I f :S i Zending. Correspondentie. J'l Belijdenis des Geloofs. Zonder God. In tegenspoed. De opstanding. De marschorder. Bi ES STATION TE OUDDORP. Postzegels voor de zending. Deze C Abonni Buiten Aftorn €>r< Na van Grondt 1848 en 184 1848 m te zelf Willen had v< der Ka perkt geerte dat de nanciëi ters zi mantel verant en wol tioneel Kamer demen breid, van h indivic de vre /vóór Zelfs indrul ger k< samen volksv Daa wetshi Lynde teur digen tot he die o zoeker Gronc raadzi De uit tl schap aan z van Crem Roëll, Binke van J be Sa Mr, genoc En Comr Eer 1883 Binkf nerat zee- e maar missi niem bedoi rnee waar ste schot Ki< grom Tri a ;i U- f - 1 A H I k- t I •-> Menigeen staat thans voor de gewichtige ure, waarin belijdenis van het geloof zal worden afgelegd. Voor het aangezicht van den Alwetenden God'zal worden uitgespro ken de eed van trouw aan Koning Jezus, en den heiligen Doop werd het werk en veldteeken ontvangen door hen, die zullen worden mondig verklaard. Dit geschied niet met go xlkeuring der gemeente, door den kerkeraad dan nadat gebleken is of het geloof der a s. lidmaten overeenkomt met Gods heilig Woord. Vooraf moet alzoo zijn gegaan 1e. het onderzoeken van Gods Woord2e. het on derzoeken van zichzelf en 3e. het onder zoeken van de belijdenis der Kerk. Aangaande het eerstgenoemde spreekt ons Doopsformulier „Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zoo zal men de jonge kinderen, als erfge namen van het rijk van God en van zijn verbond doopen en de ouders zullen ge bonden zijn hun kinderen, in het opwassen hiervan breeder te onderwijzen." Dit is de grond waarom elk ouder verplicht is zijne kinderen tot onderzoek der H. Schrift te brengen. Zelf zal hij daarin zijne panden moeten voorgaan en, waar hulp van ande ren te bekomen is, die niet verwerpen. Hij, dien bovenal het eeuwig belang van zijn kroost ter harte gaat zal alle middelen aan grijpen die dienstig kunnen zijn tot recht verstand des Bijbels. Wie kan zijn kind, zonder Gods getuigenis, opvoeden, wanneer hij het Sacrement des üoops heeft zien bedienen aan dat kind Niet minder ernst zal het kind zelf maken met het onderzoek van Gods Woord. Welk eene heerlijke belofte staat er niet geschre ven in dat dierbaar Boek Wie mij vroeg zoeken zullen mij zeker vinden. Daarom is het niet genoeg den Bijbel te lezen op de gezette tijden in het huisgezin en op de Christelijke school en op de ca techisatie. Uitnemend mag men noemen dit na te jagen maar er word geëischt per soonlijk onderzoek in het opgroeien. Ge lijk iemand zijn verstand niet ontwikkeld en scherpt die anderen voor zich laat den ken en dat dan aanneemt zoo zal niemand die tevreden is, als anderen de H. Schriften lezen en onderzoeken deze kennis bekomen. Hoe zal hst onderzoek met vrucht geschie den Het Boek van den levenden God zal met eerbied gelezen worden met een biddend harte. Zoo moeten de doopleden der ge meente en zij die lien voorgaan naderen tot het heilig Woord. Voor uitspraken der Schrift moeten zij bukken. Wie den Bijbel wil nagaan om aan te nemen wat hem goeddunkt kent het ware onderzoek niet. Aldus wordt kennis verkregen van God, wereld en menschheid. Het kan dan ook niet uitblijven bij waar onderzoek van het Boek der boeken, dat het onderzoeken van zichzelf volgt. Het Woord des Heeren is niet een boek met verhalen en geschiede nissen, bestemd om van buiten geleerd te worden of om de menschen aangenaam en nuttig bezig te houden. De Apostel Paulus die in de Schrift zeer was onderwezen en haar nauwkeurig had onderzocht, schrijft aan Timotheus „Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering tot weder legging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is opdat de mensch Gods volmaakt zij tot alle goed werk volmaakt toegerust." Volmaakt dat is heilig, dat is rechtvaardig in de oogen van Hem, die een ontoegankelijk licht be woont. Het onderzoeken van zichzelf zal leeren het ontbreken van volmaaktheid. Niet gelijk men zegt „op de wereld is niets volmaakt" is dit te verstaan, maar als zonde voor God en als gevolge der zonde moet erkend al wat niet overeenkomt niet de eischen van het geschreven Woord. Belijdenis des geloofs afleggen bepaald zich dus niet tot het uitspreken van een historisch geloof. Wie zijn geloof heeft be leden ziet zich de toegang tot het H Avondmaal ontsloten. Hij zal aan den discli des Heeren verkondigen den dood des Hee ren totdat Hij komt. En het formulier van het H. Avondmaal zet derhalve uiteen de noodzakelijkheid van de beproeving van zichzelven en in de inhoudmen dient na te gaan de drie stukken ellende, ver lossing, en dankbaarheid. Ieder gaat daarbij te werk naar eigen staat en toestand op den weg des heils. Paulus dringt er dan ook op aan in den 2den brief aan de gemeente van Corinthe onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt. Wedergeboorte is er noodig om goed zich zelf te kunnen be proeven. Het geloof, bestaande niet alleen is een zeker weten maar ook in een zeker vertrouwen door den H. Geest gewerkt, kan niet ontbreken, al is het niet ieder ge geven een sterk verzekerd geloof te bezitten bij het afleggen der belijdenis. Maar. waarom zal iemand teruggewezen worden, die, door schuld verslagen, uitziet naar den Verlosser? Staat er niet voor zulken ge- schieven „het gekrookte riet zal Ik niet verbreken, en de rookende vlaswiek zal Ik niet uitblusschen Het Avondsmaalformu- lier stelt terecht als eerste stuk der waar achtige beproeving van zichzelven „een iegelijk bedenke bij zichzelven zijne zonde en vervloeking, opdat hij zichzelven mis- hage en zich voor God verootmoedigd." De Heere toch woont bij dien, die vaneen nedrigen en verbrijzelde geest is. Alsnu volgt het onderzoeken van de be lijdenis der Kerk. „De Kerk is de heilige vergadering dei- ware Christ, geloovigen" zegt Art. 37 van onze Geloofsbelijdenis. Tot die kerk behoort men toe te treden. Een recht onderzoek van het Woord en van zichzelven voert onafwijsbaar daarheen. Daarom vermaant Art. 39 dier Geloofsartikelen dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid uit den Woorde Gods, behoort te onder scheiden, welke de ware Kerk zij, aangezien dat alle sekten die hedendaags in de wereld zijn zich met den vnnm der Kerk bedekken. Vele hypocrieten kunnen er in gevonden worden, doch die zijn niet van de Kerk, hoewel zij er in zijn. Het kan ook geschie den dat de Kerk een tijd lang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de oogen der menschen. Nu is het, waar wij deze Artikelen aan halen voor niemand meer twijfelachtig, wat wij met de belijdenis der Kerk bedoelen. Allereerst de 39 artikelen, opgesteld door Guido de Bres, en vastgesteld op de Sy node van Dordrecht, in de jaren 161S en 1819 gehouden Daarbij voegen zich ook nog de Catechismus en de Leerregels tegen de Remonstranten. Uit deze alle wordt de Belijdenis onzer Kerk gekend. Daarin mag niet voorkomen strijdig met het Woord des Heeren Plicht is alzoo ook dit na te gaan en te onder zoeken. I)aa zal een oprecht »ja« kunnen volgen op de Te vraag van het formulier om den H. Doop te bedienen aan volwassen personen: »0f gij al de artikelen der Chr religie, gelijk die hier in de Chr. Kerk, uit het woord van God, geleerd worden, toe stemt enz. Zoo mag dan niemand zijn eigen meening stellen inplaats van de Be lijdenis der Kerk, zoolang niet is strijd be vonden in die geschriften met de uitspraken van de II. Schriftuur. Het Bijbelwoord blijft ten allen tijde het onfeilbaar Boek des Heeren, waarmede de Heere wil wer ken met Zijn Geest 0111 te wederbaren ten leven en het lezen te onderhouden. Die H. Geest wordt aan allen toegebeden tot het afleggen van eene rechte belijdenis des geloofs. Ook deze korte overdenking zij tot een zegen beste werk verricht, want vandaar gaf hij aan zijne landgenoten den Bijbel in hun moedertaal en zond die van uit zijn hooge gevangenis vrij door de wereld, ook onder de martelaren in ons vaderland, zijn er geweest, die heerlijke brieven mochten uit zenden. In de donkerheid van 'den tegenspoed stelt Clod zijne kinderen menigmaal tot den meest uitgebreiden zegen. Zonder harnas of zwaard in don moordenden [strijd Zonder grond voor den voet in den stroom [van den tijd Zonder stuurman of loods op de onstuimige [zee Zonder star of kompas op de oneindige zee; Zonder brood bij des hungers scherp vlijmen de pijn Zonder laafdrank in 't gloeiende zand der [woestijn Zonder licht op liet rotspad bij donkere nacht Zonder troost als de komst van den dood [wordt gewacht Zonder hoop op een toekomst, een zaliger [lot Alzoo is Je mensch, die daar leeftzon der God I C. W. van uur Por. sS? Een groot gedeelte van de kostbaarste boeken, die de kerk bezit, is in den kerker geschreven. Paulus schreef zijne heerlijkste brieven in de gevangenis, en welk een zegetoon klinkt er ons uit tegen Ook vele navolgers van den Apostel hebben onvergankelijke bijdragen geleverd voor deze »gevangenis-literatuur« der kerk zooals iemand deze geschriften genoemd God zal ze helpen in 't aan breken des morgenstonds. Ps. 466- Op den eersten dag der dagen bracht [Jehova en zijn Woord heinel, aarde, en al haarheiren, uitliet [niet ten aanzijn voort. Duisternis bedekte d' afgrond en des [aardrijks aangezicht sprak het woord der Almacht, ij licht nu daar was licht Op den eersten dag der weke, voor [den dauw des morgenroods rees de Godmenscli uit de banden des te [niet gebracliten doods maar God Daai HET KORTEWEEGJE TE SOMMELSDIJK. Nu er sinds een paar maanden daar een groote verandering is gekomen, dacht het ons niet ondieustig het oude gezichtje nog eens weer te geven. Vrijgekoehten uit den dood staakt uw schreien wilt niet zorgen ziet naar stem uit in uw nood, als de wachters op den morgen 't licht moge op-en ondergaan maar de Heer is opgestaan O mijn ziel wanneer de naelit des vertwijflens, des béstrijdens u bestormt en aanvecht, wacht 't allerdonkerst uur des lijdens zal in blijdschap overgaan want de Heer is opgestaan Uitverkoren kerk van God wil voor 't helgeweld niet schroomen hoogere, met uitzondering van de f 2, 50 Curacao levert bijna zonder uitzondering zegels van waarde. Ook strafportzegels van de koloniën zijn van nut. Laat nu een 'ieder, die voor de zending wil werken op dit gebied, bovenstaand in acht nemen, dan zal het voor hem minder moeite en voor de goede zaak meer gewin geven. In het begin der 19e eeuw had een uit Indië teruggekeerd Engelsch hulppredikant «9 U heeft. Zoo s hreef Savonarola zijn uitleg ging van den 31ste en 51ste Psalm in den kerker, vele Engelsche hervormers deden desgelijks. Bunyan vervaardigde zijn be noemde »Pelgrimsreize« in de gevangenis van Bedford. De groote Zendeling van Bo- rina, Ds Judson, zond kostelijke troostbrie ven uit de gevangenis aan zijn zendings gemeenten. En in Duitschland heeft »de gevangene op den Wartbrug« de groote hervormer Luter in zijn stille burchcelhet Onverderfelijkheid en leven werden aan [het licht gebracht en de zon der nieuwe Schepping brak [d' aloude zondennacht In den vroegen morgenstond heeft Gods Woord zijn Sionnieten, redding uit de ellend verkond, waar hun tranen overvlieten 't Weid beloofd, en 'tis voldaan! onze Heer is opgestaan Veilig, zeker blijft uw lot, schoon uw Heer schijnt weggenomen ook uw morgenstond spoet aan I Sions Vorst is opgestaan 't Onverganklijk levenslicht rees met ganscli ontdekten luister uit de smaadheid van 't gezicht, uit der graven sombien kluister 't nachtuur is voorbij gegaan 't Licht des heils is opgestaan Da Costa. OMDAT HET ZIJN SABBAT WAS. Vondel verhaalt, dat hij een Jood zijn „Harpzangen" aanbood en dat deze ze weigerde te ontvangen, wijl het zijn Sabbat was. Om hetzelfde gemoedsbezwaar weigert op bovenstaande gravure onze stemgerechtigde Mozes zelf zijn biljet in te vullen. Gelukkig, dat de Engelsche wet het tooneeltje speelt in Londen in zulke gevallen voorziet en men daar zijn biljet naar w:nsch kan ingevuld krijgen door anderen, Velen beijveren zich postzegels te verzamelen voor de zending. Zij nemen zorgvuldig du gebruikte postzegels van het papier af, sorteeren ze en brengen aldus een groot aantal bijeen. Sommigen verpakken ze in pakjes van honderd en zenden dan verscheidene tientallen van deze naar de bekende adressen. Welk een geduld en vlijt is er noodig 0111 de zending te helpen I Des te meer is het te bejammeren, dat de zegels zoo weinig waarde hebben. Daarom willen wij eenige wenken geven aan ver zamelaars om hen onnoodige moeite te besparen. Wij bepalen ons bij de Nederlaiidsche postzegels, wijl deze wel het meest worden verzameld. YVie dan de zending bevoor- deelen wil, zal zegels van 17.5 a 50 ct en hooger tot f 10 moeten opzenden. De gewone postzegels van Nederland, lazen wij in het zendingsblad van »het Java Commite« beteekenen niets. Wie een gebruik te van f 10 geeft verschaft de zending wel f5 In genoemd blad staan nog meerdere zegels genoemd, die wel gewenscht worden Strafportzegels zijn over het algemeen meet waard en als zoodanig alle gewenscht, maar in 't bijzonder die met rooden over druk en de Ruiterpostzegels. Van de andere Nederl. zegels zijn alle van eenige waarde in 't bijzonder de oude en oudste koningskoppen. Van de vroegere koningskoppen vooral de 22» en hooger en de zegels uitgegeven door de vereeni- ging tot bestrijding der tuberculose. De Nederl. koloniën, oudde en nieuwe zijn nog beter. Maar de waarde3,4, 75 17" en 22' zijn do boste beter dan do een gesprek met den Hertog van Wellington. Al spoedig kwam men te spreken over de zending. De hulppredikant sprak uit, gelijk toen nog al vee 1 de meening was dat hij er niets van wilde weten. Hij achtte lut een werk van eenige dweeppers. Daarop fronsde de He tog zijn voorhoofd en zeide mijnheer de marschorder van uwen en mij nen koning luit Gaat henen in de geheele wereld en ik verklaar hem, die het bevel van zijnen Koning niet gehoorzaamt, voor een slecht soldaat. Wat de hulpprediker hier tegen wist in te brengen, vinden wij niet vermeld. Hoe het antwoord van hen* geweest is, aan het bevel van den grooten Koning zich onttrekken, stond hem niet vrij. Aan iemand die onbekend wil blijven. Een zeer goede gedachte was het van u ter nagedachtenis van de omge komen vischers een gedicht te maken. Getroffen, wilt gij de onzekerheid des levens voorstellen om te roepen tot be keering om bereid te zijn ten alle tijde. En daarbij wenscht gij uw eigen persoon ip den achtergrond te houden, opdat alleen aan de nooden der achtergelaten betrekkingen en die der zielen zal ge dacht worden. Wij waardeeren uw pogen zeer, maar kunnen uw vers niet opnemen, alvorens -lste Uw naam aan ons bekend is. 2de Ons wordt toegestaan uit uw arbeid over te nemen en te veranderen, wat noodig blijkt te zijn. Redactie, fli L

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1910 | | pagina 16