-■< Opvoeding der kinderen. Waarom gaat gij steeds naar de kerk De Bijbel, het zwaard des geestes. Het èènige N. Testament. Glazen en glazen. Jezus lijden. Een schat in een ouden Bijbel. i Id vraagt: ■lie Psal- lAch hoe I voort op I' het eind luisternis, Iden, den Evorm die lijdag ge- lesproken I Wellicht loed ver- Igold van E van ons I het ons lord van lelven en I? Zij die lenen, zij In schuld liar recht Izondaren Ichts ver in onzen L'eleverde luuidood- r hebben Iver zich I niet dan It, en kan llaar wie Idekt, zij- I, die ge le en dat Iter zalig- lieerlijkte I de Zoon Igekomen I hem bij leent, dat It zij zul- Ichzelven I weenen. Ivachting I des aah- en beter Is te mo- was hij ling ver- bedruk- bedroef- pch licht, erlosten met zijn talen en aanbid- veen en gen niet ïtuo. Ziot en blind- naal bet sent over J. I). eurt door niet Jiet eider hem was. De •loren, die t had. Hij p te vol- lig gehad snnen, It) l en iiem m ze ten de wegen. Maar noch rotsen, noch stormen, noch regenvlagen, noch hagel, noch koude, noch sneeuwjacht, noch ingesneeuwde we gen hielden haar terug En als ze 's avonds terugkwam, uitgeput, doornat en van koude verstijft, verzorgde zij toch nog mijne kin denen en mijne huishouding met hare gewone zorgvuldigheid Zoo offerde zij in den dienst van mij en van liaren God niet slechts haar tijd en hare gaven, maar ook geheel haar eigen persoon en hare gezondheid Tegenwoordig, en wel is waar reeds sedert verscheidene jaren is haar lichaam geheel ondermijnd, deels door de overgroote inspanning, deels wijl ze al te dikwijls uit de koude in de warmte en van warmte in de koude overging en dikwijls tot aan de heupen door de sneeuw waadde, waarbij dan menigmaal hare doornatte en vervolgens bevrozene kleederen bij liet loopen liare knieën bloedig verwondden. Hare borst, hare maag, in het hart, alles in haar is van streek, en zijkan bijna niets meer verdragen. Gij zult wellicht zeggen, dat zij hiervoor door het groote loon dat ik haar gaf, schadevergoeding ontvangen heeft. Neen, lieve kinderen, neenweet dat sedert den dood van uwe lieve moeder ik haar nimmer bewegen kon, het geringste loon voor hare dienstbelooningen aan te nemen. Zij ge bruikte het pachtgeld van haar kleine erf goed 0111 wel te doen, en nam slechts als geschenk somtijds een kleedingstuk van mij en mijnen voorraad aan, dien ik toch aan hare spaarzaamheid en trouw te danken heb. Oordeelt zelve, lieve kinderen, welke schuld gij jegens haar om de u en mij betoonde diensten hebt af te doen, en hoe weinig gij ooit in staat zult zijn, haar alles te weergelden, t'we krankheden en smarten, zoowel als de mijne, hoeveie slapelooze nachten, hoeveie angsten en zuigen hebben zij haar niet gekost. Nog eenmaalik vermaak haar aan u. Gij zult door de opmerkzaamheid en zorg vuldigheid, die gij haar betoont, bewijzen of gij den laatsten wil eerbiedigd van een vader, die zich steeds beijverde, 0111 u de gevoelens van dankbaarheid en weldadig heid in te prenten. Doch ja, ja, gij zult mijne wenschen vervullengij zult van uwe zijde, allen te zamen, en ieder in liet bizonder, datgene voor haar zijn wat zij voor u was, in zooverre uwe middelen en omstandigheden zulks toelaten. Mijne lieve kinderenik beveel u Gode en den woorde Zijner genade Uw Papa J. F. Oberlin. Den 2en Augustus 1811 had Oberlin dit reeds geschreven als zijn laatste wil aan gaande Louise en zijne kinderen. Thans volbrachten zij gaarne en van harte wat hun vader van hun vroeg. Bovendien wil den zij haar een kindsgedeelte geven van de erfenis, maar volstandig weigerde zij dit aan te nemen. Louise zag ook haar wensch vervuld 0111 in de pastorie te mo- 'gen blijven, daar een schoonzoon van Oberlin, Rauscher van Rotliau. predikant werd van YValdbaeh. (Wordt vervolgd.) Wie is bekwaam zijn kinderen op te voeden Alleen hij die de uitkomst aan God overlatend hier doet, wat zijn hand vindt om te doen. De uitkomst berust bij God, maar ons heeft Hij de middelen toe- betrouwd. Nu weet ik, moeder, dat hetu is gegaan als mij. Dat ge nadenkende over uw moeilijke taak wel eens het hoofd heb laten zakken en in moedeloosheid gevraagd »Wat moet ik toch doen Hoe zal ik mijn kinderen liet beste leiden opdat ze gelukkig en goed mogen worden. Lieve moeder daarop is geen bepaald voor alle gevallen geldend antwoord te geven. Een ding weet ik, en ik hoop, dat gij het ook weet. Indien iemand van u wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begeere, die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijten zij zal hem gegeven worden maar dat hij ze begeere in het geloof, niet twijvelende. Ziet ge moeder daar staat nu wel hij maar ge moogt er gerust ook zij voor lezen. Dat is de eerste gulden regel bij de opvoeding. Eerst de erkenning dat ons de wijsheid ontbreekt en dan in het geloof de wijsheid gezocht, waar ze te vinden is. Een moeder die niet onafgebroken voor haar kinderen bidt, is geen goede moeder. Bidt voor uwe kinderen. Daarmee zijt ge er echter niet. Bidden alleen kunt. ge niet. Als iemand goed zal bidden, dan moet hij ook goed werken, Bid en werk. En overweeg dan eens het volgende 1. Gehoorzaamheid is absoluut noodig voor een goede opvoeding Hoort ge het Gehoorzaamheid is abso luut noodig. Zonder gehoorzaamheid geen opvoeding Zonder gehoorzaamheid zal iede re poging om uw kind op te voeden mis lukken. Ge kunt met uw kind bidden, ge kunt voor uw kind bidden ge kunt trachten het de Goddelijke waarheid te doen kennen, ge kunt het mee naar de kerk nemen, naai de Christelijke school sturen, ge kunt onvermoeid zijn in uw pogingen om uw kind gelukkig te maken ge kunt trachten de liefde van uw kind te verwerven maal ais ge uw kind niet wend aan gehoorzaam heid, lieve moeder dan zijn al uwe pogin gen vergeefsch. Geloof me ge spant u in voor niets moeite en arbeid zijn verloren. Gehoorzaamheid en dan bedoel ik niet dat uw kind eindelijk en ten laatste langzaam en met weerzin iets doet dat ge hem opdraagt, omdat liet, bang is voor uwe dreigementen. O neen, dan bedoel ik vlugge, prompte oogenblikkelijke voldoe ning van uw moederlijke geboden Uw geboden doen met lust. Ik bedoel ook niet, dat uw kind zich gewonnen geeft voor uw argumenten, of dat het zicli laat overhalen, overreden om iets te doen, dat gij gebiedt, Volstrekt niet Het is volstrekt noodig, BI-J 't NEST. dat uw kind buigt voor uw moederlijk gezag. Het is voorzeker de plicht der ouders de kinderen te overtuigen van de redelijkheid en de betamelijkheid van hetgeen ze van hen eischen. Dat moet geschieden, opdat de kinderen onderwezen worden en zouden leeren begrijpen, welke zedelijke verplich tingen ook voor hen gelden. Maar dat heft van de eiscli onmiddelijk 'n gewillige gehoor zaamheid niet op Er moet altijd autoriteit gezag zijn om tot gehoorzaamheid te nopen 0111 't even of het kind de reden van het gebod ziet of niet. Het is onmogelijk een kind te leiden alleen door argumentatie. Redeneeren over hetgeen ge gebied, moogt ge niet toelaten en als uw gebod gevolgd wordt alleen en uitsluitend, omdat een kind inziet dat het voor zijn bestwil is, dat ge dit of dat gebied dan is de gehoor zaamheid weg. Daar zijn zooveel gevallen waarin het absoluut onmogelijk is het kind te doen inzien, dat uw gebod redelijk is. Echter neemt dat den eiscli niet weg tot gehoorzaamheid. Uw kind moet uw gebod niet opvolgen omdat het een redelijk gebod is maar omdat het uw gebod is. Voor u is dat een aanmaning om uw gebod steeds redelijk te doen zijn. Het onredelijke hebt ge van uw kind niet te eischen Uw kind bestaat niet voor uw plezier. Daarbij komt nog dat uw kind een zondig kind is. Een kind dat uit hoofde van zijn zondigen aard niet het goede wil. Dat volstrekt niet altijd wil doen, wat liet weet dat het doen moet zelfs niet al ziet het in dat het zijn plicht is. Al zoudt ge in staat zijn uw kind steeds te doen inzien dat uw gebod redelijk is, en dat ge er zijn bestwil mee bedoelt dan nog zou uw kind uw zondig kind, het hoede niet willen' Ge moet u niet richten tot zijn verstand] ge moet u richten tot zijn wil. Zijn wi moet zich buigen en onvoorwaardelijk en gewillig b-uigen voor den uwen. Gij hebt liet recht dat te eisclien, omdat ge de plicht hebt. te vorderen. Gij zijt zijn moeder en liet belieft God uw kinderen mede door u te regeeren Hieruit ziet ge meteen dat ge schuldig staat voor God. w anneer ge van den eiscli der absolute gehoorzaamheid een titel of jota laat vallen. Gij moet gehoorzaamheid eischen, omdat ge Gods instrument zijt. God eischt door u gehoorzaamheid. Is dit echter zoo en liet is zoo wees dan ook zeker van u zelf en eiseh niet anders dan ge moogt eisclien. Eiscli wat God wil dat ge zult eischen. Vindt ge het noodig aan uw kind mee te deelen, waarom ge dit er de gehoorzaamheid van uw kind niet van afhankelijk. Breng uw kind onder uw wil. Leer liet U gehoorzamen. Eli zie dan ook welken zegen er aan uw eigen gehoorzaamheid aan Gods gebod verbonden is. Zonder gehooizaamheid is het onder uw kleine en groote volkje niet uit te houden Het is verbieden zonder eind. Ze doen eenvoudig niet wat ge zegt. Ze maken uw huis tot een hel. Maar zijn ze gehoorzaam uw kinderen dan leeft ge met uw kroost een leven van liefde en genieten. Zij heb ben u lief Zonder gshoorzaamheid geen liefde geen toewijding. Zonder gehoorzaam heid, geen dankbaarheid. (Hollandia.) verwacht, dat de prediker, is en ik zeer verwonderd hij door den regen zou 1. Omdat God eiken Zondag door Zijn woord geheiligd en geen uitzondering gemaakt heeft voor de dagen, waarop het regent. 2. Omdat ik op zijn post zou zijn, als thuis blijven. 3. Omdat mijne aanwezigheid des te meer noodig zal zijn, als liet kerkbezoek op zulke dagen minder talrijk is. 4. Omdat mijn voorbeeld in elk geval van invloed kan zijn op anderen, indien ik ga en ook als ik niet ga. 5 Omdat ik zie dat de kinderen dei- wereld zich nooit door regen van hunne vermaken laten terughouden. 6. Omdat liet leven van zelfverloochening waartoe de christen geroepen is, nooit afhankelijk mag zijn van een aanwijzing van het weerglas. 7. Omdat ik zie, dat zij, die niet naai de kerk gaan onder voorwendsel van koudde, hitte of regen, het bij mooi weer ook niet of zelden doen. 5. Omdat de mensch, wanneer hij voor kleine moeilijkheden bang is eindelijk zoover komt dat hij hindernissen vreest, die alleen in de verbeelding bestaan 9. Omdat des Heeren woord Laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten gelijk sommigen de gewoonte hebben, even zeer geld bij ongunstig als bij nood weer. 10. Omdat God ons in Zijn buis een zegen wil schenken onder de prediking en ik niet weet hoeveel zondagen ik nog hier beleef. Maar als liet hier ia voorbij gegaan zal ik rekenschap moeten geven van alles wat door het lichaam geschied is, ook van mijn opgaan naar liet huis des gebeds. Ter overdenking aangeboden aan allen dien deze schoen past. -1553) Van Koning Eduard VI (1537 wordt het volgende verhaald. Toen hij nog slechts negen jaren oud, in 1547, tot Koning van Engeland, Schot land en Ierland werd gekroond, werden hem bij liet gewone ceremonieel ook de zwaarden gebracht, die op liet drievoudig lijk wezen. De jeugdige Koning zeide toen op ernstigen toon »Eèn ding ontbreekt er nog«. De ceremoniemeester, die vreesde, dat hij de een of anderen kleinigheid over liet hoofd gezien had, naderde tot den Koning boog zeer onderdanig en vroeg, wat liet was dat nog ontbrak. Eduard antwoordde De Bijbel ontbreekt nog, het zwaard des Geestes, zonder liet welk wij niets zijn en ook niets uitrichten kunnen. Voor eenige jaren werd op de Pliilipij- nen een Dominicaner priester, Alonzo Lalave, Protestant en vertaalde en ver spreidde met behulp van het Britsch en Builenlaiidsch Bijbelgenootschap liet nieuwe Testement in de Tagalog-taal Dit werd echter de oorzaak van zijn dood, hij viel in Manillo den roomsche pries ters in handen, werd tot den marteldood veroordeeld en alle exemplaren van liet N. Testament werden vernietigd op èèn na. Dit kwam in bezit van den handelaar Paulino Zamora, die met zijne familie bier- door tot liet Evangelie kwam. Een zoon uit die familie is geworden de eerste Pre dikant der Evangelische kerk op de Philip- pijnen. zoodat de arbeid en het lijden van Lallave niet vergeefs is geweest, maar vruchten heeft mogen dragen. »Ik heb 's morgens veel last van hoofd pijn» zei een patient tot een oogarts, »zou u denken, dat ik sterker glazen moet hebben »Neen«, antwoordde de oogarts »u hebt niet zoozeer behoefte aan sterker glazen als wel aan minder glazen. jjr t- - h -BK.-. .WCilW ...r 'V 'XU- - Si :,v. r*: r* s -<■ -k: -fcC >-f vT"' 'JSXL. -V ->v - r - "Sé Ir 'Èkl 2- 'r ~"s i - A-, VOOR JA ARS WERK. Gezalfde! tegen u zijn volken 't zaam en [vorsten vergaderd. Zij staan op, die eens Jehovah [dorsten verwerpen, en den wensch te plaatsen op [zijn troon, thans tegen Davids huis weerspannig, thans [den Zoon vijandig. Welk een reeks van saamgespan- [nen snooden 't Verdwaasde Heidendom, de hardgenekte [Joden, de onheilige Priesterstand uit Arons heilig [zaad de schendige overheen, de Pliarizeesche [Raad Herodes, met bet bloed des Hoopers nog [bedropen, Pilatus, voor de gunst eens K- jers steeds [te ko-ip-.n doch o ontzettendo volheer.^x Godsbe stuur o nacht van strijd en angsto schrikdag t Is het uur der macht, der duisternis. Op! Satans lijf trawanten Stort, heel uw heiwoede uit op 't hoofd der [Godsgezanten valt aan verdruktbenauwtverguist ter- [wijl gij 't moogt 't Is u gegeven Hij, de Midd'laar. wordt [verhoogt volmaakt, geheiligd door zijn lijden, doorliet [plengen zijns bloed! Gij Triomfeert? Wat kunt [gij dan volbrengen dien vastbesloten Raad, voordat gij zelf [bestondt, Op waarheid en gena van eeuwigheid ge- [grond Jazij, zij hebben zelf de aloude profeciën vervuld Aanschouwt hun eind, verheven [Engelenrijen Aanschouw liet, heiige schaar in Vader [Abrams schoot, eer Christus leed in 't vleesch, reeds zalig [door Zijn dood Aanschouw het, heemlenen getuig het, o [gij aarde! De Heilige Isrels is verkocht voor zilver- [waarde, de onzondige is doorboord aan 't zonde vloekhout, God wreekt aan zijn eigen Zoon 't geschonden [wetgebod De Christus lijdtvoor u voor u werd Hij [geslagen, voor u bespot, gesmaad, uw last geeft Hij [gedragen, o gij gezegenden des Vaders Hij voldoet Hij, in uw plaats verkocht, Hij koopt u [met Zijn bloed Zijn handen zijn doorboord, Zijn voeten zijn doorgraven Zij deelen door bet lot Zijn kleederen, en [zij laven de dorst Zijns stervens met hun edik ['t Is voorzegd 't Is onzer zielen prijs, 't. is de eisch van ['t hemels Recht Hij heeft de straf getorscht van Adams [overtreden, voor de overtreders heeft Hij boetende ge- leden Triumfop 't kruisaltaar is 't Lam van [God geslacht 't Is 't eeuwig offer der Verzoening t Is volbracht DA COSTA. Eenige jaren geleden kocht een werkman, wonende te East Dnlwieh bij Londen, op een publieke verkoo- piug een pak oude boeken voör een paar kwartjes. Hij ging er mee naar huis en zag de gekochte boeken na. Onder deze bevond zich een Bijbel. Deze legde ijij terzijde, daar het boek te oud was om te gebruiken. Door veelvuldig lezen was bet. gescheurd en uit den band geraakt. Des avonds echter bezag zijne vrouw den Bijbel nauwkeurig en bemerkte, dat verscheiden bladen aan elkander verbonden waren. Nieuwsgierig naar de oorzaak daar van, maakten man en vrouw de bla den los. En wat zagen zij nu Tusschen de vastgeplakte bladen lagen zes bankbiljetten van (10 gul den, zij konden eerst hun oogen niet gelooven. Zooveel geld en clan op een zoo ongewone bewaarplaats. Bij het in handen nemen der biljet ten vonden zij op een bet volgende geschreven Ik heb veel moeten werken om deze som bijeen te krijgen, maar daar ik geen erfgenamen heb. wensch ik dat dit geld in handen zal komen van u, waarde lezer, die later de bezitter van dit oude boek zal zijn. 17 Juni 1840 South-End Essex. Wie dit geschreven had, was niet na te gaan, wijl de onderteekening ontbrak. Wanneer we nu weten dat onze werkman in 1899 dezen Bijbel kocht. Jan leert ons deze geschiedenis, hoe dit Boek in een halve eeuw door nie mand was gelezen. Wie ernst maakt van 't onderzoe ken van Gods Woord, laat getn bladen aan een verbonden

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 19