Zaterdag 16 April 1910. 25sle Jaargang N°. 1546. 1 Antirevolutionair ¥oor ile Orgaan Eilandee. K N IN HOC SIGNO VINCES 011 i'SWrs F bePwald ;ct een sHoe lief heb ik I w T. BOEKHOVEN, I üllioen Galden 2rs verzekerd Uw Kalfkueicn tegen fo van het werpen de -~r:- rzelering boeien iy, o/Q 2 /O |bij H. H Agenten voor l'laatsen L. VOGELAAR Tonge en omliggende XT DORS8ER. 2914 iiandstrh lAR, Zoorflam C12-13. lappen 16. burg hoek Breestraat 99. |ersfra». 6 olenstraat 45, shaven 107. 1 volgestort [>.000. verleent Cre- Jden in deposito, aan- en verkoop [spons, sluit beiee- 3atiê!i en verricht ^edea tot het Kaa- 2413 ®V» °/o Iptember 1909 f 4579,829.78 V, - i 580,789,44 209,759,92 p, IHrecteur. /AN FOREEST, Y^ident Commissaris. mrnis en om-tre! en i KOOciii 5§i mvï'4 Deze Courant verschijnt. eiken Woensdag en Zaterdag, Abonnementsprijs por drie maanden fr. p. p. met Zondagsblad 75 Cent. 30 Buitenland bij TOoraitbetaling met Zondagsblad f 7,50; zonder f 4,50 per jaar Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. Met Zondagsblad 7 Cent. V UITGEVER SOMMELSDIJK. 'S'eleföOffi Eïstfereoms». S». 2. Advertenties 10 Cent per regel ©n 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groofce letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. ,4ïie staikteeïi voer de liecS«aceile tteestewsd, Advertentiën en verdere AdBiiiBiisgratie frastico loe te gesmleu aan dep BJiigever. eii, A. VERKOU- [af' welke alsmede stegen woordigers 3477 te Ooltgeiisclaat. len Magazijn Ivan [i 322 en 324 [ERDAM, pVijde Kerkstraat. fdert Anno 1885. li.c rwsQi IUi iildOl de soliditeit I pasvorm, af |en kwaliteit lor confectie |sg naar maat. |aan deze mededee- )eg. Hij vertrok nu volgenden morgen Imen zien, terwijl hij f-oeg, zoodra er iets zich voordeed, hem het naar hu s gaan hei gehoorde na. prwoi.de vrouw ver- Irde hem zeer. En jammer in haar ;e godsdienstige op- .erband met de vele <pf en die zij volgens >or den dokier een root belang in haar Ie godsviuchl, scheen in"oning, al biiter toen dokter Van vroeg ler deur uit ende vtouw te gaan e opschudding in het en allen liepen in stak de hoofden bij de meesten spraken bedenkelijker» tooD. rordt Vervolgd. Ons Program. Art, 3. (IV Slot.) Herinneren we bij dit vierde stukje over Art. B nog eens het heele ar tikel. Het luidde: il Ook op Staatkundig terrein belijdt zij nl. de A. R. partij de eeuwige beginselen van Gods Woord zoo evenwel, dat 't Staatsgezag noch rechtstreeks, noch door de uitspraak van eenige kerk, maar alleen in de consciëntie der Overheidspersonen, aan de ordinantiën Gods gebonden zij. We toonden aan, dat de Overheid tweeërlei roeping had nl. handhaving van recht en gerechtigheid en ver zorging der stoffelijke belangen; dat dat recht is uit Goden de hand having van dat recht door de Over heid aan dat Goddelijk recht moet getoetst; dat de zonde storend is tusschengetreden, zoodat de zuivere kennis van het recht bij Overheid noch onderdaan meer bestaatdat de .Overheid dus zoeken moet om dat frecht weer zuiver te leeren kennen dat ze niet zoeken moet uitsluitend in de natuur; in de historie: in de ervaringbij den rechtsgeleerde bij den filosoof'; in eigen rede of eigen reéhtsbeselmaar dat ze zoeken moet in Gods Woord, waarin de eeuwige rechtsbeginselen liggen. We toonden ook aan, dat't Staats gezag niet rechtstreeks gebonden is aan de ordinantiën Godsdat de zonde dermate afbrekend en scheef- trekkend optrad, dat de Overheid uit de natuurlijken loop der dingen 't bestel Gods niet vinden kon dat het Woord Gods niet is een repertorium van Wetsbepalingen, maar de gewaar merkte oorkonde van één machtige levensopenbaring, die een geschiedenis van eeuwen omvat, en waar de ordi nantiën Gods d. i. zijn eeuwige en onveranderlijke beginselen, wel in zijn, maar meest in vermengden vorm, als gouderts in de mijn dat de Over heidspersonen de H. Schrift niet kunnen verstaan, als Gqd hen de oogen niet opent. We toonden ook aan, dat de kerk hier niet mag optreden, omdat dit tot schade van de kerk en den Staat beide uitloopt. En eindigen nu de bespreking van Art. 3 met verklaring van delaats e woorden nl.»dat 't Staatsgezag alleen in de consciëntie der Overheidsper sonen aan de ordinantiën Gods ge bonden zij Een nauwgezet geweten voor God en menschen, dient elke Overheids persoon te bezitten. En daarvoor is noodig een onderzoek van Gods Woord; een geduriglijk lezen en be- studeeren van dit Woord; een bidden om wijsheid en verstand, een «Geef mij verstand met Godd'lijk licht be straald een Wijs mij den weg door Uwe Wef.cc ...f8 Overheidspersonen moeten bijbellezers zijn. En ware'tzoo: kin deren Gods, omdat de particuiiere genade alleen in staat is het zuiverste hcht op te vangeu, over de actie der algemeene genade uitgegoten. De Overheidspersonen moeten we- •en' dat ons Land groot geweest is ln den tijd, toen het Volk knielde voor God dat ons Land is een Chris telijk Land, met Christelijke zeden en gewoontenmet een Christelijk Staatsrecht, waarin God de Heere de eerste plaats inneemt als Koning der Volkeren. De Overheidspersonen staan over een Christelijk Volk, dat gedoopt is in een Christelijke kerk. En van die kerk moet glans en gloed uitgaan op alle terrein des levens. Dan vindt de Overheid door de kerkelijke actie steun in de gewetens der onderdanen. Bloeit en groeit de kerkis zij een stad op een berg, dan treft zij de harten des Volks, en dit is niet te regeeren door een Overheid, die on recht pleegtdaar zou de kerk met al haar leden tegen protesteeren en de Overheid zou terugdeinzen voor zulk een machtige organisatie. De consciëntie der Overheidsper sonen moet geleid, geprikkeld worden door 'tlezen van Gods Woord: door de krachtige prediking der zuivere waarheiddoor de resultaten der Christelijke wetenschapdoor de volksopinie, die zich uitspreekt in de pers. De Christelijke wetenschap vorscht naar de waarheid op alle terrein niet alleen naar de geestelijke dingen, maar ook naar het zijn der natuur lijke, der stoffelijke dingen. En de Christelijke geleerden zijn verplicht de Overheid door hun studie den weg te wijzen. De begipselen te leeren kennen, die ten grondslag lig gen aan 't leven der menschen, der dieren, der planten, der menschelijke verhoudingen, in 't lichamelijk en geestelijk leven der personen zelf tn in hun verhouding tot hun naasten. Immers er zijn noodig Gezondheids wetten en Hinderwetten, en Woning wetten Wetten tegen besmetting Wetten tegen verontreiniging van ri vieren Wetten tot afvoer van vuil enz. Die wetten hebben op 't stoffelijk le ven betrekking, op 't persoonlijk licha- meiij kleven en dat van onzë naasten en de Christelijke Wetenschap moet hier aantoonen de beginselen, die aan zulke wetten ten grondslag moeten leggen. Er is een geestelijk leven een hu welijks leveneen maatschappelijk leven, waarin allerlei levenskringen dagelijks optreden er is een handel, industrie, scheepvaarter is een tijd van vrede en oorloger is een leven van deugd eti ondeugd en de «recht zaken# komen dagelijks voor; en de Christelijke wetenschap moet begin selen blootleggen voor 't gezins- en huwelijkslevenvoor burgerlijk- en strafrechtvoor sociale verhoudingen en eischen. En de Overheidspersonen dienen met de resultaten der Christelijke wetenschap rekening te maken. Er is een Persde Koningin der Aarde en de Overheid moge haar stem niet dood verklarenintegendeel. Zóó kan de Overheid dus in haar geweten een diepen indruk krijgen, van wat in een Christelijk Land moet gebeuren. En als ze dan nog Christelijke amb tenaren benoemt, die buigen voor God en Zijn Woord, dan loopt 'trad der Regeering zooals het behoprt. Dan belijdt de Overheid de eeuwige be ginselen van Gods Woord; nochtans kan ze dwalen. Wat mensch is, we weten 'tallen, is onvolmaakt. Maar in elk stelsel blijft dit voor komen. En daarom achten we, dat de A. R. partij juist ziet, wanneer zij't Staats gezag noch rechtstreeks, noch door de kerk gebonden doe zijn aan Gods ordinantiën maar gebonden aan de gewetens der Overheid. En wanneer dan de kerk, en de pers, en de scholen voor Lager, Mid delbaar en Hooger onderwijs, en de ambtenaren in 't Volk aanblazen den geest des eerbieds en des ontzags de vreeze voor 't Hooge en 't Heilige, dan is er een Christelijk Land, waarin een zelfs niet Bij befsche Overheid schuchter zal zijn om op te treden tegen ordinantiën Gods. Conflicten. f|Overal botsen Arbeid en Kapitaal. In Nederland leest men wekelijks van stakingen. In Duitschland zal de patroonsorganisatie een uitsluiting proclameeren van duizenden arbeiders zooals er nog nooit een geweestin Engeland - is een reusachtige staking van mijnarbeiders gelukkiglijk voorko men in Frankrijk treedt <le ïtegeering met kracht en succes op tegen de stakers bij de Marine. Overal botsen Arbeid en Kapitaal. En geen wonder. Waar de Groot-industrie haar macht openbaart, kan worsteling tnsschen de twee factoren arbeid en kapitaal niet uitblijven om de heel eenvoudige reden dat de Groot-industrie in haar concur rentie op de wereldmarkt belang heeft bij snelle productie en goedkoope prijzendie snelle productie eischt steeds nieuwe machinerieëndeze weer gespecifieerder arbeicLof arbeids- verdeeling tot in klewiste onderdeelen afdalend. Zoo wordt de arbeider in al zijn vaardigheden in dienst gesteld van 't Kapitaal, en tegenover die overgave van al zijn menschelijke krachten en gaven in den dienst van den Industri eel, blijft bij looadienaar, afhankelijke, arbeider, werkman, machinedeel, schroef, die niet mag verioopen, en daarna, zonder ooit deel uitgemaakt te hebben van het Bedrijf, dat hem brood gaf, maar dat hij naar boven werkte of trachtte te werken, als werkman verlaat, geen stap hooger op den maatschappelijken ladder dan toen hij als jongeman begon. Werkman was hij als jongeling, als man, als vader, als grijsaard en hij sterft als werkman, d.i, als arbeidskracht, ge huurd voor idem zooveel, bedongen naar den maatstaf van «vraag en aanbodtt. En de arbeider streeft naar hooger uurloon hij wil deel van den buit, dien 't Groot Kapitaal verovert. Waar deel van de winst hem ontzegd wordt zocht hij loonsverhooging. En zoo ontstaan onophoudelijk Con flicten, 't Is de strijd om de dikkere boterhamom een gemeubelde boter ham om meer deel en lot in de opgestapelde rijkdommenom beter plaats aan den maatschappelijken disch. Conflicten voorkomen. Hoe zijn de conflicten tusschen Kapitaal en Arbeid te voorkomen Door een middel slechts n.l. door de overtuiging bij kapitalist en arbeider, dat ze in 't Bedrijf'beide rechten heb ben naast plichten. Maar er zullen misschien nog tien tallen van jaren verioopen, eer die gemeenschappelijke idee er is. Eer er is de algemeene gedachte, dat een Bedrijf bestaat uit en door gelijkge rechtigden, waarvan het eene deel, aandeelhouders, commissarissen, di recteuren, boekhouders, geëmployeer den enz. heet en 't andere deel »arbeiders«; maar hoe-verschillend in naam, toch 't gemeenschappelijk doel erkennenopvoeren en opbloei van 't Bedrijf. Dat Bedrijf is aller belang. Dat Bedrijf'is aller hope en toekomst. Dat Bedrijf' is hun levensdoel. Uit dat Bedrijf eten ze allen, naar de talenten, die er in ontwikkeld wordende directeur meer dan de portiereen ieder naar zijn aard, vrucht dragend voor en vrucht pluk kend van t Bedrijf. En als die gemeenschappelijke overtuiging er is, dat 't zweet des werkmans 't Bedrijf met zegen en voordeel besproeit; dat de zorg van den denkenden en vorschend chef daarbij en daartoe evenwel medehielp, dan komt er een betere arbeiders verhou ding. Dan komt er waardeering, die zich ook in klinkende munt uitspreekt. Dan komt er betere winstverdeeling. Dan kunnen de arbeiders deelgenoot worden in zulk een bloeiende zaak. Vanzelf: kan 't Bedrijf zich met moeite bedruipen, dan wordt de zaak anders. Maar de Groot-Industrie in haar geheel lijdt niet aan verval van krachten. Weerstaat 't Liberalisme. Het Arnhemsch Dagblad schreef 5 April den volgenden driester, waarmee we 't geheel eens zijn. De Wethoudersbenoeming. Het gerucht, waarvan wij in ons nummer van zó Maart melding maakten is maar al te waar geblekeD, De liberale raadsmeerderheid heeft aan den kund.gen ünancieelen specialiteit der rechterzijde, den heer Baumann, geen plaats in het college van B. en W. gegund zij heeft de billijke rechten der minderheid niet willen erkennen. De liberale heer Wisboom behaalde geheel overeenkomstig onze voorspelling, de overwinning. Men heeft nu wel geen financieele specialiteit in het college van B. en W., maar wat bekommert men zich daarom Hoofdzaak is, dat de plaats van den heer Cordes weer door een liberaal w ordt bezet. Wij hadden natuurlijk dezen uitslag verwacht. Het liberalisme is exlusief. Wij weten dit uit de ervaring van meer dan een halve eeuw, En in welk opzicht ook veran derd, hierin is het liberalisme zich gelijk gebleven. Zelfs in Rotterdam heeft men nog onlangs kunnen zien, hoe ignobel de vrijzinnigheid tegenover de Rechterzijde optreedt. Van het liberalisme, deze wethon- dersbenoeming heeft het opnieuw beves tigd moet men niet dan bij zeer hooge uitzondering eene tegemoetkomende hou ding verwachten. Het best doet men dan ook van Rechts daarop nooit of te nimmer te rekenen. Kloek en eensgezind behoort men onzerzijds ook bij Raadsverkiezingen op te treden. Het liberaie Carthago moet, in mam van recht en billijkheid, verwoest worden De macht der liberale coterie, die hier een toon aangeeft, moet gebroken. Ziedaar de taak, die op de mannest der Rechterzijde in onze stad rust. Zeker, de strijd zal zwaar zijn. Arnhem staat min of meer bekend als een »bol- werk« va^het liberalisme. Maar toch wees de uitslag der jongste Kamerverkiezing duidelijk, dat Rechts al meer aan invloed wint. Er zijn dan ook waarlijk in ons vaderland wel sterkere vestingen gesloopt. Worde er onzerzijds maar steeds met bezielenden ijver gewerkt Kloek en eensgezind diene onze Partij bij Raadsverkiezingen op te treden, en geen onzer mannen late zich door de vleiende lip bepraten. Waar de liberaal kanhoudt bij alles wat Rechts staat, uit zijn omgeving sluit hij onze mannen overal uit. Dwaas, die naar de vleiende lip uistert en niet uit eigen oogen kijkt. i?P OtiA' UITS4SJM. 't Was, geloof ik, de nijverige secretaris* van Unie en Schoolraad, de heer Derksen die er in de Paaschweek de christelijke Pers een zacht verwijt van maakte, dat ze zich zooveel minder dan vroege bezighoudt met de zaak v n het chrwcPji» r.do wits en al wat daarmee >n eröand -taa:. Misschien is de klacht billijk. Actie wekt altijd reactie. 'k Herinner me heel goed den tijd, toen de 2>schoolstrijd« de politiek beheerschte en elk nieuw opgericht persorgaan van onze zijde, dadelijk zijn plaats in de rij innam, om dien strijd mee te hzlpen strijden. Toen moesten we ons niet zelden ver dedigen tegen het verwijt, dat we ons aanstelden als een schoolwetpartij als een partij die alles op een kaart zetteals politici, die niet hooger keken dan de nok eener bijzondere school en niet verder dan 't hek van haar speelplaats. Die tijd ligt ver achter ons. Toen eenmaal de scherpe prikkel van den schoolstrijd was weggenomen en men aan de Linkerzijde er niet meer aan dacht, ons goed recht (e betwisten toen het maar een kwestie van tijd werd, dat openbaar en bijzonder onderwijs gehéél als gelijkwaardig zou worden behandeld .ja, toen ging onze Pers zich bij voorkeur met andere onderwerpen bezig E uden. Maar dreigde er gevaar, zooals in 1905 bij den aanval der s>frontmakers,« dan kende onze Pers toch haar plicht en stond zij op de bres. Dan hanteerde zij het zwaard. Misschien is de klacht gewettigd, dat in onze Pers meer naar de troffel gegre pen moest worden, om den verderen op bouw van het christelijk onderwijs te helpen bevorderen al zouden misschien onze paedagogen zeggenSchoenmaker-poli ticus houd u bij uw leest Hoe dit zij, er is thans een onderwerp, dat met ons christelijk onderwijs in verband staat en waarvan ik even de aandacht durf vragen èn van onze onderwijzers èn van den veel ruimeren kr ng van hen, die be langstellen ,in ons christelijk onderwijs en in onze christelijke pers. Want het punt in kwestie raakt deze beide. Ziehier, wat de zaak ia. In de Pinksterweek hopen onze christe lijke onderwijzers te Apeldoorn hun jaar- lijksche vergadering te houden en nu ik dit toch memoreer, maak ik van de gele genheid gebruik, om onze schoolbesturen op te wekken, die 2 a 3 dagen onze onderwijzers vrij te geven, speciaal voor 't bezoeken dezer vergadering. En kan daarbij nog een reispenning gevoegd worden veel gefortuneerden tellen we onder onze onderwijzers nog nietzooveel te beter Want waarlijk, zulk een jaarlijksche ver- frissching in den kring der broederen komt hun school, hun werk en dus tenslotte ook ónze kinderen ten goede D c h dit tusschen haakjes. Op die algemeene vergadering zal ook een voorstel in behandeling komen van 't Hoofdbestuur, 't weik bedoeld het op richten door de Vereeniging van een eigeu weekblad, waarin dan de leden over chris telijk ondierwijs christelijke opvoeding met elkander van gedachten kunnen wisselen. Voor dat weekblad is voorloopig al een uitgever gevonden en de onkosten zullen I 1 V fl

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 1