Belijdenis des Geloofs.
In tegenspoed.
Zonder God.
De opstanding.
De marschorder.
STATION TE OUDDORP.
Zending
Postzegels voor de zending.
Correspondentie.
Menigeen staat thans voor de gewichtige
ure, waarin belijdenis van het geloof zal
worden afgelegd. Voor het aangezicht van
den Alwetenden God zal worden uitgespro
ken de eed van trouw aan Koning Jezus,
en den heiligen Doop werd het werk en
veldteeken ontvangen door hen, die zullen
worden mondig verklaard. Dit geschied niet
met goedkeuring der gemeente, door den
kerkeraad dan nadat gebleken is of het
geloof der a s. lidmaten overeenkomt met
Gods heilig Woord.
Vooraf moet alzoo zijn gegaan le. het
onderzoeken van Gods Woord, 2e. het on
derzoeken van zichzelf en 3e. het onder
zoeken van de belijdenis der Kerk.
Aangaande het eerstgenoemde spreekt ons
Doopsformulier „Dewijl dan nu de Doop
in de plaats der Besnijdenis gekomen is,
zoo zal men de jonge kinderen, als erfge
namen van het rijk van God en van zijn
verbond doopen en de ouders zullen ge
bonden zijn hun kinderen, in het opwassen
hiervan breeder te onderwijzen." Dit is de
grond waarom elk ouder verplicht is zijne
kinderen tot onderzoek der H. Schrift te
brengen. Zelf zal hij daarin zijne panden
moeten voorgaan en, waar hulp van ande
ren te bekomen is, die niet verwerpen. Hij,
dien bovenal het eeuwig belang van zijn
kroost ter harte gaat zal alle middelen aan
grijpen die dienstig kunnen zijn tot recht
verstand des Bijbels. Wie kan zijn kind.
zonder Gods getuigenis, opvoeden, wanneer
hij het Sacrement des Doops heeft zien
bedienen aan dat kind
Niet minder ernst zal het kind zelf maken
roet het onderzoek van Gods Woord. Welk
eene heerlijke belofte staat er niet geschre
ven in dat dierbaar Boek Wie mij vroeg
zoeken zullen mij zeker vinden.
Daarom is het niet genoeg den Bijbel te
lezen op de gezette tijden in het huisgezin
en op de Christelijke school en op de ca
techisatie. Uitnemend mag men noemen dit
na te jagen maar er word geëischt per
soonlijk onderzoek in het opgroeien. Ge
lijk iemand zijn verstand niet ontwikkeld
en scherpt die anderen voor zich laat den
ken en dat dan aanneemt zoo zal niemand
die tevreden is, als anderen de H. Schriften
lezen en onderzoeken deze kennis bekomen.
Hoe zal het onderzoek met vrucht geschie
den
Het Boek van den levenden God zal met
eerbied gelezen worden met een biddend
harte. Zoo moeten de doopleden der ge
meente en zij die hen voorgaan naderen
tot het heilig Woord. Voor uitspraken der
Schrift moeten zij bukken. Wie den Bijbel
wil nagaan 0111 aan te nemen wat hem
goeddunkt kent het ware onderzoek niet.
Aldus wordt kennis verkregen van God,
wereld en menscliheid. Het kan dan ook
niet uitblijven bij waar onderzoek van het
Boek der boeken, dat het onderzoeken van
zichzelf volgt. Het Woord des Heeren is
niet een boek met verhalen en geschiede
nissen, bestemd om van buiten geleerd te
worden of om de menschen aangenaam en
nuttig bezig te houden. De Apostel Paulus
die in de Schrift zeer was onderwezen en
haar nauwkeurig had onderzocht, schrijft
aan Timotheus „Al de Schrift is van God
ingegeven en is nuttig tot lering tot weder
legging, tot verbetering, tot onderwijzing
die in de rechtvaardigheid is opdat de
mensch Gods volmaakt zij tot alle goed
werk volmaakt toegerust." Volmaakt dat
is heilig, dat is rechtvaardig in de oogen
van Hem, die een ontoegankelijk licht be
woont. Het onderzoeken van zichzelf zal
leeren het ontbreken van volmaaktheid.
Niet gelijk men zegt „op de wereld is niets
volmaakt" is dit te verstaan, maar ais
zonde voor God en als gevolge der zonde
moet erkend al wat niet overeenkomt met
de eischen van het geschreven Woord.
Belijdenis des geloofs afleggen bepaald
zich dus niet tot het uitspreken van een
historisch geloof. Wie zijn geloof heeft be
leden ziet zich de toegang tot het H
Avondmaal ontsloten. Hij zal aan den disch
des Heeren verkondigen den dood des Hee
ren totdat Hij komt. En het formulier van
het H. Avondmaal zet derhalve uiteen de
noodzakelijkheid van de beproeving van
zichzelven en in de inhoudmen dient
na te gaan de drie stukken ellende, ver
lossing, en dankbaarheid, leder gaat daarbij
te werk naar eigen staat en toestand op
den weg des heils. Paulus dringt er dan
ook op aan in den 2den brief aan de
gemeente van Corinthe onderzoek uzelven
of gij in het geloof zijt. Wedergeboorte is
er noodig om goed zich zelf te kunnen be
proeven. Het geloof, bestaande niet alleen
is een zeker weten maar ook in een zeker
vertrouwen door den H. Geest gewerkt,
kan niet ontbreken, al is het niet ieder ge
geven een sterk verzekerd geloof te bezitten
bij het afleggen der belijdenis. Maar.
waarom zal iemand teruggewezen worden,
die, door schuld verslagen, uitziet naar den
Verlosser? Staat er niet voor zulken ge-
sehieven „het gekrookte riet zal Ik niet
verbreken, en de rookende vlaswiek zal Ik
niet uitblussehen Het Avondsmaalformu-
lier stelt terecht als eerste stuk der waar
achtige beproeving van zichzelven „een
iegelijk bedenke bij zichzelven zijne zonde
en vervloeking, opdat hij zichzelven mis-
hage en zich voor God verootmoedigd."
De Heere toch woont bij dien, die van een
nedrigen en verbrijzelde geest is.
Alsnu volgt het onderzoeken van de be
lijdenis der Kerk.
„De Kerk is de heilige vergadering der
ware Christ, geloovigen" zegt Art. 37 van
onze Geloofsbelijdenis. Tot die kerk behoort
men toe te treden. Een recht onderzoek
van het Woord en van zichzelven voert
onafwijsbaar daarheen. Daarom vermaant
Art. 39 dier Geloofsartikelen dat men wel
naarstiglijk en met goede voorzichtigheid
uit den Woorde Gods, behoort te onder
scheiden, welke de ware Kerk zij, aangezien
dat alle sekten die hedendaags in de wereld
zijn zich met den mam dor Kerk bedekken.
Vele hypocrieten kunnen er in gevonden
worden, doch die zijn niet van de Kerk,
hoewel zij er in zijn. Het kan ook geschie
den dat de Kerk een tijd lang zeer klein
en als tot niet schijnt gekomen te zijn in
de oogen der menschen.
Nu is het, waar wij deze Artikelen aan
halen voor niemand meer twijfelachtig, wat
wij met de belijdenis der Kerk bedoelen.
Allereerst de 39 artikelen, opgesteld door
Guido de Bres, en vastgesteld op de Sy
node van Dordrecht, in de jaren 1618 en
1619 gehouden Daarbij voegen zich ook
nog de Catechismus en de Leerregels tegen
de Remonstranten.
Uit deze alle wordt de Belijdenis onzer
Kerk gekend. Daarin mag niet voorkomen
strijdig met het Woord des Heeren Plicht
is alzoo ook dit na te gaan en te onder
zoeken. Dan zal een oprecht »ja« kunnen
volgen op de 4e vraag van het formulier
om den H. Doop te bedienen aan volwassen
personen »0f gij al de artikelen der Chr
religie, gelijk die hier in de Chr. Kerk, uit
het woord van God, geleerd worden, toe
stemt enz. Zoo mag dan niemand zijn
eigen meening stellen inplaats van de Be
lijdenis der Kerk, zoolang niet is strijd be
vonden in die geschriften met de uitspraken
van de H. Schriftuur. Het Bijbelwoord
blijft ten allen tijde het onfeilbaar Boek
des Heeren, waarmede de Heere wil wer
ken met Zijn Geest om te wederbaren ten
leven en het lezen te onderhouden.
Die H. Geest wordt aan allen toegebeden
tot het afleggen van eene rechte belijdenis
des geloofs.
Ook deze korte overdenking zij tot een
zegen
Een groot gedeelte van de kostbaarste
boeken, die de kerk bezit, is in den kerker
geschreven. Paulus schreef zijne heerlijkste
brieven in de gevangenis, en welk een
zegetoon klinkt er ons uit tegen
Ook vele navolgers van den Apostel
hebben onvergankelijke bijdragen geleverd
voor deze »gevangenis-literatuur« der kerk
zooals iemand deze geschriften genoemd
beste werk verricht, want vandaar gaf hij
aan zijne landgenoten den Bijbel in hun
moedertaal en zond die van uit zijn hooge
gevangenis vrij door de wereld, ook onder
de martelaren in ons vaderland, zijn er
geweest, die heerlijke brieven mochten uit
zenden.
In de donkerheid van den tegenspoed
stelt God zijne kinderen menigmaal tot den
meest uitgebreiden zegen.
Zonder harnas of zwaard in den moordenden
[strijd
Zonder grond voor den voet in den stroom
[van den tijd
Zonder stuurman of loods op de onstuimige
[zee
Zonder star of kompas op de oneindige zee
Zonder brood bij des hongers scherp vlijmen-
[de pijn
Zonder laafdrank in 't glooiende zand der
[woestijn
Zonder licht op het rotspad bij donkere nacht
Zonder troost als de komst van den dood
[wordt gewacht
Zonder hoop op een toekomst, een zaliger
(lot
Alzoo is de mensch, die daar leeft zon
der God
C. W. van dek Pot.
God zal ze helpen in 't aan
breken des morgenstonds.
Ps. 466.
Op den eersten dag der dagen bracht
[Jehova'en zijn Woord
hemel, aarde, en al haarheiren, uit het
[niet ten aanzijn voort.
Duisternis bedekte d' afgrond en des
[aardrijks aangezicht
maar God sprak het woord der Almacht,
Daar zij licht nu daar was licht
Op den eersten dag der weke, voor
[den dauw des morgenroods
rees de Godmensch uit de banden des te
[niet gebracliten doods
Vrijgekocliten uit den dood
staakt uw schreien wilt niet zorgen
ziet naar stem uit in uw nood,
als de wachters op den morgen
't licht moge op-en ondergaan
maar de Heer is opgestaan
O mijn ziel wanneer de nacht
des vertwijflens, des bestrijdens
u bestormt en aanvecht, wacht
't allerdonkerst uur des lijdens
zal in blijdschap overgaan
want de Heer is opgestaan
Uitverkoren kerk van God
wil voor 't lielgeweld niet schroomen
hoogere, met uitzondering van de f 2, 50
Curacao levert bijna zonder uitzondering
zegels van waarde. Ook strafportzegels
van de koloniën zijn van nut.
Laat nu een ieder, die voor de zending
wil werken op dit gebied, bovenstaand in
acht nemen, dan zal het voor hem minder
moeite en voor de goede zaak meer gewin
geven.
In liet begin der 19e eeuw had een uit
Indië teruggekeerd Engelsch hulppredikant
Nu er sinds een
HET KORTEWEEGJE TE SOMMELSDIJK.
paar maanden daar een groote verandering is gekomen, dacht het ons
het oude gezichtje nog eens weer te geven.
niet
ondienstig
heeft. Zoo s hreef Savonarola zijn uitleg
ging van den 31ste en 51ste Psalm in den
kerker, vele Engelsche hervormers deden
desgelijks. Bunyan vervaardigde zijn be
noemde »Pelgrimsreize« in de gevangenis
van Bedford. De groote Zendeling van Bo-
rina, Ds Judson, zond kostelijke troostbrie
ven uit de gevangenis aan zijn zendings-
gemeenten. En in Duitschland heeft »de
gevangene op den Wartbrug« de grooto
hervormer Luter in zijn stille burchcel het
Onverderfelijkheid en leven werden aan
[het licht gebracht
en de zon der nieuwe Schepping brak
[d' aloude zondennacht
In den vroegen morgenstond
heeft Gods Woord zijn Sionnieten,
redding uit de ellend verkond,
waar hun tranen overvlieten
't Werd beloofd, en 'tis voldaan
onze Heer is opgestaan
Veilig, zeker blijft uw lot,
schoon uw Heer schijnt weggenomen
ook uw morgenstond spoet aan
Sions Vorst is opgestaan
't Onverganklijk levenslicht
rees met ganscli ontdekten luister
uit de smaadheid van 't gezicht,
uit der graven sombien kluister
't nachtuur is voorbij gegaan
't Licht des heils is opgestaan
Da Costa.
een gesprek met den Hertog van Wellington.
Al spoedig kwam men te spreken over de
zending. De hulppredikant sprak uit, gelijk
toen nog al vee 1 de meening was dat hij
er niets van wilde weten. Hij achtte het
een werk van eenige dweep pers. Daarop
frotisde de He tog zijn voorhoofd en zeide
mijnheer de marschorder van uwen en mij
nen koning luit Gaat henen in de geheele
wereld en ik verklaar hem, die het bevel
van zijnen Koning niet gehoorzaamt, voor
een slecht soldaat.
Wat de hulpprediker hier tegen wist in
te brengen, vinden wij niet vermeld.
Hoe het antwoord van hen" geweest is,
aan het bevel van den grooten Koning zich
onttrekken, stond hem niet vrij.
OMDAT HET ZIJN SABBAT WAS.
Vondel verhaalt, dat hij een Jood zijn „Harpzangen" aanbood en dat deze ze weigerde te ontvangen,
wijl het zijn Sabbat was. Om hetzelfde gemoedsbezwaar weigert op bovenstaande gravure onze
stemgerechtigde Mozes zelf zijn biljet in te vullen. Gelukkig, dat de Engelsche wet het
tooneeltje speelt in Londen in zulke gevallen voorziet en men daar zijn biljet naar
wensch kan ingevuld krijgen door anderen.
Velen beijveren zich postzegels te
verzamelen voor de zending. Zij nemen
zorgvuldig de gebruikte postzegels van liet
papier af, sorteeren ze en brengen aldus
een groot aantal bijeen. Sommigen verpakken
ze in pakjes van honderd en zenden dan
verscheidene tientallen van deze naar de
bekende adressen. Welk een geduld en
vlijt is er noodig om de zending te helpen
Des te meer is liet te bejammeren, dat de
zegels zoo weinig waarde hebben. Daarom
willen wij eenige wenken geven aan ver
zamelaars om hen onnoodige moeite te
besparen.
Wij bepalen ons bij de Nederlandsche
postzegels, wijl deze wel het meest worden
verzameld. Wie dan de zending bevóor-
deelen wil, zal zegels van 17.5 a 50 ct
en hooger tot f 10 moeten opzenden.
De gewone postzegels van Nederland, lazen
wij in het zendingsblad van »het Java
Commite« beteekenen niets. Wie een gebruik
te van f 10 geeft verschaft de zending
wel f5
In genoemd blad staan nog meerdere
zegels genoemd, die wel gewenscht worden
Strafportzegels zijn over het algemeen meer
waard en als zoodanig alle gewenscht,
maar in 't bijzonder die met rooden over
druk en de Ruiterpostzegels.
Van de andere Nederl. zegels zijn alle
van eenige waarde in 't bijzonder de oude
en oudste koningskoppen. Van de vroegere
koningskoppen voeral de 22» en hooger
en de zegels uitgegeven door de vereeni-
ging tot bestrijding der tuberculose.
De Nederl. koloniën, oiulde en nieuwe
zijn nog beter. Maar de waarde3,4, 75
17" en 22"1 zijn dc bostebeter dan de
Aan »iemand die onbekend ivil blijven
Een zeer goede gedachte was het
van u ter nagedachtenis van de omge
komen vischers een gedicht te maken.
Getroffen, wilt gij de onzekerheid des
levens voorstellen om te roepen tot be
keering om bereid te zijn ten alle tijde.
En daarbij wenseht gij uw eigen persoon
op den achtergrond te honden, opdat
alleen aan de nooden der achtergelaten
betrekkingen en die der zielen zal ge
dacht worden.
Wij waardeeren uw pogen zeer, maar
kunnen uw vers niet opnemen, alvorens
lste Uw naam aan ons bekend is.
2de Ons wordt toegestaan uit uw
arbeid over te nemen en te veranderen,
wat noodig blijkt te zijn.
Redactie.