Zaterdag 2 April 1910.
Behoorende bij No. 1542.
Jongelingsvereenigingen.
Stichtelijke Overdenking.
Onder Redactie van Ds. A. VAN DER KOOIJ te Ouddorp.
Met medewerking van H.H. Predikanten.
Weolt van 3-9 April 1910.
Ned. Hervormde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Evangelisatie.
Sommelsdijk.
Middelharnis.
Gereformeerde Kerk.
Oud Gereformeerde Kerk.
Stad aan 't Haringvliet.
Den Bommel.
Ooltgensplaat,
Oude Tonge.
Nieuwe Tonge.
Herkingen.
Stellendajm.
Goedereede.
Ouddorp.
Middelharnis.
Stad aan 't Haringvliet.
Stellendam.
Ouddorp.
Indien
SOMMELSDIJK.
Voorin. 9,30 (Voorb. H. Avondmaal) en
's av. 6 uur Ds. Westrik.
MIDDELHARNIS.
Voowa. 9,30 uur (Bevestigiging lidmaten
en Voorb. H. Avondm.) Ds. Bruining.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Voorm. 9,30 en nam. 2-uur Ds. Polhuijs.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9,30 en nam. 2 uurDs. Emmen.
LANGSTRAAT.
Voorm. 9 en nam. 2 uur dhr. Hack.
OOLTGENSPLAAT.
Nam. 2 uur (Doopsbed.) Ds. Bruining
van Middelharnis.
OUDE TONGE.
Voorm; 9,30 en nam. 2 uur Ds; v. Dolder.
NIEUWE TONGE.
Voorm. 9)30 en nam. 2 uur (Doopsbed.)
Ds. Wentink.
HERRINGEN.
Voorm. 9,30 uur Ds. Addink.
DIRKSLAND.
Voorm, 9,30' en nam. 2 uur Ds. Lammers.
MELISSANT.
Voorm. 9,30 uur Ds. Kroese.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur Ds. Hoogen-
dijk.
GOEDEREEDE.
Voorm. 9,30' uur (Voorber. H. Avondm.)
Ds. de Gidts.
OUDDORP.
Voorm. 9 en nam. 2 uur Ds. Van der
Kooij.
DIRKSLAND.
Voorm. 9, nm. 2 en 's av. 6 uur leeskerk
MELISSANT.
Voorin. 9,30, nm. 2 en 's av. 6 u. leeskerk.
HERRINGEN.
Voorm. 9, nam. 2, 's av. 5.45 leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9 uur Ds, Róssing.
Nederl.. Hervormde Kerk.
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9;30 en 's.av. 6 uur Ds. Trillard
van Aalburg.
Nederl. Hervormde Kerk.
Catechisatie Donderdag 's morgens van
9,80-10,30 en 10,80-1130 uur Nam. van
1,30-2,30 uur schoolgaande kinderen en van
2,30-3,30 uur meisjes van 12-16 jaar;
en 's Avonds van 7-8 uur meisjes van 16
jaar en daarboven en van 8-9 uur voor
grootere jongens en gehuwden.
Gereformeerde Kerk.
Gedoopte kindieren
MIDDELHARNIS.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur dhr. Hiensch
van Veenendaal.
STAD AAN 't HARINGVLIET.
Voorm, 9,30 (Openbare geloofsbelijdenis
door jonge lidmaten) en nam. 2 uur
Ds. Esselink.
DEN BOMMEL.
Voorm. 9, nam. (Cal Zondag 13,) en
s av. 5,30*u. Ds. Taal vair Stellendam.
OOLTGENSPLAAT.
v oorm. 9 en 's av. 6 uur Ds. Dekker.
STELLENDAM.
Voorm. 9,30 en 's av. 6 uur leeskerk.
OUDDORP.
Voorm. 9.30 en nam. 2 uur Ds. v. Duin.
OOLTGENSPLAAT.
Voorm, 9,30 en 's av. 6 ure leeskerk.
Vaders.
Marinus Driesse
Barend Faasse
Danker Peeman
Jan Wielaard
Jakob v. Wezel
Pieter Faasse
Moeders. Doopelingen.
Willemje Schol Jakob
Jannetje Koster Pieter
Lena v. d. Slik Willem
Maaike M. Vink Corn. H.
Ann. v. d. Stad Francina
Antje Keizer Cornelia
Attestatie gevraagd naar Nieuwendijk
(N-B) door L. van Berkel en Adriana van
Zoest naar Rijsoord door A. Driesse Iz.
naar Vlaardingen door Kominertje Faasse,
Wed. C. van der Laan.
Gereformeerde Kerk.
Gedoopte kinderen
Vaders Moeders Doopelingen
B. T. Wesdijk S. A. v. d. Sluijs Korstiaan
A. Arensman A. Bakelanr Johanna A.
Kerkeraadsvergadering elke 1ste en 3de
Dinsdag der maand 's avonds 6,30 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool „Samuel" vm. 11-12 uur.
CatechisatieDinsdag vm. 9-11 uur voor
de schoolkinderen.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering Woensdagavond
CatechisatieDinsdag vm. 9-10 en 10-11
nuts Nam. 2,30-4 uur meisjes,
Ned. Hervormde Kerk.
De doopvaders kunnen zich voor de
te houden doopsbediening, vervoegen bij
den dienstdoende Ouderling A. Korteweg,
Zaterdagavond van 6-8 uur.
Met attestatie overgekomen van Haarlem:
Adrianus Tiggelman en Hilletje Hotting.
Catechisatie Donderdag van 1-2 uur.
Zondagschool van 4-5' en 6-7 uur.
Gereformeerde Kerk.
Zondagschool van 1,30-2,30 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
Zondagschool Nam. van 4-5 ure.
CatechisatieMaandag voorm. van 11-12,
nam. van 1-2 en 2-3, 's avonds van 6-7 ure:
Dinsdag voorm. van 11-12 en nm. 2-3 ure,
Donderdag nam. van 2-3 ure.
Ned. Hervormde Kerk.
Catechisatie Worden alleen gehouden
voor kinderen van 10-12 jaar.
ZondagschoolNamidddag van 4-5 uur
voor de kleine kinderenvan 6-7 uur voor
de grootere in de Openbare' school.
Ned. Hervormde Kerk.
ZondagschoolNam. van 1-2 uur.
Gereformeerde Kerk.
Kerkeraadsvergadering iederen eersten
Maandag der maand, 's avonds 7 uur.
ZondagschoolVan 1,30-2,30 uur meisjes
boven 10 jaar van 2,30-3,30 uur meisjes
beneden 10 jaarvan 3,30-4,30 uur jongens.
Catechisatie: Woensdagmiddag van 1-2
uur kinderen van 8-12 jaar.
Ned. Hervormde Kerk.
Attestatie gevraagd naar Sommelsdijk, de
heeren: Herrit Joppe Czn., Marinus Joppe
Gzn., Jacob Joppe Gzn. en de dames
Maatje Geertruida Joppe Gd. en Margaretha
Hendrika Joppe Gd.
Kerkeraadsvergadering op Maandag 4
April des avonds 7 uur.
Doopsgezinde Kerk.
ZondagschoolNam. van 1-2 uur.
Ned. Hervormde Kerk.
BeroepenTe Laren en Blaricnm, D. G.
W. L Rodder, te Oost-en West-Graf dijk.
Te Oterdum (toezA I. Reinders, te
Oosterland op Wieriugen. Te Bruchem
c.a (Geld), P. Zandt te Loon-op-Zand.
Te Bleskenshraaf en Hofwegen, A. Luteijn,
te Aalst. Te Vorden (toez) J. C. Helders,
te Clanerbrug. Te Moerkapelle Ds. F. de
Gids, van Goedereede. Te Urk, H. Snel
te Polsbroek.
AangenomenNaar Eerbeek (toez Tb. L.
W. van Ravensteyn, cand te Utrecht -
Naar Parrega (toezJ. Nauta Az te Zoe-
terwoud. Naar Deinum, I) van Krevelen
te Oosterhesselen. Naar Goes, J. de Vries
te Ovezand.
Bedankt Voor Oenkerke, Gierkerk en
Wijns, J 1.. N Zillinger Molenaar te Bols-
ward Voor Hedel A. M. den Oudsten te
Wezep. Voor 's-Heerenberg, J ten Brug-
gencate te Borculo. Voor Hoevelaken, J.
A. van Boven te Barneveld.
Gereformeerde Kerk.
Beroepen Te Breda, Dr. A. Kuyper Jr.
te Vlissingen. Te Oostkapelle F. W H
Bramer cand. aan de V.U. Te Wilemstad
L vaii Loon te Koudekerk.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen Te Enschedé H. C. Binée, te
Zaandam. Te Haarlem (2e maal), J. W.
Geels te 's-Gravendeel.
Bedankt: Voor Vlissingen, J. W. Geels,
te 's-Gravendeel.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Pred. 12: 13b«, iedere Zondag
namiddag ten 3-4,45 uur in de Chr. School.
Agenda voor a,s.. ZondagVoor de pauze
„De Zondvloed," Stock-Renkema les no. 5,
na de pauze Vaderlandselie geschiedenis
„de Gilden."
Vergadering der Knapenvereeniging, ie
dere Zondag, middags van 1,45-3 uur.
Vergadering der Jongelingsvereeniging op
G. G. „Emanuel" des Zondagsmiddag om
1,30 uur in de consistorie der Geref. kerk.
Agenda Art. 3 der Geloofsbelijdenis door
A. Vroegindewei.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. »Timothous« iedere Vrijdagavond
7 uur in de Consistorie der Geref. Kerk.
Vergadering de, Knapenvereening op G G.
Samuel,* iedere Donderdagavond 7 uur in
de Consistorie der Geref. Kerk.
Vergadering der Jongelingsvereeniging
op G. G. „Thimotheus" elke Vrijdagavond
7 uur in de Geref. Kerk
AgendaGewone Geschiedenis, door D.
Koek en Vrij Onderwerp door Ant, Tanis.
En indien Christus niet opge
wekt is, zoo is onze prediking
ijde!, en ijdel is ook uw geloof.
1 Corinthe 1514
In de gemeente van Corinthe werden
er gevonden, die de opstanding der doo-
den loochenden. Gelijk in onze dagen
waren menschen opgestaan om te on
derzoeken de mogelijkheid van herle
ving der lichamen. Overleggende en
peinzende vermochten zij met hun ver
stand niet te vatten hoe het vleesch
eenmaal aan den schoot der aarde
toevertrouwd, kon uitgaan uit het graf.
Met alle kracht komt Paulus tegen
die ongeloovigen op. Uitvoerig staat hij
stil bij hunne overleggingen. De Apostel
werpt zicli op hen en bestrijdt hen ten
sterkste, 't Was immers een zaak van
het hoogste gewicht. Hier mocht niets
worden toegegeven, maar de geest des
Satans moest bezworen en verbannen
voor er meerdere slachtoffers der twij
felzucht ten prooi werden.
Hij vangt aan met te wijzen op de
zekerheid van de opstanding des Heeren,
Tegenover dit feit geplaatst, wacht hij
op het antwoord. Bevestigen zij het dan
is daarmee de opstanding van hét vleesch
bewezen. Ontkennen zij, dan is hun
geloof ijdel en maken zij Paulus tot een
leugenaar. Steeds tocli had hij vooropge
zet de opwekking des Heeren Jezus
Christus. Is Christus niet opgestaan, dan
is onze prediking ijdel en ijdel is ook
uw geloof, voert hij hen tegen, opdat zij
mogen beseffen, welk een ongeloof
hun spreken verraadt.
De bestrijders van de opstanding
toonden niet te gelooven in Gods al
macht, Zij oordeelden het onmogelijk
een gestorven en begraven mensch tot
het leven te brengen. Tot stof weder
gekeerd was er, volgens hen, geen
verwachting, dat het lichaam in zijn
oude gedaante zou kunnen komen. Nooit
hadden zij recht verstaan, dat de mensch
uit stof is genomen en stof blijft, Waar
om zal dan de almachtige Schepper, die
den mensch formeerde uit het stof der
aarde, niet ten tweeden male hem kun
nen voortbrengen uit het stof Een
krachtig bewijs daarvan was de opstan-
d:ng des Heeren. Hem was het leven
weder geschonken. Hij was de eersteling
geworden en al de Zijnen zullen Hem
volgen in de opstanding. Hop zou anders
het gebed verhoord word Vader, Ik
wil, dat waar Ik ben, ook die bij mij
zijn, die Gij mij gegeven hebt, opdat zij
mijne heerlijkheid mogen aanschouwen,
die Gij mij gegeven hebt.
De tegenstanders lieten duidelijk zien,
hoe zij geen deel aan Christus hadden.
Hun verlangen strekte zich niet uit naar
den hemel, om daar te zien de heerlijk
heid van den Zone Gods. Hun ongeloof
kwam voort uit onbekendheid met de
noodzakelijkheid van Christus' lijden. En
dit sproot voort uit hunne blindheid.
Zij zagen zich niet geplaatst voor de
noodzakelijkheid om God te ontmoeten
aan het eind van hun aardsche loopbaan.
Inzicht ontbrak hen in diewaarheid,
dat het vleesch ook zal geoordeeld
worden om zijne zonden.
Dit bemerkte de Apostel met droef
heid. En hij vermaant hen derhalve om
te bedenken, dat hun geloof ijdel is,
als zij niet Christus Jezus als opgewekt
om hünne rechtvaardiging gelooven.
Voor een gewichtige beslissing wor
den zij geplaatst. Als zij maar geen
uitvluchten zoeken. Indiën' zij maar niet
tot den Apostel zeiden: zié, hoe'kan
toch vleesch en bloed het Koninkrijk
Gods beërven V Hij zou het antwoord
niet schuldig'zijn gebleven op deze vraag,
die hun onkunde aan den dag deed
treden. Het verweer tegen deze tegenwer
ping staat ons opgeteekend in denzelf
den brief. Paulus wijst op het graan,
op Adam en op Christus. Adam het hoofd
der gevallen aardsche menschheid,
Christus het hoofd der opgerichte he-
melsche menschheid. Het lichaam
gezaaid in verderfelijkheid, zal opgewekt
worden in onverderfelijkheid.
Wij weten niet of de tegenstanders
zijn overtuigd. Doch helaas, iri onzen
tijd is hun geslacht nog niet uitgestorven.
De dwaling, weerlegd door den Apostel
in de kracht en verlichting des H.
Geestes, wordt nog door liet verstand
vastgehouden. Zich sterk wanend in zijn
redeneering, bevestigt de ongeloovige
de waarheid Gods de natuurlijke mensch
is het werk des Heeren dwaasheid.
Wie het zelf wil weten en verstaan,
weet niets van het koninkrijk der he
melen. En de heilgeheimen worden
gekend door de vrienden des Heeren.
Dit zijn de vrienden, die met Paulus
begeeren Christus te kennen en de kracht
zijner opstanding, en de gemeenschap
zijns lijdens, zijnen dood gelijkvormig
wordende.
Voor hen is de prediking van de
opstanding niet ijdel en hun geloof niet
ijdel. Voor hen wordt hetIndien Chris
tus opgewekt is, is er ontkoming voor
een verlorene, is er heerlijkheid voor
een arme.-
Christus is opgewekt, is de roemtaal
van de zekerheid des geloofs,
Geen twijfel is hier mogelijk. Het
werk van des Heeren Geest in de ont
dekking en voortleiding is te duidelijk
gebleken bij de openbaring van den
Zoon als plaatsvervangend Borg. Wie
uit ervaring de kracht der opstanding
kent en tot rechtvaardigmaking geko
men is, laat zich de zekerheid der op
standing niet ontnemen. Hij heeft een
machtig wapen, tegen alle aanvallen
der vijanden van het rijk Gods. Zijn
belijden is Ik leef. doch niet meer ik,
maar Christus leeft in mij. Te goed
weet hij het, dat de prediking voor hem
niet ijdel is geweest. Vanwaar anders
die verandering. Hoe toch is God voor
hem geworden, een vergevend Vader,
in plaats van een Rechter Waar toch
zou hij zijn heengevloden met zijn schuld
als niet Christus die had weggenomen.