Nederlander raakte meer dan eens in een zeer vinnige woordenwisseling met die Klaroen, die we meer dan eens hebben overgeslagen Maar met het artikel dat die Klaroen geeft over het Neo-Malthusianisme ben ik het van ganscher harte eens. Als wij een brochurenhandel hadden, zooals de S. D. A. P., dan moest daar een cents-vlugschriftje van gemaakt, dat in een paar honderdduizend exemplaren in stad en land verspreid. Nieuws staat er niet in. Maar wat onder ons volkomen zekerheid had, wordt hier nog eens met kracht en gloed herhaalt, zoo, dat het doet huiveren voor de Neo-Malthusiaansche leer en prak tijken en aanvuurt tot den strijd tegen de zen volkskanker. Het Neo-Malthusianisme belaagt erger ons volksbestaan dan het alkohohsme en 't wordt waarlijk tijd, dat we ons opma ken tot den strijd. Terecht zegt ïde Klaroen*, dat een volk als natie veel meer leeft uit het hart, dan uit het verstand. En als eenmaal het hart eens volk vergiftigd is, dan gaat het tenzij God Almachtig het nog redde als een brandhout uit het vuur onvermij delijk ten gronde. Nu spreekt gelukkig het hart des volks in vele kringen nog goed. En met name daar, waar men buigt voor Gods Woord heeten nog steeds de kinderen een erfdeel des Heeren en wordt een talrijk kroost als een zegen beschouwt, hoe moeilijk vaak het is, om zooveel kinders »met eere* groot te brengen. Doch ook werkt het vergif. Onder den schoonen schijn van sociale recepten te schrijven, komt de duivel, zich bedienende Van menschen, ook thans weer de waarheid verkeeren in leugen en dan heet het, dat een beperkt kindertal een sociale zegen is en voor een gansch volk, met name voor den arbeidenden stand en voor het afzonderlijke geziD. De arbeids krachten worden zoodoende „op prijs" gehouden de loonen zullen stijgen de vöe ding kan beter zijn het onderwijs ook enz. Maar terecht wijst de Klaroen er op, dat de menschen, die naar deze loktaai luisteren niet bezield zijn door ethisch- sociale overwegingen, maar door de zeer materialistische overweging, dat »vele var kens de spoeling dun maken*. En toch is de Klaroen eenzijdig Wat we ook op ander gebied opmerk ten de redacteur is de man van den studeerkamerde man van de boeken- in-kastende peinzende geleerde. En zoo vaak is het opgemerkt, dat zulke men schen prachtige torens van beginselen weten op te bouwen, maar dat ze vaak vergeten met- de klinknagels der praktijk 't gevaarte vast ineen te slaan. Wat het beginsel betreft is er op dit kloeke stuk niets aan te merken. Maar in de praktijk staat het zoo, dat dezelfde christenen, die dagelijks bidden Leid ons niet in verzoekingvaak een krasse vermaning noodig hebben, omdat ze door hun praten en doen den broeder in verzoeking brengen, juist op dit punt zich niet te storen aan de ordinantiën Gods. Dat de wereld dit doet, is te begrijpen. Maar als de ^broederen* dit doen, kan 't alleen daar vandaan komen, dat ze zich hun kwaad niet bewust zijn Onlangs hoorde ik een vrouw-moeder van tegen de veertig, die zelf verscheiden kinderen had en ook ruimschoots hun deel kende van klein-kinder-leed, tot een jongere moeder, die met een acht- maandsch popken* haar bezocht, zeggen Wat zou ik graag ook nog zoo'n klein ding er knuffelen Bij haar sprak het hart nog goed. Maar in onze onderlinge gesprekken wordt maar al te vaak een andere toon gehoord en dat doet ontzettend veel kwaad, 't Wordt of in woorden gezegd of door den toon der stem en 't gebaar der hand te kennen gegevenHij of zij liever dan ik 't is 'm, 'l is haar van harte ge gund ik voor mij, 'k ben dubbel tevreden met m'n lot, zijn' z'r eenmaal dan zijn ze welkom maar zijn z'r niet, dan is 't beter. En door zulk spreken wordt ook het hart van ons christenvolk vergiftigd. Eens voorgoed moesten we daarmee ophoudeD. Het is toch in den legenwoor- digen tijd zoo, dat een zeer klein geloof toe noodig is, om te belijden dat een groot kindertal een zegen des Heeren is. Als ge vaders en moeders van groote gezinnen eens aan 't spreken krijgen kon, dit maar daarvoor hebben ze 't gewoon lijk te druk dan zouden ze u diarvan merkwaardige staaltjes kunnen vertellen. iGeeft God kinderen, dan geeft Hij ook brood*. En menigeen zou verrassende uitkomsten kunnen mededeelen hoe de Heere God bij de vermeerdering des gezins ook vermeer dering gaf van inkomsten zoodat het, nu ja schraal was en schraal bleef ook dat kan een zegen zijn, gelijk het steken der broodkruimels een vloek maar er geen gebrek werd gekend. Maar wat ik zeggen wilde is dit. God werkt ook hierbij middelijk. En Hij wil ons gebruiken, om die groote gezinnen voort te helpen. Daartoe is noodig, dat wij allen het kindertal als een zegen beschouwen. Een zegen voor enkele gezinnen. Een zegen ook voor de maatschappij. Een zegen ook voor 's Heeren kerk. Dat wij niet siechis dit in iheorie beamen maar er ook in de prak.ijk naar handelen door het groote gezin tegemoet te komen waar we even kunnen. 'k Herinner me nog dat mijn moeder, twee bakkers iaanhield« maar dat ze ver reweg 't meeste brood nam van den versten bakker, die lien kinders had en dat we söms expres dien loop volbrengen moesten al zouden wij veel liever maar bij den bakker in de buurt gekocht hebbeD. Die andere heeft 't het meest noodig zei moeder. Dat is een gezonde regel. Doch die ook in onze kringen maar al te vaak wordt veronachtzaamd, ja soms door het tegendeel vervangen. Niet zelden wordt er voor ambten, be dieningen enz. enz. gekeken hoe weinig kinders iemand heeft en een klein gezin is dan een aanbeveling. Staat en gemeente zijn voorgegaan met >kinderaftrek« bij belastingen, maar in dezen zin kan nog heel wat gedaan, 't Verschil tusschen de draagkracht van twee, die 't zelfde inkomen hebben doch waarvan de een 'n klein en de ander 'n groot gezin heeft is nog heel wat grooter dan door dien >kinderaftrek< wordt aangegeven. Ia kerk en school en vereeniging moes ten wij daar ook meer mee rekenen 't Maakt zulk een verschil, of de ouders van een talrijk gezin merken, in den kring waarin ze leven, en ook in de christelijke kringen van kerk en school, of ze vanwege dat gezin de sympathie en hulp hunner omgeving hebben, dan wel, of er heimelijk gedacht wordtGe hebt uzelf den strop om den hals gehaald, spartel nu ook maar toe. Ik druk dat wel sterk uit. Wellicht wat te ruw. Goed, als ik er mijn doel maar mee bereik. De levenswijsheid der wereld heeft soms, zonder dat wij 't willen of weten, zulk een invloed op onze levenspraktijk, dat een kras woord op zijn plaats kan zijn UITKIJK. JLansi- en Tuinbouw. In No. 1 der Verslagen en Mededeelingen van de Directie v. d. Landbonw over 1910 vinden we het rapport omtrent de voederproef met het opfokken van kalveren met gepasteuriseerde af geroomde melk, te Enschede. In de literatuur lijn meerdere proefnemingen beschreven omtrent het gebruik van gekookte en niet-gekookte melk by het mesten van kalvereD. In 1902/03 werden ln „Kleinhof-Tapiau" proeven genomen met het mesten van kalveren, waarby men gekookte en ongekookte melk met verschillende toevoegings middelen aan de dieren toediende en waarby nagegaan werd, hoeveel K. G. melk in de verschil lende gevallen noodig geweest waren voor het pro- duceeren van 1 K. G. levend gewicht. Daaruit bleek, dat toevoeging van keukenzout een gunsti ge werking by de voeding scheen uit te oefenen, zoodat het niet onmogelijk was, dat een eventueel ongunstig werking van pasteuriseeren opgeheven zou kunnen worden door toevoeging van een zekere hoeveelheid keukenzout. In 1904 werd in „Kleinhof-Tapiau' opnieuw een voederproef ge nomen, waarby gekookte melk met biealciump- hosphaat, gekookte melk met tricalciumphosphaat an rauwe melk met formalin (Behring) met elkaar vergeleken werden. Gekookte melk met trical ciumphosphaat gaf de gunstige uitkomsten. Beid# proefnemingen hadden het gebrek, dat zij met een te gering aantal dieren in iedere groep geno men werden: in 1902 was dit slechts 5—7, in 1004 maar 3.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1