Zaterdag 2 April 1910. Behoorende bij No. 1542. Jongelingsvereenigingen. Stichtelijke Overdenking. Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp. Met medewerking van H.H. Predikanten. Weolt van 3-9 April 1910. Ned. Hervormde Kerk. Doopsgezinde Kerk. Evangelisatie. Sommelsdijk. Middelharnis. Gereformeerde Kerk. Oud Gereformeerde Kerk. Stad aan 't Haringvliet. Den Bommel. Ooltgensplaat, Oude Tonge. Nieuwe Tonge. Herkingen. Stellendajm. Goedereede. Ouddorp. Middelharnis. Stad aan 't Haringvliet. Stellendam. Ouddorp. Indien SOMMELSDIJK. Voorin. 9,30 (Voorb. H. Avondmaal) en 's av. 6 uur Ds. Westrik. MIDDELHARNIS. Voowa. 9,30 uur (Bevestigiging lidmaten en Voorb. H. Avondm.) Ds. Bruining. STAD AAN 'T HARINGVLIET. Voorm. 9,30 en nam. 2-uur Ds. Polhuijs. DEN BOMMEL. Voorm. 9,30 en nam. 2 uurDs. Emmen. LANGSTRAAT. Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack. OOLTGENSPLAAT. Nam. 2 uur (Doopsbed.) Ds. Bruining van Middelharnis. OUDE TONGE. Voorm; 9,30 en nam. 2 uur Ds; v. Dolder. NIEUWE TONGE. Voorm. 9)30 en nam. 2 uur (Doopsbed.) Ds. Wentink. HERRINGEN. Voorm. 9,30 uur Ds. Addink. DIRKSLAND. Voorm, 9,30' en nam. 2 uur Ds. Lammers. MELISSANT. Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen- dijk. GOEDEREEDE. Voorm. 9,30' uur (Voorber. H. Avondm.) Ds. de Gidts. OUDDORP. Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van der Kooij. DIRKSLAND. Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk MELISSANT. Voorin. 9,30, nm. 2 en 's av. 6 u. leeskerk. HERRINGEN. Voorm. 9, nam. 2, 's av. 5.45 leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9 uur Ds, Róssing. Nederl.. Hervormde Kerk. MIDDELHARNIS. Voorm. 9;30 en 's.av. 6 uur Ds. Trillard van Aalburg. Nederl. Hervormde Kerk. Catechisatie Donderdag 's morgens van 9,80-10,30 en 10,80-1130 uur Nam. van 1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen en van 2,30-3,30 uur meisjes van 12-16 jaar; en 's Avonds van 7-8 uur meisjes van 16 jaar en daarboven en van 8-9 uur voor grootere jongens en gehuwden. Gereformeerde Kerk. Gedoopte kindieren MIDDELHARNIS. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr. Hiensch van Veenendaal. STAD AAN 't HARINGVLIET. Voorm, 9,30 (Openbare geloofsbelijdenis door jonge lidmaten) en nam. 2 uur Ds. Esselink. DEN BOMMEL. Voorm. 9, nam. (Cal Zondag 13,) en s av. 5,30*u. Ds. Taal vair Stellendam. OOLTGENSPLAAT. v oorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker. STELLENDAM. Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk. OUDDORP. Voorm. 9.30 en nam. 2 uur Ds. v. Duin. OOLTGENSPLAAT. Voorm, 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk. Vaders. Marinus Driesse Barend Faasse Danker Peeman Jan Wielaard Jakob v. Wezel Pieter Faasse Moeders. Doopelingen. Willemje Schol Jakob Jannetje Koster Pieter Lena v. d. Slik Willem Maaike M. Vink Corn. H. Ann. v. d. Stad Francina Antje Keizer Cornelia Attestatie gevraagd naar Nieuwendijk (N-B) door L. van Berkel en Adriana van Zoest naar Rijsoord door A. Driesse Iz. naar Vlaardingen door Kominertje Faasse, Wed. C. van der Laan. Gereformeerde Kerk. Gedoopte kinderen Vaders Moeders Doopelingen B. T. Wesdijk S. A. v. d. Sluijs Korstiaan A. Arensman A. Bakelanr Johanna A. Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur. CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor de schoolkinderen. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering Woensdagavond CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11 nuts Nam. 2,30-4 uur meisjes, Ned. Hervormde Kerk. De doopvaders kunnen zich voor de te houden doopsbediening, vervoegen bij den dienstdoende Ouderling A. Korteweg, Zaterdagavond van 6-8 uur. Met attestatie overgekomen van Haarlem: Adrianus Tiggelman en Hilletje Hotting. Catechisatie Donderdag van 1-2 uur. Zondagschool van 4-5' en 6-7 uur. Gereformeerde Kerk. Zondagschool van 1,30-2,30 uur. Ned. Hervormde Kerk. Zondagschool Nam. van 4-5 ure. CatechisatieMaandag voorm. van 11-12, nam. van 1-2 en 2-3, 's avonds van 6-7 ure: Dinsdag voorm. van 11-12 en nm. 2-3 ure, Donderdag nam. van 2-3 ure. Ned. Hervormde Kerk. Catechisatie Worden alleen gehouden voor kinderen van 10-12 jaar. ZondagschoolNamidddag van 4-5 uur voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor de grootere in de Openbare' school. Ned. Hervormde Kerk. ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Gereformeerde Kerk. Kerkeraadsvergadering iederen eersten Maandag der maand, 's avonds 7 uur. ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens. Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2 uur kinderen van 8-12 jaar. Ned. Hervormde Kerk. Attestatie gevraagd naar Sommelsdijk, de heeren: Herrit Joppe Czn., Marinus Joppe Gzn., Jacob Joppe Gzn. en de dames Maatje Geertruida Joppe Gd. en Margaretha Hendrika Joppe Gd. Kerkeraadsvergadering op Maandag 4 April des avonds 7 uur. Doopsgezinde Kerk. ZondagschoolNam. van 1-2 uur. Ned. Hervormde Kerk. BeroepenTe Laren en Blaricnm, D. G. W. L Rodder, te Oost-en West-Graf dijk. Te Oterdum (toezA I. Reinders, te Oosterland op Wieriugen. Te Bruchem c.a (Geld), P. Zandt te Loon-op-Zand. Te Bleskenshraaf en Hofwegen, A. Luteijn, te Aalst. Te Vorden (toez) J. C. Helders, te Clanerbrug. Te Moerkapelle Ds. F. de Gids, van Goedereede. Te Urk, H. Snel te Polsbroek. AangenomenNaar Eerbeek (toez Tb. L. W. van Ravensteyn, cand te Utrecht - Naar Parrega (toezJ. Nauta Az te Zoe- terwoud. Naar Deinum, I) van Krevelen te Oosterhesselen. Naar Goes, J. de Vries te Ovezand. Bedankt Voor Oenkerke, Gierkerk en Wijns, J 1.. N Zillinger Molenaar te Bols- ward Voor Hedel A. M. den Oudsten te Wezep. Voor 's-Heerenberg, J ten Brug- gencate te Borculo. Voor Hoevelaken, J. A. van Boven te Barneveld. Gereformeerde Kerk. Beroepen Te Breda, Dr. A. Kuyper Jr. te Vlissingen. Te Oostkapelle F. W H Bramer cand. aan de V.U. Te Wilemstad L vaii Loon te Koudekerk. Chr. Geref. Kerk. Beroepen Te Enschedé H. C. Binée, te Zaandam. Te Haarlem (2e maal), J. W. Geels te 's-Gravendeel. Bedankt: Voor Vlissingen, J. W. Geels, te 's-Gravendeel. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Pred. 12: 13b«, iedere Zondag namiddag ten 3-4,45 uur in de Chr. School. Agenda voor a,s.. ZondagVoor de pauze „De Zondvloed," Stock-Renkema les no. 5, na de pauze Vaderlandselie geschiedenis „de Gilden." Vergadering der Knapenvereeniging, ie dere Zondag, middags van 1,45-3 uur. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Emanuel" des Zondagsmiddag om 1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk. Agenda Art. 3 der Geloofsbelijdenis door A. Vroegindewei. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. »Timothous« iedere Vrijdagavond 7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk. Vergadering de, Knapenvereening op G G. Samuel,* iedere Donderdagavond 7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk. Vergadering der Jongelingsvereeniging op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond 7 uur in de Geref. Kerk AgendaGewone Geschiedenis, door D. Koek en Vrij Onderwerp door Ant, Tanis. En indien Christus niet opge wekt is, zoo is onze prediking ijde!, en ijdel is ook uw geloof. 1 Corinthe 1514 In de gemeente van Corinthe werden er gevonden, die de opstanding der doo- den loochenden. Gelijk in onze dagen waren menschen opgestaan om te on derzoeken de mogelijkheid van herle ving der lichamen. Overleggende en peinzende vermochten zij met hun ver stand niet te vatten hoe het vleesch eenmaal aan den schoot der aarde toevertrouwd, kon uitgaan uit het graf. Met alle kracht komt Paulus tegen die ongeloovigen op. Uitvoerig staat hij stil bij hunne overleggingen. De Apostel werpt zicli op hen en bestrijdt hen ten sterkste, 't Was immers een zaak van het hoogste gewicht. Hier mocht niets worden toegegeven, maar de geest des Satans moest bezworen en verbannen voor er meerdere slachtoffers der twij felzucht ten prooi werden. Hij vangt aan met te wijzen op de zekerheid van de opstanding des Heeren, Tegenover dit feit geplaatst, wacht hij op het antwoord. Bevestigen zij het dan is daarmee de opstanding van hét vleesch bewezen. Ontkennen zij, dan is hun geloof ijdel en maken zij Paulus tot een leugenaar. Steeds tocli had hij vooropge zet de opwekking des Heeren Jezus Christus. Is Christus niet opgestaan, dan is onze prediking ijdel en ijdel is ook uw geloof, voert hij hen tegen, opdat zij mogen beseffen, welk een ongeloof hun spreken verraadt. De bestrijders van de opstanding toonden niet te gelooven in Gods al macht, Zij oordeelden het onmogelijk een gestorven en begraven mensch tot het leven te brengen. Tot stof weder gekeerd was er, volgens hen, geen verwachting, dat het lichaam in zijn oude gedaante zou kunnen komen. Nooit hadden zij recht verstaan, dat de mensch uit stof is genomen en stof blijft, Waar om zal dan de almachtige Schepper, die den mensch formeerde uit het stof der aarde, niet ten tweeden male hem kun nen voortbrengen uit het stof Een krachtig bewijs daarvan was de opstan- d:ng des Heeren. Hem was het leven weder geschonken. Hij was de eersteling geworden en al de Zijnen zullen Hem volgen in de opstanding. Hop zou anders het gebed verhoord word Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij mij zijn, die Gij mij gegeven hebt, opdat zij mijne heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij mij gegeven hebt. De tegenstanders lieten duidelijk zien, hoe zij geen deel aan Christus hadden. Hun verlangen strekte zich niet uit naar den hemel, om daar te zien de heerlijk heid van den Zone Gods. Hun ongeloof kwam voort uit onbekendheid met de noodzakelijkheid van Christus' lijden. En dit sproot voort uit hunne blindheid. Zij zagen zich niet geplaatst voor de noodzakelijkheid om God te ontmoeten aan het eind van hun aardsche loopbaan. Inzicht ontbrak hen in diewaarheid, dat het vleesch ook zal geoordeeld worden om zijne zonden. Dit bemerkte de Apostel met droef heid. En hij vermaant hen derhalve om te bedenken, dat hun geloof ijdel is, als zij niet Christus Jezus als opgewekt om hünne rechtvaardiging gelooven. Voor een gewichtige beslissing wor den zij geplaatst. Als zij maar geen uitvluchten zoeken. Indiën' zij maar niet tot den Apostel zeiden: zié, hoe'kan toch vleesch en bloed het Koninkrijk Gods beërven V Hij zou het antwoord niet schuldig'zijn gebleven op deze vraag, die hun onkunde aan den dag deed treden. Het verweer tegen deze tegenwer ping staat ons opgeteekend in denzelf den brief. Paulus wijst op het graan, op Adam en op Christus. Adam het hoofd der gevallen aardsche menschheid, Christus het hoofd der opgerichte he- melsche menschheid. Het lichaam gezaaid in verderfelijkheid, zal opgewekt worden in onverderfelijkheid. Wij weten niet of de tegenstanders zijn overtuigd. Doch helaas, iri onzen tijd is hun geslacht nog niet uitgestorven. De dwaling, weerlegd door den Apostel in de kracht en verlichting des H. Geestes, wordt nog door liet verstand vastgehouden. Zich sterk wanend in zijn redeneering, bevestigt de ongeloovige de waarheid Gods de natuurlijke mensch is het werk des Heeren dwaasheid. Wie het zelf wil weten en verstaan, weet niets van het koninkrijk der he melen. En de heilgeheimen worden gekend door de vrienden des Heeren. Dit zijn de vrienden, die met Paulus begeeren Christus te kennen en de kracht zijner opstanding, en de gemeenschap zijns lijdens, zijnen dood gelijkvormig wordende. Voor hen is de prediking van de opstanding niet ijdel en hun geloof niet ijdel. Voor hen wordt hetIndien Chris tus opgewekt is, is er ontkoming voor een verlorene, is er heerlijkheid voor een arme.- Christus is opgewekt, is de roemtaal van de zekerheid des geloofs, Geen twijfel is hier mogelijk. Het werk van des Heeren Geest in de ont dekking en voortleiding is te duidelijk gebleken bij de openbaring van den Zoon als plaatsvervangend Borg. Wie uit ervaring de kracht der opstanding kent en tot rechtvaardigmaking geko men is, laat zich de zekerheid der op standing niet ontnemen. Hij heeft een machtig wapen, tegen alle aanvallen der vijanden van het rijk Gods. Zijn belijden is Ik leef. doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. Te goed weet hij het, dat de prediking voor hem niet ijdel is geweest. Vanwaar anders die verandering. Hoe toch is God voor hem geworden, een vergevend Vader, in plaats van een Rechter Waar toch zou hij zijn heengevloden met zijn schuld als niet Christus die had weggenomen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 11