Leestafel.
De trouwe dienstmaagd.
v
De „Gereformeerde Bor\d"
er\ de Scl\ool met dei\
Bijbel,
EEN GEZEGENDE WANDELING.
ipfM*.
;;-7 ,.r
En de Zoon was niet liekwaam de zon
deschuld weg te nemen als de Vader
het offer niet had aangenomen en
Christus verheerlijkt, door hem te stellen
opgewekt uit het graf.
Geen zekerheid is er te hekomen dan
door den opgewekten Christus. Danroept
de ziel het uit dat geen schepsel in
staat is hem te scheiden van de liefde
Gods in Jezus geopenbaard. Daardoor
is het hem mogelijk den laatsten vijand
den koning der verschrikking onder de
oogen te zien.
IJdel is evenmin zijn geloof. Het
vertrouwen, dat om Christus wil al de
ongerechtigheden vergeven zijn is niet
op een los gerucht, op een valschen
grond aangenomen. Integendeel in de
worstelingen heeft zulk een met moeite
en strijd mogen hooren de genaderijke
woorden van den God des levens en
Christus dien Hij gezonden had en op
gewekt.
Hij staat of valt met de zekerheid of
onzekerheid van de opstanding des Hee-
ren. Over de onzekerheid te denken
komt niet hij hem de vastigheid van
het opgewekt zijn is onuitroeibaar door
zijn persoonlijke ervaring.
Tegenover de bevinding des harten
staat het ongeloof machteloos, Wat
iemand beleeft kan een ander weigeren te
gelooven, maar als leugen en zelfbedrog
het te beschouwen kan hem niet toe
gestaan worden.
De wereld door moet het alzoo ver
kondigd worden Jezus is opgewekt en
alle prediking en geloof, hiertegen vij
andig en ongeloovig is van geenerlei
waarde of belang. Geen ziel kan gered
en behouden worden als niet beleden
wordt de Heere is waarlijk opgestaan.
Nauwkeurig onderzoek bij anderen
en bij zichzelf aangaande het eenige en
ware geloof is niet te ontgaan. Het
zich onttrekken zal niet blijvend baten.
't Is den mensch gezet eenmaal te
sterven en daarna het oordeel. Daar
wordt de opgewekte Christus dan aan-
sehouwd, doch voor omkeer is het te
laat.
Laat ons dan tijdig en ontijdig leeren
en vermanen van het heerlijke genade
werk door den rechtvaardigen en barm-
hartigen God in Christus Jezus betoond.
De bestrijdingen van bij- en ongeloof
mogen ons zijn ter aansporing om onze
roeping en verkiezing vast te maken
en sterk te staan in het geloof. Daar
om vermaant Paülus zijnen zoon,Timo-
theus Houd in gedachtenis, dat. Jezus
Christus uit de dooden is opgewekt. In
tijden van klein geloof, van zwak geloof
zij het u totsteun Christus is opgewekt,
mijn geloof kan niet ijdel. zijn. Zoo zal
dan de toetssteen van het ware geloof
zijn de opwekking van Christus. Dit
is het hoofdpunt waar allen moeten
tesaamkomen.
Als dan de prediking vermeldt van
den opgestanen Christus .en de kracht
zijner opstanding in rechtvaardigmaking
heiligmaking en heerlijkmaking van een
zondaar uitkomende, zal zij niet ijdel
zijn. Daar zal het Woord niet ledig
wederkeeren, maar doen al wat den
Heere behaagt, omdat Vader en Zoon
zijn één en de H. Geest uitgaat van
beide, Te mogen roemen in den opge
wekten Zoon en van Hem te belijden
is een heerlijk, zegenrijk werk. Dat er
dan meerdere komen tot de volle ver
zekering van het heil voor tijd en
eeuwigheid Verworven door Hem, die
uit het graf is verrezen.
Louise had nu liaar aardsche leidsman
verloren, maar zij zat niet neder en liet den
moed varen. Zij trok, onder opzien tot Hem,
die nooit begeeft of verlaat, weer naarstig
aan den arbeid. Volijverig zette zij het
werk voort, ofschoon zij veel miste aan den
getrouwen dienaar des Heeren. Ondanks
hare jaren volbracht zij haar liefdetaak met
jeugdig vuur en opgewektheid.
De kinderen hoorde haar nog altijd het liefst
van al de onderwijzeressen. Als zi] vertel
de uit den Bijbel, waren de kleinen zeer
oplettend en stil. Dit bleef tot in hare-laat
ste levensdagen. Met blijdschap in het, harte
sloeg zij het Jan gade, hoe soms meer dan
100 kinderen gretig luisterden naar wat zij
verhaalde uit haar dierbaar Woord van
God. Daarom kon zij de jeugd zoo boeien,
omdat de H. Schrift haar het Boek dei-
boeken, der getuigenis van haren Vader in
Jezus Christuswas.
Bij dit waarlijk niet geringe werk, voeg
de zich nog enkele werkzaamheden, voor
heen door Oberlin waargenomen.
Oberlin had tot steun der arme bevolking
opgericht een leenbank. Daar kon gold ge
leend worden door behoeftigen onder voor-
deelige voorwaarden. Wie geld leende be
hoefde geen rente te betalen en werd ook
vrijgelaten in den tijd, waarop hij het
weeromgaf. Terdege wees Oberlin en ieder
die om geld kwamer op, dat hij eerlijk
zou zijn in het teruggeven. Zijn. krachtige
Waarschuwing- werkte- voortreffelijk Deze
k^s. werd nu doorL,ouise bidieerd. Behalve
dit veel voorzichtigheid eischenjo werk
zorgde .zij ook voqi- het fonds, genaamd,
„Öberlinsche slichting". Dit had ten doel
bijdragen én gaven van vrienden te vormen
tot een kapitaal, waaruit konden voldaan
worden alle kosten verbonden aan den ar-
I der zusters in dn mvnmmtp di> aan
gesteld waren voor huisbezoek. Tweemaal
per week bezochten deze al de dorpen van
Steendal en zorgden voor vervulling van.
verschillende nooden en behoeften, zooveel
in haar vermogenwas.
Louise nam geen rust op haren ouden
dag, gelijk we hieruit lee
ren, maar werkte zoolang
het dag was. Moeilijkzou*
het voor haar geweest
zijn om zich terug te
trekken De -bewoners van
het Steendal eerden en
beminden haar. Tot haar
kwamen zij om hun hart
uit te storten. Hoe zou
zij dan zich hebben kun-
nen afzonderen Voor
de kleinen en de gr'ooten
was zij eene vraagbaak.
Waar zij zoo bekend
stond in liet Steendal,
kan het geen verwonde
ring wekken, dat haar
naam en hare daden nog
meerdere menschen be
kend werden. De veran
dering in hot Steendal in
maatschappelijk en gees
telijk opzicht werd be
kend in Frankrijk en
Duitscliland. De namen
Oberlin en Sclieppier w cv -
den zeer velen bekend.
Ook in Parijs luid men
er van vernomen en de
trouwe dienstmaagd ont
ving van daar een blijk,
hoe men haar werk waar
deerde.
Er bestond in de hoofd
stad van Frankrijk een
fonds door een rijke graaf
gesticht. In destichtings-
acte was de bepaling
opgenomen dat uit, de
rente van het fonds dooi
de Fransche academie te
Parijs prijzen moesten
worden toegekend tot
loon der deugd. En zoo
geschiede het, dat Louise
in 1829 met algemeene
stemmen, door de aca
demie werd begiftigd met
den grooten prijs der
deugd, een bedrag van
f 2500.
een verrassing
voor haar zijn
reeds vooruit weten, welk gebruik zij er
van maken zal.«
Gelijk deze vermoede, is liet ook gegaan.
Louise ontving de som, eeu groote schat
voor haar, maar wenschté yoor zich geen
gebruik er van te maken dan alleen aldus,
In no. 15 van De Waarheidsvriend (or
gaan van den Gereformeerden Bond tot
bij don Doop, moet bij Mei den weg dei-
opvoeding de basis zijn van héél de gees
telijke vorming.(blz. 151.)
Ziet, dat is duidelijk.
En 'tis voor óns zoo duidelijk, dat wij
moeten verklaren, dat dit ganscli iets anders
Welk
zal dat
geweest.
Zij had het verdiend',
hoewel zij zich het niet
waardig achtte. Uit het
onderzoek van de. leden
der academie was geble
ken, welke loffelijke ge
tuigenissen 1 door men
schen, met het. werk van
Louise bekend, werden
gegeven En daarop had
den zij. die gewoon waren
geen belooning toe te
kennen dan na zeer
nauwgezet onderzoek,
Kleopas en zijn vriend begeven zich op den opstandingsdag naar Emmaus. Onbekend
met de heerlijke gebeurtenis in den vroegen morgen geschied, spreken zij met een treurig hart
over het zwaar verlies. Terwijl zij meenen zonder Jezus te gaan, komt de Heere zelf tot hen.
De opgewekte Heiland laat hen niet in hunne droefheid alleen. Doch, eer hij zich bekend maakt,
zal bij hen brengen tot het geloof in het geschreven Woord. Als zij wetien waarom de Christus
moest lijden, kunnen zij eerst verstaan, waarom Hij is opgestaan.
Geen ijdle zorg doe u van 't heilspoor dwalen
Houd in uw weg het oog op God gei icht.
Vertrouwd op Hem, en d' uitkomst zal niet falen.
niet geaarzeld om aan de nederige dienst
maagd dc deugdprijs te. schenken. Van de
vele gunstige berichten aan de academie
'opgezonden willen wij alleen deze woorden
aanhalen, die ons teekenen hoe Louise be
kend stond als onzelfzuchtig in haar arbeid
Een aanzienlijk man schreef o.a. »Ik weet
niet of Louise Scheppler- er reeds kennis
van bekomen heeft, dat de academie haar
den prijs der deugd heeft toegekend, maar dit
is zeker, dat zij hem niet voor ziehzelve
aanneemt, daar allen, die haar kennen,
dat zij het geld aannemende voor welda
dige doeleinden. Zij .schreef dan ook mad.
Treutel te Parijs, die haar een afschrift
van 't document had gezonden, waarhij haar
:2500 gulden werden vereerd, den volgenden
brief
(Wordt vervolgd.)
EEN VOORNAAM KOPPÈNSPELLER
van de Britsclie Solomon-eilanden, met zijn van gras gevlochten hoed op, en
over zhn zonderling kapsel, en groote houten oorversieringen aan het kostbare
halssieraad draagt hij ?P zijn borst den talisman, het toovermiddel, dat
hein, wanneer hij zich geroepen voelt om eenjge hoofden te gaan
afslaan, moet beschermen tegen dood en booze geesten.
verbreiding en verdediging van de Waarheid
in de Nederlandsche Hervormde (Gerefor
meerde) Kerk) lezen wij het volgende,
waarin staat uitgedrukt de wensch van
dien Hond inzake -liet Christelijk onderwijs.
lo. onder de Geroformeerden in de Herv.
Kerk moet meer ontwaken komen op het
gebied van het Christelijk onderwijs, gelijk
we gelukkig van week tot week mogen
opmerken dat de oogen meer en meer
opengaan
En dan 2o. moeten die Gereformeerden
in de Herv. Kerk tot éen groote actie op
schoolgebied komen om te openbaren dat
zij Gereformeerd zijn èn dat zij«tot de
Hervormde Kerk behooren
Zij kunnen en mogen niet met de mannen
van liet »algemeene christendommeegaan.
En zij moeten ook door gebrek aan ener
gie niet voor een oortje thuis gaan liggen
bij de Gereformeerden, die buiten de Herv.
Kerk leven, hun Hervormd karakter ver
loochenend.
Zij moeten zich over liet zaad der Kerk
gaan ontfermen, dat Je wegen des Heeren
toch worden voorgesteld en de name des
Heeren toch worde voortgeplant van ge
slacht tot geslacht i dan is het. geen
onverschillige zaak hoe onze kinderen komen
te staan ten opzichte van de Kerk.
Dat zeggen wij niet om de Kerk te halen
waar zij niet hoort. Maar 'tis om dë Kerk
en de- leidingen des Heeren met haar niet
als een voorwerp te beschouwen, dat
ganschelijk voor onze kinderen kan ver
waarloosd worden.
Kerkgeschiedenis mag niet tot de vakken
blijven behooren, die worden behandeld
op onze Scholen met den Bijbel. En we
hooren nóg een kloek belijder van den naam
van Christus op een van de laatste school
vergaderingen, die wij ergens elders bij
woonden, zeggen »mijn kinderen moeten
goed leeren dat ze van het geslacht van
'34 zijn
Gelijk dan ook b.v. een man als de heer
Wirtz ongeveer van datzelfde standpunt
uitgaatzijn les en leerboekje voor déze
materie voor onze Chr. scholen opgesteld,
ten bewijs.
Bovondien zou het ons niet hard ver
wonderen, wanneer er bij déze zaak spoedig
méér nog bijkomt, naarmate vele Gerefor
meerden, die buiten d,e Herv. 'Kerk leven,
hun paedagógie (opvoedkunde) gaari mengen
mét het door óns'véróórdeelde beginseldat.,
het kind als eenwedèrgèbóréii scÜëpè'éltjë'
én dus als imt.otLlhristuS'toejebraeM
fehaapje bësciioiiwd behoort te worden.
Of zegt b.v. Ds. Sillevis Smit niet in zijn
opstel. »De opvoeding door de kerlc« blz.
150 enz., dat onze kinderen niet als vïeii-
ïschen, niet als zondarenmaar afe hande
lingen beschouwd moeten worden en
')de onderstelling der wedergeboorte, gelijk
is, dan wanneer wij er van spreken, dat
onze kinderen christelijk en. godzaliglijk
opgevoed moeten wordennaar uitwijzen
van Gods Woord
En daarom gelooven wij Jat waar. de
Kerk niet de School en de School niet cje
Kerk mag worden, (want het zijn gansch
onderscheidene terreinnen nochtans de
Gereformeerden in de Ned. Herv. Kerk, liefst
zoo spoedig mogelijk, zicli moeten opmaken
jom samen éen groote vereeniging te gaan
vormen, verspreid over héél het land, om
actief te worden inzake de opleiding van
onderwijzers en onderwijzeressen en om
overal wérkzaam te zijn wat betreft school
stichting, schoolonderhoud en schoolteer
i zicht.
We kunnen dan in héél veel dingen
'samenwerken op dit terrein, gelijk dat ook
moet maar waar een scheidingslijn ligt
'moet er maar eerlijk over gesproken wor
den steeds in goeden toon en met onder
linge waardeering!
Wij willen geen »kerkistisclie« beweging
op touw zetten. Dat zij verre
Maar wij wil Jen de Herv. Kerk niet pit
liet oog verliezen.
En we willen üerefarineerd blijven
Daar moet ondel- óns over gesproken erf
geraadpleegd worden. - J
De tijd eisclit het
Hoe »een jongen, die wilde, een man'
werd, die kon«, wordt aan de jeugd
(verhaald in het pas verschenen boekje
van J. A. Schalekamp Keesje Lucifer.
Wij kunnen aanbevelen dit werkje te lezen
Het leert niet ta vertrouwen op eigen
vermogen zonder geloof in God. Dat in
dit verhaaltje daarop sterk nadruk wordt
gelegd tegenover het ontevreden zijn van
een ongelukkigen 'vader doet. te meer de
heerlijke trouwe Gods uitkomen. ucc
De uitgever zorgde voor een goed. uii-
terlijk. Jammer is het dat in de eerste
bladzijden het herhaald hetwelken >mur-
mureereiu! hinderlijk is.
Nog een werkje' verscheen van dan zélfden
schrijver bij den uitgever Wf Boekhoven,
Daarover de volgende week.
i iié.ke:j ,nj» -J na unj- «luKW/
UTODf I i()
H.ifJ M.l «iü S raett n? Ogf .ffnooT'